Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:18

Danielle, ja mensen wennen wel aan apart paardenvolk. Hier in de omgeving kijkt ook al niemand meer op van de maffe dingen die ik doe. Leuk toch. Zeker als er interesse ontstaat.
Voorkomt ook uitleg, zoals CM het al voor zich ziet :)

Zal even duren voordat de prof. filmpjes komen. hihi. Ben al blij als ik haar leuk kan activeren, voor afwisseling en een betere conditie kan zorgen, zodat ze straks voor de wagen kan. (of in de winter voor het sleetje )
Idd doe ik het met hälga om die reden ook niet. Sil is ijverig, mits het in stap gebeurt en kort gehouden wordt en dat is dus een teken dat ze die uitdaging leuk vindt. Anders deed ik het ook niet met haar.
Maar Hälga mag zich tot bejaardengym beperken. Ze is door mensen in de soep gereden en dit is wel het minste dat ik voor haar kan doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:21

liljebo schreef:
Danielle, ja mensen wennen wel aan apart paardenvolk. Hier in de omgeving kijkt ook al niemand meer op van de maffe dingen die ik doe. Leuk toch. Zeker als er interesse ontstaat.
Voorkomt ook uitleg, zoals CM het al voor zich ziet :)

Zal even duren voordat de prof. filmpjes komen. hihi. Ben al blij als ik haar leuk kan activeren, voor afwisseling en een betere conditie kan zorgen, zodat ze straks voor de wagen kan. (of in de winter voor het sleetje )
Idd doe ik het met hälga om die reden ook niet. Sil is ijverig, mits het in stap gebeurt en kort gehouden wordt en dat is dus een teken dat ze die uitdaging leuk vindt. Anders deed ik het ook niet met haar.
Maar Hälga mag zich tot bejaardengym beperken. Ze is door mensen in de soep gereden en dit is wel het minste dat ik voor haar kan doen.

Je paarden boffen maar met jou :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:24

Ja ik krijg 7-9 ook lesje van Daniëlle *\o/*

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:13

Jongens, ik hou jullie niet bij! Probeer wel alles te lezen. :-)
Het extreem langzaam laten lopen doet mij denken aan methodes die ik wel bij Amerikaanse trainers heb gezien: O, jij wil je hoofd hoog houden - dan zal ik je hoofd nog wat hoger duwen. Reactie: paard laat hoofd zakken. Ik weet niet helemaal zeker wat ik er van vind; je maakt het namelijk eerst onprettig voor ze om het gewenste gedrag/houding te krijgen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:06

Update: mijn instructrice zegt minimaal een kwartier rechtrichten

@nimue dat klinkt inderdaad niet zo vriendelijk, maar ik neem aan dat shawna bedoelt dat je heel langzaam je paard achter jezelf of een target aan laat lopen. Dat vind ik toch al vriendelijker dan een hoofd omhoog duwen.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:35

CM: ben ik met je eens hoor! Ik vraag me alleen af of je dan het gewenste effect krijgt :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:39

nimue2010 schreef:
CM: ben ik met je eens hoor! Ik vraag me alleen af of je dan het gewenste effect krijgt :-)

Ik zal het eens proberen binnenkort, ben nieuwsgierig geworden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:42

CM misschien bof ik gewoon met mijn paarden; ze zijn heel lief en geduldig.
Ik vind trouwens een kwartiertje best wel lang voor rek en strekoefeningen, maar ik ben geen instructrice en wellicht te voorzichtig. Ik neem aan dat Myrthe prima kan laten zien wat te kort of te lang is.
Ik ben benieuwd hoe jou experiment met langzaam lopen gaat.

Visitor: leuk leuk. Heb ik ook gehad. Was echt leuk

Nimue... voorbeeld van die amerikanen lijkt mij niet zo lekker nee. Zou ook niet mijn ding zijn.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:55

@lj ja dat natuurlijk ook, het een sluit het ander niet uit. Ze zijn vast superlief :).

