Verder kan ik even niet meepraten, rijden met de clicker is nog een ver-van-mijn-bed-show .. Eerst maar eens dingen goed krijgen op de grond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crosmuller schreef:[***] schreef:Een paard dat liever niet loopt nog langzamer laten lopen dan die zelf wil is niet nieuw (voor mij toch niet), maar werkt wel als een trein
Dus jij had al die tijd de gouden tip, en die heb je niet eens met ons gedeeld !? Shame on you![]()
Citaat:Met betrekking tot LT realiseerde ik mij opeens dat ik verwacht dat ze(of sil) rondstapt, lekker doorstapt, naar de hulpen luistert etc etc. Heb nu maar weer eens terug gegrepen naar het eerst eens onder SC zetten van stap en halt (dat zat echt veel slechter dan ik dacht), daarna komt links en rechts en dan pas hoefslag volgen en tempo, had ik zo gedacht.
xyzutu2 schreef:Het voordeel daarvan is dat het voor afwisseling zorgt en het het aanleren/trainen wat interessanter maakt voor je paard, helemaal in de aanleerfase. Want van tien minuten lang stap-ho oefenen aan de lange teugel vallen ze bij mij echt om van verveling (ik trouwens ook).
Visitor schreef:Doelen maken is ook een kunst. Ik heb één doel nu na dag 1 al gehaald van deze maand, namelijk 3 rondjes in draf met hoofd laag los om mij heen.Vier rondjes lukte ook.
Visitor schreef:Ook niet als ik af en toe bridge na aandraven, want aanstappen betekent dan altijd nog steeds óók aandraven, uiteindelijk. Dus ik moet ook nu en dan het aanstappen zelf, net als het aandraven, belonen, zodat aanstappen niet altijd een voorbode is van 'veel werk' met op het einde pas een beloning. Variabel belonen van de (alle!) overgangen én de duur dus eigenlijk. Klinkt dit voor jullie ook als een logische aanpak?
crosmuller schreef:Ik heb ook al doelen gehaald, maar alleen de simpele en de 'beginnen met' oefeningen. Dus achterhand wijken voor (zacht) aanleggen zweep en target volgen in stap. Hele volte met buiging en actie heb ik nog niet, maar wel een halve![]()
Ik ben best tevreden, ik heb door de planning weer meer focus en inspiratie. En braaf aan rechrichten gewerkt zonder dat het saai werd.
HippoLogic schreef:crosmuller schreef:Ik ben best tevreden, ik heb door de planning weer meer focus en inspiratie. En braaf aan rechrichten gewerkt zonder dat het saai werd.
Leuk om te horen dat je je doelen behaald hebt.
Ik krijg ook altijd dat fijne gevoel van een focus/leidraad hebben, die ik dan van te voren heb bedacht want op stal iets verzinnen is veel te lastig voor mij. Ik vind het ook erg inspirerend. Na een tijdje nog meer omdat ik dan ook merk dat ik door mijn doelen ook weinig tijd 'maar wat in de rondte heb getraind'.
Visitor schreef:Wat fijn dat het bij jullie ook zo lekker ging!
HL, inderdaad, als je het zo bekijkt, ben ik wel goed bezig, maar het voelde niet fijn omdat de overgang halt-stap stuk is. (En cm, ik stond dus echt te prutsen voor we eenmaal in draf waren, hoor)Ik wil het inderdaad zo aanpakken als jij zegt, met verschillende tactieken. Ik ga aanstappen belonen als doel toevoegen aan mijn lijstje voor deze maand (in plaats van het behaalde doel). Daar gaat mijn planning al
Overigens speelt dit niet zozeer onder het zadel als wel in vrijheid. Ik heb daar het stilstaan ook onbewust veel meer beloond, door de VD- en andere oefeningetjes, zoals hoofd laag, spagaat, begin buiging, begin berggeit, targetten, die allemaal vanuit stilstand zijn. Dus ook dan tussendoor even wegstappen en daarvoor belonen is een goed idee. In het verleden heb ik ook wel het aanstappen afzonderlijk geoefend, door het niet te combineren met daarna aandraven, en dat werkte heel goed inderdaad. Maar ik vergeet dan na verloop van tijd dat dat ooit een probleem was, dan vergeet ik om er nog zo nu en dan voor te belonen en wordt het dus (bij werken in vrijheid) óf oefeningen in stilstand óf aanstappen en daarna dan aandraven. Voor mijn paard dan een simpele keus wat leuker is. En tja, dan is de oplossing inderdaad duidelijk. Beloningsbalans inderdaad! Nu zorgen dat ik dat als ik dat straks in orde heb, niet wéér vergeet en over twee maanden met hetzelfde zit.
Visitor schreef:Zou je het niet nog meer kunnen afwisselen met dingen die geen actie vergen en die ze leuk vindt? Dus, 2 voltes, pion, 1 hoefslag travers, 1 hoefslag sbw, targetten, 3 voltes, lichaamsdelen targetten, etc. Ik zeg maar wat, maar je kan kijken of het werkt. Dan kan je misschien op deze manier haar interesse houden en langzaam het aantal voltes/hoefslagen uitbreiden met tussendoor andere dingen. Maar dat is misschien wat je nu ook al in gedachte hebt.
Visitor schreef:Zo doe ik het met draven ook (en ga ik het dus nu met stappen ook weer doen). Bij ons werkt het 300 pigeon peck idee namelijk voor geen meter omdat mijn paard doorkrijgt dat het steeds meer doen voor hetzelfde wordt...
Visitor schreef:Oja was even vergeten dat het een betonnen pad is en da's voor haar spat natuurlijk niet handig nee.. Nou ja dan gewoon lekker zo doorgaan en dan komt het uitbreiden ook wel goed.
HippoLogic schreef:CM: leuk dat het paard een nieuwe eigenaar heeft gevonden.liljebo schreef:Leuk HL om bij AK te gaan trainen.
Ik hoop toch zooo dat dit uit je glazenbol komt en waar is.![]()
Ik schreef dat ik HA ging doen, maar trainen bij AK is nog beter!
liljebo schreef:CM half uur rechtrichten lijkt mij ook echt veel te lang. Lijkt mij dat gewoon een paar minuten wat rek en strek oefeningen afgewisseld met ontspanning beter werkt? (zo werkt het toch ook met mensen?)
liljebo schreef:HL. klinkt allemaal super wat je doet. Kun je niet eens filmen?