Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:55

Amable schreef:
Mooi dat de oefening met de pion zo beter ging. Je zou de helper uiteindelijk weer kunnen gaan verplaatsen, als ze goed snapt dat het gaat om het aanraken van de pion.

Ik denk dat ze dat al weet, maar ze vind naar de pion lopen en terug voor 1 beloning wat veel werk.

Ik had ook nog wat aan een demo van shawna van de clicker conference. ze deden deze oefening maar dan van trainer A naar B en over een hindernis. Maar dat paard was zo enthousiast dat hij heen en weer rende zonder dat iemand de cue gaf. Dat losten ze op door hem bezig te houden met andere dingen als hij bij de juiste trainer was, maar als hij naar de ander rende moest deze erbij gaan staan als een "verwelkt bloempje" (stil en omlaag kijkend en paard negerend dus).

Nou had ik bij Myrtle dus dat ze liever niet wilde lopen maar ook hier stond het paard dus bij de verkeerde trainer. Dus ik riep naar mijn collega "ga staan als een verwelkt bloempje", ze snapte het meteen en het hielp. Myrtle vond er niks meer aan en liep naar mij :).

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:57

Ja die oefening wil ik ook nog oefenen. Lijkt me erg leuk!

Ik ben vandaag weer met de katten aan het werk gegaan. Zeurpoes was geen Zeurpoes meer omdat ze in ons nieuwe huis aan een lijntje naar buiten ging een paar keer per dag. Yeey. Maar we vonden het wel sneu en na wat geinformeerd te hebben bij katten mensen kregen we de tip dat het overdag wel redelijk veilig is voor een kat. We hebben hier coyotes en Amerikaanse zeearenden. Die vreten beide katten. Nu mag Zeurpoes dus zonder begeleiding buiten en het zeuren begitn weer: d'r in-d'r uit-d'r-in enz. Nu laat ik haar op een kruk springen als ze naar buiten wil.

De andere poes (jonkie) snapt het, ZP ook, maar die wil niet te veel moeite doen. ZP deed het vandaag 2x wel, de andere had al 20+ snoepjes achter de kiezen voor op de kruk springen. :P Daarna snoep en deur open. De kleine poes, die zo graag op de kruk springt laat ik gelijk aan de borstel wennen. Dan springt ze van de kruk af, en hop erop om een snoepje te krijgen. Resultaat was dat ik wel uiteindelijk 2x met de borstel over de rug kon voor ze weg liep.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:22

@HL Haha leuke bijnaam, zeurpoes. Onze Leela kan ook een zeurpiet zijn, dus dat trainen als ze erom vraagt doe ik toch maar niet meer. Fijn dat ze naar buiten mogen! Slimme combi van oefeningen met dat borstelen. Mijn katten houden ook niet van borstelen, ik mag ook blij zijn als ik 2 halen kan doen. Gelukkig zijn ze kortharig dus het is niet zo'n punt verder.

Ben jij nog een beetje bij met de clickerconference? Ik ben blij dat de filmpjes nog even blijven staan het is veel :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:50

Wij hadden ook een zeurpoes... haha. Leuk, die verhalen over het trainen met katten. Heb het hier alweer een tijdje niet gedaan... lag beetje stil.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:56

Ik wil vandaag beginnen met filmpjes kijken van de online equine clicker conference. Maar wat zie ik nu, zijn de live sessies niet opgenomen? Ik voel me daarmee wel enigszins genaaid, omdat bij aanmelding voor de conference vermeld was dat ze wel opgenomen zouden worden en ik wist dat ik ze niet zou kunnen zien, maar dat dus niet uit zou maken omdat ze toch opgenomen zouden worden en ik ze terug zou kunnen kijken... -:(-
Edit: ik heb ze even gemaild om mijn hart te luchten hierover. :-) Niet dat ik wil dat ze het verandert maar dat is beter dan hier erop afgeven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:02

Volgens mij er er wel publiek bij alle praatjes. Ik heb geen idee hoe druk het werkelijk zou zijn.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:02

