Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:21

Fijn om te lezen die laatste verslagen, iedereen is zo goed en gemotiveerd bezig :D En fijn dat we ook allemaal zowat tegen dezelfde dingen oplopen, is toch een teken dat het "erbij hoort" en we kunnen elkaar helpen op dat gebied :Y)

Hier is trouwens het eerste boek van AK aangekomen (clickertraining for your horse), kon ik toevallig 2e hands kopen van iemand *\o/* Heb er eens snel doorheen gebladerd, lijkt meer theoretisch te zijn en ook te gaan over doelen stellen en dergelijke, dus misschien net wat ik nodig heb op dit moment :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:26

Ik ben ook erg benieuwd naar wat je AR instructrice zegt over hoelang je zijgangen moet gebruiken voor het nut heeft. Volgens mij begon dat inderdaad al bij iets van vijf minuten - en dat hoeven dan ook geen compacte blokken van vijf minuten alleen maar pootje over te zijn. Beter niet, lijkt mij, want dan vergroot je de kans op overbelasting weer.

Bij squashen trek je bijvoorbeeld ook allemaal korte, felle sprintjes, een half uur lang, maar dat kun je niet samenvatten als een felle sprint van tien minuten lang. :D Nou ja, je kunt het wel proberen, maar volgens mij ga je dan dood. ;)

En zijgangen zijn ook echt niet alleen maar gezond; de achterhand van een paard is bijvoorbeeld niet gebouwd op zijwaarts openklappen, waardoor dat extreme zijwaarts zoals Dominique Barbier het bv op een volte doet juist slecht is voor het bekken. Paardenbenen zijn nou eenmaal gebouwd op voorwaarts, dus zijwaarts zou ik ook altijd weer afwisselen met vooruit bewegen en andere oefeningen zodat de spieren en pezen in achter/voorhand weer kunnen herstellen van deze minder gewone belasting.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:17

@xyzutu2 lijkt me ook niet dat het achter elkaar moet, afwisseling met andere oefeningen lijkt me geen probleem. Ook voor de motivatie lijkt me afwisseling belangrijk. Overbelasten is niet echt aan de orde, ik vraag niet extreem veel buiging en al helemaal geen verzameling. Ik denk ook niet dat ik al goed genoeg train om mijn paard te overvragen. Maar wel goed dat je het noemt natuurlijk.

Volgens jou vanaf 5 minuten, dan zou ik al best goed bezig zijn. Ik laat wel weten wat mijn instructrice zegt.

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:36

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:57

Visitor schreef:
Ik ben trouwens niet bezig met schouderbinnenwaarts in draf at liberty hoor

Mijn inspiratie kwam hier vandaan:
Visitor schreef:
Doelen maken is ook een kunst. Ik heb één doel nu na dag 1 al gehaald van deze maand, namelijk 3 rondjes in draf met hoofd laag los om mij heen. :+ Vier rondjes lukte ook.

Ik was met schouderbinnenwaarts aan de hand bezig toen ik dacht: even kijken of het ook at liberty wil. Ook al heb ik geen targetstick bij de hand, zoals xyzutu2 als tip had. Ik da dat ook nog uitproberen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:48

crosmuller schreef:
Ik vond weer eens een linkje, HL dit lijkt op jouw oefening.. toeval? canada is wel groot natuurlijk http://www.horse-canada.com/the-pony-fa ... es-part-2/

Geen toeval.

Het idee van mat tot mat te gaan om activiteit te belonen heb ik van The Pony Fairy (Monty Gwynne), de enige Canadese door Alexandra Kurland geaccrediteerde clicker trainer. Mijn clickermaatje kent haar weer persoonlijk en ik hoop dat ik haar nog eens kan ontmoeten. Ze haalt binnenkort ook Ylvy Vos naar Canada voor een Academische Rijkunst/Bent Branderup methode clinic. Ze woont 400 km verderop, helaas.

