Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:57

Leuk om foto's te zien Imitador! Waarom heb je de lijnen door de longeersingel heen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:01

Ik zie geen miscommunicatie bij de miscommunicatie foto? :)

ijssnuiver schreef:
Carolien: Ja we hebben zelfs een rijvereniging, gelukkig anders had ik nooit kunnen paardrijden in mijn jeugd. Ik heb daar "leren" (tussen aanhalingstekens, want echt leren rijden heb ik pas de afgelopen 2 jaar) paardrijden en altijd met veel plezier les gehad. Tot het niet meer ging met Calypso en mijn gevoel riep dat het rijden met een slofteugel/elastiek toch echt niet de oplossing was en ben ik gestopt, gestopt met lessen en rijden. En toen bij Astrid terecht gekomen en de opleiding gestart.

Zelfde bij mij haha. Nou ja nog steeds niet echt maar ik snap nu in ieder geval hoe het allemaal beweegt en wat je wilt. Laatste half jaar op de manege leerde ik pas wat stelling was.
Achterhand had ik helemaal nooit van gehoord :')

Ik moet ook eens fotos gaan maken. Hij doet het ZO onwijs goed. Hij vindt het ook helemaal leuk omdat ik steeds zo enthousiast ben haha.
Nooit gedacht, héle stukken die neus over de vloer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:10

Nou inderdaad! En om maar te beginnen bij het totaal anders sturen met het rijden! Dat ging bij mij nooit echt lekker en afgelopen winter heb ik me ingeschreven voor een clinic bewustwording/balans in beweging, bij Alona van centred riding. Dit waren droogoefeningen, maar hebben mij wel onwijs geholpen en ik snap nu tenminste wat ik blokkeer of de verkeerde kant opdraai als mijn paard niet wil afwenden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:30

ijssnuiver schreef:
........, maar hebben mij wel onwijs geholpen en ik snap nu tenminste wat ik blokkeer of de verkeerde kant opdraai als mijn paard niet wil afwenden.

Zoals b.v. ??

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:01

Maris schreef:
ijssnuiver schreef:
........, maar hebben mij wel onwijs geholpen en ik snap nu tenminste wat ik blokkeer of de verkeerde kant opdraai als mijn paard niet wil afwenden.

Zoals b.v. ??

Verkeerd indraaien van mijn heupen, niet sturen vanuit mijn centrum. schouders minimaal naar buiten draaien. En meer van dat soort dingen. Mij was op de manege geleerd "trekken aan je binnenteugel" om af te wenden, maar dat ging niet bij mijn paard.

NeverGiveUp

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:26

Mijn paard is er eentje die het dan wel braaf doet, maar wel gewoon blokkeert. (Logisch want dat doe je dan ook)

Lijkt me super zo'n cursus... Duur meestal hihi

Ik ga van het voorjaar iets van Hippische Sportoefentherapie te paard doen.
Heel interessant, een fysiotherapeut die zich gericht heeft op het paard. Paard aan de longeerlijn en jij zitten. Heb 1 les gezien en je leert gewoon echt goed zitten.
En ik heb een groot probleem met mijn schouders, ik schijn ze gewoon niet te kunnen af vlakken.
Maar eerst paard goed :))

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:31

Dit was een 1daagse workshop, dus dat viel in prijs ook wel mee!

Klinkt gaaf van de fysio. Lijkt me heel leerzaam :D .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:53

Ik zat trouwens na te denken. Als ik er binnenkort weer soms op mag, leek het mij een goed idee om eerst met mijn oppaskindje erop aan de hand te werken. Dus gewicht op zijn rug , met een dekje of zo, maar niet teveel gewicht en dan gewoon doen wat ik nu doe adh. Misschien is het dan een minder grote overgang, en is het niet zo lastig om zijn rug te ontspannen als ik er opeens weer op zit.

Of is dit complete onzin :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:58

Dat ligt aan je kindje die je erop zet. Als die ook maar even met het gewicht tegen zit of uit balans maak je het alleen lastiger voor je paard. Dan liever meer gewicht dat meewerkt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:00

Ik denk dat de combinatie tussen een ruiter en iemand vanaf de grond een hele goede overgang is. Maar ik zou liever gaan voor iemand die echt weet wat die doet met zijn balans en houding. Om te voorkomen dat het paard daardoor uit balans gaat.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:03

Hmm daar had ik nog nieteens aan gedacht.