Hm HL, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik bedoelde de live online q&a sessions die online zouden blijven staan. Of reageerde jij op iets anders?
Leuk dat jullie katten allemaal zo leuk meedoen, ik zie het al helemaal voor me. Slimme beesten. Mijn kat houdt helaas niet van eten dus echt clickeren is nogal lastig maar ze heeft ons verder ook zonder bridge wel goed getraind ;) dus jullie verhalen zijn erg herkenbaar. Vooral het me aankijken, langslopen, mauwen en dan aangeven wat er moet gebeuren door naar de bewuste plek te rennen (voordeur open graag, kattenluikje achterdeur open graag =), samen in bed liggen graag, samen op de bank zitten graag, aaien nu graag). Het leuke is dat ze ook buurtbewoners voor d'r karretje spant: ze zit voor onze voordeur op de stoep te wachten en als er iemand langskomt mauwt ze en dan wordt ze a) geaaid en/of b) bellen die mensen wel eens aan dat de kat erin wil :D Leuke beesten zijn het toch. Aaien enzo houdt ze ook wel van en dat doen we vooral als ze terugmauwt als wij mauwen =) dus ongemerkt hebben we haar steeds meer leren mauwen... Ze komt ook eigenlijk altijd als ik haar roep meteen naar binnen, dat vind ik zo lief.
Ik heb de lezing van Shawna Karrasch van de Online Equine Clicker Conference nu gezien, heel leuk, leerzaam en inspirerend! Heb weer wat punten voor mezelf opgeschreven om op te letten.
Heel interessant wat ze op het einde even snel zegt over de treatless clicks inderdaad, zet me wel aan het denken, ook al zal ik het niet op die manier incorporeren maar het is wel een goed punt dat het handig is een secondary reïnforcer te hebben die aangeeft dat de uitvoering goed was, ook al click je niet meer elke keer voor de uitvoering van dat gedrag.
Ik vraag me in dat kader nog wel af: ik heb 'goed zo' als ga door-signaal, dat handig is bij het verlengen van de duur. Dus ga zo door en er komt een bridge en beloning. Ik ben dat nu ook gaan gebruiken bij een goed uitgevoerde oefening waarvoor ik niet bridge. (Want ik bridge niet meer voor elk ding elke keer uiteraard.) Is dat handig of kan je dan beter daar weer iets anders voor nemen? Mij lijkt het dat het best ook die functie kan vervullen, dus niet alleen ga door met waar je mee bezig bent maar ook ga door met zo goed doen wat ik vraag en dan krijg je na de volgende vraag (cue) je bridge en beloning.
Van Hannah Dawson nu het eerste deel demo gezien. Was ook leuk.
Wat slim om met een helper te werken, cm! Leuk dat dat goed gaat!
Off topic maar toch even kort: dierenarts met mobiele toko is geweest, beenblessure waarover ik in mei al vertelde en waar we sindsdien mee sukkelden was toch een peesblessure blijkt nu na scan (die volgens lokale DA niet nodig was want het kon toch geen peesblessure zijn). (Tijdens scheren been voor scan wilde ze eerst even niet stilstaan, ondertussen paar keer gebridged bij been aan de grond terwijl DA probeerde te scheren en na 4 keer bridgen stond ze super stil, daarna het stilstaan meteen weer verder beloond voor een eventuele volgende keer.) Gelukkig is de pees goed hersteld maar de schade aan de lymfen is helaas onherstelbaar waardoor het been regelmatig nu nog dik is. Hoeft niet erg te zijn maar wel rekening mee houden. Verder nog wat röntgenfoto's gemaakt waarbij andere blessures aan het licht kwamen dan wat men eerder dacht. Wat overigens wel aansloot bij wat ik eerst altijd al had gedacht.:p Anyway, dat maakt niet veel uit want dit fysiek mankement heeft dezelfde 'behandeling' nodig als het mankement dat ik dacht dat ze had, namelijk; bewegen is heel goed, maar aangepast op wat zij aangeeft te kunnen. Dus we gaan het rijden weer proberen op te pakken. (Ik ben bewust een beetje vaag over wat het is allemaal, mochten jullie dat interessant vinden om te weten vertel ik dat wel per pb.) Wel kan ik ongeveer opnieuw beginnen omdat we zo lang niet serieus aan de slag zijn geweest. Maarja, dat hoort erbij! Mooie gelegenheid om alles weer te finetunen met behulp van de bridge. :)
Nu snel verder de filmpjes van de conference kijken voor mijn vrije dag alweer om is :):)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:18

@visitor ja ik wil het wel weten wat er precies is met je paardje maar geen haast, ga jij maar lekker filmpjes kijken. Dus jouw kat is ook de baas in huis, wat een slimmerds zijn het toch he! Je verhaal over het ga zo door signaal moet ik even over nadenken. Het is toch niet hetzelfde als een secondary reinforcer tussendoor, althans toch niet precies hetzelfde.......ik klik altijd wel aan het einde van het ga zo door signaal, tenzij Myrtle het gewenste gedrag eerder stopt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:54

crosmuller schreef:
@visitor ja ik wil het wel weten wat er precies is met je paardje maar geen haast, ga jij maar lekker filmpjes kijken.
Ok ik zal het later uit de doeken doen ;)
Citaat:
Dus jouw kat is ook de baas in huis, wat een slimmerds zijn het toch he!
Zeker! Die is echt de baas.
Citaat:
Je verhaal over het ga zo door signaal moet ik even over nadenken. Het is toch niet hetzelfde als een secondary reinforcer tussendoor, althans toch niet precies hetzelfde.......
Nee precies. Ik zal Denkwerk er anders nog eens op naslaan.
Citaat:
ik klik altijd wel aan het einde van het ga zo door signaal, tenzij Myrtle het gewenste gedrag eerder stopt.
Ja ik dus ook normaal gesproken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:36

