Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:42

@LJ ik doe tegenwoordig 6 keer "trainen" per week, 3 uitgebreide clickersessies met grondwerk en dressuuroefengetjes en soms rijden in de bak, 1 klein stapritje, een grotere bosrit met een stukje snelle galop en 1 overig (tutten, masseren, wandelen). Op buitenrij/overig dagen soms nog 5 minuutjes clickeren bij de stal bv parkeren tegen een target. Voor ons werkt dit tot nu toe goed.

wbt het niet soepel lopen, dat is wel gek. Als het een rijpaard was zou ik zeggen eens een osteopaat erbij. In hoeverre een shetlander rug of aanverwante klachten kan krijgen van fokmerrie zijn weet ik niet, maar ja zelfs een rare schuiver in de wei kan problemen veroorzaken dus wie weet.

Er bestaat een beginners endurance schema ergens op internet maar is voor een shet al teveel denk ik, misschien als je alles halveert?

edit: http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

dit schema,, ik snap trouwens dat je geen (m)endurance gaat doen maar het idee van conditie opbouwen is hetzelfde he ;)

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:10

Hm oke. Hier had ik het gevoel dat 5-6 keer per week echt teveel was voor shakira, ongeacht wat we deden. Misschien heeft het ermee te maken dat ze jarenlang helemaal niets heeft gedaan; is misschien wat veel voor dat koppie.

Wat haar stijfheid betreft, denk ik meer dat het ongetraindheid is en verkeerd gebruik van haar lijf. Ze is helemaal gekeurd, dus dan kom ik eigenlijk daarop uit.
Een osteo zie ik nog niet echt zitten. Je hebt hier alleen een equitherapeut die je daarmee kan vergelijken en de enige die hier in de buurt zit, komt niet meer in de buurt van mijn paarden. Met reden.
Kan wel een fysio vragen, maar twijfel nog erg over de meerwaarde op dit moment daarvan. Denk dat ik meer heb aan een wat meer gestructureerd trainingsschema.

Het schema van endurance ken ik wel, maar is wat lastiger uit te voeren. Althans op dit moment. Lange rechte wegen draven is niet te doen als ik nog geen wagen voor erachter heb. Kan zelf nl niet echt rennen. Dacht eigenlijk harde en zachte ondergrond te combineren voorlopig, maar wellicht is longeren wat minder geschikt of moet ze het voorlopig van veel meer stappen hebben. Weet het eigenlijk niet zo goed. Heb de vraag ook maar eens gewoon op bokt gegooid. Kijken of ik nog goede adviezen krijgt. Heb zelf het idee dat mijn aanpak niet de juiste is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:34

Het schema was ook vooral om een idee te krijgen, niet om letterlijk te volgen :).

Misschien kun je haar motivatie wat opkrikken door te wandelen en de andere shet mee te nemen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:44

Oh maar ze heeft beslist geen hekel aan wandelen hoor. Doet ze best graag. Het is meer het gevoel dat het niet echt opschiet met conditie-opbouw (merk ik dan weer vooral met longeren omdat je dan ook met draf werkt en omdat fietsen, zelfs met ietsiepietsie draf al snel teveel voor haar is)

Troelke kan ik trouwens echt niet meenemen. Die redt het nauwelijks tot aan de buren. Ze heeft chronisch astma. Neem haar soms mee op een korte grassnoepjeswandeling, maar verder dan de buren ziet ze echt niet zitten (buren wonen ong 300 m bij ons vandaan)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:14

Ik was het schema daarnet nog eens aan het bekijken en bedacht: misschien kan ik het toch wel aanhouden en de drafmomentjes bv ter plekke longeren (dus ergens onderweg)
Wellicht wat motiverender dan in de oefenring longeren (hoewel ze dat verder ook zonder probleem doet) en je stapt dat automatisch meer. Nu is het met longeren thuis toch dat je wat meer op draf geconcentreerd bent. En dan dus wel longeren op zachte ondergrond, vooralsnog.
Al denk ik dat dat 5 minuten achter elkaar draven al erg veel voor haar is. Hmmm.... *Gaat verder denken en blijf openstaan voor meedenkers*

