Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:06

liljebo schreef:
Ennuh cm... het heeft natuurlijk risico's, dat aanleren om zombies te doden, zoals iedere vechtsport, maar ja.... het kan wel handig zijn als we werkelijk door zombies worden aangevallen, toch?

Ik weet niet of ik daar al goed genoeg voor kan trainen... misschien beter een tweede paard kopen die al zwarte band heeft? "Gaat naar marktplaats" :)

GaelleS

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:24

Haha ok dan :P

Meisje met haar veulen ook al gezien, echt super!
En die met de knuppel zie ik al ongelukken mee gebeuren haha hoop dat het een malse knuppel is :P

Ik ben trouwens Yindaisy op het Itrainmyhorsesbrain forum :P

Ik denk dat ik dat 'moeten' probleem met het zadel heb/had ? Door omstandigheden 'haat' mijn paard het opzadelen. Eens het op ligt en vast is is er geen probleem meer eigenlijk. Ze is ondertussen al 7 en nog niet echt 'zadelmak' om het zo te zeggen. Heb nu een stap (mega sprong?) terug genomen en de osteopaat komt ook langs toch maar voor de zekerheid.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:03

crosmuller schreef:
Ik weet niet of ik daar al goed genoeg voor kan trainen... misschien beter een tweede paard kopen die al zwarte band heeft? "Gaat naar marktplaats" :)

+1 :))

@GaelleS: He leuk, kwartje valt, want ik heb je naam voorbij zien komen op ITMHB.
Jammer dat je paard zo'n hekel aan het zadel heeft, net als LJ al tegen mij zei, vind ik het van jou ook knap dat je je aanpast en een stap terug maakt. Hopelijk gaat het veel effect hebben.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:35

Zo ik heb me op de valreep nog even ingeschreven voor de online Equine Clicker Conferentie. Ik ben heel benieuwd.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:02

Hehe bedankt. Hm wie ben jij dan daar ?
Ik hoop het ook. Rijden is niet de nr 1 bij mij maar wie droomt nu niet van een galopje op het strand met zijn echte eigen paard :P De laatste keer dat ik gereden heb was onze eerste galop trouwens. En ze zat zo lekker!

Je laat ons vast weten hoe het was HippoLogic? :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:50

Dat duurt nog even, Gaelle. De online conferentie is in oktober. :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:46

O jij volgt 'm dus online. Maar het vind gelijktijdig plaats met de echte conferentie toch? Leuk dat je eraan meedoet!

@GaelleS: Ik heet Ananja (ook m'n echte naam) op ITMHB.
Klinkt heerlijk je eerste galop op je eigen paard. :)
Ik rij eigenlijk al jaren zelden, omdat ik een shetlander heb. Op mijn verzorgpaard mag ik nu wel rijden, maar we hebben wat opstartproblemen waardoor ik eerst de basis beter wil gaan bevestigen. De eerste tijd miste ik het wel, maar nu eigenlijk nauwelijks meer. Dat komt vooral omdat ik het clickeren ontdekte en alle andere leuke dingen die je met een shet kunt doen. :) Maar als je met je eigen paard toegeleefd hebt naar het moment waarop je er op mag gaan rijden, zou het bij mij ook nog wel iets anders zijn denk ik.

Gisteren had ik weer eens lekker de tijd en heb ik een fietstochtje gemaakt met Swa. En een pad ontdekt waar hij goed naast me in de berm kan lopen waardoor we eindelijk weer eens op z'n hardst konden. :D Heerlijk om je pony naast je te zien rennen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:49

swaatjuh schreef:
Gisteren had ik weer eens lekker de tijd en heb ik een fietstochtje gemaakt met Swa. En een pad ontdekt waar hij goed naast me in de berm kan lopen waardoor we eindelijk weer eens op z'n hardst konden. :D Heerlijk om je pony naast je te zien rennen.

