Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:12

ja ik zeg schouder maar ik denk dat ze naar mijn handsignaal kijkt, bij bil sta ik erachter he dus dat is heel anders.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:15

Ah ok goed om te weten dat ze die hand bij de schouder wel goed kunnen zien kennelijk.
En zeg je dan bij de bil ook nog wat of is jouw positie dan ook deel vd cue? Want je hand kan ze daar niet echt goed zien, of wel?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:17

Visitor schreef:
Ah ok goed om te weten dat ze die hand bij de schouder wel goed kunnen zien kennelijk.
En zeg je dan bij de bil ook nog wat of is jouw positie dan ook deel vd cue? Want je hand kan ze daar niet echt goed zien, of wel?

ik tik even op haar bil :), zou nl goed kunnen dat ze het daar niet kan zien als je er vlak achter staat

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:18

Ah ok. Nu is het helemaal duidelijk, thanks!!

Edit: Ik vind vaak een geschikte cue verzinnen die ook in de toekomst geen problemen op gaat leveren nog bijna moeilijker dan het aanleren van het nieuwe gedrag, :') pff ik kan daar dan echt onnodig lang over nadenken terwijl zoiets zich uiteindelijk vaak ook wel vanzelf wijst...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:35

kan geen kwaad om er goed over na te denken toch :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:39

Haha ja visitor soms moet ik ook even nadenken en zeker zijn dat het niet klinkt zoals iets anders of nooit iets in de war gaat sturen nadien ofzo.

Voor schouder zeg ik 'schouder' en sta ik naar haar toe met mijn 'buitenhand' naast haar schouder. Zoals in het filmpje? En voor poep sta ik met mijn rug naar haar toe, en voor haar rechterbil sta ik dus met mijn rechterhand omgedraaid naar haar poep. En zeg ik 'poep' :P Voor zijwaarts weet ik eigenlijk niet meer wat ik zeg, maar dan sta ik thv haar buik, in het midden ergens, raak poep en schouders aan en hou ik beide armen open, eventueel stap ik zelf mee. Ze moet dan met poep en schouder mijn handen raken. In feite 'help' ik haar een beetje want als ik vind dat ze genoeg passen gezet heeft raak ik haar zelf weer aan.

Als ik helemaal achter haar sta en wil dat ze met achteruit stapt tot bij mij, raak ik ook eerst even haar bil aan en zeg dan achter. Einde is wanneer bil weer aangeraakt wordt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:56

Ohja en zadelpasser is geweest *\o/*

Oordeel: mijn mooie BF nevada is idd te lang voor haar rug dus heb er goed aan gedaan die niet meer voor haar te gebruiken. Voor mijn andere (stella denk ik ?) vond hij de pommel wel goed, maar een dikkere pad met meer schoftvrijheid is een goed idee. Ga ook voor een banaansingel gaan, op het eerste zicht vond zadelpasser het niet nodig als ik de singel ergens wat liet aanpassen bij een schoenmaker maar 2e gedacht zou een banaan voor Miss Tonnetje wel beter zijn. Ook een maatje korter toch! Had zelf gevraagd of een flexibele pommel (die ze niet meer verkopen) een idee was om schoft te ontlasten en hij zei dat ik het dan beter zelf opvul met sokken oid als ik dat wil proberen.

Vond hem wel leuk, had duidelijk hersens en mijn paard was ook op haar gemak, zelfs als hij zadel wou opleggen deed ze niet 'moeilijker' als bij mij. Terwijl ze bij anderen zou staan springen ofzo. _/-\o_ Hij was zelf echt rustig en werkt ook met clickertraining :D Vroeg mij of ik al geprobeerd heb om haar te laten wennen via clickertraining haha :D Ja dus :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 03:09

liljebo schreef:
Zit zelf vrij veel in de meelees module, maar toch een vraagje. of twee eigenlijk.
Hoe vaak trainen jullie?
Ik was eerder bijna dagelijks met shakira in de weer, maar merkte dat ze dat teveel vond. Ze liep dan weg als ik met het halster kwam. Train ik om de dag, dan is het ok. Ik liet haar overigens natuurlijk echt niet elke dag hard werken, maar wisselde een dag met conditietraining af met iets rustigs zoals hulpen leren met lange teugel, gewoon in stap of beetje basis vd of zo.
Hoe zit dat bij jullie?

