Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iluycks

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:04

Leuk ... Hou vol ... Jij en je paard zullen zo'n plezier hebben. Maar het duurt even.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:34

Plezier heb ik sowieso al met hem en de clicker training :D
Hij pikt het heel snel op maar ik wil hem vooral niet te snel laten gaan!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:32

@Evelyne: De kunst van clickeren is ook dat je kort en krachtig traint. Liever 10 x op een dag 30 sec dan 1 keer aan een stuk 10 min. Ik betrap mezelf er ook weer regelmatig op dat ik te lang door ga, en daar verpest ik uiteindelijk mn sessies mee.
Ik vind de boeken van Alexandra Kurland de fijnste boeken over clickertrianing met paarden. Staat wel een hoop geblaad in over allerlij ta-shi houdingen, maar die kun je er gewoon uit laten.

@Hippologic: Ik hou je op de hoogte van Ken, mocht ik het tegen die tijd vergeten zijn, ff een pbtje. Je kunt via youtube wel wat filmpjes van hem vinden.

Ik heb gister voor het eerst in de 16 jaar dat ik nu paardrij echt door de grond gezakt. Ik heb nog NOOIT meegemaakt dat paarden echt vol zitten van voer. Gewoon zo vol dat ze niets meer willen. Ging gister avond de paarden uit de wei halen en normaal rammel ik dan een beetje met een emmer brokjes en dan komen ze binnen. Krijgen niet dagelijks brok, maar ze kunnen niet 24 uur in de volle wei blijven staan. ZE KWAMEN GEWOON NIET. Ik heb appels geprobeerd, wortels, brood, ZELFS GRAS! Ik heb ze uiteindelijk zelf achteruit de wei gehaald (en dat is een takke eind lopen) en paddock gezet, hooibakken aangevuld en ze aten gewoon niet, stonden gewoon verder te slapen...!! Werd even bang dat ze koliek hadden maar toen ze allebij gingen drinken en gemest hadden, ze stonden er gewoon rustig bij ben ik denk ik toch maar tot de conclusie gekomen dat ze echt vol zaten? Iemand dit eerder meegemaakt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:30

Urko... nee, nooit meegemaakt. Maar ik heb koudbloedpaarden. Volgens mij hebben die nooit genoeg gehad. haha.

Helemaal gelijk wat clickeren in korte sessies betreft. Maar soms zelf ook de fout net iets te lang door te gaan... ach ja... er valt ook veel te leren.
Ik vind de dvd's van kurland ook fijn. Ben weer minder fan van het extreme paralelwerk, maar je kunt alles naar eigen behoefte aanpassen toch?

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:07

Wekkertje zetten? Zit op iedere mobiele telefoon.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:35

Liever met afgemeten hoeveelheid beloninkjes. Bij het shapen bv, kan het zomaar een tijdje duren voordat je een eerste clickbare reactie krijgt, zeker bij cross-over dieren.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:02

Ik gebruik ook een max aan beloningen, op = op en dan kun je gewoon niet meer doorgaan. Bij de dolfijnen was het ook nooit meer dan een bepaald aantal kg. En dat was binnen 5 min op.

shetlander20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:47

Weet iemand een adres voor mij?? En dan het liefst iets rond Pijnacker.

groetjes Sabine

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:38

Een adres waarvoor Sabine?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:28

Vroeger wel gedaan, lijkt me ook weer erg leuk om mee te beginnen... :D
eerst maar weer eens mijn clicker opzoeken haha :o ik had een rode in de vorm van een honden botje haha

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:15

Die clickers in die vorm clicken... zo traag vind ik.. vind die smalle het fijnste!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:35

dat vind ik wel meevallen eigenlijk haha :+
als ik erop druk hoor ik klik, prima toch.
en ik heb ook nog 3 standen voor verschillende klikjes :')

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:22

Helemaal irritant met die 3 standen.. gebruikt ze toch niet. Waarom gebruik je de standen? Voor elk dier een ander? Daarvoor heb ik dus mijn fluit voor de vogels!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:11

Ik vind die smalle ook het fijnst clicken. Die in de vorm van een hondebotje zijn stugger en trager. De standen knop is heel handig als je stalgenootjes ook clickeren. Bij ons was het daardoor geen probleem als we met drie tegelijk in de bak aan het trainen waren. Ieder zijn eigen toonhoogte. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:47

Nooit geen probleem mee op de hondenschool, 10 honden op het veld en allemaal dezelfde soort clicker.