Maar ik heb haar op facebook en we schrijven allebei over clicker training en ze had vorige week een link naar deze blogpost van haar gedaan. Dus toen schreef ik dat ik dit ook ging uitproberen.
----
Ik heb ook de filmpjes die [***] plaatste bekeken. Ik moet zeggen dat ik er toch akelig van wordt, van de manier waarop Linda Parelli dit aanpakt. Wat mij ook erg stoort is dat het een show is waarbij zij de lachers op de hand heeft ten koste van het paard. "Haha wat grappig, het paard wordt ineens aangevallen met de stick, wat een sloom paard" zoiets zegt ze (het geluid is erg slecht) en iedereen maar lachen. Het publiek wordt op deze manier niet erg wetenschappelijk voorgelicht over het gedrag van het paard. De aandacht gaat telkens naar LP in plaats van dat ze het publiek leert het paard te lezen.

Ja, het paard leert dat er een consequentie aan langzaam lopen zit: aanval/uitval met de stick. Het paard wordt bang gemaakt en gaat inderdaad sneller lopen. Zelf kies ik liever niet voor deze aanpak. Helemaal niet omdat ik denk dat Kyra zo in haar vluchtgedrag zal schieten en het zou ten koste gaan van haar vertrouwen in mij. Iets wat ik echt koester.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:59

Aha ik dacht al, en ylvie ken ik daar heb ik vroeger bij gelest! Ben bij neeske van silfhout gaan lessen vanwege een verhuizing van stal, ze zijn allebei goed. Grappig om je (ex) instructrice zo carriere zien maken :).

Ik heb het filmpje nog niet gekeken (sorry sabine), interessante artikelen en filmpjes zet ik vaak in de wachtrij voor later. Wat je daar beschrijft HL doet me denken aan een parelli demo die ik zag, ook een populaire trainer die de lachers op zijn hand had, maar paard zag er niet zo blij uit.

Edit: ik moet dit even nuanceren, bij ons op stal komt ook een parelli trainer en dat is een aardige kerel die goed kan trainen. En heb hem niet kunnen betrappen op iets wat ik echt niet vind kunnen. Dus ik heb naar aanleiding van die demo niet alle parelli trainers op een hoop gegooid.

Edit edit, even het filmpje gekeken. Ik dacht eerst "het valt toch wel mee?", maar daarna neemt linda het over en ja ben het met je eens ziet er niet prettig uit. Ik kan het commentaar niet verstaan, maar dat het paard sneller gaat lopen door hem eerst langzaam te laten lopen zie ik niet terug sabine. Ze laat hem sneller lopen door van fase 1 naar fase 4 (denk ik?) te gaan. Heeft niets te maken met de tips van shawna karrasch in elk geval.

Nu ga ik ook vermenselijken denk ik maar halverwege het filmpje loopt de eigenaar (?) weg en het paard kijkt hem na met zo'n blik van "help waar ga je naartoe". Heel schattig. Myrtle kijkt ook altijd zo als ik even wegloop (behalve in de wei bij haar vriendjes, dan ben ik uiteraard niet zo belangrijk ;) ).
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 21-08-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:21

O, ik had de filmpjes gemist, ga ik later eens kijken. Maar ik begrijp wat jullie bedoelen, daar hou ik ook niet van en heb dat ook al vaker gezien (live en in filmpjes).
HL, ach so, mooi dat ik je kon inspireren ;) en goed dat het lukte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:25