En dan vraagje twee. Ze heeft een slechte conditie en dat dient rustig te worden opgebouwd, ook vlgs de arts die haar heeft gekeurd bij aankoop. Hij waarschuwde ook echt dat ik niet te snel mocht gaan, omdat ze jarenlang alleen fokmerrie was en een zeer slechte bespiering heeft.

Doel is vooral voor het wagentje lopen.

Nu werk ik al een tijdje met de conditie oa. middels longeren (Hele bakje gebruiken afgewisseld met kleine cirkels) Ik ben heel rustig aan begonnen, met vooral stappen. Laat haar nog steeds goed instappen, dan wat draven, weer stappen, dan weer drafje en paar galop sprongen (hebben we pas een keer of twee gedaan) en uitstappen.
Daarnaast ga ik ook met haar de straat op en dan is het dus vooral veel stappen, tegenwoordig aan de lange teugel.
Dit ook omdat ze aan verkeer moet wennen en aan andere ondergrond.

Toch zit er voor mijn gevoel weinig schot in. Ik vind haar energie vrij laag (meestal tenminste), ze wordt nog snel moe en ik vind haar ook niet echt soepel lopen.
Misschien deugt mijn aanpak dan ook niet.

Hebben jullie daar nog meningen en ideeen over; misschien een idee voor opbouwschema; dingen die ik wellicht vergeet of zo.
Graag jullie ideeen/meningen.

Ik kruip ook even uit de meelees modus.

In mijn Parelli-tijd heb ik geleerd 5 times in a row. Dat heb ik ook een tijd lang toegepast. Nu doe ik meestal 3 x op een rij hetzelfde, afhankelijk van het te leren gedrag (het meeste borduurt nu toch voort op eerder aangeleerd gedrag, maar toen kende ze niets). Maar in het begin toen Kyra nog groen was, oefende ik dus 5 sessies hetzelfde of ongeveer hetzelfde. Dit werkte voor Kyra goed: haar zelfvertrouwen werd zo opgebouwd. Ze wist wat ze moest doen en wat ik van haar verwachtte en dat geeft rust. Ik denk dat dit voor veel paarden goed werkt. 5 times in a row, moet je dus opvatten als 5 trainingen. Niet gezegd dat er tussendoor geen rustdag zit of soms 2. :)

Dan begon ik een volgend gedrag te trainen en dan misschien weer wat anders om daarna gedrag 1 weer op en uit te bouwen. Ik had zeker in het begin ook wel een vast stramien: uit land halen, poetsen, naar de bak, vrij laten rennen, trainen, laten rollen. Kleine 'vaste dingen'. Die ik na een paar maanden wel heb omgegooid omdat ik ook niet weer een vastgeroest paard wil hebben dat alleen kan rennen als ie net in de bak is.

Over het conditie opbouwen kan ik niet veel nuttigs zeggen. Maar is er misschien een supplement om haar wat energie te geven? Opkikker bv. Dat is een vitaminen-mineralen spuit. Het beste is die te verdelen over 2 of 3 dagen want teveel in een keer wordt niet helemaal opgenomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:50

HL het had wat minder betrekking op het aanleren van nieuw gedrag, maar neer op de vraag al dan niet rustdagen (voor lijf en/of koppie). Maar bedanktvoor je input. Vitaminen heb ik idd ook aangedacht.
Ben nu veel aan het stappen aan de lange teugel (leeg mennen) en merk eigenlijk wel dat ze zonder enig probleem een uur lekker doorstapt, gewoon op de weg, dus wrs valt het wel mee.
Toen we laatst terugkwamen, kreeg ze daarna in de wei de gekke vijf minuten. Volop rennen, bokken en de anderen uitdagen, maar die saaie oude wijven waren nergens voor te vinden. :+
Longeren zal wat saai zijn, vrees ik. Denk dat ik gewoon beetje overbezorgd ben.
Wellicht door de pech die ik de laatste jaren heb gehad.

