Urko schreef:Voor geinterreseerde, Ken ramirez komt in september 2012 eindelijk naar Nederland om een curses te geven en zelfs Terry Ryan (clicker academy van Karen Pryor docent) is binnenkort in Belgie voor workshops. Geinterreseerde kan ik meer info geven per pb.
Ik wil wel graag wat informatie.
Jethafa schreef:Iemand nog tips voor een pony die echt niet wil? Shetje wat erbij loopt is gewoon niet echt geïnteresseerd (ja, wel geïnteresseerd, maar dan in gras..). Hoe pak ik dat aan? Halster en touw er aan? Ik vind het niet zo leuk als hij het niet echt wil.
Wat ben je hem aan het leren? En hoe pak je het aan?
Maak de training (lees:beloning) interessanter dan de huidige omgeving door:
1) de beloning veel interessanter te maken
2) de omgeving oninteressanter te maken
3) een leukere oefening te verzinnen
of 4) alledrie . 
Ad 1: training interessanter maken doe je bv door lekkerdere beloningen te geven, maar het kan ook helpen om eerder te belonen (dus de trainingsdoelen kleiner te maken zodat je shet niet gedemotiveerd raakt). Heb je een interessant trainingsdoel? Als je je pony iets leert dat hij van zichzelf al niet zo leuk vindt om te doen, wordt het moeilijker hem voor clickertraining te motiveren.
Wanneer paarden (dieren) eenmaal het principe kennen vinden ze het leuk en gaan ze het steeds leuker vinden. Zelf paarden die helemaal niet voedsel georienteerd zijn en in het begin niets leken te geven om (het geluid van) de clicker, vinden het toch leuk. Omdat het begrijpelijk voor ze is: je wilt iets en het is duidelijk wanneer ze het goed doen, of zelfs maar in de goede richting denken.