Nou ja volgens steffi was kort en vaak ook goed, ik kijk wel. Gewoon elke dag even meenemen en soms wat intensiever (kwartier). Ik zal het toch ook een beetje op moeten bouwen qua duur want ik wil de motivatie die ze nu heeft graag vasthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:33

crosmuller schreef:
Voor mensen die het interessant vinden, ik heb de vraag over het aantal minuten rechtrichten ook gesteld aan de fysio ( steffi van de laarse), ik heb gevraagd of 3 keer per week 15 minuten genoeg was. Ze zegt van wel, en ze zegt ook dat je beter vaak kort kan trainen dan weinig en lang. Dus misschien kan ik beter dagelijks 5 a 10 minuutjes trainen dan 3 keer per week 15. Dan moet ik het voor of na het buitenrijden doen, dat kan ook wel. Of tijdens de uitgebreide clickersessies 10 minuten, en op de buitenrij dagen 5 minuutjes..

Zeker interessant, en leuk dat je het hier even geplaatst hebt!
Ik wist ook dat het maar heel kort & weinig was, maar het is altijd fijn om het precies te weten van een fysio. Goed om daar zelf ook weer eens beter op te letten.
Zelf vind ik 5x per week 10 minuten trouwens al wel weer wat veel klinken? Ik vind het idee van rustdagen tussen trainingselementen (dus niet per se trainingen) altijd wel prettig, voor het geval dat er toch per ongeluk iets wat overbelast is. En het voorkomt ook sleur, want als ik vijf dagen in de week met rechtrichten aan zou komen bij de pony's, dan zou dat feestje snel voorbij zijn. Daar kan dan geen wortel meer tegenop. :')

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:59

xyzutu2 schreef:
Zeker interessant, en leuk dat je het hier even geplaatst hebt!
Ik wist ook dat het maar heel kort & weinig was, maar het is altijd fijn om het precies te weten van een fysio. Goed om daar zelf ook weer eens beter op te letten.

Dat advies is dan wel specifiek voor mijn paard en is voor onderhoud, niet verbetering. Maar je kan er natuurlijk wel wat algemene conclusies uit trekken.
xyzutu2 schreef:
Zelf vind ik 5x per week 10 minuten trouwens al wel weer wat veel klinken? Ik vind het idee van rustdagen tussen trainingselementen (dus niet per se trainingen) altijd wel prettig, voor het geval dat er toch per ongeluk iets wat overbelast is. En het voorkomt ook sleur, want als ik vijf dagen in de week met rechtrichten aan zou komen bij de pony's, dan zou dat feestje snel voorbij zijn. Daar kan dan geen wortel meer tegenop. :')

Hmm als het jou niet lukt dan lukt het mij zeker niet...

Je brengt me aan het twijfelen over mijn planning, maar ik zal het zelf maar eens gaan uitproberen en dan hoor ik wel van Myrtle wat ze ervan vindt :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:38

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik dan zelf gewoon tegen de grenzen van mijn 'leuk-maak-vaardigheden' loop hoor. ;) Ik vind dingen al snel saai en dan wordt het steeds moeilijk om nog even vaak & enthousiast te belonen, met als resultaat dat de pony het ook minder leuk begint te vinden wat dan weer zo'n heerlijke negatieve spiraal wordt... :o
Ik ben daardoor automatisch meer van de chaotische 'we zien wel wat de dag brengt' training met vaak wel 1 of 2 elementen die ik per se (daar gaan we alweer :') ) wil proberen, maar in de rest zit niet echt een duidelijke lijn. Dus ik ben ook niet per se het beste voorbeeld. :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:12

crosmuller schreef:
Voor mensen die het interessant vinden, ik heb de vraag over het aantal minuten rechtrichten ook gesteld aan de fysio ( steffi van de laarse), ik heb gevraagd of 3 keer per week 15 minuten genoeg was. Ze zegt van wel, en ze zegt ook dat je beter vaak kort kan trainen dan weinig en lang. Dus misschien kan ik beter dagelijks 5 a 10 minuutjes trainen dan 3 keer per week 15. Dan moet ik het voor of na het buitenrijden doen, dat kan ook wel. Of tijdens de uitgebreide clickersessies 10 minuten, en op de buitenrij dagen 5 minuutjes..

