Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:37

Een paard dat liever niet loopt nog langzamer laten lopen dan die zelf wil is niet nieuw (voor mij toch niet ;) ), maar werkt wel als een trein :Y) :j Dan gaan ze op een bepaald moment iets hebben van "joh, ik kan wel wat harder hoor, zo erg is het niet" en dan moet je ze zien gaan :')

Verder kan ik even niet meepraten, rijden met de clicker is nog een ver-van-mijn-bed-show .. Eerst maar eens dingen goed krijgen op de grond :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:27

@amable in het bos rijden is altijd goed (en leuk) :).

Klein beetje offtopic, ik heb een keer een oproepje gedaan over een erg angstig paard die een nieuw baasje zocht. Zep, ik heb nog met hem geclickerd de laatste maanden. Dat ging niet erg hard (door mijn gebrek aan ervaring denk ik) maar toch wel vooruitgang geboekt en een paar mooie momenten meegemaakt (eerste keer dat ik hem kon aaien). Ik kreeg net een smsje dat iemand hem een kans wil geven, dus ik ben heel blij voor hem. Ik weet er het fijne niet van behalve dat het iemand is die vaker met probleempaarden gewerkt heeft. Ik ga hem van de week nog eens bezoeken voor een laatste sessie en dan moeten we er maar het beste van hopen :).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:35

[***] schreef:
Een paard dat liever niet loopt nog langzamer laten lopen dan die zelf wil is niet nieuw (voor mij toch niet ;) ), maar werkt wel als een trein :Y)

Dus jij had al die tijd de gouden tip, en die heb je niet eens met ons gedeeld !? Shame on you :D ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:37

Weer boeiend om alles te lezen.,..
Doe ff niet citeren, want dat is zo'n gedoe :+

Wat betreft opschrijven van cues---- dat is wel een goede. Grappig dat je idd je afvraagt of het paard de cue wel onthoudt, maar blijkbaar onterecht ervan uit gaat dat je dat zelf niet doet.
Denk trouwens toch al dat de paarden veel meer cues kennen dan we zelf denken, omdat ze ongetwijfeld veel onbewust gedrag/gebaar van ons ook als cue opvatten.

Mbt het perfectionisme dat HL noemt en wat aardig in de weg kan zitten... ik heb dat ook laten vallen, want het verknoeit de lol in het trainen en je bent dan alleen nog bezig met doel en minder met de weg erheen. Was best lastig voor mij, maar het hielp wel dat de grote paarden nu dus niet meer bereden mochten worden en ook niet meer mochten werken en dat een karretje voor shakira er ook nog niet aan zit :+

Ik merk wel dat het wegvallen van 'moeten' voor mij als een opluchting voelt (zelfs al had ik dat niet gedacht) Het heeft altijd meer rol gespeeld dan ik zelf begreep: je moet een doel hebben, je moet iets bereiken, een paard moet dat en dat kunnen, een paard moet zus en zo getraind worden... want anders...
Nja, jullie kennen het wel, denk ik.
(zal anders zijn als je een paard echt moet opleiden en voorbereiden)

Zo heb ik dus het vrij longeren maar weer vrolijk aan de kant geschoven. Hoewel ik zuinig was met de druk, merkte ik toch stresssignalen bij haar op en dat vond ik niet leuk. Daarnaast wilde ik teveel: agility, voorbereiding mennen, lange teugel, beetje vd voor de leuk, de straat op etc. Kwam dagen te kort.
Nu heb ik gewoon voorlopig per week ingedeeld in 6 dg, 2 keer agility, 2 keer Lange teugel, 1 keer de straat op, 1 keer voorbereiding mennen. (en tussendoor af en toe een vd oef,.)Dat geeft meer rust dan teveel willen. Best kans dat ik het weer een keer bijstel, maar voor nu weet ik dan tenminste waar ik mee bezig ben

Daarin zijn natuurlijk alle omschrijvingen en ideeen die ik hiervoor van jullie heb gelezen bruikbaar, want het moet gewoon allemaal leuk blijven.

Met betrekking tot LT realiseerde ik mij opeens dat ik verwacht dat ze(of sil) rondstapt, lekker doorstapt, naar de hulpen luistert etc etc. Heb nu maar weer eens terug gegrepen naar het eerst eens onder SC zetten van stap en halt (dat zat echt veel slechter dan ik dacht), daarna komt links en rechts en dan pas hoefslag volgen en tempo, had ik zo gedacht.
En zo blijven we bezig.
Merk wel dat ik niet meer gefrustreerd raak als ik terug moet grijpen. Ik leer wat meer gaten zien en dan hoppa... gewoon weer even terug. Ook hier helpt het dat het 'moeten' weg is.