Visitor schreef:
Ik wil vandaag beginnen met filmpjes kijken van de online equine clicker conference. Maar wat zie ik nu, zijn de live sessies niet opgenomen? Ik voel me daarmee wel enigszins genaaid, omdat bij aanmelding voor de conference vermeld was dat ze wel opgenomen zouden worden en ik wist dat ik ze niet zou kunnen zien, maar dat dus niet uit zou maken omdat ze toch opgenomen zouden worden en ik ze terug zou kunnen kijken... -:(-
Edit: ik heb ze even gemaild om mijn hart te luchten hierover. :-) Niet dat ik wil dat ze het verandert maar dat is beter dan hier erop afgeven.

Ik las "filmpjes" en "live sessies" en concludeerde daaruit dat je de indruk had dat de filmpjes die toegankelijk zijn, zonder publiek waren opgenomen en niet 'live'.
Maar jij had het over de live online q&a sessions. Dat stond er niet, dus vandaar mijn reactie (dat ik de indruk had dat de conferentiepraatjes/lessen wel opgenomen zijn tijdens het 'liefe' optreden)

Visitor schreef:
Hm HL, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik bedoelde de live online q&a sessions die online zouden blijven staan. Of reageerde jij op iets anders?

Aha, die dus...

Een secondary reinforcer wil alleen maar zeggen dat het geen primaire reinforcer is. Primair is bv voedsel, secondair is 'aangeleerd', dus werken voor verbale lof (of een click) omdat die ooit is aangeleerd met een primaire reinforcer, waardoor ze een secondaire reinforcer dus ook al belonend ervaren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 06:44

Je hebt gelijk HL, eigenlijk gaat de discussie over het gebruik van een ga zo door signaal en het gebruik van een secundary reinforcer om aan te geven dat DAT goed was ( maar geen klik -> treat oplevert). Heb ik het zo goed samengevat Visitor?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:14

Ja ik denk het wel, alleen is een ga zo door-signaal toch ook een secondary reinforcer? Want als het goed is is het de verwachting van de click en treat daarna die ervoor zorgt dat het ga zo door signaal waarde heeft...? (Of een tertiary reinforcer dan misschien?)
En de vraag is dus of het handig of onhandig is om voor die twee dingen ('goed bezig, doorgaan met ditzelfde gedrag en dan komt een c+t' en 'goed bezig, maar nu eerst even iets anders - cue - en dan komt een c+t') een ander signaal te hebben of juist hetzelfde.

Oh HL, ik snap nu het misverstand, sorry voor mijn onduidelijkheid...

Trouwens heb ik gister ook de demo van Kurland gekeken maar ik vond het eerste deel niet zo aansprekend en zo heb ik bij de delen twee en drie ondertussen iets anders gedaan en dus niet zo goed meer gevolgd. :o Heb ook nog wat dvd's en een boek van haar hier liggen die ik nog moet kijken/uitlezen. Misschien is het omdat het totaal niet aansluit waarbij ik (nu) mee bezig ben en komen die boeken en dvd's later nog van pas (of zijn die heel anders) maar het sprak me niet zo aan om één of andere reden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:25

Visitor, ik heb ook wel interesse in het verhaal over je paard; wat je dacht dat er aan de hand was en wat er werkelijk aan de hand is. Heb zelf helaas nogal veel kneuzenervaring en dan krijg je daar interesse voor. :+

Wat betreft SR en ga-door-signaal... voor mijn gevoel komt het op hetzelfde neer. Bij ga door komt idd op het einde een click met beloning, maar dat is in feite niet anders als je datzelfde signaal geeft voor een bekende oef en daarna een andere oef laat doen die dus die click als gevolg heeft.
Dan werk je toch in principe met een ketting? Of snap ik het nu niet?

Wat katten betreft... hoe herkenbaar. Ik denk eigenlijk dat katten clickerleraren moeten worden. Die zijn daar echt expert in. :P
Laatst bijgewerkt door liljebo op 24-10-13 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:25

Hmm ik heb de alexandra demo ook niet afgekeken.. Ik heb vorig haar haar clinic bijgewoond en ik vond het geweldig. Maar nu dacht ik, oh nee niet weer de circle of cones. Erg he, beetje alexandra overkill gehad misschien.

