Wat fijn dat het bij jullie ook zo lekker ging!
HL, inderdaad, als je het zo bekijkt, ben ik wel goed bezig, maar het voelde niet fijn omdat de overgang halt-stap stuk is. (En cm, ik stond dus echt te prutsen voor we eenmaal in draf waren, hoor

)Ik wil het inderdaad zo aanpakken als jij zegt, met verschillende tactieken. Ik ga aanstappen belonen als doel toevoegen aan mijn lijstje voor deze maand (in plaats van het behaalde doel). Daar gaat mijn planning al

Overigens speelt dit niet zozeer onder het zadel als wel in vrijheid. Ik heb daar het stilstaan ook onbewust veel meer beloond, door de VD- en andere oefeningetjes, zoals hoofd laag, spagaat, begin buiging, begin berggeit, targetten, die allemaal vanuit stilstand zijn. Dus ook dan tussendoor even wegstappen en daarvoor belonen is een goed idee. In het verleden heb ik ook wel het aanstappen afzonderlijk geoefend, door het niet te combineren met daarna aandraven, en dat werkte heel goed inderdaad. Maar ik vergeet dan na verloop van tijd dat dat ooit een probleem was, dan vergeet ik om er nog zo nu en dan voor te belonen en wordt het dus (bij werken in vrijheid) óf oefeningen in stilstand óf aanstappen en daarna dan aandraven. Voor mijn paard dan een simpele keus wat leuker is. En tja, dan is de oplossing inderdaad duidelijk. Beloningsbalans inderdaad! Nu zorgen dat ik dat als ik dat straks in orde heb, niet wéér vergeet en over twee maanden met hetzelfde zit.