Oh wat leuk! Ik vind het ook altijd zo leuk om met Myrtle te rennen!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:09

HippoLogic schreef:
Dat duurt nog even, Gaelle. De online conferentie is in oktober. :)

Oh ik dacht 21 en 22 september?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:35

Ik heb me ook opgegeven voor de online conferentie een week terug! Ben erg benieuwd.
Ja, dan is inderdaad het live event, maar online is het vanaf half oktober. Ik neem aan dat dan de dingen van het live event online komen plus de extra dingen die in de online conference zitten. Hoop wel dat het ook naderhand 'niet-live' nog beschikbaar is. Ik moet het nog eens goed nalezen allemaal. http://www.equineclickerconference.com/

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:54

Haha ok dat is nog even :P Tegen dan kan ik misschien ook nog meedoen/meeluisteren :)

Ohja :D
Lijkt mij leuk fietsen! Ik ga proberen te skeeleren/skaten met de ruin. Die kan zo lekker draven. Maar moet eerst zelf weer wat oefenen tis lang geleden. Ben ook ooit met hem gaan joggen maar ik liep zelf niet zo graag :+

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:14

Is skeeleren niet eng/gevaarlijk? Omdat je dan zelf niet stevig op de grond kunt staan.
Ik ben zelf in elk geval een amateur op de skeelers. :P
Op de site van paardnatuurlijk heb ik wel eens iets gelezen over een step waaraan je je paard kon meenemen. Ook erg leuk en dan verbrand je nog wat meer calorieën dan fietsend.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:18

Ja misschien een beetje. Intrus heb ik in 2 jaar nog noooit weten wegspringen of iets dergelijk. Tuurlijk het blijft een paard maar als iemand er naast loopt is hij het braafste en tamste paard ter wereld denk ik :P
Met een fiets vind ik ook wel gevaarlijk. En een step heb ik niet maar op 2e hands sites kan ik er wel wat vinden. Vind skeeleren gewoon leuker :P Worth a try.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:40

Ja een fiets heeft wel een beetje hetzelfde (zat ik stiekem ook al te bedenken toen ik mijn vorige post schreef :D ).
Voor mij voelt een fiets iets veiliger omdat ik er makkelijker op kan remmen en naast de fiets springen als dat nodig is. Maar ik ben ook wel een stuntelaar op skeelers. :P

Gisteren heb ik een hele leuke korte training gehad, lange teugelen met Swa met the carpet of motivation. Hij mag dan in een stuk eten waar hij normaal niet staat, dus een keer tussendoor werd hij wel een beetje gefrustreerd omdat hij zo graag wil eten. Maar hij deed zijn hoofd ook af en toe helemaal zelluf omhoog toen ik dat vroeg! Knap!
Wie van jullie werkt er nog meer af en toe met the carpet of motivation? Ik ben nieuwsgierig hoe je dat dan hebt opgebouwd, met welke oefeningen je het doet en hoe ver je nu bent. Bij mijn pony begin ik het idee te krijgen dat de stukjes waarin we bezig zijn ook een beetje leuk worden en niet alleen maar het gras eten. Maar eigenlijk kan ik hem het beste een kwartiertje van tevoren loslaten in dat weiland zodat hij alvast lekker heeft kunnen eten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:51

swaatjuh schreef:
Gisteren heb ik een hele leuke korte training gehad, lange teugelen met Swa met the carpet of motivation. Hij mag dan in een stuk eten waar hij normaal niet staat, dus een keer tussendoor werd hij wel een beetje gefrustreerd omdat hij zo graag wil eten. Maar hij deed zijn hoofd ook af en toe helemaal zelluf omhoog toen ik dat vroeg! Knap!
Wie van jullie werkt er nog meer af en toe met the carpet of motivation? Ik ben nieuwsgierig hoe je dat dan hebt opgebouwd, met welke oefeningen je het doet en hoe ver je nu bent. Bij mijn pony begin ik het idee te krijgen dat de stukjes waarin we bezig zijn ook een beetje leuk worden en niet alleen maar het gras eten. Maar eigenlijk kan ik hem het beste een kwartiertje van tevoren loslaten in dat weiland zodat hij alvast lekker heeft kunnen eten.