Leuk de discussie over targetten versus wijken. Ik heb mij eerlijk gezegd nooit durven bezighouden met targetten van lichaamsdelen, omdat ik bang was dat ze wijken en targetten door elkaar gingen halen. Maar misschien toch nog leuk, zoals jullie het doen. Hmmm.
Hoewel Silja wel al heel goed haar bibs naar mij kan targetten. (en naar andere, nietsvermoedende mensen in de wei, die opeens die dikke billen op zich af zien komen en zich dood schrikken)
Haar boodschap is dan duidelijk: Kriebelen graag. :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:58

LJ ze halen het ook door elkaar, tenminste Myrtle, maar dat gaat weer over dus. Fijn dat Shakira er zo'n zin in heeft, buiten trainen is blijkbaar toch veel leuker :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:12

Ja, dat begreep ik idd... dat ze het wel door elkaar halen, maar dat het weer over gaat.
Nja, bij het weggaan van huis en bij afslagen hebben we wel eens discussies hoor. Ze talmt wat bij het van huis gaan en heeft altijd een eigen mening over de route die we nemen :p. Maar goed... daar is het natuurlijk een shetlander voor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens het leeg mennen niet steeds click en voer. Ze kent de bedoeling en het is straks voor de wagen niet haalbaar om maar te blijven clicken. Bij de discussies los ik dat dus op door heel consequent en volhardend te zijn, zonder boos te worden.
En ja, ik tik wel eens aan met de lange zweep, maar dat kun je vergelijken met het aanleggen van de benen. Ik sla er niet op, ik tik (al dan niet ritmisch, afhankelijk van wat ik vraag... kan ook wijken zijn als ze bv teveel naar de berm of naar het midden loopt)
Soms lok ik ook de discussie uit, door de weg naar huis niet te nemen, maar bv rechtdoor te gaan. Maar als ze dan luistert en gewoon weer een stukje keurig rechtdoor stapt, beloon ik dus wel royaal. (en gaan we naar huis)
Verder loopt ze overigens wel lekker door, met opgewekt koppie, oortjes naar voren en lekker om zich heen gapend (gebruik geen oogkleppen en werk met kruislings hoofdstel)

Helemaal zonder druk mennen, kan ik eerlijk gezegd niet. Denk dat de beloning van bij de andere paarden blijven en doen waar ze zin in heeft(en de weg nemen die ze wil nemen, bv om dat daar hoge grasplukken zijn) groter is dan mijn wortelschijfjes.
Maar misschien zijn daar ook nog meningen over.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:35

Herkenbaar, als ik voor een buitenrit het erf af ga heb ik ook niet het idee dat ik mijn paard een plezier doe.. Toch neemt onderweg de looplust (ook van huis af) toe en wordt ze toch ontspannen en voorwaarts. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het zo gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:13

Misschien is het moment van vertrek ook gewoon wat moeilijk voor een paard, maar vinden ze het toch leuk als ze eenmaal op weg zijn. Zoals wij het ook soms moeilijk vinden om ons op te pakken om ergens heen te gaan, maar eenmaal onderweg toch zin krijgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:45

liljebo schreef:
HL het had wat minder betrekking op het aanleren van nieuw gedrag, maar neer op de vraag al dan niet rustdagen (voor lijf en/of koppie). Maar bedanktvoor je input. Vitaminen heb ik idd ook aangedacht.
Ben nu veel aan het stappen aan de lange teugel (leeg mennen) en merk eigenlijk wel dat ze zonder enig probleem een uur lekker doorstapt, gewoon op de weg, dus wrs valt het wel mee.
Toen we laatst terugkwamen, kreeg ze daarna in de wei de gekke vijf minuten. Volop rennen, bokken en de anderen uitdagen, maar die saaie oude wijven waren nergens voor te vinden. :+
Longeren zal wat saai zijn, vrees ik. Denk dat ik gewoon beetje overbezorgd ben.
Wellicht door de pech die ik de laatste jaren heb gehad.

Leuk de discussie over targetten versus wijken. Ik heb mij eerlijk gezegd nooit durven bezighouden met targetten van lichaamsdelen, omdat ik bang was dat ze wijken en targetten door elkaar gingen halen. Maar misschien toch nog leuk, zoals jullie het doen. Hmmm.
Hoewel Silja wel al heel goed haar bibs naar mij kan targetten. (en naar andere, nietsvermoedende mensen in de wei, die opeens die dikke billen op zich af zien komen en zich dood schrikken)
Haar boodschap is dan duidelijk: Kriebelen graag. :+

Rustdagen na een aantal herhalingen werken hier altijd erg goed. Afwisseling ook, maar dan wel als er ook herhaling en voorspelbaarheid is.

