Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:06

Jammer nimue... maar wat lekker dat je een eigen overdekt arenaatje krijgt. Ik ben zomaar een beetje jaloers :o

Amigo20

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:14

@swaatjuh
Ik heb eerst geoefend zonder kunstje, gewoon klik=beloning :)
Dus gelijk na de klik heb ik hem beloond

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:59

Klinkt heel goed Nimue! Succes met bouwen!
Die rode loper is wel een heel leuk idee! De volgende rommelmarkt waar ik ben m'n ogen maar extra open houden ;)

Amigo20, misschien woog de beloning voor je pony niet op tegen hoe eng de clicker was?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:08

In tapijtwinkels kun je vaak heel goedkoop een stuk tapijt met rare afmetingen (te klein voor een kamer) kopen waar je heel gemakkelijk toch een loper uit kan halen. Overgebleven stukken zeg maar.

@Amigo, waar train je? Staat je paard in een stal, heb je hem vast aan een touw of wat is de situatie?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 06:23

Ha! Heel verhaal getypt, druk ik op tabblad sluiten... :(

Ik ben de laatste tijd bezig geweest met vrij springen en gebruik de matten als target na de sprong om de beloning te geven. Strategic reinforcement: clicken voor gewenst gedrag (een 'sprong') en op een andere plek belonen (de mat). Met als gevolg dat er actief naar de mat gegaan wordt: daar komt de beloning.

Ik heb niet meer als doel dat ze in haar eentje moet rondrennen en springen. Ik loop nu mee, het doel is immers: plezier krijgen in het springen, hoger laten springen (in het begin struikelde ze over de balkjes, daarna werd het aantikken en nu click ik voor 'foutloos' er overheen) en vooral actief door draven of galopperen na een sprong. Niets is irritanter dan een paard dat direct na de sprong in de ankers gaat, om welke reden dan ook.

Volgende stap was natuurlijk erop. Ik vond het best spannend, ik leer haar op de grond 'hoe hoger hoe beter' dus het was even afwachten hoe ze zou reageren onder het zadel. Ik had mijn camera mee.

Van de zomer heb ik wel eens 1 cavaletti gedraafd en ook regelmatig balkjes gestapt en gedraafd. Zelf ben ik als springer net zo groen als Kyra. Ik heb voor het laatst gesprongen voor mijn ruiterbewijs. Bestaat dat nog?
http://youtu.be/cRz6v69ObjM

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:23

Ziet er heel goed uit, HL. Ook mooi om te zien dat ze inderdaad duidelijk even een 'schift' moet maken onder het zadel. Goed werk!
Ben beetje jaloers omdat je een bak ter beschikking hebt. :o

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:04

Gaaf filmpje HL, mooi voorbeeld! Jammer dat mijn paard niet echt mag springen, krijg er helemaal zin van! Maar ik moet toch eens van die matjes regelen, ik doe namelijk wat jij ook doet, maar dan met balkjes draven en die matten zijn toch wel echt handig hierbij. Ook heel goed idee om te bridgen boven de sprong en te belonen op de mat!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:22

Ja een binnenbak is heerlijk. Het regent hier zoveel in de winter. Het kan hier dag-en-nacht regenen, echt heel anders dan bv Nederland, waar het tussendoor nog redelijk vaak een half uur/uurtje droog kan zijn.

Ik gebruik dit soort matten. http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-fo ... e-mat.html

Je kan natuurlijk ook andere matten of tapijt gebruiken of "plywood".

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 06:37

Ik kom ook nog eens vanuit de meeleesmodus aanwaaien.
Ik lees nog steeds mee, maar posten is er de laatste tijd niet meer echt van gekomen. Goed voornemen voor 2014: naast meelezen ook posten. Was zo druk de laatste tijd met vanalles en nog wat, maar vanaf nu doe ik weer mee. :)

Leuk filmpje HL! Mooi om de stappen en vooruitgang te zien.
Tapi was niet zo 'n springer, maar vindt het ondertussen wel fun! Ik moet het ook weer eens opnemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:36

HippoLogic schreef:
Ja een binnenbak is heerlijk. Het regent hier zoveel in de winter. Het kan hier dag-en-nacht regenen, echt heel anders dan bv Nederland, waar het tussendoor nog redelijk vaak een half uur/uurtje droog kan zijn.

.

Hier regent het de laatste maanden ook heel heel erg veel, tot en met dag en nacht -O-

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:58

Hallo allemaal, sorry dat ik weinig laat horen. Ik lees wel mee. Het gaat niet zo goed met Myrtle, ik dacht dat ze kreupel liep met een voorbeen omdat ze buiten in draf met haar hoofd knikte. Maar ze loopt kreupel met haar achterbeen, ze heeft spat en het is blijkbaar erger geworden. Ik train nog wel, vooral dressuur aan de hand. Dat is nodig want ze zit helemaal vast in haar rug door het kreupel lopen. Leuk dat jullie allemaal goed bezig zijn!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:05

Ah bah CM, dat is niet fijn. Zou het weer een rol spelen? Ik vind dat het met sil ook niet echt denderend gaat. Ze mag dus niet getraind worden, maar ik merk bij haar ook weer een verergering van de klachten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:39

liljebo schreef:
Ah bah CM, dat is niet fijn. Zou het weer een rol spelen? Ik vind dat het met sil ook niet echt denderend gaat. Ze mag dus niet getraind worden, maar ik merk bij haar ook weer een verergering van de klachten.

