Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:15

Liljebo: he fijn es iemand die ook out of the box meedenkt ipv in vastgelegde patronen.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:26

Peetstap, het is altijd zinvol om goed om je heen te blijven kijken. Je kunt van iedereen leren, en dan bedoel ik zeker niet alleen goeroes.

HL kom maar op met het filmpje

Ik heb vandaag even met shakira in de bak van de buurman met de lange teugel geoefend, maar mééén... weet niet wat het mormeltje heeft gegeven, maar ze had vandaag weer zo'n lading energie... was ook een beetje stout. Echt wennen na het werken met oudere en wat gebrekkige paarden; zo'n levendige brok energie.

Toen ik haar kocht snotterde ze een beetje en was ik niet zeker van haar gezondheid en heb haar daarom in de kliniek goed laten doorlichten. Daar kwam uit dat ze gezond was, maar in slechte conditie (fokmerrietje, niet gewerkt en steeds met veulen aan de voet gelopen)
Ik vond haar ook vaak wat traag, zeker de laatste maanden.
Maar nu is ze enorm energiek Zie haar ook in de wei nog wel eens racen. Heerlijk.
Wel lekker werken nu. Ben benieuwd of het zo blijft.
Ze maakt nu iig een goede gezonde en fitte indruk (snottert ook niet meer en dat heeft ze wel heel erg lang gedaan... gewoon onschuldige doorzichtige snotjes, maar nu niets meer)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:05

liljebo schreef:
Leuk te horen hoe het gaat met swa. Met longeren had ik ook wel eens wat druk nodig, maar momenteel longeer ik eigenlijk niet meer, want we vonden het allebei niet zo geweldig. :+ Het mee naar voren nemen is voor mij ook een experiment hoor. Kom later wel erop terug als ik echt weet of het effect heeft.

Dankjewel voor je reactie. Gelukkig houdt Swa er meestal wel van om te bewegen en ik ben blij dat het longeren verder heel leuk gaat! Ik bedenk me nu dat ik misschien wel een sprongetje in de bak zou kunnen zetten, en als hij dan toevallig aangaloppeert om te gaan springen, kan ik mooi clicken! Gelukkig wordt je creatief van clickeren, misschien krijg ik nog wel meer ideeën.
Wat fijn dat Shakira zo energiek is! Je hebt het verdiend na alle pech.

Ik vind de waterhole rituals wel interessant. Ik had eerder van Caroline Resnick gehoord dan van Karine, maar de overeenkomsten vielen me inderdaad wel op. Ik heb verder nooit iets met NH gedaan behalve veel gelezen en bekeken op internet, dus voor mij zou er vast wel veel van te leren zijn. Dit is dan ook wel wat me het meeste aanspreekt.

HL: ik zag je filmpje gisteren op facebook, mooi! Gaat die tweede trainer dan bij de mat aan de andere kant staan om Kyra naar zich toe te roepen?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:25

Goed idee swaatjuh om een sprongetje neer te zetten.

@peetstap ik heb de artikelen nog niet gelezen dus heb nog geen mening.

@LJ top dat ze zo veel energie heeft!

@HL leuk filmpje,het gaat ook allemaal netjes georganiseerd.

Ik heb vandaag weer van a naar b geoefend met 2 pionnen en een tweede trainer. Dit keer met rammelende emmers in onze handen om wat meer energie te krijgen. Myrtle stapte goed door maar draafde niet. Toen rende ik een stuk met haar mee en toen ging het knopje om. Ze begon te rennen tussen de pionnen! Wel netjes stoppen om te targetten en te eten natuurlijk :).

( offtopic: mijn stage clickerhond kan nu een doekje in de wasmachine doen. Het is zoooo schattig )

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:46

Leuk Chantal, vooral dat het knopje omging nadat jij haar even hielp! En wanneer laat je een filmpje zien van je clickerhond? Zoveel schattigheid vraagt daar gewoon om! :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 03:09

Ik heb Kyra's schrikken er niet uitgeknipt. Ze rent namelijk naar de achterste mat, als eerste. Daarna wil ze zelfs naar mij toe draven.

Ja ik ben van plan bij iedere mat een trainer neer te zetten. Wel dichterbij de hindernis en beiden een targetstick, tot ze op haar naam reageert bij ons beiden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 07:53

@HL ben nog niet helemaal wakker, ik wilde vragen waarom je met 2 trainers ging trainen, want het gaat zo toch goed. Maar dan hoef je niet meer mee te rennen natuurlijk :)

@swaatjuh ik weet niet of de eigenaren van de hond dat wel willen. En de oefening is nog niet netjes afgewerkt. Soms rent ze opeens weg met het doekje. Wat trouwens ook heel schattig uitziet :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:30

HL,ze doet het heel goed, Toch elke keer weer mooi om te zien hoe clickerpaarden fouten mogen maken. Zo'n verademing soms. :)
Maar ik snap je reden voor twee trainers ook. Is wel handig als je niet hoeft mee te rennen.