Het vergt best veel om compleet anders te denken dan ik altijd heb gedaan, maar ik vind het wel steeds leuker. De vele goede ideeen die hier worden aangedragen (zeker ook van mirjam -?- ) helpt natuurlijk ook en zijn boeiend om te lezen

Leuk HL om bij AK te gaan trainen.

Edit: fijn te horen CM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:42

crosmuller schreef:
[***] schreef:
Een paard dat liever niet loopt nog langzamer laten lopen dan die zelf wil is niet nieuw (voor mij toch niet ;) ), maar werkt wel als een trein :Y)

Dus jij had al die tijd de gouden tip, en die heb je niet eens met ons gedeeld !? Shame on you :D ;)

Had eigenlijk niet door dat die misschien wel eens handig zou kunnen zijn hier :o :o :') Komt trouwens van Parelli en de hele horsenalities, en daarvan weet ik nooit goed wat ik hier kan delen en wat niet := :P . Maar anyway, gaat dus vooral over LBI-paarden .. want de Extrovert paarden die lopen graag & vanzelf en de RBI paarden moet je eerst zorgen dat die zekerder worden van zichzelf en de omgeving, anders lopen ze nooit (tenzij ze ontploffen, maar dat is niet de bedoeling :Y) ). Ik weet dat er ook filmpjes over zijn, weet alleen niet of ze nu gewoon op youtube stonden of niet .. Ik ga eens even zoeken ;)

Edit; heb het zelf nu niet volledig gekeken maar volgens mij is het dit filmpje wat ik (oa) eens gezien heb, kunnen jullie ook meteen zien waar ik mee te maken heb, zijn allemaal [***]'s :Y) :)) : http://www.youtube.com/watch?v=GNEMd8Ibbzw

Edit 2; ik zie nu wanneer zij overneemt dat zij een andere techniek toepast .. Maar je ziet wel bij de man in het begin dat hij vraagt om langzamer te stappen en dat het na een tijdje heel moeilijk is om het paard nog langzamer te laten stappen, dat merk ik hier ook .. als ik daar even mee bezig ben dan heb ik moeite om hem terug langzamer te krijgen of zelfs halt te laten houden, soms blijft die gewoon gaan :')

Nog edit :P
Hier is nog een filmpje over introvert-paardjes, vanaf 10 minuten ongeveer gaat het over LBI's en komt ook weer dat "langzamer-laten-gaan" stukje terug .. http://www.youtube.com/watch?v=8gi-zYwb1S0

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:27

Het langzaam stappen was ook bij [***] een probleem, en bij hem ben ik daar jaren geleden ook mee aan de slag gegaan met nog langzamer stappen. Het werkte op zich wel, maar [***] bleek echt in extreeeeme slow motion te kunnen stappen - voetje voor voetje voor voetje... :D
Bovendien vond hij dat ook helemaal niet zo ingewikkeld, dus er was nog steeds te weinig contrast met het normale stappen. Dus in plaats van gewoon slow motion stap te vragen zijn we toen overgegaan op de schoolstap uit de klassieke dressuur: nog steeds heel erg traag, maar dan een diagonale stap waarbij linksachter&rechtsvoor tegelijk naar voren bewegen, zonder zweefmoment: eigenlijk een soort draf zonder zweefmoment of een piaffe zonder de extreme verzameling en voorwaartser. Dat hielp wel om de normale stap sneller te maken, omdat hij nu als hij vertraagde ook meteen meer verzamelde, en daardoor werd zijn normale stap ineens lekker los & luchtig & dus voorwaarts.

Wie niet snel is moet slim zijn. ;)

@Liljebo
Citaat:
Met betrekking tot LT realiseerde ik mij opeens dat ik verwacht dat ze(of sil) rondstapt, lekker doorstapt, naar de hulpen luistert etc etc. Heb nu maar weer eens terug gegrepen naar het eerst eens onder SC zetten van stap en halt (dat zat echt veel slechter dan ik dacht), daarna komt links en rechts en dan pas hoefslag volgen en tempo, had ik zo gedacht.

