Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:40

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:53

@visitor: hoorde dat het helemaal in Belgie is, en aangezien ik in het Noorden van het land woon, wacht ik tot ze iets dichterbij komen ;)

Maar heb gelijk nog even een algemeen vraagje, ben met mijn paard ook begonnen met clickertraining alleen nu snapt hij het wel alleen is hij zo slim om bvb in het land constant achter mij aan te lopen voor mij te gaan staan en dan draait hij z'n hoofd weg (zoals ik hem heb geleerd om rustig te wachten voordat hij wat lekkrs krijgt), dit is natuurlijk niet wat ik wil maar hij draait z'n hoofd wel weg en wacht dus moet ik hier dan wel of niet op reageren?

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:53

hopelijk snappen jullie het een beetje, maar tis beetje krom uitleggen, :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:10

@countrygirl, niet reageren anders blijft hij je stalken. Het kan wel helpen om een duidelijk einde te hebben aan je clickersessie zodat hij snapt dat het klaar is. Een bepaalde oefening of een lekker hapje in een emmer ofzo. Als het maar steeds hetzelfde is. Het gaat vanzelf wel over hij moet nog leren hoe het werkt :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:03

Inderdaad, countrygirl. Het is wat crosmuller al zegt, een onderdeel van het leer proces. Hij snapt niet dat hij op een commando moet wachten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:03

Ik heb de afgelopen 2 dagen weer lekker gereden. De laatste tijd is er van rijden niet veel terecht gekomen, maar nu ging het weer super. In stap en draf loopt Kyra mooi over de rug, maar ik galop is de balans er nog niet. Nu vraag ik haar hoofd laag in galop (op een cue) en ze snapte het direct. Het ziet er natuurlijk nog rommelig uit. Zo fijn als een cue zo goed onder stimulus control staat dat je het in allerlei omstandigheden kunt gebruiken.

Kyra kent het commando voor hoofd laag natuurlijk al in stilstand en op allerlei plekken, in stap (at liberty, werk aan de hand, onder het zadel) en in draf at liberty, werk aan de hand en onder het zadel. Uiteraard heeft ze C/T (click & Treat) verdiend voor haar prestatie. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:58

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 01:22

Interessant filmpje. Ik vond je poezenfilmpje ook heel leuk. Als ik weer een camera heb zal ik ook eens een poezenfilmpje maken. De ene moet op een krukje springen om aan te geven dat ze naar buiten wil. Dat helpt ook (even) om het miauwen op te laten houden. ;) En de ander clicker ik om het tuigje aan te doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 06:17

Ik ben heel benieuwd HL naar de poezefilmpjes :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:56

IK ben nu druk bezig uit te zoeken welke pocket camera ik wil hebben. Ik mis het zo om video's te maken. :(

Met Kyra ben ik nu al wat verder met haar haar voorbenen op te laten tillen mbv een target stick. Ze heeft altijd wat moeite met balans gehad. Soms laat ze zixh zelfs vallen als ze een voorbeen omhoog heeft, achter gaat altijd goed (vanaf het begin). Nu ze hem zelf optilt, en dan in mijn hand legt gaat het beter. Echt 'stom' dat zoiets 'simpels' kennelijk jaren training nodig heeft. :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:46

Hallo allemaal! Ik heb een nieuwe camera en ik heb gisteren even wat oefenfoto's en filmpjes gemaakt. Ze zien er goed uit (kleur/kwaliteit). Ik heb een filmpje van Kyra's hoeven optillen/targetten met targetstick gemaakt. Zal hem binnenkort uploaden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:50

Leuk, ben benieuwd :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:45

Morgen training geven op de ITMHB boostcamp :) heel veel zin!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:25

Hoe was je training, VisibreTeam? Wat is boostcamp precies?

Hier een filmpje (onbewerkt) van Kyra voortgang "voeten optillen mbv targetten"

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:24

Leuk filmpje

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:27

Het boostcamp was georganiseerd door Inge Teblick vanuit www.itrainmyhorsesbrain.com
Dus verschillende clickertrainers (Conrad Pruijsen, Inge Teblick, Sylvie Broos, Josepha Guillaume en ik (volgens mij vergeet ik er ook nog wat) gaven praktijk en theorie lessen in een weekend :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:59

En waar ging jouw training over, VisibreTeam? Jij gaf toch les daar of begrijp ik dat verkeerd?

