crosmuller schreef:Voor mensen die het interessant vinden, ik heb de vraag over het aantal minuten rechtrichten ook gesteld aan de fysio ( steffi van de laarse), ik heb gevraagd of 3 keer per week 15 minuten genoeg was. Ze zegt van wel, en ze zegt ook dat je beter vaak kort kan trainen dan weinig en lang. Dus misschien kan ik beter dagelijks 5 a 10 minuutjes trainen dan 3 keer per week 15. Dan moet ik het voor of na het buitenrijden doen, dat kan ook wel. Of tijdens de uitgebreide clickersessies 10 minuten, en op de buitenrij dagen 5 minuutjes..
Nou ja het lijkt me een haalbaar doel.
crosmuller schreef:Update: mijn instructrice zegt minimaal een kwartier rechtrichten
Zo zie je maar, weer iedereen heeft weer net een andere invalshoek. Ik vind het wel interessant dat je de antwoorden hebt geplaatst. Ik hou het zelf ook kort omdat ik nu geen les er meer in heb en zelf niet kan beoordelen of ik er te lang mee bezig ben.
Ga je dan liever voor het buitenrijden of er na trainen of ga je het afwisselen? Ik kan me voorstellen dat het gemakkelijker is als je paard is opgewarmd.
@Amable: leuk dat freeshapend de bak door. Kyra trekt ook altijd heel erg naar de uitgang als ik haar bv los laat.
crosmuller schreef:liljebo schreef:ps het langzaam lopen is hier niet zo effectief. (kan aan mij liggen)
Ik wordt nu toch wel bijzonder nieuwsgierig of het voor Myrtle wel werkt ...
@Algemeen: de tip van langzamer lopen ga ik nu niet uitproberen omdat het tempo van Kyra op zich goed is. Soms denk ik dat ik nog steeds teveel verwacht van haar. Ik reed vroeger veel op die snelle kleine pony's (kleine stapjes, dus lijtk snel) en als ik op een paard reed voelde het voor mij altijd alsof ik in slow motion reed. Misschien zit ik nog teveel in dat gevoel. Op film ziet het er niet dodelijk sloom meer uit.
Op zich is de gedachte van "omgekeerde psychologie" in de paardenwereld al heel oud natuurlijk. Nu (na jaren clickeren) zie ik toch wel verschil tussen het paard 'dwingen' eerst het tegenovergestelde te doen of opzetten voor succes.
------
Gisteren heb ik wat HA oefeningen getraind. Zaterdag doe ik weer mee met een open competitie.
Het achterwaarts over een balk zonder aan te raken gaat wel steeds beter. In het begin raakte ze zowel voorwaarts als achterwaarts met 4 benen de balk. Ik probeer nu heel bewust haar te laten stappen en aan te geven wanneer ze het goed doet. Ik gebruik ook een verbaal commando nu, per been.
Hebben jullie nog tips hiervoor?