Ik ben net met [***] begonnen met langeteugelen (twee keer gedaan), en ik ben dan wel zo iemand die meteen alles tegelijk traint, dus en langs de hoefslag, en als we stappen dan lekker vlot, en beginnetje schouder buitenwaarts, Spaanse pas omzetten naar lange teugel en luisteren naar 'ho' (de tweede keer kwam ik er namelijk achter dat ook wij uberhaupt geen rem hadden :o ) - maar ik beloon wel meteen direct na alles. Dus bv drie keer belonen voor aanstappen, dan laat ik hem een paar meter doorstappen en als hij van de hoefslag afwijkt en weer op mijn hulpen terug wil gaan ook meteen belonen, dan weer voor aanstappen, dan voor meteen voor de eerste pas sneller doorstappen op 'komkom' enz. Zolang je maar voor alles beloont en blijft belonen (en dus niet meteen denkt 'oke, dit kennen we dus, stoppen met belonen en op naar de volgende oefening', die vervloekte verwachtingen dus ;)), kun je heel goed meerdere dingen tegelijk trainen, en kun je ze ook al in een vroeg stadium combineren zodat het voor jezelf makkelijker is om enthousiast te blijven belonen.

Het voordeel daarvan is dat het voor afwisseling zorgt en het het aanleren/trainen wat interessanter maakt voor je paard, helemaal in de aanleerfase. Want van tien minuten lang stap-ho oefenen aan de lange teugel vallen ze bij mij echt om van verveling (ik trouwens ook). Je moet natuurlijk geen oefeningen tegelijk aanleren die qua hulpen in het begin nogal op elkaar kunnen lijken (zoals tegelijkertijd schouder buitenwaarts en travers aanleren, hoewel ik ook dat heb zien gebeuren en dat ging ook goed).

Maar nu ik erover nadenk; met [***] heb ik trouwens wel het serieuze links/rechts-werk -:) nog even on hold gezet. We wisselen alleen kort en lelijk van hand en gaan dan weer over de hoefslag verder met dingen doen omdat ik hem wil leren dat voor langeteugelen de hoefslag de basis is (net als voor dressuur in vrijheid de voltes in het midden van de bak). Want juist die lange, rechte lijnen vind ik de grote aanvulling van langeteugelen op het werken in vrijheid. Dus nu ik erover nadenk: daar kies ik er ook voor om één ding voorlopig uit te sluiten om verwarring te voorkomen en om de beloningsbalans meteen vanaf het begin goed te leggen. Bij werken in vrijheid wordt hij toch meer beloond middenin de bak en is de hoefslag automatisch minder interessant geworden voor hem, dus bij het langeteugelen moet de hoefslag weer even voorrang krijgen & opgewaardeerd worden.
Hmmm, interesting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:27

xyzutu2 schreef:
Het voordeel daarvan is dat het voor afwisseling zorgt en het het aanleren/trainen wat interessanter maakt voor je paard, helemaal in de aanleerfase. Want van tien minuten lang stap-ho oefenen aan de lange teugel vallen ze bij mij echt om van verveling (ik trouwens ook).

:)*

Dat is het probleem hier dus ook .. Als ik echt ga clickeren en dus een oefening aanleren dan gaat het 1x goed, 2x goed, 3x goed en daarna heeft ie iets van "ok, dit ken ik nu wel hoor" .. En dan kan ik wel criteria gaan verhogen, maar het blijft dezelfde oefening dus dat is dan op voorhand al saai .. :+

Dus meer afwisselen zat ookal in mijn programma :j Kan nu ook omdat we al een stuk verder zijn qua dingen die ik kan vragen aan hem (als je pony niks wil wordt het natuurlijk wel moeilijk :P maar dat gaat de laatste tijd wel super). Ben echt benieuwd wat het gaat geven, echt stom dat ik te ziek ben om wat te gaan doen, net nu :(

:')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:13

xyzutu2 Ik deed ook meer in het begin, maar ik merkte gewoon dat ik te veel bezig was met teugeldruk ed om ze bv over de hoefslag te laten lopen (shakira heb ik bovendien nog niet erg lang en ik werk met haar met een kruislings hoofdstel wat toch iets anders werkt -nog afgezien van het feit dat ze alleen fokmerrietje is geweest tot nu haar negende jaar, en silja is een paard dat snel afgeleid is door de grote gevaren in de wereld en dan freezed/wegschiet en onduidelijkheid enorm haat) en dat vond ik niet prettig. Ik werk maar kort aan voorwaarts/halt. Merk gewoon dat ze zelf ongevraagd gaan lopen of juist stoppen en dat is geen handige uitgangspositie. Maar om het niet saai te maken houd ik het kort, beloon ik soms meteen na het aanstappen en dan weer wat later en ben ik nu al, tweede keer, overgegaan op het belonen van snelle reactie en niet de trage. Als ze op eigen houtje weglopen, doe ik niets, maar daardoor lopen ze wel tegen de teugel aan. Ik heb het nu twee keer gedaan en beloon wel extra een snelle stap (hou daar met belonen rekening mee en geef ook alleen een cue tot stap als ze rustig stilstaan) dus in feite train je dan ook wat breder. Wil daarbij wel heel snel overgaan op links rechts en dan op tempo, dus ik wil hier absoluut niet blijven hangen. Dan vallen we allemaal om, vrees ik. Maar ik merkte dat ik in het begin teveel wilde, daardoor te veel met de teugels in de weer was (druk) wat niet erg duidelijk was (zeker niet voor shakira) en daardoor toch op wat frustratie stootte.
Door meer criteria voor criteria te pakken (maar wel snel genoeg door te stromen) hoop ik dat ze het beter begrijpen.