Swaatjuh, als ik al longeerde, deed ik dat met veel afwisseling... en idd soms ook een sprongetje (hoewel shakira dus niet zo graag blijkt te springen:) )Beetje op de manier zoals Nathalie Penquitt; hele bak gebruiken, grote voltes, kleine voltes, vaak van hand veranderen etc.

CM wat leuk dat bij Kyra de knop omging. Het blijft altijd zoeken wat werkt he. Maar dat maakt het natuurlijk ook leuk. Ik vind zelf dat je van clickertraining gewoon anders, creatiever, gaat denken.
En wat leuk dat die hond het zo goed doet.

Hoog tijd dat ik ook weer met mijn honden ga clickeren (behalve dan het uitbreiden van het volgen, wat ik wel doe.) Ze vinden dat zo leuk. Heb hen al geleerd iets terug te brengen en oh wee als ik ergens een sok of zakdoek laat rondslingeren. Ze halen het zelfs stiekem van de tafel of stoel af, om het mij dan heel enthousiast te brengen (waar ze dan natuurlijk iets voor krijgen... dus ik houdt dat pikken zelf in stand, maar ik vind het zo snoezig. En ze doen het dus ook als ik echt dingen kwijt ben, wat nogal eens voorkomt)Ik moet echt mijzelf onder de kont schoppen en het weer vaker met hen doen. Zeker nu het winter wordt en voor hen buiten wat minder te beleven is.

Ik heb gisteren trouwens wel een keer geclickt en niet beloond. Was even een twijfelpunt. Exact op het moment dat ik clickte voor goede voorwaartse energie, bokte ze. En ik wilde eigenlijk niet belonen voor het bokken.Ik heb toen, met het risico op frustratie, geen snoepje gegeven, maar weer voorwaarts gevraagd. Gelukkig bleef frustratie uit (zou ze de 'hint' hebben begrepen) Ze heeft het verder goed gedaan en verder bokken bleef uit.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:17

Lijkt me prima dat je niet gevoerd hebt LJ, eigenlijk hoort het niet ( dwz als je 1 klik 1 snoepje methode gebruikt) maar als je 999 van de 1000 keer wel voert lijkt het me geen probleem. Ik zou het ook zo gedaan hebben.

Myrtle gaf ook een bokje gisteren maar op dat moment liep er niemand naast haar, ze was onderweg van pion A naar pion B dus ik vond het niet zo erg. Maar ja blijft toch opletten met dat soort dingen ik moet dan wel meteen aan dat youtube filmpje denken van dat meisje die met een paard rent en een trap krijgt. Maar Ik denk niet dat Myrtle het begrepen had als ze een halve minuut na het bokje bij de pion zou arriveren en geen beloning zou krijgen. En toen ze bij mij stond was ze braaf en rustig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:29

Nee, dat is ook een hele andere situatie. Ik was aan het lange teugelen en liep dus dicht bij haar. Ik wil dan absoluut geen gebok stimuleren. Vandaar dus ook mijn beslissing en die pakte gelukkig goed uit (was nog even bang dat ze de click aan de bok ging koppelen, maar de bok kwam waarschijnlijk al aan net voor de click omdat het gelijktijdig gebeurde.)

Die film van dat meisje ken ik ook, maar ik moet eerlijk zeggen dat ze wel enorm veel signalen miste en echt consequent op de verkeerde momenten beloonde. Ze moedigde (onbewust) het heftige gedrag van het paard enorm aan en je zag het dan ook lang van te voren aankomen

In die zin heb ik ook moeite met de 'hype' om met je paard te spelen.(dus rond rennen met paard en gek doen) Ik heb daar toch al veel filmpjes van gezien, meestal met jonge meiden, en verbaas mij vooral erover dat er niet meer ongelukken gebeuren.
Ik heb echt vaak het idee dat nogal eens wordt vergeten dat een paard geen mens is, anders denkt en anders reageert. Daar waar ook nog wordt gewerkt met voer, zie je enorm veel belonen op verkeerde momenten.
Levensgevaarlijk.

