Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:33

dekoezegtboe schreef:
Paperboy, welke maten moest jij opnemen? Ik heb dat ook gevraagd, maar nog geen antwoord gehad.

Ik moest voor het kopstuk (bakstukken) en keelriem opgeven, maar ik geef de maat van de neus/kinriem ook door want die is juist bij mij afwijkend.
Ga je hem ook bij hun bestellen? Op de foto ziet het er goed uit en nog redelijk met de prijs rond de 97 euro...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:19

kionasuppie schreef:
Ik kan waarschijnlijk een tijdje niet rijden dus wil gaan beginnen met rechtrichten alleen ik denk dat is niet slim is om zonder begeleiding mee te beginnen? Of zijn er oefeningen die wel gewoon kunnen??
groetjess

Ik weet niet waar je woont, maar wellicht kan ik je een paar keer helpen?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:08

Paperboy schreef:
dekoezegtboe schreef:
Paperboy, welke maten moest jij opnemen? Ik heb dat ook gevraagd, maar nog geen antwoord gehad.

Ik moest voor het kopstuk (bakstukken) en keelriem opgeven, maar ik geef de maat van de neus/kinriem ook door want die is juist bij mij afwijkend.
Ga je hem ook bij hun bestellen? Op de foto ziet het er goed uit en nog redelijk met de prijs rond de 97 euro...

Bij mij is ook de neusriem afwijkend. Snow heeft een neus omvang van 70
Ja ik ga ook bij hun bestellen. Ik heb al contact gehad, maar toen werd ik ziek dus heeft het even stil gelegen.

Ash_

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:13

Even een vraagje. Door een wond kan mijn paard geen halster,hoofdstel of kaptoom om. Heb ik andere optie's om hem recht te richten?
Kan wel hoofdstel zonder neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:41

tja, er zijn mensen die de oefeningen kunnen met het paard in vrijheid. Daar moet je al wel behoorlijk gevorderd voor zijn. Ik kan het niet! Kijk maar eens daar de filmpjes van Marijke de Jong.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:43

Nee dat gaat mij ook niet lukken :P
Ben bang dat de training even stil komt te staan :(

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:48

@ash_ Misschien een western hoofdstel dan? met een gewoon bit in? Dan Kan je wel aan het werk

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:17

Ash_ schreef:
Even een vraagje. Door een wond kan mijn paard geen halster,hoofdstel of kaptoom om. Heb ik andere optie's om hem recht te richten?
Kan wel hoofdstel zonder neusriem.

Idd hoofdstel zonder neusriem en voor de stabiliteit misschien een kneveltrens?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:30

Hallo, graag meld ik mij hier ook :)

Ik zal mij even kort voorstellen:
Ik ben Daphne en woonachtig in Ermelo. Sinds febr 2012 moeder van een heerlijk mannetje en getrouwd met een banketbakker :D

Ik heb een nu 23 jr merrie, Kyra, KWPN 1.70m die nog in hele goede gezondheid is en waar ik ook nog fanatiek mee bezig ben.

Ik doe zowel rijden (dressuur, af en toe een sprongetje en buitenrijden), als werken aan de hand en grondwerk (parelli).

Ik heb altijd les gehad van Margriet Wanningen (www.rechtrichten.nl) maar helaas kan zij alleen doordeweeks en dat is in combi met mijn zoontje en het werk van mijn man voor mij niet meer haalbaar, dus ik ben aan het zoeken naar een nieuwe instructrice.

Binnenkort heb ik een proefles van Hanneke Hazeveld, Akasha (http://www.akasha-rijkunst.nl/AZHCers_Hanneke.pdf) Dus ben heel erg benieuwd.

