Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:57

De click is je beloningssignaal, daarmee markeer je het gewenste gedrag.
De click betekent voor je paard dat hij het dus op dat moment goed doet en dat daarna een beloning volgt.

Even heel kort uitgelegd, maar eigenlijk is het ook vrij simpel :)

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:12

Bojangles schreef:
De click is je beloningssignaal, daarmee markeer je het gewenste gedrag.
De click betekent voor je paard dat hij het dus op dat moment goed doet en dat daarna een beloning volgt.

Even heel kort uitgelegd, maar eigenlijk is het ook vrij simpel :)

de beloning die daarop volgt kun je toch ook met je stem/schouderklopje doen? dit hoeft toch niet perse met een snoepje :)

JudithO

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:18

Dat kan, zolang het voor je paard maar duidelijk een beloning is.

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:35

oke , bedankt voor de uitleg! :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:42

Ik zou toch voor snoepjes gaan in de aanleerfase, daar doen paarden nu eenmaal het meest voor ;).

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:43

Dani_ schreef:
Ik zou toch voor snoepjes gaan in de aanleerfase, daar doen paarden nu eenmaal het meest voor ;).

ja dat ga ik dan ook doen , maar ik bedoel later hoef je niet steeds met een snoepje te belonen :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:39

Als jij geld van je baas krijgt verwacht je toch ook dat je daar iets voor kan gaan halen? Laten we wel wezen, een klopje is voor een paard lang niet zo'n grote beloning als iets lekkers (bij de meeste althans ;) ) Er is m.i. ook niets mis met belonen met iets lekkers, je trainingsopbouw maak je door selectief te clickeren, niet door selectief voer uit te delen. Je hoeft dus tzt niet alles meer te markeren met de clicker en dan kan je je paard idd prijzen met woorden en klopjes. Maar na click blijft er een beloning komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:14

En bovendien moet je een klopje ook eerst erin trainen. Klopjes daar worden paarden van nature niet echt blij van. Een kriebel op een favoriete plek wel. Maar misschien bedoelde je dat ook zo? ;)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:12

Zo, heb dit topic globaal doorgelezen. Wil ook gaan clickeren met mijn haf, ze is gek op eten en erg slim dus ben benieuwd. Verwacht deze week het boek van Inge Teblick, die kan dan mooi mee op vakantie.
Ze kan al wel wat dingen: achteruit lopen door 'terug' te zeggen en wijzen naar borst. Om de voorhand draaien naar beide kanten door naar de kont te wijzen en meelopen en halt houden wanneer ik dat doe.
En voetjes geven door onderbeen aan te raken. Ben een tijd geleden begonnen met spaanse pas maar kom niet verder dan dat ze bij 'pas' der been optilt. Hopelijk kom ik verder met een clicker. Maar eerst op vakantie, boek lezen en dan de basis.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:51

Ik gebruikte de klikkermethode sowieso al bij het trainen van mijn honden maar nu wil ik het ook gaan doen bij mijn toekomstig paardje.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:57

Wat doe ik aan een paard dat de hele tijd mijn handen aflikt/op zoek is naar snoepjes in mijn hand terwijl ik met hem aan de hand werk of andere oefeningen doe?
Ik ben consequent met het geven van beloningen, alleen na 'yes' volgt een snoepje, hij stapt netjes achteruit of draait zijn hoofd weg om het in ontvangst te nemen.
Hij kent het clickeren al enige jaren, meestal deed ik oefeningen zonder het touw vast te houden of stond ik verder van hem af, denk ik.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:04

Ik wapper even of ik 'block' ze als paarden dat doen. Kan het paard zelf kiezen of hij zijn neus daar (in mijn ruimte) houdt of niet. Ik gebruik het commando 'nee!' daarbij. Verder het paard niet aankijken als je wappert en er verder niet te veel aandacht aan geven.

Kyra gaat ook wel eens aan mijn handen likken maar als ik haar dan weer een liksteen tot haar beschikking geef, heeft ze die behoefte niet. Verder let ik erop dat ik (en alle anderen in haar buurt) zich niet de handen (onbewust) laten likken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:06

HippoLogic schreef:
Ik wapper even of ik 'block' ze als paarden dat doen. Kan het paard zelf kiezen of hij zijn neus daar (in mijn ruimte) houdt of niet. Ik gebruik het commando 'nee!' daarbij. Verder het paard niet aankijken als je wappert en er verder niet te veel aandacht aan geven.

Ja, dat doe ik al. Maar het houdt nog niet echt op. Maar ik zal het volhouden :+ consequent zijn en dan zou het minder moeten worden toch?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:11

Het paard zover uit je ruimte zetten, zodat hij niet met zijn neus bij jouw hand komt. Dus jij moet 2 stappen naar voren doen om bijvoorbeeld de beloning te geven.

Wat ik ook wel eens doe is een nonchalante niet persoonlijke beweging maken met het handvat mijn trainingsstick voor de neus langs en let ze niet op, dan is het 'tok'.

Belangrijk is om je voedselbeloning altijd goed van je af te geven, zodat jij het geeft (al dan niet dat ze 1 of 2 pasjes achterwaarts moeten), ze mogen het niet komen halen is hier de afspraak.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:30

Ik meld me ook aan, ben nu sinds 5 dagen bezig met de clickertraining. Maar wij zijn nog bezig met de clicker te laden :P.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:14

Ik gebruik hem voor nieuwe dingen te leren . Daarna laat ik hem achterwegen

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:05

Hoi,

meer over clickertraining kan je lezen op www.clickertraining.be
Je mag me ook altijd mailen natuurlijk, of je vraag hier aan mij stellen.

