Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:32

Ik vond het ook een hele pittige. Ik ben vanaf januari de parcoursen gaan 'meedoen' en januari liet me denken dat HA makkelijk was. ;) Toen zag ik die van februari.... :7

Over de leadrope: dat heb ik nog uit mijn Parelli-periode: het paard moet zelf opletten niet op de lijn te gaan staan. Ik was in het begin ook hoogst verbaasd dat iemand als Meneer Parelli zo slordig en onoplettend met zijn leadlope omging. Maar ik ga hier meer op letten met HA, dank je voor de tip!

Mijn stalgenoot had laatst ook een tip gekregen (en minpunten) omdat de plastic zakken met dat touwtje over de rug, bij haar paard naar achter was geschoven tijdens het parcours. 'Veiligheid voorop' en dat had ze moeten zien, dat had ze wel gezien maar paard gaf er niets om. Maar ze had er wat aan moeten doen, veiligheid eerst. Daarom kreeg ze punten aftrek. Zeker iets om op de letten dus, het veiligheidsaspect.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:42

Veiligheid is inderdaad top-prioriteit nr° 1 als het op Agility aankomt, Vanessa is hier zeer streng op en daar ben ik blij mee :D

Ik wou in februari de Liberty meedoen, maar dat laat ik wel over aan de iets meer ervaren mensen in het vak hahaha!

Leadrope mag in elk geval nooit op de grond hangen, hiervoor krijg je fikse puntenaftrek (met recht en rede).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:30

Ik heb Kyra groundtying geleerd. Dus nu moet ik eerst 'leadrope over de hals is ook staan' leren. :roll:

caaramel

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:19

wat is groundtying??? Klinkt leuk :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:36

Letterlijk vertaald: aan de grond binden. Dat doe je dus door je touw op de grond te leggen en dan weet je paard (nadat je dat hebt geleerd) dat hij DAAR moet blijven staan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:46

Gisteren gefilmd voor de OLHA, filmpje stond er van de eerste keer op :j
Hebben weinig kunnen oefenen voor het parcours omdat ik me deze maand iets meer gefocussed heb op het 'gewone' grondwerk, maar wilde toch wel graag meedoen dus bij deze is het in orde :D

Het was moeilijk om Zyta's aandacht erbij te houden,
maar 't is toch gelukt :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:10

Ik heb inmiddels nog even goed geoefend met de achterbenen in de hoepel en daarna 4 benen optillen. Dat gaat nu goed. Ik heb er een filmpje van gemaakt..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:13

Ben benieuwd HippoLogic! Ik zet hier straks mijn inzending voor februari :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 04:54

Hier is ie dan:

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:19

Ziet er goed uit HippoLogic!
Altijd fijn om te zien dat er mensen effectief hun tijd nemen om een probleem op te lossen!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:21

Met kleine poown pakken wij het weer op als het weer beter is :D ! Met dit weer kunnen we niks doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:25

Dat is de lol van HA: iemand anders verzint de opdracht en jij moet het zien te klaren. Ik heb veel grondwerk en andere soorten training gedaan en verzin een heleboel opdrachtjes zelf, maar het is ook leuk als iemand anders een opdracht verzint. 'Twee achterbenen in een hoepel en dan 4 benen optillen' had ik zelf niet bedacht, dus dat is heel leuk, vooral als het niet direct lukt. :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:17

Dat is ook 1 van de redenen waarom ik meedoe aan de wedstrijden!
Je krijgt nieuwe uitdagingen, je krijgt tips and tricks om het volgende keer nog beter te doen,
het is leuk en je communiceert bijgevolg met mensen over héél de wereld :D

Zo schaaf ik mijn Engels nog wat bij :')

Bij deze mijn deelname (gladde ondergrond én sneeuw, weer een perfecte combinatie, zucht):

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:30

Leuk filmpje :) Waren trouwens jullie die in de ROS stonden hé, toch? :Y)