*edit* het mag duidelijk zijn dat ik daarmee absoluut niet bedoel wat HL doet of het vragen van een paard om naast je te rennen, want dat gebeurt bij de clickertrainers allemaal heel gecontroleerd en met groot bewustzijn wanneer beloond moet/mag worden.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 26-11-13 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:31

Dat bokje is toch juist goed - je wilt meer energie en dat geeft ze :-) Als ze vervolgens braaf bij de pion staat, doet ze de oefening fantastisch goed, lijkt mij!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:32

LJ: ik 'speel' in die zin ook niet met mijn paarden - 170 hoog, 3 jaar oud en veel energie met losse beentjes, nee, dank je! MIjn opmerking over het bokje was voor CM bedoeld. Kan me voorstellen dat je bij het lange teugelen dat soort reacties niet wilt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:37

nimue2010 schreef:
Dat bokje is toch juist goed - je wilt meer energie en dat geeft ze :-) Als ze vervolgens braaf bij de pion staat, doet ze de oefening fantastisch goed, lijkt mij!

Helemaal waar! En heb haar ook uitvoerig en enthousiast beloond en ben daarna met een grote smile naar huis gegaan :). Maar ja ik ben iemand die soms wat teveel nadenkt over wat er fout zou kunnen gaan. Probeer het af te leren ;).

HL zeker een hele andere situatie in jou geval had ik hetzelfde gedaan. En idd als ik dat meisje in het filmpje was was ik al eerder gestopt ik zou me niet op mijn gemak gevoeld hebben. Het filmpje van HL is een mooi voorbeeld van hoe het wel moet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:35

Liljebo: niet voeren na een click kan soms een twijfelpunt zijn. Maar het voeren op zich is ook een reinforcement-moment. Ik snap wel dat je niet gevoerd hebt. Het is soms vreselijk moeilijk: je wilt in een halve seconde de juiste beslissing maken. Of het de juiste was, leer je later. :D

In het filmpje met Kyra doe ik dat ook: ik wil dat ze naar mij komt direct nadat ze is geschrokken. Maar dat heeft geen schijn van kans. :D Ik schrik wel van haar bok (ze is nog op ruime afstand) maar het is net of ze daarmee bedoeld: "Schiet op! Gevaar!! Kom op laten we er samen vandoor gaan". Ja Kyra gebruikt druk op mij om me aan het lopen te krijgen. ;)

Met vrij longeren heb ik ook wel regelmatig op of direct na een bok (per ongeluk geclickt) want daarna spurt ze weg. De bedoeling was om de extra energie naar voren te belonen. Maar clicken voor een bok op 15 meter afstand is totaal niet vergelijkbaar met een bokje tijdens het lange teugelen. *Ik weet ook niet meer waarom ik dit allemaal opschrijf* :o

@Liljebo: natuurlijk snap ik dat dat niet op het filmpje van mij en Kyra slaat. "In vrijheid werken" waarbij alle oefeningen zorgvuldig zijn getraind is totaal iets anders dan "vrij spelen" waarbij een paard zoveel mogelijk wordt opgehitst door iemand (meestal een jonge meid) die zich niet bewust is van de lichaamstaal van het paard en de gevolgen die het heeft in het trainingsproces.

Ik wil met 2 trainers werken, niet per se omdat ik dan minder hoef te rennen. Maar het doel is meer dat ik haar van met weg kan sturen naar iets en over iets. Het wordt een experiment hoor.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:15

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:23

Nimue,dat bedoel ik ,ja.Het lijkt wel of de (meestal) meisjes zo opgaan in dat ideaalbeeld van dromerige mens/paard relaties waarbij ze samen door de bossen rennen, dat ze hun gevoel voor realiteit verliezen. Ik zou het ook niet met silja of shakira durven, terwijl die al 17 en 9 zijn. Maar Silja houdt niet van dat soort grapjes en wordt pissig (ze heeft nogal lange tenen... uh hoeven) en shakira is gewoon een kleine bitch die van de gelegenheid gebruik zou maken om eens lekker te bitchen :+. Hälga zou waarschijnlijk gewoon blijven staan en mij met verwonderde ogen bekijken en trulsa rent wel boos achter mij aan (waarom ren je weg met snoepjes?????) maar houdt dat niet lang vol.

CM toen ik mijn hele oude paardje nog had (nou ja, ander oud paard dus, lang geleden :+ ) stond deze op een manege/pensionstal en we deden altijd mee met de gezamelijke buitenritten. Als dit paard bij een galop een klein vrolijkheidsbokje maakte vond iedereen, inclusief ik, dat alleen maar schattig. Is dan idd iets heel anders. Bij shakira moet ik wat meer op mijn strepen staan en definitief niet belonen voor dat soort spurten... al helemaal niet als ik er vlakbij sta.