9 dolfijnen in het water, 4 trainers, dolfijnen opgedeeld in groepjes, alle trainers hetzelfde fluitgeluid en toch weten de dieren precies welke fluit voor hun is of niet. Edit: iedereen even van zijn roze wolk afwapperen: dolfijnen zijn echt niet slimmer dan een hond.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:49

Ik geef in mijn workshops ook iedereen dezelfde clicker, er zal heus een klein verschil in geluid zitten tussen sommige, maar de meeste klinken behoorlijk gelijk. Het paard weet dondersgoed wanneer de klik voor hem bedoeld is. Wat ik op stal wel vaak zie gebeuren als er 2 mensen aan het clickeren zijn en 1 stopt op een gegeven moment met z'n paard, dan komt dat paard bij de andere trainer erbij staan en gaat proberen om mee te doen :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:59

Urko schreef:
Nooit geen probleem mee op de hondenschool, 10 honden op het veld en allemaal dezelfde soort clicker.

9 dolfijnen in het water, 4 trainers, dolfijnen opgedeeld in groepjes, alle trainers hetzelfde fluitgeluid en toch weten de dieren precies welke fluit voor hun is of niet. Edit: iedereen even van zijn roze wolk afwapperen: dolfijnen zijn echt niet slimmer dan een hond.

Ik denk dat het vooral zo is dat dolfijnentrainers gedwongen zijn beter te trainen omdat ze geen ander middel dan de clicker ter beschikking hebben en het leren dmv positive reinforcement nu eenmaal veel sneller gaat.
Bij bv honden en paarden vervallen we nog wel eens in correctiegedrag, wat het leerproces vertraagt.

ik train overigens de paarden ook gewoon in de wei en ze weten idd wanneer de click voor hen geldt (heb ook maar 1 clickgeluid)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:20

Op de hondenschool waar ik train word er ook alleen maar via positief reinforcement getraind . We leren de eigenaren om op te houden met het *oude corrigeer* gedrag.

Sinds ik overigs al die kennis heb gekregen van een vriendin (eigenaar hondenschool) van mij over clickertraining + mijn stages in verschillende dolfinariums corrigeer ik hier mijn eigen dieren (en dieren van andere) ook niet meer. Komt niet eens meer bij me op, loop alleen maar te bedenken "wat kan ik nu weghalen?" of "wat doe ik nou verkeert waarom dat dier dat doet? " Maar nee, schreeuwen of lichamelijk correctieszijn zo ongeveer gereduceerd tot 0 (nu moet je niet denkn dat als mn hond tegen de bank aan staat te plassen dat ik dan wacht totdat hij zijn poot naar beneden doet en dat ik dan ga belonen, nee dan gaat hij er inderdaad wel met geweld van af)

@libi: Er zijn genoeg dolfinariums die wel soortegelijk correcties toepassen bij zeezoogdieren. (ik noem geen namen!) Zo heb ik ooit ergens meegekeken waarbij de zeeleeuwen rustig een harde klap met de emmer kregen als ze niet aan de kant gingen, of dieren die tijdens de show niet wilde werken gewoon (waar het publiek bij zat!) een schop kregen omdat ze niet deden wat ze moesten doen. Ik heb zelfs iemand gezien die een dolfijn via een verrassing een schok gaf met een stok, omdat dat dier meer interrese had in vrouwtjes dan in werken.... Deze dolfijnen waren alleen bedoelt om toeristen mee te laten zwemmen en ik meot zeggen dat ze een hoop problemen in de groep hadden en ook naar mensen teo, :+ vond ik niet heel vreemd.

@amable: Dat probleem is super eenvoudig op te lossen door het paard telkens voordat de training begint een seintje te geven dat de trainer met dat dier gaat werken. Dat kan simpel zijn door te wijzen naar het paard en JIJ te zeggen (het klikt heel stom, maar als je het consewuent vol houd werkt het echt) en zolang het dier zijn singaal niet gekregen heeft, kan er geklikt worden wat er wil, die gelden nietvoor hem.

