Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:48

Hoi!

In antwoord op een vraag hierboven: Ik ben begonnen met een les van Piet Bakker (lang leve pensionstallen waar mensen enthousiast zijn voor dat soort dingen en het leek me erg leuk, en het is iets wat heel goed is voor je paard, ook als je zadel bijvoorbeeld even weg is, of als je paard onbelast moet bewegen).

Ik vind het erg leuk. Ik doe het met mijn Kwpn schimmelmerrie van ongeveer 1.65 m.

Ik gebruik lange lijnen die iemand zelf maakt, maar nu even een longeerlijn want ze waren aan vervanging toe.
Ik vind het echt geweldig , ik zit haar niet in de weg en nu kunnen we opeens zijgangen waar ik onder het zadel niet aan durf te denken..

Veel plezier allemaal,

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:29

Ik zoek nog steeds iemand die ons les kan geven in de omgeving van Amsterdam.
Weten jullie iemand die les geeft in de buurt? Thanx!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 20:51

Dooie boel hier hahah.
Is er iemand nog bezig geweest met DLT of staan we allemaal al op winter stop?
Ik had fotos belooft maar het is een filmpje geworden die dus niet op mijn pc wil ... :(:)
nu ook enorm druk met mijn nieuwe studie (fysiotherapie) dus ook niet veel tijd!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:07

Ik heb eigenlijk altijd een zomer stop haha.. :P Behalve wat onderhouden in de zomer aan de LL men ik alleen maar met ze of longeer ze. Maar nu begint de kou weer (al hoewel..) en dat wordt het toch minder mennen en weer de LL opbouwen, laatste paar keren gingen echt onwijs lekker! Ondanks dat hij toen hij ziek was al zijn bespiering kwijt was is hij nu echt weer de goede kant op aan het gaan! Begint echt weer te swingen met zijn kontje en zelfs de galop pakt hij veel beter (haha, twee sprongetjes dan). Ik moet echt binnenkort weer laten filmen of foto's laten maken!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:13

Hoi allemaal.
Er is zondag een clinic lange teugelen door Piet Bakker in de regio Oss. Er is iemand uitgevallen en een plek vrijgekomen. Iemand hier interesse?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:03

Ik dacht... ik zal mij hier ook eens melden,maar het topic lijkt een beetje dood -O-
Misschien kan ik het nieuw leven inblazen? Ik wil ook graag beginnen met lange teugelwerk. Nou ja, heb er wel al wat mee gespeeld, maar nog niet echt veel en ik ben er absoluut nog niet goed in.
Maar met 1 paard wat niet gereden kan worden en 1 paard waarmee ik veel droog men (en ik zoek het zelf minder om te rijden) leek dit wel leuk

Ik heb geen les, geen bak, geen trailer... alleen paarden. :+

Zit meteen al met een eerste vraag. Een merrie loopt prima aan de lange teugel (loop zelf bij de achterhand)- Het is wel een stressgevoelig beestje de laatste jaren door wat probleempjes, maar ze lijkt dit wel leuk te vinden.
Met mijn andere merrie men ik heel erg veel 'droog' , maar als ik bij haar bij de achterhand ga lopen, wil ze steeds naar binnen komen en raakt zeer gefrustreerd als dat niet mag. Ik weet zeker dat het geen onwil is, maar echt frustratie omdat ze de bedoeling niet snapt.. Ik kan het haar alleen niet goed aan het verstand peuteren (wat ongetwijfeld aan mij ligt)
Iemand tips hiervoor.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:15

Hoe oud/ervaren is de tweede merrie? Vaak is het zelfstandig lopen gewoon een balans probleem, goed gesloten houden in de teugels en consequent blijven met terug zetten. Zodra ze om wilt draaien niet zelf stoppen maar doorlopen, daarmee geef je aan dat het geen zin heeft om te stoppen. + natuurlijk voorkomen dat het haar lukt.

Wat ook zou kunnen is dat je het opbouwt, dus start wat meer naast de schouder (het zijn immers leiding posities en als ze het niet kennen is het gewoon heel vreemd) en bouw zo op richting de kont.

