Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alleen al het samen kunnen kletsen over clickertrainen is de moeite waard.
xyzutu2 schreef:Zelf heb ik ook nog geen cursus vanbinnen gezien, maar het is nu al soms teveel om alles te bevatten.
Gelukkig niet dus!
[***] schreef:Een keer of 2 aan iedere kant buiging gevraagd, toen begon hij zich weer groot te maken en begon hij ook uit te schachten. Omdat ik daar op dat moment niks mee kon en niks wilde laten escaleren besloten om het daarbij te houden. Target weggedaan
Ik weet dat ik inderdaad verder 'moet' trainen om het rustig en positief af te sluiten en zo zijn emoties te trainen om het zo te noemen
Maar veiligheid eerst natuurlijk, vandaag verder doen zou helemaal niks geweest zijn had ik zo het gevoel. Daarna was het trouwens ook over, heb er niet teveel woorden/daden aan vuilgemaakt, gewoon afgewerkt wat ik nog wilde, deken weer op en terug naar de paddock. En toen gedroeg hij zich weer netjes. Liep wel heel snel bij me weg bij het halster afdoen maar dat kan ook doordat er een bult vers hooi op hem lag te wachten...
Eerder heb ik dit onbewust ook gedaan (als ik iets 2x vroeg of hoger/verder/langer dan werd hij ook boos omdat hij niet meteen beloond werd en na eventjes vroeg ik dan maar iets wat hij kende/graag deed omdat ik hem happy wilde houden
) en zodoende zitten we waar we nu zitten
Beetje ingewikkeld verhaal is het bij ons, deels door hem (niet als in zijn schuld, maar het fysieke ed) en deels door mij.. Lekker zooitje is het zo 
Hem wegsturen moet weer op een andere (hardere zeg maar) manier, hij is van weinig onder de indruk want heeft alles al wel eens meegemaakt, en hij is daarna zelf heel erg goed in negeren
Wil graag de connectie die we nu hebben behouden (en zo positief mogelijk maken) want we komen van ver, heel ver, en dat wil ik echt niet terug
Dominant hoor ik niet graag, maar ja, speciaal is die wel 
Eens zien of hij dan weer gaat nadenken
Enige waar ik nog mee zit: kan bv in de stal werken maar dan kan ik niet/moeilijk zien of hij uitschacht of niet, en dat is toch wel een belangrijk punt.. Denk dat ik de stroom ga uitzetten en dan de bovenste draad los en hem achter de 2 andere draden laat staan (bovenste is net te hoog om handig te kunnen belonen). Laten we met zijn allen hopen dat het niet regent 
), zeker herkenbaar
Staat ook het hekwerk in dus ga dat gewoon eens proberen, als dat bepaalde problemen of onzekerheden oplevert open ik misschien daar een topic
).
) en dat dus het ene het andere uitlokt. Dan denk ik dus: als ik maar op 1 ding ga letten dan ga ik nog steeds belonen voor dingen die ik niet zo handig vind, en dan blijf je toch in een cirkel zitten? Of zou dat meevallen?
(wat dan trouwens? Wachten en hopen dat hij terugkomt?
)
[***] schreef:Maar ik heb bij hem het idee dat het altijd een beetje een kettingreactie is (wel een hele snelle) en dat dus het ene het andere uitlokt. Dan denk ik dus: als ik maar op 1 ding ga letten dan ga ik nog steeds belonen voor dingen die ik niet zo handig vind, en dan blijf je toch in een cirkel zitten? Of zou dat meevallen?
), dan kun je lang wachten.De eerste buigingen beloon je terwijl je paard nog achteruit loopt terwijl hij de target volgt. Dan beloon je terwijl hij zijn voorbenen buigt ipv strekt. Dan beloon je terwijl hij zijn hoofd tussen de voorbenen doet ipv er netjes voor houdt. Dan beloon je voor een buiging die op zich goed is, maar nog wel met een target gebeurt/nog niet lang genoeg duurt/nog niet diep genoeg is enz enz enz...
moonfish13 schreef:Waarom zou ik zurigheid moeten belonen met appel? Echt niet dus.
of heeft hij niet geleerd om kalm en rustig te blijven als de trainer gespannen is.[***] schreef:True, maar een buiging is een kunstje.. een emotie maak ik liever geen kunstje van, dat is er of is er niet lijkt mij.. Je paard leren: ik moet mijn hoofd zo en oren zo en staart zo en .... houden en dan word ik beloond.. hmm, ik weet het niet.. Vraag me af of de juiste emotie er dan wel echt is. Je paard kan dan wel met de oortjes naar voren staan, maar als die binnenin kookt heb je er nog weinig aan in mijn ogen..