Iets waar ik nu over zit te denken, niet specifiek door het filmpje ofzo, maar loop je niet de kans dat mensen de oefeningen om de oefeningen gaan doen? Vraag me af of je daarbuiten kan hoor, daar niet van.. maar als je bv. ziet dat paarden met hun oren naar achter lopen, of er ongeïnteresseerd bij lijken te lopen (wat dan weer eigen interpretatie kan zijn en natuurlijk van verschillende dingen kan afhangen) etc., dan vraag ik me af .. waar is de connectie? Ligt het doel niet teveel bij de oefening op zich? Toch wel? Ookal willen ze dat niet (door punten op horsmanship te geven)?

Iets wat ik me afvraag, en wat mezelf ook tegenhoudt om er echt mee aan de gang te gaan (zelfde geld trouwens voor de levels & patterns van Parelli). Heb schrik om mijn doelen teveel bij de oefeningen te leggen, bepaalde dingen die we moeten oefenen en moeten kunnen want dat moeten we kunnen laten zien, en daarbij het paard (een stukje) vergeten, de connectie vergeten.. Pony zou het allemaal wel doen hoor, daar niet van, maar of die het ook WIL doen en met plezier doet ..

Wat zijn jullie ervaringen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:11

Dat waren ik en Vie ja :+

Er zijn inderdaad altijd mensen die de oefeningen doen omdat ze perfecte scores willen halen,
ik wil graag goede scores halen omdat mijn paard begrijpt wat ik vraag (stil staan, wachten, bewegen, net een stapje opzij of terug zetten etc).
Als ik ergens puntenaftrek voor krijg, dan zij het zo, dan is het teken dat ik het niet goed of duidelijk genoeg gevraagd heb.

Ik geef eerlijk toe, vorig jaar heb ik op dat randje gestaan dat ik punten belangrijker begon te vinden dan het plezier.
Resultaat: paard werkte langs geen kanten meer mee omdat het niet meer eerlijk was voor haar en dat heb ik geweten...

Mensen moeten (in elke tak van de sport) leren dat plezier en presteren samen kan gaan,
de meesten geloven niet dat die 2 samen gaan, maar ow boy, fouter kan je niet zijn!

Ik heb mezelf en mijn paard héél goed leren kennen tijdens agility.
Zyta heeft een zeer interessant orenspel, dat is echter geen desinteresse, dat is puur concentratie.
Als je een kudde paarden gaat bekijken zal je zien dat die oren steeds in beweging zijn,
oren scannen steeds de gehele omgeving.

Als mijn paard niet wil, dan WIL ze niet, dat is het prachtige aan haar.
En als ze niet WIL, dan zal hier heus wel een reden achter zitten!

Niets of niemand MOET, het enige dat je MOET is correct zijn, eerlijk zijn en plezier hebben in wat je doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:54

Fijn dat je je reactie nog aangepast hebt, was helemaal niet de bedoeling om je in de verdediging te laten schieten hoor ;) Het is helemaal geen slecht filmpje van jullie ofzo, en het is ook niet specifiek naar aanleiding van dat filmpje dat ik me die vraag stel, eerder door diverse filmpjes en vooral eigen ervaringen ;)

Mbt die oren vind ik ook een hele interessante discussie .. Hetgeen waar ik namelijk naar streef (volgens Parelli) is dat je paard ten alle tijden op jouw gefocussed is (als je ermee bezig bent uiteraard :P al werkt dat ook wel als je in de verte aankomt heb ik gemerkt :Y) :)) ). Ze zeggen wel eens dat je paard 2 ogen op je moet richten als je voor 'm staat, maar ik zie het eerder als 2 oren richten (zei mijn instructeur, en vond ik eigenlijk wel een goede). Want als je paard maar 1 oog heeft is het moeilijk kijken met 2 ogen natuurlijk, evenals wanneer je je in het zadel bevindt. Dus als je dan er let of het paard gefocussed is met zijn oren is dat alweer heel wat makkelijker.