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:47

Ja precies, want dan ben je wel weer in een andere omgeving dat maakt wel uit denk ik. 5 min draf lijkt me ook te veel hoor, maar dan begin je met 1 of 2. Toen ik dit schema rijdend deed vond ik 5 min ook veel! Dat is best een lang stuk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:45

Heb jij ook met dit schema gewerkt? Werkte dat goed?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:21

Ja toen ze nog in de kracht van haar leven was wel :). Ik vond het aan de ene kant verbazingwekkend hoe lang 5 minuten draf of galop is, want je legt dan al een flinke afstand af. Aan de andere kant verbazingwekkend hoe makkelijk je paard het aankan (toen nog wel, zucht).

Maar ja het is voor buitenrijden he, 10 minuten draf aan de longeerlijn wordt toch wel erg saai voor paard en trainer.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:24

Bedankt!
Hoe vaak ik train varieert echt enorm. Heb het nog maar 1 of 2x meegemaakt dat ze echt niet wou. Als ik bij mijn mama ben (waar de paarden staan) 'oefen' ik zo vaak mogelijk. Wel blijven afwisselen. Clickeren, wandelen, rijden of soms gewoon een dagje borstelen. Als ik bij mijn pa ben dan probeer ik 2x per week te gaan.

Voor conditietraining heb ik niet echt ideeën en zeker niet qua duur en opbouw. Dacht wel aan mee steppen of fietsen idd als je zelf niet zo lang kan lopen en anders samen conditie opbouwen :P Start to run en paard doet mee :p

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:43

CM oke, het werkte dus goed bij jou toen ze nog jong was. Fijn te horen. En ja, 10 min aan de longe draven is ook veel te lang.
Longeren vergt natuurlijk ook veel meer van gewrichten en pezen en miss. moet ik er meer bij stilstaan dat jarenlang veulens (die dus bleven drinken tot het volgende veulen) in combi met niet trainen/werken behoorlijk roofbouw op haar lijf kan hebben gepleegd.

Ga dus voorlopig maar weer stappen en later zou ik dan ergens in het veld af en toe even kunnen draven, maar dat is dan toch boeiender en er zit dan een hele lange stap periode voor en na.
Ik hoop dat ik tegen de tijd van verdere opbouw een wagentje heb. Dat is dan weer gemakkelijker met opbouwen.

Gealle, ok dus jij traint soms heel vaak en soms niet zo heel vaak (om de week) Krijgt je paard wel een betere conditie?
Step heb ik niet en met de fiets is nog te zwaar voor haar. Zelf rennen is geen optie. Doet mijn lijf niet aan mee (kan dat dus ook niet trainen vanwege lichamelijke problemen)Maar wandelen kan natuurlijk wel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:47

liljebo schreef:
Zit zelf vrij veel in de meelees module, maar toch een vraagje. of twee eigenlijk.
Hoe vaak trainen jullie?
Ik was eerder bijna dagelijks met shakira in de weer, maar merkte dat ze dat teveel vond. Ze liep dan weg als ik met het halster kwam. Train ik om de dag, dan is het ok. Ik liet haar overigens natuurlijk echt niet elke dag hard werken, maar wisselde een dag met conditietraining af met iets rustigs zoals hulpen leren met lange teugel, gewoon in stap of beetje basis vd of zo.
Hoe zit dat bij jullie?
(...)
Toch zit er voor mijn gevoel weinig schot in. (...)
Hebben jullie daar nog meningen en ideeen over; misschien een idee voor opbouwschema; dingen die ik wellicht vergeet of zo.
Graag jullie ideeen/meningen.

