Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:11

Leuk en duidelijk artikel! Grappig om te zien ook dat jullie daar weer met hele andere problemen zitten dan wij. (Beren! :wow: )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:50

Ik clicker mijn jaaling op het moment overal mee, ik merk echt dat het erg snel aan slaat. Dingen waar ze bang voor is zijn zo niet bang meer en "kunstjes" zijn zo aangeleerd ;)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:15

Ik werk sinds gisteren met mijn jaarling ermee, eventjes gedaan en hij weet al achteruitlopen en is al "beleefd" met voedsel het gaat zo goed!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 06:57

@Visitor: ja buitenrijden heeft hier echt een andere dimensie. De natuur is hier echt wild en alleen rijden doe je hier niet. Het is gewoon te groot (de gebieden waarin je rijdt) en als je er af valt en niemand weet waar je bent... Wel gek hoor, om dat te ervaren.

Welkom Azmay en ElineGC.

Ik ben met Kyra ook begonnen met clickeren toen ze 11 maanden was. Ze kwam net uit het wild (een Fries natuurgebied) en was geen mensen gewend. Gelukkig was ze wel ook nieuwsgierig.

Stephanie en ik hebben onze nieuwe website gelanceerd. Het domein www.clickertraining.ca was nog vrij! Die hebben wij dus nu! *\%/*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:55

Begrijp ik het goed dat er meerdere clicker-methodes zijn ? en kan je dan ook zeggen welke clicker methode werkt voor welk paard ? of is dat gewoon helemaal afhankelijk van jezelf en je paard ?

Hebben jullie leuke links mbt clickeren ?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:13

Ik weet niet of je echt kan spreken van verschillende 'methodes', wanneer is iets een aparte methode in plaats van een variatie op hetzelfde? Ik denk dat de basis telkens hetzelfde is bij clickertraining, positieve bekrachtiging met gebruikmaking van een bridge. Maar hoe dat concreet word ingevuld, daar zijn verschillende manieren in. Toch komen ze in de basis op hetzelfde neer. Maar de rest moet me maar corrigeren als ik te kort door de bocht ga.
Leuke links:
Hier een goede inleiding en met doorklikken op de website een schat aan info:
http://www.ingeteblick.be/leesvoer/clickertraining/
Verder nog
www.itrainmyhorsesbrain.com
www.connectiontraining.com
www.equineclickertraining.com
Er is nog veeeeel meer hoor, maar dit lijkt me een leuk begin ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:14

Vandaag de jambette op 2 benen en het schudden met haar hoofd er even bij aangeleerd. De knuffel pakt ze tegenwoordig al vast en schud er mee om dan te wachten tot ik klik. Je zal maar een slimme jaarling hebben :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:38

Maris schreef:
Begrijp ik het goed dat er meerdere clicker-methodes zijn ? en kan je dan ook zeggen welke clicker methode werkt voor welk paard ? of is dat gewoon helemaal afhankelijk van jezelf en je paard ?

Hebben jullie leuke links mbt clickeren ?

Ik ga met Visitor mee. Er zijn meerdere 'stromingen' die onderling verschillen:
de ene doet click = 100% beloning
andere doet click = NIET altijd beloning (met het idee dat de click de beloning wordt)

Persoonlijk ken ik alleen de bovenste methode click = 100% een beloning geven. De clicks worden afgebouwd en gedrag wordt bv ook met ander gedrag beloond.

Of bedoel je wat anders met "verschillende clicker methodes", Maris? Welke bedoel jij?

Tot nu toe werkt belonen-wat-je-wilt-aanleren (R+) bij mij, bij elk paard.

Heel erg belangrijk is wel: De ontvanger (het paard) bepaalt de beloning. Als ik mijn paard geld geef, iedere keer dat ze iets goeds doet, zal de clicker methode bij haar niet werken. Geef ik haar juwelen dan werkt het ook niet. De trainer heeft de moeilijke taak uit te vogelen wat een beloning is voor het paard,; iets waar het paard in geïnteresseerd in is en waarvan hij best meer wil. :)

Bij Kyra werkt voer nu wel goed, maar ook niet ieder paard werkt graag voor voer. Toen ik Kyra net had, (uit het wild) was de grootste beloning: druk wegnemen. En dan heb ik het over de druk van mijn aanwezigheid. :) Dus achteruit lopen, zelfs uit zicht gaan. Haar niet meer aankijken. Even 'rust' gunnen.

Appels, wortels, paardensnoepjes ed kende ze niet en at ze dus ook niet. Dat heeft ze later geleerd. Nu lust ze wel wortels en appels en bix. Paardensnoep geeft ze niets om.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:14

Gisteren (nogmaals) dierenartsbezoek gehad voor Zyta.

