Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:50

Wij zitten er nu middenin. We hebben dus wel bomen in de wei en silja gaat never nooit niet de stal in als het stormt. Ze is dan panisch bij het minste gevoel van belemmering. En gezien ze de big boss is, blijft de rest bij haar.

De ellende is dat ik niet na de storm kan kijken hoe het is, want je ziet hier geen hand voor ogen en ik kan de paarden in het donker dan niet vinden. Heel erg Kl***

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:01

Ik voel een trainingsdingetje aankomen: leer je paarden targetten op een lampje/lampion in het donker. ;)

Ik heb gisteren 2 cavaletti in de bak gezet en aan de anderen kant van de 'cirkel' (op de andere hoefslag) een mat.

............................. X------X
■ .
........................... X------X

[de stippels betekenen niets, maar zorgen ervoor dat de "cavaletti" aan de rechterkant staan.]

Ik wilde in draf maar ze ging de 1e keer in stap erover. Dit was niet erg, het was de 3e keer dat we uberhaupte onder het zadel over een hindernis gingen. Ik heb haar heel erg verbaal goed geprezen en ben direct naar de mat reden voor een hoge reinforcement.

Ik heb de afgelopen weken een keer of drie de why would you leave me game gedaan, dus de mat is nu extra aantrekkelijk geworden.

De 2e keer ging ze in draf en draafde ze ook door naar de mat en de 3e keer ging ze met een echte 'huppel' over de 2e cavaletti.

Het gebruik van de mat zorgt ervoor dat ik onder het zadel dus niet hoef te clicken boven of direct na de sprong. Dat heb ik eerder al vanaf de grond gedaan, maar mijn doel onder het zadel is dus dat ze ook actief blijft na de sprong.

Dit vond ik een super goed moment om te stoppen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 07:35

HL je zit weer vol creatieve ideeen, leuk! Misschien ga ik vanavond ook maar weer eens rijden in de bak, dan zet ik ergens een pion ipv de mat.

Storm overleefd LJ?

Op maandag train ik altijd met een stalgenootje en haar paard ( voorbereiding tandarts ), ze helpt me nu ook met myrtle. We oefenen dan A naar B ( van mij naar de pion ). Gisteren liep ze al een halve baklengte, dat zou me in mijn eentje niet gelukt zijn. Ik zag in een shawna karrasch demo dat ze wat extra tempo kregen door met een emmer met biksjes te rammelen. Dat gaan we volgende week proberen.

Ik heb een heel schattig filmpje van mijn kat die zelf de deur van de reismand openmaakt, als iemand het leuk vindt om te zien pb maar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:35

HL inderdaad haha... dat is wel gemakkelijk. Al sluit silja met storm mentaal helemaal af. Er is dan echt geen land mee te bezeilen. Onmogelijk om door te dringen.
Maar op zich wel een grappig idee. De kleintjes zouden er zomaar op kunnen reageren(hälga blijft in crisistijden altijd trouw bij silja... nja, ze zou haar ook niet kwijt raken als ze het zou willen :+ ) Leuk dat kyra de oef zo goed doet. Met die mat heb ik ook wel eens mee gewerkt. Gaat goed, ja.

CM ik ben nog niet in de wei geweest, maar stond wel meteen naar buiten te staren toen het minder donker werd vanmorgen. Zag eerst in de schemering shakira niet... dus natuurlijk ff ongerust, maar later zag ik ze alle 4. Stonden rustig te dutten op hun vaste plek.
Top dat je zoveel hebt aan de tips van amable en de filmpjes. Lekker om zoveel inspiratie en ideeen op te doen.

Ik heb voor nu shakira op hoge beloning staan als we aan de lange teugel naar buiten gaan. Ik ga dan niet ver, maar beloon veel voor voorwaartse drang van huis af. Naar huis toe, oefenen we regelmatig netjes stil staan. Heb het dus echt losgekoppeld van kilometers maken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:33

Goed bezig LJ, kun je de paarden anders geen fluorescerende dekentjes op doen :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:24

Die werken alleen als je er met een lamp op schijnt. Er zijn hier dus geen lampen. (zweedse platteland is zakkedonker :+ ) Glow in the dark kan wel :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:30

liljebo schreef:
Die werken alleen als je er met een lamp op schijnt. Er zijn hier dus geen lampen. (zweedse platteland is zakkedonker :+ ) Glow in the dark kan wel :)

of lampjes aan de dekens, of in de manen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:53

