Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:00

Shakira is nu werkpaard :) Ik heb gisteren geoefend met de hulpen in de wei, vanwege de discussies die we op straat ooit hebben, Uiteraard met de clicker en ik moet zeggen dat ze het goed deed. (op paar kleine meningsverschillen na, die echter heel snel opgelost waren) Volgende week kijken of het op straat dan ook beter gaat.
Maar vandaag had ik ook geen tijd voor kilometers, overwoog nog longeren, besloot dat we daar waarschijnlijk allebei geen zin in hadden en kwam op het idee om haar iets te laten slepen.
Gisteren filmpjes gezien van paarden die in de bossen werken en stammen slepen (en keurig blijven staan als de baas met de stammen in de weer is) dus ik dacht: dat kan shakira vast ook. Hihi.

De wei is in de lengte in tweeen gedeeld, dus ik ben op de helft gegaan die momenteel niet in gebruik is, haar helemaal naar achteren laten gaan met wat stuuroefeningen en daar een setje zwaardere takken erachter gehangen, Was nog niet echt zwaar, maar genoeg om wat tegengewicht te bieden, zodat ze leert trekken, In het begin ernaast gelopen. (vond ze nog even spannend, want met alle bobbels in de wei stuiteren die dingen en maken flink kabaal) maar al heel snel ontspande ze weer (thanks again voor de clicker) en kon ik erachter, naast de takken, lopen als volleerde boswerkers. Hihi.
Opvallend was dat ze bij het erachter hangen van de takken echt keurig bleef staan en halverwege, toen ik er nog iets bij wilde hangen, ook weer perfect stil bleef staan alsof ze nooit anders had gedaan.
Was zo trots op haar.
Ze deed het echt super goed.
Moest ik even kwijt :+

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:05

Gaaf! :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:55

Wat leuk zeg! Straks kan ze ook nog een beetje werken voor de kost ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:15

Ja he... :) Ik heb een hele stoere pony :) Kan een ardenner een punt aan zuigen. Ze vond het volgens mij ook nog leuk, ook. Ze was zo ijverig.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:15

Hoi allemaal,

Ik heb gister een vraag gesteld op het ITMHB forum en ik zou hem ook graag hier willen wegleggen. :)

R- vervangen met R+ bij biomechanisch correct gymnastiseren

Is dit mogelijk? Ik krijg vaak te horen dat je alleen ‘trucs’ leert met clickertraining. Nou is truc gewoon een ander woord voor een handigheidje of oefening, dus uiteindelijk is alles wat je paard is aangeleerd een truc. Maar dan blijft de vraag: kan je als het ware een dimknop op je paard clickeren? Een beetje meer, een beetje minder.. Zoals halve ophoudingen.. Hoe vertaal je die van negatieve naar positieve bekrachtiging? Hulpen worden cues, maar die cues moeten ooit aangeleerd zijn met R-. Je kan dus niet zonder tuig beginnen, want dan beloon je voor de vorm en niet voor de reactie op een hulp. Denk ik. Dus dan zou je elke hulp moeten gaan vertalen naar een cue. En er zijn ontzettend veel hulpen, haha.

Vaak zie ik mensen hun paard een soort piaffe leren waarbij het paard zich afzet met zijn voorbenen en zijn rug wegdrukt. Dit ziet er leuk uit, maar het is niet correct. Ook vertelde mijn instructrice dat één van haar leerlingen haar paard allerlei zijgangen had geleerd met clickertraining, en dat de vorm wel klopte maar ze kon niet een beetje spelen in de hoeveelheid stelling, buiging, noem maar op. Een beetje meer binnenachterbeen, een beetje minder buiging in de hals. Om maar een voorbeeld te noemen.

Is het alleen maar mogelijk in combinatie met R-? R- is helemaal niet slecht, maar hoe meer er vervangen kan worden op een praktische en succesvolle manier met R+, hoe leuker en beter vind ik. En dan houden mensen misschien op met zeggen dat clickertraining alleen voor kunstjes is, en niet dressuurmatig correct is.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:22

He leuk dat je de vraag ook hier in de groep gooit! Ik zit nu op mobiel dus reageer later nog even.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:28

Wauw zalig Liljebo! Heel stoer idd :P

Had je vraag al gezien JMkay maar kan er niet echt een antwoord op geven. Vind het wel een goede.
Ik denk dat het wel moet kunnen met clickeren. 'Vaste' dingen aanleren is waarschijnlijk makkelijker, belonen voor een bepaalde vorm/houding, kunstjes genoemd in dit geval :P Maar denk dat je een paard evengoed kan leren 'zolang ik dit doe moet je meer in die richting bewegen en als ik dat minder doe minder' met druk of weet ik wat zodat de druk een cue wordt ?

