Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:56

die van mij doet het goed met een halster. Je zal er versteld van staan dat dit al zo goed inwerkt.
Tenminste, niet ieder paard reageert daar zo mooi op. Mijn lompe boer van een fjord doet het tot nu toe erg leuk :D Ik ben dan ook heel trots op hem!

ingeeusaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:23

top dan begin ik daarmee!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:27

Inderdaad, starten met een halster kan wat mij betreft prima. Maar geeft misschien wel wat ruis. Meteen met bit starten raad ik persoonlijk wel af, zowel jij als je paard moeten nog wennen aan de hulpgeving en het zou zonde zijn als je paard daardoor een onbewust te harde de hulp op het bit zou krijgen.

Zelf heb ik een tijdjes geleden de TrainingsFormuleRechtrichten met een fikse korting kunnen kopen. Die vind ik echt super duidelijk en geeft precies aan met filmpjes wat de hulpen ed zijn. Maar hij is erg duur om zo zonder korting aan te schaffen..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:28

Ik heb echt teveel ruis met halster..

Als iemand anders nog tips heeft met mijn hang probleem hoor ik het trouwens graag

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:30

Begint hij meteen bij de eerste drafpas te hangen of pas na een aantal passen/halve cirkel?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:36

Eigenlijk vrijwel meteen. Vandaag dan.
In draf op de linkerhand.

Laatst merkte ik het al een beetje, toen gestopt.
Ga het sowieso niet forceren maar ik begrijp het gewoon niet goed

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:41

Kun je ook ontdekken wat er ontbreek/gebeurd waardoor er spanning optreed op die hand? (vallen over de binnen/buitenschouder, niet voldoende ondertreden. Ik noem maar wat hoor..)

Heb je al eens geprobeerd om juist op een grotere volte te draven? Misschien is de volte wel wat te klein voor zijn hoeveelheid kracht en balans.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:47

Ik zag dat een paar mensen beginoefeningen nodig hadden :)

Ik zou beginnen met een halster, een paar teugels en een zweep. Op het halster reageren de meeste paarden prima. Zou wel het halster iets strakker doen om de neus zodat het halster niet heen en weer getrokken wordt.

Eerst begin je met gewoon een paar keer de bak rond. Probeer gelijk, heel licht contact te houden op beide teugels. Buitenhand ligt ongeveer bij de schoft van het paard en moet het paard niet aanraken, en als je een vinger van je binnenhand uitstrekt raakt die de mond van het paard. Laat het paard even wennen aan het feit dat je bij zijn schouder loopt in plaats van naast zijn hoofd; corrigeer rustig met stemhulpen of een tikje dat het paard weer loopt, en beloon!

Nu kun je rustig gaan sturen. Van A naar C, ergens oversteken, grote en kleine voltes, van hand veranderen. Licht stelling aanvragen met de binnenhand, buitenhand begrenst. Als het paard te weinig buigt kan je ook met je zweepje zachtjes de singelplek aantikken, of waar normaal je binnenbeen zou liggen.
Probeer wat te schakelen in tempo, oefen het halthouden (zelf ook gewicht naar achteren brengen!) en weer wegstappen (paard eerst, een fractie later jij).

Als dit voor elkaar is kan je het schouderin/binnen gaan oefenen. Hierbij wijst je zweep horizontaal langs het paard om de achterhand op de hoefslag te houden en vraag je de voorhand iets naar binnen (kan zowel met binnen als buitenteugel, kwam ik achter - meestal wordt geloof ik de binnenteugel het meest gebruikt). Je eigen lichaam draait wat meer in de richting waar je heen loopt en je blijft naar het eindpunt van de lijn kijken. Wees in het begin blij met elk stukje dat de voorhand naar binnen komt! Begin ook met korte stukjes, een pas/een paar passen en weer belonen en rechtzetten.

Ik hoor graag op en aanmerkingen, en vragen zijn natuurlijk ook welkom :) Ik heb het geluk gehad dat ik met een paar paarden kon werken die het al kenden, dus het kan prima zijn dat ik wat stappen oversla :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:27

Ik raad mensen eigenlijk nooit aan te beginnen met halster, omdat het erg veel (onnodige) ruis geeft en ik veel liever begin met een kaptoom. Het gevoel van een kaptoom is toch 10x anders dan bij een stalhalster. Daarbij begin ik dus niet met de twee zijringetjes maar met de middelste ring. Dit is al makkelijker dan dat je gelijk met twee teugels gaat werken.

Daarbij is het wel uit te leggen hoe het gevoel moet zijn, maar het snappen is een tweede. Dus voor de mensen die beginnen, je kunt best nu al gaan oefenen, maar als je echt serieus bezig wilt spendeer dan wat geld aan een goede binnenkom cursus of vraag iemand die je kan helpen met in ieder geval de basis oefeningen. Daar ben je toch een hele poos mee bezig en gaat een stuk sneller als je het gelijk goed aanleert. Onbewust zet je jezelf namelijk in houdingen waarin je jezelf tegen gaat komen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:52

Ik lig nog steeds in bed dus ik zat een beetje op YouTube t kijken en daar kwam ik een webenair tegen van Marijke de jong. Daarin legt ze de hele opbouw uit van lvo, naar sbw enz... Leuk voor de theorie! Hij duurde 1,5 uur! Hij was geloof ik van juni 2012.