1) Wat versta je onder trainen? Hoe vaak ik ga/iets doe met m'n paard, hangt van mijn eigen drukte af, drukte op stal, hoe paard er aan toe is, etc. Ik ga in sommige weken maar 4 keer per week naar stal, soms ook elke dag. Gemiddeld 5 keer per week denk ik. (Mijn paard heeft nog een verzorgster die haar poetst en slobber heeft en wat wandelt en die gaat standaard drie dagen, ik dus minstens vier maar vaak vaker.) En wat doe ik dan? Hangt er dus vanaf. Laatst had ze 2 maanden blessure dus veel gestapt en geklooid, maar normaal gaat het ongeveer zo: één dag per week wordt sowieso niets met haar gedaan, dan krijgt ze alleen slobber en misschien een poetsbeurt. Vaak is dat ook twee keer per week. De andere dagen hangt het er vanaf. Ik probeer wel altijd 3-4 keer per week iets van conditie-/spieropbouw erin te doen, dus rijden, longeren, of lange wandeling o.i.d. Wat dat dan is, hangt ervan af hoe veel tijd ik heb (tijd om op te zadelen?) de bak vrij is (omdat ik los longeer en dat mag niet overal en niet als er mensen rijden, met rijden wil ik ook liefst alleen in de bak zijn omdat ik veel stilsta op de hoefslag om te belonen en paard ook niet lief is naar andere paarden, dus dat moet ik oefenen en dat doe ik liefst met paarden waarmee ze goed kan en niet meer dan één paard in de bak), het weer (als het pijpenstelen regent heb ik niet altijd zin in ver wandelen ;) ) etc. Lange teugelen valt bij mij niet onder conditie-/spieropbouw, dat is meer soepel maken maar niet echt opbouwend, omdat ik daar nog niet handig genoeg mee ben. De dagen die dan over zijn besteed ik soms aan zoiets als oefenen met trailer, klein rondje wandelen, nieuw kunstje leren, lange teugelen, etc. Dingen die ik wil doen en tijd kosten maar die niet fysiek zwaar zijn (eerder mentaal, weg van huis gaan, uitvogelen wat ik wil met kunstje, etc.) Maar soms ga ik maar 4 keer in een week en dan is dat dus elke keer iets van 'werk'. Maar in dat 'werk' doe ik wel relatief weinig (als je het vergelijkt met de 'normale' mensen en paarden op stal :) ) en bouw het langzaam op. En dan doe ik daarvoor/-na/tijdens ook nog wat losse 'clickeroefeningen' tussendoor. Al gebruik ik de clicker met alles, dus die benaming is niet helemaal juist. (En ook eigenlijk niet omdat ik geen clicker gebruik maar een andere bridge, haha.) Conclusie: beetje zoals jij het doet, om de dag wat fysiek werk en de andere dag niets of fysiek makkelijker dingen. Uiteraard komt het ook wel eens voor dat het niet om de dag is, maar twee dagen wat doen en dan twee dagen wat minder doen. En soms zijn we al wat verder opgebouwd en doen we vijf dagen eigenlijk best veel (maar nooit hetzelfde zo vaak achter elkaar) en dan de dagen daarna wat minder. Mijn paard loopt nooit weg als ik met het halster kom, maar afhankelijk van hoeveel er te eten is op de wei komt ze naar me toe (als er op de wei niet zo veel staat) of niet (als er net een nieuw stuk weiland bij is gekomen) :)
2) Heb je getimed hoeveel je haar hebt laten stappen/draven? Mijn ervaring is namelijk dat je met stappen wel goed conditie op kan bouwen, maar dan moet je wel echt lang stappen en flink doorstappen. Pas toen ik laatst dagelijks gemiddeld 45 minuten (ene keer dus ook 20 minuten en andere keer een uur en twintig minuten bijv.) met haar flink aan het doorstappen was, merkte ik verbetering. Met draven merk je die verbetering meestal al wat sneller vind ik. Maar begin dan bijv. met één minuut ofzo. Ik zou wel echt timen omdat je anders misschien gewoon niet de lat telkens (na een paar keer) iets hoger legt maar blijft hangen. Is het geen idee om haar voor de kar te stappen en daar te beginnen met en minuutje draven en zo dat uit te bouwen? Dat lijkt me juist een hele mooie manier om conditie op te bouwen. Dus ik denk dat je misschien toch nog te weinig doet of het vergeet op te bouwen. Met weinig beginnen is goed maar je moet natuurlijk wel langzaamaan iets meer gaan doen, anders bouwt ze het ook niet op. En regelmaat is daarbij ook wel belangrijk. Wij waren lekker bezig maar door twee maanden niet draven en alleen stappen merk ik dat we wel weer in sommige opzichten (spieren, drafconditie) opnieuw moeten beginnen. Ik denk dat als je die conditie op wil bouwen, 3 keer per week echt aan de slag wel het minimum is, liever 4 keer, of nog vaker, maar dan goed afgestemd per dag hoeveel je kan doen uiteraard. Ik ben alleen totaal niet onderlegd op dit gebied dus eigenlijk zeg ik maar wat, dit is mijn persoonlijke ervaring met mijn paard (en met mijzelf met conditie- en spieropbouw, haha). Als je het echt professioneel aan wil pakken kan je eens googlen op supercompensatie :-) Oja nog iets anders: voeding. Als ze een tekort hebben aan iets gaat opbouw van spieren en conditie soms ook moeilijker. Ik voer de mijne daarom met tussenpozen vitamine e en selenium bij en ze heeft een mineralen liksteen met extra magnesium (en verder krijgt ze nog van alles hoor).
Laatst bijgewerkt door Visitor op 24-09-13 11:54, in het totaal 3 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:52