Had inderdaad vermeld dat (spijtig genoeg) in de filmpjes Linda op een bepaald moment overneemt en dan een andere techniek toepast. Dus dat heeft inderdaad niks meer te maken met het langzamer laten lopen.. Of die techniek van Linda al dan niet een goede techniek is is iets wat ieder voor zich moet uitmaken. Je moet ook weten wanneer je het kan doen, het is niet iets wat je standaard bij elk paard op elk moment doet (alsjeblieft niet, want dat zorgt inderdaad voor bange & vluchtende paarden). Jammer genoeg wordt er ook weinig uitleg bij gegeven en is het moeilijk te verstaan wat zij allemaal zegt. Maar ik wil nog even mijn eigen ervaring daarover vertellen:
Als je een LBI hebt dan is het een zaak om deze geïnteresseerd te krijgen in jouw, en daarna ook gevoeliger/sneller krijgen op de hulpen. Je moet op geen enkel moment met een LBI beginnen met hetgeen Linda in het filmpje doet, dat gaat ook totaal niet werken. Maar als je er eerst voor zorgt dat je connectie hebt, de aandacht van het paard, en je past dan deze techniek toe, dan werkt het wel. En als je het goed doet zorgt het helemaal niet voor bange paarden. Persoonlijk denk ik ook dat het iets is wat je enkel bij LBI-paarden kan toepassen, en dan ook nog eens op het juiste moment. Bij de andere horsenalities gaat dit gewoon niet werken, en doe je het bij een LBI op het verkeerde moment dan had je het ook beter niet kunnen doen. Ik ben er zelf wel eens mee bezig geweest met [***], en als ik het op het juiste moment doe dan reageert hij er echt heel fijn op, en gaat hij echt vlot reageren, zonder boos te zijn. Doe ik het op het verkeerde moment echter, dan merk ik dat ook wel meteen :+ Ik heb volgens mij nog een recent filmpje waar ik met deze techniek werk, eens kijken of ik dat even kan opsnorren ;)

Beide filmpjes beginnen wel met het langzamer laten lopen van het paard. De stukjes waar de eigenaar het nog zelf doet. Is maar kort en op zich weinig uit te halen, maar je merkt wel zeker bij 1 filmpje dat naar het einde toe de eigenaar het paard zelfs niet meer langzamer krijgt, terwijl die in het begin echt voetje voor voetje ging .. Dat merk ik bij [***] ook, in het begin gaat alles hééél langzaam, maar als ik daar op inspeel (en niet door hem sneller te pushen maar door te zeggen "jij wil langzaam? Ok, dan gaan we nog langzamer" ) dan heeft hij even later echt iets van "joh, ik kan best wel gewoon lopen hoor, kijk maar", en dan moet ik zelfs werken op de rem, want dan houdt hij zelfs niet meer meteen halt zodra ik dat vraag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:47

Hier is mijn filmpje .. Dit is een stukje uit een geheel, heb echt even dat specifieke eruit gehaald..
http://www.youtube.com/watch?v=61t9NQvg ... e=youtu.be

Wat ik doe, als ik het gebruik, is echt een bepaald punt "taggen". Dus mijn focus en energie richten op 1 punt, en dat punt ligt standaard een héél stuk achter hem. Het lijkt onnozel, maar je ziet ook dat het wel werkt .. Ok, hij gaat niet ineens vlot aandraven en doordraven, maar hij draaft wel al 3 passen zonder boos te zijn, en dat is al heel wat :Y)

Ik doe dus niet zoals Linda een punt uitzoeken wat op of vlak achter het paard ligt (waardoor ik hem raak als hij niet snel genoeg weg is). Dit werkt bij [***] niet, enige wat je dan krijgt is een heel boze pony. Dankzij mijn Parelli-instructeur heb ik ontdekt wat het probleem eigenlijk was (of ja, hij heeft dat ontdekt :Y) Hij heeft een tijdje met [***] gespeeld en bewonderde mij dat ik met zo'n pony moest werken :') .. maar hij vond 'm ook wel interessant en heeft dan uiteindelijk ontdekt dat je gewoon niet in de buurt van zijn kont moet komen als je dingen van hem wil ..) en sinds toen gaat het ook een stuk beter.

