Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_D

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:13

Bij emiel kan je les krijgen in beide.
Waarom zou je daar niet direct naar toe gaan voor dressuur instructie?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:01

Jessica_D schreef:
Bij emiel kan je les krijgen in beide.
Waarom zou je daar niet direct naar toe gaan voor dressuur instructie?

Ik zag hem op de equiday en ik kreeg er een beetje een 'schoenmaker, blijf bij je leest'-gevoel van. Als ik les wil in NH en dergelijke, dan zou ik naar zo iemand als Emiel Voest gaan, zeker, maar wil ik goed worden in dressuur (al dan niet aan de lange teugel) dan zou ik naar iemand gaan die dáár goed in is.
Maar goed, dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Op zich vind ik het een goede ontwikkeling dat hij aandacht besteedt aan het dressuurmatige werk, het is denk ik een goede zaak dat daar vanuit de NH aandacht voor is - en ook vice versa: dat in de 'gewone' paardensport meer aandacht is voor het welzijn van het paard. Neemt niet weg dat ik hem of zijn leerlingen nooit heb zien lange teugelen of daarin les heb zien geven, dus wellicht heb ik het helemaal bij het verkeerde eind. :)

Ik heb zelf een keer les gehad van Jacqueline Poot (ik vond haar erg goed, ik mag vast wel wat reclame maken http://www.langeteugelen.com/) en verder denk ik natuurlijk meteen aan Piet Bakker, maar die zitten allebei niet echt in omgeving Den Haag. Misschien kunnen jullie een clubje mensen bij elkaar brengen in de omgeving en een soort lesdag ofzo organiseren? Kan je de reiskosten van de instructeur delen.

Oja over schouderbinnen/buitenwaarts: schouderbuitenwaarts is exact hetzelfde als schouderbinnenwaarts. (Edit: dus werkt - goed uitgevoerd - net zo gymnastiserend/spieropbouwend/...) Het is namelijk dezelfde oefening alleen dan de andere kant op :) Ik ga er dan tenminste van uit dat je hem op een rechte lijn uitvoert. Wel heb je bij schouderbuitenwaarts natuurlijk de bakrand waarmee je kan sjoemelen, dus dat die oefening misschien vaak incorrect uitgevoerd wordt, dat is een tweede.

Nu ga ik weer in de meelees stand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:17

Probleem is dat ik nog nooit iemand een goede schouderbuitenwaarts heb zien uitvoeren.
Ik zie dan vooral pony's die gewoon naar buiten getrokken worden, en niet zozeer meer gaan dragen met hun achterbeen. Vaak vallen ze zelfs op de voorhand! Daarom ben ik er geen voorstander van, bij schouderbinnen heb je die steun niet en moet je het dus wel correct vragen en niet 'sjoemelen' met de bakrand. Bij een goede schouderbuitenwaarts zou je sowieso al een eind van de bakrand af moeten komen, zodat het paard ook ruimte heeft bij zijn hoofd. Dat vergeet bijna iedereen lijkt wel.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:58

Visitor schreef:
Ik heb zelf een keer les gehad van Jacqueline Poot (ik vond haar erg goed, ik mag vast wel wat reclame maken http://www.langeteugelen.com/) en verder denk ik natuurlijk meteen aan Piet Bakker, maar die zitten allebei niet echt in omgeving Den Haag. Misschien kunnen jullie een clubje mensen bij elkaar brengen in de omgeving en een soort lesdag ofzo organiseren? Kan je de reiskosten van de instructeur delen.

Ik heb Piet al gemaild of hij deze kant op wil komen, maar tot nu toe krijg ik daar geen reactie op helaas. Iemand een idee of het email adres op zijn site wel de juiste is?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:02

Bizzybijtje schreef:
Probleem is dat ik nog nooit iemand een goede schouderbuitenwaarts heb zien uitvoeren.
Ik zie dan vooral pony's die gewoon naar buiten getrokken worden, en niet zozeer meer gaan dragen met hun achterbeen. Vaak vallen ze zelfs op de voorhand! Daarom ben ik er geen voorstander van, bij schouderbinnen heb je die steun niet en moet je het dus wel correct vragen en niet 'sjoemelen' met de bakrand. Bij een goede schouderbuitenwaarts zou je sowieso al een eind van de bakrand af moeten komen, zodat het paard ook ruimte heeft bij zijn hoofd. Dat vergeet bijna iedereen lijkt wel.

Hier kan ik op zich inkomen. Ik heb het boek van Hinrichs (of hoe heet ie) besteld, hopelijk staan daar nog goede tips in voor schouderbinnenwaarts, kan ik daar ook eens echt een begin mee maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:11

Laat me even weten als je het boek hebt wat je ervan vindt.
Ik ben er momenteel in bezig maar ik vind het nogal zware kost, misschien is het handig als iemand bepaalde dingen in andere woorden kan uitleggen :Y) :))

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:04

Ok, ik laat het weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 00:49

Boek heb ik gehad, vond het erg fijn! Al was het meer uitleg over de oefeningen en niet zozeer hoe je ze uitvoert/aanleert.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:06

Bizzybijtje schreef:
Boek heb ik gehad, vond het erg fijn! Al was het meer uitleg over de oefeningen en niet zozeer hoe je ze uitvoert/aanleert.

