Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:44

Ik wil juist een coach om me te helpen hierover na te denken haha. R- is belonen door iets vervelends weg te halen, R+ is belonen door iets leuks toe te voegen toch? Maar omdat ik druk als iets vervelends zag, ben ik automatisch gaan denken dat druk altijd R- is. Terwijl druk niet per se vervelend hoeft te zijn.

Dus wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik hele lichte druk gebruik als een cue (bij werk in de hand en rijden), en dan beloon met voedsel. En zo oefeningen wil aanleren.

De poisened cue klinkt vervelend.. kan je die voorkomen door de druk minimaal te houden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:04

Heel verstandig om niet het wiel te willen/hoeven uit te vinden, door een coach te zoeken en overal vragen te stellen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:24

Misschien moeten we een dressuurmeester en clickermeester eens samen gooien met paard en zien wat er van komt :+

Ik vond al die R+ R- en toestanden ook ingewikkeld hoor. Elke keer als ik er wat over lees moet ik goed nadenken en soms opzoeken wat weer wat was... Komt goed :P

Poisoned cue had ik eigenlijk nog niet van gehoord. Ga het eens opzoeken. Kan je die poisoned nog omtoveren naar een normale que dat het paard het nog wel leuk gaat vinden ?

Pff :P Jullie zijn allemaal grootmeesters in de dop vind ik. Kijk eens naar het gemiddelde paard + mens? Iedereen hier denkt er veel meer over na en krijgt uiteindelijk wel veel gedaan van zijn paard, en dan nog eens op een leuke manier. Problemen worden opgelost en ipv maar te denken 'hij is stout bij de hoefsmid' of 'hij gaat niet op de trailer' en er dan niets aan te doen en het normaal te vinden en geloven dat het nooit opgelost gaat worden. Denk alleen dat de meeste hier geen ambities hebben om Z dressuur ofzo te rijden :P Ik vind jullie allemaal geweldig _/-\o_

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:52

Citaat:
Pff :P Jullie zijn allemaal grootmeesters in de dop vind ik. Kijk eens naar het gemiddelde paard + mens? Iedereen hier denkt er veel meer over na en krijgt uiteindelijk wel veel gedaan van zijn paard, en dan nog eens op een leuke manier. Problemen worden opgelost en ipv maar te denken 'hij is stout bij de hoefsmid' of 'hij gaat niet op de trailer' en er dan niets aan te doen en het normaal te vinden en geloven dat het nooit opgelost gaat worden. Denk alleen dat de meeste hier geen ambities hebben om Z dressuur ofzo te rijden :P Ik vind jullie allemaal geweldig _/-\o_

Haha Gaelle, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten! *\o/*

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:10

GaelleS schreef:
Denk alleen dat de meeste hier geen ambities hebben om Z dressuur ofzo te rijden :P

Het ging bij mij in ieder geval niet om KNHS wedstrijden haha. Ik gebruik bijv. wel SBW en travers om mijn paard recht te richten (volgens de academische rijkunst). Onder begeleiding natuurlijk. Als ik die oefeningen zou kunnen combineren met clickertraining zou ik dat echt geweldig vinden.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:12

Haha ja dat had ik nu wel begrepen :P Volgens mij moet dat wel kunnen hoor!

Heb wat gegoogled en ik dacht dus dat poisoned cue iets anders was. Eigenlijk is het dus gewoon, als paard de oefening goed doet wordt die beloond, als ie het niet goed doet krijgt die bv een schop. Dus uiteindelijk gaat hij het vooral doen om de schop te ontwijken en niet omdat hij zo graag wat wil doen voor een voertje (of jou). En dan is de cue vergiftigd :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:04

Zo, gisteren samen met mijn Canadese clicker collega een uitverkochte clinic gegeven! *\o/*
Vijf van de zes personen waren heerlijke enthousiaste beginners (lees: onbeschreven bladen). Een had wel al wat clicker ervaring: zij was met clickeren begonnen naar aanleiding van een demonstratie die ik met haar paard vorige jaar had gegeven op de open dag van haar stal.

