Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:32

Topic gaat hard, kan t niet bijhouden :-)
Mijn paard vroeger op de "gewone manier" gereden. Veel verzet, bleek achteraf fysiek probleem. Jaren niet gereden, begonnen met clickeren, rijden binnen haar beperkingen opgepakt, ook met de clicker. Vroeger wilde mijn paard de bak niet in en vond het rijden duidelijk niet leuk. Nu wil ze regelmatig de bak niet meer uit... Ik kan inmiddels niet meer echt rijden vanwege haar fysiek maar de bak is nu duidelijk voor haar een fijne plek geworden terwijl dat vroeger 100% anders was
Dus wat ik wil zeggen, houd moed

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:23

HippoLogic schreef:
moonfish13 schreef:
Verder ben ik begonnen met mijn grijze roodstaart papegaai met clickeren.
Eerder wel geprobeerd maar hij is niet zo gericht op eten, hij proeft veel niet eens.
Of als hij het wel lust vond hij het niet de moeite er wat voor te doen. :')
Zonnebloempitjes werken wel ben ik achter!
Hij kon al beide pootjes geven, box en kusje, nu geprobeerd met de targetstick.
Dat kon hij wel vond hij. :')
Dus hij kan nu targetten. :D
Hij praat ook, dus ik hoop dat ik dat ook op commando kan installeren nu.

Wat leuk zeg!

Lust ie geen rozijntjes of druiven of groente? Als hij iets niet lust laat je het dan in zijn bakje liggen zodat hij het misschien stiekem gaat proeven?

Coco is een onwijs eigenzinnige vogel.
De ene keer wil hij van die bananenschijfjes gebakken ik kokosolie, maar als hij besluit een walnoot te willen draait hij daar resoluut zijn kop voor weg. :+
Het is dus vooral de kunst waar doet hij veel voor.
Rozijnen heb ik wel eens geprobeerd, ene keer is dat ok de andere keer weigert hij het op te eten.
Maargoed, hij lust graag aardappels, maar heeft hij zijn zinnen op aardappels met jus gezet wil hij die kale aardappel echt niet. :')
Groente gaat hij het niet voor doen, appel toen ook niet.
Coco is een tweedehandsje, hij was drie toen hij bij ons kwam. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 16:12

Coco is wel een lekkerbek zo te horen.

@Visitor: de bak niet meer uit. Ik zie het voor me. Dat zou je kunnen scharen onder "luxe-probleem" in paardenland. Wat fijn dat het met de clicker zo anders ging.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:16

Ja leuk he, idd luxe probleem :-) daar hou ik wel van, dat soort problemen :-D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 16:31

Gisteren nog een ervaring gehad met een niet-zo-subtiele paardenvrouw. Just a reminder for me, hoe gevoelig Kyra eigenlijk is.

Mijn vriendin was klaar om het de trailer te vertrekken en omdat ik geen trailer heb grijp ik elke kans aan te oefenen. Kyra is nu zover dat ze zelf laad. Dus dat wilde ik even oefenen. Komt de vrouw kijken die de stallen uitmest en die vraagt of Kyra soms bang is? Ik leg uit dat ik gewoon zoveel mogelijk wil oefenen tot het echt gewoon is geworden. Dus terwijl Kyra en ik in de trailer staan komt ze echt recht achter de open klep staan. Kyra deed dit met haar ogen :wow: haar nek werd gelijk strak en direct was ze ongerust. En ze blijft gewoon vragen stellen. :') Helemaal niet doorhebben dat ze mijn paard aan het opdrijven is en ongerust maakt. Niet even een stapje achteruit doen, schuin naast de klep staan, maar echt de klep blokkeren.

Er gebeurde niets spectaculairs, die vrouw snapte er niets van en ging direct weg. Ik had zo'n vermoeden dat ze wel even wilde kijken hoe dat nu ging, dat oefenen met een onervaren paard....

Voor mij weer een leerpunt. Ik ben blij dat ze kwam kijken hoor, dat soort dingen gebeuren ook op evenementen. Ik was zelf eigenlijk behoorlijk verbaasd over Kyra's heftige reactie. En ik dacht: Oja, ik heb een paard wat slecht tegen druk kan... Ik denk dat ze zich opgesloten voelde doordat de klep geblokkeerd was.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:18

Coco is gewoon reteslim.
Wat er met hem gebeurd is de eerste jaren weet ik niet.
Ik weet wel dat hij een terrorgaai was. :+
Wat heel leuk is met targetten is dat je hem ZIET denken.
'Oh, dus als ik dat balletje aanraak krijg ik lekkers, goed geregeld! :D
Hij begint er soms spontaan van te lachen en gieren, zo van: heb IK het vrouwtje even goed opgevoed! :') _O- :)*