Het zou kunnen komen door het weer, maar het is erg plotseling achteruit gegaan dus het lijkt me van niet. We gaan binnenkort even naar de kliniek, dan weten we een beetje waar we aan toe zijn. Anders ga ik toch maar de vreselijkste doem scenario's verzinnen. Wie weet valt het mee en komt het weer goed. Sterkte met Sil.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:12

Oh CM, dat is niet fijn om te lezen. Hopelijk krijg je idd duidelijkheid als je naar de kliniek gaat, die onzekerheid vind ik altijd vreselijk. Ik ben dan ook zo'n doemdenker als er wat scheelt.

Veel succes met de paardjes, jij ook HL.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:17

Hm dat met die doemscenario's is erg herkenbaar. Ik ga niet naar de kliniek met sil, want ik weet wat het probleem is en ik weet dat het erger kan worden. Maar misschien dat ik haar tijdelijk op pijnstilling zet. Heb ik vorig jaar ook in de winter gedaan en daarna ging het beter.
Modder, ijs en sneeuw zijn echt heel vervelend voor haar... dan krijgt ze geheid meer last van haar been.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:49

weet iemand ook vanaf welke leeftijd je met clicker training kunt beginnen?
en dan de leeftijd van paard/pony

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:11

Vie: goed voornemen om meer te posten. Leuk.
Toch bijzonder he, hoe je een paard iets wat hij totaal niet leuk vindt en niet goed kan (zoals Kyra) toch aan kunt leren en zelf leuk kan leren vinden met R+.

CM: beterschap met Myrtle. Was het het diagonale achterbeen wat kreupel was? Tov het voorbeen dat je als oorzaak zag? Beterschap en hopelijk is het niet ernstig.

Ook voor SIl hoop ik dat ze niet te veel last krijgt, Liljebo. Regen kan ook zo deprimerend zijn als het lang duurt, pfff.

@Valuna: welkom hier. Je kan vanaf dag 1 met (clicker) training beginnen. Bij een veulen kun je misschien beter met een zachte clicker of een tongklik werken.

En voor heel jongen veulens werken kriebels of aaitjes het beste. Je kunt ze immers nog niet blij maken met vast voedsel. Het is dan aan jou om uit te vinden waar ze het kriebelen fijn vinden.

En als ze eenmaal weten dat je lekkere kriebels uitdeelt, kun je ze wel interesseren om iets voor je te doen. Iemand heeft hier wel eens een leuk filmpje over een veulen geplaatst. Ik heb geen linkje bij de hand.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:06

Sorry voor de offtopic maar goed nieuws, de kreupelheid van Myrtle kwam door de spat maar is een tijdelijk probleem. Iets van ontsteking/irritatie. Op de foto's was te zien dat het gewricht de afgelopen 2,5 jaar niet verslechterd is. Ik ben zo opgelucht! Nog een paar weken stappen en dan weer aan de slag :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:12

Ik las het op FB,. Ben erg blij voor je. Dan kun je iig verwachten dat het weer verbetert. Top

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:18

liljebo schreef:
Ik las het op FB,. Ben erg blij voor je. Dan kun je iig verwachten dat het weer verbetert. Top

Dank je LJ :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:55

Gelukkig, CM. Nu weet je waar je aan toe bent. Irritatie/ontsteking dat geneest toch wel? Moet ze ook op rust? Heerlijk te weten dat de spat niet verergerd is in 2,5 jaar.

Met Kyra ben ik nu bezig met de polka, als voorbereiding op de Spaanse pas. Ik wilde daar eerder niet aan beginnen. Nu ben ik echter zo ver dat ze niet meer te pas en te onpas ongevraagd gedrag uitvoert en vind ik het veilig genoeg.

Onder het zadel ben ik bezig met de overgang galop-draf. Ik heb heel goed gewerkt aan de overgangen stap- galop en draf-galop. Ik ben heel veel bezig geweest met de overgang en de galop zelf, dus die eindigde vaak ik een click (en halt). Nu heb ik 2 trainingen beloond voor de draf NA de galop en dat deed ze gisteren zo goed!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:09

Leuk HL, en slim dat je nu pas spaanse pas gaat trainen. Ja hoor het geneest weer, dus het is heel goed nieuws. Nog drie weken stappen en dan weer meer doen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:31

Goed nieuws CM!
HL, dat klinkt heel leuk, polka- en spaanse pas en overgangen terug oefenen!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:56

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 04:31

Ik vond deze ook wel interessant: over lumpers and splitters.

Ik denk dat ik een splitter ben, dat is mijn streven. Ik weet wel dat de keren dat bepaald gedrag niet snel geleerd werd ik aan het lumpen was.