Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:56

Mijn peerd is ook ergens tussen de 160 en 165 en ook dat gaat prima (eh nouja prima, zo ziet het er misschien niet altijd uit, maar dat ligt meer aan mijn skills en het feit dat we het niet zo vaak doen dan aan het formaat van het paard :D)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:59

hier met mijn lusitano(s) van rond de 1.60... :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:34

Is het een idee om de eerste paar keer het te doen als ze bijgezet is dmv touwtjes?
ik heb het gister zonder geprobeerd ,en toen kwam ze toch wel aardig tegen de hand in omdat ze het niet helemaal begreep.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:59

Zou opzich wel kunnen, maar zou ze dan niet sneller gaan hangen? het is niet dat je dan niks meer hoeft te doen. Mijn eerste lesje in lange lijnen bleef ze telkens haar hoofd keihard eruit gooien (hadden we lichtjes contact en dan ineens gaf ze een ruk aan de teugels, naar voor mijn handen en voor haar mond..). Mijn lesgeefster toendertijd zei: Dat is een tik en komt ze waarschijnlijk toch niet vanaf.. Kort daarna ben ik gestopt bij die lesgeefster. Hele poos tussen gezeten toen ik het weer heb geprobeerd (ondertussen veel getraind aan de hand via academische rijkunst, met kaptoom) enuuh nu lukt zelfs een travers in draf zonder raar doen met haar hoofd. Lag dus gewoon aan haar rechtgerichtheid, als je er achter loopt hebben ze minder steun aan jou zelf, logisch dat ze moeilijk ging doen. Miss een ideeom dus makkelijker te beginnen? Hoogstwaarschijnlijk vind ze het gewoon heel lastig, en om haar dan gelijk aan de bijzet te doen, ik vraag me af of je het daar mee helpt?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:01

Nou ik moet zeggen dat als ik erop zit, ze ook lastig is met zakken en ontspannen.
Ik moet echt door middel van me zit en beenwerk zorgen dat ze zakt, want alleen voorwaarts rijden is niet genoeg. vandaar dat ik dacht dat het haar misschien voor het begin wel helpt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:18

Ik persoonlijk zou het niet doen. Ik bekommer me nog niet om de nageeflijkheid. Ben ook begonnen met vrij los teugeltje. Nu begint m'n paard de hulpen aan de lange teugel goed te snappen, krijg ik steeds meer stukjes aanleuning, en dan komt dat zakken en ontspannen vanzelf... Maar goed, het is maar net wat je zelf het beste vindt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:23

Ja ik kijk wel even hoe ze het vanavond oppakt :) heb het nu met 2 longeerlijnen gedaan maar die waren toch nog best lang.. dus misschien vanavond met mn slofteugel proberen.

Hoe zijn jullie begonnen? gewoon met een lang teugeltje stappen, en halthouden oefenen en sturen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:36

SteffiiY schreef:
Hoe zijn jullie begonnen? gewoon met een lang teugeltje stappen, en halthouden oefenen en sturen?

Ja. Ik ben eerst begonnen met wennen aan dat ik erachter loop in plaats van ervoor/naast. Dat ging al vrij snel. Dan oefenen met sturen en van hand veranderen; dus dat ze doorlopen als je achter ze langs gaat naar de andere kant. Voltes maken, inderdaad eens halthouden en weer wegstappen, etc. Dat een paar keer doen (paar sessies bedoel ik) en toen ben ik begonnen aan de schouderbuitenwaarts. Daarna oefenen met draf (dat was nog even wennen, zo langzaam draven) en toen dat goed ging ook voltes en later schouderbuitenwaarts in draf. Nu heb ik een beginnetje gemaakt met de schouderbinnenwaarts in stap. (Als je het topic terugleest zie je dat sommigen schouderbuitenwaarts overslaan maar ik vond het zelf wel handig.) Ik doe het niet zo heel vaak, één keer per week of één keer per twee weken een kwartiertje ofzo, dus daarom gaat het nogal langzaam bij mij, maar het is wel leuk om te doen :j
Edit: twee longes is inderdaad veel te lang. Ik ben begonnen met één longe met een knoop erin want zelfs één longe is nog te lang. Nu heb ik zelf een stuk band op maat gemaakt en er twee musketonhaken aan gedaan..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:08

Ik heb met mijn shettie aan de lange teugel gesprongen vandeweek, als afwisseling voor het mennen en longeren. Hij vond het prachtig! Dressuur zoek ik nog steeds iemand omgeving Delft die me wilt komen helpen..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:13

O goed idee om 1 longeerlijn te gebruiken met een knoop erin, dat ga ik vananavond eens proberen.
Is het makkelijker voor het paard om beginnen met ernaast te lopen? of meteen erachter gaan lopen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:37

hallo,
ik meld me ook hier even.
sinds kort ben ik met mijn amerikaanse appaloosa Smoke bezig aan de lange lijnen, er is KS bij hem geconstateerd en dit leek me wel een leuke manier op op een onbelaste manier met hem bezig te zijn voorlopig.
ik ben nog bezig met het me allemaal wat eigen te maken, dus het sturen, stoppen, achterwaarts en sinds gisteren een klein stukje draf.
Smoke is erg groot, zo'n 1,67 mtr, dus dat maakt het wel tot een uitdaging :D maar hij is zooo lief en leergierig! hij vind het geloof ik erg leuk, en het is ook een goede methode om zijn zelfvertrouwen te vergroten.

ik heb van de week een paar foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

ik ben nog absoluut niet bezig met traver of schouderbinnenwaarts ofzo, en weet ook niet of ik daar ooit mee bezig ga, maar voorlopig ben ik ook nog druk genoeg met de beginselen onder de knie te krijgen. :o

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:23

Wat leuk zeg! Ik zou er wel meer op letten dat je iets meer bij zijn achterhand blijft. Ik merk zelf dat wanneer ik te veel naar voren kom, mijn paarden snel omdraaien.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:38

Ik kom me (na lange tijd) weer even melden... Na Mellow's dood en mijn nieuwe aankoop Ebru wou ik graag weer aan de slag met het lange teugelen.
Travers/schouderbuitenwaars hebben we al goed onder de knie. :) Dit wil ik gaan uitbreiden tot het wijken, wat ik nog wel erg lastig vind.
Ze is heel sensibel dus bij het zweepgebruik voor bijvoorbeeld travers is het handig, mits ze er niet vandoor schiet.