Hij kan nu zwaaien op commando, dus zijn pootje optillen.
Maar targetten met zijn voeten en snavel gaat ook heel goed.
Net was het dus raak, ik geef hem een banaantje en hij draait resoluut zijn kop weg en loopt weg. Zo van: dat hoef ik niet. O:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:22

Was dat voor of na een click?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:53

Visitor schreef:
Topic gaat hard, kan t niet bijhouden :-)
Mijn paard vroeger op de "gewone manier" gereden. Veel verzet, bleek achteraf fysiek probleem. Jaren niet gereden, begonnen met clickeren, rijden binnen haar beperkingen opgepakt, ook met de clicker. Vroeger wilde mijn paard de bak niet in en vond het rijden duidelijk niet leuk. Nu wil ze regelmatig de bak niet meer uit... Ik kan inmiddels niet meer echt rijden vanwege haar fysiek maar de bak is nu duidelijk voor haar een fijne plek geworden terwijl dat vroeger 100% anders was
Dus wat ik wil zeggen, houd moed

+:)+ Jij geeft mij hoop :D

@ HippoLogic : gek hé, hoe zoiets kleins zoveel impact kan hebben? Als je dan ziet hoe velen met hun paard omgaan dan denk je soms toch echt 8)7 Heeft Kyra dan ook nog problemen met de klep dicht? Of was je zo ver nog niet misschien?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:56

HippoLogic schreef:
Was dat voor of na een click?

In dit geval gewoon zonder clickeren. :)
Het lachen is na de click trouwens.

Beetje slechte foto, maar dit is m. :)

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 19:47

Goh wat een schatje!

@sabine: de klep dicht is wel spannend, maar gaat goed.Ik heb al heel veel trailerladen gedaan. Nu was het middenschot er ook uit en dan is voor mij zoiets van : Ha! Een kleine verandering, ff uitproberen. Ze loopt er zo op hoor, maar het is en blijft spannend. Kyra reist dus niet alleen, aangezien het de trailer van mijn stalgenootje is en als we samen ergens heen gaan dan gaat haar paard ook mee.

Ik vind het leuk te oefenen, Kyra trekt me zelfs richting trailer want erin lopen is geen probleem (meer). En ik vind het fijn dat we niet altijd: " Klep-dicht. We-gaan" doen. Zoals nu was het erin eruit, er in (nu niet omdraaien in de trailer!) achteruit eruit, klaar. Paar minuutjes en een ervaring rijker.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:54

Supercool die papegaai! :D

Ik was van de week in de Apenheul, en daar hebben ze de orang oetans geleerd om met een signaal aan te geven bij wie ze die dag in het verblijf willen zitten. De groepssamenstelling wisselt dus per dag. Echt géniaal zo! Hoe zouden ze dat geleerd hebben? Het is best ook een abstracte vraag, knap dat die dieren dat kunnen. Ik zou dat ook wel aan mijn paarden willen kunnen vragen, keinutteloos omdat ze 24/7 met hetzelfde groepje staan, maar gewoon voor de lol :+

Haha dat soort luxeproblemen ken ik.. Mijn paard ging laatst door de draad de bak ín _O- omdat ik daar met mijn andere paard aan het clickeren was (de bak is een stuk afgezette wei). Ook gaan ze pontificaal stilstaan als ik probeer ze de bak uit te krijgen. Meestal target ik ze de bak uit en zeg dan snel het einde-sessie-signaal :')

Vandaag aan het apporteren gewerkt, maar ik krijg hem maar niet aangeleerd dat hij het moet áángeven... Zucht.... Ben benieuwd of dit ooit gaat lukken. :P

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:34

Dat werken met een target heeft me enorm geprikkeld. Het zou mss eindelijk wel een verluchting kunnen zijn voor mijn paardje...
Heeft er iemand leuke tips ivm een goed boek hierover?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:19

Grondwerk van Inge Teblick!
Het boek vrijheidsdressuur van xyzutu2 is ook een aanrader maar gaat meer over, tja, de titel zegt het al ;-) vrijheidsdressuur
Hoe is je Engels? Dan zijn er nog veel meer leuke en goeie boeken. Edit: of Duits?
Overigens kom je met diverse websites ook al ver hoor

Nog een edit: misschien zouden we in de OP een lijstje boeken / sites kunnen opnemen? Of is er eigenlijk al een wiki pagina hierover waar we dat in zouden kunnen zetten en naar zouden kunnen verwijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:29

