Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:46

Ik ga het gewoon scheiden. Wandelen aan de hand voor de kilometers en trainen met lange lijnen met R+, dan heb ik niet met dat dilemma te maken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:51

liljebo schreef:
Ik ga het gewoon scheiden. Wandelen aan de hand voor de kilometers en trainen met lange lijnen met R+, dan heb ik niet met dat dilemma te maken.

dat kan ook, scheelt een hoop getwijfel onderweg

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:33

Cm en HL, hebben jullie de lezing van Kay Laurence al gezien? Die vond ik echt heel leuk en interessant! Weer het accent op andere dingen. Ze had het ook over een boek van haar, daar word ik nu wel benieuwd naar.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:44

Visitor schreef:
Cm en HL, hebben jullie de lezing van Kay Laurence al gezien? Die vond ik echt heel leuk en interessant! Weer het accent op andere dingen. Ze had het ook over een boek van haar, daar word ik nu wel benieuwd naar.

Ja hele leuke lezing ! Ze vertelt ook leuk. De lezing van Helen Spence was ook top! En er was een leuk filmpje van Inge, maar ik dacht, dat is niet voor clickertrainers maar voor alle paardenmensen! Dat vond ze zelf blijkbaar ook want het filmpje is openbaar op youtube :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:56

Kay Laurence vond ik super! Ik ben nog aan het puzzelen hoe ik sommige tips die zij bij honden gebruik kan transformeren naar het trainen van paarden. Zij gebruikt de energie van/voor een oefening in het voeren van de beloning bv snoepjes uit de hand bij een rustige oefening, gooien van snoepjes/de hond laten vangen bij actieve oefeningen. Dat zie ik mezelf niet zo toepassen bij paarden.

Vroeger heb ik mijn pony wel geleerd "een wortel te vinden en er achteraan te lopen" wanneer ik die weggooide, maar dat is een behoorlijk lastig iets voor een grazer. Iets dat een kat/hond veel gemakkelijker doet: achter het voer aan jagen.

En ik heb zoveel "aha, nu heb ik een etiket voor die situatie/dat leerproces" bij het kijken naar de filmpjes. Echt leuk

PS vandaag is een bijzondere dag voor mij: ik ga naar The Mane Event (http://maneeventexpo.com/Chilliwack/). Een uurtje rijden/80 km. Daar heb ik vorig jaar mijn collega clickeraar leren kennen. Inmiddels hebben wij nu samen 2 clicker demo's samen gegeven, 1 clinic en er staan voor november een seminar en een clinic op de agenda en voor december nog een (fundraiser) demo. *\o/*

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:04

O Helen Spence moet ik nog kijken. Ja dat filmpje van Inge was ook heel goed, maar ook omdat ik Denkwerk had gelezen niet veel nieuws meer (gelukkig maar ;-) )
Inderdaad HL, ik dacht ook meteen, wel lastiger voor te stellen bij paarden maar wel heel slim van d'r. En waarschijnlijk kunnen we dat op onze manier toch ook wel bij paarden gebruiken. (Ik kan nu alleen even niet bedenken hoe haha.) Ik kwam echt veel interessante punten in haar verhaal tegen. Ook dingen die je al wel weet maar waar ze dan net even het accent op legt. En wat ik ook wel interessant vond is dat zij uitgaat van 5 out of 5 voordat ze criteria verhoogt en niet bijvoorbeeld 8 out of 10. Ik heb zelf die neiging ook een beetje en probeerde juist wat eerder (dus zo bij 80 % ) de criteria te verhogen de laatste tijd. Geinig om te zien dat zij dat heel bewust niet doet.
O zie nu je toevoeging pas. Gaaf zeg!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:23

Klinkt allemaal erg interessant. Helaas dit jaar voor mij niet weggelegd, maar misschien volgend jaar wel. Heel leuk om het van jullie te horen, iig. Lijkt mij inspirerend en stimulerend.

