Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:13

Dat is wel een goeie TinePine! Ik ben nu bezig met begin van de renvers en doe dat inderdaad door aan de buitenkant van de travers te gaan lopen. Omdat paard dan nog een beetje begrenzing heeft van de hoefslag en ik kan wennen en het hulpen geven vanaf de buitenkant.

Weer een hele fijne WADH training met Calypso gehad. Was een tijdje geleden dat we er echt serieus mee bezig zijn geweest en die rust heeft goed gedaan! Heel fijn in zowel de stap als de draf kunnen werken en bijzonder om te merken dat ze de draf echt nodig heeft. Zonder draf is de stap zo verschrikkelijk slecht (en inderdaad de galop verbeterd alles nog meer, maar de galop gaat me nog iets te ver aan de hand ;) ). In stap een hele fijne travers gekregen, in een volledig juiste lvo en dat is toch wel iets wat ze heel lastig vind. Vandaag ook de schouderbinnenwaarts in draf meegenomen, gaaf hoe makkelijk ze dat eigenlijk oppakt en hoe dat de gewone draf weer verbeterd, maar dat is met de zijgangen en de stap ook zo.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort weer eens wat foto's/filmpje kan laten maken. Is wel leuk en ik vind het zelf ook wel leuk om terug te zien.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:35

NeverGiveUp schreef:
Hmm daar had ik nog nieteens aan gedacht.

Maar als ik een bbp ergens kan krijgen, hoeveel kan een klein tenger meisje van 9 tegenwerken?

Grappig, ik ben niet zo ver als jullie, moet nog veel leren.
Mijn dochter kan best een beetje rijden, rijd het liefst zonder zadel enzo en toen heb ik dat dus ook gedaan aan de hand. Een beetje stelling en buiging vragen en zij kon hem dan voor mij op het juiste moment ook wat been geven.
Of zou dit heel fout zijn ? Alleen in stap overigens.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:42

Lijkt mij geen probleem, als je goed kunt aangeven/leren wat het juiste moment van drijven is(als binnenachterbeen in de lucht is omdat anders alleen de stuwkracht vergroot word). Dat is iets wat ze moet leren voelen, maar wel heel eenvoudig is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:56

Ja, daar zijn we beiden mee bezig, dat we goed voelen wanneer de achterbenen ondertreden. En wegstappen vanuit de achterhand. Soms is ze het ineens zat en wil ze gewoon lekker rijden wat ik me dan ook wel weer kan voorstellen op haar leeftijd. Gewoon niet te lang doen zodat het leuk blijft :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:59

Ja inderdaad! En spelenderwijs leren is ook leuk natuurlijk.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:00

Hartstikke leuk juist inderdaad :j

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:53

De meeste paarden vinden het toch wat raar de eerste keren dat je aan de 'verkeerde' kant loopt. Ik vond het altijd wel een goeie oefening, zelfs al voor je aan de renvers toe bent, om zo nu en dan even van kant te wisselen. Bij een paard wat consequent over het buitenschouder weg loopt wil ik het ook nog wel eens gebruiken als afwisseling.

Ik had bij LL ook een schoftje met ogen omdat de lijn anders aan de wandel ging. Als ik het zonder schoftje deed moest ik mijn handen boven m'n hoofd houden :+
@ZusJacobs jij speelt vals met zo'n shet! Die zijn veel kleiner, haha ;) :D

Hartstikke leuk Bertine, daar heeft je dochter straks heel veel profijt van! :j

Ik heb ondertussen het boek dat eerder langs kwam (Horse Training In-Hand) te leen: wat een geweldig boek! Deze zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen die aan de hand werkt of gaat werken. Duidelijke uitleg en hele mooie foto's. Ik kan hem echt aanraden, mocht je nog twijfelen. Bol heeft hem ook

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:13

Ik train ook met mijn pny van 139 cm ;) Dus nee ik speel niet vals. Ik ben wel met je eens hoe hoe hoger het paard hoe hoger je de handen moet houden, maar met mijn shetlanders houd ik de handen ook aardig hoog gewoon omdat de verbinding mooier is (als je rijd houd je immers je handen ook niet op je bovenbenen, paarden reageren ook fijner op de mondhoeken dan op de lagen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:59

Ik werk met mijn kwpn van circa 1.60 en mijn kruising welsh van circa 1.40 beide aan de lange teugel, zonder schoftje(zal zo eens zoeken naar een foto). Heb mijn handen redelijk laag(ongeveer bij m'n navel denk ik) en heb een prima verbinding met de mond.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:59

Interessant boek! Jammer dat ze hm niet in het nederlands (lijken) te hebben, is met dat soort materie toch wel fijn. Hij gaat iig op mn wish-list.

Tot nu toe werk ik voornamelijk met 1 lijn op de kaptoom, maar heb gisteren weer eens met de teugels eraan gewerkt. Alleen maar voltes en slangevoltes gestapt, waarbij ik al tevreden ben als ze de goede kant uit loopt. Ze vindt het maar wat dat ik rechts loop terwijl zij naar links moet. Ze ging steeds stilstaan en omkijken :+

Van de week tijdens de eerste les van het jaar ons trainingsdoel voor dit jaar door genomen en ik heb er weer helemaal zin in. Paard lijkt ook alles in een stroomversnelling op te pakken.
Hoevaak werken jullie aan de hand? Kan t kwaad om vaker te wadh met een jong paard?
Denk dat aan LVO, tempowisselingen en wat zijgangen allemaal in stap.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:02

Hij staat ook op mijn lijstje lijkt me goed!