Als je van interactief houdt zou ik zeker eens een kijkje nemen op Connection Training. Ben sinds kort lid (xyzutu2 ook trouwens) en ik vind het echt GEWELDIG. Ben ook met de Starters-cursus bezig en daar krijg je echt véél info, ook de theorie begrijp je dan meteen. En verder echt zoveel uitleg en videos, staat nu bv. een topic over voerloze clicks, ook met een videoreactie van Shawna, en het is echt zo duidelijk allemaal waarom en hoe je dat moet aanpakken etc. Net hetzelfde met andere topics, het geeft zoveel info en inspiratie. Ik verkies dit boven een boek denk ik :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:41

Vrijheidsdressuur zegt me momenteel niet veel, ik wil echt werken op dat bijtgedrag. Een manier vinden om hem meer te laten nadenken, hij is enorm gemotiveerd om vanalles voor me te doen. Al die aandacht vind hij gewoon fantastisch.
Interactief lijkt me wel iets, ga het eens opzoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:54

Ik denk dat je dan op Connection Training veel plezier kan hebben en informatie/inspiratie op kan doen :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:49

Vrijheidsdressuur begin je ook klein mee he.
Dus basis respect voor jou en het voer.
Je kunt het zo gek maken als je wil, ik ben begonnen met netjes meelopen, halt, pasjes achteruit, wijken voor druk etcetera.
Daarna kan je leren wat je trekt, ik heb het targetten veel later pas echt optimaal bevestigd omdat hij dat niet zo boeiend vond toen.
Inmiddels is hij zo fanatiek dat hij alles wel leuk vind.
Ik heb hem vanaf mei, zo heel veel oefende ik niet en sinds kort kan hij veel meer.
Er zitten nog werkpunten aan hoor, maar niet alles kan tegelijk. :)

Afbeelding

Afbeelding

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:58

Hallo iedereen :)
Wil me hier graag "melden", heb dit topic nu bijgelezen (ga ook aan het vorige beginnen) en vind het allemaal erg interessant.
Ik doe zelf ook aan clickertraining, al ben ik zeker nog geen expert :P Ben begonnen met mijn paard omdat ik niet veel kon doen met haar door een blessure, maar haar toch bezig wilde houden (zowel fysiek als mentaal).
Het begon met vrijheidsdressuuroefeningetjes via de clicker maar ik gebruik hem steeds meer, omdat ik merk dat ze het zó fijn vind en enorm snel leert.
Ik heb het idee van "straffen" en negative reinforcement ook gewoon nooit erg fijn gevonden. Ik was zo'n beetje aan het zoeken hoe ik nu wilde omgaan met mijn paard, ik wilde niet meer op de "standaard" manier werken, zoals dat rondom mij gedaan werd . De verschillende natural horsemanship-stromingen waren het eerste waar ik naar begon te kijken, maar niets was dé manier voor mij, al heb ik er wel veel uit geleerd.
Onlangs heb ik nog een mail terug gevonden die ik een aantal jaren geleden naar een parelli instructeur oid heb gestuurd waarin ik vertelde dat ik anders met mijn paard wilde omgaan maar dat de paarden die ik zag allemaal zo dof leken, en dat het nieuwsgierige, enthousiaste en meedenkende net mijn favo eigenschappen waren bij mijn paard. Dat is denk ik ook waarom ik clickertraining fijn vind. En belangijker, mijn paard ook :).

Ik moet nog veel leren, ik vind het gedrag van paarden etc. ook gewoon super interessant (daarom zit ik ook in mijn master evolutie en gerdagsbiologie denk ik :p).

Ik ben ook pas begonnen met de clicker bij het veulen van mijn paard. Ze is nu 5 maanden oud. Na een paar keer "oefenen" (probeer maar kort met haar bezig te zijn, het is tenslotte nog maar een veulen en lang kan ze zich nog niet concentreren) kent ze nu de clicker, de basis als bv. het voerweigeren, targetten (voorlopig met een dressuurzweep xD). Nu zijn we bezig met het NETJES meelopen. Ze volgt je eigenlijk al uit zichzelf , maar ben haar aan het leren dat "druk" op het halster = voorwaarts. Beetje "druk" => vragen target aan te raken => click en de "druk" weghalen. Ook legt ze soms haar oren naar achter en wordt ze een beetje "drammerig" als ze meeloopt (vooral bv. in de wei, waar ze de omgeving goed kent), ik wandel dus stukjes met haar en als ze haar oren naar voren doet/rustig meewandelt click ik.
Ben wel benieuwd naar clickertraining met veulens en of er bepaalde dingen zijn waar je op moet letten oid. Ze is in ieder geval minstens even slim als mama (die is een pro in "associëren" en dingen die ze geleerd heeft in situatie/omgeving 1 ook gebruiken in situatie/omgeving 2)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:50

Leuk Hannepan! Welkom. Ik ben hier ook zo ingerold om een manier te vinden die mij en mijn paard het beste past. Ik combineer parelli met de clicker en ben me nu aan't inlezen om met zo weinig mogelijk druk leuke dingen te realiseren.