Als het een balans probleem is ga werken aan haar balans en recht gerichtheid, als dat beter gaat kunnen ze ook makkelijk zelfstandig lopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:20

Ze is 17, maar er is alleen mee door het bos gecrosst door de vorige eigenaar. Met een slecht zadel. Ze heeft dus wat artrose. Leeg mennen doet ze overigens heel erg goed (loop dan achter haar en we maken dan gewoon kilometers) Ik denk zelf eigenlijk dat ze het niet snapt/er wat kriegel van wordt als ik ernaast loopt (ze heeft dat ook wel als ik bij de schouder loop)
Leiden is dan weer geen enkel probleem, maar dan loopt ze dus het liefst beetje achter mij. En zoals gezegd... als ik er helemaal achter loop, is er ook geen probleem. Opgesloten houden probeer ik, maar lukt nog niet zo goed. Doorlopen is ook best lastig omdat het een tank is. Maar goed... wordt aan gewerkt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:49

liljebo schreef:
Met mijn andere merrie men ik heel erg veel 'droog' , maar als ik bij haar bij de achterhand ga lopen, wil ze steeds naar binnen komen en raakt zeer gefrustreerd als dat niet mag. Ik weet zeker dat het geen onwil is, maar echt frustratie omdat ze de bedoeling niet snapt.. Ik kan het haar alleen niet goed aan het verstand peuteren (wat ongetwijfeld aan mij ligt)
Iemand tips hiervoor.

De mijne snapte er eerst ook helemaal niks van. Er is ergens een filmpje van Piet Bakker en/of Ellen Olfstad over hoe je dit op kan lossen, maar weet even niet meer of dat op Youtube te vinden was of op een dvd. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Edit: o er recht achter gaat wel? Dan is het misschien een ander verhaal... Jij hebt toch ook ervaring met Parelli? Beetje 'friendly' op die plek doen dan, en later in beweging, en dat in combinatie met clicken als het goed gaat?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:12

Leeft het hier nog een beetje?

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:18

Heey, ik lees nu jullie topic pas.
Hartstikke leuk..
Ook ik ben zeker fanatiek ondanks dat hier 1½ meter sneeuw ligt
ga ik met mijn shet nog gewoon door.
maar wel op een ander niveau natuurlijk..
Wat ik wel lastig vind is om de achterhand er goed bij te blijven houden.
Hoe lossen jullie dit op? Hij is namelijk erg kribbig op de zweephulp.
En met stemhulp word hij vliegerig, om er vervolgens onderuit te komen.
of is dit al eerder besproken?
alvast bedankt !!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:23

Minder sensitief maken voor de zweep? Met lange lijnen heb je behalve de lijnen je stem alleen de zweep nog als extra hulpmiddel, en dan nog geen eens voor het voorwaarts maar meer als vervanging van het been waar de lijnen net niet voldoen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:12

Beetje dood hier :Y)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:43

hai,

ik zou er wel mee willen beginnen maar geen idee hoe te beginnen... t lijkt me heel leuk voor hem en voor mij om te kunnen zodat we ook iets hebben naast het wandelen ed om samen te doen...
maar hoe leer ik mijn shet dit? net als t longeren...t lijkt me niet dat ie dit uit zichzelf al kan en snapt..hij is nog jong en moet nog veel leren...maar sws longeren moet wel te doen zijn toch?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:49

ik geloof dat er in dit topic al het een en ander is uitgelegt over hoe je moet beginnen hiermee :)
Het bloed hier inderdaad een beetje dood haha.

Nouja geeft niets, ik gok dat waarneer het wat beter (warmer en droger) weer word iedereen weer
vol op gaat lange teugelen haha.
Zelf fiets ik nu heel fanatiek met pony. Hij is mij nu gewoon te druk om te mennen (slaat op de kletter enz)
dus daarom nu in deze koude periode gewoon lekker een stuk fietsen of wandelen met veel sneeuw

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:49

Ligt eraan, hoe oud is je shetlander? (en waar woon je?)

Edit] Hm ik zal wel vreemd zijn dan haha, maar er is niks lekkerder dan in de sneeuw aan de lange lijnen werken! (moet het niet sneeuwen.. :P ) Ik heb een leuk fimpje, weet jij hoe ik wat stills op internet kan plaatsen? Misschien leuk om te laten zien namelijk :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:24

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:39

Ik heb de laatse paar pagina's doorgelezen. En ga hier ook mee blijven lezen (en hopelijk ook posten!) :)
Ik heb een fjordje van ongeveer 1,38 hoog. Ben zelf geblesseerd aan mijn rug waardoor mijn houding bij het rijden niet zo is als ik die graag zou zien (niet altijd even constant, en ik heb dan vaak ondersteuning nodig van paard, in plaats van zelf de mogelijkheid mijn paard te ondersteunen :o. Zie dit voor je als een paard wat voor míj scheef gaat in de galop om mij te steunen :\ )