Eva Saegerman

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:12

HippoLogic schreef:
Ik wapper even of ik 'block' ze als paarden dat doen. Kan het paard zelf kiezen of hij zijn neus daar (in mijn ruimte) houdt of niet.

[b]Hallo, tot hier volg ik en dit doe ik ook af en toe bij echt opdringerige (lees: gevaarlijke situaties) paarden. Maar dit is echt zeer uitzonderlijk. Het enige wat echt en langdurig werkt is het negeren van het ongewenste gedrag en vanzodra je paard even dat gedrag niet meer stelt (hij is een seconde afgeleid omdat er een vogel opvliegt bijvoorbeeld), dan bridge je meteen en beloon je dit gedrag (ook al was dat maar 1 seconde).[/b]

Ik gebruik het commando 'nee!' daarbij. Verder het paard niet aankijken als je wappert en er verder niet te veel aandacht aan geven.

[b]Dit geen aandacht geven is een uitstekend idee, maar laat gewoon die "neen" achterwege, want jouw "neen" betekent iets "fout" maar je paard wordt op dat moment beloond: hij krijgt wat hij wil : aandacht, ook al is het een "neen". Bovendien weet je paard ook niet exact wat hij evrkeerd doet en moet stoppen. Dus beter niet doen om te vermijden dat je zonder je het wil, hem toch beloont in zijn ongewenst gedrag.

Nog eens... alleen negeren zal het ongewenste gedrag uitdoven.
[/b]

Kyra gaat ook wel eens aan mijn handen likken maar als ik haar dan weer een liksteen tot haar beschikking geef, heeft ze die behoefte niet. Verder let ik erop dat ik (en alle anderen in haar buurt) zich niet de handen (onbewust) laten likken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:40

Huh? Bovenstaande is helemaal niet mijn quote... Slechts deels.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:42

HippoLogic schreef:
Huh? Bovenstaande is helemaal niet mijn quote... Slechts deels.

Hoi, ik heb gereageerd in jouw bericht (onderlijnd en vet gedrukte tekst).
Ik wist niet hoe ik het anders moet doen.

Eva

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:22

Hee. Heeft één van jullie ervaring met Chase the tiger?
Het lijkt me een leuke game, als afwisseling met m'n verzorgpony.

Ik wil de pony leren een plastic zakje te targetten. maar zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

Liefs Leonie

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:48

LeonieL schreef:
Hee. Heeft één van jullie ervaring met Chase the tiger?
Het lijkt me een leuke game, als afwisseling met m'n verzorgpony.

Ik wil de pony leren een plastic zakje te targetten. maar zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

Liefs Leonie

Hoi,

dit is inderdaad een leuk spel om te doen met je pony.
Leer je pony eerst goed targetten van zakje aan stick of iets anders (ik gebruik longeerzweep en aan het uiteinde hang ik een pingpongballetje). Vergeet ook niet voldoende energie in het spel te vragen. Dat doe je door je pony slechts enkele seconden tijd te geven om de target aan te raken. Oefen dus zeker eerst goed het targetten van de target (pingponbal bv) zodat je pony goed weet dat hij die moet targetten. Start pas nadien met de bal eerst bv 5sec te laten zien en neem dan de mogelijkheid om te targetten weg (steek balletje weg achter je rug bv). Als je paard niet binnen de 5 sec de bal heeft getarget : kans verkeken. Pas als dat goed gaat en hij scoort elke keer nog voor je de bal weer wegneemt, ga je een stap verder. Je geeft je paard 4 seconden tijd, etc.

Succes!

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:14

Na het hele topic en het boek vrijheidsdressuur te hebben gelezen, ben ik om en heb ik vanmiddag een clicker gekocht.
Ik was altijd tegen voedsel beloningen, maar nu ik me er wat meer in verdiept heb begrijp ik dat het allemaal te maken heeft met consequent zijn en gezien ik al nooit uit de hand voer denk ik dat het wel goed gaat komen.
Ik ga beginnen met de basisoefening en vooral de beleefdheid en voedsel weigeringen. Dit lijkt me wel praktisch. Daarna wil ik proberen om parelli er wat leuker mee te maken, want ik heb gemerkt dat alleen de druk weg niet genoeg beloning is voor haar is (wat wel prima werke bij mijn andere paard).
Uiteindelijk hoop ik het trailerladen te vereenvoudigen en haar veiliger door smalle doorgangen te krijgen. Het zou ook wel leuk zijn als ik haar niet meer helemaal van achter uit het weiland hoef te halen :D

Ben helemaal enthousiast :D

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:18

ik heb het ook een tijd gedaan,
maar toen heb ik een tijd geen vd meer gedaan.
nu doe ik het altijd gewoon zonder clicker

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:09

Nou vanavond maar meteen de clicker geprobeerd.
Slim als Cheng is had ze het principe zo door. Ik heb vooral gelet op het beleefd aannemen, dus stapje terug bij de beloning. Daarna het target met de hand geprobeert. Ook dit pakte ze enorm goed op.
Na een tijdje bezig te zijn geweest wilde ik haar wegsturen, waar ze natuurlijk geen zin in had dus gaf ik haar een wat enthousiaste klap op de schouder waarna ze zich omdraaide wat verdacht veel leek op een dreigement :( iets wat ze nooit eerder heeft gedaan. Ook viel het me op dat tijdens de hele oefening ze haar oren best veel naar achteren had. Nu zie ik dat wel bij meer paarden in filmpjes, maar bij Cheng leek het wat misplaatst.
Uiteraard heb ik haar na het incident even flink op de plek gezet, maar toch twijfel ik nu of deze manier van trainen wel zo geschikt voor haar is.
Ik wil niet meteen opgeven, maar ik wil ook geen dominant bedelend paard creëren.
Iemand tips? Of weet iemand een goede instructie in zuid holland?