Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:31

liljebo schreef:
Keertje vliegen kost geen drol :)

ja de tijdsfactor is op het moment de grote beperking. 1 januari begint Tinley stage 2, eerst maar eens kijken wat zij voor mij in petto hebben :).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 07:17

crosmuller schreef:
Ik lig nu alweer achter met kijken can de conference filmpjes. Maar de presentatie van Shawna staat bij mij voorlopig op 1. Ze brengt me zelfs aan het twijfelen over 1klik 1 beloning. Als je minder gaat clicken na verloop van tijd dan kan het voor je dier onduidelijk zijn of hij de oefening goed gedaan heeft, door wel te clicken zeg he "ja dat was goed, en nu verder met het volgende". Ze gebruikt verder ook veel secundary reinforcers. Ik zeg niet dat ik overtuigd ben en van 1 klik 1 beloning af ga stappen maar ik snap haar punt.

Even een aanvulling op mezelf :). De lezing van bannah dawson gaat over tailored training, dwz pas de training aan aan je dier. Ze beschrijft een aantal cases, o.a. Paarden waarbij de training beter ging met treatless clicks tussendoor. Net wat meer motivatie of juist net wat meer rust. En andere paarden waarbij het voor geen meter werkte en ze er snel weer mee stopte. Erg interessant allemaal. Ik was nog niet zo bekend met Hannah Dawson, ik vind haar erg goed!

Er is ook een lezing van Kay Laurence, hondentrainster. Ze zei "community creates creativity", toen moest ik meteen aan ons bokt topic denken en de inspiratie die ik eruit haal :).

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:52

Als het dan toch een reizend cirkus wordt - een ietsiepietsie meer naar het noorden (vanuit Liljebo gezien) en jullie komen ook bij mij langs :-)
Ik volg op het moment de Waterhole Rituals en heb geen tijd om ook nog met de clicker te experimenteren, maar dat komt wel weer!

nimue2010

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:48

OVerigens vandaag op de FB-pagina van Ben Hart een vraag en antwoord over one click-one reward :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:24

nimue2010 schreef:
OVerigens vandaag op de FB-pagina van Ben Hart een vraag en antwoord over one click-one reward :-)

Klinkt leuk, maar ik zit met de conference een beetje aan mijn limiet van info die ik kan verwerken :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:30

Ben hart heb ik een boek van. Heb toen ook geexperimenteerd met de treatless click, maar ik vond het niet prettig werken. Kan ook aan mij liggen (is zelfs erg waarschijnlijk) Maar niets voor mij dus.

Idd haal je veel inspiratie uit contact met andere clickeraars. Leuk is dat.

Nimue waterholes rituals heb ik ook mee geexperimenteerd :) (nou ja, waarmee niet he :+ )

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:31

Wat is dat de waterholes rituals?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:00

Ik ben ook aan het experimenteren met treatless (niet te verwarren met "rewardless") clicks. Ik deed dat al onder het zadel. Na een paar clicks onder het zadel toont Kyra meestal geen interesse meer voor voedsel en lijkt de beloning meer te liggen in het stilstaan.

Geïnspireerd door de manier van werken van Shawna Karrash (dacht ik dat het was) en/of was het AK? Die beloond met een click en een kriebel en dan clickt als het gezicht van het paard ontspannen is/geniet (bovenlip beweegt om mee te gaan kriebelen) om dan te clicken en eten te geven. Op die manier de click ook te koppelen aan andere beloningen dan eten.

Ook ben ik aan het experimenteren met de why would you leave me game van AK, met de mat in het midden waar een hoge reinforcement plaatsvindt. Ik heb dat 2x op de grond geoefend en gister onder het zadel opnieuw mee geëxperimenteerd. Niet op de cirkel, maar 2 matten in de bak gelegd waar ik dan heen kon voor een hoge R+. Ik moet zeggen dat Kyra goed actief was: makkelijk nagaf omdat ze haar achterhand correct gebruikte. Iets waar ik vorig jaar nog heel erg mee aan 'het klungelen' was.

