Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:13

xyzutu2, wat ben jij gezegend! Ik in NL ook. Ik had wel 3 vriendinnetjes die clickerden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:29

Ik ben ook erg blij met hem hippologic. :D
Vandaag heel kort geoefend maar hij deed keurig zijn ding.
Hij klom zelfstandig zonder veel zoeken zo op het blok. :D
Daarna een ritje gemaakt met de wagen met familie.
Morgen een langere rit, dit was de moeite niet.
Er was een 5 jarige bij dus we wilden het niet te lang maken.
Als ik zin heb ga ik morgen ook clickeren maar dat hangt ff af van hoe goed ik slaap.
Stal gaat om 6 uur dicht op zaterdag namelijk.

Ik heb trouwens ook 2x een 5 euro kadokaart van de Hema.
Graag wil ok wat leuks voor het clickeren kopen, dus even zoeken online, dan kan ik het het hier bij de hema laten bezorgen, zonder verzendkosten.

Ik wil gaan proberen of ik hem kleuren kan leren herkennen, maar eerst kijken wat ik daar voor gebruiken kan. :)
Hij kan nu:
Flemen
Voetje
Jambette
Kusje
Schudden
Ja knikken
Tong uitsteken
Terug
Mooi staan/lopen
Achteruit aan zijn staart
Spagaat
Buiging
Compliment
Op het blok, ook voetje etc op het blok ( ik heb een mooie hogere nog)
Meelopen in stap en draf
Targetten: knie, neus, begin heuptarget
Begin apporteren: ik gooi de bal en hij raakt hem aan

Verder wil ik de berggeit leren, en hij gaf ook een beginnende steiger.
Nu is het een steigeraar, dus of ik hem dat wil leren???
Ik zeg nee nu, maarja het is wel leuk en hij verward niks... :o
Liggen, rollen, zitten en lippen likken staat ook op mijn lijstje.
Verder ben ik nog aan het denken wat ik wil leren..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-10-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:35

Ooh wat leuk die clickerende papagaai. Mooie foto :)
Ik denk dat dit het veulenfilmpje is: https://www.youtube.com/watch?v=Ye0mVSZ_u2U

Ik bof ook met een fijn trainingsmaatje en volgens mij spreken we ondertussen al weer 3 jaar op regelmatige basis af :) Alleen al het samen kunnen kletsen over clickertrainen is de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:44

Hmm, balen. -O-
Maar mocht je het toch willen proberen, dan heb je voor 37 euro al toegang tot het complete forum en alle losse filmpjes, audiotapes & antwoorden van Shawna, Hannah en Rachel. Ik vind het leuk om te zien dat zij zelf ook echt aanwezig zijn op het forum. Zelf heb ik ook nog geen cursus vanbinnen gezien, maar het is nu al soms teveel om alles te bevatten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:38

xyzutu2 schreef:
Zelf heb ik ook nog geen cursus vanbinnen gezien, maar het is nu al soms teveel om alles te bevatten.

Dacht al dat het aan mij lag :') Gelukkig niet dus!
Heb zelf wel het begin van een cursus gezien en ook dat is erg positief. Leuk opgebouwd & uitgebreid!

Ik heb vandaag met [***] een mini-sessie gedaan .. heb meteen weer stof om over na te denken.. Ik was vrij laat op stal dus de piste was bezet, de paddock was ook niet echt uitnodigend om wat te doen dus ben ik hem gaan poetsen en dacht toen: ik haal de target eens uit en zien of hij het nog kent. Kan ik met wat geluk een paar keer een halsbuiging vragen (moet hij regelmatig doen van DA/Chiropractor). Zo gezegd zo gedaan, hij kende het ding natuurlijk nog dus heb zijn halster losgemaakt zodat hij ruimte had op de poetsplaats (dus halster tussen aanbindtouwtjes laten hangen, dan was het afgesloten).

