Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:32

CM wat saai :+ Nee, top toch dat het zo goed gaat.

Ik merk zelf met trainen dat het toch een kwestie blijft van proberen en zoeken naar de juiste methode voor een paard. Ik doe dat met shakira ook.... probeer verschillende manieren van aanpak, maar niet altijd de juiste keuze, maar denk erover na als het niet werkt en verander van tactiek. Is eigenlijk ook wel een deel van de uitdaging, toch.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:43

Wat fijn CM dat het weer zo goed ging! Waardoor komt het denk je dat het nu telkens zo goed gaat?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:50

CM; heerlijk als het fijn gaat! Bedoel je leadrope en halster ipv teugels en bit?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:30

@lj zeker deel van de uitdaging :)
@visitor omdat ik les heb denk ik
@nimue, met een superzacht bitloze sidepull van marilot en de leadrope

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:56

CM: oké, ik moest nl opeens aan tanden denken, die kunnen goede bewegingen ook behoorlijk in de weg zitten :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:46

nimue2010 schreef:
CM: oké, ik moest nl opeens aan tanden denken, die kunnen goede bewegingen ook behoorlijk in de weg zitten :-)

Ik trainde voor de clickertijd dressuur met de kaptoom dus ook bitloos. Maar de kaptoom werkt best scherp in.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:07

Ah, is het dan zo dat je nu gewoon wat beter weet waarvoor/wanneer je moet clicken dan toen je geen/minder les had? Echt fijn dat de les zoveel helpt en je instructrice zo meegaat met de CT!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:11

Visitor schreef:
Ah, is het dan zo dat je nu gewoon wat beter weet waarvoor/wanneer je moet clicken dan toen je geen/minder les had? Echt fijn dat de les zoveel helpt en je instructrice zo meegaat met de CT!

ja dat ook V, maar ook dat ik zelf door anders te lopen (bv langere passen) haar beter aan het lopen krijg.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:01

@Liljebo: dat angst/hormonen cushing gerelateerd zijn, wist ik niet. Klinkt alsof dat best in het plaatje van mijn eerste pony past. Hij werd op latere leeftijd (ong. 19 jaar) ook soms heel bang voor allerlei dingen terwijl hij daarvoor 100% verkeersmak en betrouwbaar was.

@CM: echt leuk om te horen dat je les zo goed ging. Ik snak ook naar rijles, helaas mag ik geen instructeur van buitenaf laten komen. Met Kyra naar een andere locatie is op dit moment ook even niet binnen de mogelijkheden.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:48

CM: "door anders te lopen (bv langere passen)" - zou dat dan toch mirroring zijn :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:59

Ja nimue zo kun je het noemen :), maar is niet hetzelfde als imitatie waar we het ooit over hadden. Ik meen dat dat toch over nieuw en complex gedrag gaat.

Visitor nog veel meer hoor, ik heb zelf bedacht dat ik de hulpen dan alleen zacht geef en niet de druk verhoog. Maar zij weet weer welke hulp nodig is om je paard correct te laten lopen, wat meer stelling hier, wat meer voorwaarts daar etc etc

HL jammer dat het niet mag op jou stal, misschien iets doen met online lessen? Is toch wel lastig he met rijden...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:04

CM bij de dvd's van alexandra kurland lieten ze ook de invloed van je eigen houding en manier van lopen op het paard zien. Het ging soms over kleine dingen, die je nauwelijks opmerkte als je het niet wist, maar waar een paard feilloos op reageerde, Ik denk dat je die dingen zelf al helemaal niet ziet. Weet zeker dat ik , zeker toen ik nog daarmee bezig was, ook veel fouten maakte. Les hebben heeft altijd toegevoegde waarde, denk ik, mits het een goede lesgever is. Ik had die mogelijkheid hier helaas ook niet.

HL. jam cushing en angst/onberekenbaar gedrag is idd gerelateerd. Komt door de chaos in de hormonen. Denk maar eens aan pubers en vrouwen in de overgang... die hebben ook erg last van wisselende emoties. :) Trouwens... lichamelijke ongemakken en angst zijn ook gerelateerd. Bleek uit een onderzoek. Nog afgezien van het feit dat een ouder paard ook wat minder goed ziet en hoort en ook daardoor meer gespannen kan raken. Hoeft dus niet, maar kan dus wel.
Eigenlijk ook logisch allemaal gezien een paard toch een prooidier is en het instinct daarvan gewoon nog in takt is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:19

Ik kom even heel blij melden dat de clicker clinic van morgen zelfs een wachtlijst heeft van 1 persoon. Dit is de 2e clicker clinic die Stephanie en ik samen doen. Het is bij haar op stal. We hadden niet echt op toeschouwers gerekend, maar er komt zelfs iemand (met 3 kinderen) kijken die een uurtje rijden van ons af woont.

