Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:02

ZusJacobs: afwisseling zit er iig genoeg in want ik doe echt ALLES met haar :') behalve het rij gedeelte, kindjes laten rondstappen op der rug vind ze niets aan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:33

Oh hier eentje die daar van geniet! Maar dat is sowieso een autist..

Net echt heeeeerlijk gewerkt met Billyboy (de kreupele autist), sb ging echt wauwie (kwartje viel bij mij.. :') Hij is namelijk zo extreem gevoelig op de mond en zweep, maar soms ook vreselijk eigenwijs. Hij kan prima de sb lopen, nu moet ik het juiste knopje nog indrukken, heb dat knopje iets teveel verfijnd? :+ )

De draf ging ook gewoon echt lekker, stap wat minder, wat normaal dus visa versa is :P Hij bood na een wat strakke en slome stap zelf een drafje aan waarbij hij zichtbaar los werd. Dus oké dan alle oefeningen verder in draf! Waarna de stap ook fijn ging. Meneertje kan duidelijk weer aan het werk, nu nog hem wat meer gemotiveerder maken (al heeft hij nu een super verzorgstertje voor i.i.g. de zondag, en daar geniet hij zo van!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:21

Klinkt goed ZJ! :D (ja, ik leef nog, heb alleen al even niks lange teugel-achtig meer gedaan :+ ).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:23

:wave:
ik kom ook weer even langs waaien... :D

zondag weer half uurtje les gehad van Piet Bakker, leuk weer! *\o/*
we kunnen weer aan het oefenen!
zo gauw ik tijd heb even kijken of er nog leuke foto's bij zitten...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:19

ik ben al een tijdje aan het meelezen, en ik ben benieuwd of jullie iemand weten die langeteugel les geeft in de buurt van rotterdam?
ik heb wel de dvd van piet bakker, maar ik weet niet of ik het helemaal goed doe :)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:06

Oh wat leuk, ik zie dit topic nu pas.
Ben.zelf ook een fanatiek lange teugelaar met mijn paardje!

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:48

Hooi :D
ik ga dus morgen op vakantie , maar daarvoor kan ik niet meer achter bokt komen :n
dus hierbij doei ! en ik zal jullie missen hoor :))

xxxx :+:

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:23

Fijne vakantie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:21

Zijn er hier mensen met ervaring met starten met oudere paardjes?

Afbeelding

Zit me af te vragen of er bij deze misschien nog wat inzit O:) Hij doet het zo leuk de laatste tijd :D
Ik lange lijn wel met hem ter afwisseling, maar veel verder dan stap, halt, beetje draf, links, rechts, achteruit, zijn we nog niet geraakt.

Zit te denken of het hem niet goed zou doen om ook wat dressuurmatig aan het werk te gaan.
Maarja, hij is "al" 19, hij is blind aan 1 oog en z'n pootjes zijn toch niet meer wat ze moeten zijn. Ik vermoed iets van artrose in z'n schouder. Hij lijkt er zelf helemaal geen last van te hebben, maar hij loopt met momenten toch wel kreupel :(:) Dus ja .. wat kunnen we nog proberen? Wat kan hem goed doen? Of waar kan ik hem juist nog meer mee schaden?

Iemand een idee of ervaring? :+

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:35

Persoonlijk denk ik dat dressuurmatig trainen zorgt dat je paard fysiek zo goed mogelijk blijft.
Ik ben met mijn paard begonnen dat hij een jaar of 14 was. Doe het niet zo vaak en dat is best jammer. Want ik merkte paar dagen geleden weer dat hij het enorm leuk vindt. Veel leuker dan longeren. En je kan ook net is meer gecontroleerd vragen van je paard is mijn beleving.
Je kan beginnen met een lange slofteugel, als je dan merkt dat het paard het niet leuk vindt is het geen rib uit je lijf. Maar vrijwel alle paarden vinden het leuk heb ik gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:37

