Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:53

nimue2010 schreef:
LJ: ken je deze? Misschien heb je er nog wat aan.
http://www.thehorse.com/videos/33299/is ... ne-disease

Ik heb er al heel veel over gelezen, maar deze kende ik nog niet. Bleek waardevol. Voor mij een reden om iig nu nog geen test te laten doen, want dat zou zomaar eens tot een verkeerde conclusie kunnen leiden, omdat ze nog hb heeft (en geen klinische tekenen van cushing) Bedankt.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:02

Ja ik doe het helemaal zelf, zonder hulp hier leer ik zelf ook van, ben bezig met voedsel weigeren en nu kan ze kusje op commando, we doen het heel rustig aan omdat ik zelf ook moet oefenen.
Hier het kusjes video van Luna en mij, het lukte haar alleen niet echt om me een kusje te geven, tja gaat ook niet als ik met mn rug naar haar toe sta :')

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:54

http://www.vetinst.no/Nyheter/Forsker-p ... eringsevne

Leuk onderzoek! (laat google-translate er maar op los!) Het gaat om de keuzes die paarden maken bij diverse weertypes; binnen lekker bij een warmtelamp gaan staan enz... Maar wat ik echt zo leuk vond is dat ze in twee stallen in de buurt van Trondheim 13 paarden met behulp van clickertraining hebben geleerd om te kiezen uit symbolen met de volgende betekenis: 'deken af', 'deken op' en 'onderveranderd'

'Nadat het paard even buiten is geweest om het weer 'te voelen' mag hij dus kiezen wat hij wil door een bordje met de bovenstaande symboelen aan te raken.
Het onderzoek loopt nog steeds en de paarden worden getest onder diverse weersomstandigheden. Hun keuze blijkt te wisselen, afhankelijk van buitentemperatuur, neerslag, wind en zonneschijn. Het lijkt erop dat er zowel individuele als rasafhankelijke verschillen zijn. En de opvatting van het paard klopt niet altijd met wat de eigenaar denkt!'

Misschien moest ik dit ook maar eens aan mijn clubje leren. Ik sta 's ochtends dekens omhoog te houden en vraag of ze die willen - meestal niet, interpreteer ik dan. Maar om ze te leren antwoorden door een symbool aan te raken is nog veel beter natuurlijk!

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:09

Ik had het op facebook gezien, heel interessant ja !

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:31

wat gaaf ik vind dat wel heel interessant die van de dekens vind ik wel heel leuk :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:16

Interessant. Al hebben ze hier geen dekens. Ze hebben wel een schuilstal met zachte droge bodem en hebben zowel buiten als binnen voer, dus maken ze ook een bewuste keuze. Je ziet dan ook dat het erg afhankelijk is van het weer. (en de ondergrond... als het zo nat is als nu, staan ze blijkbaar graag op een droge bodem... daar slapen ze dan ook het liefste liggend)

Maar ik zou wel willen zien hoe ze het hebben getraind; dat maken van keuzes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:35

IK heb eindelijk (na 16 jaar clickeren ofzo) het boek van Alexandra Kurland 'Clicker training for your horse' gekocht. Echt een goed boek.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:39

Ik ben tijd terug begonnen in haar 'Riding with the clicker', beetje blijven hangen. Ben ook wel benieuwd naar dat boek dat jij nu leest. Maar eerst al die andere boeken maar eens lezen :)
Zit trouwens door je onderschrift nu te grasduinen op je facebook, leuk zeg!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:18

Ik vind het wel een goed boek. Ik ben op pagina 64 (de helft).

Ik vind het wel mooi hoe ze beschrijft dat het gebruik van R- (negative reinforcement) vooral belonend werkt op de trainer: snel resultaat.

Zo had ik er nog nooit over nagedacht: dat R- op het paard toepassen eigenlijk R+ is voor de trainer.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:16

Grappig, ik had dat nooit gehoord maar bij de tinley cursus wel geleerd dat P+ belonend is voor de trainer. Komt een beetje op hetzelfde neer eigenlijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:25

Hoe maakt dat P+ (straf toevoegen) belonend werkt voor de trainer, crosmuller?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:38

HippoLogic schreef:
Hoe maakt dat P+ (straf toevoegen) belonend werkt voor de trainer, crosmuller?

Hetzelfde, snel resultaat. Terwijl de ongewenste bij effecten ( stress bij het dier, slechtere relatie met de trainer ) niet altijd even duidelijk zichtbaar zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:53

Dat is dan door iemand verzonnen het kwadrant niet snapt (R-, R+, P-, P+).

Met P- en P+ creëer je geen (gewenst, nieuw) gedrag, je leert het dier niets. Je stopt enkel het ongewenste gedrag op dat moment en je meestal krijgt je nog ongewenste neveneffecten erbij ook (zoals jij ook al zegt). En meestal helpt straffen ook niet eens om het gedrag te voorkomen in de toekomst.

Met R- kun je nog tot het nieuwe/gewenste gedrag komen.