Volgens mij zijn er sowieso weinig mensen die kunnen spelen met hoeveelheid stelling of aanleuning en wat nog zonder ergens aan hun paard te sleuren. Ik ken maar weinig van dressuur maar vind de meeste fototopics er maar triestig uitzien (niet alleen dressuur hoor ik viseer geen bepaalde sport ofzo).. Ben ik echt de enige daarin? Dan wordt er een filmpje geplaatst waar een vent alles doet zonder het paard te forceren en het paard echt duidelijk ontspannen is dan trekken de oefeningen blijkbaar op niks bladiebla ik vond het een geweldig filmpje... Bijna 0 positieve commentaar.. Als ik mijn menig overal op zou moeten geven :=

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:10

Daar ben je zeker de enige niet in :') Ik zit ook vaak op mijn handen.

Zijn er misschien video's van mensen die dressuurmatig clickeren? Correct? En al wat verder zijn?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:23

Gelukkig maar :P

Als je die vind wil ik ze wel zien! Had onlangs eentje gezien waar ze met 2 mensen onder het zadel piaffe aan het leren waren. Mens op de grond beloonde dan. Denk dat met 2 zijn dan handig is. Zeker als ik nu bepaalde dingen leer zou het misschien handig zijn dat ik (of iemand anders) erop gaat zitten en de nieuwe/rijhulp geeft terwijl ik het op de grond vraag. Ben niet van plan richting dressuur te gaan maar zal zeker clickeren onder het rijden eens ik voorbij de zadeltroubles ben :P

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:47

Ik weet niet precies wat je bedoelt met richting dressuur gaan maar ik wil het clickeren gebruiken bij het rechtrichten aan de hand en onder de man. Hierbij komen wel wat dressuurmatige oefeningen om de hoek kijken. Clickeren tijdens het rijden lijkt me toch wel erg moeilijk.. Ik denk dat de combinatie R- en R+ nog het snelste en meest efficient is. Maar dan nog vind ik het moeilijk om een trainingsschema te bedenken. :(

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:16

oh dacht echt dat het al over het rijden ging. richting dressuur denk ik aan mensen die hun paard dressuur beleren vs. western beleren dus.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:01

Ik denk dat het kan, JMKaay. (Sterker nog, ik doe het ook een beetje.) Ook al is het misschien moeilijker en onpraktischer. Je moet vooral denk ik je cues heel duidelijk krijgen, je daar echt bewust van worden, omdat je 'normaal' 'gewoon' het 'orkest van hulpen' hebt en dat wil je nu omzetten naar R+.
Je slaat echt de spijker op zijn kop met je vraag, alles is inderdaad eigenlijk een trucje, ook het 'gewone' rijden, dus dat is niet echt een argument tegen CT bij dressuur/gymnastiseren, maar ik denk dat de 'dimknop' inderdaad het lastigste is. Maar ook dat moet denk ik mogelijk zijn.
Ik ken ook het beeld van een slecht uitgevoerde piaffe e.d. of zijgangen die maar op één manier kunnen en dat is geen goede reclame voor clickertraining. Maar ik denk dat dat niet zozeer aan clickertraining ligt als wel aan te snel dat soort dingen willen doen terwijl paard en trainer er misschien niet klaar voor zijn. Of niet precies weten hoe het moet/wat het doel is, etc. Of een piaffe wordt meer gedaan als leuk kunstje, wat natuurlijk prima is, maar dan heeft het als dressuuroefening weinig toegevoegde waarde. Of dat we filmpjes van work in progess zien en niet van het eindresultaat. Als je zonder clickertraining zou werken maar op de 'ouderwetse' manier en je zou beginnen bij piaffe of zijgangen, terwijl je die 'dimknop' op andere vlakken nog niet gevonden hebt, wordt het ook niks. Dus dat lijkt me niet direct voor of tegen CT spreken maar meer iets zeggen over de kennis en kunde van de trainer. Dus iets over het 'wat' dat je traint, maar niet het 'hoe'.
Ikzelf rijd met de clicker (nouja bridge) maar vanwege de lichamelijke beperkingen van mijn paard zitten we op minder dan B niveau en dat zal ook wel zo blijven. Maar dat ligt niet aan de clickertraining, maar aan mij en mijn paard. Ik vraag me soms ook af of als ik een gezond paard zou hebben, ik met clickertraining net zo 'ver' kan komen als op de 'gewone' manier in de dressuur, met R-. Ik denk van wel en in theorie is het zeker zo. Ik ben alleen ook nog steeds op zoek naar filmpjes uit de praktijk die dat ook laten zien van mensen, want die ben ik helaas nog niet tegengekomen. Ik bedoel eigenlijk gewoon een filmpje dat bijvoorbeeld een goede B of L proef of een stukje rijden laat zien. Ter inspiratie.
Ik heb het hier trouwens wel over rijden/werken met tuig en dus ook cues/hulpen die bestaan uit zeer lichte druk. Maar het idee is dan dat die druk niet vervelend is voor je paard en dat je de druk ook niet verhoogt, dus dat het geen R- is maar R+. De vraag is of je het dan nog wel R+ kan noemen, maar over het algemeen doet men dat wel. Helemaal aan R- ontkom je echter misschien niet. Maar je kan het wel tot een minimum beperken en dan noem ik het ook al rijden dmv clickertraining. Zoals Alexandra Kurland (denk ik, ben begonnen in haar boek maar nog niet uit) en Inge Teblick dat dus ook beschrijven.
Je stukje over hulpen en cues snap ik niet helemaal. Je hulp is toch je cue? En waarom moet je die aanleren met R-?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:36

