Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:29

Leuk hoor CM & Swaatjuh :D
Ik ben ook niet zo een regen-fan :P
Spiegelen paarden van nature of is dat iets dat aangeleerd is?

Ik ben begonnen met een projectje. Ik ga paarden op een paardenasiel leren voeten geven (ik had er een jaar of 2 geleden al stage gelopen). Sommige paarden daar waren ooit fysiek en mentaal verwaarloosd. Heb ook iemand mee die wou leren clickeren dus we zijn al met 2. Eerste x hebben we met 3 paardjes gewerkt. De derde is eigenlijk heel angstig en flipt nogal snel. Ik was er altijd voorzichtig mee tijdens mijn stage en bleef op afstand, maar ik heb haar best snel kunnen benaderen en ze volgde mij meteen na het eerste brokje. Heel gevoelig beestje! In het begin kon ik haar niet aanraken maar op het einde kon ik van haar borst tot aan haar hoofd gaan, tussen haar oren en op haar schoft, een beetje op haar rug. Echt bizar, het ging zo snel. Maar het halster vastnemen hoef ik nog niet te proberen !

Ik hou op ITMHB een wiki bij hierover :)

edit: ik bedoel dan niet de emotionele toestand spiegelen maar dus de bewegingen?

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:40

Wat leuk gaelle! Ik bedoelde idd bewegingen spiegelen. Ik heb het haar in elk geval niet bewust aangeleerd.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:41

Heel gaaf, Gaelle! Ik zal je Wiki eens bekijken, lijkt me leuk om te volgen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:21

Ben heel enthousiast :D Ga proberen volgende keer foto's te maken of te filmen!

Sommige mensen gebruiken als cue voor jambette of spaanse pas zelf hun been. Zouden paarden dan sneller de bedoeling begrijpen ? Ivm dat spiegelen :P

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:42

Bedankt voor de felicitaties! Lief :)
Ik voel me alleen op dit moment een ontzettend slecht baasje. Kwam om kwart voor 7 thuis vanuit stage, en het was weer zulk plensweer. Wel, niet, wel, niet gaan.. Uiteindelijk toch maar niet gegaan. En dat op deze speciale dag :o Maar goed, ik probeer erbij te denken dat hij ook maar een pony is en het dus helemaal niet doorheeft. Hij staat altijd met de kudde buiten en ze worden gevoerd. Ik overtuig mezelf alleen niet zo goed. :=

GaelleS: Leuk dat jij ook fanatieker aan het wiki'en gegaan bent! Ik ga het opzoeken, het klinkt heel interessant.
Ik weet dat bij Art of Natural Dressage spiegelen een belangrijk concept is, mimicrying noemen ze het daar geloof ik. Even snel gezocht:
http://www.artofnaturaldressage.com/for ... micry#p299
Als je hier kijkt bij het kopje Level X, staat er (even vrij door mij opgevat) dat je paard na het doen van verschillende oefeningen waarbij je hem leert om hetzelfde te doen als jij, dit uit zichzelf zal gaan doen.
Ik heb geen idee hoe waar dat is.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:28

Volgens mij heeft hij daar geen besef van hoor! Als je morgen speciaal maakt vind die dat minstens even leuk :P

Vind het leuk om zo verhaaltjes te schrijven op de wiki. Hoop alleen dat iemand ze toch leest haha :+

Oef lange tekst, die is voor morgen! Te moe nu. Heb er snel even door gegaan en als ik het zo bekijk doet mijn paard hier ook aan mimicry he. Meelopen en stoppen, draaien enz.. zoals ze het beschrijven !

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:42

Gaat er nog iemand hier zaterdag naar horse event ? In mij profiel staat zondag maar dat klopt niet, ben er zaterdag.

Swaatjuh hij heeft vast een leuke dag gehad gisteren, hij had toch gras :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:38

Ik denk dat swaatjuh volledig tevreden was met grasjes en vriendjes. Dat besef heeft hij toch niet. Het belangrijkste in zijn leventje heeft hij dagelijks. Wat wil je nog meer?