Moet ik ff wachten... dan heb ik wandelende kerstbomen :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:56

liljebo schreef:
Moet ik ff wachten... dan heb ik wandelende kerstbomen :+

ja ik heb voor myrtle lichtgevende gele bandjes voor om de benen met flikkerende rode lampjes, voor het wandelen in het donker. Heel hip :D

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:58

Haha leuk die lampjes :)
Blij dat ze daar nog allemaal recht staan :D Denk dat die dekentjes in het donker alleen maar gaan flapperen en een slecht idee zijn :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:15

CM Gaaaaaaf... hihi. Ik wil ook knipperlichtjes op mijn paarden. :)

Gaelle, idd... mijn paarden houden niet van dekens :+ Heb van die hardjanen die geen gedoedel aan hun lijf willen. Maar kerstverlichting in de maken moet toch kunnen eigenlijk O:)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:30

De batterijtjes zijn wel snel leeg LJ

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:05

Op zonnecellen? Hoewel.... de zon schijnt niet zoveel met de kerst :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:06

Dat bestaat nog niet denk ik........ een gouden business idee wordt geboren ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:29

Dan wil ik ook wel lampjes :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:07

liljebo schreef:
HL inderdaad haha... dat is wel gemakkelijk. Al sluit silja met storm mentaal helemaal af. Er is dan echt geen land mee te bezeilen. Onmogelijk om door te dringen.
Maar op zich wel een grappig idee. De kleintjes zouden er zomaar op kunnen reageren(hälga blijft in crisistijden altijd trouw bij silja... nja, ze zou haar ook niet kwijt raken als ze het zou willen :+ )

Dit doet me weer denken aan de "stationary targets"die sommige trainers in hun stal hebben hangen. Het schijnt toch echt een ontspanningsoefening te zijn in tijden van stress (onweer/vuurwerk), om hun target aan te raken als er iets spannends gebeurd. Dan gaan de paarden die daar aan kunnen targetten heen om een rustmoment te creëren. Dat heb ik al meerdere keren gelezen en gehoord (op de lezingen).

Ik heb zelf nog niet echt serieus met zo'n vast targetpunt in de stal gewerkt, hoewel ik er wel eens mee bezig ben geweest. Voor jou zou een lichtgevend target aan een paal/hek misschien een uitkomst bieden? :+

Vandaag schattige foto's gemaakt van onze zoon op Kyra. Hij heeft ook gedraafd en dat vindt hij super gaaf:"Rennen! Kyra, rennen!" zegt hij steeds. :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:58

Grappig, ik realiseer me ineens dat met Horse Event Jauke even schrok van het applaus en snel naar zijn blok rende en daar op ging staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:08

HL, ik heb daar ook mee gewerkt, maar dat werkt in een moment van stress of bv tijdens een behandeling, maar niet tijdens een storm (paard kan echt niet zo lang met zijn neus bij een target staan)

heb met silja destijds wel veel met targetten gewerkt om haar mee naar buiten te kunnen nemen, toen ze paniekeriger werd en dat heeft ook een tijdje gewerkt, maar naarmate de ouder wordt (slechter zicht? probleem met de oren? gevoel dat ze niet kan vluchten vanwege haar been? ) werd het moeilijker.

Ik ben gestopt met haar mee naar buiten te nemen, toen ze een keer letterlijk rillend door haar knieen ging toen een vrachtwagen voorbij kwam. Iets waar ze vroeger niets om gaf.
Blinde paniek is een goede uitdrukking voor haar. Tot op bepaalde hoogte te controleren. Ik kan sommige simpele oefeningen met haar doen als het hard waait (harde wind is iets waar ze ook enorm bang voor is geworden), wetend waar ik rekening mee moet houden.
Zo moet ik dat bv niet in een stal willen doen of in een paddock. Nergens waar ze 'opgesloten' is. Ze moet het gevoel hebben dat ze weg kan.
(ze heeft een keer letterlijk een stal gesloopt toen ze vanwege koliek even apart moest staan)
Maar je kunt dat niet doortrekken naar een stormachtige avond of nacht.
In de regel is ze dan het beste af met haar kuddegenoten en het gevoel dat ze altijd weg kan (gelukkig loopt ze op een flinke lap grond) Vooral Hälga moet dan in haar buurt blijven.
Maar ik heb haar ook in de zomer bij onweer al een keer in de wei letterlijk door haar knieën zien gaan, bij een donderslag.
Koliek door angst is ook bij haar voorgekomen; tijdens een storm. Ze schrok toen ik naar haar toe liep. Blijkbaar had ze mij niet zien/horen aankomen.

