Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Effects

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:10

Oke handig om te weten, ik ga dan de volgende keer eens wat kleinere stapjes nemen en ook belonen per voet die er goed overheen gaat. Misschien gaat hij dan beter snappen dat het gaat om voeten goed optillen.
Veel plezier met de competitie! Oja en Sabine, ook nog beterschap voor jou en Boke! Hopelijk valt het mee met zijn oog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:21

Misschien leuk ter inspiratie: Steffen Peters wint dressuurwedstrijden met clickertraining: http://tiny.cc/xwib2w
(inclusief filmpje van een stukje piaffetraining, ik kan helaas niet naar het bericht zelf linken (??) dus je moet even twee centimeter omlaag scrollen ;) )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:32

Ook hier heeft de trainer de lachers op de hand, maar niet ten koste van het paard. Het paard wordt niet 'belachelijk' gemaakt, ze lachen hier om de trainer omdat het paard zo slim is: "Nu een koekje, he?" na de bridge.

Hier is de link rechtstreeks (voor degene zonder FB)

-----
Ik heb de oefening van 'over de balk stappen zonder aan te raken' gister moeilijker gemaakt door 2 balkjes tegen elkaar te leggen. Nou, er gebeurde precies wat ze in het begin deed: ze kon niet bedenken dat het breder was geworden en dat haar stappen groter moesten worden.

Vooruit er over met de voorbenen ging na een aantal keer goed.

Toen de achterbenen. Ze ging op de balken staan. Probeerde haar voet ertussen te krijgen. >;) Ze stond half op de balken die natuurlijk een beetje gingen schuiven en rollen. Het achterwaarts was nog moeilijker. Ze ging zelfs twijfelen om achterwaarts te gaan. Want achterwaarts balkjes lopen (letterlijk: erop lopen) vond ze wel heel spannend. En ik ook omdat ze erop ging staan was ik bang dat uit zou glijden. Dus nog maar een keer met de voorbenen er over en ik ben gestopt. Het op de balken staan vond ik een beetje eng en ik wilde niet het risico lopen op een blessure. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze dit zo moeilijk zou vinden. Maar misschien dat als we vandaag de balk tegenkomen ze extra goed haar benen optilt, we zullen zien. Of ze durft er achterwaarts niet meer over.

Wat me door deze oefening wel duidelijk is geworden: ze vindt het écht heel erg moeilijk en heeft misschien weinig bewustzijn in haar (achter)benen. Of ze kan niet 'onthouden' waar ze net met de voorbenen overheen is gestapt. Ik bedoel: ze raakt de balken niet uit lompheid of dat het haar niet kan schelen. Nee, ze doet uitermate haar best maar het lukt gewoon niet altijd er netjes overheen te stappen.

Ik heb het over een balk stappen afgelopen winter geoefend met in en uit haar box lopen. Daar zit een enorm hoge drempel (die ze dus ook altijd raakte). Ook met het idee: deze is moeilijker. Ook omdat ze daar dus steevast zowat over struikelde: de drempel zit immers vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:59

Dat vond ik ook zo leuk aan het filmpje; dat de mensen gewoon plezier hebben in hoe enthousiast het dier is, niet omdat het paard zo 'dom' zou zijn om in de manipulaties van de mens te trappen.

Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar de redenen die zij hebben om door de grondtrainer te laten belonen en niet door de ruiter zelf.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:05

Ik denk dat de trainer clickt en dus beloond. De trainer vanaf de grond geeft ook de aanwijzingen, kijk maar naar de zweephulp.

Ik kan me voorstellen dat dit nog de aanleer fase is: eerst vanaf de grond, dan vanaf de grond met ruiter en als laatste fase alleen de ruiter.