Leuk Gaelle om met die paarden te werken. Heel leerzaam. Ook voor de paarden. Zo zouden meer mensen met dit soort dieren moeten werken. Als ik tijd heb, kijk ik ook een keer naar je link

CM, ik helaas niet. Was er graag heen gegaan, maar is beetje ver voor ons.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:25

Ok, eens beginnen lezen nu :P

Als ik een ticket win ga ik misschien haha!

Ja! Volgens mij heeft niemand er daar bezwaar op als jullie ook willen werken met de paarden daar, er staan er genoeg! En ook regelmatig leuke veulens :j . Weet nog minstens 3 paarden die wel eens wat bijscholing kunnen gebruiken. Denk alleen dat deze iets moeilijker gaan zijn. Spijtig dat jullie niet allemaal in België wonen voor mij is het al ver genoeg :P

edit: Interessant hoor! Moet ik zeker wat van uitproberen! Er zit ook wat meer beweging in. Als ik train dan is het vooral op dezelfde plek of rond/met voorwerpen, en niet zozeer op verschillende gangen en houding.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:40

crosmuller schreef:
Ik ben helemaal in de 7e hemel ze deed zo haar best vandaag! Ik wilde rechtrichten aan de hand maar de binnenbak was vol, en buiten regende het. Ben toen toch maar in de buitenbak gaan trainen. Even wat stretch oefeningen van danielle met de targetstick. Toen voltes in stap, ze deed het super. Zelfs nog een vleugje natural dressage op het laatst, ze liep los naast me en toen ging ik wat schuin lopen naast haar schouder en toen liep ze zo mee in schouder binnenwaarts :). Als ze op mij let kan ze heel goed spiegelen.

En ik heb jullie adviezen niet in de wind geslagen hoor beste mede clickende bokkers, heel veel afgewisseld de laatste tijd. Beginnetje vrijheids dressuur in de les van danielle, buitenritjes met kleine stukjes rechtrichten, keertje een tteam labyrinth. Nou ja ik ben helemaal blij, wilde ik even delen.

Wat heerlijk voor je, Crosmuller.

@Swaatje: Een decennium jubileum. Gefeliciteerd!

@ Gaelle: wat een leuk project en wat goed dat je tijd maakt om paarden in het asiel te trainen met clickertraining. Ik heb nog geen tijd gehad om de wiki op te zoeken, maar het is heel erg goed om het bij te houden.

----

Misschien kom ik nog even tien dagen naar NL. *\o/*

Helaas ivm met een overlijden, maar er is natuurlijk ook tijd voor leuke dingen, naast de verdrietige.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:18

gecondoleerd HL.

En dank je, gisteren ging het trainen ook al super ze was echt fanatiek. Misschien goed dat ik nu een trainingsdagboekje heb. Als het eens niet zo goed gaat even teruglezen dat het soms ook wel heel goed gaat :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:15

Gecondoleerd, HL.
En fijn dat het zo goed ging, cm.
Vandaag ging het bij ons qua activiteit ook heel goed, ze was een beetje fris.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:26

Ik denk dat het door het weer komt visitor, onze paarden houden niet zo van inspanning als het warm is :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:59

Vandaag even in de bak gereden maar ze was wat traag. Op de grond ging beter. Ook nog even natural dressage gedaan. Travers en volte in stap. Ik was het niet echt van plan ofzo, ik vind het al lastig genoeg om de oefeningen met teugeltjes correct te doen. Maar ja soms beetje uitproberen, geinspireerd door miriam. En wat blijkt, het is superleuk om te doen! Het geeft echt een "samen" gevoel ! Myrtle lijkt het ook leuk te vinden. Ze deed mee en ze werd best fanatiek. Technisch zal het nog wel niet veel voorstellen.

