Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:02

Ik train vooral op de zandpaddock of op de wei.
In 2012 hebben wij tijdens het rijden een ongeluk gehad in de piste (zij schrok, draaide 180° de andere richting uit en ik kletterde eraf met een gebroken rug op 2 plaatsen als gevolg),
sindsdien trainen we nog wel eens in de piste, maar je ziet toch wel dat ze er niet graag is.

Op de wei is een héle uitdaging met al dat groene verse gras, al helemaal als je een zomereczeempaard hebt dat slechts een uurtje per dag op de wei mag.

Zij lijkt dan ineens die andere 8 kilo hooi die in haar buik zit te vergeten :D
Maar alles, echt alles ligt hier door en door nat, overal uitschuifgevaar natuurlijk, voor zowel mezelf als paardlief. Zondag heeft het hier zelfs zo lelijk gedaan dat de stallen blank stonden :(

CS1 heb ik al, CS2 is even zoeken en kijken wat ik wil laten zien (ik zoek het gewoon te ver denk ik).
CM1 wil ik ook halen tegen eind september, maar ik heb faalangst in een vrij vervelende vorm, dus dat weerhoud mij er even van om het te doen (stom he...).

Bejaarde paarden en iets leuk vinden om met hen te doen, dat ken ik maar al te goed :(
Mijn, ondertussen overleden, Amore had artrose in alle 4 haar benen en heup.
Niet evident om hen inderdaad iets te doen te geven.
Hoe oud zijn jouw paarden LB?
En wat lees jij qua informatie en waar?
Ben altijd wel op zoek naar interessante artikels of boeken :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:01

Silja Lill is 18 en ze heeft botwoekering in een gewricht achter ten gevolge van een ongeluk dat ze blijkbaar als jong paard heeft gehad, Hälga is 19 jaar en heeft artrose in 4 benen, Trulsa is een dwerggroei shet met chronische longproblemen (mogelijk al vanaf de geboorte) en is ergens boven de 20 maar niemand weet hoe oud precies. (Komt van een boerderij van een oude dame die allerlei pony's door elkaar had lopen, hengsten en merries, terwijl ze de verzorging niet meer aankon)

De laatste maanden heb ik niets meer gelezen wegens een ernstige paardendip. (heb enorm veel pech gehad met de aanschaf van paarden, al een paar keer afscheid moeten nemen met als laatste klap een tweede pony met cushing en hb die niet onder controle kwam), maar voor die tijd de dvd's en het boek van alexandra kurland gelezen/bestudeerd, heb een dvd van bob bailey, heb de dvd van inge gezien, heb het boek van Ben Hart, het boek van Inge Denkwerk, Module gedragsbiologie gedaan, de info op deze site gelezen http://www.equineclickertraining.com/ar ... s_new.html en mwaaahh vast nog wel wat. En als je nu denkt dat ik alles weet, zit je er flink naast, want ik heb het gevoel dat ik helemaal niets meer weet. Heel stom. Misschien teveel op korte tijd willen leren. Weet nie...
Ik ga trouwens in oktober naar een clinic van John Moore. Geen clickertraining, maar ik vind het altijd leerzaam om trainers in de weer te zien.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:10

Waar gaat de clinic van John Moore over? Ik ken hem niet.

Afgelopen weekend mijn stalmaatje clicker les gegeven. Haar paard is niet echt "clicker savvy" omdat ze veel te veel tegelijk traint. Beter gezegd: hij is niet "cue savvy".

Ze is bv bezig met nageven in stap én buigen in draf én aanspringen in galop, de kwaliteit én duur trainen van de galop. Allemaal in een sessie. Daardoor geeft haar paard het snel op als hij geen click krijgt: hij snapt het immers niet meer, het is te veel en onduidelijk wat ze wil. Ze gebruikt ook geen pauzes tussen de sessies.