Bedankt visitor. Ik denk nu dus ook aan 3 - 5 keer trainen per week. Wil 5 keer proberen, maar minimaal 3 keer met erg slecht weer of weinig tijd.
En idd... stappen moet je langer doen en in de zomer heb ik te weinig gedaan,waardoor ongemerkt wrs een terugval erin is geslopen.

Voor de wagen kan nog niet, want ik heb nog geen wagen.
Maar ik ben v.a. vandaag begonnen met leeg mennen en ga de duur eerst opbouwen tot een uur (zat vandaag aan 40 min) en daarna afwisselen met om te beginnen 1 drafje. Dat moet dan wel aan de longe maar kan onderweg. (kan de leidsels goed als longe gebruiken) want ik wil dus wel leeg mennen. Merk dat het voor haar goed is omdat voor mij lopen spannender is dan naast mij en ik haar goed bomproof wil hebben en omdat ik zelf weer feeling krijg. Alles is wat roestig geworden en ik ben wat traag, merk ik. Met een shet niet handig. :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:57

liljebo schreef:
Bedankt visitor. Ik denk nu dus ook aan 3 - 5 keer trainen per week. Wil 5 keer proberen, maar minimaal 3 keer met erg slecht weer of weinig tijd.
En idd... stappen moet je langer doen en in de zomer heb ik te weinig gedaan,waardoor ongemerkt wrs een terugval erin is geslopen.

Voor de wagen kan nog niet, want ik heb nog geen wagen.
Maar ik ben v.a. vandaag begonnen met leeg mennen en ga de duur eerst opbouwen tot een uur (zat vandaag aan 40 min) en daarna afwisselen met om te beginnen 1 drafje. Dat moet dan wel aan de longe maar kan onderweg. (kan de leidsels goed als longe gebruiken) want ik wil dus wel leeg mennen. Merk dat het voor haar goed is omdat voor mij lopen spannender is dan naast mij en ik haar goed bomproof wil hebben en omdat ik zelf weer feeling krijg. Alles is wat roestig geworden en ik ben wat traag, merk ik. Met een shet niet handig. :)

Nou dat klinkt heel goed! Idee van onderweg drafje aan de longe is een goed idee! Als je een week 5 keer doet, kan je zorgen dat het niet 5 keer hetzelfde is, zodat het wel leuk blijft. En de week daarna misschien dan wat minder, indien nodig. Of ene keer duur opbouwen tot een uur en de andere dag een korter stuk met wat meer drafjes ofzo.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:40

