Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:15

Heel gaaf HL! Heb je dat eerst op de grond voorbereid? Bijvoorbeeld alvast de rem geoefend met cordeo of sturen? Of gewoon erop en gaandeweg met de clicker de cues aan het gedrag koppelen? Ik ging een keer spontaan (had niet eens een cap op, dat doe ik echt nooit) op mijn paard terwijl ze geen zadel of hoofdstel op/aan had, ook geen halsring. Ik had namelijk de weken daarvoor (met zadel en hoofdstel) heel erg op het halthouden op uitademen/zit geoefend dus ik dacht dat komt wel goed. Niet dus, haha, zonder zadel werkt je zit natuurlijk heel anders in dus halthouden lukte niet meer, haha. Ook sturen ging niet echt... Gelukkig bleef het bij stap en toen ik er genoeg van had bridgte ik voor een mooi moment en stonden we natuurlijk meteen stil en kon ik eraf springen. Maar ik merkte wel dat mijn paard het erg raar vond en daarom maar bleef stappen en stappen, terwijl ze normaal toch elke kans aangrijpt om even stil te staan. Dat was denk ik ook omdat ik dus geen zadel had en al tijden niet zonder zadel had gereden en ook omdat ik die weken daarvoor toevallig op de teugelhulpen had geoefend en die waren nu natuurlijk opeens weg. Gaaf dat het bij jullie meteen zo goed ging!
Ik kom er steeds meer achter dat mijn paard iets doen met objecten erg leuk vindt. Heb de laatste weken vaak balkjes in de bak gelegd bij het los longeren en daar trekt ze echt op aan want draven over de balkjes is bridge en dus beloning en even stoppen. Ik denk dat het duidelijkheid schept, een duidelijk punt waar beloond wordt en dat dat motiveert. Maar gister probeerde ze zelfs tijdens het los longeren toen we aan het stappen waren in de richting van de balkjes af, snel om te draaien en richting de balkjes te rennen! Dat is echt uniek, dat ze zelf probeert stiekem ergens heen te scheuren (of het moet gras zijn achterin het weiland ;-)). En vroeger ontweek ze balkjes, nu grijpt ze elke kans aan om eroverheen te gaan, ook al was mijn bedoeling haar erlangs te laten gaan. Dus erg geslaagd. Ook andere dingen gedaan en geoefend (voetbal, hoepel) en het schouder targetten gaat nu aan twee kanten al echt aardig.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:59

HL top dat het zo goed ging.

Visitor, kreeg bij je verhaal het spontane beeld van de keer dat ik. eeuwen geleden, nog niet geplaagd door enige kennis over clickertraining en alleen NH in een demo had gezien, zonder zadel en hoofdstel op mijn gelukkig zeer lieve paardje te klimmen. Het gevolg was dat we alleen kleine rondjes stapten, rond en rond... haha. Kon er zelf toen ook wel mee lachen.
Maar het klinkt logisch dat objecten motiveren. Die ervaring heb ik zelf ook. Ze gaan dan echt ergens heen en je bent zelf meer gefocusd. Daar wordt ook wel gebruik van gemaakt bij de clickertaining bv het stationeren of een bepaalde oefening als beloning (bv op de mat staan) Leuk dat het zo goed bij je gaat.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:14

Dan merk je wel sneller wat hun voorkeurskant is he..
hier ook de ervaring dat zonder en met zadel anders beleeft wordt door het paard. Ze generaliseren niet zo makkelijk?

