Maris schreef:Begrijp ik het goed dat er meerdere clicker-methodes zijn ? en kan je dan ook zeggen welke clicker methode werkt voor welk paard ? of is dat gewoon helemaal afhankelijk van jezelf en je paard ?
Hebben jullie leuke links mbt clickeren ?
Ik ga met Visitor mee. Er zijn meerdere 'stromingen' die onderling verschillen:
de ene doet click = 100% beloning
andere doet click = NIET altijd beloning (met het idee dat de click de beloning wordt)
Persoonlijk ken ik alleen de bovenste methode click = 100% een beloning geven. De clicks worden afgebouwd en gedrag wordt bv ook met ander gedrag beloond.
Of bedoel je wat anders met "verschillende clicker methodes", Maris? Welke bedoel jij?
Tot nu toe werkt belonen-wat-je-wilt-aanleren (R+) bij mij, bij elk paard.
Heel erg belangrijk is wel: De ontvanger (het paard) bepaalt de beloning. Als ik mijn paard geld geef, iedere keer dat ze iets goeds doet, zal de clicker methode bij haar niet werken. Geef ik haar juwelen dan werkt het ook niet. De trainer heeft de moeilijke taak uit te vogelen wat een beloning is voor het paard,; iets waar het paard in geïnteresseerd in is en waarvan hij best meer wil.
Bij Kyra werkt voer nu wel goed, maar ook niet ieder paard werkt graag voor voer. Toen ik Kyra net had, (uit het wild) was de grootste beloning: druk wegnemen. En dan heb ik het over de druk van mijn aanwezigheid.
Dus achteruit lopen, zelfs uit zicht gaan. Haar niet meer aankijken. Even 'rust' gunnen.
Appels, wortels, paardensnoepjes ed kende ze niet en at ze dus ook niet. Dat heeft ze later geleerd. Nu lust ze wel wortels en appels en bix. Paardensnoep geeft ze niets om.