Het materiaal heb ik, dat is het probleem niet (met mijn andere pony langeteugel ik ook, in theorie toch :+), met de lange lijnen (dus stukje erachter) gaat het prima vind ik, maar zit toch te denken of iets meer dressuurmatig misschien niet wat kan helpen. Hij lijkt er wel schik in te hebben om verschillende dingen te doen (een paar maanden terug zou ik hier niet eens aan gedacht hebben, maar hij is zo veranderd...) dus misschien is wat meer dressuurmatig ook wel wat, en misschien helpt het hem om ook wat soepeler te worden/blijven. Maarja, heb natuurlijk ook weer de schrik dat ik meer kwaad dan goed doe ... al denk ik wel dat hij wel zal aangeven als hij het niet leuk vindt ... Misschien maar gewoon eens proberen :Y)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:05

Mijn pony is twintig en daar ben ik ook kortgeleden pas begonnen met dressuurmatig onderhouden, dus niet extreem belasten. Ik rijd niet op haar (ik ben te groot en zij heeft zo'n zwakke rug dat ze altijd drukplekken krijgt, zadel ligt gewoon nooit lekker) en train haar dus aan de hand met de kaptoom (academische rijkunst) en laatst voor de grap weer LT geprobeerd en er kwam prima een travertje in draf uit en schouderbinnen was ook met twee hoefjes in de neus, oefeningen vond ze dus zo makkelijk van het werken aan de hand dat met de LT het kwartje zo viel.

Ik denk ook dat mijn pony best wat slijtage heeft aan de voorbenen, loopt ook met regelmaat niet helemaal lekker. Maar dat is geen reden om niet niet door te trainen, juist stimuleren dat ze meer gewicht op de achterbenen gaan plaatsen, daarom doe ik ook maar hele kleine sessies, max 40 minuutjes maar vaak ook maar 15, simpel om haar soepel te houden. Draf en galop bijna niet.

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:21

Zelf ben ik mijn aan de dubbele lijnen gaan trainen vanaf zijn 15e, inmiddels is hij 19 en hij vindt het helemaal geweldig.
Hij heeft een hele zwakke achterhand door een ongeluk maar door het trainen aan de dubbele lijnen is dit veel beter geworden.
Vooral het trainen aan de menpositie werkt heel goed. Verzameld draven, wijken en schouderbinnenwaarts.

Voor voorbeeldjes kijk eens op mijn site!

Veel plezier samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:45

Thanks, dan ga ik daar ook eens mee aan de slag.
Toch eens zien of ik hem zover krijg dat hij wat meer op z'n achterhand wil gaan lopen, zal beter zijn voor de voorpootjes :j Eerst maar eens beginnen met gewoon stappen enzo, maar wat zou ik dan daarna kunnen doen om hem meer op de achterhand te krijgen? Hoe zou ik dat kunnen aanpakken? Echt op cirkels werken enzo weet ik niet of dat goed is, heb hem wel proberen te longeren maar dan gaat hij nog slechter lopen.. dus ik weet niet goed wat ik wel/niet zou moeten & kunnen vragen := :+

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:51

Trainen dat hij actief maar niet voorwaarts draaft zodat jij in men positie kan blijven. Hiermee train je zijn achterhand. Vanuit men positie zou ik dan voltes gaan maken. Je kan vanuit deze positie goed zien of je de stelling en buiging goed in orde hebt.
Als dit goed gaat kan je gaan werken aan het schouderbinnenwaarts op de lange zijde en later over de midden lijn zonder steun van de muur.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 20:01

Jeetje dames jullie hebben heel wat afgekletst in de tijd dat ik afwezig was! :D
Nu ik mijn examens en alle zooi achter de rug heb ben ik weer begonnen met DLT :j
Idefix is afgelopen vrijdag naar de tandarts geweest en heeft toen na een weekend rust weer een
traininkje mogen lopen :o