Het blijft een zorgenkind.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:50

Dat snap ik, hoor. En het is ook heel moeilijk als je paard zelfs koliek krijgt van angstaanvallen.
Zoals ik zei: ik heb zelf geen echte ervaring met stationary targets. Ik zei het deels voor de grap, deels serieus.

Maar ik denk wel dat een stationay target iets anders is dan een target stick. Gewoon omdat het altijd op een vaste plek is en daarom een hoge voorspelbaarheid heeft waar het paard het kan vinden. De voorbeelden die ik gezien/gelezen heb gingen ook over echte paniek bij de paarden op stal.

Ik denk dat Jauke ook op het blok is gaan staan omdat hij daar rust/ontspanning/veiligheid/beloning weet te vinden. Zou applaustraining op een blok/mat/ander R+ object sneller gaan dan zonder object (maar wel een clickerwise paard)?

Ik ben nu de lezing aan het volgen van Aoife Stephens over het onderzoek over training bij paarden met R+, R- en een combi van R+ en R- . De oefening die ze gekozen hebben is 'hoofd laag'. Ik ben net bij het stukje dat ze met R- beginnen.
Ik loop hopeloos achter met de lezingen...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:04

Ik ook HL, maar we hebben nog tijd :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:15

HL. ik heb er wel mee gewerkt, maar ik ben geen expert. Ik begrijp echter wel het verschil tussen target en stationay target en heb dat ook wel gebruikt met bv vervelende behandelingen of als er iets engs gebeurde, om haar op de plaats te houden en het hielp ook wel, maar alleen tot op zekere hoogte.
Is goed mogelijk dat dat komt omdat ik als trainer niet goed genoeg ben

Aan de andere kant geloof ik niet dat een dergelijke training het altijd van paniek kan winnen.
Paniek heeft tenslotte als oorspronkelijk doel het lichaam voor te bereiden op vlucht om te overleven en ik denk zeker in een situatie waarbij geen 'hulp' aanwezig is, het paard uiteindelijk toch aan die drang gehoor zal geven.

Bekijk het logisch. Stel dat het paard bij een stationay target stond en er kwam een leeuw. Als het dier niet de predispositie had om dan te vluchten, zou het dus opgevreten worden.
Derhalve lijkt het mij dan ook niet logisch, gezien vanuit instinct en overlevingsdrang, dat een paard in paniek in een wei bij een stationay target blijft staan.

Denk trouwens dat het toch al erg moeilijk is om een paard in paniek te trainen, omdat je niet doordringt.
Ja... je kunt bv opwinding bij het weggaan van een 'vriend' trainen en je kunt ook werken met targetting (al dan niet stationay) als een paard nerveus is.
Maar ik ben er tamelijk van overtuigd dat daar grenzen aan zijn. Al is het maar omdat het een normaal overlevingsinstinct is.

Ik kan mij wel voorstellen dat je panieksituaties stap voor stap kunt trainen. Dat is mij alleen met silja niet gelukt. Wel in het begin. Toen kon ik ook met wind met haar werken (tot op bepaalde hoogte)
Tegenwoordig lukt dat nog maar zeer beperkt.
Iemand met toch wel grote kennis, was ervan overtuigd dat Silja aan cushing leed. Hoewel ze inderdaad wel de 'vorm' heeft van een cushingpaard, zie ik verder geen overeenkomt. Typisch genoeg heeft zij exact hetzelfde gehad met een paard; haar paard had ook niet het cushing uiterlijk, maar bleek het veel later toch te hebben (is daar ook aan gestorven)
Ik weet nog steeds niet of silja dat zou kunnen hebben, omdat ik dus echt de duidelijke symptomen mis, maar haar reacties en paniek passen wel in dat beeld.
En dan kom ik dus op een aanvullend punt...

Billy had dus absoluut cushing en was daardoor ook erg onberekenbaar in gedrag. Dat had dus alles met hormonen te maken. Billy was een zeer clickerwise paardje, maar op het laatst was er geen land mee te bezeilen. Hij kon dus af en toe echt 'flippen' en was vaak erg paniekerig, terwijl hij van nature absoluut niet bang was. Dan kom ik dus bij het volgende punt. Hormonen -en ik denk ook bepaald ander fysiek bezwaar- speelt ook een rol in wat al dan niet kan.