Als ik dan zie (niet specifiek bij jou ;) ) dat tijdens het werk de oren van het paard in de nek liggen, of ergens op half 7 opzij hangen .. dan stel ik me daar persoonlijk vragen bij, ikzelf zou daar geen genoegen mee nemen, want ik zou het idee hebben dat het paard niet volledig met mij bezig is, dat de connectie er niet 100% is (en die is er dan ook niet .. als ik op zo'n momenten iets vraag krijg ik een héél andere reactie dan wanneer ik datzelfde vraag als die connectie er wel volledig is). En daar streef ik wel naar, naar die 100% connectie .. Niet makkelijk, héél veel uitdaging .. maar het is wel mijn streven. En dan vraag ik me voor mezelf af of ik dat niet (teveel) ga verwaarlozen als ik echt met een specifiek doel (agility oefeningen of patters/level oefeningen van Parelli) aan de slag ga. Ik heb het idee van wel, en vandaar dat ik er zo weinig mee doe .. maar ergens vind ik het wel heel erg leuk allemaal .. Dus ik zit zelf een beetje in tweestrijd denk ik ... Ik heb nu een paar keer met [***] echt met agility-oefeningen gewerkt, en ondanks dat ik er zelf zo mee bezig ben denk ik, achteraf gezien, dat ik ook teveel met de oefeningen op zich bezig was .. [***] vond het na 3 keer helemaal niet leuk meer, ondanks dat we nooit lang werken en er regelmatig wat nieuws insteken, naast hetgeen hij zelf aangeeft leuk te vinden ... Dus ik heb het evenwicht tussen alles nog niet denk ik, en zit me beetje hardop af te vragen hoe ik dat kan vinden ...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:23

Oh maar ik schoot niet in verdediging hoor, ik vond mijn vorige tekst alleen niet duidelijk genoeg :D

Ik vind dat je van een paard dat van nature gefocussed is op ALLES niet mag verwachten dat die ten alle tijde 100% op jou gefocussed is. Ik neem jouw reactie even letterlijk he, 100% alleen op jou focussen en met niks anders bezig zijn, ook niet de omgeving.

Wat als er opeens een panter uit de struiken komt springen?
Afijn, 100% concentratie is volgens mij onmogelijk.
Kijk eens naar je paard als die in de wei staat te grazen.
Wat is die aan het doen? Continu de omgeving aan het scannen dmv de oren (en ogen ook uiteraard).
De oren draaien continu in alle richtingen.
Het zit nu eenmaal in een paard zijn/haar natuurlijk instinct om continu waaks te zijn op gevaar.
Hebben wij dan het recht om eventjes te gaan 'eisen' van ons paard dat ze hun instinct gaan afgeven
omdat wij volledige aandacht eisen?

Het is niet omdat de oren niet recht naar voor staan dat de aandacht daarvoor niet bij jou is :)

Nee, 100% focussen is niet natuurlijk en daar kan ik je dus niet in volgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:29

Daar zit in mijn ogen net het hele ding .. Een paard in de natuur is gefocussed op de omgeving, dat klopt inderdaad, maar als er iets gebeurd checkt die wel eerst bij de leider of die het gezien heeft en of het nodig is om actie te ondernemen (vluchten of niet). Staat de leider rustig te grazen, zal dat paard in principe ook gewoon verder gaan grazen (indien niet vertrouwt die de leider niet genoeg).

