Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:31

Ik ben al klein beetje bezig met bepaalde oefeningen enzo, met een snoepje als beloning. Is het erg dat ik pas na nu eens ga proberen met een clicker? Of zal ze dit daarna wel oppikken? Clicker is echt wel makkelijker als je wat 'moeilijkere' oefening ga doen heb ik ondervonden :)

Ik vraag me ook iets af, ik ga stilletjes aan proberen de jambette aan te leren, maar het ding is dat mijn paardje , na een paar minuten stil te staan, al over de grond gaat schrapen? Moet ik hier gebruik van maken of niet? Of eerst afleren en dan jambette of .. ?

Loezz xxx :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:51

Het laatste kan ik je geen antwoord opgeven, daar heb ik te weinig ervaring voor met VD/Clickertraining. Maar de clicker kan je nu nog wel introduceren. Zelfs al is het paard 25 en heeft hij het zijn hele leven zo gedaan. Ze leren het snel genoeg :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:35

Ik val dit topic even binnen na het lezen van de website van Nalanta. Ik ga binnenkort een clicker aanschaffen en gewoon wat truukjes van de website proberen aan te leren. Denk dat ik ga beginnen met kusje en daarna volgen en achterwaarts. :) .

Nu is mijn vraag, kan ik het haar aanleren met in de buurt haar weidemaatje die ons kan storen of zal ik haar op dat moment in een andere weide zetten en dat der weidemaatje dan wel telkens heen en weer draaft vanwege verlatingsangst? Ze kunnen elkaar da wel zien en Vera heeft geen last van verlatingsangst.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 01-10-10 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Iemandiemand

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:37

Clickertraining doe ik niet met mijn ezel, hij wordt er heel erg hebberig van. Omdat er veel met snoep gewerkt wordt... Dan word hij een beetje boosaardig _O- Dus ik doe gewoon op een hele lieve toon goedzo! braaaf ezelmannetje en dan geef ik hem een aai.... Hier doet hij het minder goed op dan op eten MAAAAR hij gaat niet oren in de nek doen enzo XD

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:42

Loezz schreef:
Ik ben al klein beetje bezig met bepaalde oefeningen enzo, met een snoepje als beloning. Is het erg dat ik pas na nu eens ga proberen met een clicker? Of zal ze dit daarna wel oppikken? Clicker is echt wel makkelijker als je wat 'moeilijkere' oefening ga doen heb ik ondervonden :)

Ik vraag me ook iets af, ik ga stilletjes aan proberen de jambette aan te leren, maar het ding is dat mijn paardje , na een paar minuten stil te staan, al over de grond gaat schrapen? Moet ik hier gebruik van maken of niet? Of eerst afleren en dan jambette of .. ?

Loezz xxx :)

Je kan de clicker alsnog goed later introduceren hoor :)

Jambette zou ik niet aanleren vanuit het schrapen, maar ik zou eerst leren de voetjes netjes op te tillen op commando en dat ze het voetje omhoog enkele tellen op jouw aanwijzing omhoog kunnen houden. Vandaar uit zou ik verder gaan naar de jambette :j

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:28

hey wat leuk een topic! Ik heb nog niet echt alles doorgelezen hoor, maar ik ben ook net begonnen met VD en in principe alleen nog maar bezig met de 'touch', maar hiermee heb ik haar wel aangeleerd om door t water te lopen en vandaag zijn we bezig geweest om onder een boog met wapperend lint door te lopen. Ze kan ook al naar de pion draven en dan de pion aanraken :D

"]
Ergens loopt ze me bijna omver :+ Ik liep naar de andere kant en toen kwam ze me ineens achterna.

dit was de 2e keer dat ik het deed :)

Ik ken niet echt de techniek van het clickeren, dus ik pruts maar wat aan :+

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:36

Bijke schreef:
Omdat het eerder beloonde gedrag er zo ingesleten is, gaat je paard dat blijven doen, ook zonder de beloning.

D

:') Dit herken ik wel ja. Ik liep tijdens een sessie weg omdat we eigenlijk klaar waren. Had 2 pionnen in de bak gezet en ze moest dus de pion aanraken die ik aanwees. Maar mevrouw ging dus gewoon door terwijl ik al weg was :+

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:48

Ik zou het wel zo doen dat als het paard een kunstje doet zonder aanwijzing dat ik dan ook niet klik en geen beloning volgt want er is immers niet om gevraagd. Aangezien ik beginner ben vraag ik me af of dit goed is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:00

Ja in eerste instantie beloon je dus niet voor ongevraagd gedrag.

