liljebo schreef:Zit zelf vrij veel in de meelees module, maar toch een vraagje. of twee eigenlijk.
Hoe vaak trainen jullie?
Ik was eerder bijna dagelijks met shakira in de weer, maar merkte dat ze dat teveel vond. Ze liep dan weg als ik met het halster kwam. Train ik om de dag, dan is het ok. Ik liet haar overigens natuurlijk echt niet elke dag hard werken, maar wisselde een dag met conditietraining af met iets rustigs zoals hulpen leren met lange teugel, gewoon in stap of beetje basis vd of zo.
Hoe zit dat bij jullie?
(...)
Toch zit er voor mijn gevoel weinig schot in. (...)
Hebben jullie daar nog meningen en ideeen over; misschien een idee voor opbouwschema; dingen die ik wellicht vergeet of zo.
Graag jullie ideeen/meningen.
1) Wat versta je onder trainen? Hoe vaak ik ga/iets doe met m'n paard, hangt van mijn eigen drukte af, drukte op stal, hoe paard er aan toe is, etc. Ik ga in sommige weken maar 4 keer per week naar stal, soms ook elke dag. Gemiddeld 5 keer per week denk ik. (Mijn paard heeft nog een verzorgster die haar poetst en slobber heeft en wat wandelt en die gaat standaard drie dagen, ik dus minstens vier maar vaak vaker.) En wat doe ik dan? Hangt er dus vanaf. Laatst had ze 2 maanden blessure dus veel gestapt en geklooid, maar normaal gaat het ongeveer zo: één dag per week wordt sowieso niets met haar gedaan, dan krijgt ze alleen slobber en misschien een poetsbeurt. Vaak is dat ook twee keer per week. De andere dagen hangt het er vanaf. Ik probeer wel altijd 3-4 keer per week iets van conditie-/spieropbouw erin te doen, dus rijden, longeren, of lange wandeling o.i.d. Wat dat dan is, hangt ervan af hoe veel tijd ik heb (tijd om op te zadelen?) de bak vrij is (omdat ik los longeer en dat mag niet overal en niet als er mensen rijden, met rijden wil ik ook liefst alleen in de bak zijn omdat ik veel stilsta op de hoefslag om te belonen en paard ook niet lief is naar andere paarden, dus dat moet ik oefenen en dat doe ik liefst met paarden waarmee ze goed kan en niet meer dan één paard in de bak), het weer (als het pijpenstelen regent heb ik niet altijd zin in ver wandelen
) etc. Lange teugelen valt bij mij niet onder conditie-/spieropbouw, dat is meer soepel maken maar niet echt opbouwend, omdat ik daar nog niet handig genoeg mee ben. De dagen die dan over zijn besteed ik soms aan zoiets als oefenen met trailer, klein rondje wandelen, nieuw kunstje leren, lange teugelen, etc. Dingen die ik wil doen en tijd kosten maar die niet fysiek zwaar zijn (eerder mentaal, weg van huis gaan, uitvogelen wat ik wil met kunstje, etc.) Maar soms ga ik maar 4 keer in een week en dan is dat dus elke keer iets van 'werk'. Maar in dat 'werk' doe ik wel relatief weinig (als je het vergelijkt met de 'normale' mensen en paarden op stal
) en bouw het langzaam op. En dan doe ik daarvoor/-na/tijdens ook nog wat losse 'clickeroefeningen' tussendoor. Al gebruik ik de clicker met alles, dus die benaming is niet helemaal juist. (En ook eigenlijk niet omdat ik geen clicker gebruik maar een andere bridge, haha.) Conclusie: beetje zoals jij het doet, om de dag wat fysiek werk en de andere dag niets of fysiek makkelijker dingen. Uiteraard komt het ook wel eens voor dat het niet om de dag is, maar twee dagen wat doen en dan twee dagen wat minder doen. En soms zijn we al wat verder opgebouwd en doen we vijf dagen eigenlijk best veel (maar nooit hetzelfde zo vaak achter elkaar) en dan de dagen daarna wat minder. Mijn paard loopt nooit weg als ik met het halster kom, maar afhankelijk van hoeveel er te eten is op de wei komt ze naar me toe (als er op de wei niet zo veel staat) of niet (als er net een nieuw stuk weiland bij is gekomen)
2) Heb je getimed hoeveel je haar hebt laten stappen/draven? Mijn ervaring is namelijk dat je met stappen wel goed conditie op kan bouwen, maar dan moet je wel echt lang stappen en flink doorstappen. Pas toen ik laatst dagelijks gemiddeld 45 minuten (ene keer dus ook 20 minuten en andere keer een uur en twintig minuten bijv.) met haar flink aan het doorstappen was, merkte ik verbetering. Met draven merk je die verbetering meestal al wat sneller vind ik. Maar begin dan bijv. met één minuut ofzo. Ik zou wel echt timen omdat je anders misschien gewoon niet de lat telkens (na een paar keer) iets hoger legt maar blijft hangen. Is het geen idee om haar voor de kar te stappen en daar te beginnen met en minuutje draven en zo dat uit te bouwen? Dat lijkt me juist een hele mooie manier om conditie op te bouwen. Dus ik denk dat je misschien toch nog te weinig doet of het vergeet op te bouwen. Met weinig beginnen is goed maar je moet natuurlijk wel langzaamaan iets meer gaan doen, anders bouwt ze het ook niet op. En regelmaat is daarbij ook wel belangrijk. Wij waren lekker bezig maar door twee maanden niet draven en alleen stappen merk ik dat we wel weer in sommige opzichten (spieren, drafconditie) opnieuw moeten beginnen. Ik denk dat als je die conditie op wil bouwen, 3 keer per week echt aan de slag wel het minimum is, liever 4 keer, of nog vaker, maar dan goed afgestemd per dag hoeveel je kan doen uiteraard. Ik ben alleen totaal niet onderlegd op dit gebied dus eigenlijk zeg ik maar wat, dit is mijn persoonlijke ervaring met mijn paard (en met mijzelf met conditie- en spieropbouw, haha). Als je het echt professioneel aan wil pakken kan je eens googlen op supercompensatie
Oja nog iets anders: voeding. Als ze een tekort hebben aan iets gaat opbouw van spieren en conditie soms ook moeilijker. Ik voer de mijne daarom met tussenpozen vitamine e en selenium bij en ze heeft een mineralen liksteen met extra magnesium (en verder krijgt ze nog van alles hoor).
Laatst bijgewerkt door Visitor op 24-09-13 11:54, in het totaal 3 keer bewerkt