Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:27

Thanks visitor, dat helpt :). En ja ik weet het wel wat je zegt, dat een paard ook eens geen zin kan hebben. mijn rationele kant weet het maar mijn emotionele kant niet zeg maar, die zit dan te zeuren ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:33

Haha ja ik ken dat

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:43

Visitor schreef:
Haha ja ik ken dat

Lj wat is jouw geheim, dat je dat van je af kan zetten en de humor er van inziet? Moet ik daar iets speciaals voor doen of komt de wijsheid met de (trainings) jaren :)

Ik kan het ook vaak wel hoor, maar niet altijd. Vorige week even niet, ik voelde me negatief gestraft :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:44

crosmuller schreef:
Ik had amitieuze plannen maar helaas ging het trainen niet lekker. Myrtle had weinig tot geen motivatie. Ik vind het soms nog moeilijk om me dat niet persoonlijk aan te trekken :o . Bij paarden van anderen kan ik daar veel makkelijke op een meer "wetenschappelijke" manier naar kijken. Bv motivatie is niet hoog, paard heeft frustratie. Bij mijn eigen paard denk ik toch al snel dingen als "wat doe ik toch verkeerd". Als iemand een tip heeft om daar meer "zen" over te zijn hoor ik die graag :).

Waarom die motivatie zo hard schommelt begrijp ik niet zo goed, beloon ik teveel of te weinig? Vind ze het saai of juist moeilijk? Is het een bui van mijn paard? Heeft het verband met haar lichamelijke klachten? Te lange sessies? Hopelijk kan danielle me helpen volgende week.

Weet je, ik heb dit ook een tijd gehad: dat Kyra niet gemotiveerd leek. In ons geval was het dat Kyra beweging moest hebben om af te vallen. Dat moest dus van mij en het zat in mijn hoofd. Hoe meer ze moest rennen en bewegen, hoe minder gemotiveerd ze leek. Toen ik dat losliet (lang leve mijn trainingsmaatje die me dat deed inzien) kreeg ik zelf het plezier weer terug.

Het was natuurlijk ook dodelijk saai om vooral te bewegen en geen mentale uitdaging te hebben. Daarnaast leek ze in mijn ogen ook niet gemotiveerd omdat ze telkens niet aan mijn eisen kon voldoen. Ze heeft niet zoveel go), waardoor ik steeds gefrustreerde werd daarover. Tegen mezelf zei ik dan: "Ja maar ze moet afvallen want dit is niet gezond." En omdat ze natuurlijk niet direct een uur wilde/kon rennen waren mijn eisen in mijn hoofd veel te hoog. Hoe zie je of een paard afvalt? Dat kun je niet zien in een of 2 dagen trainen. :P Een ongemotiveerd paard creëren is ook niet gezond en bovendien ook niet leuk. Ik heb de afweging gemaakt of plezier of een paar kilo afvallen (door longeren/ los laten rennen in de bak) belangrijker was. Het longeren en los laten rennen op deze manier (lees voor mij: "paard moet afvallen") paste ook helemaal niet in mijn trainingsfilosofie. Waardoor mijn eigen plezier en dus motivatie steeds meer afnam. Waardoor ik meer mijn best ging doen mijn doel te halen. Zo ontstond een heel negatieve spiraal. Ik denk persoonlijk dat heel veel van het plezier dat het paard heeft in de training spiegeling is van wat de trainer denkt.

Als jouw gedachten ook met "ja maar" beginnen kun je kijken of je redenering wel klopt, waarom je traint zoals je traint. Wat is belangrijk, kun je dat ook op andere manieren bereiken? Is het wel zo belangrijk als je het nu maakt of misschien zijn andere dingen ook belangrijk?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:01

HippoLogic schreef:
crosmuller schreef:
Ik had amitieuze plannen maar helaas ging het trainen niet lekker. Myrtle had weinig tot geen motivatie. Ik vind het soms nog moeilijk om me dat niet persoonlijk aan te trekken :o . Bij paarden van anderen kan ik daar veel makkelijke op een meer "wetenschappelijke" manier naar kijken. Bv motivatie is niet hoog, paard heeft frustratie. Bij mijn eigen paard denk ik toch al snel dingen als "wat doe ik toch verkeerd". Als iemand een tip heeft om daar meer "zen" over te zijn hoor ik die graag :).

