Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:40

Ik ga de filmpjes later kijken, lijken me interessant!
Ik hoop ook dat ik een splitter ben. Ik vind nog wel het lastigste, als je dan split in kleinste stapjes, de vraag wanneer je naar het volgende stapje kan/moet, de criteria verhogen. Had ik gister ook weer 'last' van bij het oefenen met op de mat staan. Bedacht me opeens dat ik nog strook rubber trailermat over had, heb daar drie rubber matjes uit gesneden om mee te oefenen en uiteindelijk zoiets als HL postte mee te kunnen doen met balkjes lopen e.d. Volgens mij verhoogde ik gister de criteria iets te snel (tja, of niet? ik weet het niet...) en toen haakte m'n paard af. Even iets anders gedaan en daarna wel weer goed afgesloten. (1 voet erop en veel beloond.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:03

hm ja, ik probeer dus ook een splitter te zijn, maar merk echt wel eens dat ik iets heb overgeslagen (wat je dan dus in resultaat ziet)

Momenteel doe ik niets, want shakira is wat lusteloos. Vandaag hebben alle paarden een checkup gehad, omdat hälga ook afviel en silja haar been veel ontlastte en dus vanwege shakira.
Hälga is ok voor haar situatie, silja heeft wel meer last van het been dwz wat vochtophoping, maar niet dusdanig dat het einde verhaal betekent -- weet nu beter waar ik op moet letten om te weten of pijn te grote rol gaat spelen- en shakira heeft kreupelheidsonderzoek gehad waar niets uit kwam, niets wees op zoiets als bevangenheid en dus zijn bloedproeven genomen. Als dat niets oplevert, is de chiropraktor aan de beurt, want het kan zijn dat ze iets heeft geforceerd met het uit de stal springen toen ze ziek was en daarnaar is gaan lopen, waardoor ze nu last heeft van d'r lijf. Ff afwachten dus en nog even niets doen. Trulsa was ok... heeft chronisch astma, maar lijkt een aangeboren probleem gezien ze anders 'klinkt' dan bv met dampigheid en de buik niet optrekt, zoals je bij astma als ziekte ziet. Ze lijkt verder helemaal ok.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:55

Ach liljebo wat een pech met je paarden... :( Gelukkig is Trulsa OK. Ik hoop dat Shakira ook snel weer helemaal gezond wordt. Ze mag niet in de lappenmand gaan liggen, ook al is het daar heel gezellig. ;)

Een van mijn januaridoelen is de polka aanleren. Het gaat eigenlijk heel goed. Ik ben begonnen met de targetstick en vroeg dan haar knie te targetten. Ze had dat snel door en ik kon al snel de target hoger en hoger houden. Ik heb niet op duur geoefend, dus de jambette sla ik over.

Ik heb er gelijk een verbaal commando aan gekoppeld en heb vanaf het begin vanaf de rechterkant getraind. Op die manier hoop ik te voorkomen dat ze bv Spaanse pas bij een ander gaan aanbieden. Zeker omdat de oefening in de aanleerfase op hoog reinforcement staat. De meeste mensen leiden een paard vanaf links.

Daarna heb ik de targetstick voor een zweep gewisseld. Ze sloeg namelijk al snel de targetstick zo hoog met haar knie (en had haar hoofd laag), dat ze zichzelf ermee tegen het hoofd sloeg. :o
Het overgaan op de zweep ging gemakkelijk.

Ik begin de oefening altijd met een paar passen lopen, dan hou ik halt en vraag ik het rechterbeen omhoog en het linkerbeen hoog en verder stappen. Dit verkleint het risico op het zelf aanbieden vanuit stilstand.

In het begin clickte ik voor het hoger optillen van het voorbeen, daarna voor hoog optillen en iets verder vooruit zetten. De volgende stap in het proces is 2 benen hoog (voor 1 click) en nu ben ik zover dat ik click voor SP links SP rechts en een stap vooruit. Op die manier hou ik de achterbenen eigenlijk gelijk vanaf het begin actief.

Gisteren was ik aan het "lumpen" want ik ging over van een click voor elk been naar een click voor 2 benen en een stap. Kyra ging de spagaat aanbieden. Terug gegaan naar een click voor elk hoog been en 2 benen hoog. Ik ging mijn "goed zo, ga door" signaal gebruiken en daarna een click voor de gewone stap erna. Ik heb het "chainen" nu ook door en gebruik het steeds vaker.