In principe is de longeersingel niet meer nodig (volgende keer ga ik deze niet meer gebruiken).
Beetje wazige foto, dit komt omdat het een screenshot uit een filmpje is.
Afbeelding

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:26

arans schreef:
Wat leuk zeg! Ik zou er wel meer op letten dat je iets meer bij zijn achterhand blijft. Ik merk zelf dat wanneer ik te veel naar voren kom, mijn paarden snel omdraaien.

Dit aas de 2e of 3e keer dat ik het probeerde, dus het was nog erg onwennig en testen hoe hij erop zou reageren.

Nu zijn we een stuk verder en zelfverzekerder, en ik loop netjes naast zijn billen.

Vandaag eens een balkje neergelegd en daar langs en overheen laten stappen. Echt grappig om te zien dat hij steeds meer zelfvertrouwen krijgt, en dingen durft te doen als ik zeg dat het goed is terwijl ik bij zijn billen loop.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:40

hallo
mag ik me hier ook melden?

ik verzorg een hele lieve tinker van nu 20 jaar en wil gaan kijken of ik met hem ook kan beginnen met lange teugel werken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:23

Vraagje, kun je die 'lange lijnen' gewoon maken van een longeerlijn? :o? Dat je de ene kant vastklikt aan het bit en de andere vastknoopt? Of heb je echt aparte teugels ervoor nodig?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:28

Wat leuk, een topic over lange lijnen!
Ik ben er ook al een poosje mee bezig met mijn Oldenburger merrie van 1.70, sinds ze vorig winter een rugblessure heeft gehad. Nu heb ik haar weer vol in het werk, maar het lange teugelen houd ik erin.
Ze vindt het erg leuk werk, ik denk mede omdat je heel gericht kunt belonen. Mijn paard begint altijd vrij stijf, en ik vind het daarom fijn haar eerst onbelast los te werken.

@Aranel zo doe ik het ook. Ik klik de longe aan de ene kant vast, en aan de andere kant heb ik zo'n los haakje, daarmee maak ik de lus van de longe vast aan het bit.

Voor iedereen die hier op eigen houtje mee bezig is, is de dvd van Piet Bakker trouwens een echte aanrader. Hij legt het heel duidelijk uit allemaal.
Over 2 weken heb ik mijn eerste lange teugelles van Piet Bakker, ik ben erg benieuwd!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:19

Aranel schreef:
Vraagje, kun je die 'lange lijnen' gewoon maken van een longeerlijn? :o? Dat je de ene kant vastklikt aan het bit en de andere vastknoopt? Of heb je echt aparte teugels ervoor nodig?

Deed ik eerst wel, met knoop in het midden om hem wat korter te maken, maar vond het uiteindelijk te lang. Nu zelf wat geknutseld.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:40

Aranel schreef:

Ene kant een clip en andere kant een knoop geeft een rare verbinding. Dan even zorgen dat je er ook een clip tussen zet. Ik vind zelf leidsels super werken of een grote slofteugel (maar of dat voor grote paarden werkt..)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:25

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:06

ik werk nu nog steeds met die "afbindtouwtjes" en vind het prima werken eigenlijk, maar wij zijn dan ook nog niet zo heel erg intensief bezig.

toevallig heb ik een tijdje geleden in de bak er een stukje wijken uitgekregen, was toevallig dat dat lukte, we hadden eerst even een schouder probleem en dat moest even rechtgezet worden, en van daaruit was het maar een hele kleine stap naar wijken :D

gisteren heb ik hem een stukje meegenomen over de weg aan de lange lijnen, dat was toch wel errrugg spannend hoor :Y)
hij is een echte volger, en nu moest hij voorop lopen en met auto's was dat wel een beetje eng, maar we zijn er goed vanaf gekomen en hij was helemaal moe na dat stukje, hij moest zoveel nadenken :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 12:54

Ik laat ook even weer wat van me horen *\o/*

Ik ben gisteren bezig geweest met idefix en het ging verbasend goed!
Hij loopt nu mooi nagefelijk beide kanten op en ook de zij gangen gaan steeds beter :D
Ik ben nu wat aan het uitproberen in de draf.
Sinds idefix naar de tandarts is geweest is hij zooooveeel makkelijker in zijn mond!
ik wilde dat ik het eerder had gedaan :(:)
helaas geen fototjes zal binnenkort wat proberen te maken :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 12:56

ZusJacobs schreef:
Aranel schreef:

Ene kant een clip en andere kant een knoop geeft een rare verbinding. Dan even zorgen dat je er ook een clip tussen zet. Ik vind zelf leidsels super werken of een grote slofteugel (maar of dat voor grote paarden werkt..)

ik gebruik gewone paarden teugels met een clipje als aansluiting, iedeaal voor een shetlandertje :)

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:19

Ben benieuwd naar de foto's

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 19:21

Morgen komen er fotos ! :)