Waarom die motivatie zo hard schommelt begrijp ik niet zo goed, beloon ik teveel of te weinig? Vind ze het saai of juist moeilijk? Is het een bui van mijn paard? Heeft het verband met haar lichamelijke klachten? Te lange sessies? Hopelijk kan danielle me helpen volgende week.

Weet je, ik heb dit ook een tijd gehad: dat Kyra niet gemotiveerd leek. In ons geval was het dat Kyra beweging moest hebben om af te vallen. Dat moest dus van mij en het zat in mijn hoofd. Hoe meer ze moest rennen en bewegen, hoe minder gemotiveerd ze leek. Toen ik dat losliet (lang leve mijn trainingsmaatje die me dat deed inzien) kreeg ik zelf het plezier weer terug.

Het was natuurlijk ook dodelijk saai om vooral te bewegen en geen mentale uitdaging te hebben. Daarnaast leek ze in mijn ogen ook niet gemotiveerd omdat ze telkens niet aan mijn eisen kon voldoen. Ze heeft niet zoveel go), waardoor ik steeds gefrustreerde werd daarover. Tegen mezelf zei ik dan: "Ja maar ze moet afvallen want dit is niet gezond." En omdat ze natuurlijk niet direct een uur wilde/kon rennen waren mijn eisen in mijn hoofd veel te hoog. Hoe zie je of een paard afvalt? Dat kun je niet zien in een of 2 dagen trainen. :P Een ongemotiveerd paard creëren is ook niet gezond en bovendien ook niet leuk. Ik heb de afweging gemaakt of plezier of een paar kilo afvallen (door longeren/ los laten rennen in de bak) belangrijker was. Het longeren en los laten rennen op deze manier (lees voor mij: "paard moet afvallen") paste ook helemaal niet in mijn trainingsfilosofie. Waardoor mijn eigen plezier en dus motivatie steeds meer afnam. Waardoor ik meer mijn best ging doen mijn doel te halen. Zo ontstond een heel negatieve spiraal. Ik denk persoonlijk dat heel veel van het plezier dat het paard heeft in de training spiegeling is van wat de trainer denkt.

Als jouw gedachten ook met "ja maar" beginnen kun je kijken of je redenering wel klopt, waarom je traint zoals je traint. Wat is belangrijk, kun je dat ook op andere manieren bereiken? Is het wel zo belangrijk als je het nu maakt of misschien zijn andere dingen ook belangrijk?

Haha :), mag ik daar over een paar weken op reageren? Daar moet ik even over nadenken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:23

Dit is geen context shift, maar perspectief shift. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:29

HippoLogic schreef:
Dit is geen context shift, maar perspectief shift. :)

Ik weet niet of dat het is.. Ja ik wilde meer aandacht besteden aan het rechtrichten en toen ging het trainen minder. Maar zoals ik al noemde gingen alle oefeningen minder, ook de niet fysiek inspannende. Dus komt het door mijn hoge verwachtingen, misschien wel, misschien niet. Ik moet het even laten bezinken en kijken hoe het de komende tijd gaat voor ik dat weet. Ik zal het zeker nog even laten weten :).

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:11

Die microfoon en spiegel functie hebben alle hoeven wel :j

Sorry ik ga terug in lezen & leren modus :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:42

Kleine update: vandaag fijn kunnen trainen, het helpt al om even te kunnen zeuren blijkbaar :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:11

Haha, ja soms is dat inderdaad genoeg! Mooi dat het lekker ging.
GaelleS, nee joh, niet in de leesmodus, praat lekker mee!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:17

Visitor schreef:
Haha, ja soms is dat inderdaad genoeg! Mooi dat het lekker ging.
GaelleS, nee joh, niet in de leesmodus, praat lekker mee!