Een keer of 2 aan iedere kant buiging gevraagd, toen begon hij zich weer groot te maken en begon hij ook uit te schachten. Omdat ik daar op dat moment niks mee kon en niks wilde laten escaleren besloten om het daarbij te houden. Target weggedaan en toen wilde ik zijn halster aan doen, eerst draaide meneer van mij weg maar dat was niet zo'n probleem, toen ik hem terug vroeg en weer het halster nam maaide hij keihard met zijn voorbeen, echt rakelings langs mijn been af (was raak maar gewoon er langs af). Waarom moet dat nu weer? -O-

Heb toen "let op" geroepen en hem een mep (gewoon vlakke hand tegen borst) gegeven. Was hij niet van gediend, daarna was hij boos .. Maarja, ik moet zo'n dingen toch ook niet gewoon maar toelaten? Wil best met clickeren/positief trainen werken, maar dan moet pony het ook wel positief van zijn kant maken, en tot nu toe is er weinig positiefs aan. Soms gaat het ok, maar de laatste sessies lijkt het weer erger te worden, en dat maaien/uitslaan is helemaal het toppunt.

Had trouwens ook de "voerloze click" gedaan, maar omdat de sessie zo kort was kon ik daar niet uithalen of het succes had. Wat doe ik nu morgen? Gewoon in de piste proberen? In vrijheid? Aan touw? Of ergens 'achter een hek'? (heb geen hekken en hem in de stal zetten is niet zo handig, maar kan in de piste misschien wel wat met hindernissen). Wilde oorspronkelijk eerst die Get Started cursus doornemen en dan met al die info 'opnieuw' beginnen, maar dan dacht ik: die cursus is zo uitgebreid, dat duurt nog wel even .. en opnieuw beginnen kan toch niet want er is al een begin. Dus dacht dan van gewoon te proberen en zien wat voor extra tips ik nog uit die cursus kon halen. Maar nu weet ik het niet zo goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:00

[***] schreef:
Een keer of 2 aan iedere kant buiging gevraagd, toen begon hij zich weer groot te maken en begon hij ook uit te schachten. Omdat ik daar op dat moment niks mee kon en niks wilde laten escaleren besloten om het daarbij te houden. Target weggedaan

Ik denk dat dit misschien wel het probleem zou kunnen zijn; jullie trainen, hij vindt het leuk, dan vindt hij het te leuk en kan zijn emoties niet goed handelen, en dan stop je met trainen. Hij zit nog met dat overschot aan emoties van toen hij het heel erg leuk vond, dus wordt hij nu heel erg boos.

Als hij zijn emoties nog niet onder controle heeft en nog niet geleerd heeft hoe hij zelf om kan gaan met teleurstellingen, zou ik dat inderdaad eerst vanachter een hek oefenen. In deze situatie (maar achter een hek) zou je dan bv gewoon kunnen wachten tot hij weer kalm is en hem dan een target/oefening aanbieden om weer verder te trainen. Het mogen trainen wordt dan een beloning op zich voor goed gedrag. Het is weliswaar negative punishment, maar je leert hem zo wel dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn gedrag en hoe hij zelf zijn emoties kan reguleren. Als je steeds stopt als hij gepikeerd raakt,dan zul je al snel ook steeds stoppen als hij iets niet wil, waardoor hij de training gaat bepalen.

Ik vind dat een paard absoluut eigen inbreng mag hebben en een training zelfs stil mag leggen, maar dat dan door stomweg gewoon weg te wandelen en niet door te gaan dreigen. Vanachter een hek kun je hem leren dat hij A) niet mag dreigen (of dat het in elk geval niets oplevert, en dit kan ook op stal) en B) dat hij weg kan lopen zonder dat hij het risico loopt dat jij hem volgt.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:06

En nu bedenk ik ineens dat iets soortgelijks al op CT besproken is: heb het even opgezocht en in de 2e post van Hannah gaat het over een mevrouw die haar paard de training heeft laten bepalen (doordat ze steeds stopte/iets makkelijks ging doen als het paard boos werd) en hoe dat niet super werkte. 8-)
http://connectiontraining.com/forum/tra ... t-1/#p3978
Ze geeft er echter geen praktische tips van hoe je dan moet wachten tot de ongewenste emoties bij het paard voorbij zijn, dus misschien dat je zoiets nog in dat/een nieuw topic kunt vragen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:16

