Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Urko schreef:Nooit geen probleem mee op de hondenschool, 10 honden op het veld en allemaal dezelfde soort clicker.
9 dolfijnen in het water, 4 trainers, dolfijnen opgedeeld in groepjes, alle trainers hetzelfde fluitgeluid en toch weten de dieren precies welke fluit voor hun is of niet. Edit: iedereen even van zijn roze wolk afwapperen: dolfijnen zijn echt niet slimmer dan een hond.
Amable schreef:Ik geef in mijn workshops ook iedereen dezelfde clicker, er zal heus een klein verschil in geluid zitten tussen sommige, maar de meeste klinken behoorlijk gelijk. Het paard weet dondersgoed wanneer de klik voor hem bedoeld is. Wat ik op stal wel vaak zie gebeuren als er 2 mensen aan het clickeren zijn en 1 stopt op een gegeven moment met z'n paard, dan komt dat paard bij de andere trainer erbij staan en gaat proberen om mee te doen
liljebo schreef:Urko, ik had begrepen dat met zeezoogdieren nooit corr werden toegepast. Ik zat dus fout. Maar de conclusie geeft dus duidelijk aan dat het geen goed idee is.
Ik kom zelf uit een tradi wereld met paarden en honden werk dus ook niet meer met correcties. Maar het was best moeilijk om het eruit te krijgen en zeker in het begin liep ik vaak vast met 'hoe dan wel' Het gaat inmiddels beter en ik word creatiever, maar ik ben er nog lang niet.
Heb trouwens in dat opzicht een vraag over oplossing met hond, maar ik kan hem evt pb-en als dat mag (of hier neerzetten als mensen dat interessant vinden)
Ik vind daar dus nog geen oplossing voor.
Overigens mag je m.i. wel correctie buiten training om gebruiken als het bedoelt is om puur iets af te leren. Het voorbeeld wat jij noemde. of als bv de hond het vlees van het aanrecht wil jatten.
Want als hem dat lukt, beloont hij zichzelf voor het jatten met een dikke biefstuk. Dat is dan ook PR.
Maar in die gevallen gebruik je de correctie bewust, omdat je het gedrag NU moet onderbreken.
die naambordjes vin ik een goed idee.
Momenteel haal ik het paard waarmee ik wil werken bewust en stuur de anderen weg als ze komen.
Dat begrijpen ze ook goed. De anderen gaan dan gewoon elders grazen, wetend dat ze ook een beloning krijgen aan het eind.
Maar naambordjes is wel een goed idee.
HippoLogic schreef:Amable schreef:Ik geef in mijn workshops ook iedereen dezelfde clicker, er zal heus een klein verschil in geluid zitten tussen sommige, maar de meeste klinken behoorlijk gelijk. Het paard weet dondersgoed wanneer de klik voor hem bedoeld is. Wat ik op stal wel vaak zie gebeuren als er 2 mensen aan het clickeren zijn en 1 stopt op een gegeven moment met z'n paard, dan komt dat paard bij de andere trainer erbij staan en gaat proberen om mee te doen
Wij hebben dat altijd genegeerd en nu gebeurd dat dus niet meer. Of het aan de verschillende toonhoogtes ligt of aan de lichaamstaal van de trainer... Misschien heeft de toonhoogte er wel niets mee te maken.
Amable schreef:Dat is idd wel een heel mooi idee Urko, vooral omdat ik tegenwoordig met 2 paarden werk. En de jongste van het stel is echt een boemerang, die stuur je weg en komt net zo hard weer terug. Lastig dus om even met Jauke te trainen zonder dat Llevado zich ermee bemoeit. Andersom gaat overigens prima, Jauke vindt het geen probleem om even te wachten. Ga er eens mee puzzelen