Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:06

Hoe reageerd je paard normaal gesproken op de click dan?
Die click geef je immers om het gewenste gedrag te markeren, dan zou hij toch moeten begrijpen wat je dan gemarkeerd hebt.

Bij mijn paard werkt negeren erg goed, wanneer hij ligt, en als hij zou gaan rollen, zou ik hem straffen (= weglopen).
voorkomen dat hij gaat rolllen kan, maar kijk dan wel uit hoe je het doet, zodat het geen straf word.

Mijn paard reageerd heel vlot op de click, en wanneer ik hem zou gaan clicken wanneer hij knielt om te gaan liggen, dan gaat hij daarna opstaan, omdat hij denkt dat het knielen het gevraagde gedrag si, en hij dus 'klaar' is met deze opdracht. wanneer ik de keer daarop weer liggen zou vragen, gaat hij knielen. (spreekt uit ervaring, ik heb 1 keer een seconde te vroeg geclicked :+)
Ik click nu op het moment waarop zijn buik de grond raakt.

Maar goed ik weet dus niet hoe vlot jou paard is, en hoe jou timing is.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 20-05-10 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:13

Kyra staat ook de laatste tijd redelijk snel op.

Onthoud dat je klikt voor het gaan liggen. Dat is stap 1. Daarna click je iets later nl voor het liggen zelf (2). Het liggen zelf kun je dan telkens met 1 sec verlengen.

Pas als hij dat goed in de gaten heeft, kun je ook gaan clicken voor het opstaan (onder commando "op" bijvoorbeeld). En als hij dat snapt hoef je niet te belonen als hij uit zichzelf opstaat. In het begin laat je hem na een paar seconden op staan, want dat doet hij immers uit zichzelf.

Als jouw paar niet in het voer geïnteresseerd is, experimenteer dan met verschillende soorten lekkere hapjes. :D

Maar hij moet wel de basisprincipes eerst snappen:
- click = voer
- click is markeren van het gewenste gedrag
- als de click niet komt, moet hij eerst nog iets doen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:23

kehdra schreef:
Hoe reageerd je paard normaal gesproken op de click dan?
Die click geef je immers om het gewenste gedrag te markeren, dan zou hij toch moeten begrijpen wat je dan gemarkeerd hebt.

Bij mijn paard werkt negeren erg goed, wanneer hij ligt, en als hij zou gaan rollen, zou ik hem straffen (= weglopen).
voorkomen dat hij gaat rolllen kan, maar kijk dan wel uit hoe je het doet, zodat het geen straf word.

Mijn paard reageerd heel vlot op de click, en wanneer ik hem zou gaan clicken wanneer hij knielt om te gaan liggen, dan gaat hij daarna opstaan, omdat hij denkt dat het knielen het gevraagde gedrag si, en hij dus 'klaar' is met deze opdracht. wanneer ik de keer daarop weer liggen zou vragen, gaat hij knielen. (spreekt uit ervaring, ik heb 1 keer een seconde te vroeg geclicked :+)
Ik click nu op het moment waarop zijn buik de grond raakt.

Maar goed ik weet dus niet hoe vlot jou paard is, en hoe jou timing is.

Normaal reageerd hij perfect op de click, we zijn er al bijna 2 jaar mee bezig dus hij begrijpt hem perfect! ;)
Ik wil ook absoluut niet dat het een straf gaat worden, dan is het vertrouwen ook weg dus daar pas ik zeker op!
Mijn timing is ook goed, heb nu 2 jaar ervaring met clickeren zowel met paarden als met andere dieren en het gaat altijd supergoed dus aan m'n timing ligt het niet..
Wat ik persoonlijk denk is dat mijn paard inderdaad het rollen als een 'automatisch iets' ziet en dus de click negeert en verder gaat met z'n gedrag..

HippoLogic schreef:
Kyra staat ook de laatste tijd redelijk snel op.

Onthoud dat je klikt voor het gaan liggen. Dat is stap 1. Daarna click je iets later nl voor het liggen zelf (2). Het liggen zelf kun je dan telkens met 1 sec verlengen.

