Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 01:59

Soms is een gedrag aanleren wat tegengesteld is niet handig/mogelijk en moet je het ongewenste gedrag voorkomen tot je er wel aan toe bent. Je zou hem bv kunnen leren targetten. Begin met een hek ertussen/of een staldeur zodat je het bijten voorkomt (als hij je niet kan bereiken kan hij niet bijten).
Met de target stick kun je hem leren achterwaarts te lopen of je kan het leren met freeshaping. In dat geval omzeil je eerst dat je het touw moet vastpakken om hem achteruit te zetten.
Als je vragen hebt hoor ik het wel :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:16

HippoLogic schreef:
Soms is een gedrag aanleren wat tegengesteld is niet handig/mogelijk en moet je het ongewenste gedrag voorkomen tot je er wel aan toe bent. Je zou hem bv kunnen leren targetten. Begin met een hek ertussen/of een staldeur zodat je het bijten voorkomt (als hij je niet kan bereiken kan hij niet bijten).
Met de target stick kun je hem leren achterwaarts te lopen of je kan het leren met freeshaping. In dat geval omzeil je eerst dat je het touw moet vastpakken om hem achteruit te zetten.
Als je vragen hebt hoor ik het wel :)

Goed idee, weet jij een handige target die ik zelf kan maken of maakt dat niet veel uit?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:57

Ik werk zelf het liefst met iets ongewoons. In het begin willen ze graag wat verdienen en als een gedrag nog niet op cue staat, blijven ze aan "de handle" trekken om de vending machine in werking te stellen (de trainer). Daarom werk ik niet met hand targets of zweepjes.

Je kan een deksel van een emmer nemen, maar liever iets op een stok (dekseltje kun je ook aan een stok tapen).

Ik werk zelf met een "floater" (visafdeling) op een bamboestok (tuinafdeling) gelijmd. Ducttape om de stok tegen splinteren. HIer kun je er een foto van vinden: https://hippologic.wordpress.com/2015/0 ... sing-cues/

Door je target aan een stok te maken creëer je afstand. ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:17

Heel erg bedankt Hippologic! Ik ga hem ook zo maken :D
Vandaag ben ik begonnen met het leren kennen van de clicker en op afstand met weggedraaid hoofd een beloning krijgen. Na 4 keer had hij het al door, heel leuk om te doen met hem en hij werd er zelfs rustig van :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:42

Als je wat interactiever wilt kletsen over clickertraining: we hebben een facebook groep Kletsende Clickeraars . :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:40

Oké effe opzoeken :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:18

De groep is "geheim", als je hem niet kan vinden zoek mij dan op "Sandra Hippologic" en stuur me een pbtje met je Boktnaam.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:40

HippoLogic schreef:
De groep is "geheim", als je hem niet kan vinden zoek mij dan op "Sandra Hippologic" en stuur me een pbtje met je Boktnaam.

oké, ga ik dadelijk doen, dankje!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:25

Jammer dat dit topic nu aan het doodbloeden is. Ik hoop dat meer mensen een kijkje komen nemen en aan clickertraining gaan denken. Clickerrtraining heeft al zoveel mensen en paarden veel goeds gebracht!

Voor degene die met een targetstick werken: Op mijn blog van vandaag leg ik uit waaraan een goede targetstick moet voldoen.
https://hippologic.wordpress.com/2015/0 ... get-stick/

Verder zijn er tips te vinden over oefeningen die je met een targetstick kan doen en meer over clickertraining.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:19

Hey! :wave:

Ik denk dat ik mijn vragen maar het beste hier stel. Ik zit er aan te denken om naast parelli, ook te gaan clickertrainen met mijn introverte dame. Waarom? Omdat ik nog steeds het idee heb dat, ondanks dat ik veel parelli met haar doe, ik nog niet echt 'focus' van haar richting mij heb. Wel meer als voorheen natuurlijk maar toch. Ze trekt regelmatig nog haar eigen plannetje, toch zeker in spannende situaties. Bovendien merk ik ook aan haar dat ze het werk in de rijbak steeds saaier gaat vinden terwijl ik juist wil dat dat ze ook dat leuk gaat vinden! Ze komt ongemotiveerd over (ook met de games van parelli moet ik niet twee keer hetzelfde vragen want dan is het al saai :O ) Ik werk overigens wel met beloningen bij parelli om de motivatie erin te houden.

Nu dus mijn gedachte om te gaan clickertrainen. En dan hier ook mijn vragen:

- Zijn er meer mensen met introverte paarden die goede resultaten hebben geboekt met clickertrainen?
- Merkte je daar bij een duidelijk verschil wat betreft focus richting jou?
- Werd je paard vrolijker/blijer bij jou in de buurt?
- Werd je paard zekerder van zichzelf in spannende situaties?
- En dan de belangrijkste: Zijn er ook mensen die deze training door hebben gezet naar het rijden toe? en zoja, hoe dan?