Kan me ook voorstellen dat je een paard op dat niveau niet (meer) teveel uit het zadel wilt voeren. Dat verstoort de proef zo erg. :P (grapje)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:13

HippoLogic schreef:
Kan me ook voorstellen dat je een paard op dat niveau niet (meer) teveel uit het zadel wilt voeren. Dat verstoort de proef zo erg. :P (grapje)

Zie al voor me dat in een grand prix proef de groom in de ring achter het paard aanrent om zo nu en dan een brokje er in te stoppen :D
Ik kende het filmpje al langer, heel leuk!
En jammer dat Kyra het niet snapte met de twee balkjes. Ze zal het inderdaad echt gewoon moeilijk vinden om uit te vogelen, hoe dat zit met die achterbenen achteruit...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 00:48

Nou ik was blij dat ik in elk geval met 2 balkjes achterwaarts had geoefend. Adiva heeft altijd weer verrassingen in het parcours: zo was het zeil geen zeil maar een waterbak en de balk om achterwaarts over te lopen was.... een boomstam. Een dikke boomstam. Dus echt een obstakel. En je moest vanaf de rechterzijde het hele parcours je paard leiden. Dat is gelukkig totaal geen probleem. Ik heb weer een hoop geleerd en heel erg veel tips en tricks gekregen en een grote spiegel van waar ik nog aan kunt werken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:15

Klinkt als een leuk een uitdagend parcours! Hoe ging de boomstam achterwaarts?

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:28

Leuk om het filmpje van Steffen Peters te zien, de tekst had ik wel eens gelezen, maar het filmpje nog nooit gezien. Jammer dat we geen hele trainingssessie kunnen bekijken.

Jammer dat het oefenen met twee balkjes niet helemaal goed ging HL. Het HA parcours klinkt echt uitdagend, ik geloof dat ik een filmpje zag op je facebook, die moet ik nog maar even kijken.

Voor mij even geen paarden dit weekend, ik ben bij mijn ouders (woon op kamers). Maar ik ben ook begonnen met een trainingsplan. Allereerst maar eens op rij gaan zetten welke commando's ik mijn verzorgpaard allemaal heb geleerd, in welke aanleerfase ik ermee zit en hoe ik het vervolgens wil gaan uitbreiden. Dat gaf me al heel veel verheldering in hoe ik beter kan trainen. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:54

De filmpjes kende ik al. Leuk

HL leuk hoor, dat agility parcours. Met die balken... ja, lastig. Heb verder ook geen tips voor je. Weet dat de paarden het hier ook moeilijk vinden. Vooral Hälga kon dan echt heel gefrustreerd raken.
Denk dat het gewoon een lastige oefening is voor een paard.

Swaatjuh ook al met trainingsplan aan de slag. Ijverig.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:59

Zo heb ik het ook gedaan Swaatjuh, eerst eens een lijstje maken met wat we al kunnen, wat we 'half' (of 3/4 of 1/4 ... ;) ) kunnen en wat ik ooit nog wil kunnen. Dan weet je gelijk al veel beter waar je staat. Handig.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:31

De dag begint met een uur parcours trainen. Er wordt uitgelegd wat je moet doen bij elke hindernis en daarna kunnen alle deelnemers een uur oefenen. Kyra is bang als ze met 1 achterbeen over de boomstam stapt en dan moet halthouden. Daar heb ik met behulp van de clicker dus mee geoefend. Tijdens het oefenen bleef dat moeilijk, maar in het parcours zelf wilde ik alleen 2 voorbenen erover en dan achterwaarts maar toen ging ze (heel ongehoorzaam een paar passen naar voren) en toen deed ze 3 stappen terug, want 1 achterbeen was er al over.

Met de waterbak (vierkante balkjes als rand) had ik hetzelfde probleem, maar dat uitte zich al door er niet naast te willen staan. Zo leer je op zo'n dag buiten de deur echt waar je nog aan moet werken.

Wat ik wel heel erg lastig vind is dat de trainer R+ zegt te snappen, maar dat doet ze dus niet. Ze vindt het prima om een paard te belonen als ie een oefening (helemaal correct) goed uitvoert. Alleen dat stapje voor stapje belonen... ik weet niet goed wat ze precies denkt, maar ik geloof niet dat ze gelooft dat je er alles mee kan bereiken.

