Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

johnvdm

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:48

Zo leuk klikkeren, heb echt het gevoel dat ze daardoor veel sneller leert

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:14

Welkom Johnvdm, vertel eens over je ervaringen met clickertraining? Wat heb jij je paard met behulp van R+ aangeleerd?

johnvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 06:14

HippoLogic schreef:
Welkom Johnvdm, vertel eens over je ervaringen met clickertraining? Wat heb jij je paard met behulp van R+ aangeleerd?

Thanx
Ze kan nee schudden, ze kan buiging alleen nog niet helemaal perfect.. ze kan jambette.
En ze draait een rondje op commando :p
Ze leert heel snel alleen het finetunen laat nog wel eens te wensen over haha

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:42

Ik lees ook mee, ben sinds een paar maanden bezig met de clicker, maar is nog een jonkie dus we doen rustig aan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 02:00

Ja het finetunen... dat is de kunst:)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:13

Vandaag weer voor iets nieuws de clicker gebruikt, de koeien hier zijn vh land gekomen en mn jaarling vond het vleesetende monsters, gevolg dwars door staleigenaresse gerend, dus ben met hem aan de hand en clicker en bixjes aan de gang gegaan, bij elke stap normaal kreeg hij een bixje, de 2de keer kon ik al veel rustiger in en uit de stal met hem lopen naar de paddocks en na 5 keer merkte je eigenlijk niets meer, top, stoere uk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:47

Geweldig!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:57

Ik heb nu toch wel een enorm probleem, mijn paard heeft zowel mij als mijn hond geschopt. Omdat ik nu al een week niet kan lopen heb ik ook niet echt wat kunnen testen, maar iemand tips hoe ik hier mee om kan gaan in de toekomst? Bij voorkeur natuurlijk met clickeren oid maar trappen(en raken) is natuurlijk echt onacceptabel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 03:34

Goh, wat vervelend. Wat waren de omstandigheden? Schopte je paard naar jou en naar je hond in hetzelfde scenario of waren het 2 verschillende gelegenheden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:21

HippoLogic schreef:
Goh, wat vervelend. Wat waren de omstandigheden? Schopte je paard naar jou en naar je hond in hetzelfde scenario of waren het 2 verschillende gelegenheden?

2 verschillende dagen, mij schopte ze omdat ik haar weg wilde sturen aan/met de leadrope. De hond schopte ze omdat ik langzaam draafde met haar aan de hand en de hond bij haar achterbeen liep(zoals ze ook altijd in stap doet).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:28

Hmmm, persoonlijk vind ik dat een paard een hond bij de achterbenen weg mag houden, ik zou er zelf voor zorgen dat de hond er niet achter gaat lopen. Kan me ook voorstellen dat ze gefrustreerd raakte van het feit dat ze van jou langzaam lopen moest terwijl ze door de hond feitelijk naar voren gedreven werd omdat die er dus achter bij de achterbenen bij liep.

Mensen schoppen is natuurlijk not done en persoonlijk pak ik dat zelf ook heel hard aan. Niet clicker verantwoord misschien, maar ik wordt daar gewoon heel boos van. En dan is het nog afhankelijk of een paard dat doet om te imponeren of dat ze het doen uit angst, met een angstig paard ga ik daar natuurlijk anders mee om dan met een paard dat denkt dat hij me even af kan troeffen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:39

Amable schreef:
Hmmm, persoonlijk vind ik dat een paard een hond bij de achterbenen weg mag houden, ik zou er zelf voor zorgen dat de hond er niet achter gaat lopen. Kan me ook voorstellen dat ze gefrustreerd raakte van het feit dat ze van jou langzaam lopen moest terwijl ze door de hond feitelijk naar voren gedreven werd omdat die er dus achter bij de achterbenen bij liep.

Mensen schoppen is natuurlijk not done en persoonlijk pak ik dat zelf ook heel hard aan. Niet clicker verantwoord misschien, maar ik wordt daar gewoon heel boos van. En dan is het nog afhankelijk of een paard dat doet om te imponeren of dat ze het doen uit angst, met een angstig paard ga ik daar natuurlijk anders mee om dan met een paard dat denkt dat hij me even af kan troeffen.

De hond is bang voor paarden, omdat deze manier nu al de hele tijd goed ging verwachtte ik er geen problemen mee eigenlijk. Op stal lopen erg veel(respectloze) honden en ik ben dus ook een beetje bang dat ze er dadelijk een dood schopt als ze hier een gewoonte van maakt. De blauwe plek bij mij is nu ruim een week later nog steeds zo erg dat ik niet (normaal) kan lopen. Mogelijk is ze in beide gevallen gewoon geschrokken en heeft ze daarom uit gehaald, maar dan nog is het geen reactie die ik wil hebben.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:51

Ik kom hier even binnenvallen.
Sinds een paar weken ben ik bezig met clickertraining en nu wil ik een boek aanschaffen waarin stap voor stap oefeningen uitgelegd worden en leuke trucjes in staan om je paard te leren.
Heeft er iemand een tip voor een goed boek?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:14

Grondwerk van Inge Teblick!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:16

