JMkaaay schreef:Hoi allemaal,
Ik heb gister een vraag gesteld op het ITMHB forum en ik zou hem ook graag hier willen wegleggen.
R- vervangen met R+ bij biomechanisch correct gymnastiseren
Is dit mogelijk? Ik krijg vaak te horen dat je alleen ‘trucs’ leert met clickertraining. Nou is truc gewoon een ander woord voor een handigheidje of oefening, dus uiteindelijk is alles wat je paard is aangeleerd een truc. Maar dan blijft de vraag: kan je als het ware een dimknop op je paard clickeren? Een beetje meer, een beetje minder.. Zoals halve ophoudingen.. Hoe vertaal je die van negatieve naar positieve bekrachtiging? Hulpen worden cues, maar die cues moeten ooit aangeleerd zijn met R-.
Waarom zouden "die cues aangeleerd moeten zijn" met R-?
R- is in mijn ogen: bekrachtigen (reinforcen) door een negatieve prikkel (meestal "druk") weg te halen (de min -). Je creert een negatieve prikkel door het opvoeren van de druk tot het gewenste gedrag of poging tot, vertoond wordt. Je kunt ook beginnen met R+. Oké, niet iedereen zit in een situatie waarin ze een paard als onbeschreven blad krijgen...
Halve ophouding
Vergeet niet dat correcte ruiterhulpen verzonnen/ontdekt zijn omdat ze een biomechanische reden hebben. Je hoeft dus helemaal niet de druk op te voeren om bv halve ophouding aan te leren. Als je een halve ophouding geeft en het paard reageert niet, dan vraag je het nog een keer, maar zorg je voor betere omstandigheden zodat je kunt belonen voor het goede antwoord/ de kleinste poging richting het juiste antwoord. Meestal ligt het aan de timing van de ruiter.
Je moet natuurlijk wel de kans op succes zo groot mogelijk maken en er zijn zoveel factoren die je daarin als trainer kunt manipuleren ten gunste van je training. Dus mijn antwoord is "ja het kan".
JMkaaay schreef:Je kan dus niet zonder tuig beginnen, want dan beloon je voor de vorm en niet voor de reactie op een hulp. Denk ik. Dus dan zou je elke hulp moeten gaan vertalen naar een cue. En er zijn ontzettend veel hulpen, haha.
Er is een aantal basis cues die je vanaf de grond heel gemakkelijk mee kunt nemen naar het zadel. Je fine-tuned ze later als combinatiehulp met je zit en gewichtshulpen. Bv de basis cues voor halt, stap, draf, galop.
JMkaaay schreef:Vaak zie ik mensen hun paard een soort piaffe leren waarbij het paard zich afzet met zijn voorbenen en zijn rug wegdrukt. Dit ziet er leuk uit, maar het is niet correct. Ook vertelde mijn instructrice dat één van haar leerlingen haar paard allerlei zijgangen had geleerd met clickertraining, en dat de vorm wel klopte maar ze kon niet een beetje spelen in de hoeveelheid stelling, buiging, noem maar op. Een beetje meer binnenachterbeen, een beetje minder buiging in de hals. Om maar een voorbeeld te noemen.
Maar waaraan ligt dit dan? Denk je dat dit aan de trainingsmethode ligt of aan de manier waarop de methode wordt toegepast? Lees: de trainer.
JMkaaay schreef:Is het alleen maar mogelijk in combinatie met R-? R- is helemaal niet slecht, maar hoe meer er vervangen kan worden op een praktische en succesvolle manier met R+, hoe leuker en beter vind ik. En dan houden mensen misschien op met zeggen dat clickertraining alleen voor kunstjes is, en niet dressuurmatig correct is.
Wat is in jouw ogen eigenlijk R-? Druk? Want druk (ik bedoel dan over lichte druk als zijnde "informatie voor het paard over wat er verlangd wordt" op zich is niet R-. Wél het opvoeren van druk en het pas loslaten van druk tot het paard het gewenste gedrag vertoond.
Persoonlijk denk ik dat het aanleren van een zeer gevorderde oefening als de piaffe een zeer goede trainer nodig is, in combinatie met een zeer goede ruiter en alleen geschikt is voor een paard dat er lichamelijk en mentaal goed op voorbereid is. Die combinatie is zeldzaam, welke trainingsmethode ze ook gebruiken.