Wat ze wel goed kan is de oefening in kleine stapjes verdelen. Iets waar ik op zo'n moment moeite mee heb: op vreemd terrein en ook willen presteren. Zij is van de R-, en dus de tips die je krijgt zijn ook meer in die lijn. Wat ze ook goed kan is aan de stappen (mindset van je paard veranderen) werken die helpen om de oefening wel te doen. Kyra was dus bij de waterbak aan het proberen: kan ik haar kan op vluchten (in mijn persoonlijke ruimte komen) of aan de andere kant weg. Dus dan de grens opzoeken waar ze dat gaat doen en dan werken aan schouder wegzetten (daarmee komt ze in mijn ruimte, ook al is het een gewichtsverplaatsing) of de andere kant op kijken: dan het hoofd er weer recht voor. Netzo lang tot ze echt naar de waterbak ging kijken, in plaats van naar een vluchtweg zoeken.

Dat is iets wat ik thuis ook niet kan trainen: daar hebben we dat soort issues niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:58

Ik denk dat best veel trainers nog niet echt thuis zijn in R+. Vaak geen onwil, maar als ik bekijk hoeveel materiaal ik al heb doorgeploegd om dingen helder te krijgen (net als jullie) kan ik mij voorstellen dat een trainer daar geen behoefte aan voelt als de eigen manier gewoon al goed werk.
Dat betekent vaak dat ze het principe correct= belonen begrijpen, maar niet de hele opbouw erachter.
Desalnietemin kun je evengoed veel van een goede trainer leren en dat later in je eigen systeem inpassen, lijkt mij zo.
Blijkt ook wel dat ook deze erg goed is op bepaalde zaken, die je straks weer thuis kunt inpassen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:52

Ik kwam deze tegen op youtube... geweldig staaltje training!

edit: de link! https://www.youtube.com/watch?v=pTfZ8J-0gAk

Danielle: ik zeg dat je Jauke en die spaanse knapperd van je nog wel wat bij kunt leren! Ik vind dat op de rug liggen en met dat achterbeen uitsteken, ECHT GEWELDIG!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:48

Tussendoor even een mini foto update van Ziggy (nadat ik hier super lang niet ben geweest).
Ik ben denduur van het zitten aan het verlengen door hem kleine kunstjes zittend te laten doen. Zoals een kusje of lachen. Menee is helemaal in zijn element!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:34

Su-per-leuk! :D

Ik vind het ook een hele leuke manier om aan duration te werken; niet aan de duration zelf werken (wat toch nog wel voor frustratie kan zorgen), maar daar in feite omheen werken door gewoon allerlei andere dingetjes te doen zodat het paard onbewust de duration leert. Zo krijgen kunstjes echt een doel!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:29

Klopt!
Ziggy is heel enthousiast en doet het liefs 100 dingen tegelijk of zo snel mogelijk achter elkaar.
Nu hij het zitten beter door heeft is hij daar super enthousiast over en wil hij bijna niet anders. Om hem dan langer te laten zitten vraag ik hem makkelijke dingen als een kusje, nee schudden, tocg uitsteken, geeuwen en lachen. Ik ben nu rustig aan het werken met een jambette tijdens het zitten.. Maar het is nog meer een graafmachine omdat hij zijn evenwicht nog goed moet vinden haha.

Met het liggen heb ik het ook zo gedaan. Ook gebruik ik het woord "wachten" als hij moet blijven liggen of zitten. Met het liggen kon ik op deze mannier op zijn rug zitten en om hem heen lopen. Hij bleef dan wachten op de click en dan kreeg hij iets lekkers terwijl ik op zijn rug zat.