Even voor de duidelijkheid... geen idee of bij silja hormonen (kan natuurlijk ook gewoon wat chaos met de 'vrouwelijke' hormonen zijn) opspelen, of ze buiten dat beenprobleem en zwakheid van de achterhand ook nog andere problemen heeft met bv zicht of gehoor (niet aantoonbaar dus, maar vlgs de d.a. -begrijpelijk- kun je niet zien hoe het in d'r hoofd zit). Het zit er dik in dat ik niet de kennis en kundigheid heb om haar in een dergelijke situatie te trainen.
Maar ik denk dat er altijd grenzen zijn, vanwege een natuurlijke overlevingsdrang en vanwege lichamelijke problemen zoals bv problemen met hormonen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:30

Ja LJ er zullen zeker grenzen zijn aan wat je kunt trainen.

Ik had net weer een lesje academisch aan de hand. Echt heel leuk het begint zich wat verder uit te kristalliseren. Mijn eigen ideeen over trainen gecombineerd met biomechanisch inzicht van neeske. Ik vraag de schouder binnenwaarts door naast haar te lopen in sb, beetje het spiegelidee. Ging best goed! Ik hou haar wel vast aan de leadrope dus het is niet helemaal natural dressage :). Dat is ook niet mijn insteek, ik wil gewoon zo vriendelijkmogelijk trainen en toch resultaat. Myrtle loopt weer veel beter, geen flauw idee waarom maar ben er blij mee.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 06:49

LJ, ik denk ook niet dat het paniek helemaal kan wegnemen, een stationary target. Maar het zou kunnen zijn dat het paard er in zo'n moment even naar toe loopt waardoor de adrenaline even onderbroken wordt. Meer dat het werkt als bv een veulen die even naar de moeder toe rent voor een momentje van bevestiging/troost in een spannende situatie.

Ik stel het me ook niet voor dat een panikerend paard in de wei "met de neus aan de target" blijft staan tot de storm is overgewaaid. Affijn, de voorbeelden die ik van-horen-zeggen heb, gingen dus over het naar de target gaan waardoor de paniek zichtbaar verminderde, zodat ze (kennelijk) in de denkmodus konden gaan ipv vlucht modus.

Niet vluchten voor een leeuw kan ook je leven redden: voor een volgevreten leeuw moet je niet vluchten en je energie juist sparen voor het volgende gevaar. Alleen voor de hongerige leeuw moet je op de vlucht. :) Zebra's weten dat verschil heel goed.

Verder bedoelde ik niet dat je het paard in paniek gaat trainen. En ik had in jouw geval ook niet gedacht aan het cushing verhaal. Ik zou niet weten of zoiets bij een dergelijk 'ziek' paard ook behulpzaam kan zijn. Ik wist ook niet dat die paniek en cushing gerelateerd (kunnen) zijn. Weer wat geleerd. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:37

CM fijn dat het zo goed gaat. Kan mij voorstellen dat je er blij mee was.

HL, ik weet ook niet hoe het exact zit, maar wel dat paniek bij paarden altijd erg lastig blijft. Je kunt het wel trainen als ze bang zijn voor een bepaalde situatie/voor iets bepaalds, maar het blijft een lastig iets.

Hormonen en angst hangen vaak samen, zeker met cushing. Onder de mensen met cushing paarden is dit ook erg bekend. De persoonlijkheid van het paard veranderd. Vaak kunnen ze ook van het ene moment op het andere helemaal 'anders' zijn.
Bij Billy zag ik dat ook heel sterk. Dat was toch echt een coole pony die alles kon met de clicker; vond hij ook erg leuk. Maar naarmate hij zieker werd, werd hij ook steeds meer onberekenbaar. Kon ook echt compleet uit het niets panieken. Heel lastig. En daar deed je met trainen niets aan.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:06

Nou jongens, het zal wel saai worden maar de les van gisteren ging nog beter dan de vorige! Ik werk met de leadrope ipv teugels en dan loopt ze veel losser door haar lijf. Ze is ook weer lekker voorwaarts door het koudere weer. Mijn eigen ideeen over hoe je moet trainen (met R+) en dat de training mijn paard ook echt lichamelijk verbetert begint nu toch echt op momenten samen te vallen :). Hopelijk houden we deze lijn vast.