Mijn pony wil ook wel boos worden als het hem te lang duurt voor hij weer wat mag doen hoor.
Maar hij heeft mooi pech, ik corrigeer hem dan en laat hem gaan tot hij afgekoeld is.
Dat werkt erg goed bij hem, hij is nog weinig boos.
Hij gaat als ik tijdelijk stop - wat nieuw is voor hem - dan zelf dingen doen, jambette, voeten geven, flemen, schuddden.
En dan denkt hij: daar krijg ik toch wat voor?! -O-
Nou dan maar even boos, hij moet maar leren dat er soms een pauze in zit en dat accepteren.
Mijn mening: gewoon negeren, komt hij in mijn ruimte of krijg ik bijna benen tegen mijn schenen zwaai ik met mijn armen.
Dan weet hij hoe laat het is en gaat hij mijn ruimte uit, zelf dingen doen tijdens trainen mag best, maar wel veilig en beschaafd zonder ook voer te eisen.
Ik heb het niet gevraagd dus ook geen beloning, en dan maak ik heus onderscheid tussen iets nieuws zoeken, of gewoon je assortiment uit de kast trekken omdat je niet wil stoppen.
Als ik hem uitlok om zelf creatief te zijn no problemo, dan vraag ik daar om.
Maar niet tijdens een pauze ongevraagd.

Proberen slecht te negeren, en enkel bij grenzen overschrijden ingrijpen.
Is hij dan weer relaxed klik ik en krijgt hij een beloning, om het relaxte te belonen.

Verder is bij mij de regel als er geen carrotstick, clicker of voer in beeld is geen fratsen uithalen. Zeer sporadisch moet ik het corrigeren, meestal is negeren genoeg.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-10-15 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:18

Dank je :) Ik weet dat ik inderdaad verder 'moet' trainen om het rustig en positief af te sluiten en zo zijn emoties te trainen om het zo te noemen :j Maar veiligheid eerst natuurlijk, vandaag verder doen zou helemaal niks geweest zijn had ik zo het gevoel. Daarna was het trouwens ook over, heb er niet teveel woorden/daden aan vuilgemaakt, gewoon afgewerkt wat ik nog wilde, deken weer op en terug naar de paddock. En toen gedroeg hij zich weer netjes. Liep wel heel snel bij me weg bij het halster afdoen maar dat kan ook doordat er een bult vers hooi op hem lag te wachten...

Ga zo het topic eens lezen, heb namelijk beetje hetzelfde probleem 8-) Eerder heb ik dit onbewust ook gedaan (als ik iets 2x vroeg of hoger/verder/langer dan werd hij ook boos omdat hij niet meteen beloond werd en na eventjes vroeg ik dan maar iets wat hij kende/graag deed omdat ik hem happy wilde houden :+) en zodoende zitten we waar we nu zitten ;) Beetje ingewikkeld verhaal is het bij ons, deels door hem (niet als in zijn schuld, maar het fysieke ed) en deels door mij.. Lekker zooitje is het zo :Y)

@moonfish13 : ik begrijp wat je wil zeggen maar bij [***] gaat het naar mijn idee wat verder als 'gewoon negeren en alles komt wel weer goed'. Het is ook niet dat hij op afstand kunstjes staat te doen, het is echt intimiderend/gevaarlijk gedrag. Negeren werkt trouwens ook niet, hij wenst niet genegeerd te worden en dat zal je weten ;) Hem wegsturen moet weer op een andere (hardere zeg maar) manier, hij is van weinig onder de indruk want heeft alles al wel eens meegemaakt, en hij is daarna zelf heel erg goed in negeren ;) Wil graag de connectie die we nu hebben behouden (en zo positief mogelijk maken) want we komen van ver, heel ver, en dat wil ik echt niet terug ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:25

Sabine, volgens mij is cobe ook best dominant zo te horen.
Dat is mijn pony ook, gewoon stug negeren, tot rust laten komen en die rust goed belonen en vanaf daar rustig verder gaan.
Hij wordt steeds minder vaak narrig of dominant, maar dat kost tijd is mijn ervaring.