Ik gebruik het ook wel eens om te laten vertrekken met energie, maar denk niet dat ik dat op film heb staan. Maar dan zoek ik dus een plaats uit richting schouder, alleen zorg ik ervoor dat hij ver genoeg op de volte staat, en die plaats een stuk voor zijn schouder is .. Dus ik richt nooit op hem en raak hem dan ook nooit (tenzij hij ineens de andere kant uit zou lopen als ik volledig gefocussed op dat ene punt ben :+ Maar dat heb ik nog niet meegemaakt :Y) ).

En verder gebruik ik die dingen niet altijd of standaard, sowieso zit het cirkelwerk er niet standaard in omdat dit niet zo werkt voor ons .. Maar heb wel weer nieuwe inspiratie en ideeën om dat misschien in de toekomst toch wel te laten werken :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:16

@[***] ik kan niet zo goed uit je reactie halen of je het nu eens bent met de beslissing van LP om met dit paard (van het filmpje) op dit moment de carrotstick zo te gebruiken (ik gok van niet ?). Maar ik zie daar dus wel degelijk vluchtgedrag. Het paard raakt niet in paniek, daar is hij blijkbaar het type niet voor. Maar hij vlucht wel. Dat lijkt me niet de bedoeling van training. Ik vind hem verder door de hele sessie heen onzeker overkomen.

Ik denk dat zoiets heel bedrieglijk kan zijn bij een flegmatiek paard. Ze reageren dan niet heel heftig, dus je denkt al snel dat het wel meevalt. Maar je weet niet wat er in het koppie gebeurt. Mijn paard lijkt in haar gedrag op het paard uit het filmpje. Ze is ook wat traag in haar reacties, en ja dat is zeker een groot stuk energie zuinigheid (evolutionair gezien heel verstandig). Maar als ze bang is of onzeker is haar eerste reactie ook stilstaan.

Goed back on (clicker) topic. Net als bij de tip van Shawna laat de cowboy uit het filmpje zijn paard trager lopen. Maar wat Shawna denk ik bedoelt is dat je A) het paard trager laat lopen zodat hij het eigenlijk niet meer zo leuk vindt, maar B) dat je ook een beloningsmoment creëert. Ze laat hem zo traag stappen dat hij wel moet versnellen en dan heb je een klikbaar moment. Opzetten voor succes dus. Je zet de situatie op dat je paard bijna niet anders kan doen dan wat jij wilt, en dan kun je klikken. Iedereen blij.

Goed we hebben al gehoord dat het niet bij elk paard werkt :), maar ja dat hou je altijd he. Ik heb de tip zelf trouwens nog niet geprobeerd (de clickerfocus deze week was variabel belonen, niet "voorwaarts" :D ). Het gaat nu net lekker met het voorwaarts, dus het hoeft nu even niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:27

Ik had de filmpjes ook niet echt bekeken, maar ik ken volgens mij al tachtig procent of zo van het filmmateriaal van de parellies, gezien ik het ook een paar jaar heb gedaan en lid ben geweest van de savvyclub en alle dvd's had.
Eerlijk gezegd ben ik nooit weg geweest van linda. Maar dat is wellicht persoonlijk.
Ik ken eigenlijk parellitrainers die ik liever zie trainen dan de parellies (en linda in het bijzonder) zelf.
Nathalie lagasse bv vind ik wel leuk werken (ken haar verder niet life, maar wat ik ervan heb gezien). Zij werkt overigens ook met voerbeloning.