Dus het 100% focussen op mij is misschien te letterlijk gezegd, maar ik wil wel dat als het paard iets merkt in de omgeving dat die eerst bij mij checkt of het nodig is om actie te ondernemen, en als ik zeg dat het allemaal ok is dat het paard ook geen actie onderneemt. En hoe meer je ervoor kan zorgen dat het paard de omgeving vergeet door zich op jou te richten, hoe minder risico je hebt dat je paard ook daadwerkelijk bij je moet inchecken .. En dat is misschien niet natuurlijk, maar alles wat wij met paarden doen is niet natuurlijk, en ik vind het wel een fijn idee dat het paard zo met mij bezig is dat die het niet nodig vindt om de omgeving ook nog eens te scannen en mogelijk te vluchten of andere dingen, paard vertrouwt dan dat ik dat wel doe voor hem .. Natuurlijk kan een paard altijd eens wat eerder zien of horen dan ik (vaak zelfs :P ) maar dan is het inchecken wel belangrijk, en dan heb je weer die connectie nodig ..

Ik heb 2 heel verschillende pony's en heb dus wel de ervaring dat zo'n dingen bij de ene makkelijker gaat dan bij de andere, maar bij beiden is het wel mogelijk, en als ik de bange pony het vertrouwen kan geven in mij, en het zelfvertrouwen in zichzelf, dan kunnen we veel fijner werken dan wanneer ik hem constant laat rondkijken en overal mogelijk gevaar in laat zien ..

Het oren naar voren = aandacht voor jou is natuurlijk enkel als je voor het paard staat ;) Loop je opzij dan staat 1 oor opzij (en dan opzij, en niet op half 7 ;) ), zit je erop of loop je erachter zijn de oren naar achter gericht (en dan niet plat in de nek :P ). En natuurlijk kan het voorkomen dat jij voor je paard staat, paard de oren naar voren heeft en je nog niet ziet staan (omdat er achter jou vanalles gebeurd), maar dat merk je dan weer aan de rest van de houding van je paard .. Is alleen beetje uitgebreid om zo'n dingen allemaal in detail te gaan uitleggen in een reactie :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:06

Mi_amore, ik vind het een mooi filmpje. Ik zie dat jij ook hindernissen neemt zoals mij ook is verteld (mijn stalgenoot volgt lessen en zij geeft mij tips&tricks). Zoals de 'nauwe gang':" eerst er zelf doorheen lopen, dan aan de zijkant staan en je paard vragen erdoorheen te lopen. Grappig dat de criteria toch overeenkomen, ook al zitten wij in Canada.

Hier regent het veel, maar als ik overal lees dat mensen een winterstop hebben vanwege het weer, dan ben ik wel heel blij dat ik dat niet heb. :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:12

Ik zou ook wel graag horse agility willen doen met mijn exmoortje
Iemand leuke ideeen om mee te beginnen?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:15

Niet te ingewikkeld , ik zoek wel even een filmpje op.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:16

zo iets

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:20

Dat kan ik wel eens proberen inderdaad :)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:31

Dit is waarschijnlijk mijn OLHA voor deze maand. Vrij goed vind ik zelf, alleen lag de bodem super slecht, en daardoor ga ik dan wat 'onzeker' lopen. Ook vind ik het zo jammer bij die voeten in de hoepel en dan voetjes pakken dat mijn zus de opdracht niet zo goed begrepen had. Xanthe kon perfect haar voeten op commando geven, maar nu werd ze afgeleid door mijn zus. Dus eigenlijk hoop ik het nog eens opnieuw te kunnen filmen, maar daar zla wel geen tijd voor zijn... Het is gewoon zo jammer als je paard iets perfect kan en dat dan op het filmpje fout loopt... Trouwens, het spook in de scary corner is ook mijn zus :) Een poging om de scary corner wat scarier te maken... maar Xanthe kijkt niet op of om...

Hier dan het filmpje! http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... -o-EMtlq64

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 03:44

Haha, een spook in de scary corner! Wat leuk gevonden. :)

Ik dacht dat je alle 4 de benen moest optillen? En is een helper toegestaan bij de hoepel, dat wist ik niet. Ik ben geen lid en heb het boek met de regels ook niet. Morgen heb ik mijn eerste HA clinic . Ik denk dat ik er veel ga leren.