Ik zal binnekort wel kijken voor betere foto's

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:13

Urko, ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. heb hem vaker gezien, maar nooit met een blij of vrolijk paard. Geen expressie. Meer een robot. Vraag mij ook af hoe hij traint.
Maar misschien vergis ik mij wel

Nenaa, leuk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:53

Urko schreef:
Ik kwam deze tegen op youtube... geweldig staaltje training!

edit: de link! https://www.youtube.com/watch?v=pTfZ8J-0gAk

Ik vind een zo paard op zijn rug geen fijn gezicht. Ik vraag me serieus af of dat wel gezond is zo lang op de rug te liggen. Komt er dan niet veel te veel druk op de longen? Zou een paard niet duizelig worden? Hij zit daarna wel heel stilletjes...

Ik vind het behalve dat wel een grappige act: de hoeven als kapstok, microfoon en spiegel. Dat het paard die cap steeds wegtrekt is super goed getraind. :D.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:11

Hij trekt die kap niet weg, meneer duwt met zijn been tegen het paard zijn knie :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:16

Zijn die hoeven dan ook geen echte spiegel en microfoon soms? :P Nee toch?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:45

@neenavdw heel slim om op die manier duur te trainen :)

Dat piaffefilmpje ken ik, is een leuk filmpje om te laten zien aan mensen die denken dat clickertraining geen serieuze training is. Het filmpje van het komische nummer, tja, ook ik heb mijn twijfels over dat lange liggen.. Is het niet lichamelijk of psychisch belastend? en inderdaad LJ hoe is het aangeleerd? Het is wel knap. Misschien is het wel gewoon vriendelijk getraind en vind het paard het niet erg, dat kan. Ik weet het gewoon niet.

Ik had amitieuze plannen maar helaas ging het trainen niet lekker. Myrtle had weinig tot geen motivatie. Ik vind het soms nog moeilijk om me dat niet persoonlijk aan te trekken :o . Bij paarden van anderen kan ik daar veel makkelijke op een meer "wetenschappelijke" manier naar kijken. Bv motivatie is niet hoog, paard heeft frustratie. Bij mijn eigen paard denk ik toch al snel dingen als "wat doe ik toch verkeerd". Als iemand een tip heeft om daar meer "zen" over te zijn hoor ik die graag :).

Waarom die motivatie zo hard schommelt begrijp ik niet zo goed, beloon ik teveel of te weinig? Vind ze het saai of juist moeilijk? Is het een bui van mijn paard? Heeft het verband met haar lichamelijke klachten? Te lange sessies? Hopelijk kan danielle me helpen volgende week.

Maandag ging het weer moeizaam, ik heb haar toen gezadeld en ben in het bos gaan galopperen, dat vond ze leuk! Buiten lekker hard galopperen zo nu en dan was trouwens ook een tip van de fysio. Gisteren ging het clickeren ietsjes beter. Ben daarna lekker een graaswandeling gaan maken met haar.

Ik heb het even getimed en 2 keer de hoefslag rond en zijgangen trainen is dik 5 minuten. Dus elke dag 5 minuutjes rechtrichten lijkt me haalbaar. HL je vroeg nog of ik dat voor of na het buitenrijden ging doen. Ik weet het nog niet, ik ga de komende tijd daarmee experimenteren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:30

CM, die wisselende motivatie zag ik ook heel erg bij mijn oudere dames. Hoewel shakira ook wel de ene dag pittig kan zijn en de andere dag wat sloom, is dat toch anders. Hälga en trulsa plaag ik allang niet meer met training behalve wat bejaardengym bestaande uit beetje flexen en voetje optillen, wat ze verder prima vinden. Soms doe ik met silja wel nog wat lange-teugel-klungelen, maar zij heeft niet alleen per keer wisselende motivatie, maar ook per moment. Omdat zij lichamelijk ook niet ok is, laat ik haar tegenwoordig zelf bepalen. Ik hoef niets met haar te bereiken. Bij mij helpt het om het met humor te zien... Eerder nam ik dat soort zaken ook wel persoonlijk, maar dat doe ik allang niet meer.