Ik ben begonnen met wat rond vragen wat hij veel beter op pakte. Ook zakte hij ernorm makkelijk met zijn hoofd (vooral in draf)
en schudde hij totaal niet meer. Ik baal echt dat ik hem niet 4 maand eerder naar de tandarts heb gestuurd (voel me een slecht baasje :(:) :o ). Nougoed.. Na het warm stappen draven ben ik wat schouder buiten en binnen gaan vragen wat hij eigenlijk zo weer oppakte. Hij loopt alleen erg met zijn schouder naar buiten.. iemand tips?? ik probeer hem wel met buiten teugel te begrensen maar dit maakt het alleen maar erger :(:) Op het laatst ook een stukje wijken meegepakt waar we net aan begonnen waren en dit ging ook weer erg lekker.

Ik zal binnen kort weer ff filmpje maken of fotos :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:13

Dan wat kleinere stapjes. Dus wat minder scherp naar binnen/buiten stellen bij SB/Schouderbuitenwaarts.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:14

Okee, Xander zit vast op links :')
wat kan ik doen om hem los te krijgen,
ik denk zelf aan dingen als stelling, SB, achtjes slalommen..

hij wordt ook ohz bereden dus als daar suggesties voor zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:16

Let eens op je handen, of je ze gelijk houdt of niet stiekem teveel druk zet op je linkse hand (of je handen op ongelijke hoogte)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:17

Bizzybijtje schreef:
Let eens op je handen, of je ze gelijk houdt of niet stiekem teveel druk zet op je linkse hand (of je handen op ongelijke hoogte)

okee :j
over dat vastzitten weet ik wel 100% zeker want ik merk het met VD, ohz, aan de (dubbele) longe met lange teugelen, en ook voor de kar. :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 20:20

Bizzybijtje schreef:
Dan wat kleinere stapjes. Dus wat minder scherp naar binnen/buiten stellen bij SB/Schouderbuitenwaarts.

Helaas, al geprobeerd. Bij schouder binnen loopt hij er niets erg doorheen. Bij schouder buiten wel heel erg. Als ik hem minder stel doet hij gewoon niet veel, alleen stelling geven :') Als ik dat zijn billen wat naar buiten tik zodat hij ook daadwerkelijk schuin gaat gaat hij alleen maar meer in een 3 hoek lopen, neus en billlen bij mij, schouder naar voren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:20

Klopt, maar het komt niet vanzelf vast te zitten, snap je? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:21

loveidefix schreef:
Bizzybijtje schreef:

Helaas, al geprobeerd. Bij schouder binnen loopt hij er niets erg doorheen. Bij schouder buiten wel heel erg. Als ik hem minder stel doet hij gewoon niet veel, alleen stelling geven :') Als ik dat zijn billen wat naar buiten tik zodat hij ook daadwerkelijk schuin gaat gaat hij alleen maar meer in een 3 hoek lopen, neus en billlen bij mij, schouder naar voren...

Dan lekker geen schouderbuitenwaarts doen... Is toch geen echte oefening :D Kun je er misschien al een beetje travers van maken? Dus ipv stelling naar buiten, stelling naar binnen vragen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:24

Bizzybijtje schreef:
Klopt, maar het komt niet vanzelf vast te zitten, snap je? :)

Klopt! sinds ik weer actief met hem bezig ben doe ik meestal VD of buitenritten! :j
het is een shetlander en mijn zusje van 9 rijd op hem en ik wil toch wat meer dressuur gaan doen, ook de lange teugels dus :j
en als dat goed gaat zo af en toe ook mijn zusje lesgeven op Xandertje! :D
het is wel een gouden combi moet ik zeggen, maar ze moet nog veel leren!

foto:
http://i968.photobucket.com/albums/ae16 ... M_6496.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:56

Dat houd je toch hoor, als er een minder ervaren ruitertje op zit! Wat overigens bijna niet te vermijden is met shetlanders :D Gewoon lekker aan het werk gaan en kijken wat lukt!