Ja idd :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:38

Fijn dat je training vandaag goed ging, CM! En ja, ik herken heel erg wat je schrijft. Ik kan me verschrikkelijk teleurgesteld voelen als mijn 6-jarige duidelijk maakt dat ze geen zin heeft. Probeer mezelf voor te houden dat het allemaal te maken heeft met verwachtingen. En dat is mijn les in dit leven: verwachtingen loslaten!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:47

nimue2010 schreef:
Fijn dat je training vandaag goed ging, CM! En ja, ik herken heel erg wat je schrijft. Ik kan me verschrikkelijk teleurgesteld voelen als mijn 6-jarige duidelijk maakt dat ze geen zin heeft. Probeer mezelf voor te houden dat het allemaal te maken heeft met verwachtingen. En dat is mijn les in dit leven: verwachtingen loslaten!

fijn dat ik niet de enige ben!

Edit: ik heb trouwens goed naar de tips geluisterd en ben expres iets gaan doen waar ik niet zo'n hoge verwachtingen van heb nl rijden in de bak. Veel geklikt voor voorwaarts. Toen nog even wat gespeeld met pionnen, vind ze leuk. En wat gewandeld en getut, gezellig :). We zijn weer helemaal zen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:39

Mooi zo. En dat het een shift van perspectief is, dat geld voor mij persoonlijk. Ik ging veel te veel focussen op "afvallen door te bewegen", en nam te grote stappen. De kilo's vliegen er niet letterlijk af, na een rondje galop. Dus mijn focus lag op het feit dat Kyra "te sloom was" (om af te vallen), en toen ik dat veranderde naar "meer actief door achterbeen gebruik" ging het weer beter.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:22

HippoLogic schreef:
Mooi zo. En dat het een shift van perspectief is, dat geld voor mij persoonlijk. Ik ging veel te veel focussen op "afvallen door te bewegen", en nam te grote stappen. De kilo's vliegen er niet letterlijk af, na een rondje galop. Dus mijn focus lag op het feit dat Kyra "te sloom was" (om af te vallen), en toen ik dat veranderde naar "meer actief door achterbeen gebruik" ging het weer beter.

Aha ok ik snap het ja, je perspectief ging dus ook van "probleem" (slom) naar doel (achterbeen).

Ik interpreteerde jouw stukje zo dat ik door opeens teveel te willen zelf een situatie gecreerd had waardoor mijn paard geen motivatie meer had, en mijn reactie was dus, misschien.. Weet ik niet zeker. Wel de moeite om eens te overwegen.

Dat mijn hoge verwachtingen op dat moment voor meer frustratie zorgen als het niet lukt is een feit.

Maar dat is ook een kwestie van perspectief natuurlijk. Ik had ook kunnen denken ipv "ze heeft geen zin", "even kijken of ik iets kan vinden waar ze wel zin in heeft " :).

Ik heb nog iets leuks meegemaakt op katten trainingsgebied. Ik ben ooit bezig geweest met het trainen van spuitje in de bek stoppen. Bij de makkelijkste kat kon ik een drupje water in de bek spuiten, bij de ander alleen nog de bek aanraken met het spuitje. Toen gaf ik er de brui aan.

Nou liep een van mijn katten (de minst makkelijke) laatst mank, dat was minder, maar gelukkig zijn de prognoses goed en nu na bijna een maand huisarrest loopt ze weer goed. Ik moest pijnstiller toedienen met een spuitje en had toch plezier van de training. Ik kan de pijnstiller geven zonder haar vast te houden en zonder stress. Het gaat niet volgens het boekje hoor, het spul smaakt vies dus ze gaat zitten, bedenkt zich, loopt weg, ik loop erachteraan, ze gaat weer zitten etc etc. na een keer of 4 denkt ze oh laat ook maar en blijft ze zitten en kan ik het zo geven. Daarna krijgt ze altijd een klodder leverpastei.