Over conditie (makkelijk) opbouwen.... Ik durf het bijna niet te zeggen. :+ Een leuke gezonde jonge andere speelse pony erbij zetten. Ik weet wel dat dit geen optie is. Maar heb je niemand met een speels paard (ruin?) in de buurt waarmee je haar los zou kunnen laten? Of samen met een ander buiten gaan lopen wil de spirit ook wel heel erg verbeteren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:47

Nee, ik heb geen pony in de buurt om erbij te zetten en meestal is ze zelf ook best gezapig. Zou anders zijn als ze zelf een jonkie was, maar ik heb bewust voor een wat rustiger paardje gekozen dat de pubertijd al voorbij was, om dat te voorkomen.
Dus behalve een enkele keer een maffe bui, is ze eigenlijk ook een tut.
Zou ook geen paard weten om mee naar buiten te nemen (mijn paarden zijn ongeschikt) Zou niet weten waar ik die vandaan moet halen.

Ooit wil ik wel een shet van haar leeftijd, maar niet nu. Vier paarden is genoeg. En eigenlijk is ze heel positief met lopen buiten. Ze heeft alleen haar eigen mening. Maar hé... het is dan ook een shet

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:41

Ik kom heel even binnenvallen; om die eigen mening van shetten te bevestigen. :P
Hoewel ik merk dat sommige mensen denken dat alle shetten halve monsters zijn, maar ik dat wijt aan gebrek aan consequentie in de opvoeding.
Eigenlijk heeft mijn vzpaard, een tinker, een nog ergere eigen mening, en met zo'n sterk paard is dat soms wel lastig!

Ik zit in een drukke periode, maar ik blijf sowieso meelezen! :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:00

swaatjuh schreef:
Ik kom heel even binnenvallen; om die eigen mening van shetten te bevestigen. :P
Hoewel ik merk dat sommige mensen denken dat alle shetten halve monsters zijn, maar ik dat wijt aan gebrek aan consequentie in de opvoeding.
Eigenlijk heeft mijn vzpaard, een tinker, een nog ergere eigen mening, en met zo'n sterk paard is dat soms wel lastig!

Je hebt gelijk denk ik, shetten zijn waarschijnlijk wel bovengemiddeld slim. Maar mijn gelderse heeft ook een eigen mening :), en ik ken een andalusier kruising met een zeer uitgesproken eigen mening.. Ze hebben allemaal wel een mening, en terecht toch :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:01

Haha, ik denk dat het hebben van een eigen mening gewoon bij koudbloedpaarden hoort en een shet is in feite een mini-koudbloed. Probleem is dat veel mensen het niet als echt paard zien (terwijl het toch heel erg veel paard in kleine verpakking is) en dat daardoor echt problemen ontstaan, Kom idd monsters van shetters tegen, maar dat is echt te danken aan de opvoeding. Net als met kleine hondjes worden ze niet serieus genomen totdat zich kwalijk gedrag heeft ontwikkeld. Dan is het een rotpaard/hond.

Ik denk dat die eigen mening ook een gevolg is van zelfvertrouwen. Denk dat je óf een paard met eigen mening hebt. óf een paard dat eerder onzeker wordt (en ertussen in natuurlijk, maar even als voorbeeld)

persoonlijk heb ik nu eenmaal altijd een zwak voor koudbloedpaarden gehad, met eigen mening, ja. Een onzeker paard of nerveus paard, past niet bij mij. Geef mij maar een paard dat weet wat hij/zij wil. Daarom denk ik dat ik ook shetten gewoon erg gaaf vind.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:02

Idd crossmuller, zal slim zijn ook een rol spelen. Maar ook het graag vasthouden aan gewoontes. Ik probeer altijd een verschillende route te nemen, en toch wil ze altijd dezelfde kant uit als de keer ervoor. Altijd weer even een meningsverschil :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:19

