Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:56

nimue2010 schreef:
Gefeliciteerd! Een mooie leeftijd voor een mooie dame!
Wat een leuk filmpje! Ik heb je ook geliked op FB en kreeg daarvoor een bedankje - dat vond ik erg leuk - nooit eerder gehad!

Je bent positief bekrachtigd ;)

nimue2010

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:39

Yes! :-)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:55

Wat een lief filmpje HL! Heel knap van Kyra en van je zoontje!
En als je een keer in NL bent, laat het weten, dan kunnen we daar rekening mee houden als we afspreken :-)
En Myrtle, gefeliciteerd! (Cm geeft dat wel door, denk ik ;) )

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:56

Visitor schreef:
Wat een lief filmpje HL! Heel knap van Kyra en van je zoontje!
En als je een keer in NL bent, laat het weten, dan kunnen we daar rekening mee houden als we afspreken :-)
En Myrtle, gefeliciteerd! (Cm geeft dat wel door, denk ik ;) )

Ik stuur haar wel een sms ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:13

Ik kom deze zomer 2 weekjes naar NL! *\o/*Niemand zit in het Noorden toch? Stuur anders even een pbtje met waar jullie wonen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:30

crosmuller schreef:
Schattig filmpje! De kat clickertrainen voor het borstelen heb ik ook gedaan, ging best snel goed! Ik ben myrtle aan het leren om een voet in een emmer te zetten. Ze doet het al goed, alleen een beetje lomp. Ze schopt de emmer alle kanten op voordat het lukt. Als ze een hoefzweer zou hebben en ik zou water met soda in de emmer doen dan zou ze ons ongetwijfeld allebei natspetteren met haar gestunt :D. Nog even dooroefenen dus.

Ik kwam deze tegen van Peggy Hogan. Ik vind haar aanpak wel erg interessant.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 08:40

Ja leuk filmpje! Ik volg haar ook op facebook, ze is goed.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 04:54

Bah, ik heb allemaal leuke ideeen voor clicker video's en nu is mijn camera gesneuveld. Ik heb weer een nieuwe lesklant met een leuk slim paard. Heerlijk!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:54

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:38

Jaaa! Ontzettend leuk en leerzaam voor zowel mijn paard als ikzelf!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:42

Leuk, Amable. Bedankt voor het delen.

Ik zie in het filmpje nog een ander paard.Zo ben ik met Kyra ook verder gegaan. Toen ze eenmaal in het weiland stond ben ik met haar training verder gegaan terwijl ze in de kudde bleef. Zo vermijd je tenminste de stress van het verlaten van de groep, waardoor het leerproces geblokkeerd wordt (stress).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:15

Ik vind het moeilijk om oefeningen te perfectioneren, te vervolledigen.

Ik blijf een beetje hangen in mijn comfort-zone :\

Ik leer mijn paard graag nieuwe dingen, maar vind het moeilijk om alles een stapje verder te zetten.

Iemand die een duwtje in de rug kan geven? :')

Nieuwe oefeningen zoeken begint ook moeilijk te worden, er is nog zooooo veel te leren, maar ik vergeet ze vaak.

Naast een fulltime job, een huishouden en paarden op een doe-het-zelf-basis, maak ik mijn trainingsschema's tussen de soep en de patatten door zoals ze dat hier in Belgie zo mooi kunnen zeggen :')

Dit jaar ging ik aan mijn horsemanship werken, ik zal er maar eens gauw vaart achter zetten :)

Binnenkort ga ik met mijn paard naar het Horse Boost Camp van I train my horses brain, ik ben reuzebenieuwd naar dat weekend!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:19

Mi_Amore schreef:

Ik leer mijn paard graag nieuwe dingen, maar vind het moeilijk om alles een stapje verder te zetten.

Nieuwe oefeningen zoeken begint ook moeilijk te worden, er is nog zooooo veel te leren, maar ik vergeet ze vaak.

Naast een fulltime job, een huishouden en paarden op een doe-het-zelf-basis, maak ik mijn trainingsschema's tussen de soep en de patatten door zoals ze dat hier in Belgie zo mooi kunnen zeggen :')

Dit jaar ging ik aan mijn horsemanship werken, ik zal er maar eens gauw vaart achter zetten :)

Binnenkort ga ik met mijn paard naar het Horse Boost Camp van I train my horses brain, ik ben reuzebenieuwd naar dat weekend!