Pas als hij dat goed in de gaten heeft, kun je ook gaan clicken voor het opstaan (onder commando "op" bijvoorbeeld). En als hij dat snapt hoef je niet te belonen als hij uit zichzelf opstaat. In het begin laat je hem na een paar seconden op staan, want dat doet hij immers uit zichzelf.

Als jouw paar niet in het voer geïnteresseerd is, experimenteer dan met verschillende soorten lekkere hapjes. :D

Maar hij moet wel de basisprincipes eerst snappen:
- click = voer
- click is markeren van het gewenste gedrag
- als de click niet komt, moet hij eerst nog iets doen

Ik heb al op 2 manieren geprobeerd het duidelijk te maken 1) door het clicken van eerst de berggeit-knielen-liggen.. Liggen kon ik dan niet belonen maar de rest wel maar hij stond dan inderdaad telkens weer op.
2) Door echt te belonen ALS hij neerploft maar dan heb ik niet de mogenlijkheid om 'm te belonen want hij gaat snel rollen..

Ik heb al ge-experimenteerd met biks, muesli, snoepjes, wortel en peer.. Normaal doet hij voor alles gewoon netjes z'n kunst.. Grote kunsten beloon ik met een snoepje en kleintjes met een beetje muesli..

De basisprincipes heeft hij onder de knie..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:07

Lastig. Die van mij had het snel door nadat hij een keer terwijl hij lag wel 50 clicks en veeeeel snoep kreeg. :+

Tegenwoordig ga ik gezellig bij hem zitten en delen we een fruitje als ik die bij me heb.

Ik kan zo snel geen oplossing voor je bedenken...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:25

Nouja, ik was ook hopeloos! :+
Ga het morgen eens proberen met een halstertouw, zo min mogenlijk dwang maar dat ik het hem wel duidelijk kan maken! :)
iig bedankt voor het meedenken! +:)+ Laat morgen wel weten hoe het ging! :D

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:28

Hoi, ik kom me ook even melden!
Lees al een poosje mee en vindt het erg leerzaam ;)
Ik ben samen met mijn 14 jarige haflinger al een half jaartje bezig met clickeren/vd
Hoewel we al een poosje bezig zijn gaat het nog niet snel, maar dat hoeft ook niet ;) Ze is erg ongeduldig, en wil altijd alles op haar eigen manier doen.
We kunnen inmiddels flemen, spaanse pas zowel links als rechts, hand targetten en beleeft wachten. Dit gaat allemaal goed, nu wil ik haar graag weer wat nieuws leren maar heb daarbij een probleempje. Misschien dat jullie weten wat ik eraan kan doen. :Y)

Doordat ze erg ongeduldig is (vanwege haar beloning) wil ze heel dicht bij me staan, waardoor het dus gebeurt dat als ze de spaanse pas doet, ze mij bijna een lel verkoopt :+ Nu wil ik haar leren om te blijven staan op haar plekje( mede om te voorkomen dat ze steeds in mijn ruimte gaat staan), maar elke keer als ik 1 stap achteruit doe, doet zij 1 vooruit. Nou heb ik veel geduld en gaan we gewoon door met oefenen. Maar hoe zouden jullie dit aanpakken? Haar weer terugzetten op de plek waar je begon, of verder gaan op de plek waar zij gaat staan? (met als gevolg dat we de hele bak doorgaan)

Dan nog een probleempje :o Ik was haar ook aan het leren om op commando aan te draven terwijl ze gewoon los in de bak loopt.
Toen ik hier net mee begon en ze draafde aan op mijn commando, clickte ik en kreeg ze een beloning (dus ze werd beloond voor het aandraven) nu ik dit wil uitbreiden (haar dus langer laten draven) en dus langer wacht met clicken verliest ze gelijk haar interesse en loopt de andere kant op. Hoe zou ik dit op kunnen lossen??

Hoop dat jullie me kunnen helpen, en als iets niet duidelijk is, vraag gerust.

