Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:27

Het zou zonde zijn als je na één keer oefenen afhaakt, Sanneb! Consequent zijn hiermee, dit komt echt goed!

Waar in ZH zit je? Ik heb les van Conrad en vind dat absoluut een aanrader. Kom anders een keer kijken bij een les van mij, kun je zien of het wat is voor je :).

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:00

Dani_ schreef:
Het zou zonde zijn als je na één keer oefenen afhaakt, Sanneb! Consequent zijn hiermee, dit komt echt goed!

Waar in ZH zit je? Ik heb les van Conrad en vind dat absoluut een aanrader. Kom anders een keer kijken bij een les van mij, kun je zien of het wat is voor je :).

Waar heb jij les? Ik zit namelijk ook in ZH, maar heb geen les ofzo hoor. :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:45

Mijn paard staat vlakbij Leiden en mijn instructeur komt gewoon aan huis :).

Voor mezelf vind ik les wel heel belangrijk. Omdat ik met deze methode niet alleen kunstjes aanleer, maar ook de basisopvoeding doe, het grondwerk en het onder het zadel beleren ter zijner tijd. Ik heb een jonkie van net drie jaar... <3

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:59

@Saneb: had jouw paard wel door dat hij op de click moet letten? En dat het de click is die aangeeft dat er voedsel aan komt?

Ik kan me de reactie van jouw paard toch enigszins wel voorstellen (niet dat ik het goedkeur): eerst voer jij hem telkens en dan geef je hem een klap op de schouder om hem weg te sturen. Dat is niet te begrijpen en verwarrend. Ik zou hier als paard (en als mens) ook boos om worden. ;)

Je zou de volgende keer ook een commando "einde training" kunnen gebruiken. Dat kan van alles zijn: van duidelijk je snoepjes wegleggen, tot achter het hek gaan staan, tot negeren of een stemcommando aanleren dat einde clickertraining inhoudt.

Vooral niet opgeven, hoewel clickertraining echt goed onder de knie krijgen een moeilijk proces is, is het zo waardevol! Iedereen in dit topic is hobbels op de weg tegen gekomen.

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:32

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:19

Ik heb je een PB gestuurd, Whis :).

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:22

Dani_ schreef:
Mijn paard staat vlakbij Leiden en mijn instructeur komt gewoon aan huis :).

Voor mezelf vind ik les wel heel belangrijk. Omdat ik met deze methode niet alleen kunstjes aanleer, maar ook de basisopvoeding doe, het grondwerk en het onder het zadel beleren ter zijner tijd. Ik heb een jonkie van net drie jaar... <3

Hé, ik lees dat je paard vlak in de buurt van Leiden staat, waar dan precies? Mijn vriend woont namelijk in Warmond :D
Ik zit al een tijdje dit topic mee te lezen en ben ook wel heel erg geinteresseerd in clickertraining. Het lijkt me leuk om ook eens zo'n les mee te maken, zeker omdat ik binnenkort ook waarschijnlijk ga beginnen met een groen paardje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:50

Ik PB je vanavond wel even! :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:06

Dani_ schreef:
Ik PB je vanavond wel even! :)

Ik hoor t wel :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:38

Meld me ook maar even aan als clickerclown :P . Nee serieus, ik vind het een hele leuke manier om anders met een paard bezig te zijn én bij 'mijn' paardjes bleek het ook een fantastische manier om ze van angstjes af te helpen. Zo is de oudste niet meer panisch voor paraplu's en ben ik druk bezig om de andere merrie te leren dat spuiten, zoals wormkuurdingen, niet per definitie eng zijn. Die staat nu al rustig met een spuit tegen haar mond, terwijl ze eerst alleen al bij het zien van een spuit aan het stuiteren sloeg.

Verder vind de oudste het clickeren een enig tijdverdrijf en pikt ze dingen razendsnel op. Erg motiverend om mee te werken dus! Ze target, gaat achterwaarts, geeft voetjes (high five, haar hoef tegen mijn voet, eigenaar lag in een deuk :D ) en is beleefd, al werken we nog wel aan het idee van éérst commando, dan actie en dán de click. Mevrouw is soms iets te enthousiast en begint alvast met haar hele repertoire in de hoop dat ik daar totaal lyrisch van begin te clickeren en voeren. Gaat ook al heel goed, al heeft ze nu dat ze douwt als ik niet snel genoeg een commando geef. Daar reageer ik dan op met negeren en haar een stukje wegzetten.

De ander vind er, geloof ik, vooralsnog niet zoveel aan en loopt gewoon weg, snoepjes of niet (ik oefen altijd los met ze, zodat ze zelf kunnen beslissen of het leuk is of niet, ik zie het als een spelletje wat we allebei leuk moeten vinden). Snappen doet ze het wel, het gewenste actie=click=beloning, zo bleek wel toen we aan haar spuitangst werkten.
Heb alvast wel ontdekt dat CT met twee paarden tegelijk niet werkt. Terwijl de één verwoedt voetjes gaf tot ze er bijna bij neerviel gooide de andere met emmers in de rondte... :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:55

Pluizebolpum schreef:
Heb alvast wel ontdekt dat CT met twee paarden tegelijk niet werkt. Terwijl de één verwoedt voetjes gaf tot ze er bijna bij neerviel gooide de andere met emmers in de rondte... :')

Ik zie het al voor me... _O-

Met twee tegelijk train je er denk ik ook gemakkelijk ongewenst gedrag in: als je de een clickt voor iets goeds en de ander doet (n)iets, dan train je de tweede ook.