Ken remiraz gebruikt voor de dieren die hij traint allemaal een naambordje. Dus hij heeft een bordje, bijvoorbeeld in de vorm van een groen hart, en dat is het *naambordje* voor zeeleeuw *bobby*. Dus als Ken dat bordje bij zich heeft weet Bobby dat Ken met hem gaat trainen. Alle andere zeeleeuwen blijven uit de buurt want die zien hun naambordje niet.
Geschooi om vis direkt verholpen, veel rust in de groep. Vind het echt een geweldig idee!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:31

Urko, ik had begrepen dat met zeezoogdieren nooit corr werden toegepast. Ik zat dus fout. Maar de conclusie geeft dus duidelijk aan dat het geen goed idee is.
Ik kom zelf uit een tradi wereld met paarden en honden werk dus ook niet meer met correcties. Maar het was best moeilijk om het eruit te krijgen en zeker in het begin liep ik vaak vast met 'hoe dan wel' Het gaat inmiddels beter en ik word creatiever, maar ik ben er nog lang niet.

Heb trouwens in dat opzicht een vraag over oplossing met hond, maar ik kan hem evt pb-en als dat mag (of hier neerzetten als mensen dat interessant vinden)
Ik vind daar dus nog geen oplossing voor.

Overigens mag je m.i. wel correctie buiten training om gebruiken als het bedoelt is om puur iets af te leren. Het voorbeeld wat jij noemde. of als bv de hond het vlees van het aanrecht wil jatten.
Want als hem dat lukt, beloont hij zichzelf voor het jatten met een dikke biefstuk. Dat is dan ook PR.
Maar in die gevallen gebruik je de correctie bewust, omdat je het gedrag NU moet onderbreken.

die naambordjes vin ik een goed idee.
Momenteel haal ik het paard waarmee ik wil werken bewust en stuur de anderen weg als ze komen.
Dat begrijpen ze ook goed. De anderen gaan dan gewoon elders grazen, wetend dat ze ook een beloning krijgen aan het eind.
Maar naambordjes is wel een goed idee.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:40

Dat is idd wel een heel mooi idee Urko, vooral omdat ik tegenwoordig met 2 paarden werk. En de jongste van het stel is echt een boemerang, die stuur je weg en komt net zo hard weer terug. Lastig dus om even met Jauke te trainen zonder dat Llevado zich ermee bemoeit. Andersom gaat overigens prima, Jauke vindt het geen probleem om even te wachten. Ga er eens mee puzzelen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:46

Amable schreef:
Ik geef in mijn workshops ook iedereen dezelfde clicker, er zal heus een klein verschil in geluid zitten tussen sommige, maar de meeste klinken behoorlijk gelijk. Het paard weet dondersgoed wanneer de klik voor hem bedoeld is. Wat ik op stal wel vaak zie gebeuren als er 2 mensen aan het clickeren zijn en 1 stopt op een gegeven moment met z'n paard, dan komt dat paard bij de andere trainer erbij staan en gaat proberen om mee te doen :))

Wij hebben dat altijd genegeerd en nu gebeurd dat dus niet meer. Of het aan de verschillende toonhoogtes ligt of aan de lichaamstaal van de trainer... Misschien heeft de toonhoogte er wel niets mee te maken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:19

liljebo schreef:
Urko, ik had begrepen dat met zeezoogdieren nooit corr werden toegepast. Ik zat dus fout. Maar de conclusie geeft dus duidelijk aan dat het geen goed idee is.
Ik kom zelf uit een tradi wereld met paarden en honden werk dus ook niet meer met correcties. Maar het was best moeilijk om het eruit te krijgen en zeker in het begin liep ik vaak vast met 'hoe dan wel' Het gaat inmiddels beter en ik word creatiever, maar ik ben er nog lang niet.

Heb trouwens in dat opzicht een vraag over oplossing met hond, maar ik kan hem evt pb-en als dat mag (of hier neerzetten als mensen dat interessant vinden)
Ik vind daar dus nog geen oplossing voor.

Overigens mag je m.i. wel correctie buiten training om gebruiken als het bedoelt is om puur iets af te leren. Het voorbeeld wat jij noemde. of als bv de hond het vlees van het aanrecht wil jatten.
Want als hem dat lukt, beloont hij zichzelf voor het jatten met een dikke biefstuk. Dat is dan ook PR.
Maar in die gevallen gebruik je de correctie bewust, omdat je het gedrag NU moet onderbreken.

die naambordjes vin ik een goed idee.
Momenteel haal ik het paard waarmee ik wil werken bewust en stuur de anderen weg als ze komen.
Dat begrijpen ze ook goed. De anderen gaan dan gewoon elders grazen, wetend dat ze ook een beloning krijgen aan het eind.
Maar naambordjes is wel een goed idee.

