Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:59

Bizzybijtje schreef:
Dat houd je toch hoor, als er een minder ervaren ruitertje op zit! Wat overigens bijna niet te vermijden is met shetlanders :D Gewoon lekker aan het werk gaan en kijken wat lukt!

klopt! maar om eerlijk te zijn rijd mijn zusje erg goed. ze is nog maar net 9 (vandaag precies een week)
ze springt 50 cm met hem en zit ALLES uit :')

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:01

Ja oke, maar da's niet goed rijden, dat is goed zitten :D
Goed rijden bedoel ik mee dat je bewust bezig bent met trainen, dus bijv. zelfstandig het vastzitten kunnen oplossen, snap je?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:01

hahaha, oke geen schouder buiten dus :9
Travers is toch gewoon schouder binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:02

Travers gaat de achterhand naar binnen, bij schouder binnen de voorhand ;)

Ik ga binnenkort ook weer beginnen .. [***] nu een paar keer aan de longe gehad, gewoon met kaptoom en beetje buigoefeningen gedaan enzo, hij doet goed z'n best! In week nog eens met de teugeltjes proberen, zien wat er nog komt :Y) :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:03

Bizzybijtje schreef:
Goed rijden bedoel ik mee dat je bewust bezig bent met trainen, dus bijv. zelfstandig het vastzitten kunnen oplossen, snap je?

Jup! maar omdat te kunnen moet je ook bewust zijn van je zit. :j
ik heb Xander ooit ingereden toen ik kleiner was, en hij kent ohz het wijken en wat stelling..
en stelling kan ze van hem vragen, wijken een beetje!
Maar ach volgend jaar krijg ze waarschijnlijk privéles op hem + les op de manege dat is dus 2x per week les en ik help haar ook nog met hem dus dat moet goed komen! :D

Maar even ontopic :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:04

MarlindeRooz schreef:
Bizzybijtje schreef:

Jup! maar omdat te kunnen moet je ook bewust zijn van je zit. :j
ik heb Xander ooit ingereden toen ik kleiner was, en hij kent ohz het wijken en wat stelling..
en stelling kan ze van hem vragen, wijken een beetje!
Maar ach volgend jaar krijg ze waarschijnlijk privéles op hem + les op de manege dat is dus 2x per week les en ik help haar ook nog met hem dus dat moet goed komen! :D

Maar even ontopic :=

Ja maar dat je goed zit betekent niet dat je de 'feeling' hebt bedoel ik :) Die ontwikkel je pas als je al wat meer kilometers hebt gemaakt. Als 9-jarige zit je misschien netjes maar je hobbelt nog steeds wat rond zeg maar :D
Maar dat komt vast goed hoor!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:06

Jup, ik vind dat je lef, ervaring en goede begeleiding nodig hebt om goed te kunnen rijden:
ze heeft lef en met de begeleiding komt het wel goed! en ervaring.. :=
ze rijd nu 4 jaar dusja, het kom wel! :D

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:28

[***] schreef:
Bwa, lange lijnen is op zich bedoeld als voorbereiding op het mennen. Je loopt dan achter je paard en het gaat voornamelijk om reageren, de gangen & sturen. Bij dressuur aan de lang teugel loop je naast je paard en werk je echt dressuurmatig (dus zijgangen en dergelijke). Beetje andere insteek dus, maar aangezien ik vaak vanalles door elkaar doe ... Mijn dubbele longe is ook nooit standaard dubbele longe, ik doe daar ook heel de piste mee en doe dan een combinatie van dubbele longe & lange lijnen :))

lange lijnen is toch juist een soort van longeren maar dan met dubbele lijnen? maarja maakt niet uit, allebei is leuk :D

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:29

Ik doe het ook met mijn shet (sinds kort) en ze vind het hardstikke leuk!
wat leuk dat er ook wedstrijden zijn voor het lange lijnen, dat wist ik helemaal niet!
weet iemand ook waar en wanneer die wedstrijden zijn?
lijkt me heel leuk om mee te doen.
moet je daar ruiterpaspoort of iets anders voor hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:35

Bij lange lijnen ga je rechtdoor, bij dubbele longe werk je op de volte :P
Leuk dat je er ook mee bezig bent! Ik heb zelf geen idee qua wedstrijden ofzo, daar hou ik me niet mee bezig :)

Ik ben me momenteel door het boek van Richard Hinrichs "werk aan de hand" aan het worstelen. Is er hier toevallig iemand die dit boek kent of gelezen heeft? Lijkt me heel erg interessant (al ben ik wel al dingetjes tegengekomen waar ik het niet zo mee eens ben) maar ik vind het momenteel vooral erg moeilijk, ligt misschien ook aan het uur :+ Toch ook wel al dingen tegengekomen die ik ga meenemen de volgende keren, of eens ga proberen in ieder geval.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:44

:') Nog maar even een oproepje. Is er iemand in de omgeving Den Haag die lessen geeft of bereid is om te helpen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:58