Het is hier wel zo als ik zeg: nu kappen nou met dat narrige gedoe, en ik zet hem achter mijn schouder met lopen, of zet hem uit mijn ruimte dat hij gelijk loopt te smakken.
Maar dat was eerder niet zo, maar hij loopt nu ook los mee over het erf.
In mei peerde hij hem dan naar de wei. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:34

[***] is.. goh.. speciaal ;) Dominant hoor ik niet graag, maar ja, speciaal is die wel :+

Ga morgen zeker vanachter een hek werken en laat hem dan maar doen, dan sta ik tenminste niet in de gevarenzone :+ Eens zien of hij dan weer gaat nadenken ;) Enige waar ik nog mee zit: kan bv in de stal werken maar dan kan ik niet/moeilijk zien of hij uitschacht of niet, en dat is toch wel een belangrijk punt.. Denk dat ik de stroom ga uitzetten en dan de bovenste draad los en hem achter de 2 andere draden laat staan (bovenste is net te hoog om handig te kunnen belonen). Laten we met zijn allen hopen dat het niet regent :P

Heb ook even dat stukje uit die post gezocht over dat paard (de rest van de post is voor nu even te lang :') ), zeker herkenbaar :j Staat ook het hekwerk in dus ga dat gewoon eens proberen, als dat bepaalde problemen of onzekerheden oplevert open ik misschien daar een topic :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:55

De vraag is; hoe zie je als mens in zo'n situatie of een pony dominant is, of juist overijverig, of te enthousiast, of overvraagd, of ondervraagd, of onzeker, of boos, of teleurgesteld of...

Persoonlijk geloof ik niet in de toegevoegde waarde van een term die zo rijkelijk vaag is als dominantie (want wanneer begint 'dominantie' dan, en wanneer houdt dat op? hoe ziet het eruit en hoe zie je als het voorbij is? En wat voelt een paard dan als hij ineens dominantie voelt?), als je ook zou kunnen kijken naar gedrag en emoties. Zelf vind ik het handiger om bij een boos paard ervan uit te gaan dat hij boos is, want dan kan ik op zoek gaan naar wat hem dan precies boos maakte. Dominantie is een extreem zwaar gekleurde term; als ik zeg dat een paard boos, dan snapt iedereen dat hij boos is en dat dat op dit moment helaas gewoon even zijn emotie is. oliebol happens. Maar als ik zeg dat hij dominant is, dan denk iedereen: hij is stout! Hij doet gemene dingen tegen mensen en dat moet zo snel mogelijk de kop ingedruk wordt.
'Hij is boos' is een feit waar ik als trainer mee kan werken. 'Hij is dominant' is een waardeoordeel, een persoonlijke invulling die mij als trainer meer zegt over wat de eigenaar vindt dat het paard anders had moeten doen.

@[***]: trainen op emoties is niet alleen moeilijk voor de trainer, maar ook voor het paard omdat je opeens een heel grillig beloningspatroon krijgt (nu krijg ik ineens geen click en ik deed het wel goed! (maar dus met zoiets vaags als de verkeerde emotie). Ik denk dat een hoop paarden niet eens doorhebben dat ze emoties hebben, laat staan dat ze die kunnen sturen... :D
Ik zou het dus in het begin vrij globaal opzetten en alleen dat doen wat de omstandigheden toestaan. Als hij nu dus regelmatig erg onstuimig en boos is, dan zou ik nu niet meteen voor én oortjes naar voren én een ontspannen mond bij het voedsel aannemen én ingeschacht blijven gaan qua training. 8-)
Als je door de staldeur niet kunt zien of hij in/uitgeschacht is, dan beloon je misschien tijdelijk beter alleen voor een neutrale of lage,ontspannen hoofdhouding die steeds iets langer volgehouden wordt. En zelfs in een situatie waarin je hem volledig kunt zien zou ik denk ik niet alle emotionele dingen tegelijk aanpakken, want dan wordt het voor het paard bijna onmogelijk om een patroon te vinden in waar je voor beloont (en juist door patronen te herkennen kan hij leren ;) ).
Maar het blijft moeilijk, al die emoties in dat paardenhoofd!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:00