Ik ben erg blij dat ik toegnag heb tot de filmpjes. Ik heb hier verder geen dvd's over clickeren liggen. Ik moet zeggen dat ik heel veel leer. Ook dat mensen termen gebruiken waar ik niet eerder van gehoord heb, maar waarvan ik het principe al wel gebruik of ontdekt had. Ineens heb je dan een term om erop te plakken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:13

Op nhforum.nl staat een topic van Mirjam over de waterhole rituals, zij beschrijft ze daar op een gegeven moment ook vrij uitgebreid.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:42

CM: een methode van de Amerikaanse Carolyn Resnick. Bedoeld om je eigen leiderschap en de band met je paard te verbeteren. En aangezien Branwen en ik behoorlijke 'motivatie'-problemen kunnen hebben, leek het me wel wat om dit te proberen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:47

Waterholes komen idd van carolyn. Ik ben er niet echt mee doorgegaan, maar vond het toch leerzaam en gebruik de technieken ooit toch nog wel. Ik vind eigenlijk dat je overal dingen van leert en dat neem je gewoon weer mee naar een volgende stap. Beter 10 soorten gereedschap voor 1 klus dan 1 gereedschap voor 10 klussen, toch?

HL. ik had wel massa's dvd's- Ook veel van geleerd. Why would you leave me is idd een fijne oefening.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:31

nimue2010 schreef:
CM: een methode van de Amerikaanse Carolyn Resnick. Bedoeld om je eigen leiderschap en de band met je paard te verbeteren. En aangezien Branwen en ik behoorlijke 'motivatie'-problemen kunnen hebben, leek het me wel wat om dit te proberen.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen, hopelijk wil je ze tzt delen.

Ik denk shawna HL , AK vertelde tijdens de clinic vorig jaar dat ze treatless clicks te ingewikkeld vond.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:34

Idd werkt AK ook niet met treatless clicker. Shawna dus.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:45

liljebo schreef:
Idd werkt AK ook niet met treatless clicker. Shawna dus.

Ik ben er ook nog niet van overtuigd (van treatless clicks), maar ben wel nieuwsgierig geworden. Ik kon Myrtle een tijdje belonen door haar buik te kriebelen, maar dat deed ik dan zonder klik. Helaas nu met haar wintervacht (of andere reden?) vind ze het niet meer leuk.

Ik hoor wel vaak mensen roepen dat je ook kan klikken zonder snoepje die nog niet zoveel van clickertraining weten en eigenlijk nog veel aversie hebben tegen het gebruiken van voer. Dat vind ik een slecht uitgangspunt. Maar Shawna gebruikt het om motivatie te verhogen, Hannah gebruikt het bij sommige paarden om motivatie te verhogen, of juist om wat rust te geven bij paarden die erg voedsel gefocussed zijn.

De spaanse merrie van een vriendin waar ik wel eens mee train werd extreem opgewonden en ook snel gefrustreerd door het werken met voer (uitte zich in boos kijken, happen en stampen). Door consequent te blijven, van me af te voeren, in kleine stapjes te trainen is het weggegaan maar het heeft tijd gekost.

En het gaat echt veel beter, maar soms zie ik die spanning/frustratie nog wel eens een beetje de kop opsteken. Dus ik vraag me af of het voor haar misschien goed zou zijn om eens te proberen. Ze houdt ook van kriebels. Aan de andere kant zou het dan ook slechter kunnen gaan omdat het dan minder duidelijk wordt voor haar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:48

Ik weet het niet. Ik bedoel... de genoemde trainers zullen er zeker goed resultaat mee boeken, gezien het gewoon zeer goede trainers zijn. Maar ik vraag mij af of het voor iedereen zo goed te doen is. Ik heb er dus mee gewerkt en mn silja is een paard dat snel gefrustreerd raakt. Bij haar werkte het dus juist enorm die frustratie in de hand, terwijl Billy het gewoon liet afweten. Heeft ongetwijfeld met mij als trainer te maken, maar ik kon er dus niet zoveel mee.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:51

liljebo schreef:
Ik weet het niet. Ik bedoel... de genoemde trainers zullen er zeker goed resultaat mee boeken, gezien het gewoon zeer goede trainers zijn. Maar ik vraag mij af of het voor iedereen zo goed te doen is. Ik heb er dus mee gewerkt en mn silja is een paard dat snel gefrustreerd raakt. Bij haar werkte het dus juist enorm die frustratie in de hand, terwijl Billy het gewoon liet afweten. Heeft ongetwijfeld met mij als trainer te maken, maar ik kon er dus niet zoveel mee.