Gaaf trouwens HL; naar dat event. Veel plezier.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:27

Veel plezier HL

@Visitor ik ga de lezing van kay Laurence een tweede keer kijken en aantekeningen maken er was zoveel info

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:47

En ze heeft nog een lezing zag ik! Hebben jullie die ook al bekeken, of ook alleen nog maar de eerste, net als ik?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:18

Alleen de eerste visitor, ik loop flink achter

Leuk lesje gehad net, we hebben wat ge-experimenteerd met rechtrichten aan de hand en lichaamstaal/energie. Was moeilijk en erg zoeken voor mij maar ook hele goeie stukjes. Heel leuk om verder mee te experimenteren. En myrtle draafde opeens weer veel beter gelukkig. Ik loop nu ook iets minder naar voren geleund, ik probeer dat af te leren want als ik met myrtle een volte loop duw ik met mijn lichaamstaal haar schouders naar buiten. Ik heb mijn telefoon geprogrammeerd om elk uur te piepen als reminder dat ik rechtop moet lopen. Het helpt al een beetje.

Gisteren een oefening gedaan die amable een keer beschreef. Meerdere pionnen neerzetten en steeds klikken als myrtle een andere pion aanraakt, dus niet 2 keer dezelfde. Het viel me niks tegen, ze begreep het wel. Ze ging niet rennen zoals levado maar ze bleef wel heen en weer lopen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 07:37

Leuk Crosmuller.

Ik heb die 2e lezing van Kay Laurence gezien en had niet in de gaten dat ze er 2 had. Ik bleef me maar afvragen waarom ik niets onthouden had van haar lezing: die had ik immers al gezien?

Mane Event was leuk maar ook gruwelijke taferelen gezien. Er is een "trainers' challenge" waar 3 "top"-trainers een paard uit het wild in 3 dagen (lees: 3 x 1 uur) moeten "temmen". Ik kon na 10 minuten het al niet meer aan zien. Dit paard was erg introvert en reageerde helemaal niet op pressure. Hij bleef dicht bij die cowboy staan. En hij gaf zelf ook al aan dat dit misschien een heel gemakkelijk paard leek, maar hij was voorbereid op een explosie vroeg of laat. Binnen 10 minuten (paard heeft hele leven in het wild gelopen en nu gevangen, in een stal gezet en daarna in een roundpenn om "getraind"te worden) had hij al een zadel op, bit in en ging hij met lange lijnen aan de gang: pressure & release (dat laatste vergat hij en dat 1e nam hij erg serieus). Vreselijk: hij probeerde het paard gewoon om te trekken om hem "te leren sturen". Ben weggelopen uit een volle tribune! Bah :r :r

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 08:57

CM fijn dat het zo goed werkte. Is wel een goed idee.

HL, ik zou daar dus ook niet tegen kunnen. Zo'n echt macho-ego vertoning. Bah. Denk dat we tegenwoordig gewoon te veel zien. Moeilijk te begrijpen dat mensen die dagelijks met paarden werken dat niet zien, maar hé... het is het ego wat telt. Idd :r

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:07

Wat een naar tafereel Hl, idd ego, traditie en een gebrek aan kennis denk ik.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:42

He wat naar HL. Goed dat je bent weggelopen. Als er geen publiek meer is dan houden dit soort 'challenges' tenminste ook op. Gelukkig was de rest van de dag toch leuk. En grappig dat je dacht bij die twee lezing van Laurence 'waarom herinner ik me dit niet' :)

En leuke oefening CM!

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:47

He getver bestaat dat nog.. dat soort entertainment blijft me verbazen. Zag laatst een filmpje waarin paarden opzettelijk onderuit werden gehaald door lange touwen.. Soms vielen ze zo hard op hun neus dat ze hun nek braken.. Staat gewoon op youtube.. En de mensen maar juichen.. Brr.

Wat een goed idee Crossmuller! Ga ik denk ik ook doen haha, alleen dan dat ik m'n bekken moet kantelen. Loop al jaren als een eendje over het terrein.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:53

Het begint te werken JMKaaay, niet dat ik nu in een keer heel recht loop maar wel al rechter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:47

pfff morgennacht bereikt ons de zware storm die engeland en nederland ook teistert. Hou nu al mijn hart vast.
Ik kan de paarden niet binnen zetten en ook al zou het kunnen... dan zou silja helemaal flippen. Die kan echt niet ertegen om opgesloten te zijn.
Heb heel even overwogen om troela binnen te zetten, met haar oude stijve pootjes, maar alleen binnen is voor haar waarschijnlijk ook beangstigend.