Bij mij op stal doen nog 2 personen (vriendinnen) aan clickertraining. Wij hebben alle drie een andere clicker en we kunnen dus zonder problemen tegelijk onze paarden trainen. Onze clicker klinken anders. Dat is handig.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:43

Ik gebruik clickertraining inderdaad ook tijdens het desensibiliseren voor van alles en nog wat: vliegenspray, wormenspuit, plastic zeil. En als we tijdens het wandelen iets tegenkomen wat mijn paard wat spannend vindt, ga ik dat juist niet uit de weg, maar is het doel om het aan te gaan raken. Iedere stap in de goede richting belonen :). Ze is er al een heel stuk dapperder door geworden, maar die van mij is sowieso redelijk koel.

Vorige week voor het eerst geoefend met de lange lijnen achter haar kont langs, terwijl ze gewoon stil moest blijven staan, en ik ga vandaag eens kijken in hoeverre dat is blijven hangen bij haar ;).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:35

Ik ben vandaag begonnen met clickeren met mijn IJslanderruin van 2,5. Zonder clickeren waren we al begonnen met wandelen, de beginselen van schriktraining en het accepteren van lange lijnen om zijn lichaam. Dit gaat goed, maar ik denk dat ik het dmv clickeren net allemaal iets beter duidelijk kan maken en daarbij is het natuurlijk ook gewoon leuk om kunstjes aan te kunnen leren :D

Eerst heb ik de clicker aan de beloning (werk wel met voedselbeloning) gekoppeld en daarna meteen het commando 'touch' aangeleerd. Wat voelde ik me geweldig toen mijn monster door het weiland achter me aanrende om mijn hand aan te raken :D Ga dit topic eens doorlezen om wat ideeën op te doen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:34

HippoLogic schreef:
Met twee tegelijk train je er denk ik ook gemakkelijk ongewenst gedrag in: als je de een clickt voor iets goeds en de ander doet (n)iets, dan train je de tweede ook.

Tja, dat schoot me ook te binnen, vandaar dat het een eenmalige actie is geweest. Alleen los longeren doe ik nog met allebei tegelijk.
De oudste is wel zo snugger om te zien wie er aan het clickeren is. Toen er laatst een vrouwtje aan het clickeren was met haar hond, vlak naast het landje, keek ze wel even op maar ik geloof dat ze ergens wel begreep dat die clicker niets met haar en voervoorziening te maken had (bovendien noem ik altijd haar naam voor een commando, dat ze weet dat er wat gevraagd wordt). Of ze had gewoon geen trek in hondekoekjes, kan ook. ;) Was wel even bang dat ze als een malloot met haar voeten zou gaan zwaaien, targetten op het andere paard (doet ze ook wel eens als ze héél graag iets wilt :') ) of dat ze ter plaatse andere truukjes zou bedenken. Dan had ik wel vriendelijk gevraagd of die mevrouw ergens anders wilde gaan clickeren, denk ik.

Leuk is dat hé Sonja? Als je merkt dat ze snappen wat je bedoelt? :D

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:58

Hoi,

een late reactie want ik ben op vakantie.
Dani_ ik zit in Schiedam, dus als dat enigsinds in de richting is?
Het lijkt me zowieso leuk om bij andere mensen te kijken, zo leer ik alleen maar meer.

HippoLogic, Ik had zeker het idee dat ze de klick begreep, maar voor de zekerheid zal ik er eens extra aandacht aan besteden als ik weer thuis ben. Je uitleg ga ik zeker toepassen, het duidelijk afsluiten. Welke boeken vinden vinden jullie verder nog aanraders?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 06:50

@pluizebolpum: waarom geen twee verschillende clickers aanschaffen? Of een clicker die je in toonhoogte kunt verstellen. Paarden leren wel snel welke click hen een beloning brent. Anders elk paard even kort inclickeren op de nieuwe clicker. Dat zou ik proberen. Zoals ik al vertelde: ik heb goede ervaringen met ieder paard zijn eigen clicker (eigen geluidje). Dan moet je wel verschillende clickers aanschaffewn.

@sanneb: welke boeken ken je al?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:21

Pluizebolpum schreef:
Leuk is dat hé Sonja? Als je merkt dat ze snappen wat je bedoelt? :D

Ja echt geweldig :D Inmiddels rent hij achter me aan om mijn hand te touchen... Leuk spelletje :)) Deze week maar eens kijken of er nog een tweede kunstje in dat geheugen past ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:48

HippoLogic schreef:
@pluizebolpum: waarom geen twee verschillende clickers aanschaffen? Of een clicker die je in toonhoogte kunt verstellen. Paarden leren wel snel welke click hen een beloning brent. Anders elk paard even kort inclickeren op de nieuwe clicker. Dat zou ik proberen. Zoals ik al vertelde: ik heb goede ervaringen met ieder paard zijn eigen clicker (eigen geluidje). Dan moet je wel verschillende clickers aanschaffewn.