Maar als ik een bbp ergens kan krijgen, hoeveel kan een klein tenger meisje van 9 tegenwerken?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:08

Dat hangt er volledig vanaf hoe haar balans is, juist op de bbp..
Bedoel als haar balans en houding redelijk zijn en jij kunt goed vertellen wat ze moet doen met haar lijf om mee te gaan met jou vraag en oefening aan het paard.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:16

Miscommunicatie was van de hoefslag afkomen, terwijl ik dat niet wilde. Ze doet het soms ook wel uit zichzelf, met zoń heel triomfantelijk hoofd: "Klaar!". Haha.
Edit: ik zie nu dat mijn bijschrift bij de foto daaronder hoorde. Met die middelste foto ben ik juist het meest tevreden. Snel nieuwe foto's maken!
Ik heb mijn lijnen door de ringen, omdat ik het irritant vind dat mijn buitenste lijn anders steeds verder over de nek omhoog gaat. En het aangrijppunt dan aan het bit aan de bovenkant zit, in plaats van opzij, op de hoogte waar de teugel bij het rijden ook zou aangrijpen. Nu blijven ze zitten waar ik dat wil.
@NGU: ik snap je logica, maar ik zou toch met de rest meegaan. Liever iemand die weet hoe het paard te ondersteunen, in evenwicht te zijn, dan gewicht dat zijn eigen leven leidt. Dan zou je er misschien nog beter 'levenloos' gewicht op kunnen hebben, even heel onsympathiek uitgedrukt.

Iemand anders ook foto's? Ben wel benieuwd eigenlijk!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:53

Ik geef mijn bijrijdstertje van 10 (super inimini meisje maar hoogbegaafd, leuke combi dus :D ) wel eens les op mijn pony, dus dan werk ik aan de hand. Maar dan is het doel dat zij zich kan ontspannen en de bewegingen gaat voelen (dan vraag ik dus als ze haar ogen dicht moet doen, wat gebeurd er nu met de achterbenen, welke komt nu naar voren of stapt ze nu onder met het binnen of buiten achterbeen e.d.).

Vandaag trouwens echt tof gewerkt aan de hand, Twister deed haar best en ik probeer het er naast lopen nu wat af te bouwen (dus de afstand tussen ons in verlengen) en daarin dus wel mooie buiging e.d. te behouden, travers gaat nog een leuke worden, maar als ze die link eenmaal legt op afstand is dat mooi te gebruiken voor de galop aan de longeerlijn.

Leuk die cursus, klinkt goed! Ik zou ook graag aan allerlei cursussen mee willen doen, mja dat geld he.. :P

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:15

Grappig van die cursus, instructrice deelde net dit op facebook: http://feldenkraischrisis.blogspot.nl/2 ... -voor.html

Lijkt me heel leerzaam!

Ik bedacht me laatst tijdens het werken, werken jullie altijd aan de binnenkant van de wending, of sta je ook wel eens aan de buitenkant?Oftewel, heeft het paard stelling naar jou toe en de wending en buiging om jou heen, of laat je oaard ook wel eens de andere kant op buigen (waarbij jij dus aan de bolle kant van je paard staat)? Ik ben druk bezig met veel van hand veranderen en slangenvoltes en laat Zilla daarbij ook van mij weg draaien (kunnen we slalommen, en hoef ik niet steeds van hand te veranderen), maar ik vind het verrekte lastig om te zorgen dat ze daarbij niet over de binnenschouder valt. Ik wilde dit kunnen, zodat ik (ooit...) kan uitbouwen naar travers op een volte, van mij af dus (ik aan de buitenkant van de volte, paard gebogen op een volte). Doen jullie dit en zo ja, hoe?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:21

Imitador, dat dacht ik al dat is geen miscommunicatie haha!

Bedankt voor de goede tips hierboven :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:26

Imitador schreef:
Ik bedacht me laatst tijdens het werken, werken jullie altijd aan de binnenkant van de wending, of sta je ook wel eens aan de buitenkant?Oftewel, heeft het paard stelling naar jou toe en de wending en buiging om jou heen, of laat je oaard ook wel eens de andere kant op buigen (waarbij jij dus aan de bolle kant van je paard staat)? Ik ben druk bezig met veel van hand veranderen en slangenvoltes en laat Zilla daarbij ook van mij weg draaien (kunnen we slalommen, en hoef ik niet steeds van hand te veranderen), maar ik vind het verrekte lastig om te zorgen dat ze daarbij niet over de binnenschouder valt. Ik wilde dit kunnen, zodat ik (ooit...) kan uitbouwen naar travers op een volte, van mij af dus (ik aan de buitenkant van de volte, paard gebogen op een volte). Doen jullie dit en zo ja, hoe?