Ik werk met mijn paard van ruim 1.75 ^)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:23

Met mijn kwpn merrie(bijna 16) werk ik normaliter(afgelopen 2 weken even pauze, die doen haar altijd goed) toch bijna 4x per week even aan de hand en dan niet altijd even uitgebreid hoor. De ene keer puur losmakend voor het rijden, simpelweg omdat dit haar onwijs goed helpt en de andere keer echt een uitgebreide sessie werken aan de hand.
Met mijn 5jarige welsh moet ik heel veel afwisseling in de training bieden, anders gaat hij zich stierlijk vervelen. Dus dan is het hooguit 2x werken aan de hand, een keer rijden, longeren, lange teugel, dubbele lange lijnen, naar buiten en regelmatig 2 onderdelen combineren.

Vandaag bijvoorbeeld met de welsh heel fijn aan de hand gewerkt, super geconcentreerd en hele gave stukken gekregen. Daarna even aan de longe gewerkt voor de galop. Die was nu ook aanzienlijk verbeterd, toen ik hen net had(augustus) was de galop een drama. Heel erg uit balans, letterlijk vallen, heeeel veel vaart maken om te blijven staan en daaruit voortkomend paniek. Nu kan hij al een hele ruime volte galoperen, nog niet perfect in de LVO, maar wel een stuk meer in balans en in een zelfde tempo. Hij valt niet meer en we zijn nu op een punt dat ik daar voorzichtig een beetje in kan gaan werken.
Omdat hij zo zijn best gedaan heeft afgesloten met een beetje vrijspringen, dat vind hij super leuk en is echt een spel voor hem! Daarbij leert hij er ook gewoon weer een hoop van.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:16

Als het goed is wordt vandaag mijn op maat gemaakte kaptoom opgestuurd, ben benieuwd. Heb groen licht van de kliniek om te beginnen met aan de hand te werken. Dierenarts was erg enthousiast over het aan de hand werken.
Kan ik eindelijk meepraten in dit topic :D

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:17

Hallo! Ik zit even in de meelees modus, aangezien ik nog niets met mijn paard kan doen.

Het zal ook nog wel even duren... Het leuke is dat ik iemand heb gevonden die snow z2x in de week gaat traininen met wadh! Zo kan ik mij richten op herstellen en ontspannen omdat ik weet dat snow zijn beweging wel krijgt en snow blijft intussen lekker soepel!

Wie van jullie gat er vanavond naar het webenair van Marijke de jong kijken?

@ paperboy, ik had vorige week gemaild maar nog geen reactie rug :-( wel fijn dat de jouwe zo snel komt! Ben benieuwd naar je ervaringen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:19

Ik had heel graag willen kijken vanavond, maar moet werken helaas... Jammer dat ze er geen opnames van maakt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:25

zijn jullie lid van het premium programma allemaal dan ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:26

Ik niet, maar deze was voor iedereen als ik het goed begrepen heb.
Vind premium veel te duur :) . Betaal ik liever een goede les van per maand.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:28

ik zie nergens wat over een webinar staan op haar site ???
Vorige maand was er ook eentje, 1 groot reclame blok voor haar methode......

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:30

Ik kreeg een mail waarin webinar stond. Heb wel een keer met onwijs grote korting het trainingsformulerechtrichten aangeschaft(eenmalig kosten dus) en lid van de nieuwsbrief. Maar verder geen premium.
Dat geloof ik direct wel Maris! Marijke is erg commercieel geworden inderdaad.

Edit: deze dus http://rechtrichten.com/meld-je-nu-aan- ... s-webinar/

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:32

Dank je wel voor de link !

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:50

Zij neemt hem zelf niet op, als jullie hem toch graag willen zien wil ik wel een poging wagen. Kan geen garantie geven, want dat hangt af van hoe ze de boel afgeschermd heeft, maar hey wie niet waagt, wie niet wint ;) Zal inderdaad wel redelijk commercieel zijn, ze weet 'haar' methode goed te verkopen, maar ze heeft wel goeie dingen er tussen zitten meestal.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:11

Ik kreeg ook een mailtje, geen idee waarom. Volgens mij ooit een basis les opgevraagd oid. Maar ik heb ook andere plannen, dus ga niet kijken.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:36

Ik meld me hier ook even, met mijn 3,5 PRE merrie werk ik ook aan de hand, ze is nu even met wintervakantie maar wordt over een tijdje weer opgepakt. In april gaat ze een beleringstraject in (ze is al ruitermak, maar ze mag dan iets meer aan het werk) en daarbij wordt haar meteen travers en renvers geleerd aan de hand (en nog meer als er daar tijd voor is).

Even over MdJ, ik vind het heel lastig om van internet wadh te leren, het kan wel dienen als inspiratie, maar elk paard is specifiek en kent zijn eigen problemen, daarom liever investeren in lessen dan in zo'n premium programma, wat mij betreft ;-)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:44

Marijke is wel commercieel, maar zolang ze geen lucht verkoopt lijkt me dat geen probleem.
Ik vind het gaaf dat ze geld verdient uit paarden beter maken. Iedereen zinn methode natuurlijk maar ze verkoopt kennis en iets positiefs :j

Dat is knap fransje zo snel aangeleerd :D

Succes Paperboy, fijn dat je groen licht hebt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:49

20.00 dacht ik oid