Hm ok, dat vind ik op zich wel jammer, want boekjes met uitleg over oefeningen heb ik al genoeg (van gewoon ohz), maar hopelijk staan er toch wat nieuwe dingen in!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:01

heeft iemand de website/contactgegevens van piet bakker voor mij?
ik ben echt blond, kan t niet vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:35

Het lijkt me inderdaad vooral een theoretisch verhaal :j Al ben ik nog niet ver geraakt en de eerste stukken zijn meestal theoretisch in een boek ... We zullen zien :)

Heeft Piet Bakker geen website ofzo? Lijkt me wel een logische plaats om te beginnen. Maar dat heb je misschien al gedaan :Y)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:47

Bizzybijtje schreef:

Ik heb het boek ook. De eerste paar hoofdstukken zijn voornamelijk theoretisch, maar er worden toch heel veel praktische dingen verteld, ook later in het boek. Er staat van de meeste oefeningen exact in hoe je ze aan moet leren. Alleen, het boek is van hoog niveau, dus je hebt er wel enige voorkennis voor nodig, anders snap je de uitleg niet.

Er staan veel nuttige tips in over teugelgebruik, de manier van vasthouden, welke hulpen voor welke oefening, hoe een correcte oefening eruit hoort te zien etc. Wat ik vooral fijn vind is dat Hinrichs bij veel oefeningen meerdere manieren beschrijft om ze aan te leren, zodat als voor jouw paard manier 1 niet werkt, je nog maniier, 2,3 en 4 achter de hand hebt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:05

Welke voorkennis heb je dan precies nodig?
Want kennis is iets wat ik niet heb denk ik :+ Dus dan heeft het misschien geen zin om verder te gaan lezen :P :))

Mag hier ook over longeren (als voorbereiding op lange teugelen) gepraat worden?
Zo ja, ik zit met [***] beetje in de knoop ... Meneer heeft een heel mooie zelfhouding maar ontspannen zit er niet in. Ik wil hem gewoon lekker voorwaarts-neerwaarts aan het lopen krijgen, ik wil hem leren nageven, ik wil vanalles ... Maar ik weet niet hoe ik er moet geraken :+ Als ik zou lange teugelen of met de dubbele longe dan krijg ik het zelf niet klaar heb ik het idee. Dus zit ik te kijken of er niet een hulp is die mij op weg kan helpen. Mensen hebben al geopperd: bijzetteugels, longeerhulp. Ikzelf denk ook nog aan de slofteugel.

Wat zouden jullie & waarom wel/niet?
Ik heb eergisteren even wat geprobeerd met een 'zelfgemaakte' longeerhulp. Ik vond het best aardig gaan, alleen kreeg hij constant snokjes op z'n neus, ookal liep die in mijn ogen fijn, en dat vond ik jammer. Maar dat lag misschien ook aan het feit dat het geen echte longeerhulp was, en het touw eigenlijk veel te lang, en allerlei andere dingen. Maarja, om zo'n ding te kopen om eens te proberen ... Ik was hier op bokt op zoek naar het topic erover, meende mij te herinneren dat er een groot topic over was, maar ik vind het niet meteen terug? Nog even verder zoeken :Y)

En dan bijzetteugels, op zich interessant omdat die steeds dezelfde weerstand bieden zolang hij weerstand biedt (waar ik zelf bij bv. dubbele longe zou opgeven omwille van pijn of dergelijke zaken), in het boek worden ze ook aangeraden. En voor paarden die dat te fel vinden raden ze de slof aan, wat mij op zich ook wel interessant lijkt, maar die kan ik niet bevestigen aan mijn bitloos hoofdstel, krijg die volgens mij niet door de ringen ...

Dubbele longe lijkt me heel fijn, evenals lange teugelen, maar ik denk niet dat ik zelf de kennis heb om dat goed te laten verlopen. Ik weet het niet .. misschien ook wel .. Heb het wel al vaker met hem gedaan maar hij kropt dus snel op, en het andere uiterste is dat hij gaat hangen in je handen. Beiden niet interessant.

Zit dus beetje vast in mijn ideeën .. En een lesgeefmens op dat gebied is hier ook niet makkelijk te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:28

rider schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik heb het boek ook. De eerste paar hoofdstukken zijn voornamelijk theoretisch, maar er worden toch heel veel praktische dingen verteld, ook later in het boek. Er staat van de meeste oefeningen exact in hoe je ze aan moet leren. Alleen, het boek is van hoog niveau, dus je hebt er wel enige voorkennis voor nodig, anders snap je de uitleg niet.

