kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 01:03

Ach heb hem nu besteld en gelijk bijzetteugels bij gekocht.

Mag ze lekker na binnen kijken, dus ga weer op de ouderwetse manier over, of deze touwen aan de singel, moet nog even kijken hoe ze het lekkerst loopt.

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:48

Omdat ik het longeerhulptouw superfijn vind, heb ik de stoute schoenen aangetrokken: Ik heb ook goede longeerhulptouwen te koop. Betere kwaliteit en een stuk goedkoper. Zie onderschrift!

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:06

ik ken dit zeker wel!
Maar meestal zie/doe ik het met 2 halstertouwen en een halster, als de halstertouwen namelijk te strak staan, krijgt het paard de hele tijd iets te harde rukjes in zijn mond door het bit. Maar het is zeker wel een fijne manier van longeren!

Zamero

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:22

Ik doe het met kaptoom en daar ben ik onwijs tevreden over :j

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:43

na het lezen van dit topic heb ik ook de longeerhulp bij de Epplejeck besteld. Super zacht touw :j

nu heb ik een vraagje:
Kan je ook hiermee longeren met een halster of is het beter met hoofdstel en bit?

Hoe maken jullie de longeerlijn vast aan het bit?
Ik heb altijd geleerd om de lijn door het bit en de neusriem te halen en dan weer vast te klippen aan de lijn zelf. Is dit een goede manier?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:13

WonderWanita schreef:
na het lezen van dit topic heb ik ook de longeerhulp bij de Epplejeck besteld. Super zacht touw :j

nu heb ik een vraagje:
Kan je ook hiermee longeren met een halster of is het beter met hoofdstel en bit?

Ik heb altijd geleerd om de lijn door het bit en de neusriem te halen en dan weer vast te klippen aan de lijn zelf. Is dit een goede manier?

Er zijn hier mensen die met halster longeren, maar dat vind ik persoonlijk een nogal storend effect geven. Zelf longeer ik in combi met de kaptoom en dat gaat super!

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:16

Ik heb het nog niet met een halster geprobeerd maar ik denk dat dat niet fijn is. Wellicht wel met een bitloos hoofdstel.
Ik maak de longeerlijn gewoon vast door de ene bitring naar de andere. Dat vind ik de fijnste manier. Het ligt er een beetje aan hoe je paard zich gedraagt denk ik. Als je er eentje hebt die erg hard gaat, kun je hem ook door het bit over het hoofd doen.
En, ik heb ook superzacht touw hoor! ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:03

WonderWanita schreef:

nu heb ik een vraagje:

Ik zou het liever wel met hoofdstel doen, halster gaat sneller schuiven enzo.

Ik doe het longeertouw altijd door de binnenste bitring omhoog achter de oren langs en dan aan de buitenste bitring vastklikken. Geeft het meest stille contact met de lijn.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:15

harstikke bedankt! Dan wordt het gewoon met hoofdstelletje :j
Kaptoom klinkt ook wel fijn .

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:02

ik heb een vraag

ik wil er ook 1 bestellen en 1 voor een stalgenoot van mij. alleen nu hoorde ik dat de maten niet helemaal kloppen?

Ik heb een haf van 143 en daarvoor zou ik volgens eplejeck maat middel moeten hebben. Nu hebben we op stal een E pony staan zo rond de 150/155 en die heeft ook middel.

Nu zit ik erg te twijfelen wat ik moet doen! Omdat ik 34 euro wel veel vind haha

Dus wie heeft een foto van haar/zijn pony van ongv 1.40 met de middel maat om?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:54

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:38

Middel moet wel goed zijn mits je pony niet te lang is...
Anders kan je toch nog ruilen?

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:21

ElCid schreef:
russel schreef:
Ik vind het een onvriendelijke manier van longeren. Paard moet altijd hoofd omhoog kunnen doen om normaal te kunnen kijken als iets hem eventueel van streek maakt om in te schatten dat het gevaar niet zo erg is.... op deze manier kan dat dus niet, is hij heel erg belemmerd.

En dan vind ik "onvriendelijk" hier nog heel zacht uitgedrukt; het is dwang waar een dier niet onderuit kan, grenzend aan mishandeling. Mijn paard is bij een trainer zou gelongeerd; het dier heeft er nu nog trauma's van!
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt ( al kan ik absoluut niet rijden en heb geen idee hoe een paard in elkaar zit!
:( ;(

nou sorry dat ik het zeg hoor. maar als je niet weer hoe een paard in elkaar zit.... hoe kun je dan oordele over een hulpmiddel om je paard sterker te maken?? een slof is er niet voor om je paard naar beneden te zagen....ookal geef ik toe dat er zat mensen zijn die niet weten hoe ze met hulpteugels om moeten gaan en hem dus verkeerd gebruiken.... een slof gebruik je begrenzend als hij/zij omhoog komt met het hooft gebruik je hem om te zorgen dat hij niet TE hoog komt en vraagt dan met de ''1e'' teugel hem weer naar beneden. niet zagen of je handen op je benen leggen maar buitenhand er aan en VRAGEN met je binnenhand. lukt het niet meteen is niet erg, je probeerd het en bouwt een band met je paard op.