Klinkt echt super leuk. Het is goed dat het nu echt van de grond komt. Dat vind ik wel eens jammer dat ik nu net naar Canada ben geëmigreerd: clicker training is hier op het niveau/bekendheid van Nederland in de jaren '90. :(

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:40

Ik was toeschouwer op boostcamp en was erg leuk! HL het niveau is er wel hoor bij sommige mensen maar het is toch echt wel een klein groepje mensen die zich met clickertraining bezighoudt nog merk ik ook. Tenminste dat gevoel heb ik. maar wie weet zijn er nog massa's mensen die thuis lekker clickeren en nooit op een forum of clinic komen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:58

Nou, er waren in elk geval een pak meer mensen aanwezig op het boostcamp die clickeren dan dat ik effectief mensen IRL ken die het doen :D

Vond het een zéér aangenaam groepje mensen :j
Ik vraag mij ook af waar de échte CT'ers zich allemaal schuil houden :')

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:16

(even een vraag, kan je ct ook aanleren zonder eten?)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:25

mignonne2403 schreef:
(even een vraag, kan je ct ook aanleren zonder eten?)

In principe gaat clickertraining niet om eten, het gaat erom dat na de klik een beloning volgt. En die beloning moet iets zijn wat het dier graag wil en waar hij voor wil werken. Dat kan dus eten zijn, aandacht van zijn eigenaar, kriebels, of als je wat verder bent met CT een volgende oefening. Helaas zijn de paarden die hun oefeningen ook doen voor een kriebel in de minderheid. Eten werkt meestal het beste en het snelste.

Waarom zou je dan willen clcikertrainen zonder eten?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:46

Clickertraining staat niet gelijk aan voertraining, zoals crosmuller al zegt :)
Het is de ontvanger (je paard) die bepaald wat de beloning is.
Voor de meesten is dit voer, voor sommigen een kriebel, voor anderen dan weer stilstaan.
Aangezien voer een basisbehoefte is van een paard, zal dit toch wel vaak een positief effect hebben.

Maar het hoeft niet altijd voer te zijn, bij mij is het meestal voer, maar het kan ook speeltijd met haar bal zijn, als ze in een zoenerige bui is laat ik haar na een moeilijke oefening mij volledig onderkwijlen :')
Als ze in een héél energieke bui is, is de beloning eenvoudig weg het interne rekkertje loslaten en eens lekker gek laten doen :D

Gisteren bvb., was ik bezig met een agility-training, maar mijn paard gaf aan toch echt wel zin te hebben in iets anders (geen mens die dat ziet hoor, maar IK voel dat wel :') Als ik haar energie voel borrelen, dan weet ik hoe laat het is).
Dus ik vroeg aan haar eerst eenvoudigweg een mooi, gecontrolleerd agilityparcous (5 oefeningen knal achter elkaar),
en beloonde haar met een 'GO!'.
Ik zag haar de meest prachtige capriolen maken :D Steiger, bok, sprint, show, om nadien als een braaf lam terug te komen met een pretkop van hier tot in Tokio en een blik van 'zo, dat was fijn, doen we nog een keer? :D '
Nadien hebben we nog 5 minuten prachtig kunnen doortrainen op agility en heb ik de sessie afgesloten met wat mijn paard nu eenmaal het liefst doet: gras vreten.

Ik beloon mijn paard dus eenvoudigweg met wat zij wil :)

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:43

Nou, ik wil dus graag kunstjes aanleren, maar mijn moeder wil liever niet dat hij heel happerig naar de hand wordt, en gaat drammen om snoep. Wij geven hem dus ook nooit snoepjes, enkel een keer een worteltje in zn voerbak.

Wij hebben een Clicker, dus ik zou het eens proberen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:52

Juist met clickertraining ga je dat tegen :)

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:56

ja... dat dacht ik dus ook, maar ik krijg mn moeder dus niet omgepraat :(

(hij is dus van ons samen)