Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:55

verography schreef:
Vandaag voor het eerst geclickerd. Kusje geprobeerd. Ik heb het gevoel dat ze denkt dat ze mijn hand moet likken. Ook als ik deze bij mijn gezicht hield. Zo had ik het namelijk geoefend. Hand met snoepje bij mijn wang. Click en snoepje meteen geen vanaf die positie, wat doe ik mogelijk verkeerd? Ook zou ik wel graag iemand willen vinden die mij wil helpen hiermee (als instructrice). Paard staat in Zuidand, in omgeving van R'dam.

Ik zou het snoepje niet bij je wang houden, daarmee verhoog je het risico op ongelukjes als je paard wat al te enthousiast wordt. Wat al aangeraden is: leer hem targetten op je lege hand en geef het voer met je andere hand. Dan kan het paard niet in verwarring komen waar het snoep vandaan komt.

Een huiskamer topic is leuk. :j

Verosjaak

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:01

dank hippologic

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:46

ik doe ook clickertraining , gaat al supergoed .

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:20

Ik wil graag gaan beginnen met clickertraining! Ik ben al begonnen met VD met gebruik van mijn stem en toch vind ik dit moeilijk omdat er, zoals al eerder gezegd is, teveel emotie gelegd word in woorden. Ik heb een 9 jarige tinker die al heel wat kent,mijn moeder heeft hem getraind, en ik heb een 4 jarige haflinger. Met mijn hafje wil ik aan de slag gaan met de clicker omdat hij heel graag wil leren maar wel nog wat onrustig en druk is. Ook merk ik dat hij donders snel door had waar die snoepjes vandaan komen en dus een beetje brutaal gaat doen als hij weet dat hij iets goed heeft gedaan :') Zelf ben ik ook te overdreven met praten en wil hem alles uitleggen maar dat werkt dus gewoon niet, moet ik echt afleren, en daarom wil ik met de clicker gaan werken en niet meer met stem.
Hij kent nu achter me aan lopen en achter me stoppen wanneer ik stop,naar achter lopen zonder hem aan te raken en we hebben een begin gemaakt aan achter me aan draven en stoppen wanneer ik stop. Die eerste 2 doet hij al heel netjes! Nu wil ik naast hem gaan staan om een been te vragen maar zodra ik op hem af loop gaat hij gelijk naar achter.. Hoe kan ik dit nu oplossen? Ik doe alles in vrijheid trouwens, dus zonder halster en halstertouw..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:41

Misschien wijs je naar zijn been en doe je (bijna) hetzelfde als wanneer je hem naar achteren laat lopen? Of misschien is het je hoofd houding waar hij op reageert? Heb je voor jezelf een duidelijke lichaamstaal (wijzen, kijken, gewichtsverplaatsing) bij de oefeningen?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:49

Wijzen en kijken doe ik sowieso, ook gebruik ik een zweep als verlenging van mijn arm om,bijvoorbeeld, zijn been aan te tikken. Dat snapte hij dus niet, ik stond voor hem, en dus wilde ik naast hem gaan staan zodat ik zijn been kon optillen. Dit gaat dus niet omdat hij dan meteen naar achter loopt..

Wat bedoel je met mijn hoofdhouding?
Ik probeer me bewust te zijn van mijn houding maar ik vind het toch nog erg moeilijk.
Het zou fijn zijn als er iemand in mijn buurt me eens les daar in kon geven!
Weet iemand mss of er iemand in Zeeland is die ook lessen geeft hierin?

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:03

Ja, Piet Loof. Geduldig fijn mens, met veel liefde voor paarden.
Google daar maar eens op.
Tenminste, als je de provincie Zeeland bedoelt.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:24

Dankjewel voor de tip :D Ik heb hem gelijk een mailtje gestuurd!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:09

Ben op het moment op stage in een dolfinarium, bezig met het trainen van dolfijnen. Clickertraining alleen dan met een fluitje! Leees nog steeds fanatiek mee in dit topic, alleen geen tijd om wat interresantst te plaatsen. Heb nog wat interresante boeken voor geinterreseerde (hippologic?? ): lads by the wind, van Karen Pryor en de must voor elke clickertrainer (positief reinforcement!) het boek van Ken Ramirez.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:27

bedankt voor de tip. (kom net toevallig ff binnenvallen)
Ken ramirez kende ik nog niet.
Ik heb wel Don't shoot the dog en reaching the animal mind van karin pryor gelezen. Kan ik ook absoluut aanbevelen. Was vooral van het laatste boek erg onder de indruk. Eye-opener.
Geweldig trouwens... stage in het dolfinarium... zeker weten dat je daar veel leert.

