Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:02

Wat fijn dat het met zo iets "simpels" weer op te lossen is.
Kun je nu weer even lekker aan het werk!

NeverGiveUp

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:04

Heel simpel inderdaad :j

Gelijk die neus weer over de vloer, wauw :D

Hij zei dat ik er misschien over 3 weken even op mag onder zijn begeleiding. Ik zei daarop alleen als het écht kan! Dus hij is blij dat ik alles eraan wil doen, ipv de meeste die er zo snel mogelijk weer op willen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:09

Gaaf hoor!
Hier op het eiland komt altijd 1x in de zoveel tijd een osteopaat en die behandelt dan een heleboel paarden(blijft altijd 2 dagen). Wat mij betreft zou vooral Calypso wat vaker mogen, maar het is allemaal te beperkt daarvoor.

Super gaaf dat je weer een keertje op mag! Betekend dat je echt goed werk aan het verzetten bent.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:44

Zo, even bijgelezen.
Daf: in oktober heb ik een intake gehad met Anne voor de eenjarige opleiding houding en zit. Ook een les gehad, was er enthousiast over maar om diverse redenen toch moeten besluiten af te zien van de opleiding. Wel het boek "Akasha Rijkunst, wat beweegt de ruiter" met veel plezier gelezen. Afhankelijk
hoe het dit jaar loopt, zou ik graag de cursus willen doen want daar valt voor mij nog veel winst uit te
halen.
Wat betreft de positie tijdens het WADH, ik heb de neiging teveel aan de voorkant te lopen. Ik ben mij bewust dat ik meer t.o.v. de schouder moet blijven. mijn instructrice let ook scherp op de juiste positie omdat dit veen invloed heeft op je communicatie met je paard.
Hoe is het met je blauwe ook Anne?
Ngu: fijn dat de DA de blokkade zo snel herkende en kan behandelen. Ik ken overigens geen reguliere DA die dit zomaar even kunnen herkennen en behandelen. Vaak kom je dan juist bij een osteo terecht.
Imitador: ik sta nu op een prive stal met slechts enkele paarden/pony's en hier staan de mensen en ook vooral de eigenaar open voor het WADH en alles wat ik daarom heen en bij doe. Super leuk maar weet dat dit vaak anders is.
Caereleus: top dat je Mo deze kans hebt gegeven! Het paard van mijn staleigenaar is ook een Draver die tot een jaar geleden op en af onregelmatig was. Deze merrie is extreem linksgebogen en door het WADH in combinatie met het rijden volgens het Antoine de Bodt systeem had ik haar in no-time weer zuiver. Ze is nu ook mooi bespierd en veel vrolijker geworden.

Gisteren weer de zadelmaker voor Ise gehad: ik heb al een WOW dressuur zadel maar die zal over geruime tijd helemaal verbouwd moeten worden, Ise heeft een totaal andere bouw als mijn lieve overleden merrie Usha.
Het beleren die ik met de BBP maar nu wil ik het rijden rustig gaan oppakken. Mijn Wintec springzadel heb ik verkocht en ik wilde een goed passend VZH terugkopen. Wat een gedoe om op Ise een passend zadel te vinden :( ! Ik wilde voor een Thorowgood gaan maar helaas liggen de kussens hiervan niet goed. Nu is het toch de Kent en Master VZH geworden. Bizar detail: 6 weken geleden met passen paste de rood/bruine boom... Maar gisteren dus niet meer, maar liefst 2 boommaten wijder (witte boom) moest erin. Hoezo, ze verandert hard :D ? Morgen laatste x passen en er even op.
Gisteren ook nog even wat stuurwerk geoefend aan de DLL en kort wat aan de hand gewerkt. Met het WADH blijft Ise graag te hard gaan en wordt vaak wat drammerig/happerig dus doe het slechts een paar minuten, vraag alleen maar de basis en beloon veel dmv rust en ontspanning als ze gewoon ontspannen naast me loopt. Hier nog meer mensen met ongeduldige(jonge) paarden? En hoe gaan jullie daar mee om?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:46

Anne: even on-topic: hoeveel paarden staan er eigenlijk op het eiland?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:26

Dankjewel ijssnuiver :j

@ CaroVdG
Mijn dierenarts is gewoon super:D
Ik heb best een hoop dierenartsen gezien, maar deze is echt +:)+

Wat vervelend dat zadelgedoe he. Ben benieuwd of de mijne binnenkort nog past, denk het haast niet.