Maak me vooral ook zorgen om silja, die echt heel bang is voor harde wind en dan erg kan panieken, (en koliek kan krijgen van angst), of dat een boom op hen valt of of of
Kan iemand mij vertellen waarom ik ook alweer paarden heb???

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:13

Omdat ze je 'spirit' geven en ze je leven mooier maken en dat je je leren in het moment te leven en om te leren dat je kunt genieten van kleine dingen en, en, en,

Daarom maken we ons ook zo'n zorgen om ze. Dat heet Liefde.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:33

Hm.... probleem is dat ik idd niet zonder kan. In mijn paardloze tijd zat ik achterstevoren in de auto als ik ergens een paard zag staan (hm... doe dat eigenlijk nog wel : + )
Maar die zorgen he.... het onweert! Als ze maar niet onder een boom gaan staan. Het heeft zoveel geregend; moeten ze niet teveel door de modder om bij het achterste deel van de wei te komen?. Het regent zoveel! Krijgen ze daar geen last van? (en ja, ze hebben een grote schuilstal). Hoe gaat het met de artrose van Hälga?Zou ze pijn hebben`?, Hoe is het met het been van Silja? Zou ze pijn hebben? Wat als ze schrikt en een rare beweging maakt en de pees scheurt door, door de uitstekende woekering?. Silja is wat onrustig! Ze zal toch niet weer koliek krijgen?. Kan Troelke het allemaal nog wel bijhouden en krijgt ze genoeg eten binnen?. Troelke staat alleen in de stal! Er zal toch niets mis zijn?. Sjakira's nek wordt wat harder! Dadelijk raakt ze bevangen. Liep Shakira daar een beetje onregelmatig?Er zal toch niets aan de hand zijn?. Het gaat stormen. Wat als Silja weer in paniek raakt en koliek krijgt of iets breekt? Wat als een boom op de paarden valt? Wat als troel niet weg kan komen als er iets gebeurt? enz enz enz.... Zo gaat dat hier altijd.
Dat heet liefde? Misschien mijn portie dan maar aan fikkie geven. Misschien is het ook gewoon overbezorgdheid van een watje :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:30

Ik denk dat laatste ook wel een beetje :P Maar je hebt natuurlijk ook een stel dames bij elkaar die al wat gammel zijn, dus ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:41

LJ de paarden kunnen in elk geval kiezen of ze binnen of buiten willen staan, en ze hebben steun aan elkaar. Meer kun je toch ook niet doen. Ik denk ook niet dat ze onder een boom komen hoor, paarden hebben toch veel betere zintuigen dan wij. De kans dat een van ons onder een boom komt is groter ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:00

Amable, volgens mij zijn we hier allemaal een beetje gammel :p. Maar ja, idd , dat heeft er wel mee te maken, denk ik

Cm nee, ik kan verder ook niet echt iets doen. Als ik hen nu zou gaan opsluiten, zou pas echt paniek uitbreken, omdat ze dat niet zijn gewend. En ik ga er maar vanuit dat ze idd zelf wel weten wat ze moeten doen. (al heb ik het hen toch nog maar eens in de oren gefluisterd)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:02

En? Hoe hebben je dames het gehad in de storm, LJ?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:08

Denk dat de storm nog in haar contereien moet gaan komen, HL.
Ik heb mijn beesies voor de zekerheid ook maar binnengezet, maar heb goede hoop dat het ten zuiden van me langstrekt...
LJ, succes en fijn dat de paarden elkaar hebben! Ik denk dat ze goed weten wat ze moeten doen, hoor!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:46

Heb hele stukken niet meegelezen had er even geen zin in :p
Liljebo je kan ook niet meer doen dan dat. Ik kan mijn paarden zelfs niet meer binnenzetten. Was ook wel een beetje bezorgd maar ben blij dat er geen bomen op de wei staan :P En Yin is best een watje, die gaat gauw binnen voor wat regen en dan volgt de 2e ook wel :P

Nergens geen wateroverlast in de weides enzo ?