Nog een trainingsvraag, ik wil mijn trainingsshet jolly en mijn eigen myrtle leren een emmertje op te tillen (uiteindelijk apporteren). Beide paarden tillen ze nu een stukje op en beginnen er wild mee te schudden. Allebei, het zal toch niet aan mij liggen :D. Dat schudden hoort er wat mij betreft niet bij. Wat nu, het schudden voor lief nemen en klikken voor steeds hoger optillen? Of een stapje terug naar alleen het vastpakken en alleen klikken voor recht omhoog zonder schudden? Hopelijk leg ik het goed uit.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:24

Heb je de emmer ook vanuit de hand aangegeven? Dat zou ik sowieso een tijdje doen en dan ook vast houden terwijl zij de emmer vast hebben en dan clicken op het moment dat ze de emmer stil houden. Je kan ze ook een zweep geven, dan is het wel weer grappig als ze met zwaaiende zweep achter je aan komen ;) :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:12

Amable schreef:
Heb je de emmer ook vanuit de hand aangegeven? Dat zou ik sowieso een tijdje doen en dan ook vast houden terwijl zij de emmer vast hebben en dan clicken op het moment dat ze de emmer stil houden. Je kan ze ook een zweep geven, dan is het wel weer grappig als ze met zwaaiende zweep achter je aan komen ;) :))

Een zwaaiend emmertje is ook best grappig :). Maar nee ik laat ze het emmertje van de grond pakken. Ik kan het eens proberen zoals jij zegt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:29

Gecondoleerd HL

Leuk dat het goed ging met die oefeningen van mirjam, CM Is toch vooral belangrijk dat jullie er lol in hebben? Hoeft toch ook niet perfect?

Leuk, emmertje halen. Zwaaiende zweep, zoals amable zegt, is ook leuk . hihi :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:25

liljebo schreef:
Leuk dat het goed ging met die oefeningen van mirjam, CM Is toch vooral belangrijk dat jullie er lol in hebben? Hoeft toch ook niet perfect?

haha blijkbaar het 'moeten' nog niet losgelaten ;).
Citaat:
Leuk, emmertje halen. Zwaaiende zweep, zoals amable zegt, is ook leuk . hihi :))

Ja het lijkt wel alsof ze dat schudden leuk vinden :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:22

crosmuller schreef:
Citaat:

Ja het lijkt wel alsof ze dat schudden leuk vinden :).

Gewoon reinforcen: doe er wat confetti in en laat maar zwaaien. :+ Toch? Gezellig: overal confetti.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:21

HippoLogic schreef:
Gewoon reinforcen: doe er wat confetti in en laat maar zwaaien. :+ Toch? Gezellig: overal confetti.

Hmmm het is best grappig. Myrtle gooit uit zichzelf ook graag met emmers. Ze heeft mijn broer een keer natgegooid met een emmer water. Dat was stiekem best een beetje grappig :).

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:03

Oei dat is minder Hippo!
Maar goed dat er ook leuke dingen te doen zijn :p
Zweepje zwaaien is idd een leuk idee!

Ik ga proberen met Intrus wat meer te doen, gericht. Of heb ik dat al gezegd? Heb het alleszins gedacht. Hij leert niet zo snel als Yin en alles gaat wat trager.. Hij kan wel sinds kort kegels omgooien met zijn neus :P Hij prutst ook graag met zijn mond, hij heeft al eens hoevenkrabbers en stiften uit mijn broekzak gehaald, heel precies :P Denk dat ik daar wat mee ga doen haha. Hij is altijd al wat 'kopschuw' geweest voor aan zijn hoofd en oren te aaien. Ga daar ook eens op oefenen. En hoe meer dingen hij leert hoe beter hij die clicker ook gaat begrijpen lijkt mij.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:22

Ik ben met de targetstick in de weer. Gister heb ik heb gebruikt om Kyra uit het land te halen en tijdens het grazen vroeg ik haar telkens de stick aan te raken. Na de click mocht ze dan weer grzaen. Ik had vandaag de stick niet nodig om haar attentie te krijgen. Toen ik riep kwam ze al bij het hek staan. :)

Samenvatting van vandaag:
Afbeelding

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:29

Wat een leuk paard is Kyra toch :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:29

Leuk HL. Ik had het ook al op FB gezien. :) Kyra is idd een leuk paard

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:40

Dank jullie. Ik heb ook zooo blij dat ik haar heb meegnomen naar Canada. Ik heb nog even heel stoer gedacht dat ik wel zonder haar kon. Maar ik begin nu allemaal paardenvriendjes hier te krijgen en je ontmoet geen paardenmensen als je zelf geen paard hebt.