Objecten vind ik voor mezelf ook leuk, heb ook iets om naartoe te werken dan :) Laatste keer dat ik ging rijden met Intrus (zaterdag?) heeft hij mij weer verrast. We draafden een beetje rondjes, met zadel is die altijd actiever dan zonder dus wou weer wat oefenen op trager gaan en stoppen. Ipv de hoefslag te volgen sprong ie ineens opzij en besloot hij door de hoop te draven (onderste deel ligt altijd op de grond voor hem hij springt niet zo). Ik lag er bijna :P Heb hem wel beloond want hij neemt niet snel zelf initiatief.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:10

Haha, ja LJ, zo ging het inderdaad. En klopt Gaelle, zo leer je de voorkeurskant echt kennen. Ik wist wel dat ze rechtsom makkelijker vond, nou dat heb ik geweten, linksaf ging ze echt niet. Haha. Wat goed dat hij zomaar door de hoop wilde draven! Dat zou ik ook belonen als hij normaal niet zoveel initiatief neemt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:41

Hahaha :D

Zaterdag komt er iemand wandelen met mij en de paardjes yeey. Komen ze toch van de wei af en slijten hun hoeven haha..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:38

GaelleS schreef:
Eigenlijk wel haha, ik click met links en beloon met rechts :P Zonder gaat ook wel, ga gewoon niet meer kunnen oefenen met zadel enzo..

Zalig HL! Ik weet de hulpen daar zelf niet eens voor.. Moet me daar toch eens in verdiepen als ik zover ben :)

Ik rijd altijd al op mijn zit. Maar ik merkte de laatste tijd dat ik meer en meer op mijn teugels (ik rijd nog steeds bitloos) ging vertrouwen. Met een halsriem (halstertouw) rijden dwingt me om meer met mijn zit te communiceren. Dat was een reden om dat eens te proberen.

Af en toe hebben we een miscommunicatie en gaat ze precies de andere kant op. Met een halsriem kun je dan net wat beter ingrijpen en meer duidelijkheid geven. Je kunt immers niet clicken als ze precies de tegenovergestelde kant op gaat.

Visitor schreef:
Heel gaaf HL! Heb je dat eerst op de grond voorbereid? Bijvoorbeeld alvast de rem geoefend met cordeo of sturen? Of gewoon erop en gaandeweg met de clicker de cues aan het gedrag koppelen?

Niet bewust voorbereid, maar alle training die ik tot nu toe heb gedaan is goed genoeg als voorbereiding:
-Ik heb al vaak zonder zadel gereden.
- Ik rij zoveel mogelijk op mijn zit om te activeren en af te remmen (Centered Riding). Het uitademen om te stoppen heb ik vanaf de grond tijdens het zadelmak maken en later met inrijden heel veel al gebruikt. Het uitademen is ook biomechanisch een goed hulpmiddel: je borstbeen zakt en je zwaartepunt zakt wat en daardoor kun je ook de bewegingen van je paard langzamer maken. Allemaal heel logisch eigenlijk.
-In het grondwerk heb ik vroeger ook veel met een touwtje om de hals gewerkt om haar te leiden. Dat leek me handig voor het geval ik eens geen halster bij de hand zou hebben, dus dat kent ze wel.
- Met andere paarden (lespaard en verzorgpaarden) heb ik het ook al vaker geoefend.

In mijn prive lessen van vroeger liet mijn instructrice me soms aan het einde van de les zonder hoofdstel rijden. Het zadel bleef gewoon op, te veel gedoe om af te zadelen en dan er weer op klimmen. En het was erg fijn in het begin om dan wel de veiligheid/vertrouwdheid van een zadel te hebben.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:56

Maar je moet toch iets doen van beweging om het paard aan te geven dat je ze wilt laten wijken bv :P Ik wil graag les in centered riding en zitles. Ik ga er eens voor kijken :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:11

Dat doe je in feite met je bekken (je centrum). Daarmee bepaal je welke kant je op wilt. Hoeveelheid stelling aangeven is lastig zonder teugels natuurlijk. Maar je kunt prima een wending nemen op je zit. Niet geheel en al dressuurmatig verantwoord misschien, maar dat is dan ook niet het doel. Voor mij althans niet als ik zonder zadel/kaptoom rijd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:33