Wat leuk! Ik ben er zondag als toeschouwer. Ik denk dat je tijdens de clinic wel antwoord krijgt op je vragen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:28

Amable schreef:
We hebben het al eens gehad over of paarden van elkaar kunnen leren, dit is een mooi filmpje hoe iemand daar gebruik van maakt :)

https://www.youtube.com/watch?v=BB0-wQuoq8w

heel leuk filmpje! Maar dit gaat niet over imitatie, daar hadden we het toen over. Imitatie gaat over het uitvoeren van complex gedrag na observatie van een soortgenoot. Maar het is zeker wel sociaal leren wat hier gebeurt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:01

@crossmuller: ooh wat fijn dat je ook komt!!

Ik weet hoe ik overal aan moet beginnen en hoe de praktijk hoort te verlopen, maar als ik alleen train merk ik dat ik teveel in de 'safe zone' blijf hangen :(

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:59

:wave:

Ik kom me ook melden :)
Weet niet of ik ooit al eens heb meegekletst in dit topic, maar ben op dit moment bezig met een Belgisch trekpaard merrie zadelmak maken via clickertraining.

Zelf heb ik al veel ervaring met het principe van het clickeren (vrijheidsdressuur) en omdat het een erg 'schuwe/terughoudende' merrie is die het clickeren wél heel goed snapt en leuk vind wil ik de eerste stappen naar het inrijden vanuit clickertraining gaan zetten :)
Het uiteindelijke rijden wil ik echter niet met clickertraining gaan doen, maar de eerste weg (dekje, zadel, hoofdstel, opstappen etc) wil ik wel gaan clickeren :j

Dit heb ik al eens uitgeprobeerd met een ander paard waar het ook goed beviel maar heb daar niet bewust alle stappen met clicker doorlopen.

Ben érg benieuwd hoe dit gaat uitpakken :j

Paard in kwestie:

Afbeelding

Foto genomen tijdens de eerste clickersessie met het dekje :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:31

Welkom visibreteam ( nikki? ), wat een leuk paard!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:50

Ja Nikki :j :P

Serena is een schatje! Alleen erg onzeker, maar met clickertraining lijkt ze toch wat zekerder te worden omdat ze daar de zekerheid in kan vinden. Daarom leek het me wel een erg leuk 'experiment' om haar zadelmak te gaan maken vanuit het clickeren :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 02:57

Welkom en leuk paard, Visibre team. Heb je al veel andere clicker training met haar gedaan?
Ik heb mijn paard Kyra ook met de clicker verkeersmak, zadelmak en ruitermak gemaakt en ingereden. Oja de voorbereidende grondwerkoefeningen zijn ook met R+ aangeleerd.

Waarom kies je ervoor om de clicker (R+ in het algemeen?) onder het zadel achterwege te laten? Op welke trainingsmethode ga je dan over?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:39

Zoals ik inderdaad al had vermeld bevalt clickertraining Serena erg goed en komt ze daardoor echt wat meer 'naar voren' en het is voor haar iets wat 'zekerheid' lijkt te bieden :)

Het clickeren onder het zadel gaat gewoon niet mijn ding worden, heb wel eens filmpjes gezien, maar mijn mening is dat een paard bij de click compleet uit hetgeen valt waar je mee bezig bent. Ben er gewoon niet zo'n fan van :)

Het zadel er op, opstappen, afstappen, netjes stilstaan ga ik overigens wel clicken :j Zet namelijk zelf altijd eerst een 'noodrem' op een paard in de vorm van 'Ho = ho' en daar krijgen ze wel een click en wat lekkers voor :) Heeft me al een aantal keer uit nare situaties gered met mijn eigen paard :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:28

De click geeft inderdaad het einde van de oefening aan, zowel op de grond als onder het zadel. Klopt. Maar hoe wil je dan onder het zadel aan gaan geven wat ze goed doet? Je schrijft zelf dat het haar zekerheid geeft. Een goed recept zou ik niet veranderen. That's all.

En ik ben nieuwsgierig wat je aanpak onder het zadel dan gaat worden, qua methode. ;) Het is gewoon een vraag omdat je er kennelijk wel al over hebt na hebt gedacht. Misschien wil je het delen?