Is dat een interessant boek om te lezen, die akasha rijkunst?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:38

Allebei de boeken zijn aan te raden, makkelijk te lezen en er staan echt leuke (en vooral simpele) oefeningen in met en zonder paard.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:56

Leuk!

Ik schrijf ze op. Ik hoop dat die boeken ook bij de bieb zijn.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:19

NGU: klinkt goed! Fijn dat je zo snel resultaat ziet, ook een bewijs dat je goed zit/denkt! Dat vind ik zo fijn, als je voor je gevoel soms loopt te klooien en het niet lukt, en uiteindelijk toch het resultaat ziet; dat je op de goede weg zit!

Waar hebben jullie trouwens je lijnen/teugels vandaan?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:30

Ik heb hele mooie bruine teugels met messing gespen van www.equimatch.nl vandaan. Mijn Weens kaptoom is ook bruin met messing gespen. Het was wel een zoektocht om geheel leren dressuurteugels (in het juiste bruin en met messing) te vinden want tegenwoordig zitten er overal maar van die afgrijselijk stugge springteugels met stops aan.

Voor het lange teugelen gebruik ik een (bruine) slofteugel. Die is niet stug en lekker licht in de hand.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:41

Gewoon dressuurteugels en clipjes eraan gezet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:56

Als teugel gebruik ik tegenwoordig een leren dunne stangteugel. Als lange lijnen de longeerlijn van Lammert Haanstra. Leen ook weleens de dikkere koordlijnen van mijn stalgenoot.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:26

Ik kijk nu de Piet Bakker dvd en wordt er helemaal kriebelig van haha.. Ben pas op 20 minuutjes maar kan het niet meer aanzien, duidelijk niet in de goede stemming. :P
Ander keertje beter.

Gister was ik in de bak bezig met longeren (met mijn shetlander die wat verder in training is) en hij was erg mee werkend. Nu was een van mijn lesmensen ook in de bak bezig en omdat Billy de schoolhalt zo graag uitvoert haar ook even aan het longeren gezet en ze was echt heel verbaasd hoe onwijs licht hij in de hand is (doordat hij echt een top balans heeft hoef je hem bijna nooit te corrigeren en dat voelt lekker :D ) en hoe goed hij in zijn lichaam zat. Ook de schoolhalt heeft ze gevoeld en dat vond ze erg tof, hoe je een paard kunt leren zijn gewicht zo ver naar achter te schuiven dat er gewoon bijna een levade uit komt rollen. (morgen geef ik haar weer les met haar eigen paard, en ben benieuwd of ze dat gevoel van losheid (in haarzelf) wat ze gister had dan over kan plaatsen naar haar eigen paard).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:30

CarovdG schreef:
Anne: even on-topic: hoeveel paarden staan er eigenlijk op het eiland?

Phoe daar vraag je me wat... Ik zou het niet weten eigenlijk. We hebben een rijvereniging/manege met een stuk of 10 paarden, een huifkarbedrijf(belgen) met een aantal wandelponies(shetten) en nog een bedrijf met een aantal friezen.
Daarnaast ook particulier nog wel een aantal, niet mega veel. En met allemaal kortzichtige eigenaars helaas...

Mijn blauwe oog is bijna over!

Wat je schrijft over ongeduldig over Ise, herken ik heel erg in Whisper. Hij mag dan wel bijna 6 zijn, maar mentaal denkt ie daar heel anders over. Ik merk bij hem dat het begin echt super gaat en dat hij op een bepaald moment zijn concentratie verliest en daarmee ook zijn balans. Dan word hij ook drammerig, gaat wat rennen(balansverlies). Zijn concentratieboog word steeds een stukje langer, mede dankzij veel rustmomenten in de training. Soms zijn die rustmomenten letterlijk rust, maar soms ook gewoon even gek doen om daarna weer serieus aan de slag te gaan.
Ik herken in hem heel erg mezelf op momenten dat ik serieus in een klaslokaal theorie moet luisteren. Dat moet echt heeeel erg boeiend zijn of iemand moet heel leuk kunnen vertellen(Annemarie vd Toorn, kon bijvoorbeeld heel leuk vertellen), wil ik mijn concentratie vast kunnen houden. Daardoor kan ik zijn ongeïnteresseerd zijn als het te lang duurt ook goed begrijpen.