Het heeft dus toch zin, katten trainen :).

Edit in een topic over liberty horsemanship zag ik dit filmpje: http://m.youtube.com/watch?v=Ye0mVSZ_u2U

Een meisje die een veulen leert komen en volgen, zo schattig! En wat ik heel goed vond, ze houdt al rekening met veiligheid.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:44

Het filmpje ga ik morgen bekijken. Ik heb ook voortgang gemaakt met onze katten.
Ze laten zich een tuigje aandoen en daarna ben ik verder gaan trainen. Ze springen nu op een krukje, zodat ik niet hoef te bukken.

Zeurpoes is trouwens geen zeurpoes meer sinds er een 2e kitten bij is gekomen. Eerst bromde ze (tenminste niet zeuren) en nu spelen ze.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:52

Wat een fantastisch filmpje zeg! Heb maar de helft gezien maar vind het al fantastisch dat een veulen van pas een maand oud zo relaxed is terwijl de moeder niet in de buurt is. En dan ook nog zo netjes meelopen en achterwaarts.
En wat fijn van je kat. Ik vind het al heel wat dat ze na vier keer denkt o ik blijf maar zitten...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:00

HippoLogic schreef:
Het filmpje ga ik morgen bekijken. Ik heb ook voortgang gemaakt met onze katten.
Ze laten zich een tuigje aandoen en daarna ben ik verder gaan trainen. Ze springen nu op een krukje, zodat ik niet hoef te bukken.

Zeurpoes is trouwens geen zeurpoes meer sinds er een 2e kitten bij is gekomen. Eerst bromde ze (tenminste niet zeuren) en nu spelen ze.

Fijn dat het goed uitgepakt is met de tweede kat, dat is toch altijd wel spannend! As ze spelen is het in orde. Het komt ook vaak voor dat katten elkaar tolereren, ze vechten niet maar spelen ook niet. Dan kan het best zo zijn dat een van de katten daar veel stress van heeft zonder dat je het merkt. Maar als er positieve interactie is zoals spelen, zit het helemaal snor :).

@visitor leuk he, je ziet het veulen heel erg genieten van de kriebels. Dat lipje gaat dan zo omhoog.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:45

Heel leuk filmpje. Zo zouden meer mensen hun jonge paard moeten trainen. Heb het maar gedeeld op FB:

Mbt humor. Weet je... in grote lijnen zegt iedereen hetzelfde. Het grote probleem is het gevoel van 'moeten'. Hij moet bewegen, want hij is te dik. Hij moet trainen, want hij wordt te stijf. Of hij moet rechtrichten, anders wordt hij scheef. (of zij)
Natuurlijk... het is op zich niet onlogisch, maar de post die HL hierover schreef was erg goed. Door dat moeten worden de eisen (in je hoofd) te hoog, de frustratiegrens laag (het moet immers) en dat pikt een paard feilloos op.

Ik denk, net als HL, dat je prioriteiten moet stellen. Goed... ik snap best dat ze snel vast gaat zitten, maar waarom niet flex, rek en strekoefeningen combineren met iets leuks. Zo zou je bv ochtendgym kunnen doen

Kan ook met target
http://www.youtube.com/watch?v=dvJVk-vDBGA

Je zou bij een buitenrit af en toe een rechtrichtoefening kunnen doen, ohz of gewoon even afstappen en van boom tot boom werken of zo

Je kunt het wellicht combineren met wat VD

Maar ik denk dat je vooral het 'moeten' zult moeten loslaten. Als het een dag niet gaat ... so what? Doen we toch lekker iets leuks.