Maar goed... je geeft zelf ook al aan dat je toch minder tegelijk clickt dan je in eerste instantie onmiddellijk dacht.
Blijft toch altijd evenwicht zoeken tussen iets heel helder uitleggen aan het paard/ saai worden/ te veel verwachten, denk ik-

Maar zo blijft het spannend :p

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:54

CM: leuk dat het paard een nieuwe eigenaar heeft gevonden.

liljebo schreef:

Ik hoop toch zooo dat dit uit je glazenbol komt en waar is. *\o/*
Ik schreef dat ik HA ging doen, maar trainen bij AK is nog beter! ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:36

HippoLogic schreef:

liljebo schreef:

wat houdt je tegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:30

Of HA bij AK, why not? Als je toch bezig bent... :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:13

Doelen maken is ook een kunst. Ik heb één doel nu na dag 1 al gehaald van deze maand, namelijk 3 rondjes in draf met hoofd laag los om mij heen. :+ Vier rondjes lukte ook. Niet een erg geschikt doel gekozen dus. Want het eigenlijke 'probleem' is niet de duur, maar de overgang van halt naar stap. Áls ze eenmaal stapt, draaft ze daarna netjes en vlot aan en draaft ook keurig met het hoofd laag een aantal voltes rond. Maar het aanstappen, dat wil niet echt. Dus daar ga ik dan maar eens goed aan werken en mijn doel iets uitbreiden; die drie rondjes, voorafgegaan door goede overgangen. Met 'goed' bedoel ik dan dat ik geen druk hoef te gebruiken. Dat hoeft momenteel van stap naar draf niet, omdat ik dat goed heb beloond de laatste tijd, maar van halt naar stap was ik dat even vergeten - en dat betaalt zich meteen uit in een stilstaand paard. Want waarom heeeeelemaal eerst aanstappen, dán aandraven, dan oook nog eens 3 (drie!!!) rondjes draven en dán pas je beloning krijgen? Daar doen we het niet voor :D Ook niet als ik af en toe bridge na aandraven, want aanstappen betekent dan altijd nog steeds óók aandraven, uiteindelijk. Dus ik moet ook nu en dan het aanstappen zelf, net als het aandraven, belonen, zodat aanstappen niet altijd een voorbode is van 'veel werk' met op het einde pas een beloning. Variabel belonen van de (alle!) overgangen én de duur dus eigenlijk. Klinkt dit voor jullie ook als een logische aanpak?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:24

@visitor gelukkig had je de doelen niet in steen gebeiteld ;). Ik heb ook al doelen gehaald, maar alleen de simpele en de 'beginnen met' oefeningen. Dus achterhand wijken voor (zacht) aanleggen zweep en target volgen in stap. Hele volte met buiging en actie heb ik nog niet, maar wel een halve *\o/*

Ik ben best tevreden, ik heb door de planning weer meer focus en inspiratie. En braaf aan rechrichten gewerkt zonder dat het saai werd.

Knap trouwens zo lang draf! Op zich prima toch dat je aan de duur gewerkt hebt. En dan pak jevolgende keer de overgangen. En op een dag valt alles samen (denk ik).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:40

Ja, dat hopen we dan maar :) Fijn dat het bij jou ook goed ging, al een halve volte!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:56

Visitor schreef:
Doelen maken is ook een kunst. Ik heb één doel nu na dag 1 al gehaald van deze maand, namelijk 3 rondjes in draf met hoofd laag los om mij heen. :+ Vier rondjes lukte ook.

