Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AngieJ

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:24

Vandaag eindelijk weer lange lijnen gedaan met Ollie :)
hij deed het super goed , alleen op sommige momenten word het iets te veel voor hem , dat zachte gedraaf want hij is nogal hyper , en dan schiet hij even uit die verzamelde draf maar daarna pak ik hem weer op en ga ik gewoon weer verder , we hadden vandaag ook even de aanleuning geoefend en dat pakt hij echt super goed op ! en ik ging ook halthouden , en proberen Ollie achteruit te laten lopen , dat lukte allemaal heel goed ! En ook ging hij een beetje galopperen maar dat was niet de bedoeling , maar hij deed het wel :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:00

Net bekapper langs geweest, Billy is toch een beetje hoefbevangen geweest, fijn.. Pony liep al zo lekker kwam dat er dus ook bovenop.. Wel echt minimaal maar verklaart wel zijn niet zo lekker lopen toendertijd op het steen. Arme pown!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:08

Mooi dat Ollie het zo goed deed Joëlle :)

En ZusJacobs :(:) voor Billy, heb je hem eigenlijk nog veel aan de lange teugel nu?

Ik ga zo richting Kim, even weer het tuig in en denk dat ik daarmee even ga langelijnen, zal wel geen dressuur aan de lange teugel worden :P
Ze gaat voor de 4e/5e keer het tuig in maar het kan der nog steeds allemaal niets schelen :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:04

Niet aan de lange lijnen nee, maar dat komt omdat ik er even geen zin in heb :o Hij loopt nu wel weer twee keer per week 15/20 minuutjes aan de longe en nu dan sinds vorige week 1x onder het zadel en soms een stapritje voor de wagen. We kunnen het nu wel weer op gaan pakken!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:14

Hoe ik galop had aangepakt:
Nou ik was al heel lang aan de lange teugel bezig, en alle zijgangen gingne ook goed in stap en draf. Van les moest ik polly iets meer laten verzamelen door haar een beetje op te jutten, maar te verbieden om sneller in tempo te gaan. Na een tijdje wanneer ik haar met mijn stem voorwaarts probeerde te krijge maakte ze ene klein hupsje. Nou dat ben ik heel erg gaan belonen en dan steeds oefen op dat kleine hupsje. Ook gaf ik toen de stemhulp galop mee. Nou toevballig had ik twee dagen daarna weer les, dus ik wou trots laten zien wat Polly kon. Ik zei: galop. en toe verbaasde ze mij door al 4 keurige passen te springen!. ik heb nooit mee hoeven renne of wat, het ging altijd heel verzameld en ze daalde ook mooi met haar achterhand. Helaas ging het na die 4 passen alleen nog maar achteruit.... :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:07

Maar dan creeer je meer spanning dan nodig is.. Je wilt niet dat ze in elkaar krimpen, er moet wel souplesse blijven en een echte galop. Liever rustiger aan doen dan zo snel, toen wij bezig waren met de galop heeft dat echt wel even geduurd, vooral veel op stem want opjutten, nee dan krijg ik alleen maar een bonk spanning. Nu ongetraind springt hij nog steeds makkelijk aan, hij houdt het alleen niet vol, een sprong en dan valt hij terug. Wat prima en begrijpelijk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:37

Met spanning krijg je enkel een 'showhouding'. Ziet er leuk uit maar voor de bespiering is het natuurlijk niet goed!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:35

Hier net even lekker met Dennie getraind, paar pasjes sb beide kanten en zelfs een pasje travers beide kanten! Nu ook maar een drafje geprobeerd en iets strenger geweest met de leidsels, niet zozeer trekken maar meer ophoudingen. Hij heeft de neiging te gaan sterrekijken in draf en galop, hier moet ik hem echt even wat meer erbij pakken, dan krijg ik ook echt een net drafje! Hij laat dan veel sneller los dan erop gaan wachten zonder enige druk. Ook weer wat geleerd!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:41

Fijn dat het goed ging!

Ik heb Kim vanmiddag nog in het tuig gehad en heb lekker over de dijk gelangelijnd, nu dus echt erachter ipv er schuin-naast. Ze deed het goed maar reageerde wel wat minder op stem, heb af en toe mijn zweep moeten gebruiken en dat is in het weiland juist vaak niet het geval. :P Wel raar, ze begon af en toe te stofzuigen en dan zag ik dat hoofdje verdwijnen (van erachter dus) en vroeg ik me echt af of ze het nou deed omdat ze ergens last van had of dat het nou echt lang en laag werd door ontspanning. :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:15

Er echt achter is ook wel echt meer een menpositie en zeker als je haar voor de wagen wilt een goede oefening!

Pas er mee op met het stofzuigen, dit kan een teken zijn van ontspanning, maar kan ook een teken zijn (net als sterrekijken) van er onderuit willen komen. Ze verliezen namelijk de S buiging in de hals en zodoende gebruiken ze dus geen buikspieren meer. Beter is het dus wanneer ze meer richting horizontaal blijven in de hals, dan kom je ook sneller bij de horizontale balans, waarna je naar de verzameling toe kan gaan werken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:25

Klinkt wel logisch ja.. maar omdat ik er dus achter liep (een metertje ofzo denk ik, iets minder?) kon ik het niet precies zien.. vond het fijner om er recht achter te blijven omdat ze anders aan het slingeren ging :+ Door de oogkleppen moet ik haar echt sturen en loopt ze niet zo zelfverzekerd gewoon rechtdoor meer. Aan de ene kant wel fijn maar aan de andere kant ben ik niet gewend haar nog rechtuit te moeten 'sturen'. :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:11

