Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:21

caira jij hebt toch ook tinkers?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:21

ik heb toch ook maar de academische besteld,
lees toch dat deze de beste is..........

mooie uitleg trouwens Caeruleus.

Heb ik ook nog een vraag, ik ben nu net begonnen met LVO en schouder-vóór.
Wanneer kan/moet ik verder met het aanleren van de volgende oefening (schouder binnen, travers.....) ??
Als deze oefeningen goed gaan, of is het belangrijk dat de spieren die mijn paard bij deze oefeningen
gebruikt getraind zijn voor ik oefeningen eraan toe ga voegen ??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:22

mijn 24 jarige merrie onder het zadel
Afbeelding

En haar zoon Rohan mijn jonge net geruinde exhengst van 8, daar moet ik gauw eens werkfoto's van maken

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:26

Just_Natural schreef:

Wanneer kan/moet ik verder met het aanleren van de volgende oefening (schouder binnen, travers.....) ??
Als deze oefeningen goed gaan, of is het belangrijk dat de spieren die mijn paard bij deze oefeningen

Pas als je paard in balans op de volte kan lopen en niet meer stuwt bij rechtuit met buiging kan je verder met andere oefeningen. Ik ben nu al 2,5 maand bezig met die eerste 2 ........

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:27

Daar heb ik anderhalf jaar over gedaan hoor Maris, hihi

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:28

En ik vind 2,5 maand al lang ........ :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:29

Just_Natural schreef:

Inderdaad wat Maris ook zegt.
Ik ben bij beide paarden vrij snel begonnen met de schouderbinnenwaarts en de travers. In de eerste instantie puur voor het aanleren, dan vind ik het juist gebruik van lichaam iets minder belangrijk. Op moment dat ze dan de hulpgeving snappen, ga ik ze in model zetten en stap voor stap door de oefening heen.
Ik denk dat als je de oefening in kleine stapjes aanbied en niet te veel tegelijk, dat het juist bijdraagt aan het ontwikkelen van de draagkracht en de spieren van je paard. Je paard geeft zelf goed genoeg aan wanneer je een stapje verder kunt/wanneer het meer aankan.

Op geven moment merkte ik dat Calypso over de buitenschouder viel bij de schouderbinnenwaarts en op dat punt ben ik de renvers gaan toevoegen, om op die manier te kunnen schakelen in de buiging. Het stelling en buiging nemen vanaf 2 kanten kennen ze beide overigens al, is iets wat ik eigenlijk standaard even meeneem in stilstand.

Edit: daarnaast is Calypso een merrie die veel uitdaging nodig heeft en van alleen voltes en rechtuit werd ze niet echt warm(mentaal gezien). Door afwisseling te bieden in de schouderbinnenwaarts en travers, merkte ik dat ze enthousiaster mee ging werken en dat kwam het werk op de volte ook weer ten goede.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:39

hmm daar ben ik het niet helemaal mee eens Anne, en dat kwam de laatste winterklas ook weer erg naar voren. Travers en schouderbinnenwaarts zijn middelen om het gebruik van de achterbenen te verbeteren, het moet geen doel opzich worden. Daarom is het belangrijk om de oefeningen gelijk vanuit het juiste gebruik van het lichaam aan te leren. Marijke had daar laatst ook een erg interessante video over.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:44

Ik doelde ook meer op het aanleren van de hulpgeving, dat moet vrij snel klaar kunnen zijn. Het gaat er mij dan even om, dat ze snappen wat ik bedoel en dan is het inderdaad belangrijk dat het paard het op een juiste manier (kan) uitvoeren. Ik heb met Whisper bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts opgedeeld in heel veel stukjes en niet voert hij probleemloos en met juist gebruik uit wat ik vraag. Wel nog kleine stukjes, omdat hij anders nog kracht en balans mist. Misschien dat ik niet helemaal duidelijk was in wat ik bedoelde, maar ging mij echt om het opdelen van de oefening. Ben het met je eens dat het geen doel opzich moet zijn, maar zo zie ik ze ook zeker niet.