In het boek van Miriam Nieuwe Weme las ik nog een goede tip die ik ga gebruiken: sommige mensen leren hun paard elk been op cue op te tillen en sommige trainers geven het commando Spaanse pas en daarbij moet het paard net zo lang doorgaan tot hij een ander commando krijgt.
Dat laatste ga ik gebruiken. Ik vind het behoorlijk lastig om écht goed te timen wanneer het been van de grond komt. Kyra loopt soms weer snel dan weer langzaam en ze raakt in de war als ik het standbeen aanraak, het beste moment is als hij nog op de grond staat, maar het gewicht er al af aan het gaan is.

Vooral het voorbeen dat het verst weg ik (haar linker) is soms lastig te bereiken. Ik wil namelijk niet vóór haar lopen maar echt naast haar lopen als ik de cue geef. Verder heb ik helemaal geen hoge criteria voor mezelf opgesteld hoor. :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:14

crosmuller schreef:
Ik zag net een interessant filmpje over honden, waar de trainster 2 verschillende bridgesignalen gebruikt in situaties waar ze rustig gedrag wil vs situaties waar ze energie wil. Interessant voor de paarden?
http://www.youtube.com/watch?v=Is3CVqvf ... ubs_digest

Ik heb het filmpje bekeken. Het zou makkelijk zijn als het zo zou werken bij paarden. Wat denken jullie: 2 verschillende bridges, een voor rustig gedrag en een voor actief gedrag?

Wat zij doet bij een energie brugsignaal is het snoepje ook toegooien. Ik denk dat het hondje hem dan ook vangt.

Een paard is natuurlijk geen roofdier, dus een snoepje vangen (ik heb er een filmpje van gezien, dus het kan wel) en of daarna op de grond vinden lijkt mij minder praktisch. Vooral omdat wij met kleine snoepjes op zand werken. Gooi je het op gras dan heb je weer een ander probleem.

Je ziet aan het hondje dat hij gaat kwispelen bij de energie bridge. Wat zou een paard doen? Zou hij ook gretiger zijn in het aannemen van het voedsel? Zou je bijten misschien in de hand kunnen werken? Er zijn nu al (veel) paarden die (seksueel) opgewonden raken van de click (doordat het er in getraind is), zou je dat misschien nog meer stimuleren met een "energie bridge signaal"?

Het klinkt wel aannemelijk, maar of het ook zo werkt voor een prooidier.... Wie weet het?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:33

Balen LJ dat shakira niet lekker is en Silja wat achteruit is gegaan

@HL het verschil roofdieren prooidieren lijkt me niet zo relevant, je kunt ze allebei belonen met eten en zowel honden als paarden reageren op ons energie niveau, meestal dan toch. Dat paarden groot en potentieel gevaarlijk zijn is wel relevant, dus als je paard snel opgewonden raakt is het waarschijnlijk geen slim experiment ;).

Wortels gooien naar je paard lijkt me idd niet zo'n strak plan maar er zijn natuurlijk andere manieren om energie op te wekken. Wat bv kan is de methode van inge (teblick) om het voer zo te presenteren dat het paard een stapje naar achteren gaat. Je kan het zo presenteren dat je paard met meer energie naar achteren stapt, dan heb je energie maar ook veiligheid.

Ik denk zelfs dat ik onbewust gebruik maak van deze methode. Als myrtle drie kwartier stil moet staan bij de smid beloon ik met weinig energie, als ik door de bak ren en ze draaft mee beloon ik energieker maar wil ik dat beleefde pasje achterwaarts. Ik heb er alleen geen andere bridge voor.

Ik weet niet of ik het een goed idee vind van die bridges, daar zou ik het eerst voor moeten uitproberen. Dat durf ik wel aan met die van mij.

Jammer dat niet iedereen op facebook zit, daar is een interessante discussie losgebarsten over dit filmpje :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 03:40

Hier mijn resultaat van (bewust) chainen: de polka. Het is nog een beetje work in progress, ik vind het belangrijk dat de achterbenen mee komen. Anders krijg je zo'n rare Spaanse stap later waar de tact er volledig uit is. Ik blijf hier dus nog even goed op door trainen.