Dankzij CT is mijn paard een droom om te behandelen, en mijn DA werkt hier geweldig aan mee!

Mijn DA wacht op mijn cue tot ze de spuit mag zetten, zo weet Zyta ook wat er gaat komen en gebeurt alles heel rustig en zonder stress of druk.
Heerlijk gewoon!
Temperatuur meten kan gewoon zonder halster of dergelijke, gewoon paard parkeren, temperatuur meten en klaar.

Nu hopen dat ze snel terug beter wordt, mijn CT skills worden hier wel flink uitgetest :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:18

Ik bedoelde idd verschillende stromingen sorry ! Click en altijd beloning lijkt mij het duidelijkste voor een paard. Of zijn er hier veel mensen die de beloning afbouwen en alleen clicken ?
dank je wel voor de links Visitor !
Iemand ook leuke ideeen om het wandelen aan de hand leuker te maken dmv clickeren ? En clickeren in de box, als afleiding ?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:54

Ken je het boek grondwerk van Inge Teblick? Ik denk dat je daar ook wel leuke oefeningen voor de in de box kan vinden. Heeft het paard een blessure, dat hij in de box staat? Anders zou je van alles kunnen verzinnen, zoals, van je hand af of naar je hand toe bewegen met een lichaamsdeel (schouder, bil, neus, etc.), targetten van een targetstick, pion, of iets met het leren onderscheiden van verschillende figuren op een plaatje. Leren iets op te pakken, of iets uit je hand aan te pakken. 'Gymnastiek' vanuit stilstand, rekken/strekken. Hoofd laag. Leren op een mat staan. Voetje geven, met zijn oor naar je hand, met zijn oog naar je hand (handig bij medische dingen ook), en de meer gebruikelijke 'kunstjes' zoals flemen, schudden, ja-knikken.
Wat wandelen aan de hand betreft, wat vindt het paard er nu niet zo leuk aan? Is het gewoon saai telkens hetzefde stukje, is het te kort/lang of met/zonder zijn vrienden/'vijanden'? Afhankelijk van wat het 'probleem' is zou je dan verschillende dingen kunnen doen om het leuker te maken.
Edit: ik blijf altijd na de bridge belonen. Dus ik bouw niet de beloning na de bridge af, maar wanneer ik bridge (en dus beloon).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:58

Dank je Visitor voor het meedenken. Blessure idd. Ik ben niet zo van de kunstjes zoals flemen en ja knikken, maar je geeft nog genoeg andere dingen aan. wandelen is gewoon saai, idd altijd hetzelfde stukje. Dus hoe ik dat leuker kan maken ben ik nog niet helemaal uit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 05:56

Het wandelen leuker maken... hmmm vind jij het saai? Of vind je paard het saai? En hoe merk je dat?
Is er niets te eten onderweg? :D Dat maakt wandelen altijd veel interessanter: even grazen ergens. Afhankelijk van de 'reden' waarom het saai is, kun je aan de slag. Als je het zelf eigenlijk (stiekem) gewoon saai vindt: waarom wandel je met je paard? Omdat het 'moet'? Van wie en waarom. Kun je een doel inbouwen in het wandelen misschien? Als je weet wat de oorzaak is, kun je daaraan iets veranderen. Er zijn zoveel manieren om iets saais om te toveren in iets leuks.

Mi_amore: beterschap voor Zyta. Wat fijn dat je een DA hebt die begrip toont. Hier zijn ze nogal ... van de oude stempel in het algemeen. Zeg maar 20 jaar terug met NL. (zucht en gaat stug door)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:46

Ik moet wandelen ivm blessure. Ik vind het nu nog niet saai hoor. Als we wat verder mogen wandelen dan kan hij op een klein stukje misschien wel even grazen onderweg. Dat had ik ook al bedacht. Wat bedoel je met een doel inbouwen ?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:34

Nu is je doel misschien: opbouwen na blessure. Maar je kunt vanalles trainen onderweg natuurlijk. Als je bv aan 'leiden' (aan een leadrope) werkt en aan 'halthouden' werk je ook aan 'gehoorzaamheid'. Als je je daarvan bewust bent wordt het misschien leuker voor jou om te wandelen. Als je je doelen opschrijft en bijhoudt waar je nu bent in je ontwikkeling kun je goed zien of en welke vorderingen je maakt. Voor mij werkt dat motiverend. Zo bedoel ik het. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:20

ik snap je ! Alleen ben ik niet zo goed in het bedenken van doelen als je alleen rechtuit mag wandelen :o Halthouden gaat al best heel goed. Paar passen achterwaarts kunnen we nog wel aan werken. En misschien langzaam en sneller lopen.
Wie kan nog meer doelen bedenken ?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:57