Nou, als ik dit zo hoor, is mijn paard ook een shetlander :D

liljebo schreef:
Ja, dat begreep ik idd... dat ze het wel door elkaar halen, maar dat het weer over gaat.
Nja, bij het weggaan van huis en bij afslagen hebben we wel eens discussies hoor. Ze talmt wat bij het van huis gaan en heeft altijd een eigen mening over de route die we nemen :p. Maar goed... daar is het natuurlijk een shetlander voor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens het leeg mennen niet steeds click en voer. Ze kent de bedoeling en het is straks voor de wagen niet haalbaar om maar te blijven clicken. Bij de discussies los ik dat dus op door heel consequent en volhardend te zijn, zonder boos te worden.
En ja, ik tik wel eens aan met de lange zweep, maar dat kun je vergelijken met het aanleggen van de benen. Ik sla er niet op, ik tik (al dan niet ritmisch, afhankelijk van wat ik vraag... kan ook wijken zijn als ze bv teveel naar de berm of naar het midden loopt)
Soms lok ik ook de discussie uit, door de weg naar huis niet te nemen, maar bv rechtdoor te gaan. Maar als ze dan luistert en gewoon weer een stukje keurig rechtdoor stapt, beloon ik dus wel royaal. (en gaan we naar huis)
Verder loopt ze overigens wel lekker door, met opgewekt koppie, oortjes naar voren en lekker om zich heen gapend (gebruik geen oogkleppen en werk met kruislings hoofdstel)

Helemaal zonder druk mennen, kan ik eerlijk gezegd niet. Denk dat de beloning van bij de andere paarden blijven en doen waar ze zin in heeft(en de weg nemen die ze wil nemen, bv om dat daar hoge grasplukken zijn) groter is dan mijn wortelschijfjes.
Maar misschien zijn daar ook nog meningen over.

Ik denk dat zonder druk mennen in theorie best mogelijk is, althans, met zeer lichte druk, want een beetje druk in de vorm van hulpen heb je natuurlijk nodig. Maar zeg maar net als dat je met de clicker kan rijden. Alleen het wordt zeer onpraktisch als je met mennen telkens stil moet staan en af moet stappen om te belonen en misschien zelfs wel gevaarlijk. Dus ik kan me voorstellen dat je daar niet voor kiest.
Ik merk bij mijn paard ook dat tegen gras niets op kan, dan moet ik gewoon mijn touw of teugels gebruiken om haar daar weg te halen of te voorkomen dat ze erin duikt. Maar ook dat wordt beter als ik consequent beloon voor het kop uit het gras halen... Vergeet ik alleen nog wel eens.
De beloning van bij de andere paarden blijven of doen waar ze zin in heeft, daarvan merk ik juist dat ik dat wél heel goed met clickeren kan verbeteren. Maar goed, mijn paard heeft daarmee toch wel hele erge issues en een buitenrit is bij ons daarom ook op momenten echt na elke pas bridgen, stoppen en belonen. Aan een echte rit, waar je ook echt deelneemt aan het verkeer etc. zijn wij dan ook nog laaaaang niet toe en misschien wel nooit. Maar ik wil maar zeggen dat dat ook met mennen in theorie mogelijk zou zijn, zulke dingen verbeteren met de clicker. Alleen zoals gezegd is dat zeer onpraktisch. (Onder het zadel ook al hoor, haha, maar met mennen nog meer natuurlijk.) En als het geen heel groot probleem is bij jullie kan ik me voorstellen dat je het op de discussie-momenten oplost zonder clickeren.

GaelleS schreef:
Ohja en zadelpasser is geweest *\o/*

Oordeel: mijn mooie BF nevada is idd te lang voor haar rug dus heb er goed aan gedaan die niet meer voor haar te gebruiken. Voor mijn andere (stella denk ik ?) vond hij de pommel wel goed, maar een dikkere pad met meer schoftvrijheid is een goed idee. Ga ook voor een banaansingel gaan, op het eerste zicht vond zadelpasser het niet nodig als ik de singel ergens wat liet aanpassen bij een schoenmaker maar 2e gedacht zou een banaan voor Miss Tonnetje wel beter zijn. Ook een maatje korter toch! Had zelf gevraagd of een flexibele pommel (die ze niet meer verkopen) een idee was om schoft te ontlasten en hij zei dat ik het dan beter zelf opvul met sokken oid als ik dat wil proberen.

Vond hem wel leuk, had duidelijk hersens en mijn paard was ook op haar gemak, zelfs als hij zadel wou opleggen deed ze niet 'moeilijker' als bij mij. Terwijl ze bij anderen zou staan springen ofzo. _/-\o_ Hij was zelf echt rustig en werkt ook met clickertraining :D Vroeg mij of ik al geprobeerd heb om haar te laten wennen via clickertraining haha :D Ja dus :P

O fijn dat in elk geval één van de zadels goed voor haar is. En fijn dat het bij hem ook goed ging met zadel opleggen!