Nou ja het lijkt me een haalbaar doel.

crosmuller schreef:
Update: mijn instructrice zegt minimaal een kwartier rechtrichten

Zo zie je maar, weer iedereen heeft weer net een andere invalshoek. Ik vind het wel interessant dat je de antwoorden hebt geplaatst. Ik hou het zelf ook kort omdat ik nu geen les er meer in heb en zelf niet kan beoordelen of ik er te lang mee bezig ben.

Ga je dan liever voor het buitenrijden of er na trainen of ga je het afwisselen? Ik kan me voorstellen dat het gemakkelijker is als je paard is opgewarmd.

@Amable: leuk dat freeshapend de bak door. Kyra trekt ook altijd heel erg naar de uitgang als ik haar bv los laat.

crosmuller schreef:
liljebo schreef:
ps het langzaam lopen is hier niet zo effectief. (kan aan mij liggen)

Ik wordt nu toch wel bijzonder nieuwsgierig of het voor Myrtle wel werkt ...

@Algemeen: de tip van langzamer lopen ga ik nu niet uitproberen omdat het tempo van Kyra op zich goed is. Soms denk ik dat ik nog steeds teveel verwacht van haar. Ik reed vroeger veel op die snelle kleine pony's (kleine stapjes, dus lijtk snel) en als ik op een paard reed voelde het voor mij altijd alsof ik in slow motion reed. Misschien zit ik nog teveel in dat gevoel. Op film ziet het er niet dodelijk sloom meer uit.

Op zich is de gedachte van "omgekeerde psychologie" in de paardenwereld al heel oud natuurlijk. Nu (na jaren clickeren) zie ik toch wel verschil tussen het paard 'dwingen' eerst het tegenovergestelde te doen of opzetten voor succes.

------
Gisteren heb ik wat HA oefeningen getraind. Zaterdag doe ik weer mee met een open competitie.
Het achterwaarts over een balk zonder aan te raken gaat wel steeds beter. In het begin raakte ze zowel voorwaarts als achterwaarts met 4 benen de balk. Ik probeer nu heel bewust haar te laten stappen en aan te geven wanneer ze het goed doet. Ik gebruik ook een verbaal commando nu, per been.

Hebben jullie nog tips hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:19

Misschien niet helemaal een clickertip omdat je daar de oefeningen vaak makkelijker maakt, maar misschien werkt het ook om de oefening juist moeilijker/uitdagender te maken? Dus niet steeds 1 balkje te gebruiken, maar ook bv eens 2 naast elkaar, of een torentje van 3 (2 onder, 1 erbovenop)? Dan leert ze dat ze echt naar het obstakel moet kijken omdat dat niet altijd standaard hetzelfde is en gewoon op de automatische piloot overwonnen ;) kan worden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:21

Ik heb al wel veel afgewisseld met dezelfde balk: zijwaarts erover, eerst voorwaarts, dan achterwaarts of naar de balk toe lopen-omdraaien- en dan achterwaarts, alleen voorwaarts erover, 1, 2, 3 of 4 voeten en meer variaties.

Dit is wel een goede tip, xyzutu2. Ik was gister ook met cavaletti in de weer, maar die vond ik te hoog om achterwaarts te vragen, maar een stapeltje maken is een heel fijne tip. Ga ik uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:41

Even korte reactie van deze kant uit, zag dat het nog even over de filmpjes ging en de vraag of ik mij kon vinden in LP in die filmpjes. Maar dat is dus (inderdaad) niet zo .. Op de manier waarop zij het doet vindt ik het niks, denk ook niet dat het het geschikt moment is want zelfs LB(I) paarden kunnen moeite hebben als ze ineens in handen van iemand anders komen .. En dat vind ik soms wel spijtig, dat mensen soms vervallen in "mijn paard is LBI, of iets anders, en is dit altijd", maar dat is dus niet zo .. Het maakt het wel makkelijker als het wel zo is, maar het kan echt zo snel veranderen, en dan kan zelfs een zelfzeker paard onzeker of zelfs bang worden.