Ik zie dominant niet als stout of negatief hoor.
Het hoort er gewoon bij, je krijgt er bijna altijd wel een keer mee te maken met paarden. Boos is mij ook prima, maar ik til er niet zo zwaar aan hoor.
Mijn pony is een superdier, maar wel gauw dominant.
Dat maakt hem niet minder hoor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:04

Maar wat is dan 'dominant'? Is het een emotie of is het gedrag? En hoe herken je het dan en hoe ziet het eruit als het weer voorbij is? Of zijn sommige paarden altijd 'dominant', of komt het slechts af en toe naar boven maar zijn ze het op de achtergrond continu?

Over het algemeen als ik mensen vraag hoe dominantie eruitziet, dan is hun antwoord samen te vatten met: hij doet niet meer wat ik zeg en als ik dan corrigeer/boos wordt, dan corrigeert hij mij/wordt hij ook boos.
Hoe ziet het er dan uit als hij niet meer dominant is: als hij weer gewoon doet wat ik zeg.

Dat klinkt voor mij dan eerder alsof je een verschil in wensen hebt + een verschil in hoe jullie vinden dat daarover gecommuniceerd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:05

Maar ik heb bij hem het idee dat het altijd een beetje een kettingreactie is (wel een hele snelle :P ) en dat dus het ene het andere uitlokt. Dan denk ik dus: als ik maar op 1 ding ga letten dan ga ik nog steeds belonen voor dingen die ik niet zo handig vind, en dan blijf je toch in een cirkel zitten? Of zou dat meevallen?

Zou dan zelf denken achter het hek werken en als ik merk dat hij met zichzelf geen blijf weet hem gewoon laten doen, en als ik ontspanning zie (een glimp) daarvoor belonen. Ben dan wel benieuwd wat hij allemaal uit de kast gaat halen.. Misschien loopt hij wel gewoon weg :+ (wat dan trouwens? Wachten en hopen dat hij terugkomt? :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:08

Mijn probleem met de term dominantie is vooral dat het een hele specifieke rol voor de mens klaarlegt; je kunt wél zeggen: 'mijn paard is nu dominant en dus laat ik hem nu zien wie de baas is', maar op de een of andere manier kun je niet zeggen 'mijn paard is nu dominant en dus doe ik even een stapje terug en geef ik hem een stukje appel.'
Dat dat laatste zo grappig klinkt, is wat mij betreft meteen het probleem met wat het denken in dominantie met mensen doet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:10

Nou de regels lijken mij simpel, als we naar buiten lopen en je dendert mij voorbij en dringt je zwaar op ben je bij mij dominant.
Hij weet prima dat dat niet hoort, en qua verschil in wensen: op dat vlak heeft hij weinig te wensen en wordt er geluisterd.
Verder ben ik een topbaas en mag hij allerlei dingen doen die hij leuk vind, maar je opdringen en boos doen doen we niet.
Ja boos zijn mag, maar buiten mijn ruimte en wacht daar maar tot je afgekoeld bent.
Maargoed ik heb een geef-hem-een-vinger-en-hij-pakt-je-hele-hand-pony, dus daarom doe ik dat ook zo.
Je moet alleen vind ik daarna wel positief verder gaan, en het ontspannen zijn belonen.
Waarom zou ik zurigheid moeten belonen met appel? Echt niet dus.

Hoofdreden is dat ik een menpony heb, ik wil gewoon ten alle tijden op hem kunnen vertrouwen, heb je dat op de grond niet heb je dat ook aangespannen niet.
Ik men hem op bijna zero hefboom en met een dikke gelbeschermer om de kinketting, terwijl hij van een normale liverpool op de eerste sleuf af kwam.
Het resultaat is een hele blije pony hier.