Ik doe niet echt doelgericht aan conditieopbouw. Als ik in de piste werk is het zeker niet conditie-opbouwend. Ze zijn alletwee een beetje te dik eigenlijk :/ (Yin heeft een dikke kont en wat spek op haar schouder en Intrus een dikke nek, en niet van de spieren) maar conditie is bij alletwee voor mij goed. Intrus kan eeuwig blijven draven/lopen heb ik zo het idee. Hoe langer hoe liever, het is een dravertje he. En Yin goh, toen ik het eerst een langere wandeling deed (1-2u enkel stappen) dan werd ze naar het einde toe moe, dan ging ze stilstaan en serieus achterbeentje op rust zetten haha.. Maar nu houdt ze dat goed vol. Als het lang geleden is dat we buiten zijn gaan rijden stap ik er sowieso zelf naast de eerste x, gewoon voor alles nog eens te bekijken :P Zolang ik meekan kunnen zij het ook he! Uiteindelijk gaat alles geleidelijk fysiek 'zwaarder' worden. Ik kweek samen met hun een beetje conditie nu, hangt er vanaf wat ik wil. Ben wel van plan om regelmatiger te gaan stappen maar wil eerst weten of dat zadel nu goed past of niet grrr...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:08

Wat voor een zadel heb je gealle (heb je vast gezegd, maar dan heb ik dat even gemist) Als ze te mollig zijn en af moeten vallen, is dat vast iets waar je dan rekening mee moet houden mbt het zadel.
Toen ik nog reed, liep ik er ook vaak naast. Vooral als we verder gingen rijden en ik het gevoel had dat ze moe werd. Hebben veel mensen nog mee gelachen, omdat we vnl deden stappen. Maar achteraf, nu ik van haar artrose weet, ben ik blij dat ik mijn gevoel volgde.
Shakira is overigens ook te mollig en dat speelt zeker mee

Idd visitor, afwisseling is belangrijk. Mollige paardjes zijn al wat moeilijker te motiveren en als het dan ook nog saai is.... denk dat dat wel met het longeren in de bak was, ondanks dat ik zoveel mogelijk afwisseling bracht met grote en kleine voltes, hele bak gebruik, cavaletti (vond ze niets aan) en vaak van hand veranderen. Wellicht ook te zwaar met ongetraind en mollig lijfje.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:39

Een barefoot dus er is sowieso wat speling in de vorm. Moet juist dus opletten met haar schoft! Osteo vond dat het al veel beter was en ze was veel relaxter dan vorige keer. Hij vond het wel jammer van het vet op haar schouders dan kon hij daar niet zo goed voelen /schaam. Ik zei dat ze einde winter er super uitziet dan mag hij nog eens komen denk ik :P Mag weer beginnen rijden als zadel past en de zadelpasser komt maandag.

Pff laat ze maar lachen.. Ik vind dit topic echt wel leuk en het ITMHB forum ook, daar lacht er dus niemand :P Heb trouwens een rijfilmpje mensen! Als mijn broer thuis is laat ik hem er een stuk afknippen want het is echt veel te lang haha. Tegen dat dat op youtube staat...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:52

Ben benieuwd naar je rijfilmpje Gaelle!
Ik heb vandaag '101 things to do' met een doos gedaan met m'n paard. Was echt leuk, ze is al veel meer 'clickerwise' dan ik dacht.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:22

Visitor schreef:
Ben benieuwd naar je rijfilmpje Gaelle!
Ik heb vandaag '101 things to do' met een doos gedaan met m'n paard. Was echt leuk, ze is al veel meer 'clickerwise' dan ik dacht.