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het is inderdaad niet erg als mensen voor een leuk kunstje de piaffe aanleren, maar dan is het geen correcte piaffe en zou het eigenlijk een andere naam moeten krijgen om verwarring te voorkomen :')

Nouja je hulp is normaal gesproken R-. Je kan op zich met freeshapen ook wel bepaalde dingen aanleren maar leren wijken voor druk over het gehele lichaam is toch automatisch R-? Of wordt dat R+ als je na het wijken voor druk beloont? Overlapt nogal. Je leert je paard dus wijken voor druk (verplaatsen van schouders, ondertreden van achterbenen, aannemen van stelling en buiging, enz enz) en dan kan je de druk gaan geven i.c.m. een cue zoals een stemhulp, zodat er uiteindelijk geen hulp meer nodig is (en nu bedoel ik dus met hulp: een hulp met druk).

Ik kan er niet echt een duidelijk verhaal van maken omdat ik er zelf zo mee 'in de knoop' zit haha.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:44

JMkaaay schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb gister een vraag gesteld op het ITMHB forum en ik zou hem ook graag hier willen wegleggen. :)

R- vervangen met R+ bij biomechanisch correct gymnastiseren

Is dit mogelijk? Ik krijg vaak te horen dat je alleen ‘trucs’ leert met clickertraining. Nou is truc gewoon een ander woord voor een handigheidje of oefening, dus uiteindelijk is alles wat je paard is aangeleerd een truc. Maar dan blijft de vraag: kan je als het ware een dimknop op je paard clickeren? Een beetje meer, een beetje minder.. Zoals halve ophoudingen.. Hoe vertaal je die van negatieve naar positieve bekrachtiging? Hulpen worden cues, maar die cues moeten ooit aangeleerd zijn met R-.

Waarom zouden "die cues aangeleerd moeten zijn" met R-?

R- is in mijn ogen: bekrachtigen (reinforcen) door een negatieve prikkel (meestal "druk") weg te halen (de min -). Je creert een negatieve prikkel door het opvoeren van de druk tot het gewenste gedrag of poging tot, vertoond wordt. Je kunt ook beginnen met R+. Oké, niet iedereen zit in een situatie waarin ze een paard als onbeschreven blad krijgen...

Halve ophouding
Vergeet niet dat correcte ruiterhulpen verzonnen/ontdekt zijn omdat ze een biomechanische reden hebben. Je hoeft dus helemaal niet de druk op te voeren om bv halve ophouding aan te leren. Als je een halve ophouding geeft en het paard reageert niet, dan vraag je het nog een keer, maar zorg je voor betere omstandigheden zodat je kunt belonen voor het goede antwoord/ de kleinste poging richting het juiste antwoord. Meestal ligt het aan de timing van de ruiter. ;) Je moet natuurlijk wel de kans op succes zo groot mogelijk maken en er zijn zoveel factoren die je daarin als trainer kunt manipuleren ten gunste van je training. Dus mijn antwoord is "ja het kan".