En verder, heb je ook les genomen en bij wie dan? Ik heb het boek Grondwerk met paarden van Inge teblick aangeschaft, dat komt vandaag of morgen binnen. Zijn er mensen die veel aan dat boek hebben gehad? En goede internationale trainers? Zijn die bekend?

Ik ben benieuwd!! *\o/*

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:20

hey Loba1, ik combineer beiden ook, heb wel een LBE
de focus is enorm verbeterd en de samenwerking was des te leuker voor beide partijen.
Ik geef ook een beloning af en toe in het zadel maar niet te veel, in het begin heb ik rijkelijk beloond maar ook weer stilletjes afgebouwd.
Het stilstaan was de moeilijkste en daar krijgt hij iets voor, en nieuwe oefeningen...vooral sidepass omdat ik hier pas mee begonnen ben.
De oefeningen waar hij het moeilijk mee heeft, bv de voorhand verzetten beloon ik ook omdat hij erg dominant kan zijn in zone 1 en 2

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:47

Clickeren op de grond die ik erg veel onder het zadel weet ik nog niet, het is zo onhandig om elke keer te moeten stoppen om een brokje te geven. Misschien dat het met inrijden wel een fijne hulp is dadelijk, zijn er instructeurs die echt les geven mbv clickertraining onder het zadel?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:17

Loba, op al he vragen: ja! Lees dit topic maar eens een stuk terug. Ook bij imhb kan je denk ik goed terecht. Succes!

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:52

Dank voor de reacties! Ik zal het topic eens door gaan spitten, heb me zojuist ook aangemeld bij itmhb :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:46

Loba1 schreef:
Nu dus mijn gedachte om te gaan clickertrainen. En dan hier ook mijn vragen:

- Zijn er meer mensen met introverte paarden die goede resultaten hebben geboekt met clickertrainen?
- Merkte je daar bij een duidelijk verschil wat betreft focus richting jou?
- Werd je paard vrolijker/blijer bij jou in de buurt?
- Werd je paard zekerder van zichzelf in spannende situaties?
- En dan de belangrijkste: Zijn er ook mensen die deze training door hebben gezet naar het rijden toe? en zoja, hoe dan?
En goede internationale trainers? Zijn die bekend?

Ik ben benieuwd!! *\o/*

Mijn antwoorden zijn:
-ja
-ja
-ja (ik heb een in het wild geboren jaarling in 3 weken tam gemaakt, lees hier meer: https://hippologic.wordpress.com/2010/0 ... g-maand-1/)
-ja. Clicker training onder het zadel is net zo leuk en motiverend als op de grond. Ik geef vanuit het zadel mijn paard haar voedsel beloning. Ik train kort en gebruik de clicker alleen bij het aanleren van nieuwe oefeningen (die ik vanaf de grond aanleer en zo mee neem onder het zadel). Ik heb Kyra met de clicker ingereden.

Goede internationale trainers: Shawna Karrasch, Rachel Bedingfield en Hannah Dawson zijn mijn favorieten (http://connectiontraining.com/).
Alexandra Kurland en Mary Hunter (http://stalecheerios.com/blog/). Er zijn er nog veel meer.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:21

Hippologic, bedankt voor je opmerkingen en de tips. Je hebt een heel mooie blog! Leuk om te lezen! Op het moment volg ik de 7 basics cursus van Inge teblick om de bridge te laden bij mijn paard. Met het rijden ben ik vooral huiverig dat ze gaat verwachten dat ze voor elke vraag een beloning krijgt. Als ik hier eenmaal mee begin. Ik heb al gelezen dat je vooral moet gaan afbouwen met belonen tijdens het rijden.. Was het voor jou en je paard lastig om af te bouwen met belonen?

De basics van het clickertrainen moet wel gaan lukken bij ons. Ze is heel pienter en gelukkig ook al heel beleefd richting mij door het parelli grondwerk dat ik al met haar deed

Van shawna heb ik inderdaad al wat filmpjes gezien :) Ik zal de anderen ook eens opzoeken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:38

OP Fb kun je de Connection Training groep vinden. Die hebben veel ohz. https://www.facebook.com/groups/connect ... g/?fref=ts

Als je net begint, is de basis een heel verstandige keuze om zelf ervaring op te doen. Je kunt gewoon blijven rijden, paarden leren immers in context. Dus als je begint met clicker training op de grond en een duidelijk begin- en eind signaal hebt, leer je je paard gelijk vanaf het begin aan: zonder begin-de-les-signaal valt er niets te halen qua voedsel. Dus ook niet meer "gewoonüit de hand voeren (dan liever iets in de voerbak leggen als je hem toch eens wilt verwennen).