Imitador: mijn teugels heb ik bij Marijke de jong op de website vandaan, deze gebruik ik voor het rijden en het wadh. Voor het Lange teugel werk gebruik ik een lange teugel van Equi Play.

Edit: ik heb onlangs voor een spotprijsje en in heel nette staat het boek van akasha rijkunst, wat beweegt de ruiter. Over kunnen nemen. Nog niet in begonnen, maar zodra er wat meer rust is na de kerstvakantie ga ik beginnen. Maar er wel doorheen gebladerd en ziet er super uit! Zou ik graag in praktijk nog wel eens wat meer over leren.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:34

Drammerig uit zich hier in happerig, ik heb een ruin die erg 'mouthy' is altijd.
Als hij het lastig vind gaat hij lip klapperen of lip bewegen.
Mijn ruin is ook best 'kinderlijk' en heeft de concentratie van een stoeptegel.
Ik probeer het altijd leuk te houden en dan kan hij ook onwijs zijn best doen en daarna heel trots op zichzelf zijn hihi.

Inderdaad tussendoor eventjes wat anders doen, belonen en even stoppen of even gek doen. Dat doe ik liever voordat hij drammerig wordt, en meestal lukt het me wel om dat voor te zijn.

Dat is gaaf ZusJacobs, mooi streven :D

Ik gebruik overal mijn touwteugels voor :') Klik ze aan mijn kaptoom, hoofdstel, halster.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:36

Ja inderdaad. Ik probeer dat ook voor te zijn.. Toen ik hem net had was dat even zoeken naar zijn grens(helemaal omdat Calypso juist naarmate de training vordert beter gaat lopen en pas gaat werken). Maar inmiddels kan ik het goed voor zijn en af en toe zoek ik de grens ook wel heel even op, die grens kort over en dan direct weer terug onder de grens. Om zo de grens een beetje te verleggen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:59

Hallo, mag ik mij ook melden in dit topic?
Ik ben puur geintereseerd. Paard en ik beiden in revalidatie. Ik moet nog een operatie ondergaan en als ik dan bij mijn paard ben doe ik graag nuttige oefeningen die hem sterker maken en wil ik vanaf mijn bed zoveel mogelijk gaan leren er over.
Ik heb al veel filmpjes gezien van marijke de jong.
Wat kunnen jullie me nog aanbevelen ?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:16

ZJ; dat klinkt goed. Voor het aanleren van een oefening kan het heel goed werken het juiste gevoel te krijgen door te dit met een paard te doen die al verder in de opleiding zit. Zo heb ik bijv. veel profijt gehad van het rijden van veel verschillende, hoger geklasseerde paarden. De eerste keer een appuyment of een galopwissel te voelen, is zo gaaf! En dat is met het WADH niet anders.

Anne: Je hebt zelfs een rijvereniging op het eiland? Wel fijn dat je een binnenbak om de hoek hebt.
Verder heel herkenbaar wat je schrijft: het is een kunst iets zo te brengen dat het altijd uitdagend en boeiend blijft. Whisper is wel al wat ouder dan Ise maar mentaal ook nog een puber. Ik hou er natuulijk rekening met het feit dat Ise pas 3,5 jaar is. Met Ise ben ik vorig jaar simpelweg te vroeg gestart met het WADH :o . Ik pak dit pas sinds enkele weken weer ongeveer 2 x per week kort mee. En ik start dus niet met het WADH maar eerst even samen spelen of bijv. DLL. Ik werk aan de hand met een DLL en dat bevalt mij prima. Zo kan ik namelijk kleine stukjes WADH even afwisselen met het longeren aan de enkele lijn. Zo gaaf om te zien dat Ise aan de enkele longe al mooie, kleine stukjes LVO laat zien in stap en draf, en dan ook al in balans loopt. Dit alles zonder een Gogue, Chambon etc waarmee ik vroeger longeerde :+ .
Maar ze moet echt wat doen, ze pubert flink en eist letterlijk je aandacht op. Dus veel afwisseling, wandelen in de buurt of met de trailer naar het bos. De staleigenaar merkt ook echt als ik een dagje niets doe, dan ze de boel op stelten zet :D .

Welkom Bertine, vervelend dat je nog een operatie moet ondergaan, alvast sterkte en een goed herstel gewenst! Inderdaad je goed inlezen en op de website van MdJ kun je al veel info vinden. Haar studiepakket rechtrichten vind ik ook leerzaam. Maar ik adviseer je wel les te nemen en te werken met een goed passende kaptoom.

