Wat gaan jullie hard, heb even een paar dagen geen tijd en gelijk 3 pagina's er bij 
@ijssnuiver Mo is een draver, zou naar de slacht omdat hij niet goed genoeg is voor de baan maar wij zagen er wel wat in als rijpaard. We gaan hem omscholen
Hoe is het met je oog? Niet echt fijn, zo'n kopstoot!
@ZusJacobs Hij had nog nooit een kaptoom om gehad en longeren an sich vond hij ook best wel lastig in zo'n grote open bak. Kwam elke keer na 3 stappen gezellig theeleuten of hij draaide zich om. Om te voorkomen dat hij dan een snok van de kaptoom kreeg eerst maar op halster gedaan. Nu gaat het super en longeren we hem 'gewoon' op kaptoom 
@Ash_ kan je niet zonder neusriem werken? Anders houdt het al snel op, los van grondwerk (daarmee kan je ook rechtrichten, is alleen ietsje lastiger en andere oefeningen in het begin)
@dekoezegtboe wat leuk om te horen dat je training zo geholpen heeft! Geeft vast wel een goed gevoel 
Halster vind ik, zoals eerder gezegd, ook niets. Dan liever het hoofdstel als je geen kaptoom hebt. Touwhalster heeft dezelfde problemen. Ze schuiven teveel, veroorzaken ruis en aan de onderkant werken heeft hele andere inwerking als aan de bovenkant (kaptoom) of zijkant (kaptoom/hoofdstel). Dat kan je wel corrigeren, maar als je nog niet weet hoe dat moet maak je het jezelf gewoon heel erg lastig.
Citaat:
Buitenhand ligt ongeveer bij de schoft van het paard en moet het paard niet aanraken, en als je een vinger van je binnenhand uitstrekt raakt die de mond van het paard.
Als je met je vingers de mond van het paard aan kan raken, loop je wel heel erg ver naar voren. Ben je er dan van bewust dat dit heel erg kan blokkeren bij sommige paarden. Je kan er treffen die dan helemaal niet meer willen lopen of gaan vluchten over het schouder. Persoonlijk zou ik verder naar achter werken. Ongeveer tussen hoofd en schouder de eerste keren, en als het kwartje is gevallen direct op het schouder of nog verder naar achter (als je naar de kont toe wil). En dan je handjes netjes bij je houden, niet met gestrekte armen gaan werken. Dan zet je jezelf vast, net als met rijden, en blokkeer je weer je paard.
Citaat:
Als dit voor elkaar is kan je het schouderin/binnen gaan oefenen. Hierbij wijst je zweep horizontaal langs het paard om de achterhand op de hoefslag te houden en vraag je de voorhand iets naar binnen (kan zowel met binnen als buitenteugel, kwam ik achter - meestal wordt geloof ik de binnenteugel het meest gebruikt). Je eigen lichaam draait wat meer in de richting waar je heen loopt en je blijft naar het eindpunt van de lijn kijken.
Ik zou eerst zelf draaien, en daarna pas teugelhulpen gaan geven. In principe moet je paard gewoon met je mee draaien, en zo kan je de hulpen heel fijn houden. Zelf zou ik het paard ook niet op binnenteugel naar binnen vragen, dan vallen ze heel snel weg over buitenschouder. Vraag stelling met binnen, begrens met buiten en draai iets om je eigen as, alsof je een kleine volte wilt maken. Vervolgens begrens je met je 'been' (zweephulp) en loop je rechtdoor.
Verder hele goeie oefeningen hoor! 
Lengte zweep pak ik gewoon wat voor handen is en een beetje past bij de lengte van het paard
Kort springzweepje is heel handig bij een shet maar niet zo praktisch bij een hele grote KWPNer. Gewoon een beetje uitproberen.
Die verschillende pakketten en filmpjes zijn op zich wel leuk, maar voor de eerste keren kan je bijna niet zonder iemand er naast. Het is bijna onmogelijk om jezelf te corrigeren als je het nog niet kan, dan moet je echt van goede huizen komen en laten we eerlijk wezen. We doen het best leuk met z'n allen, maar we zijn geen grootmeesters 
We moeten eigenlijk een overzichtje maken met alle instructeurs per provincie, evt met website, dan kan iedereen het mooi opzoeken 
Pff, lang verhaal... haha!