HL haha, ik leg ook vaak veel uit en denk dan... schrijf ik niet teveel? maar ik begrijp goed wat je wil zeggen... is ook iets anders... behalve dan bij het naar je toekomen. Dat is ook zo'n moment. En schrikken doe je meestal toch wel van een plotse bok, denk ik. Zal ook het gezond verstand van ons zijn, dat even waarchuwt_: Oppassen

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:57

@ceasario: nee, wij zijn niet uit de bocht gevlogen :-) haha

HL: Heb ook een oefening met 2 trainers gedaan. Heel bewust wegsturen naar de ander en daar belonen. Paard vond het vreselijk leuk en er komt echt energie en tempo in. Alleen oppassen dat ze niet zelf alvast weer terug gaan rennen, maar pas vertrekken op een signaal...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:41

Bedankt voor de tip, ik ben heel beniew hoe Kyra het gaat doen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:42

Heb vandaag met shakira een boomstammetje (dun) gehaald, achter in de wei. We moesten alleen een hoog bruggetje over en dat was ook nog erg lastig te bereiken, omdat er veel takken en dunne boompjes voor lagen. Was een heel geklooi, en ik moest haar vaak laten omdraaiden, manouvreren etc. Heel leerzaam voor allebei en ze was erg braaf... reageerde ook niet op de strengen tegen haar benen bij de scherpe bochten en bleef staan als ik de boom even moest corrigeren... alleen het laatste stukje, richting stal, moest ze even een bokje maken... opluchting denk ik, omdat ze zich zo goed had gehouden en zo fijn had samengewerkt. haha. Knappe pony.

*heeft niet echt met clickeren te maken, hoewel ik die natuurlijk toch wel gebruik... dat dan weer wel*

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:05

Leuk dat jullie weer verder zijn gegaan met boomstammen slepen! Fijn dat ze niet reageert op de strengen, is toch wel een van de belangrijkste dingen dat ze daar kalm bij blijven. :)

Swa en ik hebben vandaag een fietstochtje gemaakt, het eerste stuk heb ik veel geklikt voor vlot naast mijn fiets stappen. Na zo'n 500 m wilde hij alleen nog maar lekker hard doorlopen. Ik heb hem zeker 10 keer moeten zeggen niet te galopperen. :P Na een tijdje kwamen we eindelijk bij een goed galoppad (lees: een verhard stuk voor mij en een goede brede berm voor hem) en toen kon hij lekker gaan. Heerlijk. :) Daarna hebben we nog even wat vrijheidsdressuur oefeningen gedaan, vooral geoefend met de spagaat. Twee keer deed hij hem zelfs netjes vierkant (Swa staat echt nooit vierkant). Dus lekker veel beloond. En een klein beginnetje gemaakt met de klassieke buiging.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:12

Gaaf filmpje HL! Dat ziet er echt goed uit. En wat een leuk paard is Kyra toch. Het brengt me op het idee om ook met een mat o.i.d. te werken want ik heb nu dat ze meteen na de balkjes lopen (geen sprong, dat is te zwaar) inderdaad de energie er meteen uit is en ze een beloning verwacht. Goed idee om dan een doel na de sprong of balkjes in te stellen.
Helaas geen tijd om op iedereen te reageren maar ik lees allemaal mooie dingen, fijn!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:36

Swaatjuh,leuk, fietsen. Heb ik allang niet meer gedaan. Ga nu ook maar niet meer opbouwen, want in de winter met sneeuw komt er toch niets van. Beter voorbereiden voor het sleetje :)
Fijn dat swa het allemaal zo goed deed.

En ja... het is wel heel erg belangrijk dat ze niet reageert op dingen tegen haar benen. Ben soms met opzet een beetje lomp(klinkt beter dan zeggen dat ik gewoon van nature lomp ben. )

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:36

Oja, sleetje rijden is ook erg leuk!
Als we er hier in Nederland gelegenheid voor hebben, ga ik dat zeker weer proberen.

Interessant wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je paard de energie behoudt na springen/balkjes. Ik heb Swa nooit geleerd om naar een mat te gaan, dus ik denk dat ik het dan misschien met een pion zou doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:01

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:40

IK heb nog geen kans gehad om met een 2e trainer te werken. Maar ik heb de hindernis lager gemaakt en de matten dichterbij elkaar gelegd. Daarna ben ik naast de cavalet gaan staan zodat ik alleen hoef te wijzen: daarheen! En ze werd er behoorlijk fel van. :D