Begin vd middag komt de zadelmaker en ik hoop aan het eind van de dag in het bezit te zijn van mijn nieuwe zadel *\o/* .

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:41

Welkom Daf, Imitador en bertine.

Imitador, bij wadh probeer ik bij de schouder te blijven, maar sta ook wel vaak aan de voorkant als madam wat fris is en hard wil. Ik heb mn hand vaak vlak onder de gesp om een ophouding te kunnen maken en laat de lijn weer vieren als het niet nodig is en schuif dan weer naar de schouder.

NGU, Fijn dat de DA zo goed geholpen heeft en je weer lekker verder kunt.

Ijssnuiver, klinkt soms wel onhandig dat je op een eiland zit. Hoe doe je dat dan met instructie? Komen zij met de boot over of moet je met paard in de trailer op de boot?

CvdG, Hoe is het jou bevallen om met een bbp zadelmak te maken? Heb je er nog helemaal niet met een zadel op gezeten? Persoonlijk durf ik het niet aan, als de dood dat ik afgevuurd wordt, maar ben wel heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Ik moet toch steeds weer lachen om onze gelijkenissen. (mijn wintec is ook net de deur uit, en ik rij, als ik er uberhaubt al op zit, met een kent & masters :+).

Mijn Ei (ja echt!) is ook wat drammerig op alleen de rechterhand. Als drammerig niet succesvol is, gaat ze over op happerig. Waarbij je nog moet uitkijken dat ze niet raak hapt, draak. Gister wat tips gekregen van mijn instructrice om dat te voorkomen (denk aan plaats van mijn hand bij t inwerken en eigen lichaamshouding nog meer gebruiken).
Ik wissel veel van hand en doe de oefeningen eerst linksom en dan pas rechtsom. Ik merk dat ik dan een veel beter meewerkend paard heb. Gister geleerd dat ik meer mijn schouder voor haar moet plaatsen (meer haaks op haar ter hoogte van haar hoofd) als ik terugwerk, daardoor hoef ik minder aan haar hoofd te zitten maar komt ze toch terug.
Tussendoor zet ik haar vaak stil, even belonen, even niks doen of een stukje theorie bespreken met de juf en dan weer verder. Ook blijf ik zonder iets te vragen naast haar lopen, even los stappen. Merk dat als ik deze rust puntjes niet inbouw de concentratieboog steeds korter wordt.

Als dit allemaal niet werkt ga ik iets anders doen, stap terug of ik ga verder aan de longe. Ik kan overigens best lang met haar werken, tuurlijk heeft ze dagen dat je haar na 5 minuten al achter het behang kunt plakken, dan neem ik mijn verlies maar op de koop toe. Echt concentratie eisen is me op die momenten nog niet gelukt. Gaat ze namelijk in de "er zit daar iets" modus en daar hebben we allebei weer niks aan.

Ik heb gewoon dressuurteugels met aan een kant rubber met clips eraan. Voor t rijden ideaal, maar voor wadh niet zo. Ben op zoek naar goede teugels voor het wadh. Tips?

Ik zou ook weleens willen voelen bij een ervarener paard. Mijn Eitje doet het super, maar ik vraag me toch wel af waar je naartoe kunt werken.

Gister met de juf het van hand veranderen geoefend. Ik werk nu niet meer met de teugels aan de zijkant van de kaptoom, maar met een enkele lijn op de middelste ring, dat scheelt al een hoop. Daarbij bleek dat ik zelf niet op de juiste plek stond. Meer voor haar hoofd aan de kant waar ik vandaan kwam in plaats van recht voor haar. Probleem lijkt nu opgelost!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:34