Ik heb gister voor de tweede keer geoefend met schouder targetten en rechts gaat het nu al echt goed! Nou ja, vind ik, tenminste. Ze ging consequent als ik zachtjes mijn hand ertegenaan legde, een stapje mijn kant op met haar schouder en ook een paar keer als mijn hand er nog net niet was. En dat terwijl bij haar de voorhand omzetten altijd wat moeizaam ging! Ben ook al begonnen met het woord 'schouder' toe te voegen. Ik denk dat ik ook door 101 things te doen, ik nu weet dat ze best wel dingen wil proberen en slim is en ik ook wat meer durf te vragen van d'r en het daarom sneller gaat dan ik had gedacht.
Links daarentegen snapt ze er niet veel van. Merken jullie ook dat jullie paarden het moeilijk vinden om te generaliseren (zo heet dat toch)? Dus dat ze niet uit zichzelf het verband leggen dat als de oefening de ene kant op kan, dat de andere kant ook kan? Ik merk dat mijn paard nooit die link uit zichzelf legt, eigenlijk. Dus de volgende keer ga ik me op links focussen, dan trekt dat verschil hopelijk een beetje bij.

Crosmuller en Swaatjuh waren trouwens dit weekend bij mij langsgekomen, was heel leuk en we hebben weer maandplannen gemaakt! En mijn paard heeft d'r circuskunsten getoond... :') Ik merk dat ik nu helemaal enthousiast begin aan de maanddoelen, zoals schouder targetten. Maar afgelopen maand zwakte dat naar het eind van de maand wat af. Eens kijken hoe dat deze maand is, anders moet ik misschien eerder een nieuw doel kiezen.

Edit: nog een ander vraagje, over de buiging. Ze doet hem nu echt al een beetje telkens, maar ik wil hem nog wat dieper hebben uiteindelijk. Ik vraag me af of ik hem nu eerst op (zweep)cue zal zetten en dan aan de diepte zal werken, of eerst aan de diepte en dan pas op cue. Las ook in een boek (van Miriam?) dat je ze met de singelplek de zweep kan laten targetten zodat ze daarom gaan zakken. Zit een beetje te twijfelen hoe nu verder te gaan. Ik heb het idee dat met wat druk geven op de singelplek ze niet dieper gaat dan ze nu doet. En ik vind het ook lastig om te zien hoe diep ze nou echt gaat als je er zelf zo met je hand onder zit. Maar meestal merk ik wel enigszins of het een goeie of een matige versie was en de goeie beloon ik dan meer dan de matige. (Matige blijf ik wel belonen omdat ik wil voorkomen dat ze het niet meer probeert, wat ze ook wel eens deed als ik niet had beloond voor een matige poging de keer daarvoor.) Dus ik kan ook gewoon zo verder gaan als ik nu doe.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:34

Visitor: dat ze links en rechts apart moeten leren klopt hoor, ze verwerken de visuele info los van elkaar.
Daarom kunnen ze ook schrikken van hetzelfde voorwerp over rechts bv terwijl ze er net over links relaxed zijn langsgetoffeld ;-)
Ik vindt het ook wel es lastig om ermee om te gaan, denk ook vaak als mens zijnde: joh snap je het niet ?, net ging het zo lekker en besef dan pas dat ik aan andere kant sta.....

Staat effe los van dat elk paard fysiek verschilt over links en rechts verschilt, daar kan ikzelf beter mee omgaan.
Dat "weet" je, en hou je onbewust meer rekening mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:18

Visitor, het is idd praktisch gewoon lastig om te clickeren met een wagen erachter. Ik gebruik wel nog voerbeloning als ze niet discussiert, maar ik loop er nog achter. Vandaar dat ik daar in beperk. Overigens beloon ik van huis gaan ook, door onderweg een keer pauze te houden en haar lekker te laten grazen. (let er wel op dat ik die pauze neem op een moment dat ze braaf is)
Maar ik betwijfel of de discussies ooit helemaal verdwijnen. Heb daar ook niet zoveel moeite mee. Beetje willetje mag er best inzitten.
Overigens werk ik niet met trekken of slaan of zo, maar gewoon met weerstand biedende hand, in die zin dat er alleen meer druk op komt te staan, als ze haar zinnetje wil doordrijven (en dus de andere kant uit wil). Doet ze dat niet, dan is er geen druk. Ze heeft dat dus zelf in de hand. Uh hoef. Ze moet dat alleen nog goed leren.
De zweep gebruik ik als het been met rijden. Als hulp voor bv meer naar het midden van de weg wijken of juist meer naar de kant, als ondersteuning van de teugelhulp.