Met zijn verzorgster zie ik overduidelijk het verschil: boos gedoe, opdringerig.
Ik zeg dan altijd: x, wees eens duidelijk? Wandelen zo van dit gaan we doen, niet zo van we zien wel of het lukt.
Resultaat is dat hij gelijk veel beter meewerkt, maar ze moet nog veel leren.
Hij is haar vaak nog te slim af, het zijn aandacht behouden is ook nog lastig voor haar.
Tijdens het clickeren staat hij gerust te kijken van: gna gna! :P
Positief is wel dat hij het echt gewoon doet als zij maar de juiste lichaamstaal uitstraalt, hij veranderd dan van narrig in blij.
Terwijl hij bij haar ook los loopt, dat is voor haar een goede oefening: zorg dat hij gemotiveerd blijft zonder lijntje. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-10-15 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:13

[***] schreef:
Maar ik heb bij hem het idee dat het altijd een beetje een kettingreactie is (wel een hele snelle :P ) en dat dus het ene het andere uitlokt. Dan denk ik dus: als ik maar op 1 ding ga letten dan ga ik nog steeds belonen voor dingen die ik niet zo handig vind, en dan blijf je toch in een cirkel zitten? Of zou dat meevallen?

Zie het als vrijheidsdressuur: als je je paard leert buigen, gaat dat ook niet in 1x goed. Als je zegt 'ik beloon pas als ik een perfecte buiging heb (met oortjes naar voren ;)), dan kun je lang wachten.De eerste buigingen beloon je terwijl je paard nog achteruit loopt terwijl hij de target volgt. Dan beloon je terwijl hij zijn voorbenen buigt ipv strekt. Dan beloon je terwijl hij zijn hoofd tussen de voorbenen doet ipv er netjes voor houdt. Dan beloon je voor een buiging die op zich goed is, maar nog wel met een target gebeurt/nog niet lang genoeg duurt/nog niet diep genoeg is enz enz enz...

Dus ook het werken aan emoties zou ik dat met beleid doen: of in hele korte stukjes trainen van max 5 minuten zodat je stopt voor hij begint met alle nare dingen, of gewoon accepteren dat je moet focussen op 1 naar ding tegelijk. Maar bij welk ding je dan het beste kunt beginnen verschilt natuurlijk per paard en per trainer, dus dat wordt gewoon proberen denk ik. Maar allemaal tegelijk goed doen lijkt me geen optie. ;)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:21

True, maar een buiging is een kunstje.. een emotie maak ik liever geen kunstje van, dat is er of is er niet lijkt mij.. Je paard leren: ik moet mijn hoofd zo en oren zo en staart zo en .... houden en dan word ik beloond.. hmm, ik weet het niet.. Vraag me af of de juiste emotie er dan wel echt is. Je paard kan dan wel met de oortjes naar voren staan, maar als die binnenin kookt heb je er nog weinig aan in mijn ogen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:25

moonfish13 schreef:
Waarom zou ik zurigheid moeten belonen met appel? Echt niet dus.

Dat toont dus precies het probleem met dominantie als werkterm. Als een paard opdringerig is uit angst of onzekerheid, dan kan een stukje appel juist veel meer doen dan hem een ruk aan het halster geven. Als je al het ongewenste gedrag gewoon op een hoop gooit en het dominantie noemt, dan mis je dat volledig.

En ik ben er volledig van overtuigd dat er paarden bestaan die heel veel duidelijkheid (dus geen dominantie of geweld of druk maar stomweg een consequente, geloofwaardige trainer) nodig hebben. Maar dat een paard er altijd vandoor schiet als je het erf verlaat, zou ook heel goed kunnen doordat een paard niet geleerd heeft om op een kalme manier het erf te verlaten. Als daar altijd een groot, spannend avontuur op volgde, dan bereidt hij zich daar alvast op voor. Of misschien heeft hij nog niet geleerd hoe hij zich moet gedragen als hij langs vreemde paarden loopt. Misschien spiegelt hij de opwinding van de trainer, of heeft hij nooit geleerd dat hij ook buiten langere tijd geconcentreerd moet blijven op de trainer - ook al zit die trainer te bellen of te appen of te praten met de buurvrouw 8-) of heeft hij niet geleerd om kalm en rustig te blijven als de trainer gespannen is.
Maar in plaats van een paard op zijn plaats te zetten omdat hij dominant is, kun je hem bijvoorbeeld ook afleiden met oefeningen en daarvoor belonen; stilstaan, achterwaarts, zijwaarts etc. Dan geef je er een positieve en educatieve draai aan.