Dit weekend heeft mijn slimme lespaard zijn 2e clicker les gehad. De eigenaresse heeft goed geoefend. Een zeer leergierige enthousiaste vrouw. Het paard komt nog steeds nogal dicht in haar ruimte en snuffelt lekker aan haar zakken, we zijn daarom bezig met de "key lessons" (basis oefeningen) Safe hand-feeding, targetten, patience (= wegkijken en/of geduldig wachten op een volgende aanwijzing), backing (achterwaarts). Het is leuk om te zien hoe het al echt een korte chain wordt: achterwaarts & netjes voer aannemen. Aan het eind van de les hebben we "komen" en "halt" toegevoegd. En daar zijn we mee aan het oefenen.

We werken in de paddock, want met een hek er tussen gaat alles prima. ;) Ze roept hem en geeft aan waar hij moet stoppen. Het stoppen staat ook op hoog reinforcement want zo'n beetje tegen haar aan stoppen is al belonend op zichzelf, voor hem. Daarna vragen we het paard een stap achterwaarts en moet hij 'veilig het voer aannemen'.

Het is behoorlijk veel voor de eigenaar:
- timing (die is al erg goed)
- mecanical skills zoals dat hier heet (de bewegingen die je je eigen moet maken: opletten voor het juiste gedrag, dan de click, dan het voer pakken, dan op de juiste manier aanbieden: naar het paard toe, met gestrekte arm en eventueel gesloten vuist (paard is nog te ongeduldig) en dan hand openen op het moment dat het paard ontspant, de lippen een seconde, of korter, niet beweegt en/of wegkijkt)
- vooraf bedenken waar ze voor wil clicken
- in de gaten houden dat er nog voldoende voer in haar zak zit

Het paard is erg gericht op 2-weg communicatie. En hij loopt tussendoor ook wel eens naar het hooi om een pauze te nemen. Of wij lopen even weg om nog wat aanwijzingen te bespreken. Het paard heeft vanalles meegemaakt, oa een gebroken bekken en nu wordt hij behandeld voor maagzweren. Maar hij is nu bijna hersteld. Zijn karakter is ook wat gecompliceerd en de eigenaresse denkt dat dat komt doordat hij een kruising Thorowbred x Andalusiër is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:52

Met Evita werk ik nu vooral met veel stembeloning, ruimte geven, lekker even stappen en aaien. Vind ze helemaal haar beloning, briesen en compleet ontspannen.

Voor Serena ga ik dat ook nog wel vinden :) Ik ben gewoon niet kapot van het clickeren OHZ. Ben dol op clickeren en het hele principe, maar het eindigen van de oefening vind ik juist in het begin van het rijden (waar je juist wil gaan focussen op zelf dragen, voorwaarts, etc ipv terughouden en wachten op de click) gewoon wat minder :) In een later stadium pak ik hem er zeker weer bij, voor bijvoorbeeld zijgangen :)

Daarnaast, nog een reden die voor mij wel meespeelt: het is niet mijn paard. Voor hetzelfde geld word ze na een maand verkocht en gaat iemand er op een compleet andere manier mee om, dan zal het best een 'schok' zijn om opeens niet meer geclickert te worden...

Moet wel eerlijk zeggen dat het nog wel op mijn to do lijstje staat om het wél een keer vanuit clickeren te gaan doen, maar dan met een eigen paard die dus geen andere eigenaar krijgt voor hij voldoende training heeft gehad :)

Leuk je verhaal te lezen! Vind het fijn om te lezen hoe andere mensen bepaalde dingen aanpakken :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:48

De click = einde oefening, maar je kunt je paard ook een "ga-door" signaal aanleren.

Was er niet een leuk filmpje in dit topic over een ga-door signaal in training van een hond? Staat me iets van bij.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:20

crosmuller schreef:
Mi_Amore schreef:

Wat leuk! Ik ben er zondag als toeschouwer. Ik denk dat je tijdens de clinic wel antwoord krijgt op je vragen.

Hoi, las even mee en vroeg me af waar dit weekend wordt gehouden? Ben wel nieuwsgierig en kom misschien ook wel even kijken

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:05

HippoLogic schreef:
De click = einde oefening, maar je kunt je paard ook een "ga-door" signaal aanleren.

Was er niet een leuk filmpje in dit topic over een ga-door signaal in training van een hond? Staat me iets van bij.

Ik ken ook het principe van een ga door signaal :j
Zet ik vaak op stem in de vorm van 'jaaa goed, ga door!' (toon speelt meer rol dan de woorden uiteraard)

Maar nogmaals, niet mijn paard, neem dus liever niet het risico dat ze straks opeens onder mn kont uit word verkocht en ze enkel met clicker is opgeleid :)