Het enige imo dat belonend werkt voor de trainer met P+ is dat het de frustraties verminderd doordat de trainer afreageert op het dier. En dat het daarom belonend werkt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:02

Het ongewenste gedrag stoppen is toch ook een snel resultaat en dus belonend voor de trainer?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:50

Weet je dat ligt voor mij al weer zo ver weg. Kan me niet eens meer herinneren dat straffen voor mij ook belonend werkte. Ik herinner me alleen nog altijd wel de schuldgevoelens en het afreageren van frustratie. Ik had geen alternatief en ik moest telkens voor het zelfde straffen, herinner ik me nog. Ik praat over 20 jaar en langer terug. ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:31

HippoLogic schreef:
Weet je dat ligt voor mij al weer zo ver weg. Kan me niet eens meer herinneren dat straffen voor mij ook belonend werkte. Ik herinner me alleen nog altijd wel de schuldgevoelens en het afreageren van frustratie. Ik had geen alternatief en ik moest telkens voor het zelfde straffen, herinner ik me nog. Ik praat over 20 jaar en langer terug. ;)

Het gaat ook niet voor iedereen op :).

Edit: ik ervaar het ook niet als belonend. Maar het kan dus wel zo ervaren worden door mensen. Het is goed om te weten, het verklaart waarom mensen soms dingen doen die wij als clickertrainer niet logisch of handig vinden. Ik heb het volgens mij gelezen in een artikel over katten opvoeden, en waarom mensen graag de plantenspuit hanteren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 03:49

Misschien ook omdat er altijd verteld wordt dat het het enige is dat helpt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:24

En ja, ik kan niet bepalen of iets belonend werkt voor een ander. ;) (P+)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:28

HippoLogic schreef:
Misschien ook omdat er altijd verteld wordt dat het het enige is dat helpt?

Misschien, maar ook wel omdat je snel effect ziet. Dat zal toch veel mensen aanspreken. Maar je hebt gelijk hoor, ik denk dat het ook te maken heeft met een gebrek aan alternatieve oplossingen. Of eigenlijk een gebrek aan kennis over alternatieve oplossingen. Wbt de katten, ik doe gewoon wat de katten willen en dan zijn er ook nooit problemen ;).

Edit: Myrtle is weer goed opgeknapt en we hebben weer een drafje kunnen doen in het bos. Ben erg blij ! Hopelijk kunnen we deze lijn voortzetten. Verder gisteren een gezellige en inspirerende meeting met visitor en swaatjuh die allebei heel goed bezig zijn. Toen ik thuiskwam heb ik meteen een plannetje gemaakt voor clickerskilled 2 examen, welke 12 oefeningen we gaan doen. Een paar kunnen we nog niet dus lekker aan de slag :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:26

Ja, swaatjuh en crosmuller hebben mij gister goed positief bekrachtigd :D Dat geeft de burger moed. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 07:06

Wat leuk dat jullie elkaar gemeet hebben. Wil ik ook wel!

Ik ben vandaag weer met de kat aan het clickeren gegaan. Ze is langharig en ik wil haar toch wel kunnen borstelen. Ik heb nu een zachte borstel gebruikt en dat ging al vele malen beter dan zo'n pinnen-ding.

En.... ik heb vandaag 200 LIKE's gehaald op FB dus heb ik een filmpje gemaakt waarin Kyra een bordje omhoog houdt (op pakt) waarop staat: Thank you all! 200 LIKES on FaceBook

Onze zoon is 3 jaar en hij vindt het geweldig om de paarden te voeren en commando's te geven. Dat kun je ook zien in het filmpje.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 07:56

Schattig filmpje! De kat clickertrainen voor het borstelen heb ik ook gedaan, ging best snel goed! Ik ben myrtle aan het leren om een voet in een emmer te zetten. Ze doet het al goed, alleen een beetje lomp. Ze schopt de emmer alle kanten op voordat het lukt. Als ze een hoefzweer zou hebben en ik zou water met soda in de emmer doen dan zou ze ons ongetwijfeld allebei natspetteren met haar gestunt :D. Nog even dooroefenen dus.

Myrtle was gisteren jarig, ze is 20!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:04

Gefeliciteerd!

Ik liet mijn pony vroeger met 4 hoeven in 4 emmers staan. Daar had ik een foto van op bokt gezet. Wat een kritiek, haha. Was wel grappig. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:06

HippoLogic schreef:
Gefeliciteerd!

Ik liet mijn pony vroeger met 4 hoeven in 4 emmers staan. Daar had ik een foto van op bokt gezet. Wat een kritiek, haha. Was wel grappig. :)

Echt? Wat voor kritiek dan? Dat het gevaarlijk is ofzo?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:51

Gefeliciteerd! Een mooie leeftijd voor een mooie dame!
Wat een leuk filmpje! Ik heb je ook geliked op FB en kreeg daarvoor een bedankje - dat vond ik erg leuk - nooit eerder gehad!