En daarmee komt humor vanzelf. Paarden gaan nl heel erg sterk reageren op het feit dat je zelf kunt loslaten. Ik merk dat hier ook wel, vooral bv met silja. Ik vond ook dat ze van alles moest vanwege dat been, maar altijd (ook voorheen toen we nog reden) wendde ze zich net even af als ik kwam; ging ze beetje wortel schieten tijdens de oefening (tot frustratie van mij uiteraard) of was ze overal bang voor... dat soort dingen. Ik heb het hele 'moeten' bij haar aan de kant gegooid en opeens heb ik veel lol met haar. Ze komt zelf naar het halster (heeft ze nooit eerder gedaan) komt met ideeen (soms tot grote hilariteit, zoals na een spelletje stretchen met een opgerolde doek en jattenvan de pet van Frans). Het leukste is dan die kop van haar. Echt ondeugend. Maar ook de anderen komen meer 'tot leven' wat gewoon grappig is.

Toegegeven... Shakira longeer ik wel nog en wellicht zou ze liever iets doen waar ze niet moe van wordt met haar ronde buik. Maar ik longeer haar niet met het oogpunt dat ze zo snel mogelijk moet afvallen, maar gewoon om haar conditie wat te verbeteren en om mijzelf te trainen beter hulpen te geven (daardoor komt het accent anders te liggen). Ik hou het vooral kort en probeer zoveel mogelijk afwisseling te verzinnen bij longeren, zoals van hand veranderen, oefenen op gebruik hele bak en voltes etc (ben daar zelf dus ook nog erg lerend in), het oppikken van hele goede reacties op hulpen en belonen. Het is eigenlijk gewoon een groot experiment en dat geeft een andere focus dan af moeten vallen/moeten trainen. Ik sluit af met iets wat ze erg leuk vindt en waarmee ze de nodige worteltjes kan verdienen.

En als het allemaal niet gaat, kunnen we nog altijd onze paarden leren om zombies te vermoorden
http://www.youtube.com/watch?v=VWpEpsoTOYE

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:33

Haak even in, als het mag van jullie , want volg dit draadje dagelijks.

Clicker n.l. (Nog) niet maar doe wel regelmatig grondwerk en herken veel dingen die hier langskomen en vooral in jullie openminded discussie over het "verwachten en moeten"
Heb zelf deze week paardje weer opgepakt met na wekenlange wei vakantie en was wat verbaasd dat ie bepaalde opdrachten gewoon was " vergeten" en dus terugviel in zijn oude gedrag.
Eerst is er dan de frustratie van: kom op jochie wat is er , en een paard bij me wat extra z'n best deed op dingen die ie wel begreep en aan me vast plakte.
Paard gaf dus duidelijk signalen naar me af wat ie begreep en waar ie moeite mee had en compenseerde het zelfs.
Het niet zien willen en vooral het niet kunnen loslaten, want oh wat is dat lastig.
dan probeer je door te zetten en ze voelen je houding hierin direct.
Ik zal dus ook meer m'n verwachtingen bij moeten stellen aan wat m'n paard aangeeft en niet andersom, en dat vindt ik verhipte moeilijk.

Pas na aantal rust , contact en overdenkmomenten kwamen we wat meer bij elkaar en kwam het gaan en de oortjes erop weer terug.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:16

Welkom Peetstap.

Kun je wat meer vertellen over waarin je paard terugviel (in zijn oude gedrag)? Wat was het oude gedrag en wat was het nieuwe (lees: gewenste gedrag) en hoe vaak heb je het nieuwe gedrag geoefend en hoe heb je het gewenste gedrag beloond (zodat hij gemotiveerd is het te onthouden en opnieuw uit te voeren)?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:36

Leerde em onder stem: "voor" & sturende buitenhand en licht drijvende binnenhand dat ie rechtuit mag gaan stappen terwijl ikzelf schouderhoogte naast em staat, of op singelplek hoogte.
Paard was blijkbaar zo braaf hiervoor opgevoed dat ie eerst alleen maar achteruit stapte als je dit probeerde, was dus gewend om alleen maar vooruit te mogen als iemand echt voor em uitgaat.