Maar het komt ook door het grote aanbod van filmpjes er is zoveel te zien. Net als bij een groot muziekfestival. Op een gegeven moment wordt je daar ook wat kritisch, zo van " ja leuk bandje, maar misschien speelt verderop een NOG leuker bandje " :).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:43

Katten zijn idd mega goede leraren :j 1 van mijn andere katten heeft mij geleerd om op commando het snoepjesdoosje open te maken... Het begon met uitgebreid knuffelen als ik op de bank zit en dan halverwege de knuffelsessie iets zijwaarts lopen en kopjes tegen het snoepbakje geven. Owh, wil jij snoepjes? Dus pak ik het bakje en geef haar lekker snoepjes. Na een tijdje trainen springt ze nu dus bij me, knuffelt even en gaat al snel kopjes geven (de voorbereiding kan al ingekort worden ;) ) tegen het snoepjesdoosje, dus ik pak het doosje direct, haal er snoepjes uit en zij... springt weg en eet niets..... En dat niet 1 keer, maar vrijwel elke keer. Zo af en toe wordt ik nog gereinforced, dan eet ze snoepjes, soms zelfs maar 1, maar meestal moet ik het zonder beloning doen :roll: Hoe leer je je mens het kunstje "open een doosje"...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:50

Amable schreef:
Katten zijn idd mega goede leraren :j 1 van mijn andere katten heeft mij geleerd om op commando het snoepjesdoosje open te maken... Het begon met uitgebreid knuffelen als ik op de bank zit en dan halverwege de knuffelsessie iets zijwaarts lopen en kopjes tegen het snoepbakje geven. Owh, wil jij snoepjes? Dus pak ik het bakje en geef haar lekker snoepjes. Na een tijdje trainen springt ze nu dus bij me, knuffelt even en gaat al snel kopjes geven (de voorbereiding kan al ingekort worden ;) ) tegen het snoepjesdoosje, dus ik pak het doosje direct, haal er snoepjes uit en zij... springt weg en eet niets..... En dat niet 1 keer, maar vrijwel elke keer. Zo af en toe wordt ik nog gereinforced, dan eet ze snoepjes, soms zelfs maar 1, maar meestal moet ik het zonder beloning doen :roll: Hoe leer je je mens het kunstje "open een doosje"...

hihi, variabel belonen werkt blijkbaar :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:54

Haha briljant

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:03

Die kat is geniaal. Ik ben daar nog helemaal niet goed in, het variabel trainen. Maar die kat weet precies hoe het werkt. Ik wist het wel ... :p
Ik luister zelf trouwens ook erg goed naar mijn kat. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:08

Amable kun jij alleen doosjes openen, pff dat is ook geen groot repertoire. Ik kan al deuren openen, luikjes openhouden, de kat volgen, scheef in bed liggen om de katten niet te storen die alvast een plekje hebben gekozen, het speelhengeltje laten bewegen, voer in bakjes doen en de kat aaien (en niet aaien als ze geen zin hebben) ;).

Volgens mij zijn katten sinds ze in de buurt van mensen zijn gaan leven (ivm de muizen neem ik aan) steeds verder geëvolueerd. Hoe beter je als kat was in mensen om je poot winden, hoe minder je je best moest doen om te overleven. Et voila duizenden jaren later, de mensentrainer. Tijd dat iemand dat eens onderzoekt :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:13

whahahahaha moest erg lachen CM. Volgens mij kan ik ook veel truukjes. Maar je hebt gelijk... lijkt erop dat de kat inderdaad zo is geëvolueerd. Ik wacht met spanning de eerste onderzoeker af.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:16

liljebo schreef:
whahahahaha moest erg lachen CM. Volgens mij kan ik ook veel truukjes. Maar je hebt gelijk... lijkt erop dat de kat inderdaad zo is geëvolueerd. Ik wacht met spanning de eerste onderzoeker af.

ja want wat echt bere interessant is is dat ze nauwelijks tegen elkaar miauwen maar wel tegen mensen! Hoe is dat ontstaan?