Ik denk wel dat je daardoor al enorme controle krijgt op je zit, waardoor je niet alleen je paard niet meer tot last bent, maar zelfs kunt 'helpen'. Eigenlijk zou iedereen moeten leren rijden met een onafhankelijke, goed gecontroleerde zit.
Zeker beginnende wedstrijdruiters, denk ik. Zou wellicht een heleboel onnodig gepluk aan de teugels voorkomen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:15

Absoluut!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:05

Dat wil ik graag leren dus!
Heb eens gekeken op de website HL, heb iemand gecontacteerd die niet te ver zit en ook met clickertraining werkt :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:03

Goed bezig allemaal :). HL ik rij oom wel eens met een touwtje om de hals, maar niet echt oefeningen meestal maar wat stappen. Myrtle vind het wel fijn, ik stap wel af als er iemand anders de bak inkomt met een paard want ik vertrouw er niet helemaal op dat ze dan nog luistert :). Misschien wel hoor maar heb het nog niet durven proberen.

Gisteren op de equiday Jossy reynvoet gezien, was interessant! Hij doet aan academische rijkunst en heeft (geloof ik) een parelli achtergrond. Hij had een paar duidelijke cues aangeleerd voor het werk aan de hand bv zweep omhoog = achterhand naar binnen. Hij is geen clickertrainer dus ga zijn methode niet helemaal overnemen maar hij zette een duidelijk plaatje neer waar ik ook heen wil met myrtle. Dwz zo verzameld als zijn paar liep lukt oms niet meer maar het spelen met de buiging, achterhand en schouder verplaatsen is heel goed voor myrtle. Was inspirerend! Vanmorgen even getraind aan de hand en ging lekker.

Praatje van conrad was ook leuk :). Het ging over de 5 geheimen om een super trainer te worden, helaas mag ik ze hier niet verklappen ;).

Nog iets leuks meegemaakt, laatst trainde ik in de bak even met een ander paard en myrrle begon me toch een partij te hinniken :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:05

Ik ben zojuist begonnen met het kijken naar de Clicker conferentie. Erg leuk verhaal wat Shawna Karrash aan het vertellen is. Ongelooflijk dat zij vanuit de zeezoogdieren training komt en direct tussen de Olympische ruiters beland en dat al die trainers enthousiast zijn. Toch is dat enthousiasme kennelijk niet direct doorgedrongen tot de rest van de paardenwereld. Maar goed beter laat dan nooit. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:23

CM klinkt interessant op equiday. Van Jossy al meer goeds gehoord. Zie vaker plaatjes/filmpjes van hem en dat ziet er goed en vriendelijk uit. Altijd leerzaam en je kunt toch je eigen invulling geven aan de manier van trainen, als je maar idd weet waar je naartoe wilt.

HL klinkt boeiend. Had er ook naar willen kijken, maar had financieel even andere prioriteiten. Denk wel dat clickertraining heel langzaam tot meer lagen doordringt, maar veranderingen hebben nu eenmaal altijd enorm veel tijd nodig en zullen niet altijd tot iedereen doordringen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:07

Ik volg de online conference ook, heel interessant het praatje van shawna en er komen nog een hoop leuke dingen! Geen weggegooid geld :).

Klopt LJ er zijn nou eenmaal weinig clickertrainers dus ik probeer van andere trainers ook te leren. En als ze dan tussendoor wat dingen zeggen die niet kloppen over leertheorie ed. dan doe ik net of ik het niet gehoord heb ;).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:04

Haha ja zo doe ik dat ook cm.
Helaas deze week geen tijd om de conference te volgen, ga hopelijk na het weekend alles terug kijken...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:05

Visitor schreef:
Haha ja zo doe ik dat ook cm.
Helaas deze week geen tijd om de conference te volgen, ga hopelijk na het weekend alles terug kijken...