ik ken deze hulpteugel niet, maar hoe hij er zo uit ziet lijkt hij me redelijk. hij zet niet zoals bij de bijzet teugel constante druk op het bit( waardoor je paard achter de teugel loopt) maar als je paard na geeft is de druk er af, zo leerd je paard ook dat het goed is als hij zo loopt want veel ruiters houden als ze op hun paard zitten de druk er op als het paard nagevelijk is.

maar mensen ik heb nog steeds niet kunnen lezen hoe dit nou heet

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:26

Ik doe dit nu met een losse slof aan het halster (paard vind bit niet fijn), en mijn paard reageert er super op. Vooral de galop is super gedragen. Met bijzet of pessoa bereik ik dat niet...
Ik stel hem zo in dat hij zijn hoofd nog heel ver omhoog kan doen, het gaat mij erom dat hij leert dat het fijner is om te dragen, ipv. Wegdrukken.

Ik wil wel het echte touw gaan aanschaffen, slof vind ik toch wat te ruw (stof).

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:39

EJ
maat middel tot stokmaat 1,48m
maat paard van af stokmaat 1,48 tot 1,68
maat extra groot van af stokmaat 1,68

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:49

Myour schreef:
ElCid schreef:
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt

Ik vind dit eigenlijk wel een gewaagde uitspraak, alsof iedereen die met een longeerhulp longeert het hoofd van zijn paard met rijden naar beneden aan het dwingen is met een slof :n Ik snap dat niet, door twee negatieve beelden is gelijk het hele systeem puur slecht. Erg jammerlijk, aangezien juist gebruik ervan wel degelijk ertoe kan bijdragen aan een nuttige training van je paard.

Tja en dat vind ik niet, omdat met genoeg tijd ( geduld) en kunde het ook zonder al die poespas kan. Maar zoals ik al zeg, ieder zijn ding. Een slof vind ik zo mogelijk een nog groter onding dan de longeerhulpen omdat ik weet dat het ook zonder kan, uitgaande van een jong, op de juiste wijze ingereden paard.Ook met de slof heb ik paarden over de kop zien gaan of na verloop van tijd met ernstige rug en nekklachten zien staan. Bij verreden paarden kunnen dergelijke hulpmiddelen wel eens uitkomst bieden in handen van iemand die exact weet wat hij/ zij doet maar vaak heeft zo iemand het hulpmiddel juist niet nodig, maar ook daar is vaak geduld de manier om het probleem op te lossen, maar soms ook niet.
Ik zeg ook niet dat iedereen die met een hulpmiddel longeert ook met een slof ( o.i.d.) rijdt, maar het zal vaak genoeg voorkomen.

Ik ben dol op gewaagde uitspraken ;)[/quote]

sorry dat ik het moet zeggen maar volgensmij het jij geen flauw idee wat je zegt, je weet neit hoe je ze moet gebruike en waneer je ze meot gebuiken..en dat over de kop gaan zegt dat iets over het paard (antwoord: nee) over de teugel? (antwoord: Nee) over de persoon die hem gebruikt? (antwoord: JA zeker weten) en je zegt wel ik zie paarden over de kop gaan.. maar wat voor mensen zijn dat. of verzin je dat want je hebt nu al 2x gezegt met de hulpteugel waar dit topic over ging en met slof en met nog een teugel volgensmij want ik ben nu paar bladzijdes verder maar ik denk dat jij geen iedee heb waar je over praat, je weet toch niet wat voorn karakter dat paard heeft of de eigenaar?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:10

Voor elke hulpteugel is natuurlijk eigenlijk net zoals met een bit: ze zijn zo streng als de hand die hem gebruikt, of die hem vast zet ;)
Dus zullen inderdaad veel van de gebeurtenissen, die gebeuren door degene die het gebruikt veroorzaakt zijn ;)

Sadeek ze noemen dit ding zeg maar gewoon longeerhulp :)

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:11

Afbeelding

Afbeelding

Mijn mannetje pakt het wel goed op vind ik.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:24

Ziet er goed uit :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:57

@gitbadru Ik weet niet zeker of ik het goed zie maar longeer je zonder longeertouw? Vind je dat niet eng omdat je paard toch min of meer vastzit?

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:56

Ja hoor, ik longeer gewoon los...geen probleem. Als hij wil kan hij zijn koppie een heel stuk omhoog brengen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:14

Is het dikke touw van de longeerhulp van EJ net zo goed, sterk en zacht als de Duitse versie? Kortom, isde EJ versie net zo goed als de Duitse? En hoe zit het met de versie die iemand hier op Bokt maakt voor 20,- ? Is die ook net zo goed?

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:43

ik heb de epplejeck en die is heel zacht en sterk.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:51

Ik heb 2 duitse versies ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:18

Volgens mij zijn die van EJ en Kraemer (Duitsland) hetzelfde.
Alleen is die van EJ duurder.