Is ook een idee, maar voorlopig hou ik het wel op één op één. Vind ik een stuk overzichtelijker en vooral rustiger.
Ik vind het zó leuk dat Prair nu begint af te leren om voortdurend met haar voeten te zwaaien! :D Dat deed ze oorspronkelijk voor ik begon met clickeren, zodra ze dacht dat er wat te nassen viel of als het allemaal te lang duurde. Nu ze het op commando mag doen, én leert dat ze zonder commando ook niets krijgt, wacht ze steeds vaker netjes af totdat ik het magische woord 'high five!' zeg tot hilariteit van iedereen die toevallig langskomt. :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:36

ik begin vrijdag met les in clickertraining. Erg leuk ben zo blij iemand gevonden te hebben!
Was ooit begonnen, maar mijn paard had wat last van over enthousiasme en zag je niet meer staan. Lette dus ook niet meer op, zag alleen ETEN!!!!.
Ik hoop het nu met les te verhelpen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:53

High five, wat een gaaf commando! _O-

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:34

Als jaarling ben ik ooit begonnen met clickertraining en Chendo vond dat zo geweldig!
Mee begonnen om hem handige basis dingen aan te leren en met hem bezig te zijn zonder dat we kunnen rijden.

Toen ik via toeval erachter kwam dat een patient van de praktijk mijn stalgenootje was EN dat zij een boek over clickertraining met paarden heeft geschreven, was de keuze voor les snel gemaakt.

Chendo kon nogal heftig reageren op voer. Nu ging het al wat beter de laatste tijd, door veel oefeningen en omdat hij word gevoerd via een automaat (Hij staat in een hit actief stal). Maar alsnog werd daardoor de clickertraining niet leuk meer. Alles wat ik probeerde werkte niet hij zag alleen maar het voer en wou dat hebben.
Kortom, ik moest stoppen met een hobby van ons beide waar we allebei zoveel plezier aan beleefde.

Vandaag kreeg ik mijn eerste les. Het was helemaal geweldig! We begonnen in de box, zodat onze ruimtes duidelijk waren en ze gaf mij een hoop tips om hem beleefdheid aan te leren.

Chendo werd onwijs vrolijk ervan en deed enthousiast mee. Hij bedelt in 1 les van een half uur al niet meer en liep braaf opzij als ik op een gegeven moment de box in kwam. Hij leert nu het commando "tik" waarbij hij een target (in ons geval een lege fles) aan moet tikken. Hij vond het zo leuk, ik schopte die fles naar de andere kant van de stal en dan snelde hij voor zover dat kan in een stal er gauw naar toe om het aan te tikken, alvorens keurig naar achteren te lopen voor zijn beloning.

Hij was zelfs zo blij dat hij de stal daarna niet meer uit wou en me echt aan keek van, is het nou echt over?
Maar ja, haha hij is buitenpaard en hij moest toch echt weer terug de paddock in Knipoog.
Normaal als ik hem dan meenam dan bleef hij zoeken naar eten en happen in mijn jas, opdringerig doen. Maar hij liep nu keurig mee.

Ben zo enthousiast! En Chendo ook, dat koppie, was zo geweldig.
Zijn hele houding veranderde in positieve zin.

Ik wil vooral aan vrijheidsdressuur gaan doen. Ben omdat ik Chendo van jongs af aan heb en toen niet meer heb gereden, echt dol geworden op grondwerk. Vind het eigenlijk leuker dan rijden.
Ook heb ik last van mijn gewrichten, waardoor langer rijden dan een kwartier al pijnlijke zaak is. Het is dan zo leuk om bijvoorbeeld maar eventjes te rijden en dan daarna nog iets te kunnen doen met je paard.

Wat fijn dat we door les nu weer zo verder kunnen :D <3

Ga van de week verder met onze les-stof en zal snel eens foto's maken, of een filmpje. Dan kunnen jullie zijn blije koppie zien!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:56

Leuk leuk leuk :). Van wie heb je les?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:59

van Monique Hamerslag. :D

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:41

Chendo, ik zie dat je ook in zuid-holland zit en ook les hebt.
Ik heb Monique Hamerslag gezocht, maar kan niets vinden op google, behalve haar boek.
Ik ben zelf nog opzoek naar goede instructie, kan jij me een site of contact gegevens geven?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:22

sanneb schreef:
Chendo, ik zie dat je ook in zuid-holland zit en ook les hebt.
Ik heb Monique Hamerslag gezocht, maar kan niets vinden op google, behalve haar boek.
Ik ben zelf nog opzoek naar goede instructie, kan jij me een site of contact gegevens geven?

Je hebt PB