[VD-ITP] Work in progress: aanleren polka
(met video)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:03

Zo, dat ziet er al goed uit voor zo'n korte tijd! Krijg helemaal zin de jambette toch weer uit de kast te halen en dit ook te oefenen! Ik denk ook dat het slim is om de polka te doen en niet (meteen) de Spaanse pas (als je dat al van plan was) omdat je zo inderdaad de takt en het doorstappen van de achterbenen makkelijker kan behouden, lijkt me. Ik dacht alleen eens gezien te hebben dat polkapas is één pas hoog, dan twee gewone passen, dan andere been hoog, dan twee gewone passen, andere been hoog, etc., maar dat maakt natuurlijk eigenlijk helemaal niet uit.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:20

Ik ga vanavond je filmpje bekijken HL, ben heel benieuwd :j

Ik was begonnen met de Spaanse Pas, maar ik ga er binnenkort terug een les voor nemen, want vind het zelf heel moeilijk dit alleen aan te leren. Ik kom een paar ogen te kort :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:58

Visitor schreef:
Zo, dat ziet er al goed uit voor zo'n korte tijd! Krijg helemaal zin de jambette toch weer uit de kast te halen en dit ook te oefenen! Ik denk ook dat het slim is om de polka te doen en niet (meteen) de Spaanse pas (als je dat al van plan was) omdat je zo inderdaad de takt en het doorstappen van de achterbenen makkelijker kan behouden, lijkt me. Ik dacht alleen eens gezien te hebben dat polkapas is één pas hoog, dan twee gewone passen, dan andere been hoog, dan twee gewone passen, andere been hoog, etc., maar dat maakt natuurlijk eigenlijk helemaal niet uit.

Dank je.

Je hebt gelijk over de polka: het is 1 been hoog, stap-stap-andere been hoog. Toen ik dat las dacht ik inderdaad: hé dat klinkt veel logischer. Typische gevolg van dat alleen prutsen. ;)

@Mi-Amore: ik vind het ook heel lastig de polka aan te leren. Laten stappen, timing voor het commando & toucheren van het ene been, ook nog wel/niet clicken . Het is erg veel tegelijkertijd. Dat is een reden waarom ik het proces gefilmd heb (ik ben vanaf het begin begonnen met filmen) en dan kan ik thuis kijken en overdenken of het goed is wat ik doe en of ik niet mijn aanpak wil/moet aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:07

Ziet er al goed uit HL!
Zeker ook interessant dat je focussed op de achterbenen, is helemaal niet onbelangrijk dat die ook meegaan, anders heb je een probleem :Y)

Zou ik hier even een vraag mogen neergooien?
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een vaste target? (stationary target).
Ik was vannacht filmpjes aan het bekijken van Shawna Karrasch en zij gebruikt dat veel (anderen uiteraard ook) maar 1 specifiek iets wat zij vertelde vond ik wel erg interessant, namelijk dat ze eens een moment heeft gehad dat de paarden op stal erg schrokken door een plots lawaai, en degene die de stationary target beheersten gingen daar als eerste reactie naartoe, om daar dan even te staan en dan de situatie te (her)bekijken.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Dezelfde dingen gemerkt?
Zou hier wel interessant zijn voor [***] moest dat kunnen werken. Kan het natuurlijk altijd gewoon proberen (wil ik ook gaan doen) maar misschien zijn er al ervaringen :) Of andere ideeën erover. Idee erachter is dat ik het ding in de schuilstal wil ophangen en als hij schrikt van iets, dat hij dan als eerste reactie naar die target loopt, ipv in (letterlijk) blinde paniek met de kans dat hij in de draden hangt... Vandaar, maar heb geen idee of dat realistisch is om te denken :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:40

Ik train Kyra zo nu en dan op een stationary target in haar stal.

Maar wat Shawna zegt heb ik ook wel meegemaakt. Niet met een stationary target in haar stal, maar tijdens het trainen in de bak. Ze schrikt van iets en rent naar de mat. Dat is natuurlijk ook een target: met de voeten. Ik heb het in het filmpje laten zitten, kijk maar eens op 1:20 (schrikken) - 1:27 (staat ze op de mat).

http://www.youtube.com/watch?v=5C9EAujS ... zg&index=5

Ik denk dat dit is waar Shawna op doelt. Aantal pagina's terug hebben we de stationary target ook een beetje besproken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:22

Ik zou het gewoon proberen Sabine! Het is in ieder geval een leuke oefening en wie weet helpt het hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:31