Top!

Ja ik gebruik het met wandelen maar dat wist je al. Soms lukt het niet zo omdat ze dan toch weer uit zichzelf gaat eten (vooral als ik niet oplet), maar aan de andere kant krijg ik haar nergens zo makkelijk in draf als tijdens het wandelen met gras als beloning. Kan me helaas niet herinneren hoe ik het opgebouwd had :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:17

Ik werk ook wel buiten met wandelen met eten. Braaf lopen en dan lekker grasjes mogen eten. In de oefenbak staat ook gras, maar daar laat ik liever niet eten. Werkt voor mij niet zo lekker dan. Zal best aan mij liggen.
Ik laat ze dan wel na de oefening allemaal lekker grazen daar. (moet daar tenslotte het gras kort houden)

Fietsen is wel een goed idee. Deed ik vroeger wel met billy, maar is ook een leuke afwisseling in training voor shakira eigenlijk. Hmm.

Verder allemaal op MP zoeken voor een zombie-dodend paard hahaha.
Ik hoef dat niet. Mijn paarden kunnen indien nodig zo lelijk kijken dat niemand in de buurt durft te komen
Zijn allemaal merrie's hé. :+

Leuk trouwens... die online conference. Had ik ook willen doen, maar ben nu aan het bezuinigen. O:) Dus ff niet dan maar.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:37

Zo even een kleine trainings/motivatie update. Ik had 2 dagen niet getraind en gisteren weer begonnen, motivatie was er weer :). Ik zag het al aan haar blije hoofd toen ze de stal uitkwam.

Nog een reactie op het "moeten" verhaal, bedankt voor de uitgebreide posts. Ja ik snap wat jullie zeggen denk ik, als je het "moeten" loslaat kijk je er zelf anders tegenaan, heb je minder frustratie en wordt je een leukere trainer voor je paard. Dus nuttig advies!

Toch ook een paar kanttekeningen: het ging over moeten loslaten en lagere eisen stellen. Ja dat kan een oplossing zijn voor een trainingsprobleem. Dus als dat werkt, vooral doen natuurlijk. Maar lijkt me toch niet altijd de oplossing, net zo goed stel je je eisen te laag en/of doe je te vaak hetzelfde en vind je paard het dodelijk saai. Dat kan toch ook?

LJ je tips voor spelenderwijs rechtrichten vind ik goed en ga ik gebruiken. Maar voor je paard is er geen verschil tussen achter een bal aanlopen en een paar pasjes schouder binnenwaarts, ik denk niet dat ze oefening A als spel zien en B als werk. Dat verschil zit toch meer bij onszelf tussen de oren. Tenzij je paard de bal echt heel leuk en zelfbelonend vindt maar geloof me dat is bij die van mij niet het geval :).

Nou is dat natuurlijk juist het probleem, dat het bij de trainer tussen de oren zit, waardoor je bij een "echte" oefening als schouder binnenwaarts misschien net teveel wil of te lang doorvraagt, terwijl als je paard niet goed voetbalt je eerder in de lach zal schieten.

Maar goed, uiteindelijk zul je het leuk moeten maken met afwisselen en kijken wat je paard leuk vindt. Dat is ook wat jij bedoelde denk ik LJ? Hoewel dat laatste. wat je paard leuk vindt, toch ook gedeeltelijk te sturen is. Ik was zooo blij toen de schoudertarget eindelijk lukte, dat ik heel enthousiast werd en het rijkelijk beloond heb. Myrtle vindt het nu ook leuk om te doen, maar dat zal toch niet komen omdat het zelfbelonend is. Misschien heeft mijn enthousiasme geholpen, dus daar komt dat stukje spiegelen aan bod wat al genoemd is.