Of bedoelde je ze in de afwisseling in de training?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:12

Dank u voor het opgraven van mijn vraag en dank voor de duidelijke uitleg!

Ik vind het erg moeilijk te zien. Nou begin ik ook net met hem dus zijn het de kleine dingetjes waar ik op moet letten. Het "gewenste" plaatje als eind resultaat ken ik wel alleen dus niet wanneer het begin goed is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:30

Misschien kun je iemand mee laten kijken die het wel goed kan zien? Dan kan die persoon zeggen wat er gebeurd en jij kan dan koppelen wat je erbij voelt. Het kan soms goed helpen vind ik om even hulp vanaf de kant te krijgen, om zo je gevoel te ontwikkelen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:36

Ik ben blij dat jullie het met me eens zijn, loop ik toch niet helemaal uit mn nek te kletsen ;)

Wat ijssnuiver bedoelt is, denk ik, dat je in het begin tevreden bent met een minder correct uitgevoerde oefening. Het is immers een van de eerste keren, en de spieren zijn nog niet op het niveau om alles perfect uit te voeren. Daar moet de oefening (welke dat ook is) voor geoefend worden. Daar ben ik het wel mee eens, de oefening is inderdaad niet het doel, maar een methode om je doel te bereiken.

Misschien heb je iets aan deze foto's No_no? Dit is Slow Motion, ons projectje. Denk dat dit de 3e keer was dat ik hem aan de longeerlijn had, beetje onwennig nog aan alle kanten en de foto's zijn wazig maar dat moet je ons maar even vergeven ;)
Doel hier is ontspanning, over de rug, correct achterbeen en als het een beetje lukt een stukje buiging.

Begin training:
Afbeelding

Eind training:
Afbeelding

Op de 2e foto zet hij zijn binnen-achterbeen verder onder de massa, zijn kont lijkt wat ronder (kantelen) en hij zakt iets van voor. De onderhals is zachter geworden en hij draagt zichzelf meer.
Hij stuwt natuurlijk nog met achter, en hij loopt nog lang niet op de achterhand maar het is in die 20 minuten iets beter geworden. Daar ben ik zeker tevreden mee, met een jong bijna onbeleerd paard. Zeker in het begin gaat het om de kleine stukjes, die worden snel meer en langer :)

Ik zou, als het kan, ook ijssnuivers advies opvolgen! Iemand die meekijkt en jou kan vertellen wat hij/zij ziet is heel waardevol. Ga ook eens een middagje naast de bak zitten kijken naar andere die trainen. Als je er zelf naast staat, heb je geen overzicht. Dan moet je het op gevoel doen, en dat gevoel is bijna niet uit te leggen over de computer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:52

Dat is inderdaad wel wat ik bedoel. Ik denk wel dat je moet waken, dat je niet te lang in die aanleerfase blijft hangen.

Wat een onwijs leuke pony Caeruleus! Wat moet er met hem gebeuren? Aangezien je aangeeft dat het een projectje is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:06

Maris schreef:
Just_Natural schreef:

Pas als je paard in balans op de volte kan lopen en niet meer stuwt bij rechtuit met buiging kan je verder met andere oefeningen. Ik ben nu al 2,5 maand bezig met die eerste 2 ........

Naar mijn idee zijn oefeningen als travers en sbw juist goed om je paard te leren meer te gaan dragen ipv te stuwen. Je maakt ze er ook sterker mee zodat ze het dragen ook aan kunnen. Ik zou dus vanuit het schouder voor rustig verder werken naar de sbw.

Is het heel blond als ik niet weet wat lvo is? -O-

No_No, als je je paard goed en recht achterwaarts kan gaan en je zet hem/haar daarna stil zal in de meeste gevallen het bekken gekanteld zijn. Dat zou je als voorbeeld kunnen nemen. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:09

Laterale buiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden :)

Lfs in het engels. Lateral bending, forward down en stepping under.