Ben Kyra nu net weer aan het oppakken, want zij heeft (wat ik dacht) met een peesblessure gestaan (begin oktober). Maar ik zie geen enkele verandering aan dr been, wordt niet dikker/dunner, ze liep na 3 dgn niet kreupel meer en ze is zo gestoord als een deur :+

Een vriendin van mij is 1e graads instructrice Rechtrichten (Marijke de Jong), dus met vragen kan ik ook altijd bij haar terecht. Heb 3 jr geleden een dagcursus rechtrichten bij Ylvie Fros gevolgd. En ik ken ook een 2tal mensen die de opleiding bij Bastiaan de Recht volgen, dus in mijn omgeving genoeg informatie :)

Als jullie meer willen weten hoor ik het wel.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:31

@ Ash_: je zou naast een evt hoofstel zonder neusriem ook nog een neckrope om kunnen doen, zodat je de schouders kan sturen zonder aan dr hoofd te zitten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:31

Link van Hanneke doet het niet, ik heb een poos stage gelopen bij Anne Muller en er komen leuke dingen vandaan (de theorie is in ieder geval duidelijk, toepassen is niet altijd even makkelijk maar dat is met meer dingen zo). Ben benieuwd hoe je de proefles vind :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:35

Wat vreemd, als ik de link aanklik krijg ik een pdf (zoals het hoort) :+

Ben ook erg benieuwd, haar achtergrond (Hanneke) klinkt in iedergeval erg interessant en in mijn straatje :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:40

Daf schreef:
@ Ash_: je zou naast een evt hoofstel zonder neusriem ook nog een neckrope om kunnen doen, zodat je de schouders kan sturen zonder aan dr hoofd te zitten.

Voor het sturen van de schouders kan je met het hoofd sowieso weinig tot niets.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:58

Hoi daf, jij ook hier ;-)

De osteo is vanmorgen geweest voor snow. Ze was zeer tevreden! Feb 2012 en mei 2012 heeft ze snow ook behandeld. Hij zat toen vast van kop tot kont en van oor tot hoef, nu had hij alleen 3 kleine plekjes in zijn rug! Ze vond hem echt veel beter in zijn vel zitten. Een stuk soepeler en vond dat zij hals mooi gepierd werd en ook de bespieding in zijn rug weer beter werd! Dus dieet in combi met wadh doet snow echt goed! Fijn om te horen dus!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:03

fransje23 schreef:
Daf schreef:

Voor het sturen van de schouders kan je met het hoofd sowieso weinig tot niets.

Snap ik, maar normaliter zou je de buitenteugel over de schoft kunnen nemen en zo "sturen", maar dan heb je ook druk op het hoofd en met de neckrope blijf je daar vanaf.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:04

dekoezegtboe schreef:
Hoi daf, jij ook hier ;-)

Hoi hoi,

hoe is het met je rug :(:)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:33

Wat gaan jullie hard, heb even een paar dagen geen tijd en gelijk 3 pagina's er bij :P

@ijssnuiver Mo is een draver, zou naar de slacht omdat hij niet goed genoeg is voor de baan maar wij zagen er wel wat in als rijpaard. We gaan hem omscholen :) Hoe is het met je oog? Niet echt fijn, zo'n kopstoot!

@ZusJacobs Hij had nog nooit een kaptoom om gehad en longeren an sich vond hij ook best wel lastig in zo'n grote open bak. Kwam elke keer na 3 stappen gezellig theeleuten of hij draaide zich om. Om te voorkomen dat hij dan een snok van de kaptoom kreeg eerst maar op halster gedaan. Nu gaat het super en longeren we hem 'gewoon' op kaptoom :)

@Ash_ kan je niet zonder neusriem werken? Anders houdt het al snel op, los van grondwerk (daarmee kan je ook rechtrichten, is alleen ietsje lastiger en andere oefeningen in het begin)

@dekoezegtboe wat leuk om te horen dat je training zo geholpen heeft! Geeft vast wel een goed gevoel :)

Halster vind ik, zoals eerder gezegd, ook niets. Dan liever het hoofdstel als je geen kaptoom hebt. Touwhalster heeft dezelfde problemen. Ze schuiven teveel, veroorzaken ruis en aan de onderkant werken heeft hele andere inwerking als aan de bovenkant (kaptoom) of zijkant (kaptoom/hoofdstel). Dat kan je wel corrigeren, maar als je nog niet weet hoe dat moet maak je het jezelf gewoon heel erg lastig.