Uuuh even voor de duidelijkheid, travers is Géén schouderbuiten. Travers gaat de voorhand rechtdoor (dus schouders en hals/hoofd) en kont naar binnen, schouder buiten is een schouderbinnen andersom (en heeft vaak erg weinig te maken met de goede schouderbinnen omdat hij verkeerd gevraagd wordt, ik pak hem zelf dan ook nooit mee, werk liever met schouderbinnen, daarin moeten ze toch leren meer op eigen benen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:29

ZusJacobs schreef:
Uuuh even voor de duidelijkheid, travers is Géén schouderbuiten. Travers gaat de voorhand rechtdoor (dus schouders en hals/hoofd) en kont naar binnen, schouder buiten is een schouderbinnen andersom (en heeft vaak erg weinig te maken met de goede schouderbinnen omdat hij verkeerd gevraagd wordt, ik pak hem zelf dan ook nooit mee, werk liever met schouderbinnen, daarin moeten ze toch leren meer op eigen benen te gaan.

Precies, schouderbuitenwaarts is eigenlijk niet heel nuttig, hooguit om kennis te maken met de zijwaartse hulpen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:52

Niet nuttig??? Wat een rare 'kennis' zit er hier in het topic!
Laten we het wijken ook overslaan en meteen met een appuyement beginnen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 05:40

Bizzybijtje schreef:
, hooguit om kennis te maken met de zijwaartse hulpen.

En dat lijkt me nou juist heel erg nuttig!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:18

Ik heb zelf de schouderbuiten nooit mee gepakt en heb het ook geen een keer gemist. Travers is voor veel paarden nog geen eens zo lastig aan de wand, dus waarom schouderbuiten dan aanleren. Ik zie daarin ook echt het nut niet en het kan imo alleen maar voor verwarring zorgen, als ik ook lees hoe vaak die oefening niet fijn gaat.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:04

Ik snap er niets meer van hahahaha :+ ik heb volgens mij echt een keer piet bakker of desnoods zijn dvd nodig :z

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:39

loveidefix: goed idee, echt een aanrader voor je!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:50

regine schreef:
Niet nuttig??? Wat een rare 'kennis' zit er hier in het topic!
Laten we het wijken ook overslaan en meteen met een appuyement beginnen.

Zo he, hallo, mag het ook iets minder denigrerend?
Schouderbuitenwaarts is qua spieropbouw compleet nutteloos, schouderbinnenwaarts daarentegen wel, omdat je daarmee het achterbeen activeert. Wat je bij schouderbuitenwaarts vooral ziet is het over de buitenschouder weglopen, niks ondertreden.
Maar zoals ik al zei is het wél nuttig voor het kennismaken met de zijwaartse hulp, omdat je de begrenzing hebt van de bakrand. Maar trainingstechnisch heeft het verder geen toegevoegde waarde.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:09

Ik ben het daar dus niet mee eens en je spreekt jezelf al tegen in je eigen post. Een goed uitgevoerde schouderbuiten is een goede oefening in je basis training. Ik kan hier een heel verhaal houden maar ik geloof dat ik dit topic weer verlaat, niks voor mij. Succes met de lange teugelkunsten ( en dat is gewoon aardig bedoeld)
Laatst bijgewerkt door regine op 20-07-12 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:10

regine schreef:
Ik ben het daar dus niet mee eens en je spreekt jezelf al tegen in je eigen post.
Ik geloof dat ik dit topic weer verlaat, niks voor mij. Succes met de lange teugelkunsten ( en dat is gewoon aardig bedoeld)

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.
Schouderbuitenwaarts is enkel nuttig voor het aanleren van de zijwaartse hulp.
Ik zou erg graag weten waarom jij het daar niet mee eens bent.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:25

Interessant topic, ik ga eens meelezen :)

Ben nu een maandje bezig met de korte lijnen, waarbij je dus eigenlijk naast de schouder van het paard loopt. Schouderbinnenwaarts gaat super, wijken gaat steeds beter en we nemen nu ook af en toe stukjes draf mee. Vorige les ook renvers (schouderbinnen maar dan de buiging andersom zetten) en appuyementen.
Laatst ook een keertje kennis gemaakt met de lange lijnen, maar vind kort op dit moment toch fijner :+

Eigenaresse van de paarden heeft ook een tijdje les gehad van Piet Bakker, en ze is van plan ergens deze zomer weer een lesje mee te pakken. Ik ben echt ontzettend benieuwd :)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:32

Tiffany schreef:
:') Nog maar even een oproepje. Is er iemand in de omgeving Den Haag die lessen geeft of bereid is om te helpen?

als je iemand vindt, wil je het dan ook aan mij laten weten :o

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:18

kijk eens op de site van emiel Voest, daar staat een lijst met instructeurs vermeld die je zeker op weg kunnen helpen. Er zit er vast 1 bij jou in de buurt.

Veel plezier!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:05

Jessica_D schreef:
kijk eens op de site van emiel Voest, daar staat een lijst met instructeurs vermeld die je zeker op weg kunnen helpen. Er zit er vast 1 bij jou in de buurt.

Veel plezier!

Bij Voest doen ze toch aan lange lijnen, niet aan lange teugelen? Bovendien niet de eerste plaats waar ik heen zou gaan voor dressuurinstructie, maar goed... :)