Misschien een stomme vraag, maar is voor Myrthe het rechtrichten in de bak en het echte trainen echt noodzaak? Kun je niet spelen met flexen en bij buitenrijden? Op die manier hou je het leuk voor allebei.
Ik denk dat op dit moment vooral je eigen gevoel van 'moeten' een veel te grote rol speelt. Misschien gewoon los laten? Uiteindelijk zullen haar lichamelijke klachten niet verdwijnen en wellicht is het voldoende om wat rek en strek oefeningen te doen voor het rijden; wellicht wat spelen met lange teugel of zo? Kijken wat zij ook leuk vindt?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:42

Hoi LJ, ja het rechrichten is noodzakelijk (zie eerdere posts) en nee het hoeft niet perse in de bak. Maar je hebt gelijk, het is misschien geen toeval dat ik heel enthousiast aan een trainingsplan begin en dat het nu opeens niet lekker gaat.

Het is niet zo dat ik lang achter elkaar 'serieuze' dressuur oefeningen doe, ik zit nu op 5 minuten academische stijl rechtrichten. Het was ook niet zo dat ze alleen geen zin had in dressuuroefeningen. Dus of dat rechtrichten nou het probleem is weet ik niet hoor. Ze had nergens zin in, zelfs niet in iets simpels als hoofd laag.

Ik vraag me soms ook af of ik niet teveel saaie stilstaande en stap oefeningen met haar doe, omdat ze laatst dus wel enthousiast was over galop in het bos. En dat dat het probleem is, het is wel een gelderse. Beetje no-nonsens type die ( eenmaal opgewarmd ) liever rechtdoor en hard door het bos kachelt dan dat academische gefriemel op de vierkante centimeter.

Of lichamelijk ongemak zoals jij denkt, ja dat kan het ook zijn. Ik blijf daar over twijfelen, dit hebben we ook al eerder besproken...

Het 'moeten' loslaten vind ik lastig hoor, ik heb namelijk de laatste maanden maar wat aangeprutst, met als eindresultaat dat ze bovenop de onoplosbare lichamelijke problemen toch ook behoorlijk vastzat op links. Dus zoals jij dat nu doet, je paard helemaal met pensioen, ik denk dat dat voor ons nu nog niet aan de orde is. Maar ik snap wat je bedoelt en je hebt een punt daar, mijn eigen frustratie komt wel voort uit dat "moeten".

Nou ja, het helpt al om het even in de groep te gooien :). Ik heb er zelf nog eens over nagedacht en denk dat ik me ten eerste niet te druk moet maken, en ten tweede misschien wat meer balans in de training tussen voorwaarts en stilstaan. Weer eens belonen met de piontarget (dat helpt altijd wel),iets minder clickersessies en meer naar buiten, clickersessies wat korter houden. En idd als het niet lekker gaat zoals maandag, dan maar de plannen omgooien en bv een buitenritje. Dat beviel uiteindelijk wel goed, ik heb een beter gevoel aan die dag overgehouden dan de sessie ervoor die ook moeizaam ging maar ik maar door bleef ploeteren om wat respons te krijgen.

Edit: oh ja je had concrete tips, rechtrichten bij het buitenrijden ja dat staat op het programma om eens te proberen. Ik kreeg laatst zoveel tips en zelf zoveel ideeen dat ik nog niet alles uit heb kunnen proberen. Luxeprobleem ;).