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:32

xx_denise_xx schreef:
misschien een beetje een domme vraag hoor , maar ik wil beginnen met vrijheidsdressuur en ik heb een boek besteld.
ik vroeg me alleen af hoe je de clicker gebruikt?
is het : als je paard doet wat je vraagt geef je een click en daarna een snoepje?
want ik begreep het niet zo goed ;)

Hier staat veel informatie over de clicker: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ining.html
Het gaat over hondentraining maar het werkt hetzelfde als voor paarden :)

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:31

Halfjaar geleden mee gewerkt, nu haal ik hem af en toe weer eens te voorschijn.. :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:05

liljebo schreef:
bedankt voor de tip. (kom net toevallig ff binnenvallen)
Ken ramirez kende ik nog niet.
Ik heb wel Don't shoot the dog en reaching the animal mind van karin pryor gelezen. Kan ik ook absoluut aanbevelen. Was vooral van het laatste boek erg onder de indruk. Eye-opener.
Geweldig trouwens... stage in het dolfinarium... zeker weten dat je daar veel leert.

Niet Het dolfinarium he.. een :P Maar daar leer ik zeker heel veel ja, helaas was vandaag mijn laatste dag!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:07

Foahriya schreef:
xx_denise_xx schreef:
misschien een beetje een domme vraag hoor , maar ik wil beginnen met vrijheidsdressuur en ik heb een boek besteld.
ik vroeg me alleen af hoe je de clicker gebruikt?
is het : als je paard doet wat je vraagt geef je een click en daarna een snoepje?
want ik begreep het niet zo goed ;)

Hier staat veel informatie over de clicker: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ining.html
Het gaat over hondentraining maar het werkt hetzelfde als voor paarden :)

Clickertraining werkt voor alle dieren hetzelfde, voor kippen, konijnen, paarden, honden, goudvissen, dolfijen, zeeleeuwen en orka´s. Zelfs voor mensen (tag teaching, ja in amerika bestaat dit al jaren).

Voor geinterreseerde, Ken ramirez komt in september 2012 eindelijk naar Nederland om een curses te geven en zelfs Terry Ryan (clicker academy van Karen Pryor docent) is binnenkort in Belgie voor workshops. Geinterreseerde kan ik meer info geven per pb.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 07:18

Komen ze niet naar zweden???
(heb evengoed interesse in de info, maar is soms lastig voor me om naar nl te komen)

trouwens wel een aanvulling op eerder genoemde. Clickertraining werkt idd op alles, maar om goede resultaten te verkrijgen is het wel belangrijk om het soortspecifieke gedrag te kennen. En te beseffen dat het als bv beginnend clicker wel zo is dat het verschil uitmaakt of je een gefrustreerde dwergpincher voor je hebt of een gefrustreerd paard.

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:00

@liljebo je hoeft geen rekening te houden met soortspecifiek gedrag. Of je een hond, kat, paard hebt, het werkt allemaal hetzelfde. De dieren moeten leren zich te beheersen.
Als je een goede clickerbasis hebt, is het allemaal hetzelfde

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:33

Ik denk dat de clickerbasis hetzelfde is, alleen de training is wel anders. Een dwergpincher levert over het algemeen gewoon een stuk minder gevaar op en kun je fysiek gewoon iets beter aan. Ik merk bij de haflinger waar ik mee clicker dat ik echt voor mezelf moet uitkijken. Meestappen en meedraven (incl stoppen) doet ze goed, maar bij het meegalopperen is mijn training waarschijnlijk wezenlijk anders dan die van een klein hondje. Veiligheid voorop! Ze kan soms uit ballorigheid nogal raar doen, vooral iets met achterbenen zo ver mogelijk de lucht in :')

Maar goed, ik doe dus ook clickeren sinds kort, en ik vind het super! Nog even mijn handen uit de knoop leren halen, en dan weet ik zeker dat die happerige haflinger een stuk minder happerig gaat worden, omdat ze gewoon niet meer meteen altijd voer krijgt aangeboden, maar juist eerst die click!