Dat is wel grappig dat je er nu over begint, ik ben daar dus ook mee bezig met Twister. Zodat ik op elke plek haar in de vorm kan zetten die ik wil, soms nog met twee teugels maar uiteindelijk moet het met 1tje kunnen. Renvers is in principe dus van je af, maar schouderbinnen kan ook.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:12

Het is ook lastig maar wel te doen. Je moet je teugels zien als een grote ring waarmee je de schouders kunt plaatsen. Dus niet teveel denken vanuit het hoofd. Ook je eigen lichaamstaal helpt mee.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:14

Ik zou dat eerst idd oefenen met begeleiding (renvers is de oefening btw :) ), je doet hierin snel wat fout, of je denkt dat je paard goed buigt maar hij kantelt met zijn hoofd oid (wat vaak gebeurd wanneer paard en trainer het lastig vinden ;) )

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:40

Imitador leuke foto's. Ik wil binnenkort ook even wat plaatjes laten maken, maar ben er meestal als het al donker is. moet dus even een goed moment in het weekend afwachten.

Ik loop ook weleens aan de buitenkant van een wending. Alleen als ik met de teugels werk, dan heb ik de buitenteugel vast zoals ik ook "gewoon" aan de hand werk en de binnenteugel wat hoger.
Ik heb het maar een paar keer zo gedaan om haar te leren dat ze ook van me af kan wenden en het sturen wat meer onder contole te krijgen. Mevrouw werd er alleen iets gestresst van, dus dat hebben we alweer een tijdje niet gedaan.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik zelden rij met haar. Onder de man is het sturen nog lang niet bevestigd en vaker toeval dan regel, net als de reactie op been. Ik kan wel op haar gaan zitten en tijdens les stappen of klein drafje maken, maar doe ik alleen als mn instructrice erbij is. Zij werkt haar dan aan de hand en ik zit :+
Reden is voornamelijk dat ze iets stressvol zadelmak is gemaakt toen ik haar kocht en ze de keren daarop nogal tekeer kon gaan met rijden (ondertussen een jaar geleden). Sinds de zomer hebben we het zitten weer wat opgepakt en heb ik er ong. 10 keer opgezeten en aangezien het weer nu slecht is, staat het rijden nu weer onhold tot het voorjaar. Plan is wel het dan wat meer op te pakken en tot die tijd het wadh en dll uit te bouwen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:51

Imitador schreef:
Miscommunicatie was van de hoefslag afkomen, terwijl ik dat niet wilde. Ze doet het soms ook wel uit zichzelf, met zoń heel triomfantelijk hoofd: "Klaar!". Haha.
Edit: ik zie nu dat mijn bijschrift bij de foto daaronder hoorde. Met die middelste foto ben ik juist het meest tevreden. Snel nieuwe foto's maken!
Ik heb mijn lijnen door de ringen, omdat ik het irritant vind dat mijn buitenste lijn anders steeds verder over de nek omhoog gaat. En het aangrijppunt dan aan het bit aan de bovenkant zit, in plaats van opzij, op de hoogte waar de teugel bij het rijden ook zou aangrijpen. Nu blijven ze zitten waar ik dat wil.
@NGU: ik snap je logica, maar ik zou toch met de rest meegaan. Liever iemand die weet hoe het paard te ondersteunen, in evenwicht te zijn, dan gewicht dat zijn eigen leven leidt. Dan zou je er misschien nog beter 'levenloos' gewicht op kunnen hebben, even heel onsympathiek uitgedrukt.

Iemand anders ook foto's? Ben wel benieuwd eigenlijk!

Wat ik nooit zo goed begrijp, als de leidsels door de ringen gaan, hoe begrens je dan de schouder?

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:15

@ZusJacobs: hoe doe jij dat zonder door de ringen te gaan? Bij mij klimt de lijn altijd op tot minstens halfverwege haar nek en dan heb ik in ieder geval niet zoveel over de schouder te vertellen (is mijn gevoel)?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:00

Ik heb ten eerste veel minder constante druk en werk met dus met ophoudingen op een losse verbinding en ten tweede denk ik dat ik een andere positie aanneem :) ? Ik laat de lijn net achter de schoft doorlopen en dus echt op de rug steunen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FDMUDIU3-D.jpg
Oude foto maar zo liggen de leidsels dus bij mij.

Dit topic is trouwens wel echt voor het werken aan de hand bedoeld, voor het werken aan de lange lijnen/teugels is een ander topic: [TVG] Dressuur aan de lange teugel

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:59

imitador: Ik heb de renvers aangeleerd door met de travers op de hoefslag te beginnen, maar dan zelf aan de buitenkant te lopen. Vervolgens in travers een keertwending maken over de ac-lijn en weer terug richting hoefslag. Dan kun je in de renvers verder. Succes! Maar een les hiervoor is wel aan te bevelen. Instructeur ziet veel en dan kun je onder begeleiding eerst aan je eigen vompje sleutelen en dan aan die van je paard ;-)