Tenminste, niet ieder paard reageert daar zo mooi op. Mijn lompe boer van een fjord doet het tot nu toe erg leuk
  Ik ben dan ook heel trots op hem!                                                         Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
  Ik ben dan ook heel trots op hem!                                                         

Ik heb het geluk gehad dat ik met een paar paarden kon werken die het al kenden, dus het kan prima zijn dat ik wat stappen oversla 

). Daarna heb ik zelf een les met mijn eigen paard genomen.
 Dus start met een kaptoom. Beginnen met een touw- of stalhalster zou ik persoonlijk niet doen, daar kun je geen teugel op de neus vastmaken. Bij een touwhalster kun je ook geen teugel aan de zijkanten vastmaken en een stalhalster geeft nu eenmaal veel ruis omdat het los om de neus hangt. Zeker als een paard in het begin helemaal niet zo nageeflijk is en je zelf druk bezig bent met je eigen houding en je hulpen, kan het bakstuk tegen het ooglid aankomen. Het laatste wat je wilt is een paard dat verzet toont of geen plezier in dit werk heeft omdat het ongemak veroorzaakt. 
 )                                                         
 . Heb contact gehad met de zadelmakerij en ik kan de maten doorgeven voor de kaptoom, dan maken zij hem in orde....ben benieuwd. Teugels krijg ik binnenkort.