Er staan veel nuttige tips in over teugelgebruik, de manier van vasthouden, welke hulpen voor welke oefening, hoe een correcte oefening eruit hoort te zien etc. Wat ik vooral fijn vind is dat Hinrichs bij veel oefeningen meerdere manieren beschrijft om ze aan te leren, zodat als voor jouw paard manier 1 niet werkt, je nog maniier, 2,3 en 4 achter de hand hebt. :j

Kan hoor, het is al een aantal jaren geleden dat ik het gelezen heb.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:36

rider schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dit klinkt goed, dat was wat ik ook zocht :j Hoop dat het snel binnen is.
Sabine, je werkt toch ook met clickertraining? Als je bijzet/dubbele longe etc. niet ziet zitten/nog niet aandurft zonder goede begeleiding, is dat misschien ook een idee. Niet een erg orthodoxe methode, ik weet het ;), maar het is natuurlijk mogelijk. Heb er wel eens een filmpje over gezien, zal het voor je proberen te zoeken en dan PB ik het je als ik het kan vinden, dat wordt nl. beetje offtopic denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:45

True :j Met clickertraining bouw ik ook wel wat soepelheidsdingetjes in, al spelenderwijs, zal hem ook wel goed doen. Maar om hem echt te trainen zoals je aan de longe kan met clickertraining .. het zal best mogelijk zijn, maar ik ben nog maar een beginner :+ Heb wel DVD's en een boek op komst (als ik heb betaald :P ), misschien haal ik daar ook nog dingen uit. Maar als je filmpje moest vinden is dat zeker welkom ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:48

[***] schreef:
True :j Met clickertraining bouw ik ook wel wat soepelheidsdingetjes in, al spelenderwijs, zal hem ook wel goed doen. Maar om hem echt te trainen zoals je aan de longe kan met clickertraining .. het zal best mogelijk zijn, maar ik ben nog maar een beginner :+ Heb wel DVD's en een boek op komst (als ik heb betaald :P ), misschien haal ik daar ook nog dingen uit. Maar als je filmpje moest vinden is dat zeker welkom ;)

Heb het je gestuurd!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:48

[***] schreef:
Welke voorkennis heb je dan precies nodig?

Je moet voornamelijk snappen (=weten hoe het voelt) wat de verschillen zijn tussen ophouding, halve ophouding, stelling/buiging, en welke vormen van aanleuning er zijn. Hinrichs gooit nogal met termen als halfhalts en vibrating outside rein, dat zijn dingen die je niet uit kan leggen, die moet je voelen, althans, dat is mijn ervaring.

Met bepaalde dingen uit het boek kon ik in ieder geval niets totdat iemand (Regine@Bokt in dit geval) het me voordeed. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:18

Klinkt alweer heel erg leuk ^)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:39

Chips, blijk niet het boek maar de dvd besteld te hebben. Die gaat terug want 25 euro voor dvdtje van 45 min vind ik beetje te veel. Iemand een idee waar ik het boek in NL zou kunnen bestellen? Niet bij Bol blijkbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:40

Ai, dat is een niet zo handige vergissing ...
Ik weet al niet meer waar ik het boek vandaan heb, ligt hier al zo lang in de kast ...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:11

Volgens mij is het boek al geruime tijd niet meer in het Nederlands verkrijgbaar. Via Amazon.co.uk kun je wel nog de Engelse versie bestellen. En anders misschien 2e hands?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:13

Volgens mij heb ik het ook uit een 2e handwinkel .. De Slegte is een boekenwinkelketen (volgens mij ook in Nederland) waar ze 2e hands boeken hebben, maar ook nieuwe boeken met bv. een fabrieksfoutje ofzo. Die kan je dan vaak voor heel wat minder geld krijgen. Denk dat ik hem op die manier daar vandaan heb, maar heb 'm echt al héél lang, alleen nooit in gekeken :+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:14

[***] schreef:
Klinkt alweer heel erg leuk ^)

Tsja...niet vervelend bedoelt, maar wat verwacht je ervan? Je kunt niet leren lange teugelen met uitsluitend de hulp van een boek, net zomin als je goed kunt leren rijden met alleen een boek. -O-

Hinrichs kan je op papier prima uitleggen hoe je een schouderbinnenwaarts inzet, maar als je de oefening nooit in het echt gezien of gevoelt hebt, wordt het lastig om te weten waar je naar op zoek bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:17

Tuurlijk niet, maar als er om de 2 zinnen een 'chinees' woord tussen staat leest het ook niet lekker weg natuurlijk ... Dat bedoel ik.

Ik ken op zich de oefeningen prima vanuit het zadel, maar aanleren, en aanleren vanop de grond is weer een ander verhaal. Ik weet dus wel hoe een correcte schouderbinnenwaarts eruit ziet bv. (en voelt, al is dat wel heul lang geleden), maar ik heb dit nog nooit zelf aan een paard aangeleerd, enkel gewerkt met paarden die die knopjes al hadden :)