HL je voorbeeld van het afvallen is leuk en leerzaam, uiteindelijk heb je het dus niet eens echt losgelaten. Je hebt het anders bekeken, zoals je al zei perspectief verandering. Je hebt je probleem als een doel geformuleerd (dik paard -> actief achterbeen). Maar in feite heb ik dat al gedaan, ik ben van "mijn paard is scheef" gegaan naar "ik wil enkele minuten per dag rechtrichten, op zo veel mogelijk verschillende manieren zodat het leuk blijft". Alleen er zijn dus dagen dat ze bijna nergens voor te porren is, en daar heb ik dan wel eens moeite mee. Om daar niet gefrustreerd over te raken.

Ik denk dat bij mij en Myrtle het probleem is dat ik te vaak en te lang train, dus meer buitenrijden en wandelen tussendoor. Verder moet ik niet zo zeuren als het een keer niet lukt denk ik :), dat hangt wel samen met het "moeten" verhaal.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:29

Oh ja als ik het goed heb gaat Inge bij de clicker conference ook wat vertellen over het leuk maken van de training, ben erg benieuwd!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:05

Nou ik noemde bv van boom tot boom werken tijdens een buitenrit, of combineren met vd of zo om vooral je eigen focus te verleggen; er voor jezelf een spelletje van te maken. Dat draag je snel over. Kun je het bovendien combineren met iets wat je paard leuk vindt, dan is dat twee vliegen in een klap. Dan werkt het ook voor het paard belonend.

of je eisen per definitie omlaag moet zetten, weet ik niet. Ligt aan je eisen en de redelijkheid ervan. In mijn geval merk ik bv dat shakira te dik wordt. Ik ga dan niet alleen maar stappen omdat ze dat fijn vindt, maar probeer haar op creatieve wijze aan het werk te zetten.
Zou ik de eisen omlaag schroeven en iedere keer na 3 stappen vrijwillig stappen een wortel erin duwen, dan vrees ik dat haar conditie niet beter gaat worden. Mensen met dikke buik en geen conditie hebben ook die extra motivatie nodig.
Maar ik probeer er dan wel afwisseling in de brengen en er, voor mijzelf, een spel van te maken. Op die manier wordt het eerder een uitdaging dan een 'moeten' als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder probeer ik er geen drama van te maken als het een dag niet lukt. Dan maar niet. Er komen meer dagen. Ga ik teveel focussen op het afvallen, dan krijg je idd het 'moeten' verhaal met bijbehorende frustratie. Ben ik bezig met 'hoe kan ik beweging geven op leuke manier' of creatief longeren en daarbij vooral op mijzelf letten (doe ik het goed, goede feeling, subtiele hulpen etc) dan ligt de focus anders.
Dat is eigenlijk hetzelfde wat HL noemde.

Fijn trouwens dat de motivatie er vandaag wel was.

Klinkt interessant, over het leuk maken van training. Helaas kan ik even niet meedoen. Komt wel weer en misschien komen jullie straks met goede bruikbare ideeen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:08

liljebo schreef:
Verder probeer ik er geen drama van te maken als het een dag niet lukt. Dan maar niet. Er komen meer dagen.

Ja dat is zeker voor mij goed advies :)

liljebo schreef:
Nou ik noemde bv van boom tot boom werken tijdens een buitenrit, of combineren met vd of zo om vooral je eigen focus te verleggen; er voor jezelf een spelletje van te maken. Dat draag je snel over. Kun je het bovendien combineren met iets wat je paard leuk vindt, dan is dat twee vliegen in een klap. Dan werkt het ook voor het paard belonend.