Groetjes Marielle

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:56

Even een update over mijn trailertraining, afgelopen dinsdag (oefendag 1) ging hij met 1 voet op de laadklep. Ik helemaal blij! En zonet, oefendag 2, al met twee voeten!!! Hij heeft uitgebreid de trailer besnuffeld, ook de rand van de ingang. Allemaal heel ontspannen zonder dwang. Ik ben echt heel tevreden! Lang leve de clicker! Ik doe het overigens zoals op het filmpje, elke stap in de goede richting een klik en direct een stukje appel. Verder leg ik ook wat stukjes appel op de laadklep als visuele stimulans. Het valt nog niet mee om snel te klikken en dan ook direct wat appel paraat te hebben maar ik doe mijn best. Met zijn tweeen gaat overigens een stuk makkelijker. Maar het gaat zeker goed komen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:57

Wat kan je haf al veel marieltje!

WBT afstand :o moet eerlijk bekennen dat mijn peerd ook aan mijn kont plakt, maar daarbij ook bekennen dat ik me er niet echt aan stoor, dus ook niet de motivatie heb om het te veranderen. Wat dat betrefd kan ik je niet helpen dus.

WBT het draven denk ik wel; je clickte eerst voor het aandraven, maar daarna? hoeveel stappen moest ze doen voordat ze een click kreeg.
Ik denk dat je de stappen misschien niet klein genoeg hebt gemaakt.
Click eens voor 1 drafpas, daarna voor 2, dan 4, dan 6, dan 10 enz. enz.

@ Troi; fijn dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt!
Was hij bang voor de trailer, of er nog nooit opgeweest (ik gok het laatste), of heb ik daaroverheen gelezen :o

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:01

@Marieltje: Beleefdheid is de basis. Begin bij het begin. Ook beleefdheid moet je trainen, vanaf dag 1 had je dat al mee moeten pakken.

Je krijgt wat je beloont en daarmee wil ik zeggen dat je die onbeleefdheid er zelf (onbewust) ingetraind hebt.

Ik zou terug gaan naar de basis en dan wel naar de oefening 'beleefdheid'. Jouw ruimte is jouw ruimte, altijd en overal. Vergeet niet dat beleefdheid ook een oefening op zich is!!! En wel één van de belangrijkste, want zonder beleefdheid is clickeren helemaal niet leuk.

Waarom wil ze heel dicht bij jou staan vanwege haar beloning? Dicht bij jou is haar beloning toch niet? In jóuw ruimte mag nooit eten te vinden zijn. Het zou totaal geen nut mogen hebben om dichter bij jou te komen staan.

Als de beleefdheid erin zit dan lost het probleem dat ze een steeds een stapje naar voren doet als jij een stapje naar achteren doet zichzelf op. Je paard zal dan altijd en automatisch op een gepaste afstand van je staan, waardoor jij niet meer uit haar ruimte hoeft te lopen.

Heb je de DVD van Inge Teblick al? Daar legt ze 7 basic oefeningen uit, die het fundament leggen voor je verdere training. Beleefdheid is daar basic nummer 2!!! Het zou je goed kunnen helpen. Ik heb er veel aan gehad in ieder geval.

Je andere probleem, van het interesse verliezen, kan echt 1001 redenen hebben...

Veel succes :). En als je nog vragen hebt: shoot!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:03

Hannah_Menno schreef:
Ik heb al op 2 manieren geprobeerd het duidelijk te maken 1) door het clicken van eerst de berggeit-knielen-liggen.. Liggen kon ik dan niet belonen maar de rest wel maar hij stond dan inderdaad telkens weer op.
2) Door echt te belonen ALS hij neerploft maar dan heb ik niet de mogenlijkheid om 'm te belonen want hij gaat snel rollen..

Ik heb al ge-experimenteerd met biks, muesli, snoepjes, wortel en peer.. Normaal doet hij voor alles gewoon netjes z'n kunst.. Grote kunsten beloon ik met een snoepje en kleintjes met een beetje muesli..

De basisprincipes heeft hij onder de knie..