Ongewenst aaien heeft een van de katten mij afgeleerd met p+. Erg effectief ;).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:22

Wellicht dat ik onbewust toch ook een boel extra kunstjes geleerd heb :j Wat ze ook heel belangrijk vindt, zodra ze komt knuffelen ook 100% aandacht voor haar. Dus geen laptop, geen boek of telefoon, alles aan de kant. Maar dat heeft ze me met negatieve bekrachtiging geleerd. Ze loopt weg als ik niet binnen een korte tijd spullen aan de kant gelegd heb, die tijd wordt uiteraard steeds korter. Leg ik daarentegen alles opzij dan komt ze luid spinnend op schoot liggen. Ja, ze is een erg bewuste trainster :j En idd, ik ben ook getraind op deuren openen en kattenbakjes vullen e.d. maar daar hoefde ze niet veel voor te doen, die basis training was al vroeg getraind door haar voorgangers ;)

Edit > Idd, zo grappig dat katten idd vooral tegen mensen mauwen! We zien het bij ons ook. Maar ik denk dat het komt doordat mensen ook heel sterk reageren op geluid. Onze siamees gebruikt zelden haar stem (en dat voor een siamees) maar als ze iets wil en we echt niet reageren, op geen manier, dan gebruikt ze haar stem. Zo wil ze wel eens mauwen als ik niet reageer op al haar verzoeken tot het doen van clickerspelletjes. Maar het is nog maar zo weinig dat ik het ook nog niet heb kunnen versterken helaas.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:11

O hahaha, dit is echt zo herkenbaar. Ik kan dus ook al allerlei kunstjes :-p en mijn kat leert mij ook om niet én met de laptop én de kat op schoot te zitten, maar alleen met haar. Dat vooral mauwen tegen mensen is inderdaad echt wel grappig ja. En wat mijn kat ook doet, als ik geconcentreerd aan tafel zit te werken, dan gaat ze op haar achterpoten staan en tikt ze met haar voorpoten een paar keer zachtjes tegen mijn been: hallo, ik ben er ook nog!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:35

Ik moet zo lachen om die kattenverhalen. Het is allemaal zo herkenbaar. Idd passen ze ook P+ en R- heel effectief toe. We kunnen er veel van leren.
En idd... dat miauwen tegen mensen, daar heb ik nooit bij stilgestaan.
Opvallend.
Nou ja, behalve dan de siamees van Amable... haha. En dat nog wel voor een siamees.

Heb vandaag met stormachtig weer met Shakira op straat met lange lijnen geoefend. Express nu omdat ik haar bomproof wil maken. Ze was wel een beetje bang voor een vrachtauto, maar de wind deed haar niet veel.

Ben toch weer overgegaan op meer reinforcement/echt hulpen trainen middels clicker (met tong dan) Ze draalde enorm met van huis gaan, slingeren e.d. en ik was vooral bezig met meters maken en dat ging voor mijn gevoel ten kosten van de hulpen.
Maar op de een of andere manier vond ik de vertaling naar lange lijnen/clicker lastig. Ook een beetje met in gedachte dat je op een wagen niet steeds naar voren kan rennen.
Maar eigenlijk is dat onzin, want ze staat nog niet voor de wagen en het is toch de bedoeling dat de clicker werkt voor het aanleren, niet om doorlopend snoepjes toe te schuiven.
Vandaag dus bewust mee begonnen en dan kom je meteen alle gaten in de training tegen.

Ik pas overigens evengoed wel wat druk toe met van huis gaan, omdat we anders nooit ergens komen en als ze dan loopt, beloon ik alleen met de stem. Echt clicken doe ik als ze uit zichzelf of op lichte cue voorwaarts is of als ze meteen goed op een lichte hulp reageert. Ik maak daarbij overigens ook veel gebruik van het ga door signaal, om haar te laten weten dat ze het goed doet en dat de beloning eraan komt (SR)'
Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken, maar ik merk wel dat ik zo intensiever en meer gericht train (je moet wel)

Was trouwens wat laat in bed gekomen gisteren en een beetje duf en heb dus van shakira de oefening -opletten- gekregen. Hahaha. Ze merkt feilloos als ik even afdwaal met gedachte, zelfs als ik erachter loop. En dan duikt ze dus meteen het gras in. Vandaag drie keer in de berm gezeten,. Iedere keer door mijn eigen fout. Slim paardje.
Ze 'kletst trouwens ook erg veel. Zo grappig.

Optuigen en intuigen kan ik trouwens doen als ze helemaal los staat. Dat heb ik haar al geleerd (in het begin bleef ze geen tel staan) Heel leuk.
Als we terugkomen, doe ik de leidsels al af als we in de wei komen, loop ik naar de stal en roep haar dan, waarna ze 'kletsend' de stal in komt zodat ik haar het tuig kan afnemen. Zo grappig. (en relaxt)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:43

Wat schattig LJ! Ik denk dat je aanpak wel goed is. Blijft lastig he het kilometers maken vs trainen met R+