JMkaaay schreef:
Je kan dus niet zonder tuig beginnen, want dan beloon je voor de vorm en niet voor de reactie op een hulp. Denk ik. Dus dan zou je elke hulp moeten gaan vertalen naar een cue. En er zijn ontzettend veel hulpen, haha.

Er is een aantal basis cues die je vanaf de grond heel gemakkelijk mee kunt nemen naar het zadel. Je fine-tuned ze later als combinatiehulp met je zit en gewichtshulpen. Bv de basis cues voor halt, stap, draf, galop.

JMkaaay schreef:
Vaak zie ik mensen hun paard een soort piaffe leren waarbij het paard zich afzet met zijn voorbenen en zijn rug wegdrukt. Dit ziet er leuk uit, maar het is niet correct. Ook vertelde mijn instructrice dat één van haar leerlingen haar paard allerlei zijgangen had geleerd met clickertraining, en dat de vorm wel klopte maar ze kon niet een beetje spelen in de hoeveelheid stelling, buiging, noem maar op. Een beetje meer binnenachterbeen, een beetje minder buiging in de hals. Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar waaraan ligt dit dan? Denk je dat dit aan de trainingsmethode ligt of aan de manier waarop de methode wordt toegepast? Lees: de trainer.

JMkaaay schreef:
Is het alleen maar mogelijk in combinatie met R-? R- is helemaal niet slecht, maar hoe meer er vervangen kan worden op een praktische en succesvolle manier met R+, hoe leuker en beter vind ik. En dan houden mensen misschien op met zeggen dat clickertraining alleen voor kunstjes is, en niet dressuurmatig correct is.

Wat is in jouw ogen eigenlijk R-? Druk? Want druk (ik bedoel dan over lichte druk als zijnde "informatie voor het paard over wat er verlangd wordt" op zich is niet R-. Wél het opvoeren van druk en het pas loslaten van druk tot het paard het gewenste gedrag vertoond.

Persoonlijk denk ik dat het aanleren van een zeer gevorderde oefening als de piaffe een zeer goede trainer nodig is, in combinatie met een zeer goede ruiter en alleen geschikt is voor een paard dat er lichamelijk en mentaal goed op voorbereid is. Die combinatie is zeldzaam, welke trainingsmethode ze ook gebruiken.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:55

"Want druk (ik bedoel dan over lichte druk als zijnde "informatie voor het paard over wat er verlangd wordt" op zich is niet R-. Wél het opvoeren van druk en het pas loslaten van druk tot het paard het gewenste gedrag vertoond."

Ik denk dat ik daar dan de mist in ben gegaan met het begrijpen van de clickertheorie. Want ik dacht dat zelfs de minste druk al gold als R-. Hier ga ik even fijn een nachtje over slapen, haha.

Ik ben het met je eens over de piaffe. Daarom vind ik het dus niet fijn om zoveel gehuppel te zien wat dan een piaffe wordt genoemd en wordt nagedaan door mensen die er nóg minder inzicht in hebben.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:09

Als je tijd hebt ( :') ) om 215 pagina's door te lezen dan kom je uitgebreide discussies tegen over wat als druk beschouwd wordt, druk als negatieve prikkel gebruiken en verschil met het gebruik van druk als "aanwijzing" (dus zonder consequentie voor het paard dat er meer druk komt als hij het niet snapt/wil), in combinatie met de clicker. Ik weet zo niet waar het aan bod komt, op welke pagina. :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 05:59

Interessante discussie! Ik wil nog toevoegen dat ik myrtle heb leren wijken voor druk op de grond. Als ik mijn vingers op haar achterhand of schouder zet dan is het de bedoeling dat ze wijkt. Toen ik begon met de schouder leren wijken heb ik minuten met mijn vingers tegen haar schouder gestaan terwijl ze stilstond, haar hoofd liet zakken en haar ogen langzaam dichtvielen. Toen ze uiteindelijk bewoog klikte ik. Ik durf dus wel te beweren dat er geen sprake was van R- :).

Bij andere wijken voor druk oefeningen die we doen is er misschien wel wat R-, de grens is soms vaag, en je paard beslist uiteindelijk of ze wijkt voor de vervelende druk of voor de beloning. Zelfs als je de druk niet verhoogt kunnen ze het vervelend vinden en ervoor wijken, daar komt nog bij zoals al genoemd is dat onze paarden meestal een verleden hebben en misschien al druk verhoging verwachten gebaseerd op ervaringen uit het verleden, en daarop reageren.