Ja daar ben ik het mee eens, je maakt voor jezelf meer een spelletje van de training en je kijkt goed naar wat je paard leuk en zelfbelonend vindt.

edit mag ik trouwens een beetje offtopic even verwijzen naar mijn nieuwe project http://www.huisdierzoeker.nl, sorry ik weet niet of dat mag.. maar het is voor het goede doel..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:15

crosmuller schreef:
edit mag ik trouwens een beetje offtopic even verwijzen naar mijn nieuwe project http://www.huisdierzoeker.nl, sorry ik weet niet of dat mag.. maar het is voor het goede doel..

O, wat goed, heb jij dat bedacht/gemaakt? Een soort Amber alert maar dan voor huisdieren? Slim!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:27

Visitor schreef:
crosmuller schreef:

O, wat goed, heb jij dat bedacht/gemaakt? Een soort Amber alert maar dan voor huisdieren? Slim!

Ja dat heb ik bedacht toen ik mijn kat 2 dagen kwijt was vorig jaar. Er bestaan al meer van dit soort alerts maar ik heb deze samen met amivedi gemaakt dus ik heb daardoor toegang tot de grootste vermiste huisdieren database in nl.

edit: ik ga een beetje offtopic, volgende week gaat de site officieel live dan maak ik wel een apart topic (als dat mag tenminste ..)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:10

Goed idee. Vooral omdat je het samen met amivedi doet. (heb ik ook veel mee te maken gehad toen ik in nederland nog met een groep vrijwilligers in een zwerfkitten-opvang werkte)
Niets zo erg als een vermist dier en de politie werkt helaas nogal eens langs elkaar door.
Hopelijk ga je veel mensen helpen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:47

liljebo schreef:
Goed idee. Vooral omdat je het samen met amivedi doet. (heb ik ook veel mee te maken gehad toen ik in nederland nog met een groep vrijwilligers in een zwerfkitten-opvang werkte)
Niets zo erg als een vermist dier en de politie werkt helaas nogal eens langs elkaar door.
Hopelijk ga je veel mensen helpen.

Ik hoop het ook! Vreselijk als je dier kwijt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:52

Ik val ook weer even binnen, moet nog heul veul bijlezen :o
Weekje op vakantie geweest, toen teruggekomen en diezelfde dag de pony's verhuist .. Zijn nu 2 dagen verder en vandaag weer een beetje rust in de tent (al moet ik nog mijn zadelkasten gaan leegmaken dus toch nog verhuisdingetjes, maar het meeste is al in orde). Was ook niet hoe ik het gepland had maar het kwam toevallig zo uit, en achteraf gezien wel fijn, kon ik me niet al te lang druk maken over het trailerladen en dergelijke met [***] :')

Gisteren nog een leuk clickermomentje gehad. Pony's staan nu 's nachts op stal en ik had ze binnen gezet en even de tijd gegeven om te eten enzo. Toen bij [***] de stal in om zalf in zijn oog te doen. Wat ik altijd doe na de zalf is clicken & belonen. Gaf hem eerst gewoon zo een snoepje, maar met clicken is het toch duidelijker, dan gaat hij echt actief op zoek naar het snoepje terwijl hij het anders toevallig moet tegenkomen. Is toch altijd leuk, als hij de click hoort en dan iets heeft van "aaah, snoepje!" <3 Maar dus, ik click en op dat moment hoor ik gestommel in de andere stal .. Ik kom terug buiten en zie [***] met enorme ogen en volle aandacht naar mij kijken. Echt zo van "jij clickte!" :') Dus ben dan ook maar even bij hem de stal in gegaan, heb hem even even een paar pasjes achterwaarts gevraagd en gekeken of het fleemknopje nog werkte en toen ook voor hem geclickt en een snoepje gegeven. En hij was weer happy :Y) :))

Super trouwens dat initiatief van die huisdieren-zoek-site! Altijd fijn als er meerdere mensen op de hoogte zijn van een dier wat vermist is, hoe meer mensen, hoe meer kans om het dier snel terug te vinden :j Werkt het trouwens alleen voor Nederland?