Overigens train ik ook gewoon met de hulpen thuis en dan werk ik dus wel met de clicker. Ieder nieuw ding wordt eerst met de clicker aangeleerd. Daarin verschilt het dus niet van rijden.

Met de buiging kan ik niet helpen. Ben daar zelf helemaal niet goed in. Troel en Hälga doen alleen de superbejaarde buiging en bij silja ben ik altijd heel bang dat ze te diep gaat en zich bezeert, dus dat stimuleer ik niet te veel. Shakira is nog niet zo ver (hoewel ik het wel al een paar keer heb gedaan)
Ik gebruik het aantikken van de singelplek als cue.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:48

Peetstap, dat is denk ik niet helemaal wat ik bedoel, maar misschien ook wel een beetje. (Overigens is het ook alweer achterhaald dat het bij paarden zou liggen aan iets van hersenhelften die niet goed verbonden zouden zijn of zoiets, als je dat bedoelde met visuele info die los van elkaar verwerkt zou worden, maar meer dat een object er van de andere kant er gewoon weer anders uitziet en dus weer een nieuwe mogelijke bedreiging is voor een prooidier als een paard.) Ik bedoelde meer dat sommige paarden kennelijk (meen ik ooit gelezen te hebben) beter zijn in het generaliseren van concepten en oefeningen dan andere paarden. Dat heeft denk ik ook wel te maken met het contextgebonden leren, dus in die zin komt het wel overeen met de situatie die jij beschrijft. :j Hoe gaat het bij jou met clickeren?
Lj, ja inderdaad, dat bedoel ik. En met die buiging, kan me voorstellen dat je niet te ver wil gaan, wil ik ook niet.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:59

Ik weet niet in hoeverre links & rechts anders is bij mijn paard. Als ik eerst één kant doe en dan de andere probeer valt de euro wel rapper, maar direct van de eerste keer snapt ze het niet denk ik. Moet er eens op letten. Maar ik merk toch ook altijd dat één kant beter is dan de andere. Vraag mij af in hoeverre het afhangt van haar goede/slechte kant of MIJN goede/slechte kant, want ik ben ook rechtshandig en zal onbewust ook wel een beetje anders staan aan de linkerkant dan aan de rechterkant dus...

Goh jah shetlanders... Het zijn echt geen speciaal gefokte kinderpony's ofzo en daar begint het probleem. Oh ja en ze moeten altijd uitbreken. Yin heeft ook een eigen wil en haar eigen menig maar toch anders dan de gemiddelde shetlander. Echt een merrie :D Vind ze heerlijk zo!

Mijn buiging was ik in het begin mee aan het knoeien. Toen ze al een beetje kon zakken hebben ik haar met de singelplek laten targetten dus. Die gaat goed :) Maar volgens mij kan je haar net zo goed de zweep laten targetten en niet je hand? Ik zie zelf ook moeilijker hoe diep ze gaat maar ik film regelmatig en dan zie ik het ook. Wel belangrijk van het hoofd mee laag te vragen denk ik want anders gaan ze hun rug 'blokkeren'. Ik vertrek altijd vanuit spagaat. Soms groter/kleiner, moet zelf nog wat puzzelen wat de ideale afstand is zodat haar achterbenen nog onder de achterhand staan.
Denk niet dat ze zich zelf snel gaat forceren, ik heb ze zelf al een paar keer zien stretchen na een dutje en toen ging ze zich heel diep uitrekken! Ook haar achterbenen naar achter strekken echt grappig... Die heb ik zelfs ergens op foto :P Met Intrus de stijve hark zou ik dat ook niet doen trouwens. Die is zo soepel niet. Denk niet dat hij zelf iets gaat forceren maar ga het ook niet proberen vragen van hem. Ooit komen we wel aan die bejaardenbuiging :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:06

Ok, thanks Gaelle, singelplek targetten werkte bij jou dus goed. Ik vertrek inderdaad ook vanuit de spagaat en vraag ook neus helemaal op de grond ja.