Ook heb ik mijn eerst theorieles gehouden en daar kwam 1 persoon op af. Ik had haar gezegd dat het sowieso door zou gaan. Je kunt niet 1 geïnteresseerde afwijzen vind ik, als je clicker training wilt helpen verspreiden, én het dwingt me om mijn presentatie te oefenen en beter te worden. Ze vond het echt geweldig (ging over het maken van een trainingsplan en hoe je shapingplannen kun maken) en de 2 uur die ervoor stonden liepen zelfs uit. :) Zij was toeschouwer bij onze eerste clinic, maar kwam wat laat binnen. En zo begint het toch een beetje op gang te komen. *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:22

Goed bezig. De paardenwereld is erg conservatief en je dringt niet gemakkelijk door met een alternatieve manier van werken, maar beetje voor beetje verandert het toch. Heel goed om gewoon door te zetten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:21

Als je een paar enthousiastelingen hebt dan kan het zich als een olievlek verspreiden, maar om een 'movement' te creëren heb je eerst een paar volgers nodig, en dat is het moeilijkst. Ik heb weer een TED talk gekeken. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:13

Haha... maar daar zitten wel verdraaid goede bij, vind ik. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:15

Ik vond nog een mooi fimpje. Het gaat wel over de basics, maar toch wel de moeite waard.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:30

Altijd leuk om te zien wat er mogelijk is HL :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:03

Leuk filmpje

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:09

Zeker de moeite waard, HL, leuk filmpje!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:09

crosmuller schreef:
Myrtle is net behandeld door haar dierenarts/fysio/acupuncturist en ze was positief over hoe het met haar ging. Alleen vond ze dat ik wat fanatieker met haar aan de hand mag rechtrichten omdat ze links wel vast zat.

Dit is al langer een punt waar ik tegen aan loop. Mijn eigen wens om 99% met R+ te werken, de lichamelijke behoeftes van mijn paard en mijn toch nog niet zo geweldige trainings skills (als ik die had zou ik haar toch allang kunnen rechtrichten met de clicker).

Het lukt me best om een paar nette kwart of halve voltes aan de hand in stap te doen, maar om mijn paard een half uur lang gemotiveerd te houden voor dit soort werk is andere koek. Ik hoop dat jullie ideeën hebben voor mij? Even mee brainstormen? Wat ik heb bedacht:

- niet gymnastiserende oefeningen afwisselen met wel gymnastiserende oefeningen, bv een schouder binnenwaarts langs de lange zijde en dan pion targetten ofzo
- wat rechtricht oefeningen meepakken op buitenritjes
- Inge zei een keer dat in een bochtje om een pion heen een goede oefening w
Barst maar los en help mij aan een beetje inspiratie :)

Zo ik quote mezelf van een half jaar geleden even :).

Vandaag is Myrtle weer behandeld door de fysio en het ging heel goed *\o/* , ik ben daar zo blij mee is echt een beetje een mijlpaal. Ik had zelf twijfels of ik het voor elkaar kon krijgen met R+ maar het kan! Kleine kanttekening dat we in de les nog wel wat R- gebruiken hoor, en dat er ook nog dagen zijn dat Myrtle zo naar me kijkt van "OMG ik hoef toch niet te bewegen voor die wortel hoop ik he". Maar toch!

Niet helemaal alleen gedaan natuurlijk, ook dankzij mijn instructrice, tips van Inge, tips van mensen hier natuurlijk, mijn trainingsmaatjes en het trainingsplan (dat heeft me nl geholpen on niet teveel af te dwalen). Ben echt heel blij!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:33

Joeppie! Wat heerlijk! In dubbel opzicht! Heerlijk dat Myrtle lekker in haar vel zit en heerlijk dat je dus meer met R+ kunt dan je dacht!!! Ik bewonder je - dat meen ik hoor!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:36

nimue2010 schreef:
Joeppie! Wat heerlijk! In dubbel opzicht! Heerlijk dat Myrtle lekker in haar vel zit en heerlijk dat je dus meer met R+ kunt dan je dacht!!! Ik bewonder je - dat meen ik hoor!

Haha dat zou ik niet doen als ik jou was hoor, ik voel me best vaak een prutser ;) .

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:38

Nou, dat is dan nergens voor nodig!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:40

Joehoe wat fijn! *\o/* Zie je wel dat jullie het kunnen! +:)+
Wat zei de fysio nu?
Ik had vanochtend ook iets leuks, wilde beginnen met oefenen met staart targetten tegen mijn hand als ik erachter sta. Begon met erachter staan en kriebelen aan staart en toen ze naar achter neigde (misschien omdat ze om wilde draaien, wat ben je daar aan het doen? of misschien omdat het lekker was en ze wat meer druk wilde uitoefenen) gebridged en beloond en dat gebeurde daarna meteen nog één of twee keer en toen had ze het volgens mij door, meteen 'bil' als stemcommando toegevoegd en daarna zette ze nl. nog een keer of 3 of 4 heel bewust een pasje achteruit als ik ging krabbelen en 'bil' zei. Dikke dikke jackpot en gestopt. Zo leuk om te zien hoe snel dat gaat als ze eenmaal door hebben dat de bridge betekent 'je bent op de goede weg, hier is je beloning, doe dat nog maar eens'. Nu het krabbelen uitfaden en 'bil' en afstand tussen mijn hand en staart erin faden. Het lichaamsdelen targetten gaat tot nu toe echt zoooo veel makkelijker dan ik ooit had gedacht! (We kunnen alleen nog maar de schouder verder hoor, haha. Oja en neus natuurlijk. :+ )
Nimue, hoe gaat het bij jou dan?