Als hij click = snoepje kent hoef je alleen op het juiste moment te clicken. De voedselbeloning komt daarna. Als hij eerst wil rollen is dat ok. Het gaat om het markeren. Op een zeker moment valt de click echt wel... Eh, het muntje. Verder zou ik zo van achter mijn pc niet iets kunnen bedenken. Waarschijnlijk wel als ik jullie zie trainen.

Nu Kyra in de wei staat wil ze wel graag de click horen, maar is ze niet meer geinteresseerd in het hapje dat volgt. Prima. :D De hapjes heb ik wel paraat, want ze krijgen vanzelf wel weer zin in iets anders dan sappig gras.

@Marieltje: welkom.
Wbt tips ga ik met Dani_ mee.
Voor het draven kan je misschien eerst een 'keep going' signaal intrainen.

@ troi: wat goed dat Julie zo vooruit gaan. Misschien is een open plastic bakje aan een riem een oplossing om snel bij je stukjes appel te komen. Iemand hier had die tip een paar pagina's terug geven, meen ik.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:11

Ik click ook op het juiste moment, daar ligt het niet aan maar ik ben nu al bijna een jaar bezig om het op deze manier aan te leren (clicken als hij neerploft en dan pas kunnen belonen als hij opstaat) maar het werkt gewoon niet..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:03

(ik ben een stille meelezer) Waarschijnlijk iets wat je al geprobeerd hebt, maar wat als je nu meteen van zodra hij door de knieën gaat en bijna ligt (echt precies dat moment, die ene seconde), al clickt en begint snoepjes erin te schuiven? Dan is hij misschien zo bezig met kauwen, dat hij even blijft liggen? Ok, een beetje warrig uitgelegd, maar mijn paard had ook de neiging te rollen, maar ik propte er gewoon meteen een wortel in (zelfs als hij al een beetje bezig was met beginnen rollen) zodat hij zo druk was met kauwen dat hij even vergat te rollen. We zijn nu op het punt aangekomen dat hij zolang blijft liggen, tot de aanvoer snoepjes stopt, dan staat hij terug recht :+ (of gaat alsnog rollen).

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:01

Dank jullie wel voor de tips! ;)
Ik denk idd dat het een beleefdheids probleem kan zijn die ik er zelf in getraind heb. :o
Ik heb met het aanleren van dingen ook altijd voor haar gestaan, en het lukt me nu dus ook niet om naast haar te komen want ze draait gewoon met me mee. Maar weer terug naar de basis gaan dus!

@Dani_: Ik heb de DVD van Inge Teblick niet maar wel het boek. Vind je de DVD duidelijk? Soms snap ik in het boek niet altijd helemaal wat ze bedoelt. Misschien dat ik dan beter de DVD kan kopen.

Morgen ga ik de oefening beleefdheid maar opnieuw aanleren, hoop dat het lukt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:13

kehdra schreef:
@ Troi; fijn dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt!
Was hij bang voor de trailer, of er nog nooit opgeweest (ik gok het laatste), of heb ik daaroverheen gelezen :o

Hij is nu 2 keer op de trailer geweest maar weigert simpelweg. Hij gaat er gewoon voor stilstaan en dan niks meer.. Die 2 keer moest hij echt en hebben we hem dus gedwongen en dan lukt het uiteindelijk wel, maar dat is natuurlijk verre van prettig. Tussen vervoer 1 en 2 kon ik niet met hem oefenen maar nu dus wel en dat grijp ik met beide handen aan. Hij is er overigens absoluut niet bang voor (wat best bijzonder is omdat hij nu 2 keer is gedwongen en dat kan hij niet leuk hebben gevonden, maar ik heb uberhaupt nog niks gevonden waar die donder bang van is.. :D ) maar ik denk dat hij simpelweg niet inziet wat het nut is van op de trailer gaan en dus het dan simpelweg niet doet. Dus ik ben hem dat nu aan het uitleggen, zijnde het nut is appels krijgen en een blij baasje. En dat lijkt heel goed te werken, het is ook echt een superpown die ontzettend goed zijn best doet zodra hij snapt wat de bedoeling is!!