Verder zag ik wat over de yoyo en circling en daar ben ik het op zich ook wel mee eens :j De circling is echt een stom spel :+ maar langs de andere kant kan ik er ook wel het voordeel van inzien: je paard de verantwoordelijkheid geven dezelfde richting & dezelfde gang te volgen totdat jij iets anders zegt, of je nu kijkt naar je paard of niet. MAAR: dit kan volgens mij ook wel op een andere manier, ik heb AK dit ook zien doen op haar DVD's en dat dus met clickeren opgebouwd, en ik ga kijken of dat niet beter werkt voor ons (in de toekomst dan, want nu eerst ga ik het vooral bij kleine dingen & korte stukjes houden). Dus het doel & de bedoeling op zich kan ik me wel in vinden bij Parelli, maar de manier om daar te komen niet altijd .. En toch haal ik er heel veel uit .. op de 1 of andere manier .. En dingen verbeteren ook echt wel .. Het filmpje van mij is doodsaai (I know :P) maar hij loopt wel zelfstandig een rondje (weliswaar op zijn tempo) en dat was even geleden echt niet waar, dan stopte hij steevast na 2 passen.. Heb er niet specifiek op geoefend maar ik merk wel dat als onze connectie goed is dat zo'n dingen ook een stuk makkelijker gaan .. Dus iets levert het wel op ;)

De rest moet ik nog eens opnieuw lezen, heb ik wel gedaan maar ben het alweer allemaal kwijt :o
Ben nog steeds niet in orde, vandaag weer naar de dokter geweest en morgen bloed prikken, misschien komt daar wat uit .. Verder is [***] ook niet in orde, oog ziet er echt slecht uit ;( dus morgen komt de DA weer eens op bezoek .. Moet morgen ook nog naar een boer voor voordroog, hoop echt dat het beetje kwaliteit is want anders kan ik daar in allerijl nog naar op zoek (lang verhaal) en dat is nu echt niet het moment -O- Dus ja, ik ben een beetje afwezig.. sorry..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:07

Sterkte met alles sabine en beterschap

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:34

Beterschap Sabine, en ook voor Boke.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:39

Ja, sterkte voor jullie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:47

Dank jullie :)
Krijg ik nog net een topic onder mijn ogen waar ik echt van geschrokken ben.. Iemand die ook een blinde Appaloosa had, zij had zo'n band met dat dier, was echt een soort voorbeeld voor mij (ook via pb contact met haar gehad over praktische dingen) en dan lees je ineens het topic, van de ene minuut op de andere is ze haar paard kwijt .. Been gebroken, alles weg ... Ik heb daar zelf zo'n schrik voor hé. Het kan bij elk paard gebeuren, maar toch. Dat [***] blind is is in principe niet zo'n probleem, hij lijkt daar wel vrede mee te hebben. Maar ik heb zo'n schrik dat er iets gebeurd en dat hij door de omheining gaat, of iets anders, en dan ... Moet er niet aan denken -O- Een gewoon paard redt zich in principe wel als die uit de weide komt, maar [***] .. brrrrr...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:20

Sabina, er kan altijd iets gebeuren. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op dat ik bang ben dat bv silja met gek doen haar pees achter doorsnijdt (is een risico vanwege de woekering) waardoor ik eigenlijk Hälga niet meer uit de wei durf te halen en als ik even een van de paarden niet zie, schrik ik ook. Maar ik probeer mijzelf dan even toe te spreken dat het zinloos is om bang te worden voor de dingen die kunnen gebeuren. Of zoals de ouden zeggen... men lijdt het meest door het lijden met vreest. :)
Ik hoop dat zowel Boke als jij heel snel opknappen.
(voor de rest kan ik mij wel vinden in wat je zegt en denk ik dat we allemaal best redelijk op dezelfde lijn zitten)

Cm, ik denk idd dat je vooral naar myrthe moet kijken, Zij zal wel aangeven wat haalbaar is en wat niet. Zal voor ieder paard anders zijn. (hier zijn de verschillen ook enorm tussen wat ze leuk vinden en niet)

HL , leuk, agility competitie. Misschien kun je ook alleen belonen voor de keren dat ze de balk niet raakt ? (maar dat doe je misschien al) Verder goede tip van mirjam.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:38