Het was zo leuk om weer met verschillende mensen en paarden te werken. Sommige paarden hadden wel ervaring (waren geleend van de stal) en werkten met onervaren mensen.

Het jongste paard was het slimst. Een jaarling van 15 maanden oud. Ongelooflijk hoe snel ze het oppikte: binnen 30 minuten kon ze targeten, netjes voer aannemen, ophouden met bedelen en op een mat staan en ze was nog fris en fruitig en gewillig om meer te leren. Haar eigenaresse was super leergierig en ze verbeterde haar timing met de minuut. Echt supergaaf om dat proces te zien.

Ik was aangenaam verbaasd over de goede timing van bijna alle deelnemers. Hopelijk gaan deze 6 mensen de info als een olievlek verspreiden.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:45

Jaa de jonkies leren wel snel he! Heb het ook al willen merken..
Klinkt alsof het een geweldige dag was :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:53

O wat leuk HL, klinkt echt heel gaaf! Je hebt er zeker geen videotje van?

Wie gaat er over een week nog meer naar Equiday advanced? Conrad van Pruijssen geeft dan een lezing. Hij heeft via de ITMHB op het forum input gevraagd voor zijn lezing. Ik denk dat het erg interessant wordt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 06:32

Visitor schreef:
O wat leuk HL, klinkt echt heel gaaf! Je hebt er zeker geen videotje van?

Wie gaat er over een week nog meer naar Equiday advanced? Conrad van Pruijssen geeft dan een lezing. Hij heeft via de ITMHB op het forum input gevraagd voor zijn lezing. Ik denk dat het erg interessant wordt.

Ik ga ook!

Leuk HL, klinkt als een geslaagde clinic.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 06:38

Ja het was erg geslaagd. Ook op de evaluatie formulieren waren alleen positieve berichten geschreven. Nee, geen video. Dat is wel een leuk idee voor volgende keer. Ik heb wel wat foto's in elk geval.

Jammer dat ik niet in NL ben voor de Equiday Advanced. Ik zou er graag heen willen. Ik heb ook input gegeven op het ITMHB forum. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de lezing er uiteindelijk uit gaat zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:05

Klinkt heel erg leuk HL. Zal voor jou ook motiverend zijn, als het zo goed gaat.

Ik kan dus ook niet naar equiday. Zoiets vind ik dan wel eens jammer.

Ennuh de nieuwe dressuurmeester ga ik dus ook echt niet worden (ik rij niet eens meer :+ ) Maar ik vind het wel heel leuk om hier met een groep mensen te zetten, die niet roept 'pak hem maar eens aan' of 'hij is dominant' etc als je ,met een vraag zit, maar dat iedereen goed nadenkt over wat ze doet. Heel leerzaam en motiverend.

Ik heb trouwens een wagen gekocht. Volgend weekend halen. Een echte boerenkar op shetlander formaat, omdat ze straks rondom huis ook haar taken krijgt. Wil nu alleen nog graag een nieuw tuigje.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:27

Ik denk niet dat je zo'n filmpje dan zomaar mag laten zien, er staan tensotte andere mensen op.

LJ leuk dat je zo lekker aan de slag gaat met shakira, ze wordt nog een echt werkpaard. Je kan toch nog wel een dressuurmeester worden met werken aan de hand :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:29

Hihi, dat zie ik zomaar niet gebeuren.
Ben daar zelf niet goed in en shakira vind er ook niet zoveel aan. Laat haar maar buiten rondsjouwen , zodat ze echt ergens heen gaat... Daar lijkt ze meer plezier in te beleven.

Op dit forum, stukje naar beneden scrollen en dan op de kleine foto's rechts klikken, dan zie je meer werk-shetjes.:) Bij bepaalde foto's kun je verder bladeren door op het pijltje rechts te klikken.
http://shetlandsponny.ifokus.se/discuss ... ogskorning

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:24

O wat leuk een hele werkshettenclub lijkt het! Leuk dat je een kar hebt gevonden!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:12

Leuk zeg die werkshetten!

Gelijk hebben ze LJ, wat vinden wij nou leuker, buiten fietsen of naar de sportschool? Ik weet het wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:01

crosmuller schreef:
Ik denk niet dat je zo'n filmpje dan zomaar mag laten zien, er staan tensotte andere mensen op.