Het is best veel, maar ik hoop dan maar dat het een tijdje online blijft staan. Geen flauw idee of dat zo is?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:06

Ja het blijft online staan. Ik geloof tot eind dit jaar..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:15

Visitor schreef:
Ja het blijft online staan. Ik geloof tot eind dit jaar..

oh gelukkig, gisteren stond er al bijna 2 uur aan filmmateriaal

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:54

Ik lig nu alweer achter met kijken can de conference filmpjes. Maar de presentatie van Shawna staat bij mij voorlopig op 1. Ze brengt me zelfs aan het twijfelen over 1klik 1 beloning. Als je minder gaat clicken na verloop van tijd dan kan het voor je dier onduidelijk zijn of hij de oefening goed gedaan heeft, door wel te clicken zeg he "ja dat was goed, en nu verder met het volgende". Ze gebruikt verder ook veel secundary reinforcers. Ik zeg niet dat ik overtuigd ben en van 1 klik 1 beloning af ga stappen maar ik snap haar punt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:06

Maar je hoeft toch niet "stil" te clickeren? Ik zeg juist heel erg veel dat iets goed is. Zoals gisteren met Jauke bezig geweest met steigeren, als hij dan niet hoog genoeg steigert voor een beloning val ik hem wel om zijn hals met een heleboel knuffels, vertel hem hoe geweldig hij is en kriebel hem op zijn fijnste plekjes. Hij weet dondersgoed dat hij het goed deed, echter, niet goed genoeg voor dé beloning. Want na een goede steiger komt er een click + beloning, en ook dan val ik hem om zijn hals, vertel hoe geweldig hij is en zoek zijn fijnste kriebelplekjes op. En nu is steigeren daarin wel een issue bij ons, dus daar wil ik hem graag mega voor belonen. Maar ik maak ook heel erg veel gebruik van woorden zoals juist, goed, braaf, knap paard! enz. Daarmee maak ik heel erg duidelijk dat hij op de goede weg zit, de juiste kant op denkt maar nog niet voldoende is voor een click.
M.i. als je gaat clicken zonder te belonen krijg je helemaal bij paarden weer een dier dat gefocust raakt op je zak met beloningen, want de click geeft dus niet meer aan dat de ultime beloning komt, maar jouw hand die in de zak met voer verdwijnt geeft dat aan. Ik denk dat dat bij honden anders is, die kan je ook makkelijk met spel belonen en die zijn vaak minder voergevoelig. Waar bij een paard meestal voer echt de ultime beloning is is bij een hond veel meer een prima beloning.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:07

Ik heb het filmpje nog niet gezien maar zag ooit een ander filmpje van haar hierover en toen postte ik ook zoiets hier, ik snap haar punt ook. Maar je zou in plaats daarvan toch ook een ga door-signaal kunnen gebruiken? Bij mij is dat 'goed zo'. En dan hou je wel je click krachtig. Anderzijds, daar hadden we het toen ook over, kan je click wellicht juist ook in kracht toenemen die variabel te laten volgen door voerbeloning. Oja, en even stilstaan kan soms ook een beloning zijn, dat zou je eventueel ook na een click kunnen doen. Of daar dan weer een ander signaal voor inbouwen? (Zoals 'ho', haha ;) )
Nou ja, wat Amable zegt, dus ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:24

Ja Amable ook jij hebt een punt, en ik doe het eigenlijk zoals jij :). Maar het werkt wel voor shawna blijkbaar.

@visitor ja shawna zou dat stilstaan dan waarschijnlijk doen na een klik.
ik kan me dat filmpje herinneren maar hoe ze het nu uitlegde snapte ik het beter

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:26

Ok ik ben wel heel benieuwd naar het filmpje van de conferentie dan. Maar goed, eerst even hard werken nog. En dan hopelijk als beloning volgende week alle filmpjes kijken ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:31

en dan nog even dit, berichtje van Inge op facebook: ITMHB gaat een groepsreis organiseren voor de geïnteresseerde Brainiacs - en waarschijnlijk sluit de Expo aan bij de Equine Clicker Conference, dus dat wordt een dubbele motivatieboost!

Interesting ......... :)