@Liljebo: ik click wissel af. In het begin clickte ik voor elk been afzonderlijk dat zonder te raken over de balk ging. Dat maakte dat ze het ging snappen. Soms wissel ik af met clicken voor 2 benen die goed gaan en daarna click ik weer voor 1 been. Ik wissel ook voorwaarts/achterwaarts af met aanlopen, draaien en achterwaarts, voorwaarts. Ik denk dat ik misschien ook enkel voorwaarts en enkel achterwaarts moet oefenen, maar de verleiding is groot als het goed gaat. ;)

Het clicken verstoort de flow en de kans op een balk aantikken na een click lijkt groter. Ik denk dat dit te maken heeft dat ze afgeleid is (door click en eten) en dan niet meer precies weet waar de balk zich exact bevindt. En daardoor aantikt.

Ik ben dus een beetje aan het experimenteren. In plaats van de clicken voor het 1e goede been zeg ik ook wel "Good!" en click dan voor het 2e been dat er goed overheen gaat. Het woord "Good!" reïnforce ik regelmatig met voer, maar betekent niet altijd voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:54

I know liljebo :j Er kan altijd wat gebeuren, maar het is toch een beetje mijn zorgenkindje zeg maar. Al moet ik zeggen dat hij het echt super doet. Vandaag ook weer met de DA, die kan hem gewoon benaderen, even aaien, spuit in de hals .. En hij reageert gewoon totaal niet, staat helemaal ontspannen (dus ook niet bevroren bang ofzo) en vind alles wel prima.

Hij is verder ook gewoon enorm slim .. Gisteren was ik bezig met de stal uit te mesten en de kruiwagen stond voor de stal, beetje onhandig van mij maar normaal komt hij op zo'n momenten niet de stal in (we hebben zo'n beetje ons ritueel zeg maar). Gisteren kwam hij wel kijken dus ik zeg dat hij voorzichtig moet zijn. Had vooral bang voor het moment dat hij weer weg zou gaan, als hij zou draaien zou hij zeker tegen die kruiwagen botsen, hij stond echt stom geparkeerd :+ [***] blijft eventjes staan en besluit dan weer te gaan .. stapje voor stapje achteruit .. Is niet eens bij de kruiwagen in de buurt gekomen. Slim paard :D

Het gaat over balken aantikken blijkbaar, morgen eens de eerdere reacties doorlezen, is ook iets waarvan ik afvraag hoe ik dat het beste kan aanpakken :Y)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:42

Men wat zijn jullie goed bezig!
Allemaal slimme plannen en lekker bezig met uitvoeren. :D
En ik maar op vakantie zijn. :P

Alle dingen die hier worden gezegd, maken me er wel goed bewust van hoeveel ik wel niet kan verbeteren tijdens het trainen. Ik ga ook aan de trainingsplannen, anders overzie ik het niet meer en ik wil gerichter specifieke oefeningen verbeteren.

Af en toe pak ik met Swa ook wel eens een balkje of een hindernisje. Hij vind het springen super, balkjes lopen wat minder en daarbij stoot hij er regelmatig eentje aan. Het is wel een eye-opener voor mij om te lezen dat HL ook heeft beloond per voet die er goed overheen ging. Nog even voor de duidelijkheid, je beloont dan dus op het moment dat je paard er met 1 voet goed overheen is, en daarna ga je weer verder met de andere voeten over de balk toch? Dus je clickte niet bij 1 voet er goed overheen en pas belonen als je paard er helemaal overheen was?

Wat misschien nog een leuk idee is voor de balkjes, is om er overheen te rennen. Swa ziet dat in elk geval wel als een hindernis en springt er dan enthousiast overheen. Voila, balkje niet aangeraakt. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:26

Ja, ik "click en voer" per voet. Ik oefen dit omdat dit een horse agility oefening is. Ik heb zaterdag competitie, dus ik was weer even aan het oefenen.

Meestal moet je in HA dus in stap voorwaarts/voorwaarts en achterwaarts of achterwaarts over een balk heen stappen. Volle punten kun je alleen krijgen al je paard de balk helemaal niet aanraakt.