Hangen deed mij tinker ook... Eerst zelfs in stap... Hij kon gewoon geen cirkel maken. Ik zou dus eerst terug gaan naar stap en daar verder trainen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:04

Voor diegene die starten met het WADH raad ook ik toch aan dit te doen met een kaptoom. Er zijn al diverse mogelijkheden besproken van de verschillende kaptooms. Wil je toch op een halster trainen, pak dan een touwhalster, hiermee kun je veel subtielere hulpen vragen. Maak je leadrope of halstertouw vast aan de middelste ring van de kaptoom.
Start bij de basis, een goed begin is echt het halve werk. Belangrijk is als eerste als je werkt met de AK dat deze juist past en is afgesteld. Begin in stilstand met het hoofd laag te vragen. De bedoeling is dat je viervoeter eerst leert te wijken voor de druk. Elke goede intentie direct belonen. Zet je paard zich vast of sluit hij zich af, gebruik dan een brokje om het hoofd laag te vragen. Zelf werk ik helemaal niet met voer(beloningen) maar je stem, een aai of een moment ontspanning, zijn ook goede beloningen voor je paard. Als je paard dit begrijpt, kun je vervolgens kijken of je met het hoofd laag, liefst op boeghoogte, in stelling naar zowel de linker- als rechterkant vragen. Vanuit hier kun je pas verder door met de basis van de LVO (lengtebuiging, voorwaarts/neerwaarts en het ondertredend achterbeen) op de volte.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:00

Het begin is het allermoeilijkst en ik ben zelf blij dat ik begonnen ben met een les. Je hebt zoveel om aan te denken: je eigen houding, je hulpen (vooral het loslaten van je hulp!) en het kijken naar het paard. Daarbij moet je ook nog richting aangeven als je eenmaal aan het stappen bent.

Ik had al veel ervaring met het werk aan de lange teugel en met ander soortig grondwerk, maar ik vond het heel erg moeilijk in het begin. Het ziet er zo gemakkelijk uit, helemaal bij paarden die de bedoeling al snappen.

Ik heb eerst een paar lessen van een vriendin bijgewoond. Zij begon ook net, dus heel leerzaam. Daarna heb ik een les geboekt van iemand die een ervaren paard ter beschikking had. Dat was best al moeilijk maar het lukt me toch het paard in de juiste stelling en buiging te laten lopen. Hierdoor was ik wel op het verkeerde been gezet (namelijk het valse gevoel dat het gemakkelijk zou zijn :P ). Daarna heb ik zelf een les met mijn eigen paard genomen.

Kyra leunde in het begin ontzettend met haar schouder tegen mij aan, ze viel echt naar binnen en wilde niet buigen. Echt frustrerend. Gelukkig had ik begeleiding en er werd me verteld dat dit allemaal normaal was in het begin en dat het goed zou komen. Dat was ook zo. Maar dat viel me echt tegen weet ik nog. Ik had al veel ervaring met lange teugelen en dacht dat dit 'net zoiets' was. Maar het gevoel is toch heel anders, de plek waar je staat en wat je het paard in het begin vraagt.

Ik kan iedereen aanraden met minstens 1 les te beginnen én met goed materiaal. Met een hamer kun je niet zagen. ;) Dus start met een kaptoom. Beginnen met een touw- of stalhalster zou ik persoonlijk niet doen, daar kun je geen teugel op de neus vastmaken. Bij een touwhalster kun je ook geen teugel aan de zijkanten vastmaken en een stalhalster geeft nu eenmaal veel ruis omdat het los om de neus hangt. Zeker als een paard in het begin helemaal niet zo nageeflijk is en je zelf druk bezig bent met je eigen houding en je hulpen, kan het bakstuk tegen het ooglid aankomen. Het laatste wat je wilt is een paard dat verzet toont of geen plezier in dit werk heeft omdat het ongemak veroorzaakt.

Het veroorzaakt toch wel ongemak in het begin: het paard is immers niet gewend om zo te lopen. Het kost veel inspanning om een andere houding aan te leren, zeker een houding niet natuurlijk is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:22

Ik wil ook zeker niet aanraden om met een halster of een touwhalster te beginnen. Veel te veel ruis en onduidelijke hulpen. Te veel ruimte om te schuiven.
Als je niet perse met 1 ring op de neus wilt werken (doe ik alleen aan de longe), wat welliswaar niet de 'manier van MdJ' is kan je ook gewoon een hoofdstel gebruiken. Ik werk vaak met een hoofdstel aan de hand, zeker toen ik nog geen kaptoom had.
Een leadrope aan de ringen van de kaptoom vind ik veelte zwaar. De klip van de leadropes die ik ken zijn erg zwaar en dat zorgt voor behoorlijk wat druk op de neus van een paard. Zeker in onervaren handen kan dit een hoop onrust veroorzaken. Liever gewoon een lichte haak van een teugel oid.