Lange teugel hebben we al een tijd niet gedaan. Ze vond het eerst heel leuk een tijd lang, en toen een keer wat minder. Ik heb het even laten zitten. Kan ik ook wel weer eens proberen. Ik vind het een fijne oefening om haar wat voorwaarts te krijgen en beweging te geven, maar echt rechtrichten met LT kunnen we nog niet. Kan de teugels wel weer eens van stal halen en kijken of ze het weer leuk vindt, maar ik denk als ze in zo'n bui is als laatst, dat ze dan ook niet in de stemming is voor de lange teugel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:14

Cm, klinkt allemaal weer heel bekend :D

crosmuller schreef:
Ik had amitieuze plannen maar helaas ging het trainen niet lekker. Myrtle had weinig tot geen motivatie. Ik vind het soms nog moeilijk om me dat niet persoonlijk aan te trekken :o . Bij paarden van anderen kan ik daar veel makkelijke op een meer "wetenschappelijke" manier naar kijken. Bv motivatie is niet hoog, paard heeft frustratie. Bij mijn eigen paard denk ik toch al snel dingen als "wat doe ik toch verkeerd". Als iemand een tip heeft om daar meer "zen" over te zijn hoor ik die graag :).

Weet niet of dit echt een tip is, maar ik kijk er tegenwoordig zo tegenaan dat ik denk, ik heb ook niet alle dagen evenveel zin om iets te doen. De ene dag ben ik moe en wil ik alleen maar op de bank tv kijken, soms een boek lezen, andere dagen zit ik vol plannen om dingen te ondernemen of om te sporten, noem maar op. (Als ik altijd vrij zou hebben dan he, want helaas moet ik meestal gewoon werken -O- ) En hier is dan niet echt een duidelijke reden voor aan te wijzen, waarom ik het ene moment zin heb in het ene te doen en het andere moment in het andere. Zo denk ik ook altijd maar dat een paard dat ook kan hebben. Een paard heeft misschien ook niet altijd zin om überhaupt iets met je te gaan doen, misschien zou ze liever wat dommelen, eten, of met haar vrienden spelen, of misschien heeft ze wel zin iets te doen maar niet nét dat wat jij in gedachte had. Wij komen natuurlijk maar zo maar de wei/stal binnen banjeren vol zin om iets te ondernemen, terwijl paard andere plannen had, om het zo maar te zeggen. En het kan ook zijn dat ze de ene dag wat soepeler en beweeglijker is dan de andere dag. Dus ik denk dat de motivatie gewoon kan wisselen zonder dat daar voor ons echt een reden aan vast te knopen is, waar we iets aan zouden kunnen doen. (Misschien is dit te antropomorfistisch gedacht allemaal hoor, maar het lijkt me niet gek dat de intrinsieke motivatie van dag tot dag kan veranderen.)
Maar goed, je zegt ook dat je bij andere paarden wel afstand kan nemen, dus misschien denk je er al net zo over. Kan me voorstellen dat dat bij je eigen paard toch lastig blijft. Maar probeer dan misschien tegen jezelf te zeggen op zulke momenten wat je tegen jezelf zegt op zulke momenten bij andere paarden. Of wat je tegen de eigenaar zou zeggen van die paaren op dat moment.
Ik denk dat je heel goed hebt gehandeld door de laatste keer dan maar lekker het bos in te gaan. Niet er te lang in blijven hangen als het niet lekker gaat. Ik probeer het zo ook te doen, als het een dag niet lekker gaat, gewoon nog afsluiten met iets wat ze zeker leuk vindt, en de volgende keer beter. Dat betekent wel inderdaad dat schema's en doelen een beetje flexibel benaderd moeten worden. En het lukt me ook niet altijd om het erbij te laten en er niet meer aan te denken. Ik denk ook gauw, wat deed ik anders, heb ik iets niet goed gedan, welke omstandigheden zijn anders? Daarna zeg ik weer tegen mezelf; ik kom er toch niet achter, ik ga er maar van uit dat een paard ook van moment tot moment kan verschillen, en de volgende keer beter.
Ik denk trouwens dat je je over fysiek ongemak met die 5 minuten rechtrichten echt geen zorgen hoeft te maken. 1) Überhaupt al niet, dat is echt geen hele grote belasting en 2) ook niet omdat in galop door het bos kennelijk nog prima gaat, dat zegt ook wat, maar 3) helemaal al niet omdat jij echt wel rekening met je paard houdt.