Wow, wat goed. Je hebt:
- een haalbaar doel gekozen
- je hebt eraan gewerkt
- je hebt het doel behaald
- én je bent er wijzer van geworden.
+:)+

Visitor schreef:
Ook niet als ik af en toe bridge na aandraven, want aanstappen betekent dan altijd nog steeds óók aandraven, uiteindelijk. Dus ik moet ook nu en dan het aanstappen zelf, net als het aandraven, belonen, zodat aanstappen niet altijd een voorbode is van 'veel werk' met op het einde pas een beloning. Variabel belonen van de (alle!) overgangen én de duur dus eigenlijk. Klinkt dit voor jullie ook als een logische aanpak?

Op zich wel. En dan denk ik weer aan dat prachtige woord: beloningsbalans.

Je zou ook 'out of the box' kunnen denken wat betreft de beloning. Jij zegt dat je paard 'denkt dat aanstappen een voorbode is van veel werk', de oplossing ligtvoor de hand: zorg dat aanstappen niet altijd gelijk is aan veel werk én beloon voor aanstappen/stappen.

Je kunt 'aanstappen = niet veel werk' aanleren door: kort te rijden (ja en dan bedoel ik ook echt kort rijden. Opzadelen 5 minuten stappen en klaar. Ideaal voor als je weinig tijd hebt) en/of tussendoor af te stappen. Dan kun je wat andere oefeningen doen die je paard leuk vindt of gewoon lekker stilstaan en uitrusten. Je kunt zelfs kijken of er een zelfbelonend gedrag is waar je mee kunt belonen zodat je misschien niet altijd met een snoepje hoeft te belonen. Dan haal je daar ook de voorspelbaarheid weg.

Op het podium staan en Spaanse pas zijn voorbeelden van zelfbelonende oefeningen voor veel (maar niet alle) paarden. Voor Kyra is halthouden erg belonend. Na een paar clicks onder het zadel toont ze geen interesse meer in voer en lijkt ze gewoon geïnteresseerd in het stilstaan.

crosmuller schreef:
Ik heb ook al doelen gehaald, maar alleen de simpele en de 'beginnen met' oefeningen. Dus achterhand wijken voor (zacht) aanleggen zweep en target volgen in stap. Hele volte met buiging en actie heb ik nog niet, maar wel een halve *\o/*

Ik ben best tevreden, ik heb door de planning weer meer focus en inspiratie. En braaf aan rechrichten gewerkt zonder dat het saai werd.

Leuk om te horen dat je je doelen behaald hebt.

Ik krijg ook altijd dat fijne gevoel van een focus/leidraad hebben, die ik dan van te voren heb bedacht want op stal iets verzinnen is veel te lastig voor mij. Ik vind het ook erg inspirerend. Na een tijdje nog meer omdat ik dan ook merk dat ik door mijn doelen ook weinig tijd 'maar wat in de rondte heb getraind'.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 06:46

HippoLogic schreef:
crosmuller schreef:

Leuk om te horen dat je je doelen behaald hebt.

Ik krijg ook altijd dat fijne gevoel van een focus/leidraad hebben, die ik dan van te voren heb bedacht want op stal iets verzinnen is veel te lastig voor mij. Ik vind het ook erg inspirerend. Na een tijdje nog meer omdat ik dan ook merk dat ik door mijn doelen ook weinig tijd 'maar wat in de rondte heb getraind'.

Niet alle doelen hoor :), maar zeker ook minder in de rondte getraind. Ook weer een leuke uitdrukking.

Ik heb heel concreet 6 a 8 voltes in stap aan de hand gedaan en 2 hoefslagen travers en schouder binnenwaarts. En een beetje buiging in stilstand. Dat lijkt me bij lange na nog niet genoeg... Heeft iemand daar zicht op? HL jij misschien? Jij had het een keer over 5 a 10 minuten geloof ik, zette dat zoden aan de dijk? Deed je dat elke dag?

Edit: ik heb het teruggezocht, 3 keer per week 5 minuutjes dus. Misschien moet ik het ook met mijn AR instructrice bespreken.

Maar wel heel blij verder met de sessie hoor, gemotiveerd paard. Beloond met een afwisseling van wortel en biksjes en onder haar buik krabben (vindt ze fijn deze tijd van het jaar). Op een gegeven moment vertrok ze langs de hoefslag in travers terwijl ik nog stond te denken, zo schattig :).

Volgende keer maar weer eens belonen met de pion target tussendoor. Visitor ja zo te lezen ven je gewoon enorm goed bezig.