Nou dat hoeft niet aan jou te liggen, Hannah Dawson vond het per paard verschillend of het werkte. Kan me van Myrtle ook goed voorstellen dat ze afhaakt.

edit: maar nou je dat zo zegt, misschien ben ik er zelf als trainer ook nog niet aan toe. Het is wel handig als je ook wat meer ervaring hebt met backchaining ed. zodat je ook een oefening kan belonen met een oefening.

edit edit: sorry voor al de edits, ik zit te filosoferen en er valt me van alles in. Het zal ook een kwestie zijn van genoeg bekrachtigers hebben naast voer, favoriete oefeningen, kriebels, even mogen rennen, even mogen stilstaan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 05:53

Ik denk dat het per paard kan verschillen, per trainer en ook nog per combinatie. En in mijn persoonlijke opinie zelfs van het tijdstip (bij een juiste combi: paard/trainer) en omstandigheid.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 06:26

HippoLogic schreef:
Ik denk dat het per paard kan verschillen, per trainer en ook nog per combinatie. En in mijn persoonlijke opinie zelfs van het tijdstip (bij een juiste combi: paard/trainer) en omstandigheid.

Heb je de lezing van bannah gezien? Ik vind het heel knap hoe ze hiermee experimenteert en dan ook snel ziet of het werkt. Ik heb voor mezelf besloten dat ik 1 klik 1 beloning aanhou voorlopig. Ik ga wel op zoek naar alternatieven voor voedsel voor tussendoor. Waarschijnlijk zonder klik erbij. Eens kijken of ik een nieuw favoriet kriebelplekje kan vinden ofzo. Hoe jij dat deed met het woordje good vind ik ook interessant HL.

Het gaat niet zo lekker met myrtle, de artrose speelt behoorlijk op. En ze is erg stijf. De rechtricht training gaat qua motivatie eigenlijk wel goed ze doet erg haar best. Ik maak gebruik van jullie tips van een tijd geleden en soms vraag ik ook gewoon saai een paar voltes los of aan de hand. Ze lijkt het trainen meestal wel leuk te vinden. Dwz ze is blij als ik kom en ze loopt tijdens de training niet weg ( als ze echt geen zin heeft gaat ze bij de uitgang staan ). Ik ga wel weer even een paar rechtrichtlesjes doen er sluipen weer wat technische foutjes in. Draf hoeft niet meer van mij ze loopt daarin echt niet goed.

In het bos draaft ze wel regelmatig, maar dan stappen we natuurlijk een heel lang stuk.

@amable we hebben gisteren geoefend met naar de pion lopen met een helper bij de pion die klikt en beloont en ik op een afstandje om haar weer terug te roepen. (Zoals je geadviseerd had). Ze liep idd beter door, ze bleef wel lang hangen bij de pion en probeerde de andere trainster te verleiden om een oefening te vragen waarbij ze stil kon staan. Ik heb mijn collega toen gevraagd om myrtle te negeren en toen ging het beter. Door op deze manier te trainen stapte ze wel net wat steviger door. Meer kan ik niet van haar vragen onder de huidige omstandigheden denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:23

CM wat rot dat mythe niet goed loopt. Artrose is echt een rotaandoening (hälga heeft het tenslotte ook ernstig en zelfs kleine troelaatje heeft het -kan daardoor ook slechts zeer moeizaam worden bekapt) Heb zelf altijd het idee dat de herfst geen goed tijdstip is voor een artrosepaard (of mens)

Fijn dat je zoveel rekening met haar houdt. Het tussendoor belonen met kriebels gebruik ik zelf overigens ook veel.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:37

Dank je LJ ja het is een rotaandoening, het is niet fijn om je paard te zien verslechteren. Ik doe heel hard mijn best om het wat te verbeteren door de juiste training maar begin een beetje tegen de grenzen aan te lopen van wat ik nog kan doen. Ik hoop haar mbv de lesjes wat losser in haar lijf te krijgen.

Grappig he hoe elk paard een favoriet kriebelplekje heeft, ik zoek er tegenwoordig actief naar als ik een nieuw paard ontmoet. Bij myrtle in de zomer is het de buik, bij een ander clickerpaard de schoft, en op vakantie heb ik op een ijslander gereden die helemaal indde zevende hemel was als je bij de staart kriebelde (ze had lichte staart en manenexceem)

Myrtle had gisteren jeuk aan haar neus geloof ik, ik heb haar een keer voor de grap geleerd om haar neus zelf te borstelen, ik hou de borstel voor haar neus en dan mag ze zelf ertegenaan schuren. Ik weet niet meer precies hoe het nou liep maar gisteren tijdens het borstelen gaf ze me een cue, ze zat maar te duwen met haar hoofd en moeilijk te doen. Toen hield ik de borstel omhoog en ging ze opeens met haar neusgat ertegenaan schuren. Blijkbaar had ze daar een kriebeltje :).