In het begin is consequent zijn gewoon moeilijk als je zelf net een nieuwe methode aan het leren bent. Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor je paard.

Deze blog gaat over het gebruik van een begin- en eindsignaal voor elke trainingssessie en waarom dat belangrijk is.

Deze aflevering gaat over als je paard gaat bedelen en wat je er aan kunt doen (met clicker training)

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:15

Dankje Hippologic! Begin en eind signaal had ik inderdaad nog niet direct bij stilgestaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:49

Ik val even binnen met een vraagje als ik mag :)

Hebben jullie hier ervaring met paarden met een beperking?
En dan doel ik meer op: in theorie mogen ze niks meer maar stilstaan is ook niet goed :+

Momenteel gaan we zoveel mogelijk buiten stappen, aan de lange teugel of onder het zadel. Ondanks dat dat leuk is is het ook best eenzijdig, en verder zijn er ook nog andere omstandigheden die het soms beperken (werkschema's, eigen "gezondheid", weer, dazen, gras(pollen)allergie, noem maar op.. ). Dacht eerst: maakt niet zo uit, dan kan hij gewoon zelf rondkuieren en gaan we gewoon naar buiten als de omstandigheden ok zijn. Maar dat blijkt meneer ook maar niks te vinden, uiteindelijk is hij toch wel graag bezig zo blijkt ..

Dus ik wil wel wat meer met hem ondernemen, leuk dingen en eigenlijk enkel maar stappen. Clickertraining gebruik ik nog altijd, creativiteit heb ik nog altijd niet :P Maar hetgeen waar ik een beetje mee zit: gaat hij zijn grenzen wel aangeven? Gaat hij wel zeggen van "baasje, dit kan ik niet of voelt niet goed". Of gaat hij gewoon toch door omdat hij de beloningen wel leuk vindt en overbelast hij zichzelf dan (waarna hij de volgende dag dan weer niet zo happy is natuurlijk ..).

Nu weet ik dat ik daar veel zelf in te zeggen heb, gewoon goed denken over de oefeningen die we doen. Gewoon wat stappen, halthouden en pasje achterwaarts zal geen kwaad kunnen, maar dat enkel is ook maar saaie kost natuurlijk ;) Verder zou bv. lateraal werk wel goed voor hem zijn, maar mag ik daarin niet overdrijven/hem overbelasten .. maar wanneer doe ik dat? Kan ik er van uit gaan dat hij, ondanks de mogelijk komende beloning, toch gaat zeggen "dit lukt niet"?

Hebben jullie daar ervaring mee op dat gebied?
Probleem in kwestie zou vooral in de achterbenen zitten en ook de hals (moeite met buigen naar rechts, al merk ik daar zelf eigenlijk weinig van). Vooral de achterbenen zijn echt wel zijn zwakker punt, en proberen soepeler/sterker te maken is een gepasseerd stadium. Dus eerder gewoon wat onderhouden wat nog kan en het niet laten verergeren .. dat willen we nog proberen, maar daar zitten meteen ook veel vraagtekens bij. Hopelijk kunnen jullie ons wat op weg helpen ;)

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:01

Ik heb een paard met een beperking gehad, ik vind je vraag lastig te beantwoorden. Ik denk dat het vooral uitproberen is en vooral zelf kijken wat de grenzen van je paard zijn. Als je niet weet wat de grens is kan je daar ook geen rekening mee houden.
Mijn paard had hoge overhoef, artrose in verschillende halswervels, si met een probleem en 2 slechte achterknieen. Oftewel helemaal stuk. Grote oefeningen wilde hij niet doen, geen draf, geen buigen, geen achterhand onderzetten. Hij deed evengoed zijn best, maar we kwamen in bepaalde oefeningen niet verder, ik denk achteraf dus omdat hij stuk was (wist ik toen nog niet). Wat wel kon waren oefeningen als de Spaanse pas, hoofd schudden flemen, kleine kunstjes. Waar hij ontzettend van opgeknapt is, is het omstebeurt optillen van zijn achterbenen (laag).
Mijn paard heeft dus wel degelijk aangegeven dat het niet lukte, we kwamen gewoon niet verder in de oefeningen. Maar......dat zal ook met de hoeveelheid ongemak te maken hebben die het paard wel of niet ervaart. Ik kom dus terug op......een kwestie van uitproberen. Het ene paard is het andere paard niet en de ene beperking de andere niet. Succes! Blijft lastig ;-) Zorgenkinders maken grijze haren. Sterkte!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:02

HippoLogic schreef:
OP Fb kun je de Connection Training groep vinden. Die hebben veel ohz. https://www.facebook.com/groups/connect ... g/?fref=ts

Als je net begint, is de basis een heel verstandige keuze om zelf ervaring op te doen. Je kunt gewoon blijven rijden, paarden leren immers in context. Dus als je begint met clicker training op de grond en een duidelijk begin- en eind signaal hebt, leer je je paard gelijk vanaf het begin aan: zonder begin-de-les-signaal valt er niets te halen qua voedsel. Dus ook niet meer "gewoonüit de hand voeren (dan liever iets in de voerbak leggen als je hem toch eens wilt verwennen).