Twee dingen van parelli heb ik mij nooit in kunnen vinden. Een ervan is de yoyo, waarbij het zwiepen met het touw dusver wordt opgevoerd dat het paard gedwongen wordt om achterwaarts te gaan en dat met opgeheven hoofd doet, wat nooit goed kan zijn voor de rug. Daarvan had ik al meteen zoiets ... dat kan ook anders.
Het tweede is circling game, waarbij je als een paal in het midden blijft staan en het paard om je heen moet stappen/draven/galopperen onder dreiging van... als je niet zelf doorloopt, pak ik de stick. Ik bedoel... het wordt allemaal aardig gebracht, maar dat is wel het punt... het is simpelweg de dreiging van 'straf' als het paard terugvalt in tempo
Niet helemaal terecht vind ik, want het kan nooit leuk zijn voor een paard om om je heen te rennen, terwijl baaslief voor lantaarn staat te studeren (om meteen het laten zien van de saaiheid door het paard te kop in te drukken)
Heb ook het filmpje gekeken sabine, maar eerlijk gezegd kan het mij niet zo charmeren.
Dan heb ik persoonlijk veel meer met de manier van longeren waarbij gewoon actief wordt gewerkt MET het paard.
Dan vind ik haar manier van werken fijner
http://www.youtube.com/watch?v=OkjktngffJY

of dit
http://www.youtube.com/watch?v=FQ-7J7ilva4

Desnoods Hemflings manier

Gewoon omdat je daarbij veel meer betrokken bent bij het paard; dingen samen doet.
Maar goed... dat is dus mijn persoonlijke mening.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:30

ps het langzaam lopen is hier niet zo effectief. (kan aan mij liggen)
Denk zelf dat je het echt richting afwisseling en uitdaging moet zoeken, maar denk ook dat je nuchter genoeg moet zijn om te beseffen dat een paard met lichamelijke probelemen, op leeftijd of dik en vadsig ( :+ ) per definitie liever niet moe wordt en dat, mocht je daar verandering in brengen, net als de mens misschien een tikje meer aanmoediging nodig is.
Ben alleen van mening dat het niet mag ontaarde in opvoerende fases /dreiging.
Vandaar ook mijn voorkeur om met het paard te werken en het dier het niet alleen te laten doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:34

liljebo schreef:
ps het langzaam lopen is hier niet zo effectief. (kan aan mij liggen)

Ik wordt nu toch wel bijzonder nieuwsgierig of het voor Myrtle wel werkt ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:41

Misschien wel. Hier worden ze alleen wat narrig daarvan of ze vallen gewoon helemaal stil :+ (dat er nu veel ongedierte zit, helpt natuurlijk ook niet echt)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:44

liljebo schreef:
Misschien wel. Hier worden ze alleen wat narrig daarvan of ze vallen gewoon helemaal stil :+ (dat er nu veel ongedierte zit, helpt natuurlijk ook niet echt)

Hmmm ik vind hem soms leuk tijdens het wandelen om zelf tempowisselingen te lopen en paslengte te veranderen om te kijken of ze dat spiegelt, dat doet ze dan altijd heel braaf zo schattig. Ze heeft er dan ook geen bezwaar tegen om heeeeel langzaam te gaan :) .

Edit heel leuk ja nathalie penquit, ik heb die manier van longeren (en longeren in het algemeen) op de lijst doelen voor andere jaren dan dit jaar gezet. Ik haal soms zoveel inspiratie uit o.a. Dit topic dat ik teveel door elkaar doe. Dat is dus sinds vorige week toen ik een traingsplanning maakte afgelopen :). Alle leuke tips komen of op de dit jaar lijst, of op de ooit lijst. Ik heb de informatiestroom helemaal onder controle nu ;).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:29

crosmuller schreef:
Dat is dus sinds vorige week toen ik een traingsplanning maakte afgelopen :). Alle leuke tips komen of op de dit jaar lijst, of op de ooit lijst. Ik heb de informatiestroom helemaal onder controle nu ;).

Haha, fijn he? Ik ben ook heel blij met mijn ooit-lijst.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:38

Visitor schreef:
crosmuller schreef:
Dat is dus sinds vorige week toen ik een traingsplanning maakte afgelopen :). Alle leuke tips komen of op de dit jaar lijst, of op de ooit lijst. Ik heb de informatiestroom helemaal onder controle nu ;).

Haha, fijn he? Ik ben ook heel blij met mijn ooit-lijst.

Ja het geeft wel rust, en toch ook iets om naar uit te kijken.