Doet me denken aan het experiment met het kiezen van oefeningen ed. LJ heb je nog iets ermee gedaan? Ik ben niet verder gekomen dan appel/wortel keuze. Een van mijn klasgenootjes van tinley heeft haar hond geleerd om haar een cue te geven als ze uitgelaten wil worden. Leuk he!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:43

Je paard heeft je goed getraind... hihi. Inderdaad hebben ze allemaal hun eigen favoriete plekje. Hier ook. De honden trouwens ook.
Silja's favo plekje is de bilspleet :+ Voel mij altijd voor paal staan als ze op niet mis te verstane wijze duidelijk maakt dat daar gekriebeld moet worden.... ze draait mij dan de kont toe en gaat beetje wiebelen. Voel mij toch altijd een beetje ... nou ja... uh... als ik daar haar kont sta te kriebelen en zij met een verheerlijkt gezicht met haar heupen staat te wiegen. Hoop altijd maar dat niemand het ziet. Maar ja... ik ben dus ook goed getraind, want ik doe het toch maar.

Ik heb er verder niet meer veel mee gedaan. Te veel getrubbel gehad en tijdgebrek. Maar ik merk wel dat ze toch wel laten merken hoe ze overal over denken. (en als ze los staan, kiezen ze vaak ook zelf hun eigen favo oefening.)

Silja gaat zelfs zover dat... als ik iets wil doen dat ze niet ziet zitten, gewoon wegloopt en iets gaat doen wat ze wel wil doen. :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:56

Oh echt geweldig! Die Silja. Slimme rakker.

Mag ik een beetje offtopic met een kattenverhaal. Als tinley huiswerk train ik mijn kat om de deur van de reismand te openen (zit niet op slot hoor) en erin te lopen, te zitten en als ze de klik hoort eruit te lopen. Ze kan het al goed ! Alleen het deurtje openen gaat nog wat onhandig. Gisterochtend zat ik boven achter de pc en kwam mevrouwtje naast me zitten miauwen. Ik zeg dan "wat is erdan" en sta op en loop achter haar aan. Ik heb al meerdere katten gehad die dat snappen en je dan meenemen naar hun lege bakje, gesloten deur etc etc. Deze kat is ook goed met het geven van cues dus ze loopt idd voor me uit en gaat zitten bij... De reismand.

Domme ik ga vervolgens een korte trainingsessie doen, die wel heel goed ging. Maar ik heb het geweten hoor, de rest van de dag was een groot zeurfestijn :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:05

haha geweldig, katten. De beste mensentrainers die er zijn. :)) Wel knap trouwens dat je haar dat hebt kunnen leren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:24

liljebo schreef:
haha geweldig, katten. De beste mensentrainers die er zijn. :)) Wel knap trouwens dat je haar dat hebt kunnen leren.

Valt wel mee, eerst zonder deurtje, dan deurtje open en dan steeds verder dicht :).

Ze houdt ook erg van aandacht en eten dus ze is makkelijk te motiveren. De andere kat raakt snel verveeld en loopt dan weg, bij haar zou het moeilijker zijn.

Edit: het is best nuttig voor mij om een aantal opdrachten te doen met een deadline (voor tinley stage). Ik wordt er wel iets scherper van. Beter letten op wanneer je je criteria verhoogt, als het niet lukt een andere manier verzinnen. Bij myrtle denk ik toch soms, ach het lukt niet dan laat maar. Of we proberen het over een half jaar weer. Het gaat hier dan wel over oefeningen die lichamelijk niks vragen van een dier.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:38

Hahahahaha, geniaal verhaal over je kat! Echt super! Ik heb de mijne de laatste tijd bewust een aantal keren beloont voor het gewoon op schoot liggen, werd er gek van dat we elke avond verplicht moesten gaan trainen :+ Ze probeert het nu nog wel, maar als ik niet reageer gaat ze uiteindelijk maar weer gewoon op schoot liggen in plaats van de hele avond lang al haar oefeningen uit de kast te trekken :P

Mooi dat de oefening met de pion zo beter ging. Je zou de helper uiteindelijk weer kunnen gaan verplaatsen, als ze goed snapt dat het gaat om het aanraken van de pion.