Grappig trouwens dat longeren/vrij longeren/circelen voor velen een uitdaging is, kom ik toch vaak tegen de laatste paginas. Behalve visitor die schud zo 3 rondjes draf uit haar mouw ;). Ik heb die oefening dus bewust uit mijn jaardoelen geschrapt. Het ging niet super, het is vrij lastig om het ook nog gymnastiserend te laten zijn (kan wel maar aan de hand is makkelijker) en ik had al zo veel doelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:29

Ik heb heel bewust het rechtrichten kort gehouden. Belangrijkste doel was het VWNW, stelling en buiging en ondertreden. Duur opbouwen was nog helemaal geen issue. Kyra was 2,5 toen ik er mee begon. Ik kon toen nog lang niets ermee onder het zadel want 4 jaar was mijn doel om haar te beleren. Dus 'alles' wat ze leerde was mooi meegenomen. Er zat geen tijdsdruk achter.

Tegenwoordig train ik 10 minuten aan de hand en dan is ze ook warm als ik opstap. Instappen in de zin van rondjes op de hoefslag vind ik zelf dodelijk saai. Erop en dan direct buiging en laterale gangen vragen lijkt mij ook niet fijn voor een jong paard, dus daar begon ik mee op de grond. Kan ik gelijk zien in wat voor bui ze is.

Vandaag ben ik met 10 - 15 minuten grondwerk begonnen. Eerst aan de korte teugel op de volte, stelling, buiging, ondertreden. Toen schouderbinnenwaarts aan de hand in draf, toen teugels losgelaten en gekeken of ze dat ook at liberty wilde doen. Ging behoorlijk goed, moet ik tot mijn verbazing zeggen. Dus veel clicks uitgedeeld. Ik had hier gelezen dat Visitor daar mee bezig was, dus dat gaf inspiratie. Ik moest ook aan de target denken die xyzutu2 had aangedragen, maar die had ik niet bij de hand.

Daarna nog zonder zadel gereden, wat op en over de matten gelopen, achtjes gedraafd. Kyra heeft inmiddels genoeg activiteit in de achterhand om netjes aan de teugel te gaan. Ze buigt ook fijn en het aanspringen in galop ging een paar keer goed en een paar keer minder, maar ze was erg oplettend en het verkeerd of niet aanspringen was te wijten aan mijn verkeerde timing. Als ik teveel in mijn denken zit, gaat het mis. Aansporen op het moment dat het buiten achterbeen aan de grond staat heeft nu eenmaal geen nut.

Ook nog even te paard de teugels losgegooid en gecheckt welke zithulpen nu eigenlijk echt effectief zijn. Gaan en halt houden: prima. Wendingen minder en de achteruit zonder teugel heb ik met de clicker geïnstalleerd.

Als laatste heb ik over een balk gestapt: vooruit en achterwaarts. Met het commando voor voeten hoog optillen liet Kyra toch zien dat ze nu snapt dat ze de balk niet moet raken. Ze tilt haar achterbenen extreem hoog op, dat was wel echt geweldig.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:49

Klinkt als een hele leuke sessie HL! Ik zal eens met mijn instructrice overleggen over wat voor Myrtle goed zou zijn, ze kent ons goed en ze weet waar ik mee bezig ben nu.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:09