Ik denk dat de meeste mensen hier het er wel over eens zijn dat als we werken met lichte druk, de druk niet verhogen en belonen voor een reactie we in elk geval wel zo weinig mogelijk R- gebruiken. En dat het trainen op die manier leuk blijft voor onze paarden.

Mijn theorie over het rijden is dat als ik voor reactie op de hulpen beloon en niet voor een oefening, ik dus niet een paard krijg die alleen in een houdinkje loopt. Dat is de theorie! Praktijk is soms anders.. Ze begint nu toch spontaan voltes te lopen als ik de bak in rij, zo van "kijk es, een rondje! Klikken en belonen en snel een beetje". Heel schattig maar dat houdinkje sluipt er nu wat in. Probeer ik op te lossen met volte vergroten en verkleinen. Of, tip van inge, even iets heel anders vragen bv naar een pion rijden.

Aan de hand gaat het beter, ik heb de zweep erbij gepakt.. ;), nou ja ik leg hem heel zachtjes aan tegen haar achterhand om die wat naar buiten te vragen. Ik heb dit eerst in stilstand geoefend, het is zo zacht dat ze er niet op reageert als ik het niet aanleer met de clicker. Nu wil ik ook een cue om de achterhand naar binnen te vragen. Ik twijfel tussen zweep op de achterhand leggen of een target achtige cue. Zo kan ik dus spelen met de hoeveelheid buiging op de volte, ook weer om dat houdinkje niet te krijgen.

Interessante discussie hoor, ik heb er wel allerlei ideeen over maar in de praktijk is het echt zoeken merk ik.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 06:49

De discussie over wat is nou R- en R+ en de overgang ertussen is inderdaad hier vaker voorbij gekomen, weet ook niet meer waar. Je hebt op zich gelijk dat volgens de definitie elke aversieve prikkel waar je paard op reageert en die jij dan wegneemt R- is. Daarom is het denk ik zaak heeeele lichte druk te gebruiken, die niet aversief is, maar waar je je paard hebt geleerd op te reageren. Zoals CM beschrijft met het wijken van de schouder bijvoorbeeld. In de boeken van Inge Teblick staat dat mooi beschreven. Inderdaad heb ik misschien vals gespeeld, mijn paard kende veel hulpen al op R- maar ik ben ze wel opnieuw gaan opbouwen op basis van R+.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:23

Moeilijke discussie ja, die steeds weer opduikt. Het blijft ook een moeilijke kwestie, maar ik denk dat ja, zoals ook kurland en teblick zeggen, met rijden niet aan druk ontkomt, omdat zelfs het oppakken van de teugels theoretisch druk is.
Denk dat het idd gaat om druk als info en niet 'flink inkomen ' als hij niet luistert, maar de omstandigheden veranderen of stappen kleiner maken om de kans op succes enorm te maken.

Helaas zie je bij dressuur met de clicker heel veel twijfelachtige huppels voorbij komen. Op zich niet zo erg, maar het geeft dressuur met clicker een slechte naam omdat de dressuurmensen zich daarmee bevestigd zien, dat het niet anders gaat als hoe zij het doen.

Om hogere dressuuroefeningen met de clicker in te leren, moet je enorm goed zijn op gebied van de biodinamica van het paard, exact weten hoe de bewegingen en oefeningen worden opgebouwd en dan ook nog eens zeer kundig zijn met de clicker.
Ik denk dat je dan meteen het punt te pakken hebt, waarom je het niet ziet.
De echte meesters in dressuur doen het sinds heugenis op hun manier (en deze echte kundige mensen werken overigens ook niet met flink inkomen en dergelijk maar ook met een eerlijke rustige opbouw, zij het met R-) en zullen weinig nut in het verdiepen in clickertraining zien, waar je voor een training op dat niveau toch ook echt het naadje van de kous zult moeten weten (en dat is een hele kluif aan studiewerk)
De echte meesters in clickertraining zijn over het algemeen geen dressuurmeesters.
Denk dat daar het moeilijke punt zit.

Om te weten wat op hoog niveau mogelijk is, zou een echte dressuurmeester zin en tijd moeten hebben om zich echt in clickertraining te verdiepen en daarmee, met een onbeschreven jong paard, aan de slag moeten gaan. En dan hebben we het dus over een opleiding van misschien wel acht jaar.
Ik vrees dat dat niet morgen al gaat gebeuren.