Welke kant wil je met je clickertraining op? Wil je vooral VD gaan doen? Want dan is Vrijheidsdressuur van A tot Z van Miriam Nieuwe Weme een heel fijn boek. Wil je meer de grondwerk oefeningen leren met de clicker en gaat het je ook echt om optimaal leren clickeren, alle ins en outs, termen en vormen,dan is Grondwerk van Inge Teblick een compleet boek. Ik heb ze overigens ook beide in de verkoop. Mocht je ook in het engels goed uit de voeten kunnen dan worden de mogelijkheden ineens eindeloos, maar daar kan ik je dan niet echt mee helpen.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:41

Is het boek Vrijheidsdressuur vooral gericht op clickertraining? Ziet er wel heel leuk uit in ieder geval!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:06

Het boek vrijheidsdressuur is vooral gericht op de oefeningen, maar werkt wel met de clicker, dus ook uitleg over het gebruik van de clicker.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:07

heb een vraagje, ben beginnende in vrijheidsdressuur
nu kan mijn paardje al flemen (al doet ze soms haar mond erbij open), nee schudden en jambette( niet helemaal, alleen maar aan een kant ) zou ik nogsteeds met clicker kunnen beginnen werken, en leggen de paarden de link snel van click= goed?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:08

nanoukkie schreef:
heb een vraagje, ben beginnende in vrijheidsdressuur
nu kan mijn paardje al flemen (al doet ze soms haar mond erbij open), nee schudden en jambette( niet helemaal, alleen maar aan een kant ) zou ik nogsteeds met clicker kunnen beginnen werken, en leggen de paarden de link snel van click= goed?

Ja hoor, geen enkel probleem.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:10

oke! lijkt me zeer handig namelijk :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:50

Leuk dat er weer leven is in dit topic. Op facebook is een clicker challenge waaraan beginnende clickeraars kunnen meedoen. Heel leuk en leerzaam. Ik doe zelf ook mee.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:09

Ik zou heel graag met clickertraining starten omdat ik na lange tijd bezig te zijn, nog steeds geen passende manier gevonden heb om mijn paard meer gemotiveerd te krijgen.
Ik blijf als het ware hange in onze relatie, hij vindt me niet interessant genoeg en loopt van me weg. Pas als ik hem begin te drijven en als ik dan blijf staan draait hij zich en komt dan naar me toe.
Hier beloon ik hem dan voor door een snoepje tegeven.
Ik zie dat dit een positief effect geeft, clickertraining doe ik sinds 1,5 jaar met mijn hond en de basis ken ik dus al een beetje.
Ik moet zeggen dat mijn paard tot nu toe steeds wou bijten als ik hem een nieuwe vraag stelde, zowel los als aan de lijn. Nu heb ik gisteren eens geprobeerd met hem te belonen (zonder clicker) door ' goed zo' te zeggen, gevolgd met een snoepje en ik vond hem zachter reageren.
Wat vinden jullie? Het bijten kreeg ik tot nu toe niet afgeleerd, een tik geven helpt niet bij hem. Hoe meer ik 'positief' Straf....hoe meer agressie ik lijk uit te lokken. Dus hier ben ik allang mee gestopt.
Ik wil nu dus enkel positief belonen door hem iets te geven.
Zou dit werken bij ons? Iemand ervaring mee?
Mijn paard is heel speels en vindingrijk, zit vol energie en is extrovert.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:15

@mindful, je hoeft niet perse de clicker te gebruiken als "bridge" maar kan ook een kort bridge woord gebruiken zoals "yes" of "ex". (Kort zodat je wat correcter kan timen)

Zelf ben ik van mening dat elk dier R+ waardeert :p

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:49

@mindful, 'straf' is enkel en alleen bedoeld om een gedrag te stoppen. Belonen daarentegen zorgt ervoor dat je paard iets leert. Daarom helpt straffen ook niet echt: je wilt immers dat hij "het nooit meer doet" en niet alleen "dat hij er nu mee stopt".

Dus als je je paard een gedrag aan kan leren niet tegelijkertijd met bijten kan worden uitgevoerd kun je hem "afleren" te bijten. Je geeft immers een duidelijk alternatief en dat moet groter beloond worden dan het zelfbelonende gedrag van bijten. Bijvoorbeeld wegkijken.

Je paard bijt omdat hij er iets voor krijgt. In welke situaties bijt hij? Wat zit er voor hem in dat hij belonend vindt?

Bv een paard bijt de hand die hem voert: de wortel valt en hij kan de wortel opeten. Misschien heeft de persoon uit angst of pesterij de wortel eerst een paar keer aangeboden en dan weggetrokken. Het paard weet nu dat bijten een wortel oplevert en zal het gedrag vaker vertonen.

Mijn blog is in het Engels en de laatste post heet 5 Tips for Starting Clicker Training

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:53

@Hippologic, hij bijt me als ik me wegdraai of als ik het touw vastneem om hem achteruit te zetten. Idd ik wil niks liever dan hem belonen en iets aanleren waardoor hij anders gaat denken.
Daarom dat ik bijna zeker ben dat dit systeem leuk gaat zijn voor hem. Hij is heel aktief, nieuwschierig en speels.
Als ik hem longeer durft hij bv langs me doorscheuren en me zo proberen te bijten, wat hem al eens gelukt is. Nu hou ik mij op afstand zodat het niet meer voorvalt. Bedankt voor de tip, ik ga het eens doornemen :)