Wat fijn dat het bij jullie ook zo lekker ging!
HL, inderdaad, als je het zo bekijkt, ben ik wel goed bezig, maar het voelde niet fijn omdat de overgang halt-stap stuk is. (En cm, ik stond dus echt te prutsen voor we eenmaal in draf waren, hoor ;) )Ik wil het inderdaad zo aanpakken als jij zegt, met verschillende tactieken. Ik ga aanstappen belonen als doel toevoegen aan mijn lijstje voor deze maand (in plaats van het behaalde doel). Daar gaat mijn planning al ;) Overigens speelt dit niet zozeer onder het zadel als wel in vrijheid. Ik heb daar het stilstaan ook onbewust veel meer beloond, door de VD- en andere oefeningetjes, zoals hoofd laag, spagaat, begin buiging, begin berggeit, targetten, die allemaal vanuit stilstand zijn. Dus ook dan tussendoor even wegstappen en daarvoor belonen is een goed idee. In het verleden heb ik ook wel het aanstappen afzonderlijk geoefend, door het niet te combineren met daarna aandraven, en dat werkte heel goed inderdaad. Maar ik vergeet dan na verloop van tijd dat dat ooit een probleem was, dan vergeet ik om er nog zo nu en dan voor te belonen en wordt het dus (bij werken in vrijheid) óf oefeningen in stilstand óf aanstappen en daarna dan aandraven. Voor mijn paard dan een simpele keus wat leuker is. En tja, dan is de oplossing inderdaad duidelijk. Beloningsbalans inderdaad! Nu zorgen dat ik dat als ik dat straks in orde heb, niet wéér vergeet en over twee maanden met hetzelfde zit. :D
Ik ben trouwens niet bezig met schouderbinnenwaarts in draf at liberty hoor :wow: Maar waarschijnlijk bedoelde je iets anders :D Maar heel knap dat dat bij jullie goed ging!
En cm, ik kan me voorstellen dat je het nu nog wat weinig vindt. Zou je het niet nog meer kunnen afwisselen met dingen die geen actie vergen en die ze leuk vindt? Dus, 2 voltes, pion, 1 hoefslag travers, 1 hoefslag sbw, targetten, 3 voltes, lichaamsdelen targetten, etc. Ik zeg maar wat, maar je kan kijken of het werkt. Dan kan je misschien op deze manier haar interesse houden en langzaam het aantal voltes/hoefslagen uitbreiden met tussendoor andere dingen. Maar dat is misschien wat je nu ook al in gedachte hebt. Of, stel dat wat je nu doet 10 minuten is, dan doe je dat, ga je 10 minuten buiten wandelen, en doe je daarna nog 10 minuten, als jullie weer 'fris en fruitig' zijn. Of je doet eerst 10 minuten in de bak en daarna op het pad nog 5 minuten. Voltes zijn dan lastig, maar je kan het pad als hoefslag gebruiken en als beloning gras. Misschien werkt dat helemaal niet, hoor, maar misschien ook wel. Of 5 minuten het volte en zijgangen werk, dan 5 minuten erop, dan 10 minuten wandelen en dan weer 10 minuten werk aan de hand in de bak. En dat werk aan de hand dan telkens afgewisseld met oefeningen a la pion die ze leuk vindt? Dan ben je toch al gauw 30-40 minuten aan het stappen, waarvan 20 minuten 'serieus' werk aan de hand... Misschien werkt dat bij jullie voor geen meter, maar het valt te proberen. Bij ons werken zulke dingen wel, meestal.

Edit: en oja, als je de duur wil uitbreiden, want dat is volgens mij eigenlijk wat je wil met het werken aan de hand, of niet? Dan zou ik variabel belonen voor de duur. Dus bijv. de ene keer na 3 pasjes goede sbw en dan pas na een hele lange zijde (en dan zo veel mogelijk at random natuurlijk) enmet voltes en andere oefeningen idem. Maar volgens mij doe je dat ook al? Zo doe ik het met draven ook (en ga ik het dus nu met stappen ook weer doen). Bij ons werkt het 300 pigeon peck idee namelijk voor geen meter omdat mijn paard doorkrijgt dat het steeds meer doen voor hetzelfde wordt... Dat kan bij jullie misschien ook zo werken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:47

Visitor schreef:
Wat fijn dat het bij jullie ook zo lekker ging!
HL, inderdaad, als je het zo bekijkt, ben ik wel goed bezig, maar het voelde niet fijn omdat de overgang halt-stap stuk is. (En cm, ik stond dus echt te prutsen voor we eenmaal in draf waren, hoor ;) )Ik wil het inderdaad zo aanpakken als jij zegt, met verschillende tactieken. Ik ga aanstappen belonen als doel toevoegen aan mijn lijstje voor deze maand (in plaats van het behaalde doel). Daar gaat mijn planning al ;) Overigens speelt dit niet zozeer onder het zadel als wel in vrijheid. Ik heb daar het stilstaan ook onbewust veel meer beloond, door de VD- en andere oefeningetjes, zoals hoofd laag, spagaat, begin buiging, begin berggeit, targetten, die allemaal vanuit stilstand zijn. Dus ook dan tussendoor even wegstappen en daarvoor belonen is een goed idee. In het verleden heb ik ook wel het aanstappen afzonderlijk geoefend, door het niet te combineren met daarna aandraven, en dat werkte heel goed inderdaad. Maar ik vergeet dan na verloop van tijd dat dat ooit een probleem was, dan vergeet ik om er nog zo nu en dan voor te belonen en wordt het dus (bij werken in vrijheid) óf oefeningen in stilstand óf aanstappen en daarna dan aandraven. Voor mijn paard dan een simpele keus wat leuker is. En tja, dan is de oplossing inderdaad duidelijk. Beloningsbalans inderdaad! Nu zorgen dat ik dat als ik dat straks in orde heb, niet wéér vergeet en over twee maanden met hetzelfde zit. :D

Super toch dat je dat zelf ziet! Ik ga beloningsbalans op de clickerfocus lijst zetten

edit ikzelf beloon met rijden altijd veel voor voltes en te weinig op de hoefslag, als ik over de hoefslag rij wil ze er nu steeds af. Ook een belonings balans issue :).