Maar theoretisch zal het mogelijk zijn. Het vraagt alleen een hele grote berg kennis en inzicht en ervaring.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:05

liljebo schreef:
Moeilijke discussie ja, die steeds weer opduikt. Het blijft ook een moeilijke kwestie, maar ik denk dat ja, zoals ook kurland en teblick zeggen, met rijden niet aan druk ontkomt, omdat zelfs het oppakken van de teugels theoretisch druk is.
Denk dat het idd gaat om druk als info en niet 'flink inkomen ' als hij niet luistert, maar de omstandigheden veranderen of stappen kleiner maken om de kans op succes enorm te maken.

Helaas zie je bij dressuur met de clicker heel veel twijfelachtige huppels voorbij komen. Op zich niet zo erg, maar het geeft dressuur met clicker een slechte naam omdat de dressuurmensen zich daarmee bevestigd zien, dat het niet anders gaat als hoe zij het doen.

Om hogere dressuuroefeningen met de clicker in te leren, moet je enorm goed zijn op gebied van de biodinamica van het paard, exact weten hoe de bewegingen en oefeningen worden opgebouwd en dan ook nog eens zeer kundig zijn met de clicker.
Ik denk dat je dan meteen het punt te pakken hebt, waarom je het niet ziet.
De echte meesters in dressuur doen het sinds heugenis op hun manier (en deze echte kundige mensen werken overigens ook niet met flink inkomen en dergelijk maar ook met een eerlijke rustige opbouw, zij het met R-) en zullen weinig nut in het verdiepen in clickertraining zien, waar je voor een training op dat niveau toch ook echt het naadje van de kous zult moeten weten (en dat is een hele kluif aan studiewerk)
De echte meesters in clickertraining zijn over het algemeen geen dressuurmeesters.
Denk dat daar het moeilijke punt zit.

Om te weten wat op hoog niveau mogelijk is, zou een echte dressuurmeester zin en tijd moeten hebben om zich echt in clickertraining te verdiepen en daarmee, met een onbeschreven jong paard, aan de slag moeten gaan. En dan hebben we het dus over een opleiding van misschien wel acht jaar.
Ik vrees dat dat niet morgen al gaat gebeuren.

Maar theoretisch zal het mogelijk zijn. Het vraagt alleen een hele grote berg kennis en inzicht en ervaring.

wel heel cool dat wij hier nu lekker mee aan het pionieren zijn, het wachten is nu inderdaad op een dressuurgrootmeester die ermee aan de haal gaat :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:18

Of wachten tot een van ons met een jong paard onder goede dressuurmatige begeleiding aan de slag gaat, denk dat een aantal hier in dit topic al aardig op weg zijn ;-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:20

Visitor schreef:
Of wachten tot een van ons met een jong paard onder goede dressuurmatige begeleiding aan de slag gaat, denk dat een aantal hier in dit topic al aardig op weg zijn ;-)

Dat kan ook, misschien zit hier een grootmeester in de dop :). Ik kan je alvast verklappen dat ik dat niet ben :D

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:36

Haha nou ik ben nu dus op stage met mijn 5-jarige om hem op te leiden onder begeleiding, maar omdat ik dus nog bijna geen ervaring heb met clickeren en het niet zo maar wil gaan doen kan ik het nog niet gaan toepassen. Zodra ik terug ben ga ik sowieso een clicker coach zoeken en proberen R- en R+ zo goed mogelijk te combineren. :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:40

Ik heb sinds kort me clicker weer gevonden, en wil hiermee verder gaan.
Hoe leer ik me paard dat een clicker een beloning is?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:29

JMkaaay schreef:
Zodra ik terug ben ga ik sowieso een clicker coach zoeken en proberen R- en R+ zo goed mogelijk te combineren. :)

Het combineren van R- en R+: hoe bedoel je dat? En waarom zou je dat willen? Kun je een vertellen hoe je dit wilt aanpakken?

Stof om over na te denken: ;)
Wat is R-
Wat is R+
en.... (tadaaa)

Hoe voorkom je een poisened cue?

De term poisened cue is hier (ergens... :list: ) ook uitvoerig aan bod gekomen. Google maar eens op "poisened cue" en "clicker training".

Poisened cue wil (even heel kort door de bocht) zeggen dat het paard door gebruik van R- ook een negatieve associatie met R+ in die oefening krijgt, waardoor het R+ geen meerwaarde heeft maar juist averechts werkt.