We begonnen de rijles daarom zonder clicken, tot hij een beetje opgewarmd was. In die tijd hebben we hem beloond met stem en kriebels, maar geen click. Toen hij minder actief werd en misschien een beetje ontmoedigd, zijn we aan de galop gaan werken mét de clicker. En mét voedselbeloningen.

Criterium was 'enkele galoppassen'. Ze heeft haar paard zo vaak voor galop geclickt, voor het aanspringen, dat hij eigenlijk helemaal niet meer wil galopperen. Hij denkt dat het aanspringmoment het doel is. Hij ging dus steeds minder doen. Clickte ze niet direct (duur trainen) dan werd hij ontmoedigd en deed hij helemaal niets meer.

Met behulp van een geïntroduceerd ga-door-signaal en het clicken hebben we snel tot een voorwaartse galop kunnen komen. Hij deed het erg goed en na een paar keer wilde ik de jackpot geven. Ik had gevraagd of ze dus direct na de click wilde afstappen en zsm een snoepje wilde geven. Daarbij hebben we de 'bridge' verlengd met haar stem en het paard direct uit de bak naar het gras gebracht om te grazen.

Zelf had ze eigenlijk aan nog veel meer dingen willen werken. Ze is erg enthousiast! En was ook een beetje bezorgd om het feit dat we alleen op de linkerhand hebben gewerkt. Maar ze wilde toch mijn advies proberen.

Zo gezegd zo gedaan. Ze vond het moeilijk om alleen aan een ding te werken en niet voortdurend haar criteria op te schroeven.

Als huiswerk gaf ik mee de volgende 2-4 sessies hetzelfde patroon te volgen. Haar paard zal waarschijnlijk vooral de galop gaan aanbieden en wanneer hij echt alleen maar wil galopperen gaan we werken aan iets anders. Daarna afwisselend galop-iets anders en zo telkens een nieuw gedrag toevoegen.

De volgende dag kreeg ik een superblije sms dat hij de herhaal les echt super goed had gedaan en dat ze aangenaam verbaasd was over zijn enorme vorderingen. :D Hij wilde galopperen en bleef nu ook galopperen tot de click! Ze kan nu ook een beetje aan 'duur' werken, zonder dat haar paard gelijk ontmoedigd wordt en geen gedrag meer aanbiedt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:06

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:18

Ja, die vraag is echt gaaf!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:15

Hier ligt alles weer stil door extreme regenval.
België heeft in de maand augustus (of althans waar ik woon!) welgeteld 1 droge dag gehad.
De weides liggen zompig, de paddocks en piste liggen nat en glad, het is echt niet meer aangenaam :'(

Ik heb al overwogen mijn paard tijdelijk te verzetten naar een stalling,
maar wie maak ik hier wat wijs? Mijn hart kan de gedachte niet aan dat mijn paard 23/7 in een vierkant hokje moet staan van 3 op 3 :')
(want nee, hier is het zo dat als de weides nat liggen, de paarden niet buiten mogen op de manege's in de buurt. Mijn eigen paarden staan op een weiland met open stallen en buitenpiste)

Dus: vakantie voor paardlief (die toch ziekjes en zieligjes is momenteel) en mijn blog eens wat meer bijhouden.

Is er hier iemand die via een blog trainingsplannen bijhoudt? Ik wil dit ook gaan doen, maar ik vind de juiste layout of opzet niet!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:00

HL klinkt wel als een uitdaging. Leuk

John Moore is een amerikaan, die ook NH doet en hier een erg goede naam heeft, vanwege zijn paardvriendelijke aanpak . Ik kan er helaas momenteel alleen zweedse info over vinden. Hij heeft ook een engelstalige site, maar die ligt momenteel even eruit. ben dus benieuwd.

Mi amore, denk dat je hem idd beter even vakantie kan geven dan opsluiten. Hoezo is hij ziek?

Ik hou niets bij... kost mij teveel tijd :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:03

@liljebo: paard is 2 weken geleden positief getest op Lyme. Hebben een 2de bloedtest uitgevoerd om zeker te zijn en de waarden blijken met de helft gestegen te zijn.