Ik zeg trouwens niet dat dat altijd het beste is - als een paard jou in gevaar brengt is jouw eerste opdracht om jezelf veilig te stellen. Maar dat heeft verder niets met dominantie te maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:29

Xyzutu2:
Dat is absoluut zo, bij nieuwe dingen is hij zo druk bezig dat hij soms wat boos wordt.
Kijk dat mag, buiten mijn ruimte maar dan krijg je even rust, of wat leuks te doen.
Dat gaat dan vanzelf weg, maar met meelopen weet hij best dat hij niet hoort te happen of op mijn tenen hoort te staan.
Dat is dan gewoon simpel.
Tijdens het clickeren prima, daar buiten gedraag je je braaf: buiten de trainingen krijgt hij namelijk nooit eten van mij uit de hand.
Hij zeurt buiten de training dus nooit om eten.

Qua oefeningen: het eerste is een stemcorrectie: laat dat.
Vervolgens wandel ik rustig door en houd ik inderdaad halt, pasje terug etcetera.
Daarna is het klaar, maar ik ga zeker echt niet belonen op dat moment.
Dat ga ik gewoon echt niet doen.
Hij weet perfect dat dat niet mag en hoe dat werkt, maar meneer had net van bezoekers een appel gehad en vond dat hij gelijk zo mocht reageren.

Er zijn grenzen en die zijn duidelijk, en die horen duidelijk te blijven.
Niet alles hoeft mi met met voer, maar uiteraard mag je daar anders over denken hoor, mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:33

[***] schreef:
True, maar een buiging is een kunstje.. een emotie maak ik liever geen kunstje van, dat is er of is er niet lijkt mij.. Je paard leren: ik moet mijn hoofd zo en oren zo en staart zo en .... houden en dan word ik beloond.. hmm, ik weet het niet.. Vraag me af of de juiste emotie er dan wel echt is. Je paard kan dan wel met de oortjes naar voren staan, maar als die binnenin kookt heb je er nog weinig aan in mijn ogen..

Maar zo werkt emotie ook niet - ik geloof in elk geval niet dat paarden emoties kunnen veinzen. 8-)
Maar als je wilt belonen voor relaxed en ontspannen en vrolijk zijn, dan beloon je wel degelijk voor die emotie en probeer je die ook te verfijnen, langere duration te geven - net als een kunstje.
Om die emotie te krijgen, beloon je (hoeft niet eens met voer) als hij die emotie vanzelf laat zien en probeer je dat vast te houden, en als hij die emotie niet vertoont dan probeer je dingen die die emotie op kunnen wekken; voer eten, hoofd laag houden, niet met een mens in een bak staan, een favoriete oefening doen enz.
Dus ook al train je iets wat veel groter is dan een kunstje, dezelfde trainingsregels zijn nog steeds van toepassing; je moet specifiek zijn, belonen wat je wilt zien, corrigeren wat je niet wilt zien en het goede antwoord stimuleren door de omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken.

[***] vragen om ontspannen in de bak te draven is onmogelijk, maar wandelen in de wei is wel iets wat hij ontspannen doet, dus probeer ik die ontspanning daar nu zo lang mogelijk vast te houden/op te rekken - net als bij een buiging eigenlijk.

Maar dat is alleen maar mijn idee: maar als jij emoties wilt trainen zonder dat specifiek aan gedrag te koppelen of met oefeningen te versterken; hoe ziet jouw trainingsplan er dan uit? Waar ga je voor clicken en waar niet voor? Daar ben ik wel benieuwd naar, want misschien zitten daar dan ook weer dingen bij die ik bij [***] kan gebruiken! :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:40

Moet natuurlijk even zien hoe & wat hij gaat doen, maar het idee is om te belonen als hij mij niet meer het idee geeft elk moment te kunnen uitslaan of dergelijke zaken. Denk niet dat ik er een 'dan of dan beloon ik' kan aanhangen, maar zo'n dingen heb ik wel vaker. Kan slecht theoretisch uitleggen, zit veel gevoel bij en dingen die ik op het moment zelf zie/ervaar..