Oh, super HL, zoiets bedoel ik inderdaad! Heel fijn om haar reactie zo te zien.
Ga het in ieder geval gewoon proberen :j Is altijd leuke training en als het iets goeds doet is het altijd mooi meegenomen :) Ga ook even de eerdere pagina's doornemen dan :)

Als ik hem al gewoon iets kan geven wat "vast" is en waar hij altijd terecht kan dan helpt dat misschien ook zijn schrikmomenten te onderdrukken (die misschien wel niet meer gaan voorkomen, maar ik ben liever voorbereid voor zover dat kan :Y) ). Als hij dan daar als eerste reactie naartoe gaat is de schrikreactie meestal al wat afgezwakt en kan hij de situatie "herbekijken" .. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:48

Als stationary target kun je heel goed een plasitc snijplank gebruiken. Duurzaam, blijft goed in de regen en kan bijna niet kapot. Ophangen op een prettige hoogte. Je kan natuurlijk ook met een mat (bv een rubberen stalmat) werken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:52

De stationary target (bvb matje op de grond), is dat aangeleerd als een eenvoudige 'stay' oefening? Vind het interessante materie dat hier wel van pas kan komen voor verscheidene handelingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:18

Merci voor het meedenken.
Dacht zelf aan een voetbal (heb ik nog wel ergens liggen) in een hooinet (die ik nu toch niet gebruik) en deze dan gewoon ophangen. Een plank moet je al weer echt in de muur schroeven en het zijn mijn muren niet :P En een mat of dergelijke die verzuipt spijtig genoeg in de schuilstal := :+ Wilde het punt in de schuilstal maken, dan is hij het verst van de draden verwijderd, anders zit hij alsnog door een draad uit moest hij zich vergissen.. en in de stal voelt hij zich wel fijn heb ik het idee :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:08

Mi_amore: ik heb de mat niet als 'stationary target' getraind. Mijn matten zijn ook niet stationary: ik verplaats ze continue en ik doe telkens weer andere oefeningen met de mat. Een stationary target is een 'vast' object, altijd op dezelfde plek.

Feit is wel dat staan op de mat altijd door mij goed beloond is. Staan op de mat is een van de 'foundation lessons'. Er zijn heel veel toepassingen voor en daardoor is het een goede basisoefening. Ik ben er pas geleden mee begonnen en heb er al zoveel plezier van gehad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:40

Ziet goed uit HL--- heb zelf ook beetje aan de polka gewerkt afgelopen zomer, maar het is moeilijk om aan te leren omdat je zelf aan veel moet denken.

Sabina, het lijkt mij altijd een poging waard? Kan iig geen kwaad.

Op mat staan heb ik ook mee gewerkt. Is altijd wel een goed uitgangspunt. Moest alleen het eraf gaan ook flink belonen, want dat wilden ze op bepaald moment niet meer :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:55

Bedankt voor je antwoord HL :j Ik ga er eens mee aan de slag :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:26

@Liljebo: ja ik vond de timing ook lastig: verbaal commando + precies op tijd toucheren en dan wel/niet clicken en daarover beslissen in een seconde. Nu ze weet wat de bedoeling is, is het gemakkelijker. Ik hoef al niet meer te clicken op het moment dat het been hoog in de lucht is, nu ik click voor 'door lopen' na een Spaanse pas.

Mat: ja erop én eraf goed belonen. Maar je moet altijd het tegenovergestelde gedrag goed belonen. Met de polka beloon ik dus ook weer 4 benen aan de grond.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:00

He HL, ik zag via de site van ITMHB in de facebookfeed van Inge de link naar jouw stukje in de Bit, leuk!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:52

Ja, ik vond het erg leuk dat ze dat gedeeld had. Ik heb hem hier ook op VVDD gezet.

Ik ben druk bezig met een webinar over clicker training met mijn collega Stepha nie K wok. Vandaag gaan we het opnemen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:08

Hier is het koud en druk en ik heb niet veel gedaan met Kyra qua training. Zijn jullie ook in winterslaap?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:16

Tja beetje druk met werk en myrtle loopt nog steeds onregelmatig. Dus als ik train ligt de nadruk op herstel, losmaken ed. Dus ik clicker wel maar ben minder in de experimenteermodus en dus minder te posten :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:34

Hier een beetje hetzelfde, weinig nieuws te melden :)