Visitor schreef:
Zou je het niet nog meer kunnen afwisselen met dingen die geen actie vergen en die ze leuk vindt? Dus, 2 voltes, pion, 1 hoefslag travers, 1 hoefslag sbw, targetten, 3 voltes, lichaamsdelen targetten, etc. Ik zeg maar wat, maar je kan kijken of het werkt. Dan kan je misschien op deze manier haar interesse houden en langzaam het aantal voltes/hoefslagen uitbreiden met tussendoor andere dingen. Maar dat is misschien wat je nu ook al in gedachte hebt.

ja dat is dus precies wat ik de laatste 3 sessies gedaan heb en het bevalt goed !

edit: dwz motivatie, activiteit waren dik in orde

Alleen het aantal minuten rechrichten vs het aantal minuten overig is nog niet optimaal.

edit maar dat is net wat je zegt een kwestie van uitbreiden, ik vroeg me vooral af hoeveel minuten we "moeten" rechtrichten. dat klinkt ook niet erg gemotiveerd van mij, maar eerlijk gezegd heb ik zelf ook altijd moeite gehad om dat 30 minuten achter elkaar te doen

je andere ideeën zijn ook goed, ga ik ook eens proberen. Alleen buiten rechtrichten op het betonnen pad lijkt me niet goed voor haar. Ik kan wel op het grasveldje trainen maar om de een of andere reden is ze daar nerveus (maar dan wel voorwaarts).

Visitor schreef:
Zo doe ik het met draven ook (en ga ik het dus nu met stappen ook weer doen). Bij ons werkt het 300 pigeon peck idee namelijk voor geen meter omdat mijn paard doorkrijgt dat het steeds meer doen voor hetzelfde wordt...

Nee bij ons ook niet eigenlijk...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:53

Oja was even vergeten dat het een betonnen pad is en da's voor haar spat natuurlijk niet handig nee.. Nou ja dan gewoon lekker zo doorgaan en dan komt het uitbreiden ook wel goed.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:01

Visitor schreef:
Oja was even vergeten dat het een betonnen pad is en da's voor haar spat natuurlijk niet handig nee.. Nou ja dan gewoon lekker zo doorgaan en dan komt het uitbreiden ook wel goed.

ja maar het idee om even buiten te trainen is natuurlijk een goeie! En ze draaft ook wel eens op dat pad dus tja...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:25

HippoLogic schreef:

liljebo schreef:

oepsie.... fout gelezen :o (of misschien toch in de glazen bol gezien?)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:36

Als ik alles zo lees, lijkt het eigenlijk altijd om afwisseling en beloningsbalans te gaan. Besef ik zelf ook goed, als je er zo over nadenkt. Zo speelt de afweging: wat is erin voor het paard? ook een fikse rol. Een wortelschijfje weegt immers niet op tegen inspanning voor een paard dat niet zo gek is op inspanning (al helemaal niet met lichamelijke gebreken)

Visitor, is toch prima dat je nu duur hebt getraind? Kun je volgende keer focus toch op overgangen leggen. In de tijd dat ik nog reed, bevestigde ik het braaf staan tijdens het opstijgen regelmatig middels opstijgenm veel belonen en kriebelen, en weer afstijgen en dan iets leuks te gaan doen. Zo werd opstijgen geen vervelende voorbode.

CM half uur rechtrichten lijkt mij ook echt veel te lang. Lijkt mij dat gewoon een paar minuten wat rek en strek oefeningen afgewisseld met ontspanning beter werkt? (zo werkt het toch ook met mensen?)

HL. klinkt allemaal super wat je doet. Kun je niet eens filmen?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:40

liljebo schreef:
CM half uur rechtrichten lijkt mij ook echt veel te lang. Lijkt mij dat gewoon een paar minuten wat rek en strek oefeningen afgewisseld met ontspanning beter werkt? (zo werkt het toch ook met mensen?)

Dat zou te gek zijn, want dan zijn we er al :). Ik heb de vraag ook uitgezet bij mijn AR instructrice, benieuwd wat zij zegt.

liljebo schreef:
HL. klinkt allemaal super wat je doet. Kun je niet eens filmen?

ja dat zou leuk zijn!