Citaat:
Buitenhand ligt ongeveer bij de schoft van het paard en moet het paard niet aanraken, en als je een vinger van je binnenhand uitstrekt raakt die de mond van het paard.

Als je met je vingers de mond van het paard aan kan raken, loop je wel heel erg ver naar voren. Ben je er dan van bewust dat dit heel erg kan blokkeren bij sommige paarden. Je kan er treffen die dan helemaal niet meer willen lopen of gaan vluchten over het schouder. Persoonlijk zou ik verder naar achter werken. Ongeveer tussen hoofd en schouder de eerste keren, en als het kwartje is gevallen direct op het schouder of nog verder naar achter (als je naar de kont toe wil). En dan je handjes netjes bij je houden, niet met gestrekte armen gaan werken. Dan zet je jezelf vast, net als met rijden, en blokkeer je weer je paard.

Citaat:
Als dit voor elkaar is kan je het schouderin/binnen gaan oefenen. Hierbij wijst je zweep horizontaal langs het paard om de achterhand op de hoefslag te houden en vraag je de voorhand iets naar binnen (kan zowel met binnen als buitenteugel, kwam ik achter - meestal wordt geloof ik de binnenteugel het meest gebruikt). Je eigen lichaam draait wat meer in de richting waar je heen loopt en je blijft naar het eindpunt van de lijn kijken.

Ik zou eerst zelf draaien, en daarna pas teugelhulpen gaan geven. In principe moet je paard gewoon met je mee draaien, en zo kan je de hulpen heel fijn houden. Zelf zou ik het paard ook niet op binnenteugel naar binnen vragen, dan vallen ze heel snel weg over buitenschouder. Vraag stelling met binnen, begrens met buiten en draai iets om je eigen as, alsof je een kleine volte wilt maken. Vervolgens begrens je met je 'been' (zweephulp) en loop je rechtdoor.
Verder hele goeie oefeningen hoor! :j

Lengte zweep pak ik gewoon wat voor handen is en een beetje past bij de lengte van het paard :+ Kort springzweepje is heel handig bij een shet maar niet zo praktisch bij een hele grote KWPNer. Gewoon een beetje uitproberen.

Die verschillende pakketten en filmpjes zijn op zich wel leuk, maar voor de eerste keren kan je bijna niet zonder iemand er naast. Het is bijna onmogelijk om jezelf te corrigeren als je het nog niet kan, dan moet je echt van goede huizen komen en laten we eerlijk wezen. We doen het best leuk met z'n allen, maar we zijn geen grootmeesters ;)

We moeten eigenlijk een overzichtje maken met alle instructeurs per provincie, evt met website, dan kan iedereen het mooi opzoeken :)

Pff, lang verhaal... haha!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:00

Voor wie trouwens nog op zoek is naar een kaptoom, mijn vriendin heeft een weense kaptoom te koop, volgens mij maat full (zonder ijzer in de neusriem). Voor wie geinteresseerd is kan ik info vragen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:58

Daf schreef:
Voor wie trouwens nog op zoek is naar een kaptoom, mijn vriendin heeft een weense kaptoom te koop, volgens mij maat full (zonder ijzer in de neusriem). Voor wie geinteresseerd is kan ik info vragen :)

Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen op z'n langst en z'n kortst.. Wellicht is het wel wat voor mijn pony(die pas de academische kaptoom ook omdat die heel ruim verstelbaar is).

Leuk projectje Caeruleus! Dravers zijn onwijs leuke dieren om mee te werken. Ben heel benieuwd hij hij zich gaat ontwikkelen.