Was ze niet bang? Myrtle vond de doos heel eng :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:35

Nee ze vond hem niet eng. Ze vindt dingen niet zo snel eng over het algemeen. En de doos was ook niet heel groot. Maar, ik wilde eigenlijk beginnen met voetballen, en toen zag ze de doos liggen, toen moest ze wel kijken en snuffelen, dus een klein beetje spannend was het wel, maar voor kijken en snuffelen bridgete ik meteen (ik dacht, ok dan eerst dit en later voetballen) en toen was het snel goed en waren we van start...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:53

Heb ik ook ooit geprobeerd, die 1001 dingen. Vonden ze geen klap aan. :+ Silja raakte gefrustreerd. Die wil altijd duidelijkheid. Hälga klapt een beetje dicht (supererg cross-over paard)en trulsa... nja trulsa denkt gewoon: kom maar op met die snoepjes en doe niet zo moeilijk.

Gealle. ben ook wel benieuwd naar het filmpje

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:01

Ik ben ook benieuwd naar het rijfilmpje!

Leuk dat je paard zo clicker-savvy is Visitor. Ik zou het met myrtle eens kunnen proberen met een ander object ( grote. ballen en dozen zijn eng, plastic zeiltjes en hula hoeps niet, vraag me niet waarom :) ).

Mijn tinley stage deel 1 gaat beginnen, dus dat wordt even heel druk! 9 verschillende opdrachten met minimaal 3 verschillende gedomesticeerde dieren. Ik heb een trainings hondje in de buurt gevonden dus daar kan ik heen op weg naar myrtle 's avonds. Een dier mag van jezelf zijn dus dat wordt mijn kat Leela. Derde dier weet ik nog niet zeker.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:45

crosmuller schreef:
Leuk dat je paard zo clicker-savvy is Visitor.

Nou, zó ontzettend was ze dat nou ook weer niet hoor, maar het viel me alles mee. Het was echt, kijken/snuffelen, bridge, aanraken, bridge, duwen, bridge, beetje meer duwen, bridge, en toen nog weer aanraken, geen bridge, nou even twijfel, nog wat proberen, dan hoofd erin, bridge, met hoofd erin beetje schuiven, bridge, nogmaals, geen bridge, dan beetje kantelen, bridge etc. Dus ik vond dat ze vrij snel doorhad dat ze telkens iets nieuws moest proberen en dat hetzelfde doen niets opleverde. Ik had verwacht dat ze, wat LJ beschrijft, veel eerder gefrustreerd zou raken of af zou haken, maar dat was niet zo. Ook al probeerde ze toen ze het schrapen had ontdekt dat maar wat vaker, haha. Doos werd ook omgekiept en ingeklapt, en ertegenaan geschraapt, dat vond ik ook leuk. En ze draaide soms ook echt eromheen om het eens van een andere kant te benaderen. := Toen was haar inspiratie op en zag ik haar denken 'tja ik weet dat ik niet met hetzelfde aan moet komen, dan ga ik nu maar naar de voetbal' en toen liep ze heel kordaat naar de voetbal, zo van 'zo, en nu gaan we voetballen'. _O-
Een ander object proberen is misschien wel een idee. Maar je kan juist dit ook gebruiken om de 'dozenangst' te overwinnen ;)

Citaat:
Mijn tinley stage deel 1 gaat beginnen, dus dat wordt even heel druk! 9 verschillende opdrachten met minimaal 3 verschillende gedomesticeerde dieren. Ik heb een trainings hondje in de buurt gevonden dus daar kan ik heen op weg naar myrtle 's avonds. Een dier mag van jezelf zijn dus dat wordt mijn kat Leela. Derde dier weet ik nog niet zeker.

O leuk zeg! En hoe veel tijd krijg je hiervoor? Je mag wel met mijn paard met de trailer oefenen :D
Laatst bijgewerkt door Visitor op 26-09-13 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:14

Dat lijkt me leuk visitor, maar er zit een deadline op dus ik probeer wat dieren in mijn directe omgeving te organiseren :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:16

Haha, snap ik, is niet echt praktisch. Was ook maar een grapje.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:19

Visitor schreef:
Haha, snap ik, is niet echt praktisch. Was ook maar een grapje.

:)