En zo leuk al die inspiratie ik hier steeds krijg, bedankt allemaal :).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:58

Ben gisteren en eergisteren idd eens bezig geweest met echt free shapen onder zadel, of onder de vrouw, met Llevado. Eerste dag even erop na het longeren, zonder zadel maar wel met hoofdstel, gewoon zitten en niets doen en telkens als hij uit zichzelf in beweging kwam click.Dat snapte hij rap, maar hij blijft dan in rondjes bij de uitgang lopen. Sturen kent hij natuurlijk, dus op het moment dat hij in beweging kwam stuur erbij gepakt, maar dat bleef met tegenzin. Gisteren nog eens maar toen zonder iets, dus ook geen hoofdstel. Verder de bak in kreeg ik freeshape niet voor elkaar, meeste beloningen had hij natuurlijk ook in de buurt van de ingang gekregen, omdat hij daar voor het eerst in beweging kwam. Af gestapt en pionnen in de bak gezet en deze gaan targetten. Hij had al rap door dat het targetten van 1 en dezelfde pion maar 1 keer een beloning opleverde, dat hij daarna een andere pion op moest zoeken. Commando zoek eraan en hop, er weer op. Al rap gingen we de hele bak door! Ik kon hem ook wijzen op een pion waar ik heen wilde en ik had het idee dat het lopen door de bak voor hem minder doelloos werd omdat hij wist waar hij heen moest lopen. Uiteindelijk ook nog geprobeerd aan te moedigen om in draf van de ene naar de andere pion te gaan en dat werd uiteindelijk gewoon een drafje door de bak want van pion naar pion is dan nog best veel bochten werk :+ Op zich ook wel grappig, dat was ook meteen de eerste keer draf zonder zadel en hoofdstel ;)

Veel vlugger wordt hij er niet van, maar ik had wel het idee dat hij er op deze manier meer lol aan beleeft. Hij komt sowieso met meer plezier naast het krukje staan als 'ie ongezadeld is, dan gaan we meestal meer lang leve de lol doen en met zadel meer werk :+
Hij wilde zelfs mijn bijrijdster ook nog wel op laten stappen, ik zat er al op en zij ging op het krukje staan om op Jauke te stappen, Vado kreeg ineens haast om eerder dan Jauke bij het krukje te zijn :)) Maar we vonden 2 mensen op zijn rug toch nog even een beetje teveel van het goede :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:40

Leg dat maar eens uit aan je stalgenoten, als ze vragen waarom je bij de ingang blijft. "Ik probeer freeshapend de bak door te komen" :) ik heb zelf nogal moeite nu om myrtle op de hoefslag te houden omdat ik voltes altijd veel beloon.

Grappig dat die associatie met het zadel ook weer zo snel gelegd is. En leuke oefening met de pionnen!

Voor mensen die het interessant vinden, ik heb de vraag over het aantal minuten rechtrichten ook gesteld aan de fysio ( steffi van de laarse), ik heb gevraagd of 3 keer per week 15 minuten genoeg was. Ze zegt van wel, en ze zegt ook dat je beter vaak kort kan trainen dan weinig en lang. Dus misschien kan ik beter dagelijks 5 a 10 minuutjes trainen dan 3 keer per week 15. Dan moet ik het voor of na het buitenrijden doen, dat kan ook wel. Of tijdens de uitgebreide clickersessies 10 minuten, en op de buitenrij dagen 5 minuutjes..