Qua start kan ik me vinden in wat Carolien zegt, op die manier ben ik ook begonnen. De eerste paar keren heb ik bij gebrek aan kaptoom op het freestylehalster gewerkt en dat beviel opzich prima. Al vrij snel overgegaan met de kaptoom, maar voor de afwisseling pak ik nog wel eens het freestyle halster. En Whisper loopt nu dus helemaal op het freestyle halster.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:01

Heb haar een bericht gestuurd :)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:14

Wat heerlijk, een topic! Ik dacht dat ik één van de weinigen was en op stal vindt men het geloof ik een beetje vreemd. Ik doe het nu een jaar of 5, ben alleen niet zo veel opgeschoten (geen eigen paard, veranderen van paard, geen instructeur, etc). Ik heb nu sindskort les van Roos van den Wildenberg (Marijke de Jong). Ik vind het grappig/herkenbaar wat jullie schrijven. Ik dacht dat wat ik ervaarde, dat dat bij mij hoorde, maar blijkbaar lopen meer mensen hier tegenaan bij het aan de hand werken (eindeloos modderen met hoofdstel, halster, halsring, touwhalster, zonder iets, en dan tot de conclusie komen dat een kaptoom de beste oplossing is). Door gewenning/hoe ik het geleerd heb loop ik ter hoogte van de kont, en ik vind dat zelf wel een overzichtelijke plek; maar ik wissel ook wel vaak van plek (centrum van een kleine volte, ter hoogte van schouder, ter hoogte van kont, ietsje achter het paard, etc). Waar staan jullie en waarom?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:47

Imitador schreef:
Door gewenning/hoe ik het geleerd heb loop ik ter hoogte van de kont, en ik vind dat zelf wel een overzichtelijke plek; maar ik wissel ook wel vaak van plek (centrum van een kleine volte, ter hoogte van schouder, ter hoogte van kont, ietsje achter het paard, etc). Waar staan jullie en waarom?

Hangt van de "lijnen"af die ik gebruik. Werk ik met de gewone teugels sta ik vlakbij het paard en loop ik naast de schouder. Als ik met de langen lijnen werk loop ik er achter of ter hoogte van haar achterhand.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:50

fransje23 schreef:
Imitador schreef:
Door gewenning/hoe ik het geleerd heb loop ik ter hoogte van de kont, en ik vind dat zelf wel een overzichtelijke plek; maar ik wissel ook wel vaak van plek (centrum van een kleine volte, ter hoogte van schouder, ter hoogte van kont, ietsje achter het paard, etc). Waar staan jullie en waarom?

Hangt van de "lijnen"af die ik gebruik. Werk ik met de gewone teugels sta ik vlakbij het paard en loop ik naast de schouder. Als ik met de langen lijnen werk loop ik er achter of ter hoogte van haar achterhand.

Voor mij inderdaad hetzelfde.
En als ik met een enkele lijn werk(bijvoorbeeld voorafgaand aan het longeren), dan wisselt de positie wel eens.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:52

Ik sta vrij ver vooraan, dus bij het hoofd. Ik kan met mijn vingers de neus aanraken en houd mijn hand dus echt op de clip. Hoe meer het paard ''zelf'' kan lopen hoe verder naar achter, maar dan nog zal ik soms wat dichter bij het hoofd komen om sneller te kunnen corrigeren.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:57

NeverGiveUp schreef:
Eigenlijk vrijwel meteen. Vandaag dan.
In draf op de linkerhand.

Laatst merkte ik het al een beetje, toen gestopt.
Ga het sowieso niet forceren maar ik begrijp het gewoon niet goed

DA is vandaag geweest. En hij zag gelijk weer een kleine blokkade aan de rechterkant (vandaar dat hangen linksom) bij zijn hals. Zo gaaf!
Weer lekker losgetrokken. Zijn rug is al voller geworden, en hij begon zelfs te 'blubberen' zei hij. De grote knoop zit er nog wel maar die moet ik blijven masseren.
Als hij nu bij die reflexpunten zag dat ze gaan opbollen kantelde hij echt zijn bekken ipv zijn hele rug opbollen.
Nog wat rek oefeningen mee gekregen en we kunnen weer 3 weken vooruit.
Toch leuk, ik zat met dat gehang linksom en hup, opgelost :D Hij zei ook dat het zo raar is dat osteopaten 1 of 2x komen, dan ga je verder trainen en dan gaan ze hoogst waarschijnlijk wel weer ergens vast zitten.