Paard is ook beleerd voor de wagen, en vindt dat érg gaaf, alleen heb ik momenteel helaas geen wagentje meer. In plaats daarvan nam ik hem al wel eens mee wandelen waarbij hij aan de leidsels voor mij liep. Heerlijke werkmentaliteit daarbij. Vandaar dat de gedachte in me op kwam om hier meer mee te doen :)

Maar.. Help :) Ik zag hier iemand zeggen met lijnen te werken die iemand speciaal maakte. Watvoor lijnen zijn dat?
Ik gebruikte nu mijn menleidsels, maar die zijn te lang :) Dat geeft een hoop gedoe om daarover niet zelf op je neus te gaan ;)
Mijn andere idee was een slofteugel aanschaffen om hiervoor te gebruiken?

Verder ben ik nog geheel blanco in het werkelijke werk aan de hand :)
Zal er 2 plaatjes bij doen als beeldvorming :)
Afbeelding

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... ewerkt.jpg

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:26

Leuk dat je ook begint met lange teugelen! Leuk paardje heb je ook!
Ik haal m'n lange teugels altijd bij deze webshop: http://www.touwhalsters.nl/. Ik zie dat de lange teugels er nog niet op staan, maar als je even een mailtje stuurt kun je ze wel bestellen. Prijzen weet ik niet precies, hangt af van de lengte. De lengte kun je helemaal zelf bepalen en ze hebben een heleboel leuke kleurtjes :)
Als je meer wilt weten over het lange teugelen raad ik de dvd van Piet Bakker aan. Wordt heel veel en duidelijk uitgelegd over het hoe en wat.
Heel veel succes plezier!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:29

Hmm, bedankt voor de website! :) Is een mooi ''stage-gehaald'' cadeautje voor mezelf! :)
Alleen de lengte vind ik lastig.. Ik weet niet zo goed wat handig is :o Leidsels is té lang.. Misschien eens proberen met longeerlijn en dan knopen op lengte die handig is en dan opmeten :)

Die DVD had ik ook al gezien inderdaad, daar ga ik ook eens achteraan :) Is dat iets wat je meerdere keren gaat kijken ook?

Ik hoop maar dat paardlief dit idee net zo leuk en spannend vindt als ik ;)

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:35

Dat is inderdaad even bekijken. Had via die website wel een richtlijn (ik dacht 2x lengte van je paard + 0,5 m, maar dat zou je nog even na moeten vragen), maar is ook persoonlijke voorkeur.

Ik heb de dvd zelf ook, bestaat uit 2 dvd's en een klein boekje waar ook nog het e.e.a. wordt uitgelegd. Dat boekje heb ik al meerdere keren gelezen. De dvd's heb ik allebei nog maar één keer gekeken, maar zeker de moeite waard om ze meerdere keren te bekijken, je ziet elke keer weer nieuwe dingen. Er wordt verteld hoe je begint met het lange teugelwerk en er worden oplossingen getoond voor diverse "praktijkproblemen", dus op allerlei niveaus kan het nuttig zijn.
Maar als je de kans krijgt om ooit eens een lesje te nemen bij Piet Bakker, da's natuurlijk nog veel beter én leuker :D

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:09

Ik geef les aan iemand met een Fjord en een slofteugel als lange teugel werkt prima. En meestal heeft die vrij lange lussen zodat je makkelijk een gaatje bij kunt maken als ze eventueel toch te lang zijn.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:58

Bij een shetlander is het makkelijk, paarden teugels gebruiken :+
Me teugels zijn eigenlijk te zwaar voor het lange teugel werk...
Als je dik nylon draad met een clip even aan elkaar knutselt moet dat werken.
Je teugel moeten 3x je paard lang zijn (ooit ergens gelezen) want dan kun je er op
elke manier naast/achter lopen.

Ik heb het laatst weer geprobeert maar idefix was zo gefrustreerd. Hij wilde gewoon veel
te veel en dat mocht hij niet van mij. na 10 min gestopt omdat ik er ook gefrustreerd van werk.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:38

Ik gebruik bij mijn grote paard de longeerlijn, en heb een extra haakje aan de 'lus' aan het uiteinde gedaan. Dat bevalt mij prima. Die gekleurde teugels van die website zijn trouwens wel erg leuk!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:57

wat leuk dat er ook een topic over is! ik meld mij hier ook! ;-)