De ene dag is ze dus 'goed', de andere dag heel stijf, stram en niet te genieten qua humeur.
Ik wacht nu op de antibiotica, die ze 3 weken moet krijgen en dan 5 weken na de laatste AB moet ik opnieuw bloed laten trekken.

Die Lyme is geen lachertje, heb mijn paard nog nooit zo miserabel gezien :n

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:03

O wat rot, Mi_Amore. Nee opsluiten is geen optie, lijkt me. Wij hebben hier weer een fantastische zomer gehad (en nog steeds). Nu nog is het 20-25 ºC, en dit weekend komt er regen. Wij krijgen de regen in de herfst en winter, het regent op jaarbasis geloof ik net iets meer dan in NL, het is alleen anders verdeeld (een buitje kan dag en nacht aanhouden, zonder een droog stukje tussendoor)

Hier een filmpje van gisteren: [TVG] Clickertraining voorbij het "kunstjes stadium"

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:21

Hier is het gisteren beginnen regenen (met bakken uit de lucht) om 13h.
Nu is het de dag erna 19h20 en het is nog geen moment droog geweest...

Hihi jouw filmpje, heerlijk als ze zonder problemen ontwormd kunnen worden he :D

Mijn paard wordt ondertussen dolenthousiast als ze de ontworming ziet komen :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:04

Leuk filmpje, post hem ook maar in mijn ontworm topic als je wilt. Hoe meer mensen zien dat het anders kan, hoe meer mensen het misschien ook anders gaan benaderen. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:05

leuk filmpje,Mi amore. Knap gedaan. Maar wat ellendig dat je paard lyme heeft. Ik weet maar al te goed dat het geen lolletje is. Onze hond kreeg een ernstige besmetting Borrelia (lyme) en Erlichiose als tamelijk jonge hond, maar helaas bij hem zijn de gevolgen altijd een rol blijven spelen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:43

Gelukkig zit het echt nog in een beginstadium (Lyme wordt pas 'lyme' genoemd boven de 20 en nu zit ze op 38), dus ik hoop dat ze na haar AB kuur weer helemaal de oude is.

Ik moet wel zeggen dat ik me sinds het nieuws niet meer geheel comfortabel in mijn vel voel.

Elke dag ga ik met schrik naar de wei want 'hoe zou ze zich vandaag voelen?'.

Dit is best zenuwslopend, het gaan enkele heel vervelende weken worden voor mij.

Ik heb echt gevochten voor dit paard, ze heeft me zoveel bloed, zweet en tranen gekost, het heeft een eeuwigheid geduurd eer ik haar handleiding doorgelezen had en ik leefde de laatste 2 jaar echt op een roze wolk met haar.

Het feit dat ze nu zo ziek is én dat het daarbovenop ook nog eens een gevaarlijke ziekte kan zijn, heeft me ergens weer wat jaren ouder gemaakt.

Lyme is niet het einde, maar het had het wél kunnen zijn als ik mijn paard niet goed kende en het dus had laten aanslepen.

Lang leve paarden die vlot met hun eigenaar communiceren!!

Hier in België schijnt de ZON gewoon :D
Ik kan mijn ogen niet geloven :')

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 01:54

Hallo,
Ik ben net begonnen met clickertraining (Ben nu 6 dagen bezig) en ik heb een vraagje.

Ik weet niet zeker of ik mijn vraag wel bij het goede onderwerp stel maar ik zag bij het snel doorlezen van de reacties een boel reacties van leden die volgens mij veel van het clickeren af weten dus dacht dat ik m hier wel kon stellen. En misschien dat de vraag hier al eerder gesteld is maar het zijn zoveel reacties dat het me een beetje te veel was om allemaal door te lezen.