4 meter achter je laten lopen en 4 meter voor je uit laten lopen. Links, maar ook rechts van je lopen. Stapje voor stapje lopen, dus 1 pas, ho, 1 pas, ho. Achteruit zonder meelopen of aanraken, dus jij blijft op 1 plek staan en vanaf daar stapt je paard achteruit bij je vandaan. Eventueel kun je ook slalommen, pionnen neerzetten en hem kunnen sturen door te wijzen. Genoeg te bedenken :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:50

En bv hoofd laag en dan lopen. Dat kun je later onder het zadel implementeren en is tevens een goede stretch oefening. Daarna oefenen met het hoofd nog lager of op knie hoogte etc.

Wat voor mij motiverend werkt is te realiseren dat alle oefeningen later waardevol zijn in andere training, bv onder het zadel of bij de hoefsmid/tandarts enz.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:35

Dank jullie wel ! :j Genoeg te oefenen dus.
Nu eerst eens veel gaan lezen over de beleefdheidsoefening. Ik denk dat die het belangrijkste is ?!
En stel je wil je paard met een laag hoofd laten lopen. Mag je dan wel een commando geven zoals "laag" ? Of 1 stap en dan Ho zeggen voor telkens 1 stap laten doen ?
4 Meter achter je laten lopen of vooruit, hoe geef je dan na de click gelijk de beloning ?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:44

Op het moment dat je paard de clicker goed kent hoef je niet meer direct erna te belonen, dan heb je de tijd om je belonen te pakken en naar je paard te brengen, hij weet tenslotte dat er een beloning aan komt omdat hij de click gehoord heeft.

Ik zou sowieso eerst zorgen dat de clicker goed geladen is, je hebt dacht ik al wat sites gekregen, ik heb op mijn site ook de 7 basics beschreven die jou en je paard helpen om goed met de clicker te starten, www.amable.nl Ik zou overigens iedereen sowieso aanraden om minimaal 1 les in het clickeren te volgen. Het is zo'n andere methode dan je gewend bent en het is in het begin ook echt best lastig. Veel mensen stoppen er na 1 keer zelf proberen weer mee omdat het niet werkt en die wijten dat dan aan de methode. Niets is minder waar natuurlijk, de methode is prima, maar je "moet" het dan wel goed doen, en daar kan les je echt enorm mee helpen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:30

Diva heeft vandaag voor het eerst echt het apporteren gesnapt *\o/*

Amable:
Clickeren is op zich prima te doen alleen, het schort alleen aan het zien van de kleine stapjes en vooral de timing. Oefening baart kunst :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:31

Maris schreef:
Dank jullie wel ! :j Genoeg te oefenen dus.
Nu eerst eens veel gaan lezen over de beleefdheidsoefening. Ik denk dat die het belangrijkste is ?!
En stel je wil je paard met een laag hoofd laten lopen. Mag je dan wel een commando geven zoals "laag" ? Of 1 stap en dan Ho zeggen voor telkens 1 stap laten doen ?
4 Meter achter je laten lopen of vooruit, hoe geef je dan na de click gelijk de beloning ?

Je deelt je doel op in zoveel mogelijk (!) stappen die je apart traint. Ook het opbouwen van de duur van de oefening (eerst het hoofd omlaag bewegen, dan 1 seconde laag houden, dan 2 etc, daarna de 'juiste' hoogte aanleren, dan een cue (commando) er aan verbinden etc). Daarna kun je het aangeleerde gedrag in een andere context trainen. Bv op een andere plek dan in de stal of de bak of waar je altijd traint.

Dan kun je weer iets nieuws erbij pakken zoals hoofd laag in stap, daarna in draf, galop. Dan Halt en alle gangen onder het zadel (misschien moet je daarvoor ook de cue iets aanpassen) en zo voort.

Als je les neemt kan je instructeur je hierbij helpen. Ook bij het verbeteren van de mechanische vaardigheden zoals het vasthouden van een clicker, target stick, timing, voer aanbieden kun je het beste even iemand hebben die je daarbij helpt.

Ik ben het met Amable eens: maak het jezelf gemakkelijk en neem les of laat iemand je trainingsvideo beoordelen door een ervaren clicker trainer. Dat scheelt jou én je paard gewoon een paar maanden klungelen en een hoop frustratie. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:47

Ik ken echt niemand in de buurt die clickertraining geeft helaas.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:06

In NL heb je genoeg mogelijkheden gelukkig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:08

HippoLogic schreef:
In NL heb je genoeg mogelijkheden gelukkig.

Is er ergens een site waar mensen op staan die clickertraining geven in Nederland misschien ?