Iemand nog tips voor een pony die echt niet wil? Shetje wat erbij loopt is gewoon niet echt geïnteresseerd (ja, wel geïnteresseerd, maar dan in gras..). Hoe pak ik dat aan? Halster en touw er aan? Ik vind het niet zo leuk als hij het niet echt wil.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:21

iluycks schreef:
@liljebo je hoeft geen rekening te houden met soortspecifiek gedrag. Of je een hond, kat, paard hebt, het werkt allemaal hetzelfde. De dieren moeten leren zich te beheersen.
Als je een goede clickerbasis hebt, is het allemaal hetzelfde

Ja, dat moet je wel. Dieren leren zich altijd beheersen als je de training goed aanpakt.
Maar het is wel zo handig om gebruik te maken van natuurlijk gedrag bij de dingen die je wil aanleren. Alleen al van fysiek oogpunt uit,
Maar dat buiten beschouwing. Het maakt toch wel wat uit of je een konijn of een ijsbeer traint.
(Bij de laatste zou ik toch niet in het hok gaan, al vind ie clickeren nog zo leuk. Als hij je opvreet, is dat voor hem ook positiv reinforcement.

Beetje overduidelijk voorbeeld, wellicht, maar om de essentie duidelijk te maken...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:24

Jethafa schreef:
Iemand nog tips voor een pony die echt niet wil? Shetje wat erbij loopt is gewoon niet echt geïnteresseerd (ja, wel geïnteresseerd, maar dan in gras..). Hoe pak ik dat aan? Halster en touw er aan? Ik vind het niet zo leuk als hij het niet echt wil.

Halster en touw zorgt ervoor dat je pos. reinf. teniet doet (poisoned cue) Ziet erg verstandig dus.
Probeer eerst iets te vinden waar zijn hartje sneller van gaan kloppen. Dat kan een bepaalde lekkernij zijn, maar dat kan bv ook op een bepaalde plek krabbelen zijn e.d.
En begin dan met iets supersimpels, zoals targetten.

(is wellicht verstandig om je er in te verdiepen? www.equineclickertraining.com bij recourses geeft bv veeeeeeel info)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:10

Liljebo, een halster en touw doet positief reinforcement pas te niet als je een paard bij je houd en net zo lang blijft pushen totdat hij het doet. Ik train vrijwel altijd met halster en touw en oefeningen die hij begrijpt klikt ik hem pas los. 9/10 hangt dat touw gewoon over zijn nek heen, daar niet van. Zolang het paard het niet erg vind om een halster om te hebben, liever zelfs, leuk vind om het om te hebben, doet het je training zeker niet te niet

Ik train op een honden school waar alleen gewerkt word met positief reinforcement (clickertraining). En daar zit alles aan de riem tijdens het meerendeel van de trainingen. Simpelweg omdat je niet van pups kunt verwachten dat ze 45 min bij hun eigenaar blijven terwijl ze ook kunnen spelen. We trainen ook veel zonder lijn, maar dat kan gewoon niet 45 min, zeker niet als we bezig zijn met theorie aan de eigenaren. Overigs is aan de lijn lopen ook iets wat we leren dmv clickertraining.

Ik ben het echt niet met je eens dat het de trainingsmethode te niet doet. Je ziet genoeg bekende clickertrainers, oa Alexandra Kurland, Ken Ramirez en zelfs Karen Pryor werken met lijnen of halsters met touw.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:27

Misschien drukte ik mij wat ongelukkig (en te sterkj) uit. Maar ik bedoel eigenlijk dat uit bovenstaande shetje geen interesse heeft in clickertraining en dat die oorzaak bij de training kan liggen.
Ik denk dat in het begin die motivatie niet per definitie beter wordt door hem dmv halster en touw bij je te houden, maar door de training aan te passen,

Op zich zal het halster/touw niet veel uitmaken, maar wel als je het nodig hebt om je paard bij je te houden.

Ik denk dat het voorbeeld met de puppy's wat je noemt daar volledig los van staat.
Zo'n pup op een school bij je houden de hele les, w.o. wellicht behoorlijk wat uitleg waarbij baasjes moeten opletten lijkt me heel wat anders dan een oefeningetje met je paard in je uppie in een wei doen, waarbij je over het algemeen in korte sessies werkt.

Juist als je paard kan wegwandelen, ben je gedwongen om je training aan te passen zodat het boeiend voor hem wordt.