(terug in meelees modus :P )

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:02

Wat een leuke filmpjes komen er voorbij, kan het bijna niet bijhouden hier :D . Heb contact gehad met de zadelmakerij en ik kan de maten doorgeven voor de kaptoom, dan maken zij hem in orde....ben benieuwd. Teugels krijg ik binnenkort.
Ben wel benieuwd of de zweep veel gebruikt wordt voor kleine hulpen etc. en is een bepaalde lengte dan handig?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:12

ik gebruik een middel dressuurzweep voor het werken aan de hand. Voor het longeren een menzweep (aan de kaptoom longeren dan), dan kun je er net wat sneller bij zijn.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:15

ZusJacobs schreef:
ik gebruik een middel dressuurzweep voor het werken aan de hand. Voor het longeren een menzweep (aan de kaptoom longeren dan), dan kun je er net wat sneller bij zijn.

Zelfde :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:17

grmbl voorlopig veel werken aan de hand want mijn zadel past niet meer kwam ik vanochtend achter...

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:20

Ik kan waarschijnlijk een tijdje niet rijden dus wil gaan beginnen met rechtrichten alleen ik denk dat is niet slim is om zonder begeleiding mee te beginnen? Of zijn er oefeningen die wel gewoon kunnen??
groetjess

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:23

kionasuppie schreef:
Ik kan waarschijnlijk een tijdje niet rijden dus wil gaan beginnen met rechtrichten alleen ik denk dat is niet slim is om zonder begeleiding mee te beginnen? Of zijn er oefeningen die wel gewoon kunnen??
groetjess

Lees even een stukje omhoog, geen moeite :)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:23

Vandaag mijn kaptoom gekregen en natuurlijk meteen ff uitgeprobeerd,
moet zeggen dat het niet tegen viel.
Kan nu dus echt aan de slag !

Ik zag trouwens dat het pakket van Marijke de Jong nu voor de helft van de prijs is,
(alleen ligt haar website er op het moment uit geloof ik)

Wiljemijn: die gratis ebooks heb ik inderdaad al gedownload

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:29

Dankje!
Ik Ga zodra ik weer goed kan lopen haar er maar eens uithalen en beginnen! Ik heb een touwhalster en een gewone dus ik kijk even. grondwerk heb ik al ervaring mee maar nog niet gericht het rechtrichten ik ben benieuwd!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:15

Ik gebruik bij mijn eigen paard nooit een zweep, geeft teveel spanning bij haar. Bij andere paarden, die wel normaal reageren, gebruik ik een vrij lange dressuurzweep.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:54

Ik gebruik ook een dressuur zweep of een korte stick...

Morgen komt de osteo voor snow... Ben benieuwd wat ze vindt. Hij loopt op dit moment beter dan ooit, maar er zit wel een werveltje scheef in zij achterhand denk ik.

Morgen ga ik ook snow zijn maten precies opnemen en dan ook en kaptoom op maat bestellen.

Paperboy, welke maten moest jij opnemen? Ik heb dat ook gevraagd, maar nog geen antwoord gehad.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:07

Grr vandaag ging echt zo lekker, pak ik de laatste is hij echt stront vervelend.. Bak is een grote blubberbende dus dan maar mijn longeren wat meer verfijnen en het ging echt lekker, eerste twee waren erg fijn in de hand en zoals gewoonlijk erg meewerkend, laatste is altijd al wat lastiger.

Hij is nu 13 (14?) en heeft van jongs af aan op een plek gestaan met twee jonge meisjes als eigenaar, hij is dus nooit aan het werk gezet. Toen hij bij mij kwam was het aan het werk zetten al een probleem, constant in gevecht willen, hij is dus ook behoorlijk dominant. Nu is hij echt al veel makkelijker dan eerst, en ik weet dat hij ook best graag mee wilt werken maar het soms lichamelijk gewoon nog niet kan. Maar soms.. Grrrrr Meneer heeft een onderhals waar je U tegen zegt en als hij het dus niet wilt, dan komt er helemaal niks van, kop omhoog en DOEEEI :evaw:

Bluuh

ingeeusaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:02

nou ik heb het geprobeerd. en het viel me idd vies tegen. gisteren extra naar de clinics en filmpjes op internet gekeken en ik begrijp het idee. maar poeh! die uitvoering is egt lastig!! morgen gewoon lekker wandelen en zaterdag een 2de poging doen. ik wil nog niet meteen een kaptoom aanschaffen, ik wil echt eerst weten of dit en manier van training is die echt voor ons werkt.