Carolien: Ja we hebben zelfs een rijvereniging, gelukkig anders had ik nooit kunnen paardrijden in mijn jeugd. Ik heb daar "leren" (tussen aanhalingstekens, want echt leren rijden heb ik pas de afgelopen 2 jaar) paardrijden en altijd met veel plezier les gehad. Tot het niet meer ging met Calypso en mijn gevoel riep dat het rijden met een slofteugel/elastiek toch echt niet de oplossing was en ben ik gestopt, gestopt met lessen en rijden. En toen bij Astrid terecht gekomen en de opleiding gestart.
Net met Whisper ook even aan de hand gewerkt, kort gestart en dan afwisselen met enkele lijn om op die manier ook even wat meer in de draf te kunnen werken en afwisseling te bieden. Inmiddels begint ook hij aan de enkele lijn al hele gave stukken in stap en draf te laten zien! En wat jij ook zegt, zonder hulpteugels. Want ook ik heb dat veel gedaan met Calypso.
Beide paarden hebben hier een aantal dagen stil gestaan omdat ik mega verkouden was en naast mijn werk echt geen energie meer had. Met als gevolg dat meneer maar aan het hout is gaan knagen... Hij heeft het voornamelijk mentaal nodig iedere dag iets te doen, bij Calypso is dat lichamelijk noodzaak.

Wiljemijn: Er komt wekelijks vanuit de rijvereniging iemand van de vaste wal voor de vereniginslessen(iemand uit groningen en hele dag les, dus dat is te doen). Zelf heb ik voornamelijk les op de opleiding, maar dat is echt veel te weinig en dat merk ik wel terug hoor. Maar tot nu toe heb ik nog niemand kunnen vinden die binnen academische/klassieke dressuur die naar het eiland wil komen. En gelijk hebben ze hoor. Dus dan zou ik al naar de vaste wal moeten en dat is me voor 1 les te duur/tijdrovend.
Ik heb Whisper ook volledig beleerd op de BBP. Een goede voorbereiding is alles en door hele kleine stapjes te nemen, kon ik vrij snel overal doorheen. En de eerste keer zitten was toen het tijdens het hangen allemaal zo goed voelde dat ik gewoon ben gaan zitten, belonen en weer afgestapt(zonder cap, bodyprotector omdat ik helemaal niet van plan was om nu al te gaan zitten). Daarna wel even cap en bodyprotector gepakt en training van gemaakt en zo volgde vanzelf zijn eerste stappen. Vorige week zelfs zijn eerste buitenritje gemaakt op de bbp.
Ben nu bezig met een zadel voor hem, maar ook voor een zadelmaker geld dat het allemaal wat lastiger is op een eiland(dus als jullie nog iemand kunnen aanraden in het noorden, ik houd me aanbevolen).
Mij is het beleren met de bbp heel goed bevallen tot nu toe en door de goede voorbereidingen, heb ik me geen moment onveilig gevoeld en heb ik alles alleen kunnen doen. Hij heeft geen rare sprong gemaakt, niet met het hangen en niet met het rijden.

Bertine: Vervelend dat je nog geopereerd moet worden! Zolang je nog niets mag/kunt doen, zou ik voornamelijk me veel gaan verdiepen in theorie. Daarna is les in mijn ogen toch wel een aanbeveling.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:29

Anne, zit ninon schutte niet in t noorden? Daar hoor ik veel goede verhalen over.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:35

Geen idee. Maar ik zal eens kijken op google, bedankt voor de tip!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:51

Wiljemijn: ja, leuk dat we zo ongeveer is dezelfde fase zitten en die overeenkomsten zijn wel heel toevallig ;) !Ik sluit me aan bij Anne wat betreft het beleren met een BBP. Maar naast de BBP, leg ik er wel regelmatig een zadeltje op, dat voelt toch anders voor Ise. Ik heb er nu 5 x even opgezeten waarvan 2 x een stukje gestapt op het erf ( en dat was met de BBP). Ook ik had de allereerste x (toen toevallig het zadel erop lag) nooit het idee er díe dag op te gaan. Maar ineens was daar het gevoel het vertrouwen en zat ik (totaal buiten mijn principe) er ineens op....zonder cap en bodyprotector :+ . Daarna snel cap en BP uit de kast gehaald en toen enkele keren het op- en afstappen zowel aan de linker als rechterkant geoefend. En van te voren had ik gezegd dat ik zelf nooit voor de eerste keer op Ise zou stappen. Ik heb vroeger veel paarden zadelmak gemaakt en getraind en vind het wel goed. Het brengt toch risico's met zich mee en merk dat ik toch voorzichtiger ben geworden. En zo zie je maar....het kan toch anders lopen :D !

