Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:00

Oja je kunt ook clicken voor 1 pas zonder duiken naar het gras en als beloning "grazen" toestaan, dan gaan clicken voor 2 passen zonder duiken. Gaat ook heel goed, ik heb er nog geen filmpje van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:06

Dank je :) Dat laatste had ik zelf inderdaad al zitten denken :j maar lijkt me in de praktijk enorm moeilijk en tijdrovend .. Vraag me ook af of het wel gaat werken voor hem, want waarom zou hij van het gras afblijven voor een click & snoepje terwijl hij ook gewoon kan gaan grazen..

Het stomme is dat hij eigenlijk helemaal niet eens gras mag, hij blijkt namelijk een grasallergie te hebben dus zo weinig mogelijk gras is gewoon beter voor hem (hierdoor heeft hij nu ook geen eczeemdeken meer nodig want hij bleek helemaal geen ZE te hebben ;) ).

Filmpje snap ik ook qua training, maar ook daar vraag ik mij af of een paard de meerwaarde van dat snoepje wel ziet tov gras. Ook zie ik dat je Kyra even tegenhoudt voordat je het commando geeft dat ze weer mag grazen, maar wat doe je als Kyra daar gewoon doorheen zou trekken? Want dat is wat hier gebeurd .. hij weet wat wel & niet de bedoeling is, luisterd doorgaans prima naar mijn aanwijzingen maar met momenten is de aantrekkingskracht van het gras gewoon sterker en kan ik gewoon niks beginnen, als ik wil blokkeren (wat normaal gewoon super lukt) trekt hij er gewoon doorheen ...

Ook denk ik niet dat ik hem zover krijg als in "je mag 1/2 happen gras nemen en dan gaan we verder", hij zal gewoon blijven wringen en kost wat kost toch nog wat extra happen proberen nemen .. Hij duikt ook gewoon de mais of bomen in trouwens, het hoeft geen gras te zijn, als het maar groen is :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 01:35

[***] schreef:
Dank je :) Dat laatste had ik zelf inderdaad al zitten denken :j maar lijkt me in de praktijk enorm moeilijk en tijdrovend .. Vraag me ook af of het wel gaat werken voor hem, want waarom zou hij van het gras afblijven voor een click & snoepje terwijl hij ook gewoon kan gaan grazen..

De reden dat deze methode werkt is dat het de SEEKING SYSTEM in werking stelt, dat is meer een beloning dan het snoepje zelf.
Google maar eens op het werk van Jaak Panksepp. Hij heeft ook een goede TED talk hierover.

[***] schreef:
Ook denk ik niet dat ik hem zover krijg als in "je mag 1/2 happen gras nemen en dan gaan we verder", hij zal gewoon blijven wringen en kost wat kost toch nog wat extra happen proberen nemen .. Hij duikt ook gewoon de mais of bomen in trouwens, het hoeft geen gras te zijn, als het maar groen is :+

Ik geef twee manieren van trainen "niet te drammen voor gras", het zijn slechts suggesties. Als je er geen vertrouwen in hebt of het niet wilt proberen is dat OK. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:04

Heeft niks te maken met geen vertrouwen of niet willen proberen hoor, zijn gewoon kritische vragen vanwege de ervaringen ;) Het is ook niet dat ik compleet nieuw ben in de clickerwereld of dergelijke. Ik weet gewoon dat in sommige situaties de click en het snoepje niet voldoende voor hem is, dat hij liever zijn motivatie ergens anders uithaalt .. gewoon gras gaan eten bv, of gewoon niks meer doen of gaan wandelen .. Ik weet dat dit laatste gebeurd als ik teveel of te moeilijke dingen vraag, enkel dat gras kan op elk willekeurig moment gebeuren maar is voor hem zo zelfbelonend dat hij verder niet aanwezig is voor samenwerking.

Ga even verder kijken naar de rest van je reactie, en er zeker wel wat mee proberen ;) Ben ook nog geïnteresseerd in mijn eerdere vraag: wat als Kyra in het filmpje waarin je vraag even te wachten gewoon door je suggestie zou trekken omdat ze toch meer met het gras heeft dan mee te willen werken? Hoe zou je dat oplossen? Ik weet dat het misschien niet zal voorkomen, niet elk paard is hetzelfde ;) maar een theoretische oplossing is ook ok, als ik maar wat kan proberen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:36

Hoi, kan ik me hier ook melden? :)
Ervaring met honden clickeren en van daaruit begonnen met mijn paard clickeren, afgelopen week begonnen met mijn schapen clickeren en zelfs dat gaat boven verwachting goed!
Zowel paard als schaap werken heel anders (veel langzamer) dan hond, daar moest ik even aan wennen en dacht dat het desinteresse was. Maar gelukkig niets is minder waar :) vind het super leuk om te doen en ga het zeker uitbreiden

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:44

Wat leuk dat je de gelegenheid hebt om met verschillende diersoorten te trainen essiesilly!
Ik heb een klein begin gemaakt met het clickertrainen van mijn konijnen. Dat is ook heel anders dan het trainen van een paard. Mijn konijnen hebben de concentratie van een erwt vergeleken bij mijn pony :P Maar dat schijnt wel wat te verbeteren als je langer aan het trainen bent.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:11

Ik vind de clicker echt ideaal!!!
Altijd voor mijn honden gebruikt, maa bij het paard werkt ie ook prima.
Eigenlijk bij ieder dier wel.

Belonen kan je met je stem nooit zo snel doen als met de clicker en de beesten hebben het super snel door. En je hoeft natuurlijk niet elke x een brokje te geven. Alleen bij verbetering geef je hem een snoepje. Bij hetzelfde resultaat weet hij alsnog dat het goed gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:49

Ik zie dat het topic (erg) ruim over de 100 paginas zit. Willen jullie graag open blijven tot 500 pagina's of vers beginnen in een nieuw topic?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:44

Misschien is een vers topic wel fijn, dank je Urielle

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:47

Maak jij een nieuw topic? Misschien zijn er nog tips of weetjes die je graag meeneemt naar de openingspost. Dan sluit ik dit topic en zet de link hier, dat iedereen het nieuwe topic kan vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:13