In het begin is consequent zijn gewoon moeilijk als je zelf net een nieuwe methode aan het leren bent. Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor je paard.

Deze blog gaat over het gebruik van een begin- en eindsignaal voor elke trainingssessie en waarom dat belangrijk is.

Deze aflevering gaat over als je paard gaat bedelen en wat je er aan kunt doen (met clicker training)

Ah kijk, dat is wel prettig. Ik geef wel gewoon voer uit de hand en werk daarnaast met de clicker. Tot nu toe nog geen moeilijkheden op geleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:14

@ somokkele : Dank je :) Snap inderdaad dat het lastig te beantwoorden is :j Wordt dan toch proberen en hopen dat hij het aangeeft, maar [***] kennende moet dat wel doenbaar zijn. Al wil hij ook héél veel doen voor een beloning/snoepje dus blijft toch altijd nadenken.

Hier beetje soortgelijk verhaal, waarschijnlijk 1 halswervel en zeker de achterbenen zit artrose in. Is niet bevestigd met foto's maar je moet geen professional zijn om te zien dat hij niet ok loopt. Heeft door de jaren heen zijn eigen loopje ontwikkeld om te compenseren. Is niet kreupel, dat ook weer niet. Zijn achterknieën zijn een ramp (dat is het grootste probleem) en zijn spronggewrichten zijn waarschijnlijk ook niet ok, maar dat is niet zeker te zeggen zonder foto. Maar de uitkomst en hetgeen wat hij nog kan/mag doen blijft hetzelfde, dus vandaar geen foto's. Heeft wel een tijdje op een pijnstiller/ontstekingsremmer gestaan maar dat gaf geen verschil, dus het lijkt echt een functioneel iets (dat hij gewoon bepaalde dingen niet kan & bij blijven herhalen natuurlijk pijn/overbelasting) ipv iets uit pijn of dergelijke. Dat is wel fijn natuurlijk :)

Ook hier, ondertussen, duidelijk dingen die gewoon niet gaan. Hij werd altijd afgeschilderd als zuur & eigenwijs & dominant, maar achteraf gezien gaf hem dat allemaal last. Nu ik daar rekening mee hou en hem ondersteun waar mogelijk (krijgt oa Vitamine E wegens tekort) is er van die zure pony niks meer over. Longeren, korte bochten en echt dingen op de achterhand gericht gaan niet. Hij heeft ook moeite met het optillen van die achterbenen. Met hoeven krabben ed gaat dat (op zijn manier), maar dat zelf vragen als "kunstje" wordt hij heel boos van. Dat is bv. al zoiets waarvan ik niet weet wat ik daarmee moet .. toch rustig blijven proberen, af en toe vragen en veel belonen als hij toch moeite doet (omdat het in theorie wel een goede oefening is), of gewoon skippen en niks meer mee doen omdat hij aangeeft dat het lastig is ..

Alles met hoofd & voorbenen gaat hier inderdaad wel goed :j Jambette vindt hij geweldig om te doen, spaanse pas zijn we nog niet aan toegekomen maar zou ook wel een optie zijn volgens mij :j Alles waar hij zijn achterhand "niet" voor nodig heeft (of waarbij die achteraan mag slepen :P ) vindt hij wel fijn. En verder gewoon wandelen natuurlijk, niet kijken naar hoe of wat, maar gewoon erop uit, rondkijken en genieten :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:57

Ik ben onlangs begonnen met clickertraining omdat paardlief het stilstaan bij opstappen moeilijk vond. Dat is hem niet goed aangeleerd. Inmiddels staat hij keurig stil naast het opstapje en blijft ook netjes staan. Hand target, terug, voetje en jambette kent hij inmiddels ook. Zo leuk om te doen. Ik geniet met volle teugen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:27

@ Floortz: leuk dat je er op die manier aan kan werken! :)

Hebben jullie nog tips om aan grasduiken te werken? Misschien niet meteen al clickerend maar wel op een positieve manier? Ik kom niet verder dan belonen bij 1 pas zonder duiken, dan 2 passen etc maar volgens mij is hij op pensioen tegen dat we vlot 5 km kunnen afleggen :+ Zijn er ook andere mogelijkheden? Tot nu toe probeerde ik te blokken en gewoon doen alsof mijn neus bloedt, maar hij trekt er tegenwoordig gewoon dooruit := Straffen werkt op dat moment maar heeft geen effect op langere termijn, of toch niks positiefs ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:59

Trainen op gras (the "Carpet of Motivation"):