Ik werk hier ook los met de paarden. Als ik een oef doen zoals bv leiden aan halster, heb ik uiteraard wel een halster en een slaphangend touw. Maar in dat geval is het gewoon onderdeel van die bepaalde oef en als ik dan merk dat het paard eigenlijk gewoon wil weglopen of niet de minste interesse laat doen, zal ik ook mijn zaken moeten aanpassen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:11

Gelukkg, ik was al bang dat je dacht dat pos. rein. alleen werkte zonder leidmiddelen.

De desbetreffende shetlander, ik zou bij dat dier er ook voor kiezen om de training interresant voor hem te maken en ik zou zonder kwijfel kiezen voor target training. Altijd oefenen in een omgeving met weinig afleiding, bijvoorbeeld een stal zonder lekkers, heb je het snelste een dier zijn aandacht. Of een saaie bak waar alleen zand te vinden is. Ik zou er igg niet voor kiezen om in een wei met lekekrs te gaan staan of waar soortgenootjes zijn, maak je het je zelf alleen maar moeilijker!

Ik heb gister met mijn eigen paard getraind in een volle graswei, meneer zou weken geleden echt nog voor het gras gaan maar nu ben ik zo verrassend en onvoorspelbaar als we gaan targetten dat hij dat gras gewoon negeert. En dat gras staat echt een halve meter hoog! :D Dus ik was best wel trots. Ben bezig met filmpjes over clickertraining, beeld materiaal genoeg, nu alleen nog een cpomputer programma waarmee ik het kan bewerken en monteren...... :+ Heb filmpjes van Konijn, kippen, vogels, paarden en verschillende honden, dus meot iets moois van te maken zijn toch?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:42

Urko schreef:
Voor geinterreseerde, Ken ramirez komt in september 2012 eindelijk naar Nederland om een curses te geven en zelfs Terry Ryan (clicker academy van Karen Pryor docent) is binnenkort in Belgie voor workshops. Geinterreseerde kan ik meer info geven per pb.

Ik wil wel graag wat informatie. :j

Jethafa schreef:

Wat ben je hem aan het leren? En hoe pak je het aan?

Maak de training (lees:beloning) interessanter dan de huidige omgeving door:
1) de beloning veel interessanter te maken
2) de omgeving oninteressanter te maken
3) een leukere oefening te verzinnen

of 4) alledrie . ;)

Ad 1: training interessanter maken doe je bv door lekkerdere beloningen te geven, maar het kan ook helpen om eerder te belonen (dus de trainingsdoelen kleiner te maken zodat je shet niet gedemotiveerd raakt). Heb je een interessant trainingsdoel? Als je je pony iets leert dat hij van zichzelf al niet zo leuk vindt om te doen, wordt het moeilijker hem voor clickertraining te motiveren.

Wanneer paarden (dieren) eenmaal het principe kennen vinden ze het leuk en gaan ze het steeds leuker vinden. Zelf paarden die helemaal niet voedsel georienteerd zijn en in het begin niets leken te geven om (het geluid van) de clicker, vinden het toch leuk. Omdat het begrijpelijk voor ze is: je wilt iets en het is duidelijk wanneer ze het goed doen, of zelfs maar in de goede richting denken.

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:00

Toen mijn shet bij me kwam en ik met haar ging clickeren, was ze net zo ongeinterresseerd. Maar volgens mij is het geen desinteresse. Ze hebben nooit geleerd om zelf keuzes te maken. Met Anouk ben ik allereerst gaan targetten (op mijn vingers) en toen ze door had dat ze door de goede keuzes te maken iedere keer een stukje wortel of appel kreeg, was er geen houden meer aan.
Maar wat Hippologig zegt is heel belangrijk. Als het te lang duurt voordat ze een beloning krijgt, is het gras veel interessanter. Dan is het handig om de oefening minder moeilijk te maken, waardoor ze eerder beloond worden.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:06

Ik heb sinds gisteren het boek " van apporteren tot zitten" :D
Veel heb ik er nog niet mee gedaan aangezien ik het eerst nog moet lezen!
Dinsdag heb ik met Angus de clickertraining gestart en het ging best wel goed :D
Hij reageert goed op de clicker,is er niet bang van, maar hij blijft toch een beetje bedelen..Ik wil dit eerst gewoon gaan negeren om te kijken of dit effect heeft.
Hij word echt steeds meer een kroelkipje en ik ben echt trots op hem dat hij zo snel leert :D