Heel braaf en veilig natuurlijk, maar voor verdere ontwikkeling is het wel prettig als je paard ook voor je uit mag lopen met zijn aandacht erbij.
Hij had het wel vlot door, maakte er geen misbruik van en was b.v. zodoende mooi vanuit midden naar hoefslag te sturen met lichte aanwijzing.
Doe deze basisdingen wekelijks dus een aantal maanden zat "het erin".

Belonen is bij mij , naast em de hemel inprijzen waar ie gevoelig voor is, kleine voedsel beloningen bij het aanleren en herhalen van dingen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:03

Filmpje van Tommie Turvey heb ik maar vanuit hoe knap het is als je zoiets kan trainen bekeken en niet teveel nagedacht hoe hij dat misschien heeft geleerd (behalve bij het op de rug liggen, dat vond ik wel heel lang worden). Enorm knap, al die verschillende signalen die het paard geleerd heeft.

Fijne posts over het moeten. Heb ik ook echt iets aan. Vooral door jullie (wetenschappelijke) verhalen in het topic kan ik de dingen die de paarden doen soms beter objectief bekijken en niet persoonlijk nemen.
Ik ga eens in de zoveel tijd heen en weer tussen helemaal niks verwachten tot weer tot de ontdekking komen dat ik teveel wil. De afgelopen keer dat ik trainde had ik bewust hele kleine doelen gesteld bij m'n verzorgpaard, waardoor ik een paard achterliet dat verbaast was omdat het eigenlijk het punt was waarop we normaal nog moeten beginnen. :) En bij m'n eigen Swa geef ik hem regelmatig een pauze. Doe ik dat, dan staat hij me meestal aan te kijken van 'huh wat bedoel je, ik wil trainen!'. Doe ik het niet, dan ben ik soms onredelijk bezig met het verhogen van mijn criteria en/of hij blijkt na een tijdje ineens niet meer mee te willen doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:09

@swaatjuh fijn dat de laatste sessie met je verzorgpaard goed ging!
@HL en LJ ik vind jullie input heel interessant en nuttig maar moet die info ook even een beetje vewerken. Dat ik er nu niet uitgebreid op in ga betekent dus niet dat ik het niet waardeer of er niks mee doe :).

De carrot stretch was ik mee begonnen, maar uiteraard niet met een wortel maar met de targetstick, en nog niet zo ver als die vrouw aangeeft.

Edit: zombies doden, of dat nou zo'n goed plan is... Paard op het filmpje slaat zichzelf voor zn hoofd :), gelukkig is het geen echte knuppel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:22

Peetstap, leuk te horen hoe je werkt. Klinkt goed.

Swaatjuh, toch knap dat je je bewust bent van je eigen gedrag en dat zo goed aanpast.
Dat valt heus niet mee

Laten we eerlijk zijn... het is best makkelijk op te zeggen dat het 'moeten' weg moet blijven en het ook voor te nemen, maar wij mensen 'willen' nu eenmaal vaak onbewust toch iets gedaan krijgen. Denk dat we daar allemaal wel mee kampen. Ik heb het 'geluk' dat ik gepensioneerde paarden heb en dat eindelijk eens tot mijn dikke schedel heb laten doordringen, dat 'moeten' dan geen optie meer is.
Met shakira moet ik gewoon heel scherp op mijzelf letten en ik kan niemand verzekeren dat ik niet toch af en toe over de grens ga. Ik probeer er alleen attent op te zijn.
Net als volgens mij iedereen hier

Ennuh cm... het heeft natuurlijk risico's, dat aanleren om zombies te doden, zoals iedere vechtsport, maar ja.... het kan wel handig zijn als we werkelijk door zombies worden aangevallen, toch?