Ben vrij ernstig dol op mijn paardje hi hi hi
Laatst bijgewerkt door troi op 21-05-10 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:51

@Marieltje: ik vind de DVD wel duidelijk. Het kan sowieso verhelderend zijn het eens op beeld te zien in plaats van op schrift. Gewoon aanschaffen! Ik weet zeker dat je er in ieder geval iets aan zult hebben!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:36

ik kom ook weer langs waaien :D
Ben nu super op weg weer met VD.
Mienousch (mn verzorgpony) kan binnen 6 weken al:
Nee schudden, flemen, kusje geven, jambette, kruisen, spagaat, begin buiging.. achteruit lopen ben ik mee bezig.. en natuurlijk gewoon basis volgen etc...
Het gaat heel goed.

troi wat goed zeg!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:14

Ik heb veel aan de clicker gehad toen ik afgelopen week Kyra ging verhuizen. Ze moest een vrachtwagen met best een steile klep op. Ze was ontzettend zenuwachtig: haar twee maatjes stonden al in de wagen. Omdat die aan kettingen (die nogal veel lawaai maakten bij elke beweging) vaststonden, twijfelde ze erg.

Ik heb gewacht tot ze er klaar voor was en het eerste been op de klep wilde zetten. Meestal wordt ze na de eerste klik gefocused op mij, deze keer schrok ze er van omdat het nogal hard klonk in de vrachtwagen. Maar even later stond ze er op! Ze was zo bang dat ze letterlijk stond te shaken op haar benen, maar met wat kliks, geruststellende woorden en aaitjes kwam ze verder niet op het idee er weer uit te springen.

Ik denk dat de trailerlaad oefeningen (in een gewone 1,5 paardstrailer) en de zeecontainer die ze als schuilstal hadden ook een positieve voorbereiding waren op deze dag. :) De zeecontainer galmt ook nogal als je daar als paard in of uit springt.

Hoe bouwen jullie de clicker af? Verschilt dat per keer of doe je eigenlijk elke keer hetzelfde? Wat is het moment van afbouwen voor jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:22

Ik wil binnenkort gaan beginnen met clickertraining, met behulp van het boek "Vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten", alleen is dat boek bij bol.com niet meer leverbaar -O-

Weet iemand waar je dat boek nog meer kan bestellen? Ik kwam de site van de schrijfster (www.vrijheidsdressuur.info) tegen, maar die ziet er uit alsof hij erg lang niet onderhouden is. Is dat wel betrouwbaar met bestellen? Heeft iemand daar recent nog het boek besteld?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:25

Gewoon even naar de boekhandel en daar bestellen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:28

Leveren gewone boekhandels het boek nog wel dan? Want dan vind ik het helemaal vreemd dat bol.com er niet aan kan komen :?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:30

Ja, ik gebruik de clicker alleen met VD

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:33

@Blijheid, media boek service dan? :)

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, had me al eens eerder gemeldt, maar zag dit topic weer en dacht ik ga het weer gezellig mee volgen! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:38

Leuk toch, Bojangles! Ik zag dat het al meer dan 2 weken geleden was toen ik net wat postte. Ik vind het een gezellig en leuk topic. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:54

Update van mij; Menno kan nog steeds niet liggen op commando maar hij krijgt de bedoeling al wel steeds meer door. (Gaat in de berggeit staan met oren gespitst zodat puntjes van oren elkaar bijna aanraken en dan héél, HEEL lief kijken! 'Baasje, kijk eens! :)) Krijg ik hier nu wat voor? Ja baasje toe nou! Kijk mij hier dan mooi staan! Dit wil je toch? Toch? Toch? :))' :'))

Als hij ligt rolt hij wel nog steeds maar als ik hem dan weer tegenhoud gaat hij rechtop liggen en blijft hij liggen zodat ik 'm vol kan stoppen met voer en 'm kan vertellen hoe knap die wel niet is! 8-)

Hier topic; [GVL-ITP] ♥ Ik voel me zó ontzettend PENNY! ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:50

Bojangles schreef:
@Blijheid, media boek service dan? :)

Bedankt, zij hadden hem inderdaad!
Nu nog langs de dierenwinkel voor een clicker en dan ga ik binnenkort beginnen :)