Misschien handig om eerst te vertellen waar ik mijn informatie over clickertraining tot nu toe vandaan heb en waar ik mee bezig ben geweest.
Wat ik tot nu toe met met mijn paardje Blomke gedaan heb is pion aan raken (gaat al best wel goed!), mijn hand aanraken (doet ze foutloos maar volgens mij omdat ze gewoon graag aan mijn hand lebbert en niet omdat ze het snapt) en sinds vandaag ook voedsel negeren. Mijn informatie heb ik uit het boek van Miriam Nieuwe Weme.

Maar Blomke wordt nu ongeduldig als ik aan kom zetten met het voer en de clicker. Ook heb ik het idee dat ze sinds twee dagen wat voernijd ontwikkeld. Ze hapt en dreigt naar paarden in de buurt en kijkt ook wel eens boos naar mij als ik voor haar uit loop naar een geschikte plek voor het targetten. Uit mijn boek en berichten oa bij dit onderwerp had ik begrepen dat het clickeren in principe geen voernijd op zou roepen omdat je het aan een signaal koppelt. Maar dat gebeurt dus toch en ik maak me daar eigenlijk een beetje zorgen over. Is dit normaal in het begin en komt het misschien gewoon omdat ze het nog niet helemaal snapt? Dat als ze eenmaal doorheeft hoe het werkt dit wel weer weggaat?

Het clickeren lijkt me een hele effectieve en leuke manier van communiceren en ik wil het daarom heel graag een kans geven. Maar aan de andere kant heb ik altijd veel moeite gedaan om een ontspannen trainingssfeer te creeeren en wil ik haar natuurlijk ook geen onrust of slechte gewoontes aanleren.

Hopelijk kan iemand me hier meer over vertellen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 06:58

Wat leuk, een nieuw persoon in dit topic. Welkom!

Je hebt gelijk: je paard snapt nog niet dat hij alléén een voedselbeloning krijgt na je click (of ander 'bridge signaal'). Dus 'zomaar' wat lekkers uit de hand geven is nu uit den boze.

Je hebt onbewust dit gedrag beloond, nu is het tijd om dit te negeren en ander gedrag een hogere beloning te geven zodat het gewenste gedrag (bv weg kijken) liever vertoond wordt.

Het is aan te raden om zolang hij voedselnijd vertoont met een afscheiding tussen jou en je paard te werken zodat hij niet ongevraagd in je ruimte kan komen. Dit omdat er in het begin zoveel te leren valt voor de trainer.

Heb je ook al geoefend met beleefd voer aannemen? Dan let je erop dat hij niet hapt of zijn mond al open doet voor je met je hand bij zijn mond bent. Dat kun je bv oefenen door je gesloten hand (vuist) bij zijn mond te houden (vanachter een hek) en je als hij het voer wil eten, ook al zit het nog in je gesloten hand, dan krijgt hij het niet. Je kunt eventueel 'nee' zeggen.

Kijkt hij 1 seconde de andere kant op/ontspant hij/is hij afgeleid dan pas click je en 'duwt' als het ware de beloning in zijn mond. Hoe sneller je bent, hoe beter.

Gebruik redelijk grote stukken (bv wortel) en laat het niet vallen. Soms worden paarden bang dat je het voer laat vallen of wegtrekt en ontwikkelen ze daarom voernijd.

Probeer zo snel mogelijk het voer bij je paard te brengen, dan hoeft hij nooit naar jou te komen. Hij moet zeker weten dat het in zijn mond beland. ;)

Soms helpt het om dit zeer snel achter elkaar te doen, dan krijgt hij geen eens de tijd om te schooien. let erop dat je de beloning altijd van je áf voert, dus met gestrekte arm. Als de voernijd verminderd kun je hem evt een stapje achter uit te laten doen na de click. Dan leert hij dat hij nooit jouw kant op hoeft te bewegen, maar juist achterwaarts.