40 jaar geleden was er gewoon nog heel weinig bekend en er zijn gewoon trainers die nog steeds op oudere methodes aan klooien, nooit echt een opleiding gehad helaas. Zijn er ook niet veel, en je hoeft daar ook geen spectaculaire shows te verwachten. PR is overigs een heel creatief gebied en iedereen kan van elkaar leren.
In bijna alle dolfinariums zijn ze het er unaniem over eens dat P.R. de enigste en beste methode is (en dat blijkt ook wel uit de shows en welzijn van de dieren)

Zet je vraag maar gewoon in het topic, ik heb er geen moeite mee. Als we teveel afdwalen zitten we zo weer in de pb box toch! ALs andere er moeite mee hebben, horen we het wel.

Ik ben het niet eens dat je buiten je training wel correcties toe mag dienen. PR is geen trainingsmethode, het is een way-of-live. Een hond maakt geen onderscheid tussen training of geen training. Voor hem is elke ervaring een moment om iets te leren zoals je al zegt. De hond straffen op het moment dat hij vlees van de aanrecht jat is te laat. De hond zal alleen leren dat hij alleen vlees kan jatten als jij niet in de buurt bent. Het gedrag dooft hiermee niet uit dus. Ik vind het beter om de hond te trainen dat hij niet op het aanrecht mag komen, om te verkomen dat hij gaat stelen. Voedsel weigeren is daar een ideale training voor!

Als de hond al succes heeft gehad met het stelen van voeding van het aanrecht zou ik er voor kiezen om potten en pannen zo op te stapelen dat die omvallen als hij erop springt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:20

HippoLogic schreef:
Amable schreef:

Wij hebben dat altijd genegeerd en nu gebeurd dat dus niet meer. Of het aan de verschillende toonhoogtes ligt of aan de lichaamstaal van de trainer... Misschien heeft de toonhoogte er wel niets mee te maken.

Ik denk dat de dieren gewoon horen waar het geluid vandaan komt en dat ze dat linken aan hun trainer. "ow trainer staat daar, en daar komt dat klick teluid vandaan"

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:25

Amable schreef:
Dat is idd wel een heel mooi idee Urko, vooral omdat ik tegenwoordig met 2 paarden werk. En de jongste van het stel is echt een boemerang, die stuur je weg en komt net zo hard weer terug. Lastig dus om even met Jauke te trainen zonder dat Llevado zich ermee bemoeit. Andersom gaat overigens prima, Jauke vindt het geen probleem om even te wachten. Ga er eens mee puzzelen :)

Wat gaaf dat je mee gedaan hebt aan HGT! ( :+ vast heel oud nieuws sorry) Ik kan het filmpje helaas niet zien maar de fotos waren toppie! *\o/* Je commetaar bij de foto "ons"mam.. Brabander dat je bent :P hahaha prachtig!!!

Ik zou wel beginnen met 1 paard tegelijk als je *naambordjes* gaan introduceren zodat ze het gaan herkennen. Denk dat ze die prikkel anders gaan missen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:31

Kan je geen youtube zien? Was wel geinig hoor, meedoen :D En gezien de vele reacties vonden wel meer mensen het grappig :)) Jammer dat je het filmpje niet kan zien, kan je geen youtube afspelen? En ja, brabants, toch wel een beetje :+

Ik denk dat de naambordjes anzich wel lastig gaan worden, zat al te denken aan 2 kleuren heuptasjes... Maar misschien kan ik beter mezelf gaan aanleren om hun namen in de training te gebruiken. Stomme is dat ik verder eigenlijk heel veel nonverbaal werk, maar met aanwijzingen. En eigenlijk denk ik dat Vado blijft proberen, tis echt net een boemerang. Het is ook niet dat hij niet snapt dat ik even met Jauke bezig ben, maar dat hij niet wíl dat ik met Jauke bezig ben, hij wil de aandacht. Het boemerang effect heeft hij overigens ook bij paarden, als hij kennis wil maken met een nieuw paard blijft hij ook tot vervelens toe proberen :+