Nou ja het lijkt me een haalbaar doel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:45

O dat valt heel erg mee cm, inderdaad, dat is goed te doen!
En Amable, wat leuk wat jullie hebben gedaan! Biedt weer inspiratie! En geinig dat ie ook wel twee passagiers wilde, haha.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:55

Danielle, leuk idee. Alleen overdreef llevada dus een beetje met zijn ijver met rijden. Idd erg leuk dat ze die link zo goed leggen. Zie ik hier ook altijd zo goed... ze laten zo goed zien wat ze leuk vinden. :) Zou ik wel eens met mijn oudjes kunnen proberen. Gewoon voor de leuk. Met shakira kan ook, hoewel ik haar ook een beetje echt aan het werk wil zetten. Ik vind nl dat ze echt veel te dik wordt (ondanks toch een magere wei) en ik wil haar natuurlijk uiteindelijk toch graag voor de wagen hebben. Denk dat een taakje goed is voor haar.
Merkte trouwens vandaag met longeren dat ze aan de longe geen last heeft van de stresssignalen, die ze los wel wat zien. Alsof ze dit toch wat veiliger vindt...
Ben overigens aan de longe ook erg alert op het minimum aan hulpen en dat werkt eigenlijk goed met haar. Ze is best bereid te bewegen en ze reageert goed op de kleine signalen. Dan merk je goed het verschil met de paarden met lichamelijke gebreken (hoewel zij dus een dikke buik mee moet slepen)
Ben nu de basis aan het leggen, maar wil wel veel afwisselen met grote en kleine voltes ad longe, balkjes, sprongetje, dubbele teugel etc. Het moet wel leuk blijven. En uiteraard beloon ik voorwaartse drang e.d. tussendoor.

CM ik ben benieuwd. Met sil doe ik ook wel eens dat soort oefeningen, omdat ze daarin altijd best ijverig wordt (gewoon in stap uiteraard en maar heel kort). Leuk om te weten dat regelmatig paar minuutjes toch goed is. Eigenlijk heeft Hälga het harder nodig, maar ze heeft een gruwelijke hekel aan dat soort oefeningen (misschien heeft ze gewoon al te lang artrose en doet het pijn?) en dan ga ik dat niet doen. Ze zijn tenslotte gepensioneerd en hoeven alleen nog maar te doen wat ze leuk vinden. Silja vindt trouwens buigen geweldig. Ben alleen steeds bang dat ze te diep gaat, dus ben nog heel voorzichtig. Ze is tenslotte ook niet zo best in de achterbenen. Met trulsa en hälga doe ik alleen flexen en de bejaardenbuiging en voetje tillen (doe ik trouwens met allemaal) Dat laatste is ook een goede oefening en handig voor de smid. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:03

Gelukkig kijken mijn stalgenoten al niet meer op van mijn rare acties en er zijn er gelukkig zelfs een heel aantal die best goed begrijpen wat ik doe, erg fijn :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:10

Leuk bezig LJ, dus nog even en we mogen van jou een leuk Nathalie penquit achtig filmpje verwachten ? :)

Als Halga aangeeft het niet te willen is het waarschijnlijk verstandiger het bij de bejaardenbuiging ed. te houden. De laatste keren dat ik met myrtle oefende was ze echt wel gemotiveerd en het advies om eraan te blijven werken komt van iemand die er verstand van heeft en mijn paard goed kent. Als een paard echt niet wil houdt het een beetje op idd. Jij hebt inmiddels ook wel genoeg kennis en ervaring om je paarden te motiveren, dus als dat niet lukt is het een duidelijk signaal.

Maar idd, alle beetjes helpen blijkbaar dus als silja mee wil doen is het alleen naar goed voor haar.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:14

Amable schreef:
Gelukkig kijken mijn stalgenoten al niet meer op van mijn rare acties en er zijn er gelukkig zelfs een heel aantal die best goed begrijpen wat ik doe, erg fijn :j

Gelukkig maar! Een stalgenoot die serieus dressuur rijdt vroeg laatst waarom ik na 5 minuen afstapte. Ik heb het maar gehouden bij "ik wil mijn paard gemotiveerd houden en ze deed het goed dus waren we klaar". Het liefst zou ik alles helemaal uitleggen, en een schema van het leerkwadrant op het bord tekenen, maar ik denk niet dat mensen daarop zitten te wachten :D

Oh ja @iedereen 7-9 komt danielle ons les geven :).