A.s. zaterdag kan ik mijn nieuwe bruine VZH Kent en Master ophalen, gistermiddag er ook even met het zadel opgezeten. De zadelmaakster moet nog wat aanpassen in de vullingen van de kussens. Mijn stalgenootje heb ik daarna nog een les WADH gegeven. Dat was al weer even geleden en het was fijn om te zien hoe het paard (Mara) de draad weer oppakte. Mara was extreem scheef en tot een jaar geleden op- en af onregelmatig. Oefeningen die Mara kent naast de basis zijn rechtuit in buiging, schoudervoor-en binnenwaarts en travers. Mara is linksgebogen en het is gaaf om te zien dat door het WADH Mara al aanzienlijk verbeterd is. Vanmiddag eerst een vriendin haar tweede rijles geven en daarna lekker spelen met Ise en buiten wandelen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:08

Grappig om te horen dat ons de eerste keer zitten exact hetzelfde vergaan is! Whisper heeft ook al een aantal keer het zadel op gehad van Calypso, inderdaad om dezelfde redenen die jij noemt. Gewoon om te wennen ligt die goed genoeg, maar om echt te gaan rijden niet. Heb nu een cob versie van de thorowgood voor Whisper en die lijkt nu goed te liggen. Heb inmiddels contact met een zadelpasser uit Warffum(groningen), die eventueel wel bereid is om naar Schier te komen. Dan kan hij het zadel van Whisper even bekijken, maar ook die van Calypso moet nodig weer een check.
Vanochtend met Whisper op bosrit geweest. Stukken rijden afgewisseld, met stukken ernaast wandelen en lekker gek doen(het bos is uitermate geschikt te spelen met natuurlijke hindernissen). En als bijkomend trainingsonderdeel het op en afstappen op iedere willekeurige plek. Echt super gaaf :D !

Met Calypso even serieus gewerkt, gestart met wadh en ze startte wonderbaarlijk makkelijk(heeft altijd wat opstartproblemen in de wintermaanden en met name door de vocht), en eigenlijk heel fijn kunnen werken. Veel stap-draf overgangen gemaakt aan de hand. En omdat ze nog wat balans mist om heel lang te kunnen draven, juist afgewisseld met veel stappen(en achterwaarts) en daardoor ging ze steeds meer zelf dragen. Daarna ook nog even onder het zadel gewerkt en echt super tevreden terug naar het weiland gestapt.
Schrok me een ongeluk toen ik afstapte en ze behoorlijke bloedde aan dr hoef(was toen ik bij de rijbak wegging nog niet zo en heb onderweg niks gemerkt). Nadat ik alles even had schoongemaakt, kon ik een heel klein plekje ontdekken. Meest logische(afgaande van de plek van het wondje) is dat ze zichzelf iets te hard aangetikt heeft, tijdens ons standaard galopje stukje(merkte daar al wel dat ze een iets te grote sprong nam om weg te komen). Verder niks ernstigs, bloeden was alweer gestopt en voor de zekerheid even ingesmeerd met honingzalf.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:38

Ik dacht, ik plaats eens wat foto's. Ze zijn van een half jaar geleden, ik was toen net begonnen met wadh. Het is echt het begin, wennen aan de lijnen, beetje sturen, etc. Ik was op dat moment al blij dat ze niet meer schrok van de lijnen bij het van hand veranderen en dat ze gewoon voorwaarts ging als ik naast haar liep (ze draaide steeds naar me toe, ging stilstaan, raakte de eerste keer in paniek dat ik langzaam dichterbij kwam vanaf de volte, etc).

Het lukt niet de foto's vanaf picasa te laten zien, dus dan maar in link.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/e ... directlink

Beetje miscommunicatie haha
https://picasaweb.google.com/lh/photo/D ... directlink

Beter!
https://picasaweb.google.com/lh/photo/U ... directlink

Inmiddels zijn we iets verder dan dit, maar nog steeds ben ik blij als ze zich eventjes lang maakt, soms stapt ze erg kort en loopt ze in een houding. Dus met dit soort plaatjes waar ze helemaal zen is, sloom zelfs, ben ik heel gelukkig. Vind het ook leuk dat je op de foto's ziet dat ze op me let. Ze staat nu te koop en het gaat me echt aan het hart, ze is langzamerhand de liefde van mijn leven geworden (op manlief na dan haha). Ik heb laatst zelfs met een groot wit wapperend laken gereden, om te oefenen voor rijden met trouwjurk; iets wat ik een poosje geleden echt niet had gedacht!

@ijssnuiver: spelen in het bos! leuk idee en wat heerlijk!