Correct me if im wrong.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:34

Cear@ train je aan de longe altijd met halster?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:13

Ik ga nu als eerste (mag toch nog even niets doen met mijn paard) de scheefheden proberen vast te stellen van mijn paard, dat is al een mooie huiswerk opdracht om mee te beginnen...

Heb mijn paard even opgemeten en de neusomvang zou 65 cm moeten zijn. Ik heb begrepen dat er ook tussenstukjes (niet specifiek voor de kaptoom) te koop zijn zodat je e.e.a kan verlengen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:40

Dat is altijd interessant om te bekijken paperboy! Om je oog te ontwikkelen is het ook leuk bij verschillende paarden te bekijken wat de scheefheden zijn.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:23

Wat leuk om dit topic tegen te komen en ook al 2 studiegenoten te treffen! Heb de meeste pagina's doorgelezen en leuk om jullie ervaringen te lezen. Kom graag mee kletsen :D .

Als eerste: allemaal een goed en gezond 2013 met veel paardengeluk- en plezier!

Door mijn vorige geweldige merrie Usha ben ik o.a. in aanraking gekomen met het werken aan de hand. Helaas is zij vorig jaar oktober heel plotseling en op veel te jonge leeftijd overleden. Usha was een massale KWPN merrie had grote bewegingen met vooral enorm veel stuwkracht. Door het werken aan de hand is dit in enkele maanden sterk verbeterd naar meer draag- i.p.v. stuwkracht. Daarbij vind ik het WADH een leuke en afwisselende manier van trainen.

Mijn jonge 3,5 jarige nieuwe merrie Ise heb ik nu bijna een jaar. Een dame met een lief maar ook zéér sterk karakter :P . Haar ben ik het rustig aan het beleren d.m.v. loswerken, grondwerk, DLL en ook pakken we het WADH en longeren aan de enkele longe in kleine stukjes mee. De eerste maanden vooral veel gewerkt aan de basis door schriktrainingen, loswerken, trailer training, wandelen etc. Toen pakte ik ook al het WADH mee maar daar ben ik al snel tijdelijk mee gestopt omdat het teveel was en het niet goed voelde. Ise is echter erg ongedurig dus de manier van werken heb ik de laatste maanden wel aangepast. "Less is more".

Nu pak ik het spelenderwijs in kleine stukjes mee. Simpel beginnen en tevreden zijn met de kleine, goede stukjes. Ze vindt daardoor langzaam aan meer rust in de basis van de LVO. Belangrijk is dat ik vooral voldoende mijn ruimte blijf bewaken. Ik wissel nu alleen maar de volte af met kleine stukjes rechtuit en een keertje halthouden en het doel is hierin de rust te bewaren. Inmiddels heb ik er 3 keertjes opgezeten. Nu in 2013 gaan we eens zien of we van Ise een fijn rijpaard kunnen gaan maken. Het voordeel van deze opbouw is dat ze dat ze zich zowel fysiek als mentaal enorm aan het ontwikkelen is. Ze bruist van de energie en krijgt nu al meer balans.
Ik heb met Ise met de AK gewerkt maar ben inmiddels overgestapt naar de Rambo Micklem Multi. Ideaal omdat ik hiermee zowel aan de hand kan werken als wel Ise kan laten wennen aan haar Myler bitje. Ook een voordeel is dat je met dit hoofdstel bitloos kunt rijden. Ze is gevoelig en reageert prettiger op een kaptoom zonder de ketting in de neusriem.