Maar sóms kan het handig zijn om toch snel voor ongevraagd gedrag te clickeren, bijvoorbeeld, je bent al tijden bezig met jambette (uitgestrekt been) en je paard doet niks anders als schrapen en wat je ook probeert niks helpt om hem in de goede richting te krijgen van de oefening.
En plots ben je in de bak met iets anders bezig en ineens zit je paard weer wat te klooien met dat been en ineens houdt ze dat been toch 2 seconden gestrekt naar voren. Ja dan kun je er voor kiezen (mits je een snel reactie vermogen hebt) om dit toch te belonen zodat je weer een stapje verder kunt.

Maar dit is puur even een voorbeeld.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:06

Ja dat had ik idd gesnapt :D wel jammer dat kunstjes als liggen voor mij een groot obstakel gaan zijn. Mijn paard ligt nooit bij mij in de buurt, maar misschien na lang clickeren en weer een goede band opbouwen dat ze het ooit gaat doen :) . Ga morgen echt beginnen, vriendlief gaat fotograferen/filmen. Ga lekker beginnen met aan de clicker wennen en kusje. Alles op zijn tijd. Denk dat kusje het makkelijkst is.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:24

Vandaag ook een start gemaakt met clickertraining. Paard had vrij snel door dat een click een beloning betekende. Ze is erg gefixeerd op eten, dus ze wordt erg enthousiast. Ze kent beleefdheid al wel, dat heb ik al aangeleerd voordat ik met de training begon. Wat wel irritant is, is dat ze ondanks dat wel constant om me heen blijft draaien nu ze weet dat ze lekkers krijgt.
Heb vandaag een start gemaakt met 'touch'. Het principe is duidelijk bij haar: het plastic bekertje aanraken met haar neus, alleen hoe krijg ik haar nu zo ver dat ze het alleen doet op commando? Ze blijft het nu constant doen, ook als ik stop met de training, net zoals ik hierboven ook ergens las. En wat kan ik doen aan dat om me heen draaien?

Tips zijn meer dan welkom! En oh ja, ik weet dat er boeken en dvd's zijn, maar ik wil graag tips van mensen die er zelf ook mee bezig zijn :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:49

Even een updateje hoe het bij ons gaat.

We zijn nog steeds met het commando "Tik" bezig, maar het lijkt wel of het commando er niet in gaat. Hij tikt het ontzettend goed en vrolijk aan, om vervolgens al heel netjes naar achteren te lopen en wachten op zijn beloning, maar hij doet het dus zodra hij de fles ziet en niet op commando.
Mijn instructrice is helaas even weg, en voordat ze weg ging dacht ik al dat dit probleem zou ontstaan.
Stemcommando's gaan er erg moeilijk in bij hem. Uiteindelijk wel, hij kan ook in draf als ik draf zeg. Maar dat duurt echt lang!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:53

Simone0308 schreef:
Vandaag ook een start gemaakt met clickertraining. Paard had vrij snel door dat een click een beloning betekende. Ze is erg gefixeerd op eten, dus ze wordt erg enthousiast. Ze kent beleefdheid al wel, dat heb ik al aangeleerd voordat ik met de training begon. Wat wel irritant is, is dat ze ondanks dat wel constant om me heen blijft draaien nu ze weet dat ze lekkers krijgt.
Heb vandaag een start gemaakt met 'touch'. Het principe is duidelijk bij haar: het plastic bekertje aanraken met haar neus, alleen hoe krijg ik haar nu zo ver dat ze het alleen doet op commando? Ze blijft het nu constant doen, ook als ik stop met de training, net zoals ik hierboven ook ergens las. En wat kan ik doen aan dat om me heen draaien?

Tips zijn meer dan welkom! En oh ja, ik weet dat er boeken en dvd's zijn, maar ik wil graag tips van mensen die er zelf ook mee bezig zijn :)

Haha ik heb dus hetzelfde ;)
Ben al aardig wat "tik" trainingsessies verder, maar het commando? Ehhhhh????

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:57

Waar wij altijd mee beginnen is direct stem en handcommando te introduceren.
Dus commando "Touch" en dan wijzen naar het object.