Ja in het begin slingeren ze altijd even.. :') Ach het is geen probleem hoor als ze het af en toe doen, maar voor de wagen wil je ook niet graag dat ze hun hoofd helemaal over de grond halen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:36

Nee klopt. Als ik der wat actiever maakte doormiddel van m'n stem hield ze er ook mee op. Misschien deed ze het wel vanwege het borsttuig ofzo :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:37

Hier is dat soms ook nog steeds erg grappig, ik heb er eentje voor de wagen lopen en die staat er nog niet heel lang voor. Als ik hem zijn eigen gang laat gaan gaan we echt zigzaggend de weg over, simpel iets meer oplsuiten tussen de leidsels en wat meer aan het werk houden :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:46

Toen xander voor het eerst voor de kar stond ging hij wel gewoon rechtuit... Ook met lange teugels :=

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:57

MarlindeRooz schreef:
Toen xander voor het eerst voor de kar stond ging hij wel gewoon rechtuit... Ook met lange teugels :=

Gelukkig zijn ze niet allemaal hetzelfde :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:00

Ja, maar ohz was pas een ramp alsof hij een fles whisky achterover geslagen had.. :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:56

ZusJacobs schreef:
Hier is dat soms ook nog steeds erg grappig, ik heb er eentje voor de wagen lopen en die staat er nog niet heel lang voor. Als ik hem zijn eigen gang laat gaan gaan we echt zigzaggend de weg over, simpel iets meer oplsuiten tussen de leidsels en wat meer aan het werk houden :P

Weet je ook hoe dat komt dat zigzaggen ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:59

Simpel onbalans, weinig focus en soms bij scheve (dus ook onbalans) paarden. Bij Dennie is het sowieso omdat hij scheef is maar ook zeker weinig focus, hij ziet zooo veel en is met hele andere dingen bezig (zijn grootste probleem, het is gewoon een volwassen kleuter). Mijn andere pony die al veel wijzer is en meer gezien heeft kan prima rechte lijnen lopen maar hij is dan ook gefocust. Dat is er eentje die weet dat er een wagen achter zijn reet hangt en zal dus ook niet dicht langs auto's lopen etc. Hij is zich heel bewust.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:14

Vandaag beide shetlanders aan de lange lijnen gehad, Den de wat minder ervaren pony deed het echt heel netjes. Flink aan het werk gehouden en echt alleen maar gewerkt aan halt-draf-halt en lekker veel gedraafd. Het kwartje is overduidelijk gevallen en liet zich heel makkelijk leiden in de mond! Met Billy ook suuuuper gewerkt weer, niet heel lang, 20 minuutjes, maar wel goed kunnen opwarmen, lekker drafje kunnen pakken, alle zijgangen ook even, deed hij echt braaf. En op het einde zelfs beide kanten twee keer aan laten springen in galop! Ik moet dan echt letten op de energie die ik geef, ik moet dan echt meer bij mezelf blijven.

Net zelfs even met mijn moeder haar paard gewerkt (eerste 30 minuten dubbele longeerlijn, want anders is hij echt te maf.. :') ), eerste 5 minuten gingen prima, hij moet wel echt leren dat hij niet zomaar achter de teugel mag komen (wordt dan zo'n krulletje), of een ander leuk truukje, want na 5 minuten vond hij het wel weer zat (wilde hem simpel uitstappen aan de lt) en als ik hem dan vraag stil te staan dan gaat de mond open (en nee er staat dan bijna geen druk op), zet hij zijn kin op de borst en gaat hij er dwars doorheen.. Heel apart maar echt zo'n: Ik vind het lastig dus ga ik maar in een krul lopen want dan hoef ik niks te doen houding. Wordt een leuke :P

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:36

Fijn dat het zo goed ging ZusJacobs! :)
En succes met het paard van je moeder.

Dat zigzaggen/slingeren heeft Kim alleen met oogkleppen op. Anders loopt ze zowel in de weide als op de dijk/weg prima in een rechte lijn. Ze heeft gewoon meer steun nodig nu en dan loopt ze prima, het is meer als ik minder leidsels op de druk heb en haar even niet ondersteun door te praten, dan begint ze te twijfelen en lijkt het net of ze niet meer weet waar ze hoort te lopen, rechts van de weg dus. :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:07

Ze moeten ook echt meer vertrouwen op de hand en stem dan normaal omdat ze dus ook veel minder kunnen zien. Aan de ene kant handig, aan de andere kant voor sommige gewoon wat lastiger.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:26

Ja inderdaad. :j
Elke keer gaat het wel wat beter, zoals vandaag. Heb de strengen eraan geknupt en de zweng erachter, na een kwartiertje door de weide gestapt en gedraafd te hebben heeft ze een bandje getrokken. Stuk meer zelfverzekerd :j
Dressuur aan de lange teugel staat dus even op een laag pitje.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:08

Beetje afwisseling is ook leuk voor de pown! Soms doe ik echt weken niet aan werken aan de lange teugel, ik ben daar heel erg in (ook met school en werk), ik vind iets maar voor korte tijd leuk :') Al zijn sommige dingen zo leuk en/of interessant dat ik ze wel blijf doen maar ik kan me niet focussen op één manier of één ding.. altijd van alles door elkaar heen.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:52

overmorgen denk ik ook weer even oefenen :D
even kijken of het lukt!