Als ik een video er van had zou eerst toestemming vragen natuurlijk, voor ik het openbaar zou maken.

Ik kan die werkshetten helaas niet vinden.

Gisteren heb ik weer geoefend met een bewegende target stick. Kyra vindt het heel leuk, maar ze gaat zich een beetje gedragen als in "Chase the tiger". Behoorlijk lastig om dan te clicken voor oren naar voren (of opzij). Ze 'trekt' echt naar de target stick toe. Dat vind ik ook wel bijzonder, gezien paarden prooidieren zijn. Of zullen ze het als een bedreiging zien? Of zou het spelen zijn?

Laatst was Kyra nogal moeilijk uit te laden uit de trailer. Ze had nog nooit in deze gestaan en het leek op een gewone NL trailer. Nooit aan gedacht dat als inladen probleemloos ging het uitladen wel eng zou zijn.
Ik heb natuurlijk wel eens bij andere paarden gezien dat ze er niet meer uit wilden. Nooit gedacht dat ik zelf in zo'n situatie zou komen. Doet geen goed voor mijn trailer-angst. :+

De klep was erg stijl en Kyra kon niet draaien of maar opzij kijken. Ze had alleen een heel smal stuk waarin ze stond en kon ook niet achterom kijken. Het tussenschot kon wel iets opzij door de achterkant los te maken, maar in het midden van deze trailer (bij de laadklep) staat een vaste paal. Dus het gaf niet meer ruimte om eraf te manoeuvreren. Ze vond het moeilijk om achteruit ín het niets' te stappen. Nu ben ik aan het trainen: achteruit van het podium af, achteruit naar het podium toe stappen. Volgende stap is achteruit erop.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:59

och HL, het is gewoon weer een uitdaging :) Komt zeker goed met kyra.
De werkshetten vind je trouwens door de link aan te klikken. Je komt dan in een zweeds forum. Gewoon even omlaag scrollen en dan op de kleine fotootjes rechts in de inlages klicken. Je kunt dan op de betreffende foto weer op het pijltje rechts klikken (wat verschijnt als je met de muis over de foto gaat) en dan doorbladeren. :)

CM ik denk idd dat het voor haar gewoon leuker is om echt een doel te hebben. Begrijp ik ook wel.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:07

Superleuk die shetjes !

Komt wel goed HL met die trailer!

en idd liljebo dat vind ik ook look, incl ITMHB forum :D

ff kort reageren, ben lomp geweest. topje van mijn duim verbrijzeld op school in de 'schaar' om stukken metaal af te snijden. Open beenbreukje het was lelijk maar nu lijkt het weer op mijn duim na de operatie.

ik baal wel, trainen met paardjes wordt moeilijk, hoeven vijlen al helemaal niet en op school kan ik praktijk ook niet meer meedoen :( ben beetje boos op mijzelf..

ga niet zo uitgebreid reageren typen met 1 hand is lastig..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:57

O wat balen zeg Gaelle van je duim! Beterschap.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 05:09

Beterschap Gaelle! Moet veel pijn doen, brrr. Sterkte en dat het maar snel heelt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:06

Gedver gealle, dat klinkt echt niet lekker. Beterschap met je duim.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:25

Danku :) Komt wel goed hoor ik ben een taaie haha :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:33

Is het je clicker-duim? Nee, toch?

Ik ben begonnen met het rijden met een cordeo/neck rope/halsring. Ik gebruik de clicker om Kyra meer informatie te geven over wanneer ze het goed doet. Het is wel een heel interessant proces. De tweede keer bood ze spontaan ook schouderbinnenwaarts aan. Tja ik kon niet laten snel de hulpen daarop aan te passen en haar daarvoor te clicken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:39

Eigenlijk wel haha, ik click met links en beloon met rechts :P Zonder gaat ook wel, ga gewoon niet meer kunnen oefenen met zadel enzo..

Zalig HL! Ik weet de hulpen daar zelf niet eens voor.. Moet me daar toch eens in verdiepen als ik zover ben :)