Wat je het beste kan doen is elke keer het object even weghalen, bijvoorbeeld omlaag doen of achter de rug.
In principe mag je paard niet in je ruimte komen, dus kan hij daar dan niet bij. Komt hij wel dichterbij dan zet je hem gewoon terug eventueel zwiep je met een touw of je leadrope om je heen om duidelijk te maken dat dat jou ruimte is.

Verder in het begin gewoon consequent zijn en negeren, uiteindelijk zul je merken hoe vaker je traint je paard niet meer van alles zelf gaat aanraken maar geduldig wacht op de oefening.

Wat ik ook aan kan raden is om niet 1 oefening te doen, maar af te wisselen met nog 1 of 2 andere oefeningen. Zodat je afwisseling houdt en ze niet zo geobsedeerd zijn door 1 oefening.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:08

bedankt voor je antwoord!
Ik doe het inderdaad nu op de manier hoe je het zegt en het ging al beter had ik het idee.
Hij lijkt bewegingen duidelijker te vinden (logisch voor een paard natuurlijk). Dus als ik er in ieder geval een beweging aan kan koppelen, zit het al ergens aan vast ;)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:17

Vandaag voor het eerst geclickerd. Kusje geprobeerd. Ik heb het gevoel dat ze denkt dat ze mijn hand moet likken. Ook als ik deze bij mijn gezicht hield. Zo had ik het namelijk geoefend. Hand met snoepje bij mijn wang. Click en snoepje meteen geen vanaf die positie, wat doe ik mogelijk verkeerd? Ook zou ik wel graag iemand willen vinden die mij wil helpen hiermee (als instructrice). Paard staat in Zuidand, in omgeving van R'dam.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 02:46

Dat is toch een mooie eerste stap? :)
Je hand is in principe je basis target.

Uiteindelijk laat je het snoepje weg in je hand, volgende stap is een platte hand op je gezicht en daarna trek je hem langzaam weg tot alleen wijzen naar je gezicht voldoende is :)

Ik weet zo niemand die daar les geeft, misschien iemand anders in het topic.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:03

oke dat maakt het allemaal wat hoopvoller. Was bang dat ik het verkeerd deed.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:10

Nee je doet niks verkeerd, je bent goed op weg :D

Is er hier trouwens ook interesse voor een huiskamertopic over clickertraining? Maar dan een wat algemener topic over verschillende onderwerpen (want de 1 gebruikt de clicker bij gedragsproblemen, de ander gewoon tijdens de training, de ander weer voor VD) en dan ook grondwerk/NH, bitloos rijden noem maar op?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:35

Bojangles schreef:
Nee je doet niks verkeerd, je bent goed op weg :D

Is er hier trouwens ook interesse voor een huiskamertopic over clickertraining? Maar dan een wat algemener topic over verschillende onderwerpen (want de 1 gebruikt de clicker bij gedragsproblemen, de ander gewoon tijdens de training, de ander weer voor VD) en dan ook grondwerk/NH, bitloos rijden noem maar op?

Lijkt mij leuk :) :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:46

ppfff even niks meer van me laten horen maar druk druk druk.

Druk bezig met de honden, inmiddels ook fanatiek aan het clickeren met 1 van mijn konijnen.

Probeer niet te veel te werken met snpoepjes in je hand enz. Het dier moet zelf nadenken hoe hij wat kan verdienen. Werken (lokken) met voer maakt happerige paarden die enkel en alleen gefixeert zijn op het voer en niet op de target of opdracht. Bovendien werkt lokken met voeren of wijzen met de hand niet sneller om het op commando te zetten. Wat je wel kan doen is de target op je hand zetten (pion ofzo) en die steeds dichter bij de grond zetten en dan ga je steeds verder er vanaf staan. Ondhoudt dat een vreschil van 25 cm al genoeg kan zijn om je dier het niet meer te kunnen begrijpen.

Klikken kleinen stapjes (het gedrag shapen) en met heel weinig genoeg nemen.

en vooral...

STOPPEN OP HET HOOGTEPUNT... voor trainer vaak moeilijker dan dier.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:47

Dat happerige is toch iets wat je als trainer zelf in de hand hebt :)

@Dani, zal straks eens kijken of ik er 1 kan openen :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:01

vind huiskamer topic ook wel leuk hoor! Ik verhuis dan wel mee!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:02

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:45

verhuisd ;)