Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visitor schreef:Ah ok goed om te weten dat ze die hand bij de schouder wel goed kunnen zien kennelijk.
En zeg je dan bij de bil ook nog wat of is jouw positie dan ook deel vd cue? Want je hand kan ze daar niet echt goed zien, of wel?
liljebo schreef:Zit zelf vrij veel in de meelees module, maar toch een vraagje. of twee eigenlijk.
Hoe vaak trainen jullie?
Ik was eerder bijna dagelijks met shakira in de weer, maar merkte dat ze dat teveel vond. Ze liep dan weg als ik met het halster kwam. Train ik om de dag, dan is het ok. Ik liet haar overigens natuurlijk echt niet elke dag hard werken, maar wisselde een dag met conditietraining af met iets rustigs zoals hulpen leren met lange teugel, gewoon in stap of beetje basis vd of zo.
Hoe zit dat bij jullie?
En dan vraagje twee. Ze heeft een slechte conditie en dat dient rustig te worden opgebouwd, ook vlgs de arts die haar heeft gekeurd bij aankoop. Hij waarschuwde ook echt dat ik niet te snel mocht gaan, omdat ze jarenlang alleen fokmerrie was en een zeer slechte bespiering heeft.
Doel is vooral voor het wagentje lopen.
Nu werk ik al een tijdje met de conditie oa. middels longeren (Hele bakje gebruiken afgewisseld met kleine cirkels) Ik ben heel rustig aan begonnen, met vooral stappen. Laat haar nog steeds goed instappen, dan wat draven, weer stappen, dan weer drafje en paar galop sprongen (hebben we pas een keer of twee gedaan) en uitstappen.
Daarnaast ga ik ook met haar de straat op en dan is het dus vooral veel stappen, tegenwoordig aan de lange teugel.
Dit ook omdat ze aan verkeer moet wennen en aan andere ondergrond.
Toch zit er voor mijn gevoel weinig schot in. Ik vind haar energie vrij laag (meestal tenminste), ze wordt nog snel moe en ik vind haar ook niet echt soepel lopen.
Misschien deugt mijn aanpak dan ook niet.
Hebben jullie daar nog meningen en ideeen over; misschien een idee voor opbouwschema; dingen die ik wellicht vergeet of zo.
Graag jullie ideeen/meningen.
liljebo schreef:HL het had wat minder betrekking op het aanleren van nieuw gedrag, maar neer op de vraag al dan niet rustdagen (voor lijf en/of koppie). Maar bedanktvoor je input. Vitaminen heb ik idd ook aangedacht.
Ben nu veel aan het stappen aan de lange teugel (leeg mennen) en merk eigenlijk wel dat ze zonder enig probleem een uur lekker doorstapt, gewoon op de weg, dus wrs valt het wel mee.
Toen we laatst terugkwamen, kreeg ze daarna in de wei de gekke vijf minuten. Volop rennen, bokken en de anderen uitdagen, maar die saaie oude wijven waren nergens voor te vinden.
Longeren zal wat saai zijn, vrees ik. Denk dat ik gewoon beetje overbezorgd ben.
Wellicht door de pech die ik de laatste jaren heb gehad.
Leuk de discussie over targetten versus wijken. Ik heb mij eerlijk gezegd nooit durven bezighouden met targetten van lichaamsdelen, omdat ik bang was dat ze wijken en targetten door elkaar gingen halen. Maar misschien toch nog leuk, zoals jullie het doen. Hmmm.
Hoewel Silja wel al heel goed haar bibs naar mij kan targetten. (en naar andere, nietsvermoedende mensen in de wei, die opeens die dikke billen op zich af zien komen en zich dood schrikken)
Haar boodschap is dan duidelijk: Kriebelen graag.
swaatjuh schreef:Ik kom heel even binnenvallen; om die eigen mening van shetten te bevestigen.
Hoewel ik merk dat sommige mensen denken dat alle shetten halve monsters zijn, maar ik dat wijt aan gebrek aan consequentie in de opvoeding.
Eigenlijk heeft mijn vzpaard, een tinker, een nog ergere eigen mening, en met zo'n sterk paard is dat soms wel lastig!
liljebo schreef:Ja, dat begreep ik idd... dat ze het wel door elkaar halen, maar dat het weer over gaat.
Nja, bij het weggaan van huis en bij afslagen hebben we wel eens discussies hoor. Ze talmt wat bij het van huis gaan en heeft altijd een eigen mening over de route die we nemen :p. Maar goed... daar is het natuurlijk een shetlander voor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens het leeg mennen niet steeds click en voer. Ze kent de bedoeling en het is straks voor de wagen niet haalbaar om maar te blijven clicken. Bij de discussies los ik dat dus op door heel consequent en volhardend te zijn, zonder boos te worden.
En ja, ik tik wel eens aan met de lange zweep, maar dat kun je vergelijken met het aanleggen van de benen. Ik sla er niet op, ik tik (al dan niet ritmisch, afhankelijk van wat ik vraag... kan ook wijken zijn als ze bv teveel naar de berm of naar het midden loopt)
Soms lok ik ook de discussie uit, door de weg naar huis niet te nemen, maar bv rechtdoor te gaan. Maar als ze dan luistert en gewoon weer een stukje keurig rechtdoor stapt, beloon ik dus wel royaal. (en gaan we naar huis)
Verder loopt ze overigens wel lekker door, met opgewekt koppie, oortjes naar voren en lekker om zich heen gapend (gebruik geen oogkleppen en werk met kruislings hoofdstel)
Helemaal zonder druk mennen, kan ik eerlijk gezegd niet. Denk dat de beloning van bij de andere paarden blijven en doen waar ze zin in heeft(en de weg nemen die ze wil nemen, bv om dat daar hoge grasplukken zijn) groter is dan mijn wortelschijfjes.
Maar misschien zijn daar ook nog meningen over.
GaelleS schreef:Ohja en zadelpasser is geweest![]()
Oordeel: mijn mooie BF nevada is idd te lang voor haar rug dus heb er goed aan gedaan die niet meer voor haar te gebruiken. Voor mijn andere (stella denk ik ?) vond hij de pommel wel goed, maar een dikkere pad met meer schoftvrijheid is een goed idee. Ga ook voor een banaansingel gaan, op het eerste zicht vond zadelpasser het niet nodig als ik de singel ergens wat liet aanpassen bij een schoenmaker maar 2e gedacht zou een banaan voor Miss Tonnetje wel beter zijn. Ook een maatje korter toch! Had zelf gevraagd of een flexibele pommel (die ze niet meer verkopen) een idee was om schoft te ontlasten en hij zei dat ik het dan beter zelf opvul met sokken oid als ik dat wil proberen.
Vond hem wel leuk, had duidelijk hersens en mijn paard was ook op haar gemak, zelfs als hij zadel wou opleggen deed ze niet 'moeilijker' als bij mij. Terwijl ze bij anderen zou staan springen ofzo.Hij was zelf echt rustig en werkt ook met clickertraining
Vroeg mij of ik al geprobeerd heb om haar te laten wennen via clickertraining haha
Ja dus