Verder is een 'begin clicker training' signaal en een 'eind clicker training' signaal aan te raden. Ze snappen in het begin niet waarom ze ineens zoveel lekkers krijgen. Click je een keer als hij lelijk kijkt dan beloon je dat gedrag dus ook, terwijl jij misschien alleen lette op de pion die hij aanraakte. ;) Ook het voermoment (dus na de click) is belangrijk: graait hij het voer uit je hand? dan geen lekkers. Eerst ontspannen en dan je hand openen.

Begin bv met zijn naam te zeggen, eindig de sessie met je open handen te laten zien en te zeggen 'het is op', je voedseltasje af te doen of zoiets. Dan leert hij snel dat er niets meer te halen valt.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:21

Ok dankje! Goede kans dus nog dat het wel over gaat als ik het maar goed aan leer :)

Ik heb niet geoefend met beleefd aannemen wel met negeren van voedsel maar nog maar 1 keer. Ze heeft tot nu toe nog niet gehapt bij het voeraannemen en opent haar mond ook pas als die bij mijn hand is. maar dat doet ze tot nu toe uit zichzelf en het zou vandaag of morgen maar zo kunnen dat ze het voer minder vriendelijk aanneemt. Dan weet ik nu wat te doen dankjewel :j

Zo'n begin en eind signaal lijkt me ook echt een uitkomst. Nooit aan gedacht.

Bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:29

Ik ben benieuwd naar je vorderingen Tabbladen!

Ik kom even mijn nieuwe FB pagina promoten hier. :o Het heet Finesse Equine Clicker Training.
https://www.facebook.com/pages/Finesse- ... 06?fref=ts
Mijn clicker collega Stephanie en ik zijn druk bezig geweest met het schrijven van een artikel over clicker training. Het gaat over hoe je je paard voorbereid op buitenritten. In Nederland zou je voornamelijk over verkeersmak maken schrijven, hier zijn de onderwerpen hekken openen (je rijdt hier voornamelijk in het regenwoud/natuurgebied), water (rivieren en snel stromende beken met gletserwater) oversteken, steile heuvels oprijden en afdalen, verschillende ondergronden (lees: boomwortels overal, losse dikke keien) en ook veel, heel veel bruggen/brugjes passeren. Ons artikel wordt begin oktober gepubliceerd in een veelgelezen paardenmagazine. Spannend dus of we reacties krijgen. Er komt ook een advertentie van ons in het blad.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:59

Goed van je Sandra dat je CT zo op poten zet in Canada :D
Ik heb een vriendin die aan horse agility doet, zij woont ook in Canada, zal haar eens vragen waar zij ergens woont :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:01

Ik heb vorig jaar wel wat aan HA gedaan. Hier zit een goede trainer in de buurt A diva M.urphy. Ik ben benieuwd waar jouw vriendin woont. Gebruikt ze ook de clicker/R+ bij haar training?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:19

Leuk hoor, HL! Kunnen wij jullie artikel straks ook lezen?

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:55

Op YouTube staan ook filmpjes over hoe je dingen aan moet leren. Handig!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:58

@Sandra: ze woont 20 miles ten noorden van Winnipeg, Manitoba :) Doet die trainer ook aan HA?
Er zijn namelijk niet veel mensen in haar buurt die het doen, en ze zoekt altijd wel nieuwe kennissen :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:40

@Visitor, ja hoor Saddle Up is ook online en is gratis in tegenstelling tot Pet Connection waar je een abo op moet nemen om die online te lezen (waar ik eerder een artikel voor schreef). Ik zet wel een link neer, begin oktober.

@MI-Amore: http://www.adivamurphy.com/

@Maryke79: en er zijn ook veel websites die heel veel info geven. Als je Engels leest kan ik wel een paar linkjes geven naar leesvoer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:42

Ik ben gevraagd om een paard van zijn angst voor scheerapparaten af te helpen. Ik heb gevraagd of ik het proces mag vastleggen op video en dat mocht. Ik weet nog niet precies wanneer, maar binnenkort. Ik vind het wel leuk dat ik het mag vastleggen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:33