Fijn dat je ukkepuk van jongsaf al zo'n opleiding krijgt ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:37

Ergens in het vorige topic staat een mooi filmpje van ct met een veulen, of eigenlijk r+ d.m.v. krabben als beloning...
Maar waar dat filmpje precies staat...?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:57

Ik gebruik sommige parelli-ideeën ook nog hoor. Gewoon de aanleermethode is anders zegmaar. En als je het altijd met druk heb geleerd is het iets waar je makkelijk op terugvalt in nieuwe situaties oid. Maar wordt er steeds beter in.
Vorige topic heeft een hoop pagina's dus het filmpje vinden zal niet zo makkelijk zijn :p
Ik gebruik gewoon de veulenbrokjes als beloningen. Maar een plukje gras wordt ze evengoed super blij van, terwijl ze constant in een wei staat :') Heb echt gemakkelijker zel paarden als ik dat zo lees, die van, mijn paarden zijn allebei blij met letterlijk alles. Helemaal niet kieskeurig.
Ik vind het fijn dat ik nu zo vanaf 0 kan beginnen! Mijn "oude" paard bv. heb ik achterwaarts etc. aangeleerd met R-.
Ben ook benieuwd naar hoe ze zich gedraagt/ontwikkelt tov de veulens waar ze nu bijstaat waarbij er geen clickertraining wordt gedaan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 18:48

Wat een leuke pony Moonfish. Hij lijkt erg op mijn eerst pony (een hackney). Prachtig!

Welkom Hannepan. Inderdaad ik moet ook direct aan het fimpje denken wat Visitor noemt. Misschien op YT ff googlen naar clicker and foal.

Verder kom ik lekker schaamteloos mijn nieuweHappy Herd ideepromoten. Een platform voor clicker trainers (beginnende als "experts"-je-bent-nooit-uitgeleerd-maar-ja) in het echte leven. Zelf had ik in Nederland een trainignsmaatje met wie ik mijn (en haar!) doelen besprak, vervolgens hielpen we elkaar met trainingsplannen en 1x per maand op zaterdag kwamen we bij elkaars paard op bezoek om onze voortgang te laten zien. Niet alleen het laten zien is leuk, het is ook wennen om te "presteren" want zo voelt het in het begin. :P Maar een extra paar ogen tijdens het trainen is zo ontzettend hulpzaam. ZO kan het iemand opvallen dat ik aan de linkerkant iets anders doe dan wanneer ik rechts van mijn paard sta, hier sneller ben met clicks dan daar, mijn paard afgeleid leek enz. Allemaal erg nuttig, nog nuttiger dan video.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 18:51

VogeltjeM schreef:
Ik was van de week in de Apenheul, en daar hebben ze de orang oetans geleerd om met een signaal aan te geven bij wie ze die dag in het verblijf willen zitten. De groepssamenstelling wisselt dus per dag. Echt géniaal zo! Hoe zouden ze dat geleerd hebben? Het is best ook een abstracte vraag, knap dat die dieren dat kunnen. Ik zou dat ook wel aan mijn paarden willen kunnen vragen, keinutteloos omdat ze 24/7 met hetzelfde groepje staan, maar gewoon voor de lol :+

Beetje zielig om zoiets aan je paard te vragen en hem vervolgens het antwoord te niet te kunnen geven he... ;) Maar ik snap wat je bedoelt.

Er is een onderzoek waarbij ze paarden hebben geleerd elke dag opnieuw aan te geven of ze die dag een deken wilde dragen. Heel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:04

Super leuk idee, die Happy Herd!
Ik heb er zelf nog nooit over nagedacht omdat ik het geluk heb dat mijn zus ook clickertrainer is (en zelfs mijn lessen/clinics volledig heeft overgenomen) en dat de eigenaresse waar hij staat ook clickertraint. Dus eens in de tijd zetten we de bak weer vol agility hindernissen en pony's en maken we er een clickerdagje van. Ontzettend leuk om te doen en ook goed om eens feedback te krijgen van een ander paar ogen. Want ook al weet de ander niet per se een oplossing, hij/zij kan wel aangeven dat hem/haar iets opvalt bij hoe jij dingen doet.

Zit jij trouwens ook op Connection training? Want ik zou daar dan ook even een linkje plaatsen, daar zitten vast meer mensen die daar interesse in hebben.
Erg leuk trouwens dat het forum daar weer tot leven is gekomen, van elke post & elk videoantwoord krijg ik weer zoveel nieuwe ideeen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:07

Nee ik heb even geen geld voor Connection Training. :x