Vandaag doen we even helemaal niets, Ise moet nog bijkomen van alle vuurwerk stress :+ . In de loop van de week pakken we de draad weer rustig op.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:48

Ook allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

Goede tip Ijssnuiver, ik ga er zeker bij andere paarden ook eens opletten. Ik ben heel benieuwd hoe mijn paard het straks gaat oppakken en hoe hij zich gaat ontwikkelen met het aan de hand trainen.... Zo en nu ga ik eerst eens het hele topic op mijn gemak doorlezen..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:30

Wat leuk Carolien dat je ook mee komt kletsen! En mooi om te horen dat Ise het allemaal zo goed oppakt! Ik merk nu zelf met Whisper ook, dat ik het naast Calypso(met al haar uitdagingen en fysieke dingen), heel fijn vind om van begin af aan de training in handen te kunnen hebben en zo'n jong dier zo zie groeien.
Ik twijfel voor Whisper inmiddels ook of de AK misschien wat te scherp is, hoe licht en subtiel ik ook in mijn hulpen ben(al is het alleen maar intentie), hij blijft in de eerste instantie overreactie geven. Dus daar ben ik nog even over na aan het denken en kijken of ik eerst iets kan uitproberen, voordat ik wat anders aanschaf.

Gister door een ongelukkige samenloop van omstandigheden kopstoot van Whisper gehad(was wadh en ik keek om en op datzelfde moment schrok hij en keek heel snel de andere kant op en vol met zijn hoofd tegen mijn oog aan). Uiteraard precies met de neusriem van de kaptoom :') . Moest even 3x ademhalen en bijkomen. Kijk ik later die dag in de spiegel, heb ik gewoon een blauw oog.. En inmiddels is die paars.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:03

ijssnuiver schreef:
Wat leuk Carolien dat je ook mee komt kletsen! En mooi om te horen dat Ise het allemaal zo goed oppakt! Ik merk nu zelf met Whisper ook, dat ik het naast Calypso(met al haar uitdagingen en fysieke dingen), heel fijn vind om van begin af aan de training in handen te kunnen hebben en zo'n jong dier zo zie groeien.
Ik twijfel voor Whisper inmiddels ook of de AK misschien wat te scherp is, hoe licht en subtiel ik ook in mijn hulpen ben(al is het alleen maar intentie), hij blijft in de eerste instantie overreactie geven. Dus daar ben ik nog even over na aan het denken en kijken of ik eerst iets kan uitproberen, voordat ik wat anders aanschaf.

Gister door een ongelukkige samenloop van omstandigheden kopstoot van Whisper gehad(was wadh en ik keek om en op datzelfde moment schrok hij en keek heel snel de andere kant op en vol met zijn hoofd tegen mijn oog aan). Uiteraard precies met de neusriem van de kaptoom :') . Moest even 3x ademhalen en bijkomen. Kijk ik later die dag in de spiegel, heb ik gewoon een blauw oog.. En inmiddels is die paars.

Oh jeetje, sterkte..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:26

Dank weer voor de uitleg! Ik kan hier zeker wat mee! Op stal heb ik niemand om mee te kijken helaas.. Maar dat van het achterwaarts gaan is een goede! Wij hebben dat ook als training mee gekregen (achterwaarts gaan) dus dat is mooi! Ik heb ergens een foto van mijn paard waar ik er op zit, waar hij naar mijn idee heel goed loopt. Hij liep toen ook met veel swong. Ik ben nu op mobiel dus ik kan het nu niet op zoeken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:28

Oh ja, een fantastisch 2013!

Ijssnuiver, klinkt pijnlijk.. Beterschap!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:24

Iedereen de Beste paardenwensen voor 2013!

@ijssnuiver, Beterschap!
Dan heb je nog geluk dat je niet met een serretta werkt, waar de ringen aan een stokje zitten.
Afbeelding ;)

Met Kyra werk ik ook spelenderwijs aan het rechtrichten. Meestal werk ik maximaal 10 minuutjes adh. Dat is ook een prima opwarming voor het rijden. Kyra staat bijna altijd vierkant stil, toch een mooi teken.